Tsachi01
משתמש בכיר
- הצטרף ב
- 8/12/20
- הודעות
- 1,072
- דירוג
- 1,441
כלכלת הפלטפורמה הגדרה:
״כלכלת הפלטפורמה מתייחסת למודל עבודה כלכלי, ההולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, ובו עבודה מנוהלת ומאורגנת באמצעות פלטפורמה דיגיטלית. הפלטפורמה מציעה ללקוחות שירותים המבוצעים על ידי נותני שירותים, עמם היא מתקשרת באופן דיגיטלי. במודל זה, הפלטפורמה משמשת למעשה לחיבור בין הלקוחות, המתחברים אליה באופן דיגיטלי ומזמינים דרכה שירותים מסוימים, לבין נותני השירות הזמינים לכך, ומוכנים לקבל עליהם את ביצוע השירות עבור הלקוחות.
הייחוד של כלכלת הפלטפורמה, ושל עבודה דרך פלטפורמות, נובע מכך שהפלטפורמה היא גם המתווכת בין לקוחות ונותני-שירות, וגם לוקחת חלק פעיל בארגון העבודה ואספקת השירות. לקוחות יוצרים קשר עם הפלטפורמה עצמה לשם קבלת שירותים, ולא ישירות עם נותני השירות, וסוגיות כגון מחיר השירות או תנאי העבודה נקבעות באופן ריכוזי וחד-צדדי ע"י הפלטפורמה. בכך, פלטפורמות דיגיטליות עשויות לשמש, מהותית, כמעסיק של נותני השירות, ולא רק כפלטפורמה מתווכת. באופן זה, הן מהוות צורת העסקה חדשה, המצריכה דרכי התמודדות חדשות.״
(מקור וקרדיט - אתר ההסתדרות)
ולדיון -
סיפור מעניין עכשיו מתרחש עם חברת וולט, שהייתה לסמל של כלכלת הפלטיפורמה בתקופת הקורונה.
חברת וולט כבשה את השוק במהירות בתקופת הסגרים, שילוב מנצח של אבטלה גבוהה ואנשים נעולים בביתם, גרם להרבה מובטלים חדשים למצוא עצמם בוולט, ולהרבה לקוחות חדשים שצפונים בביתם להזמין משלוחים מוולט.
העניין הוא, שוולט הייתה הרבה יוותר ממפלט להרוויח קצת כסף למי שפוטר מהעבודה באותה תקופה, כי לא מעט שליחים מצאו עצמם מרוויחים סכומים יפים מאוד בתקופת הסגרים ולעיתים אף יותר יפים מהעבודה הקודמת שלהם, וכל הטוב הזה מבלי שהיו צריכים להתחייב למעסיק לx שעות וy ימים בשבוע וכיוצא מכך גם לא לתת דין וחשבון על איחורים וקימה לעבודה, פשוט כי הם מחליטים מתי וכמה.
למשל: התחלת ״משמרת״? אחרי סה״כ שעה של עבודה רציפה אשתך לפתע מתקשרת וקוראת לך בדחיפות לעזור לה עם הילד כי הוא לא מפסיק לבכות ולהשתולל בבית? אין שום בעיה - סיים את המשלוח הנוכחי, ומיד אחריי סמן שאתה שיורד מהמשמרת באפליקציה וסע הביתה. לא צריך לשאת ולתת עם שום בוס רחמן שיתחשב לך בסיטואציה בבית, שום ״ בוס יקר תעשה לי ג׳סטה זה הבן שלי״, כי אתה אדון לעצמך בוולט.
כמובן שזה בא עם המינוסים שלו - אתה עצמאי לכל דבר ועניין מבחינת וולט, לכן אין תלוש שכר עם כל המסביב שמעסיק אמור לדאוג לך , שזה , בין היתר - הפרשת פנסיה, השתלמות, הבראה, נסיעות חופש ומחלה. גם הכלי שבו אתה משתמש למשלוחים הוא עלייך על כל חלקיו. וזה כולל הוצאות דלק, ביטוחים ומוסך במידה והוא ממונע.
