• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

כוח הכבידה

  • פותח הנושא sogi
  • פורסם בתאריך
אם יש כזה, אין מצב שהוא טוב.
אם נלך לפי הכתובים, הוא נרקסיסט, ילדותי, נקמן, אנוכי... הכי רחוק מטוב.

גם אם לא נלך לפי הכתובים, תסתכלי מה קורה בעולם סביבך, אין סיבה הגיונית לחשוב שהוא טוב
אם יש כזה (ואני אישית לא נתקלתי בראיה לכך),
אז יצורים נחותים יותר (כמו בני אדם) לא היו יכולים להבין מה זה "טוב" או "רע" בתפיסה שלו.

אולי הטוב הוא לעומת החלופות שאותן אנחנו לא רואים (כי הן לא התרחשו)?
אולי הטוב הוא לטווח ארוך?
אולי הטוב הוא לא מה שאנחנו חושבים שהוא?
 
נערך לאחרונה ב:
אם יש כזה (ואני אישית לא נתקלתי בראיה לכך),
אז יצורים נחותים יותר (כמו בני אדם) לא היו יכולים להבין מה זה "טוב" או "רע" בתפיסה שלו.

אולי הטוב הוא לעומת החלופות שאותן אנחנו לא רואים (כי הן לא התרחשו)?
אולי הטוב הוא לטווח ארוך?
אולי הטוב הוא לא מה שאנחנו חושבים שהוא?
אולי הוא טוב ,אבל הוא לא כל יכול./לא שליט בלעדי.
ברגע שיש אפילו קמצוץ של סבל בעולם (לא רואה איך אפשר לחלוק על כך) הוא או רשע, או מוגבל. ובכל מקרה הוא לא אלוהים במובן המוכר במסורת היהודית - נוצרית. בשם אפיקורוס אם אני לא טועה . ( מעניין אם הבאת כפירה בשם אומרה גם מביאה גאולה לעולם. הרי לא חילקו חכמים בתוכן מה שמובא בשם האומר. וצ"ע)
 
גם אם לא נלך לפי הכתובים, תסתכלי מה קורה בעולם סביבך, אין סיבה הגיונית לחשוב שהוא טוב או יותר נכון, שאכפת לו ממשהו שקורה על הכדור שלנו.

לזה כתבתי:
נעזוב אם זה מתבטא במציאות.. צריך גם להיות ענווים שאם יש אל אז כנראה יש דברים שאנחנו לא יודעים (זה קשה) אנחנו בכל זאת הגענו מבעלי חיים.

זה הגיוני בעינייך שאם יש אל, אז בני האדם יותר טובים מהאל?
כלומר, אני מניחה שכתבת את זה מתוך אכפתיות למה שקורה בעולם
 
ברגע שיש אפילו קמצוץ של סבל בעולם (לא רואה איך אפשר לחלוק על כך) הוא או רשע, או מוגבל.
זה שיש רוע בעולם, לא אומר שהאל רע, כי במציאות המורכבת שלו יש לנו בחירה חופשית ותבונית, אחרת היינו סתם כמו ציור או תמונה שאין בה חיים והיה אפשר להגיד על זה "האל טוב כי אין פה סבל"

המציאות מורכבת
במסורת היהודית - נוצרית. בשם אפיקורוס אם אני לא טועה . ( מעניין אם הבאת כפירה בשם אומרה גם מביאה גאולה לעולם. הרי לא חילקו חכמים בתוכן מה שמובא בשם האומר. וצ"ע)
לא הבנתי כ"כ
 
אולי הוא טוב ,אבל הוא לא כל יכול./לא שליט בלעדי.
ברגע שיש אפילו קמצוץ של סבל בעולם (לא רואה איך אפשר לחלוק על כך) הוא או רשע, או מוגבל.
ומי אמר שסבל אינו חלק מהטוב הכללי (שאותו בני אדם אינם מסוגלים לתפוס)?

