• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

כלכלת הפלטפורמה

Tsachi01

משתמש בכיר
הצטרף ב
8/12/20
הודעות
1,072
דירוג
1,441
כלכלת הפלטפורמה הגדרה:
״כלכלת הפלטפורמה מתייחסת למודל עבודה כלכלי, ההולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, ובו עבודה מנוהלת ומאורגנת באמצעות פלטפורמה דיגיטלית. הפלטפורמה מציעה ללקוחות שירותים המבוצעים על ידי נותני שירותים, עמם היא מתקשרת באופן דיגיטלי. במודל זה, הפלטפורמה משמשת למעשה לחיבור בין הלקוחות, המתחברים אליה באופן דיגיטלי ומזמינים דרכה שירותים מסוימים, לבין נותני השירות הזמינים לכך, ומוכנים לקבל עליהם את ביצוע השירות עבור הלקוחות.

הייחוד של כלכלת הפלטפורמה, ושל עבודה דרך פלטפורמות, נובע מכך שהפלטפורמה היא גם המתווכת בין לקוחות ונותני-שירות, וגם לוקחת חלק פעיל בארגון העבודה ואספקת השירות. לקוחות יוצרים קשר עם הפלטפורמה עצמה לשם קבלת שירותים, ולא ישירות עם נותני השירות, וסוגיות כגון מחיר השירות או תנאי העבודה נקבעות באופן ריכוזי וחד-צדדי ע"י הפלטפורמה. בכך, פלטפורמות דיגיטליות עשויות לשמש, מהותית, כמעסיק של נותני השירות, ולא רק כפלטפורמה מתווכת. באופן זה, הן מהוות צורת העסקה חדשה, המצריכה דרכי התמודדות חדשות.״
(מקור וקרדיט - אתר ההסתדרות)

ולדיון -
סיפור מעניין עכשיו מתרחש עם חברת וולט, שהייתה לסמל של כלכלת הפלטיפורמה בתקופת הקורונה.
חברת וולט כבשה את השוק במהירות בתקופת הסגרים, שילוב מנצח של אבטלה גבוהה ואנשים נעולים בביתם, גרם להרבה מובטלים חדשים למצוא עצמם בוולט, ולהרבה לקוחות חדשים שצפונים בביתם להזמין משלוחים מוולט.

העניין הוא, שוולט הייתה הרבה יוותר ממפלט להרוויח קצת כסף למי שפוטר מהעבודה באותה תקופה, כי לא מעט שליחים מצאו עצמם מרוויחים סכומים יפים מאוד בתקופת הסגרים ולעיתים אף יותר יפים מהעבודה הקודמת שלהם, וכל הטוב הזה מבלי שהיו צריכים להתחייב למעסיק לx שעות וy ימים בשבוע וכיוצא מכך גם לא לתת דין וחשבון על איחורים וקימה לעבודה, פשוט כי הם מחליטים מתי וכמה.
למשל: התחלת ״משמרת״? אחרי סה״כ שעה של עבודה רציפה אשתך לפתע מתקשרת וקוראת לך בדחיפות לעזור לה עם הילד כי הוא לא מפסיק לבכות ולהשתולל בבית? אין שום בעיה - סיים את המשלוח הנוכחי, ומיד אחריי סמן שאתה שיורד מהמשמרת באפליקציה וסע הביתה. לא צריך לשאת ולתת עם שום בוס רחמן שיתחשב לך בסיטואציה בבית, שום ״ בוס יקר תעשה לי ג׳סטה זה הבן שלי״, כי אתה אדון לעצמך בוולט.
כמובן שזה בא עם המינוסים שלו - אתה עצמאי לכל דבר ועניין מבחינת וולט, לכן אין תלוש שכר עם כל המסביב שמעסיק אמור לדאוג לך , שזה , בין היתר - הפרשת פנסיה, השתלמות, הבראה, נסיעות חופש ומחלה. גם הכלי שבו אתה משתמש למשלוחים הוא עלייך על כל חלקיו. וזה כולל הוצאות דלק, ביטוחים ומוסך במידה והוא ממונע.

אך למרות כל המינוסים שציינתי, גם עכשיו, שנתיים אחרי תחילת הקורונה, שרב המשק כבר חזר לעבוד בצורה מלאה כפי שהיה לפני המגפה,הסגר האחרון היה לפני כמעט שנה, והאבטלה חזרה לרמות רגילות, עדיין מי שינסה להתקבל לוולט ימצא עצמו ממתין ברשימת המתנה ארוכה, לעיתים מספר חודשים, ולא בטוח שבכלל יתקבל בסופה.
כן, גם היום, שנתיים אחרי הפריצה המסחררת של וולט, עדיין יש יותר מועמדים שרוצים לעבוד ממה שוולט מקבלת. כל אזרח שחי במדינת ישראל רואה את ההשתלטות של שליחי וולט בכבישים.

אז מה הבעיה, כולם מרוצים נראה? אז זהו, שלא - אושרה עכשיו תביעה ייצוגית נגד וולט מעובד שלה לשעבר על כך שהיא לא מתייחסת לשליחיה כשכירים על כל הזכויות הנלוות לכך,
אך במקביל יש התאגדות של שליחים רבים שמתנגדים לתביעה זו ומנסים לבטל אותה. ויש הרבה שיח מלובה אש של שליחיה בעד ונגד התביעה ברשתות החברתיות כך אומרים.

מה יהיו ההשלכות אם התביעה תצליח? לדעתי :
מי שמציאותי וחיי בעולמנו יודע - שאי אפשר לאכול את העוגה ולצפות שתישאר שלמה, ומכאן אני מעריך שיקרה אחת מכמה אפשרויות:
- וולט תוריד משמעותית את הסכום שהיא משלמת לוולטרים שלה פר משלוח
- וולט תצמצם משמעותית את מערך השליחים שלה.
- וולט תעזוב את הארץ (האפשרות הכי סבירה בעיניי)
- כלכלת הפלטפורמה תחטוף מכה חזקה בארץ ותרתיע עסקים רבים מלקדם ולהשתמש בה.

מה יהיו היתרונות אם התביעה תצליח?
- כל הזכויות המגיעות לשכיר מהיותו שכיר , ישולמו

מה דעתכם ועמדתכם על הנושא?
 
נערך לאחרונה ב:
על סמך מה קבע בית המשפט שהיחסים בין וולט לשליחים הם כמעסיק של שכירים?
נשמע מוזר.
 
העניין הוא, שוולט הייתה הרבה יוותר ממפלט להרוויח קצת כסף למי שפוטר מהעבודה באותה תקופה, כי לא מעט שליחים מצאו עצמם מרוויחים סכומים יפים מאוד בתקופת הסגרים ולעיתים אף יותר יפים מהעבודה הקודמת שלהם,
אנחנו בפורום הסולידית, אז אני מרשה לעצמי להגיד שאנשים צריכים להכין את האוכל שלהם בעצמם ושאוכל במשלוחים הוא אף פעם לא בריא, ושלפיכך השירות של וולט רק מעודד בזבזנות והשמנה (וגם גידול במספר שעות העבודה של כלל המשק, אם אתה מאמין בחוק פרקינסון) ואין בו שום דבר חיובי. ולגבי העובדים של וולט, אני רוצה שהם יהיו פנויים לעסוק בעבודה שתורמת משהו לחברה ולא רק גורמת לנזק. ההתייחסות לחברה מסחרית כלשהי בתור "מפלט למובטלים" בלי להתייחס לטיב המוצר או השירות שהעובדים שלה מייצרים, מעוררת כל מיני בעיות מוסריות בעיניי.
כל עוד יש משבר, אז יש משבר. בסדר. שאנשים יעבדו במה שבא ליד כדי להתפרנס. אבל עכשיו כשהמשבר הסתיים אפשר לסגור את הבסטה ולתת לעובדים למצוא עבודה שתאפשר להם למצות את היכולות שלהם בצורה טובה יותר.

וכל הטוב הזה מבלי שהיו צריכים להתחייב למעסיק לx שעות וy ימים בשבוע וכיוצא מכך גם לא לתת דין וחשבון על איחורים וקימה לעבודה, פשוט כי הם מחליטים מתי וכמה.
למשל: התחלת ״משמרת״? אחרי סה״כ שעה של עבודה רציפה אשתך לפתע מתקשרת וקוראת לך בדחיפות לעזור לה עם הילד כי הוא לא מפסיק לבכות ולהשתולל בבית? אין שום בעיה - סיים את המשלוח הנוכחי, ומיד אחריי סמן שאתה שיורד מהמשמרת באפליקציה וסע הביתה. לא צריך לשאת ולתת עם שום בוס רחמן שיתחשב לך בסיטואציה בבית, שום ״ בוס יקר תעשה לי ג׳סטה זה הבן שלי״, כי אתה אדון לעצמך בוולט.
כל זה לא קשור בכלל למודל ההעסקה.
וולט יכולה להמשיך לתת לעובדים את הגמישות שאתה מתאר כאן ועדיין לתת להם ימי חופשה והפרשה לפנסיה ושאר הזכויות המגיעות לעובדים לפי החוק. למה זה סותר? זה לא שחסרים מקצועות שבהם העובדים הם מוגדרים כשכירים ולמרות זאת אף אחד לא יושב להם על הראש וסופר להם שעות. (ע"ע הייטק)
בצד השני של המטבע, פלטפורמה יכולה מתי שבא לה להפסיק לקנות שירותים משליח כלשהו אם הוא עובד מעט מידי או לא יעיל מספיק - שזה פיטורים לכל דבר ועניין, רק בלי לתת לעובד המפוטר את הזכויות המגיעות לו (הודעה 14 ימים מראש + פיצויים).
אין שום סיבה לדעתי להניח שההגדרה של עובדי וולט כשכירים תשנה משהו באופי העבודה היומיומית שלהם.

מה יהיו היתרונות אם התביעה תצליח?
- כל הזכויות המגיעות לשכיר מהיותו שכיר , ישולמו
ושאנשים ילמדו לבשל בעצמם בע"ה, כי לאנשים לא תהיה ברירה כשהשירות של וולט יהיה יקר מידי או לא זמין.
העובדה שוולט ודומותיה פותרות אנשים מהצורך לפתח יכולות השרדותיות בסיסיות (כמו בישול) זו לדעתי בעיה לא פחות חמורה מזכויות העובדים.
מטבע הדברים אי אפשר לספק את הנוחות הזו במחירים נגישים מבלי לרמוס זכויות אדם כדי להוריד את מחיר השירות.
 
לרמוס זכויות אדם ? שליחי וולט באיזור תל אביב יכולים להגיע ל150 ש"ח לשעה עבור עבודה בלי שום ניסיון או מיומנות.

אם המודל היה כלכך דורסני, אלפי אנשים לא היו מחכים בתור בשביל לעבוד עבורם.
 
אנחנו בפורום הסולידית, אז אני מרשה לעצמי להגיד שאנשים צריכים להכין את האוכל שלהם בעצמם ושאוכל במשלוחים הוא אף פעם לא בריא, ושלפיכך השירות של וולט רק מעודד בזבזנות והשמנה (וגם גידול במספר שעות העבודה של כלל המשק, אם אתה מאמין בחוק פרקינסון) ואין בו שום דבר חיובי. ולגבי העובדים של וולט, אני רוצה שהם יהיו פנויים לעסוק בעבודה שתורמת משהו לחברה ולא רק גורמת לנזק.
בעיקרון מסכים שבדרך כלל עדיף להכין אוכל באופן עצמי, אבל ההכללה כאן מוגזמת.
("אין בו שום דבר חיובי", "עבודה ש[...] רק גורמת לנזק".)

מה לגבי אנשים חולים שלא יכולים לבשל לעצמם?
מה לגבי אנשים שעמוסים מאוד ביום ספציפי?
או אם מגיעים הרבה אורחים בהפתעה?

אי אפשר לפסול את כל ענף האוכל המוכן באופן גורף.
 
שליחי וולט באיזור תל אביב יכולים להגיע ל150 ש"ח לשעה עבור עבודה בלי שום ניסיון או מיומנות.
יכולים או מגיעים? והאם ברור להם שכעצמאים אמור לרדת להם מזה פנסיה, ביטוח (למקרה פגיעה כי רוכבים על אופניים/קטנוע), בט"ל, מס הכנסה?
אם המודל היה כלכך דורסני, אלפי אנשים לא היו מחכים בתור בשביל לעבוד עבורם.
אלפי צעירים שלא מבינים כלום מהחיים שלהם, ובדיוק את זה מנצלות חברות כגון וולט.
מעניין אותי כמה מתוך הצעירים האלה באמת מבינים ומתנהלים כמו שצריך.
אגב, כלכלת חלטורה זה השם המדויק יותר.
על סמך מה קבע בית המשפט שהיחסים בין וולט לשליחים הם כמעסיק של שכירים?
נשמע מוזר.
הוא עדיין לא קבע, רק אישר תביעה יצוגית של השליחים.
 
מה לגבי אנשים חולים שלא יכולים לבשל לעצמם?
מה לגבי אנשים שעמוסים מאוד ביום ספציפי?
או אם מגיעים הרבה אורחים בהפתעה?
אני אכתוב שוב את חוק פרקניסון שציינתי אותו בהודעה הקודמת: "העבודה מתרחבת באופן כזה, שהיא מנצלת את כל הזמן המצוי לשם ביצועה".
הוא מעלה שאלה חשובה ומעניינת - האם אנשים מזמינים משלוחי אוכל בגלל שהם עמוסים בעבודה, או שהם עמוסים בעבודה בגלל שהם מזמינים משלוחי אוכל?
לדעתי, זה האחרון. (הרי זה כל הפילוסופיה של הסולידית, לא? "תלמדו לבשל וכך תצאו לעצמאות כלכלית"...)

לגבי חולים: מחלות היו קיימות הרבה הרבה לפני שוולט נוסדה. מה עשו אנשים בימי קדם (סביבות שנת 2010) לפני שהחברה קמה?
הם עזרו אחד לשני. התפנו קצת מעבודתם העמוסה (והחסרת תועלת, יש לציין) כדי לסייע לקרוב החולה בידיעה שבבוא העת הוא יחזיר להם טובה.
אז זה שיש כיום שירות שמאפשר לאנשים להמשיך לעבוד במקום להישאר בבית עם הקרובים שלהם ולטפל בהם - זו תופעה חיובית לדעתך?

ואם מגיעים הרבה אורחים בהפתעה אז לכו למסעדה.
אי אפשר לפסול את כל ענף האוכל המוכן באופן גורף.
דיברתי על משלוחי אוכל, לא על אוכל מוכן (יש ערך לישיבה במסעדה כצורת בילוי).
 
מעניין לבדוק מהם המקצועות מהם הגיעו שליחי וולט.
 
לדעתי זה טרנד חולף, בהתחלה נשמע מלהיב אבל בסופו של דבר החידוש הגדול הוא לא הפלטפורמה אלא פשוט כיפוף החוקים. להגיד ששליח וולט הוא עצמאי זה כמו להגיד שהחשמלאי לא עבד בשחור אלא מצא במקרה כסף על השיש בדירה שלי.

הפלטפורמות האלו יוצרות מצב שבו צימרים המחויבים ברגולציה והעלויות הנגזרות מזה צריכים להתחרות בדירות Airbnb בלי שום תקינה.. הכל טוב ויפה, החופשה זולה עד שיש אסון.

נ.ב האם גט-טקסי נופלת תחת ההגדרה של כלכלת פלטפורמות?
 
אחלה של מניפסט הבאת פה והיה טעם להתייחס אליו ברצינות אם הוא היה נכון. הבעיה שהוא לא.

וכל הטוב הזה מבלי שהיו צריכים להתחייב למעסיק לx שעות וy ימים בשבוע וכיוצא מכך גם לא לתת דין וחשבון על איחורים וקימה לעבודה, פשוט כי הם מחליטים מתי וכמה
כי זה לא מתקיים. שליח של וולט צריך להתחייב על מינימום של x שעות עבודה בשבוע שהוא עובד עבור חברת וולט. מתוך x שעות העבודה (יותר נכון לומר משמרות, כי העובד צריך להתחייב למשמרת ולהיות זמין כל עוד לא הסתיימה), y שעות הם בשעות שוולט קובעת, שהם שעות הלחץ שלה(מתוכם חלק בסופ"ש). מאחר וגם מדובר על חוזה אחיד ולא משא ומתן, זה הופך את תנאי העסקה האלה לשכיר ומעסיק. מאוד מקווה שעו"ד של התביעה לא יפקששו ובאמת יצליחו לבסס את יחסי העבודה.

רק להציג את הצד הרע של העיניין. אם וולט חייבה שליח שלה לעבוד ביום חמישי בערב והילד שלו חלה באותו יום, מאחר ולא מתקיימים יחסי עובד מעסיק, השליח לא יכול לבקש מחלת ילד. השליח לא יכול שלא להגיע ואם הוא לא יגיע לוולט יש את הזכות לפתר אותו(לחסום לו את האפליקציה), כמובן ללא פיצויים וזה נכון גם לחופשות שהוא לא יכול לקחת בזמנו החופשי, רק לפי לוחות הזמנים שמתאימים לוולט. זה נכון לפציעות בעבודה ויש רבות מהם בתחום. תחשוב ששליח שעכשיו עשה תאונה תוך רכיבה בוולט ושכב שבועיים בבית חולים, בעצם, לפי תנאי העסקה של וולט הנוכחיים, הוא בעצם איבד את עבודתו ללא כל פיצוי למרות שעבד עבור החברה. התחום הזה דורש הסדרה וזה קורה בהרבה מקומות בעולם, מקווה שגם אצלנו.
 
נערך לאחרונה ב:
אנחנו בפורום הסולידית, אז אני מרשה לעצמי להגיד שאנשים צריכים להכין את האוכל שלהם בעצמם ושאוכל במשלוחים הוא אף פעם לא בריא,

להגיד שכל משלוחי האוכל לא בריאים זה די הכללה,תלוי באיזה סוג מזון מדובר, וזה גם שאלה של תדירות. מדי פעם עם חברים זה רק תורם לבריאות (הפגת סטרס וחברותה) אשמח לדעתו של @OnTheVerge על זה, מומחה התזונה התותח שלנו.
דבר נוסף -
וולט ממש לא מסתכמת רק במשלוחי מזון מהיר/מוכן, אם כי אני מניח שזה בהחלט העיקר אצלה.
יש גם משלוחים מבתי מרקחת, סופר מרקטים, וכו׳

ולגבי העובדים של וולט, אני רוצה שהם יהיו פנויים לעסוק בעבודה שתורמת משהו לחברה

אם תרמת למפגש חברתי בהבאת פיצה זה בהחלט מועיל לחברה בעיניי (ממש לא בציניות, הסברתי כבר למעלה)
אם תרמת בהבאת מוצרי טואלטיקה מבית מרקחת וכו׳

ולא רק גורמת לנזק. ההתייחסות לחברה מסחרית כלשהי בתור "מפלט למובטלים" בלי להתייחס לטיב המוצר או השירות שהעובדים שלה מייצרים, מעוררת כל מיני בעיות מוסריות בעיניי.
כל עוד יש משבר, אז יש משבר. בסדר. שאנשים יעבדו במה שבא ליד כדי להתפרנס. אבל עכשיו כשהמשבר הסתיים אפשר לסגור את הבסטה ולתת לעובדים למצוא עבודה שתאפשר להם למצות את היכולות שלהם בצורה טובה יותר.

אבל אנחנו חיים בחברה קפיטליסטית ידידי, תן לשוק להחליט אם וולט נחוצה או לא.
יש ביקוש, יש היצא - משוואה פשוטה.

כל זה לא קשור בכלל למודל ההעסקה.
וולט יכולה להמשיך לתת לעובדים את הגמישות שאתה מתאר כאן ועדיין לתת להם ימי חופשה והפרשה לפנסיה ושאר הזכויות המגיעות לעובדים לפי החוק. למה זה סותר?

תגיד לי, למה שעובד של וולט יהייה זכאי לימי חופשה אם הוא יכול לצאת לחופש מתי שבא לו?
הריי מה ההגיון מאחורי ימי חופשה בתשלום לעובד, כדי שהמעסיק יהייה מוכרח לתת לו קצת אויר נשימה מספר ימים בשנה.
בוולט לעומת זאת אתה בחופש וגמישות כל השנה, על פי שיקולך בלבד.


זה לא שחסרים מקצועות שבהם העובדים הם מוגדרים כשכירים ולמרות זאת אף אחד לא יושב להם על הראש וסופר להם שעות. (ע"ע הייטק)

בהחלט יש דמיון אבל זה לא אותו דבר מהסיבה הפשוטה -
בהייטק אין שעות פר סיי, אך יש בוס מעל הראש, ומכאן שיש דד ליינים לסיים משימות וכו אחרת אתה לא תמשיך שם.
בוולט אף אחד לא ממש יושב לך על הראש, אלא אם כן עשית משהו ממש לא טוב כמו איחורים כרוניים, פיקשושים במשלוח והתחצפויות ללקוח.


בצד השני של המטבע, פלטפורמה יכולה מתי שבא לה להפסיק לקנות שירותים משליח כלשהו אם הוא עובד מעט מידי או לא יעיל מספיק - שזה פיטורים לכל דבר ועניין, רק בלי לתת לעובד המפוטר את הזכויות המגיעות לו (הודעה 14 ימים מראש + פיצויים).

זה בהחלט נכון ונקודה טובה מאוד. חיסרון שלא חשבתי עליו.

אין שום סיבה לדעתי להניח שההגדרה של עובדי וולט כשכירים תשנה משהו באופי העבודה היומיומית שלהם.

לא נכון.
בתן ביס למשל, אתה נחשב כשכיר, אתה מקבל שעתי 40 לשעה על קטנוע /50 על רכב + 4- 8 ש״ח פר משלוח.
כתוצאה מכך שאתה שכיר עם שכר שעתי, אתה מחוייב שם למשמרות ולשעות חודשיות. אתה לא יכול לחתוך ממשמרת .
עכשיו אין לי נתונים מדוייקים, אבל ממה שאני שמעתי ויודע, הרבה פחות שליחים מגישים מועמדות לתן ביס ולדומינוס, לעומת הביקוש המאוד גבוה להיכנס לשורות וולט.
כלומר, ציבור השליחים מצביע ברובו ברגליים שהוא מעדיף לעבוד בכלכלת הפלטפורמה כעצמאי.

ושאנשים ילמדו לבשל בעצמם בע"ה, כי לאנשים לא תהיה ברירה כשהשירות של וולט יהיה יקר מידי או לא זמין.

מסכים. יש אנשים שמכורים למשלוחי מזון, אני אישית מכיר כמה כאלה במעגלים שלי. האירוניה היא, שחלקם יודע לבשל טוב, החיך שלי ערבה לכך, הם פשוט חוזרים עייפים מהעבודה ואין להם כוח, לטענתם.
אני מסכים איתך וחושב שבבסיס זה עצלות ונוחות. כי אין כח/זמן תופס רק במקרים חריגים.
תמיד יש זמן , הכל שאלה איך אתה מסדר לך אותו.
קח מתאמנים רציניים למשל, חלק נכבד מהם מכין ומבשל את כל האוכל מראש כל יום שבת , לשבוע שלם, בקופסאות נשלפות שהוא מכניס לפריזר, וכל יום מפשיר אחת.
תוך שעה - שעתיים שפינו לעצמם ביום שבת, הם מסודרים לכל השבוע.

העובדה שוולט ודומותיה פותרות אנשים מהצורך לפתח יכולות השרדותיות בסיסיות (כמו בישול) זו לדעתי בעיה לא פחות חמורה מזכויות העובדים.

זה לא שוולט התחילה את המשלוחים אתה יודע, יש משלוחי מזון בישראל כבר שלושה עשורים לפחות.
היא רק הנגישה את השיטה הן לעובדיה והן ללקוחותיה.

מטבע הדברים אי אפשר לספק את הנוחות הזו במחירים נגישים מבלי לרמוס זכויות אדם כדי להוריד את מחיר השירות.

פה אני מתחבר למה שכבר הגיבו לך - שליח טוב יכול להגיע לשכר שעתי יפה מאוד בלי כל הזכויות מסביב כשכיר.
דבר נוסף - זה שוק חופשי. אף שליח לא מוכרח לעבוד בוולט עם אקדח לרקה. מי שמרגיש שזכויותיו נפגעות, הדלת נמצאת שם במרחק נגיעה.

לדעתי זה טרנד חולף, בהתחלה נשמע מלהיב אבל בסופו של דבר החידוש הגדול הוא לא הפלטפורמה אלא פשוט כיפוף החוקים. להגיד ששליח וולט הוא עצמאי זה כמו להגיד שהחשמלאי לא עבד בשחור אלא מצא במקרה כסף על השיש בדירה שלי.

מעניין.
גט טקסי זה טרנד חולף? הם כבר עשור + ועובדים יפה מאוד.
אובר זה טרנד חולף? השתלטו על ניויורק כבר גם לדעתי עשור + ונהגים רבים עובדים שם ומרוצים.
לדעתי זה כאן להישאר ולהצליח, כל עוד המדינה לא תנסה לעצור את זה.


הפלטפורמות האלו יוצרות מצב שבו צימרים המחויבים ברגולציה והעלויות הנגזרות מזה צריכים להתחרות בדירות Airbnb בלי שום תקינה.. הכל טוב ויפה, החופשה זולה עד שיש אסון.

כן, ראינו באסון בכרמי יוסף חודש שעבר את הרגולציה על הצימרים, או את האסון בספא של בנק הפועלים שפעל ללא היתר כיבוי אש שבו חבר טוב של אבא שלי נספה.
עזוב שטויות, המדינה הזו מאז ומתמיד התנהלה ב״סמוך עליי אח שלי יהייה בסדר״, עד שלא בסדר. הפלטפורמות האלה ממש לא הבעיה - התרבות הישראלית היא הבעיה. אין שום סיבה שארגיש יותר בטוח בצימר תחת רגולציה, מאשר בairbub. הרגולציה פה שווה אתה יודע למה.
בסופו של דבר כל אדם צריך לבדוק בעצמו תקינות ואישורים ולא לסמוך על המדינה שתבדוק עבורו. אם אותו עסק שסידר חופשה לעובדיו בכרמי יוסף רק היה טורח לבקש הצגת אישורים מבעל הצימר, בקשה סבירה בהחלט , חיים אולי היו נחסכים.
ששוטר בודק אותך, אין לך בעיה לבקש ממנו להראות תעודה נכון? לכן אין שום סיבה שתתבייש לבקש מעסק להציג גם .

נ.ב האם גט-טקסי נופלת תחת ההגדרה של כלכלת פלטפורמות?

כן

אחלה של מניפסט הבאת פה והיה טעם להתייחס אליו ברצינות אם הוא היה נכון. הבעיה שהוא לא.

האר את עיניי

כי זה לא מתקיים. שליח של וולט צריך להתחייב על מינימום של x שעות עבודה בשבוע שהוא עובד עבור חברת וולט. מתוך x שעות העבודה y שעות הם בשעות שוולט קובעת, שהם שעות הלחץ שלה.

ממש לא נכון, לא יודע מאיפה הבאת את זה.
שליח וולט מחוייב למשלוח אחד פר חודש כדי להישאר בעבודה, וגם אם קרה ולא עשה זאת, הכל בסדר, הוא צריך לעבור ריענון מחדש והוא חוזר.
וולט לא מחייבים אותך על שום שעות חודשיות , כי האחזקה שלך לא עולה להם כסף, הכל עלייך. הם רק מתווכים בינך לבין הלקוח.
וולט תיפרד משליח רק על בעיות משמעת ומקצועיות. ממש לא על כמה שעות עבדת, זה לא מעניין אותם, כי שוב, האחזקה שלך לא עולה להם כסף, ויש להם מספיק שליחים בכל רגע נתון שיתנו מענה. הם מגייסים כל הזמן.

מאחר וגם מדובר על חוזה אחיד ולא משא ומתן, זה הופך את תנאי העסקה האלה לשכיר ומעסיק. מאוד מקווה שעו"ד של התביעה לא יפקששו ובאמת יצליחו לבסס את יחסי העבודה.

אוקיי אתה בעד לתת למדינה להתערב, האם גם אתה בעד בגט טקסי? באובר?
ואני אומר שוב - אי אפשר לאכול את העוגה שלמה.... וולט או שתעזוב את הארץ (יש לה מספיק מדינות שהיא מצליחה בהם שלא נכנסות לה לקרביים), או שתרע את התשלום לשליחים. ותהפוך לתן ביס 2, עם התחייבות לשעות חודשיות וכו׳. ומכאן הביקוש אליה יהייה הרבה יותר נמוך.
להפוך לשכיר זה לא רק זכויות, קשת בענן וחיבוקים של דיסני, נגזרות מכך לא מעט חובות מצד העובד, וזה הרוב המוחלט של שליחי וולט רוצה להימנע. טוב להם עם המצב כמו שהוא, המספרים האדירים של השליחים אצלהם לעומת חברות מתחרות מדברים בעד עצמם.
קח סטודנטים עם עומס בלימודים, פלטפורמת ההעסקה שוולט מציעה להם אין שניה לה מבחינת הגמישות בתקופה הקריטית של הלימודים.

רק להציג את הצד הרע של העיניין. אם וולט חייבה שליח שלה לעבוד ביום חמישי בערב והילד שלו חלה באותו יום, מאחר ולא מתקיימים יחסי עובד מעסיק, השליח לא יכול לבקש מחלת ילד. השליח לא יכול שלא להגיע ואם הוא לא יגיע לוולט יש את הזכות לפתר אותו, כמובן ללא פיצויים וזה נכון גם לחופשות שהוא לא יכול לקחת בזמנו החופשי, רק לפי לוחות הזמנים שמתאימים לוולט. זה נכון לפציעות בעבודה ויש רבות מהם בתחום. תחשוב ששליח שעכשיו עשה תאונה תוך רכיבה בוולט ושכב בבית חולים, בעצם איבד את עבודתו ללא כל פיצוי למרות שעבד עבור החברה. התחום הזה דורש הסדרה וזה קורה בהרבה מקומות בעולם, מקווה שגם אצלנו.

לך לקבוצת פייסבוק של שליחי וולט שאל אם הם מחוייבים למשמרות/שעות ותראה כמה שאתה טועה.
וולט לא מחייבים שליחים למשמרות(!). אתה ממש מטעה פה את הקוראים.
השליח בוחר מתי וכמה לעבוד, באמצעות פתיחת האפליקציה וסימון שהוא און - ליין וזמין למשלוחים. זה יכול להיות מתי שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה.
בא לו לפתוח את האפליקציה ולעבוד שעה ביום שישי ולהפסיק? אולי שעתיים ביום שלישי? הכל זורם.
הדבר היחיד שוולט יחייבו את אותו שליח - זה לסיים את המשלוח הנוכחי (אם הוא נמצא בכזה , בזמן ההודעה על הילד החולה. וגם כאן אגב, יש לו האופציה לבקש לרדת ממשלוח אל מול התמיכה של וולט באפליקציה במקרים חריגים. וולט כמובן יכולה לסרב.)
ברגע שהוא מסיים את המשלוח, הוא עובר לאוף ליין באפליקציה ונוסע הביתה. שום דין וחשבון לאף אחד חוץ מלעצמו.
 
נערך לאחרונה ב:
אתה עובד בוולט צחי?

זה כתוב בריש גלי באתר של וולט ישראל.ֿֿ ואת מוזמנת גם להיכנס לקבוצת שליחי וולט בפייסבוק לוודא מולם אם זה מתקיים בפועל.
הסלוגן של וולט לשליחיה הוא : ״להיות הבוס של עצמך״. הריי זה כל הקונספט שכל כך מושך המונים לעבוד אצלה. במיוחד סטודנטים. זה לא הכסף כמו שזה הגמישות.
 
נערך לאחרונה ב:
אין לי דעה מגובשת לגבי מודל ההעסקה של שליחים בוולט, אבל לגבי הנושא באופן כללי -

"כלכלת הפלטפורמה" (או בעברית: כלכלה משתפת), היא תופעה חיובית בעיניי.
קח דוגמאות אחרות כמו אמאזון או airbnb -הצרכן מרוויח מהן כי:
1. ללא הפלטפורמה היה קשה יותר למצוא את ספקי השירות המתאימים ביותר.
2. הפלטפורמה מאפשרת השוואת מחירים נוחה, וזה יוצר תחרות חזקה יותר.

הפלטפורמה היא למעשה שוק דיגיטלי.
שוק הוא מקום שבו כל אחד יכול לבוא ולמכור מה שהוא רוצה, כך שהכול זמין במקום אחד (נוח לצרכן), ויש תחרות (זול לצרכן).
פלטפורמה דיגיטלית ממלאת בדיוק את אותן דרישות.

בתור תומך שוק חופשי (גם במובן המילולי של המושג), אני בהחלט חושב שהתפתחות של שווקים דיגיטליים היא דבר מבורך.
 
נערך לאחרונה ב:
אגב, הציטוט שהבאת בשם ההסתדרות על כך שהפלטפורמה קובעת את מחיר השירות באופן ריכוזי וחד צדדי - הוא פשוט שגוי עובדתית.
מוזמנים להיכנס לאמאזון, לairbnb או אפילו לוולט כדי לבדוק.

אם הפלטפורמה הייתה קובעת מחיר באופן ריכוזי, אז היא לא הייתה פלטפורמה אלא סתם חברה במודל הישן (לא שונה מרשת מרכולים למשל, שקונה ממספר סיטונאים ויצרנים ומוכרת לציבור במחיר אחיד שנקבע על ידה).
 
1. ללא הפלטפורמה היה קשה יותר למצוא את ספקי השירות המתאימים ביותר.

הרבה נקודות טובות כתבת אבל אני רוצה רגע להתעכב על זאת:
זו לדעתי מה שאנשים לא מבינים שיקרה במידה והתביעה תצליח -
וולט או תפסיק שרותייה בארץ כליל, או תצמצם אותם משמעותית (לא בהכרח מרצון, פשוט הרבה שליחים יעזבו)
ואז מה שיקרה זה בדיוק הנקודה הזאת שכתבת - מסעדות יתקשו למצוא פלטפורמה חלופית עם דגש על יעילה כמו וולט.

תבינו, וולט שינתה את כללי המשחק, לא רק בנגישות והנוחות להזמין כמעט מכל מקום וכל סוג אוכל, אלא בעיקר במהירות. כי זה שילוב של שני דברים -
מספר גבוה של שליחים זמינים בכל רגע נתון ובכל אזור בו היא עובדת ביחס למתחרות + היא משלמת לשליח פר משלוח (מה שמדרבן אותו להגיע מהר) =
שתי הסיבות הנ״ל גורמות לכך שהם מספקים משלוחים באופן הכי מהיר ללקוחות + כמו גם הם הכי זמינים למסעדות.

בנוסף, למסעדה להופיע בוולט היום זה גם לקבל פירסום על הדרך. אני אישית מכיר מסעדה שיש לה מערך שליחים משלה, אך עדיין בוחרת לשלב מדי פעם וולטרים במשלוחים. כי זה מעלה את החשיפה שלה ללקוחות חדשים דרך האפליקציה בוולט.

אל תחשבו על העניין בצורה צרה רק על השליחים ו״זכויותיהם״. תחשבו בגדול -
על כל ענף המסעדנות שהולך להיפגע מאוד ביעילות ובהכנסות שלו אם התביעה הזו תצליח.
שזה בסופו של דבר יהייה פגיעה למשק ושוק העבודה כולו -
שליחים, מלצרים, עובדי מטבח, עובדי נקיון, שפים, ספקים, חקלאים, נהגי הובלות, קבלנים, שיפוצנקים, חשמלאים, מעצבים, אדריכלים, משרדי פרסום, וכו׳
פשוט כל מי שאוכל מהעוגה של ענף המסעדנות הולך להיפגע מהמהלך הזה.

ענף המסעדנות הוא הענף אולי הכי פגיע בישראל. רב המסעדות לא שורדות. מאז שוולט הגיעה ההכנסות שלהם עלו משמעותית (כן, למרות העמלה הגבוהה שהיא גובה מהם), כל מסעדה קטנה כגדולה יכלה להנות מחשיפה ופרסום באפליקציה ואיתו גם מערך שליחים יעיל שהיא לא צריכה להעסיק בעצמה, שיספק את התוצרת שלה . בתקופת הקורונה וולט החזיקה את הענף הזה מעל המים, לא פחות. זו תהייה פגיעה קשה לכל הענף הזה שעשרות אלפי משפחות תלויות בו.
 
נערך לאחרונה ב:
אין לי דעה מגובשת לגבי מודל ההעסקה של שליחים בוולט, אבל לגבי הנושא באופן כללי -

"כלכלת הפלטפורמה" (או בעברית: כלכלה משתפת), היא תופעה חיובית בעיניי.
קח דוגמאות אחרות כמו אמאזון או airbnb -הצרכן מרוויח מהן כי:
1. ללא הפלטפורמה היה קשה יותר למצוא את ספקי השירות המתאימים ביותר.
2. הפלטפורמה מאפשרת השוואת מחירים נוחה, וזה יוצר תחרות חזקה יותר.
תמיד חוזרים לצרכן, הא? הרי הצרכן הוא גם בעצמו עובד. האם היית שמח לכלכלת פלטפורמה בהייטק? במשפטים? בעיסוק האישי שלך?
ולעצם העניין, האם מישהו בדק והשווה את יכולת ההתפרנסות (שורת הרווח, לא שורת ההכנסות) של אדם בפלטפורמה הזאת לעומת עבודה כשכיר?
 
וולט מחוייב למשלוח אחד פר חודש כדי להישאר בעבודה, וגם אם קרה ולא עשה זאת, הכל בסדר, הוא צריך לעבור ריענון מחדש והוא חוזר
הכרתי עובד וולט לשעבר. ההנחיות שניתנו ע"י נציגי וולט: הוא צריך להרשם לשתי משמרות "משוריינות" (משמרות שמוקצות ע"י האפליקציה) + כמה שעות שבועיות חופשיות. אם הוא לא יפעיל את האפליקציה במשמרת שהוא רשום אליה או יסגור את האפליקציה במהלך משמרת הוא עלול להחסם מהאפליקציה עד שיחה ורענון נהלים. שזה במשפטית שימוע לפני פיטורים או יותר נכון פיטורים ואז שימוע.
וולט לא מחייבים אותך על שום שעות חודשיות , כי האחזקה שלך לא עולה להם כסף, הכל עלייך. הם רק מתווכים בינך לבין הלקוח
וולט חייבת שליחים לצורך תפעול של השירות. אין להם דרך לעשות את זה ברמה הסטטיסטית אם אין מחוייבות של שליחים.
וולט תיפרד משליח רק על בעיות משמעת ומקצועיות
לא נכון. היא יכולה לנעול שליחים מהאפליקציה או לא לספק לו משלוחים בכוונה שזה בט'כלס פיטורים רק בלי לקרוא לזה כך והם מתריעים על כך בפני השליחים.
אוקיי אתה בעד לתת למדינה להתערב, האם גם אתה בעד בגט טקסי? באובר?
ואני אומר שוב - אי אפשר לאכול את העוגה שלמה.... וולט או שתעזוב את הארץ (יש לה מספיק מדינות שהיא מצליחה בהם שלא נכנסות לה לקרביים), או שתרע את התשלום לשליחים. ותהפוך לתן ביס 2, עם התחייבות לשעות חודשיות וכו׳. ומכאן הביקוש אליה יהייה הרבה יותר נמוך.
להפוך לשכיר זה לא רק זכויות, קשת בענן וחיבוקים של דיסני, נגזרות מכך לא מעט חובות מצד העובד, וזה הרוב המוחלט של שליחי וולט רוצה להימנע. טוב להם עם המצב כמו שהוא, המספרים האדירים של השליחים אצלהם לעומת חברות מתחרות מדברים בעד עצמם.
קח סטודנטים עם עומס בלימודים, פלטפורמת ההעסקה שוולט מציעה להם אין שניה לה מבחינת הגמישות בתקופה הקריטית של הלימודים
אם האפליקציות האלה עוברות על חוקי מדינה ויש קריטריונים מאוד ברורים להתפתחות יחסי עובד מעביד, ווולט מסמנת וי על רובם, אז, כן, יש לחסום את האפליקציות עד שיפעלו לפי חוק.משלוחי מרק מיסו ודג קר הוא לא תירוץ לרמיסת זכויות עובדים.
את אובר אני לא מכיר ולמיטב ידיעתי אין בארץ, את גט טקסי אני מכיר, (גם הכרות אישית של נהג) ויש הבדל אחד מהותי, שיש כיפופי ידיים בין גט טקסי לנהגים (ואפילו סוג של התאגדות של נהגים) ונכון שידה של גט טקסי על העליונה ברוב הפעמים, אבל זה לא שונה מהרבה משאים ומתנים (וזה לא פוסל התפתחות יחסי עובד מעביד, אבל לא ירדתי לעומק הדברים). הדבר לא מתנהל מול עובדי וולט .
לך לקבוצת פייסבוק של שליחי וולט שאל אם הם מחוייבים למשמרות/שעות ותראה כמה שאתה טועה.
וולט לא מחייבים שליחים למשמרות(!). אתה ממש מטעה פה את הקוראים.
השליח בוחר מתי וכמה לעבוד, באמצעות פתיחת האפליקציה וסימון שהוא און - ליין וזמין למשלוחים. זה יכול להיות מתי שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה.
בא לו לפתוח את האפליקציה ולעבוד שעה ביום שישי ולהפסיק? אולי שעתיים ביום שלישי? הכל זורם.
הדבר היחיד שוולט יחייבו את אותו שליח - זה לסיים את המשלוח הנוכחי (אם הוא נמצא בכזה , בזמן ההודעה על הילד החולה. וגם כאן אגב, יש לו האופציה לבקש לרדת ממשלוח אל מול התמיכה של וולט באפליקציה במקרים חריגים. וולט כמובן יכולה לסרב.)
ברגע שהוא מסיים את המשלוח, הוא עובר לאוף ליין באפליקציה ונוסע הביתה. שום דין וחשבון לאף אחד חוץ מלעצמו
גם אם תכנס לסווטשופ בבנגלדש, הילדה בת ה 12 תגיד שהיא בת 18, אבל זה לא הופך אותה לבת 18.
כך שבירבורים של אנשים שמתפרנסים מהאפליקציה בפייסבוק הוא ממש לא עדות להתנהלות ובכל מקרה יתבררו בבית משפט. שם יש חקירות נגדיות ומחוייבות משפטית לדברים שנאמרים.