אך למרות כל המינוסים שציינתי, גם עכשיו, שנתיים אחרי תחילת הקורונה, שרב המשק כבר חזר לעבוד בצורה מלאה כפי שהיה לפני המגפה,הסגר האחרון היה לפני כמעט שנה, והאבטלה חזרה לרמות רגילות, עדיין מי שינסה להתקבל לוולט ימצא עצמו ממתין ברשימת המתנה ארוכה, לעיתים מספר חודשים, ולא בטוח שבכלל יתקבל בסופה.
כן, גם היום, שנתיים אחרי הפריצה המסחררת של וולט, עדיין יש יותר מועמדים שרוצים לעבוד ממה שוולט מקבלת. כל אזרח שחי במדינת ישראל רואה את ההשתלטות של שליחי וולט בכבישים.
אז מה הבעיה, כולם מרוצים נראה? אז זהו, שלא - אושרה עכשיו תביעה ייצוגית נגד וולט מעובד שלה לשעבר על כך שהיא לא מתייחסת לשליחיה כשכירים על כל הזכויות הנלוות לכך,
אך במקביל יש התאגדות של שליחים רבים שמתנגדים לתביעה זו ומנסים לבטל אותה. ויש הרבה שיח מלובה אש של שליחיה בעד ונגד התביעה ברשתות החברתיות כך אומרים.
מה יהיו ההשלכות אם התביעה תצליח? לדעתי :
מי שמציאותי וחיי בעולמנו יודע - שאי אפשר לאכול את העוגה ולצפות שתישאר שלמה, ומכאן אני מעריך שיקרה אחת מכמה אפשרויות:
- וולט תוריד משמעותית את הסכום שהיא משלמת לוולטרים שלה פר משלוח
- וולט תצמצם משמעותית את מערך השליחים שלה.
- וולט תעזוב את הארץ (האפשרות הכי סבירה בעיניי)
- כלכלת הפלטפורמה תחטוף מכה חזקה בארץ ותרתיע עסקים רבים מלקדם ולהשתמש בה.
מה יהיו היתרונות אם התביעה תצליח?
- כל הזכויות המגיעות לשכיר מהיותו שכיר , ישולמו
מה דעתכם ועמדתכם על הנושא?
״כלכלת הפלטפורמה מתייחסת למודל עבודה כלכלי, ההולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, ובו עבודה מנוהלת ומאורגנת באמצעות פלטפורמה דיגיטלית. הפלטפורמה מציעה ללקוחות שירותים המבוצעים על ידי נותני שירותים, עמם היא מתקשרת באופן דיגיטלי. במודל זה, הפלטפורמה משמשת למעשה לחיבור בין הלקוחות, המתחברים אליה באופן דיגיטלי ומזמינים דרכה שירותים מסוימים, לבין נותני השירות הזמינים לכך, ומוכנים לקבל עליהם את ביצוע השירות עבור הלקוחות.
הייחוד של כלכלת הפלטפורמה, ושל עבודה דרך פלטפורמות, נובע מכך שהפלטפורמה היא גם המתווכת בין לקוחות ונותני-שירות, וגם לוקחת חלק פעיל בארגון העבודה ואספקת השירות. לקוחות יוצרים קשר עם הפלטפורמה עצמה לשם קבלת שירותים, ולא ישירות עם נותני השירות, וסוגיות כגון מחיר השירות או תנאי העבודה נקבעות באופן ריכוזי וחד-צדדי ע"י הפלטפורמה. בכך, פלטפורמות דיגיטליות עשויות לשמש, מהותית, כמעסיק של נותני השירות, ולא רק כפלטפורמה מתווכת. באופן זה, הן מהוות צורת העסקה חדשה, המצריכה דרכי התמודדות חדשות.״
(מקור וקרדיט - אתר ההסתדרות)
ולדיון -
סיפור מעניין עכשיו מתרחש עם חברת וולט, שהייתה לסמל של כלכלת הפלטיפורמה בתקופת הקורונה.
חברת וולט כבשה את השוק במהירות בתקופת הסגרים, שילוב מנצח של אבטלה גבוהה ואנשים נעולים בביתם, גרם להרבה מובטלים חדשים למצוא עצמם בוולט, ולהרבה לקוחות חדשים שצפונים בביתם להזמין משלוחים מוולט.