בכל אופן, אני אישית חושב שהעיסוק הפילוסופי בשאלה האם העולם ככלל הוא "טוב" -
הוא לרוב חסר משמעות (למעט אולי עניין אינטלקטואלי).

בחיים עצמם:
1. לפעמים אני מעדיף להתעסק בנקודת המבט הקטנה שלי
(מעדיף להתעסק בשאלה איך אני מקדם באופן מעשי את מה שנראה לי עכשיו כטוב לי, במקום להתעסק בשאלות פילוסופיות גלובליות).

2. לפעמים אני מעדיף להאמין (בלי שיש לי ראיות) בזה שהעולם הוא טוב,
כדי שיהיה לי קל יותר לתפקד בעולם.
 
שיש רוע בעולם, לא אומר שהאל רע, כי במציאות המורכבת שלו יש לנו בחירה חופשית ותבונית, אחרת
עצם העובדה שהוא רוצה מי שלא יהיו רובוטים הופכת אותו לחסר. כל יכול לא צריך כלום
ומי אמר שסבל אינו חלק מהטוב הכללי (שאותו בני אדם אינם מסוגלים לתפוס)?
ילד שמת מרעב זה רע.יכול להיות שיש מטרת על שמצדיקה זוועה כזו( טוב כללי) אבל מכאן שהאל כפוף לאותו אילוץ שמכריח זוועה.
כל יכול בעל טוב מוחלט לא ירשה שום טרגדיה. זו מניעה לוגית
 
לפעמים אני מעדיף להאמין (בלי שיש לי ראיות) בזה שהעולם הוא טוב,
כדי שיהיה לי קל יותר לתפקד בעולם
אפשר להחזיק בעמדה הריאלית של וולטר: רוקדים עד שמתים.
העולם מלא בזוועות ואפשר לשגות באשליה שהוא טוב עד שמגיעה העת שהוא כבר לא בבירור ( כשהרוע מכה ברמה האישית) וזה רק עניין של זמן לצערנו
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
אפשר להחזיק בעמדה הריאלית של וולטר: רוקדים עד שמתים.
+1

ילד שמת מרעב זה רע.
שוב, אתה קובע כאן דברים בהתבסס על ההבנה שלך.
אם קיימת יישות במדרגה גבוהה משלנו, היא עשויה לדעת דברים שאתה לא יודע, ולשנות לגמרי את התמונה.

למשל בחלק מהדתות יאמרו על הדוגמא שהבאת שלילד יש "נשמה" שחיה לנצח,
ושהסבל שלו בתקופה מוגבלת בעולם הזה היה "טוב", כי הוא הועיל איכשהו לנשמה.

כמובן שגם זה רק הסבר אחד אפשרי מיני רבים.
הנקודה הכללית היא שאם חושבים באופן פילוסופי ומופשט על יישות שנמצאת מעלינו -
אי אפשר לשפוט אותה בכלים שלנו.

לכן אני גם טוען שהעיסוק הפילוסופי וה"אובייקטיבי" בנושאים מופשטים כאלו הוא עיסוק חסר תועלת -
אין לי את הכלים להכריע בסוגיות האלו, וגם אין לי השפעה עליהן.
מעדיף לפעול לפי ההבנה הקטנה והמוגבלת שלי במה שנמצא תחת אחריותי.
 
זה הגיוני בעינייך שאם יש אל, אז בני האדם יותר טובים מהאל?
זה לא הגיוני בעיני שיש אל ואם ננסה לצאת מנקודת הנחה שיש, לצורך הדיון, אז לדעתי הוא בדיוק כמו בני האדם.

בראייתי בני האדם הם הבורא של האל ולא להפך, לכן הוא חייב להיות בדמותם עם אותן המגבלות, לראיה כל הכתובים של כל הדתות.
 
אולי הטוב הוא לעומת החלופות שאותן אנחנו לא רואים (כי הן לא התרחשו)?
אולי הטוב הוא לטווח ארוך?
אולי הטוב הוא לא מה שאנחנו חושבים שהוא?
אולי ואולי ואולי.
אולי פשוט לא...

הפלפולים האלו מיותרים, לפי עיקרון התער של אוקהם, לא המשתמש שלנו, אין להרבות בישויות יותר מכפי הצורך, כאשר קיימים הסברים שונים לאותה תופעה יש להעדיף את הפשוט מביניהם, שבו המספר המועט ביותר של מושגים וחוקים.
 
יש לנו בחירה חופשית
אין לנו. אין רצון חופשי.

נמלה היא ציור?
אפילו לציור יש השפעה עלינו.
אנחנו סה"כ עוד חיה בעולם הזה שפיתחה מודעות עצמית וחשיבות עצמית יען העולם סובב סביבינו, אז ניוז פלאש, הוא לא.
אין נשמות, אין חיים אחרי המוות, פשוט אין ואין אני יודע את זה.. את בטח שואלת את עצמך... כי אף אחד לא חזר משם עד היום, למעט באגדות.
 
אין נשמות, אין חיים אחרי המוות, פשוט אין ואין אני יודע את זה.. את בטח שואלת את עצמך... כי אף אחד לא חזר משם עד היום, למעט באגדות.
אני מבינה את הפסיקה הזאת, כי גם אני הייתי בטוחה בכך בעצמי.

אתה לא יכול לדעת שלא חוזרים לחיים בגלגול נשמות
 
הועיל איכשהו לנשמה
ולמה אלוהים לא יכל להועיל ללא סבל לאותה נשמה אומללה?
זה מזכיר לי את המשל המפורסם בו עושים שימוש בלי לשים לב שהוא חותר תחת הנקודה אותה מבקשים להוכיח.
במשל מישהו רואה אדם מבוגר מחזיק ילד בעוד השני דוחף מקדחה לתוך הפה שלו. נשמע זוועה אם אתה לא מבין שמדובר ברופא שיניים. זה כמובן משל נדוש על אלוהים והסבל שהוא מטיל בזמן שאנחנו יצורים קצרי מוחין לא מסוגלים להבין. העניין הוא שרופא השיניים מטיל סבל על הילד האומלל מכוח מוגבלותו. בעולם אידיאלי רופא שיניים פותר את הבעיה בלי כאב לילד.
 
@לנצח נתהה אבל בעולם האידיאלי גם לא היה לו כאב שיניים

אני חושבת שהכל מתקיים במימד האחד, כלומר שאין סבל הכל מושלם וטוב במימד של האור המוחלט והאינסופי, שזה אלוהים לבדו, אבל הוא החליט "לחלוק" את עצמו ולברוא אותנו ובשבילנו עולם, במימד הפיזי נניח, שיש בו פרטים נפרדים זה מזה ומורכבות כיוצא מזה. וזה הרבה יותר קשה לתפישה
 
לא הבנתי את המשפט, תוכל להסביר?
רצון למשהו מלמד על מניע שאתה כפוף לו. אם אלוהים רוצה יצורים חופשיים עולה השאלה מה מניע אותו לרצות לכך. או במילים יותר בוטות מה שולט בו ,או מה חסר לו שהוא בכלל רוצה משהו?
רצון ואלוהים הם תרתי דסתרי
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
@ת.אוקהם להוכיח זה רק הוא (זה?) יכול, אבל כן חלקתי לכל אורך השרשור את תהליכי המחשבה שלי מאחורי ההגיון שיש
 
רצון למשהו מלמד על מניע שאתה כפוף לו. אם אלוהים רוצה יצורים חופשיים עולה השאלה מה מניע אותו לרצות לכך. או במילים יותר בוטות מה שולט בו ,או מה חסר לו שהוא בכלל רוצה משהו?
רצון ואלוהים הם תרתי דסתרי
שנהיה מאושרים?
 
כאב שיניים
נכון. ונשאלת השאלה למה יש כאב שיניים. למה אלוהים מרשה את זה.? זו כמובן השאלה העתיקה על הרוע בעולם . אין אפשרות לטעון שאלוהים כל יכול ,כל יודע,וטוב עד אין קץ
 

נושאים דומים

Back
למעלה