זאת ועוד:
1. בעקבות התביעה וולט שינתה נהלים מתוך נסיון להתחמק ממנה. אבל כל מה שזה מעיד שהיא יודעת שהיא עוברת על החוק.
2. מאוד ייתכן שהתנהלות של החברה משתנה בין איזורים/זמנים עם עודף שליחים לאיזורים/זמנים עם חוסר, או חלוקת נהלים שונים בעזרת קריטריונים אחרים.
3. מאוד יכול להיות שלא כל השליחים עונים על ההגדרה "שכיר", בגלל התנהלות השונה שהזכרתי בסעיף 2. אבל מהתצהירים של התביעה ומהכרות של השליח לשעבר, יש כאלה שכן וטוב שהמדינה תפקח על כך ובטח לא לתת לוולט לעשות ככל העולה על רוחה.
 
נערך לאחרונה ב:
זה כתוב בריש גלי באתר של וולט ישראל.ֿֿ ואת מוזמנת גם להיכנס לקבוצת שליחי וולט בפייסבוק לוודא מולם אם זה מתקיים בפועל.
הסלוגן של וולט לשליחיה הוא : ״להיות הבוס של עצמך״. הריי זה כל הקונספט שכל כך מושך המונים לעבוד אצלה. במיוחד סטודנטים. זה לא הכסף כמו שזה הגמישות
הסלוגן של בנק הפועלים זה, "מקצוענים שעובדים בשבילך", זה אפילו כתוב באתר שלהם. אתה רוצה שנפתח את זה?
 
נערך לאחרונה ב:
כל תגמול כלכלי ניתן לכימות, גם תנאים סוציאליים.

אין הגיון לחייב מעסיק בתנאים מסויימים כשיכול לתת תחליף שלהם לעובד בהסכמת הצדדים.

למעט עובד בשכר מינימום שהתנאים הסוציאליים שהמדינה מחייבת הם בעצם הגדלה של שכר המינימום.

צריך למצוא את הנוסחה הנכונה בתירגום כל תנאי סוציאלי לשווי כספי ובהתאם אליו להוסיף על שכר המינימום אם ירצו בכך הצדדים.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
F כלכלת ישראל ומלחמה פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 403
נ הקמה אפשרית משטרת דת והשפעתה על כלכלת ישראל פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 405
י כלכלת בחירות, מה זה יעשה בשוק דובי פוסטים מאיכות נמוכה 74
maverick מדוע המשקל של כלכלת סין במדד העולמי כל כל נמוך? שוק ההון 16
J מהרהר בבחירת התואר הנכון כלכלת סביבה/כלכלה מנהל עסקים התפתחות אישית 2
1337justme תרחיש בו סין הופכת לשולטת על כלכלת העולם שוק ההון 12
L איך כלכלת שבדיה עובדת? אוף טופיק 7
ש ת"א 125 מול אינדקס כלכלת ישראל שוק ההון 22
C כלכלת בחירות - הטבות סוציאליות בדיור נדל"ן 7
Izik פיטר שיף-כלכלת ארהב שוק ההון 38
S כלכלת משפחה כשחצי מהמשפחה לא רוצה להיות פרוגלית צרכנות פיננסית 15
yossik קריסת כלכלת יוון אוף טופיק 32
Level הכל בסדר עם מניית הפלטפורמה ThinkOrSwim ? (הbff שלי , אגב) שוק ההון 28
Tsachi01 שליח בכלכלת הפלטפורמה מרוויח כמו קופאי בסופר? הייתכן? אוף טופיק 130

נושאים דומים

Back
למעלה