העניין הוא, שוולט הייתה הרבה יוותר ממפלט להרוויח קצת כסף למי שפוטר מהעבודה באותה תקופה, כי לא מעט שליחים מצאו עצמם מרוויחים סכומים יפים מאוד בתקופת הסגרים ולעיתים אף יותר יפים מהעבודה הקודמת שלהם, וכל הטוב הזה מבלי שהיו צריכים להתחייב למעסיק לx שעות וy ימים בשבוע וכיוצא מכך גם לא לתת דין וחשבון על איחורים וקימה לעבודה, פשוט כי הם מחליטים מתי וכמה.
למשל: התחלת ״משמרת״? אחרי סה״כ שעה של עבודה רציפה אשתך לפתע מתקשרת וקוראת לך בדחיפות לעזור לה עם הילד כי הוא לא מפסיק לבכות ולהשתולל בבית? אין שום בעיה - סיים את המשלוח הנוכחי, ומיד אחריי סמן שאתה שיורד מהמשמרת באפליקציה וסע הביתה. לא צריך לשאת ולתת עם שום בוס רחמן שיתחשב לך בסיטואציה בבית, שום ״ בוס יקר תעשה לי ג׳סטה זה הבן שלי״, כי אתה אדון לעצמך בוולט.
כמובן שזה בא עם המינוסים שלו - אתה עצמאי לכל דבר ועניין מבחינת וולט, לכן אין תלוש שכר עם כל המסביב שמעסיק אמור לדאוג לך , שזה , בין היתר - הפרשת פנסיה, השתלמות, הבראה, נסיעות חופש ומחלה. גם הכלי שבו אתה משתמש למשלוחים הוא עלייך על כל חלקיו. וזה כולל הוצאות דלק, ביטוחים ומוסך במידה והוא ממונע.
אך למרות כל המינוסים שציינתי, גם עכשיו, שנתיים אחרי תחילת הקורונה, שרב המשק כבר חזר לעבוד בצורה מלאה כפי שהיה לפני המגפה,הסגר האחרון היה לפני כמעט שנה, והאבטלה חזרה לרמות רגילות, עדיין מי שינסה להתקבל לוולט ימצא עצמו ממתין ברשימת המתנה ארוכה, לעיתים מספר חודשים, ולא בטוח שבכלל יתקבל בסופה.
כן, גם היום, שנתיים אחרי הפריצה המסחררת של וולט, עדיין יש יותר מועמדים שרוצים לעבוד ממה שוולט מקבלת. כל אזרח שחי במדינת ישראל רואה את ההשתלטות של שליחי וולט בכבישים.
אז מה הבעיה, כולם מרוצים נראה? אז זהו, שלא - אושרה עכשיו תביעה ייצוגית נגד וולט מעובד שלה לשעבר על כך שהיא לא מתייחסת לשליחיה כשכירים על כל הזכויות הנלוות לכך,
אך במקביל יש התאגדות של שליחים רבים שמתנגדים לתביעה זו ומנסים לבטל אותה. ויש הרבה שיח מלובה אש של שליחיה בעד ונגד התביעה ברשתות החברתיות כך אומרים.
מה יהיו ההשלכות אם התביעה תצליח? לדעתי :
מי שמציאותי וחיי בעולמנו יודע - שאי אפשר לאכול את העוגה ולצפות שתישאר שלמה, ומכאן אני מעריך שיקרה אחת מכמה אפשרויות:
- וולט תוריד משמעותית את הסכום שהיא משלמת לוולטרים שלה פר משלוח
- וולט תצמצם משמעותית את מערך השליחים שלה.
- וולט תעזוב את הארץ (האפשרות הכי סבירה בעיניי)
- כלכלת הפלטפורמה תחטוף מכה חזקה בארץ ותרתיע עסקים רבים מלקדם ולהשתמש בה.
מה יהיו היתרונות אם התביעה תצליח?
- כל הזכויות המגיעות לשכיר מהיותו שכיר , ישולמו
מה דעתכם ועמדתכם על הנושא?
נערך לאחרונה ב: