• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

יוקר מחייה

כמה הערות:
1. הדירות שנמכרו כבר באזורי הביקוש הן או בחכירה להרבה שנים (99 שנים) או כבר בפועל עברו בבעלות לבעלי דירות (תהליך שהתחיל לפני כמה שנים) - להחליט שעכשיו משנים ייעוד (לא כל כך הבנתי למה לפי הרעיון) זה אירוע משפטי מסובך מאוד עד בלתי אפשרי ולכל הפחות ייגרר שנים בבתי המשפט לפני הכרעה כך שפתרון לטווח קצר זה לא יספק.

2. סוגיית המיסוי על השכרת דירות היא סוגיה שדשו בה כבר לא מעט - אם נשים בצד דעות אישיות ותהיות בנוגע למדוע המדינה ביד אחת נותנת הטבות מס למשכירים גדולים בדמות חברות אבל מציגה כדמונים את המשכירים הפרטיים, למרות שלרוב האחרונים לוקחים תשואות נמוכות יותר, סוגיית העלאת המיסוי היא סוגיה של בין פגיעה ודאית בטווח קצר לשיפור פוטנציאלי בטווח ארוך - העלאת המס תביא בוודאות לעליית השכירות לשוכרים הקיימים (אפשר להתווכח כמה אחוז מהמס יתגלגל לשוכרים, אבל בוודאות חלק יתגלגל) - בחלק מהמקומות, לרוב אלו שהיום שכר הדירה יושב בדיוק על טווח רף המס (מעגל שני מתל אביב), שינוי כזה יביא לקפיצה דרמטית ממש. משמע הפגיעה באנשים שאין להם דירה קיימת היא ודאית (גם אם בעלי הדירה נפגעים גם כן). לפי הרעיון שלך התועלת לשוכר היא כביכול שמתישהו בעתיד הוא יהנה או מחלק מהכסף / הנחה במחירי הדיור (מכסף שהוא עצמו שילם). מעטים האנשים שמוכנים לשלם יותר היום בשביל תועלת בעתיד (ואלו שכן, הם לרוב מאוכלוסיית הסולידית) ומעטים הפוליטיקאיים שיקדמו רפורמות שפוגעות בכולם היום כדי שיניבו תועלת בזמן הקדנציה של הבא בתור אחריהם

3. חשוב לזכור, בראי הרעיונות מעלה ובכלל רעיונות שראיתי שעלו גם פה בת'רד (איסור העלאת שכר דירה, הפקעת שטחים, חובת איוש דירות וכו'), שאנחנו עדיין חיים במדינה עם זכויות פרט ובתוכם זכויות קניין. ברור שיש מקרים קיצוניים בהם צריכים לפגוע בזכות הזו (מלחמה, אירועי טבע, סיכון חיים), זכות הפרט לגור רבע שעה מתל אביב היא לטעמי לא אחד מאותם מקרים קיצוניים. רוצה המדינה לשנות התנהגויות תואיל נא ותפעל בכלי המיסוי הקיימים לה - בין אם מיסוי יתר (שיתגלגל גם לשוכרים) או הטבות מס (לדוג' הרעיון החדש של אלקין של הטבות מס מוגדלות למי שנותן חוזה רב שנתי ולא מעלה מעבר למדד לשוכרים)
2. אני לא מסכים שזה יתגלגל. האם כשהעלו את מס רווחי ההון כל החברות העלו מחירים? או שהמחירים עלו כי כשמס חברות עלה? או שאנשים מרוויחים יותר כי מס הכנסה עלה?
3. אפשר עם מיסים באופן עקיף לבצע איסור העלאת שכר דירה ודומיו (מס 200% על כל ש"ח מעבר ל... וכדומה) או איוש דירות על ידי מס על דירות ריקות (שהיה ולא נאכף, אבל תמיד אפשר לאכוף רטרו שנים אחורה). אז בסוף מיסים זה חלק מפגיעה בזכויות הפרט לשיטתך. ונשאלת גם השאלה למה מס הכנסה זה עדיין ההכנסה העיקרית של המדינה שממסה בעיקר אנשים שרוצים לצבור הון. מדוע לשלם 50% ויותר מס בעבודה של העשירון העליון לא נחשב פגיעה בזכויות הקניין (ואחר כך מזה לשלם עוד 17% מע"מ, ו100+ אחוז מס על רכב וכדומה) ומישהו שמחזיק מניות בחברה ישלם רק 25% או שמשכיר דירה ב50 אלף לחודש ישלם 10% מעל 5000 ומשהו.
 
כמה פעמים נסעת לחו"ל, תוך כמה זמן יכולת לקבל תור לניתוח? כמה זמן לקח לך להגיע מעיר לעיר? כמה עלה בכסף וזמן בתחב"ץ?
חו"ל בשנות התשעים כבר כלל את הטיול הגדול אחרי הצבא. החברים ההייטקיסטים שלי טסו כמה פעמים בשנה, שאר החברים בערך פעם בשנה. המחירים היו גבוהים והמגוון (גם של החברות וגם של היעדים) היה דל מאד.
תור לניתוח היה די מהיר, לא היו כ"כ הרבה אנשים בארץ והיחס בין כמות המיטות והרופאים לאדם היתה גבוהה.
תחב"צ באותה תקופה זה בעיקר אוטובוסים (הרכבת לא היתה מפותחת אז) ולקח זמן סביר כי לא היו פקקים כמו היום. מצד שני, כמעט לא היו כבישים כפולי ומשולשי נתיבים. מנגד, לא היו כ"כ הרבה רכבים כמו היום.
 
כן. בשנות ה-90. אבל הילדות שלי הייתה הרבה קודם... וגם אז, בלי פרוטקציה או תשלומים מתחת לשולחן חיכינו לניתוחים הרבה מאד זמן. ולא היו ביטוחים משלימים אפשרות לאסותא תוך זמני המתנה קצרים מאד.
 
אתה טוען שרק מישהו עם אקזיט יכול לרכוש דירה...

נתתי דוגמא של דירה בתל אביב, בלי הון התחלתי גבוה ושכר שיכול להכיל משכנתא גדולה קשה לקנות דירה ברמת המחירים הנוכחית.
כמו שציינת קודם, בצעירותך גם אנשים בגילך הנוכחי היו זקנים ובדרך לעיר השיש בבת ים.
בצעירותך אנשים לא טסו לחו"ל, בסופר היה לנו "טיפה פחות" אפשרויות וכו'.

נכון, בכל תקופה היה סגנון חיים שהתאים לה, אך עדיין למעמד הביניים בעבר היה קל יותר לקנות דירות מגורים,
לפרנס משפחה, ולשרוד את הפנסיה.

מתי אתם רוצים להחזיר את הגלגל לאחור ולאיזו שנה?

חחח, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור אלא רק לתת מענה אינדבידואלי למציאות היום ולאתגרים בעתיד.
 
@רוני, כמה פעמים נסעת לחו"ל, תוך כמה זמן יכולת לקבל תור לניתוח? כמה זמן לקח לך להגיע מעיר לעיר? כמה עלה בכסף וזמן בתחב"ץ? כמה עלו בגדים? כמה עלו מוצרי חשמל?
הי
זה תלוי באיזה שנים, לאחר גיל צבא בשנות השמונים נסעתי בממוצע פעם בשנה, תור לניתוח היה בזמן סביר, זמן הגעה לא זכור לי, היו פחות פקקים ואני כמעט ולא יצאתי מתל אביב,
תחבורה ציבורית הייתה זולה ונגישה, בגדים, נסיעות לחו"ל, טלפון נייח ומוצרי חשמל היו ללא ספק יקרים בהשוואה להיום.
 
בשנות ה-90. אבל הילדות שלי הייתה הרבה קודם... וגם אז, בלי פרוטקציה או תשלומים מתחת לשולחן חיכינו לניתוחים הרבה מאד זמן.
הילדות שלי היתה בשנות השישים והשבעים. אבל גרתי בקיבוץ ולא הייתי מודעת לענייני ניתוחים.
בשנות ה-80 אבא שלי עבר התקף לב ואושפז לצינתור באופן מיידי כמובן. את ניתוח המעקפים ביצעו רק שלוש שנים אחרי זה, אבל אין לי מושג אם זה היה בגלל תור ארוך או בגלל שאלו היו ההמלצות אז. כל נושא תשלומי השוחד תמיד היה אצלנו מתחת לרדאר. מעולם לא השתמשנו בזה או בכלל זכרנו שיש דבר כזה בזמן אמת.
 
אצלנו זה היה המצב.
מהבחינה הזו המצב היום מאד השתפר כי חלק גדול ממה שנפתר בעבר רק בדרכים האלו, קיים היום באופן לגיטימי.
אגב, בעיני, שוחד זו מילה עדינה לחלק מהמקרים שקרובים יותר לסחיטה של אנשים בשעתם הקשה.
 
@c881

אני כבר לא זוכר מאיפה לצטט, אבל רוב האנשים לא רוצים לגור בפריפריה הרחוקה וכנראה שיש לזה סיבה מספיק טובה.
(היצע עבודות מצומצם יותר, ולא כולם הייטקיסטים שיכולים לעבוד מהבית וגם בהייטק לעתים דורשים לעבוד מהמשרד ומאמצים מודל היברידי).
לא הייתי שולל מגורים באיזור גדרה - חדרה (אני "התפשרתי" על חדרה). ואולי אפילו עד חיפה באיזור הצפון.


בהמשך לדברי רוני, לדעתי לא רק שצריך להיות וירטואוז פיננסי במדינה, אם אין לך כאן גב כלכלי אתה גם צריך לחשוב כאן מחוץ לקופסא לדעת איך להתקמבן ולעשות שמיניות באוויר.
 
אני כבר לא זוכר מאיפה לצטט, אבל רוב האנשים לא רוצים לגור בפריפריה הרחוקה וכנראה שיש לזה סיבה מספיק טובה.
(היצע עבודות מצומצם יותר, ולא כולם הייטקיסטים שיכולים לעבוד מהבית וגם בהייטק לעתים דורשים לעבוד מהמשרד ומאמצים מודל היברידי).
לא הייתי שולל מגורים באיזור גדרה - חדרה (אני "התפשרתי" על חדרה). ואולי אפילו עד חיפה באיזור הצפון.
אני לא אומר לאנשים איפה לגור.
אבל לבוא בדרישה למדינה לספק "מגורים"... אז יש מדינה שלמה לספר בה דירה.
אי אפשר שיהיה "משחק הוגן" וכולם יקבלו דירה ב-ארלזרובה פינת כובע דיזנגובה.
אפילו לא כולם בתל אביב, גוש דן...

זו מין שיטה כזו...
מציע להקשיב ל-בלדה לעוזב הקיבוץ

המוצלחים עוברים למקום שנותן סיכוי לעבודה מכניסה יותר והפחות מוצלחים נשארים.

לדעתי לא רק שצריך להיות וירטואוז פיננסי במדינה, אם אין לך כאן גב כלכלי אתה גם צריך לחשוב כאן מחוץ לקופסא לדעת איך להתקמבן ולעשות שמיניות באוויר.

ואני חשבתי שתמיד היו צריכים.
אבל, מי שרוצה לשרוף 50% מהשכר על בילוי עם החברים לפני החיים ואז להמשיך להתלונן שלא מצליחים להתקדם...
 
מסכים איתך לחלוטין, המדינה לא חייבת לנו דבר לפחות לא בהיבט הזה של הדיור.
כפי שרשמתי ל- @lazyprogrammer
מוטב לו לגור/לקנות במקום שבו הוא יוכל לעמוד בהוצאות ולחסוך, ועם הזמן להתקדם לפי יכולתו.
 
לא הייתי שולל מגורים באיזור גדרה - חדרה (אני "התפשרתי" על חדרה). ואולי אפילו עד חיפה באיזור הצפון.
רכבת ישירה מבנימינה לתל אביב, כ-35 דקות. יותר מהר מאשר להגיע בבוקר מפתח תקווה.
הרכבת כנראה אמינה כי אני מכיר שני זוגות שיש להם ילדים קטנים שהיא אמצעי התחבורה שלהם לעבודה בתל אביב. אבל, אכן אנשים שעובדים במקצוע ותפקיד שמאפשר גם עבודה בבית (לא הייטק).
 
שכחת - הבעיה העיקרית היא המייל הראשון ההגעה/והחזרה אל תחנת הרכבת ואל העבודה ממנה.
אני באופן אישי בעיקר מהסיבה הזו, בחרתי לגור בסמיכות לתחנת הרכבת (כ-10 דקות הליכה ברגל).
זה בהחלט סידור יחסית נוח והעדפתי זאת על הגעה לעבודה עם רכב והתקעות בפקקים. אם כי בשקלול הזמן הכולל זה לוקח בערך אותו הזמן עם רכב/אוטובוס (ההגעה עצמה אל התחנה, ההגעה אל העבודה מהתחנה וכד').

לדוגמא הזו התכוונתי חשיבה מחוץ לקופסא ולעשות שמיניות באוויר.
אני מרגיש שבשביל להסתדר כאן, צריך לחשוב הרבה ולתכנן וליצור לעצמך כל מיני קומבינות אחרת יהיה לך מאוד קשה ומאתגר.
לרוב האנשים במדינה אין את "הקומבינה" הזו, של מגורים בקרבה לתחנת הרכבת ורק להגיע לתחנה עצמה יכול לקחת הרבה זמן. (אוטובוס/הליכה ארוכה/אופניים/למצוא חניה)
 
נערך לאחרונה ב:
רכבת ישירה מבנימינה לתל אביב, כ-35 דקות. יותר מהר מאשר להגיע בבוקר מפתח תקווה.
הרכבת כנראה אמינה כי אני מכיר שני זוגות שיש להם ילדים קטנים שהיא אמצעי התחבורה שלהם לעבודה בתל אביב. אבל, אכן אנשים שעובדים במקצוע ותפקיד שמאפשר גם עבודה בבית (לא הייטק).
זה לא 35 דקות ממה שאני זוכר (לפחות מחיפה לתל אביב) [עריכה: בדקתי וזה כן 35 דקות בערך מבנימינה. חשבתי שזה אחרי חיפה משום מה], וזה אם לא עושים "חשמול"/"תקלת איתות"/"ביטול". זה נכון שהרכבת מאוד מהירה כשהיא קיימת וזה בהחלט תשתית שהמדינה צריכה לחזק. יש גם בעיות רבות (אין WIFI ברכבת בגלל איזה תביעה ייצוגית כבר 6 שנים) שלא מנסים לטפל בהם.

בעיה נוספת היא שלהגיע לרכבת וממנה לאיפה שצריך לוקח לפעמים הרבה מאוד זמן. אני זוכר שהייתי נוסע ברכבת 40 דקות ומהרכבת ולרכבת עוד 40 דקות.
 
זה לא 35 דקות ממה שאני זוכר (לפחות מחיפה לתל אביב), וזה אם לא עושים "חשמול"/"תקלת איתות"/"ביטול". זה נכון שהרכבת מאוד מהירה כשהיא קיימת וזה בהחלט תשתית שהמדינה צריכה לחזק. יש גם בעיות רבות (אין WIFI ברכבת בגלל איזה תביעה ייצוגית כבר 6 שנים) שלא מנסים לטפל בהם.
הזמן הוא לפי אתר הרכבת.
מניסיון שלי מקו אחר, הזמנים שם מדוייקים.
נכון שיש ביטולים ועבודות (כמו בכל העולם) ונכון שמיידעים על כך ברגע האחרון (לא כמו בכל העולם), אבל בסך הכל שירות אמין, וכפי שכתבתי, אני מכיר אנשים שמסתמכים עליו בקביעות. הם לא היו יכולים לגור בזיכרון יעקב ולעבוד בתל אביב בלי רכבת אמינה.
 
אין לך חבילה של 100+GB בנייד לתת HOTSPOT?
יש לי, אבל זה לא אמין. כמות הניתוקים שיש בדרך היא די גדולה. גם חלק מהתחנות עצמם מתחת לאדמה בלי קליטה ויש לך מנהרות בדרך. השקעה קלה בתשתית של קליטה במקומות האלו היתה יכולה להביא WIFI אמין לרכבת.
 
רכבת ישירה מבנימינה לתל אביב, כ-35 דקות
בקרוב זה ישתנה, הרכבות הישירות יהיו מחדרה ואילו מבינימינה יהיו רכבות פרבריות - ה35 ד' יהפכו ל50 דקות.
אבל גם ב35 דקות זה לא כולל זמן הגעה לתחנה, מציאת חניה, כניסה לתחנה כולל בידוק בטחוני והגעה לרציף. כנראה שממגרש החניה בבנימינה לוקח לפחות 42-45 דקות עד לירידה בתחנת תל אביב (אגב, לאיזו תחנה התייחסת? האוניברסיטה?).
אז לתושב בנימינה שצריך להגיע לעבודה בעזריאלי ייקח בערך שעה במקרה הטוב מפתח ביתו עד להגעה לעבודה, וגם זה בתנאי שייצא בשעה שעוד יש היכן לחנות ובהנחה שמקום העבודה שלו ממוקם ממש על תחנת רכבת.

אגב, מחירי הדיור בבנימינה רחוקים מאוד מלהיות זולים.
 
2. אני לא מסכים שזה יתגלגל. האם כשהעלו את מס רווחי ההון כל החברות העלו מחירים? או שהמחירים עלו כי כשמס חברות עלה? או שאנשים מרוויחים יותר כי מס הכנסה עלה?
3. אפשר עם מיסים באופן עקיף לבצע איסור העלאת שכר דירה ודומיו (מס 200% על כל ש"ח מעבר ל... וכדומה) או איוש דירות על ידי מס על דירות ריקות (שהיה ולא נאכף, אבל תמיד אפשר לאכוף רטרו שנים אחורה). אז בסוף מיסים זה חלק מפגיעה בזכויות הפרט לשיטתך. ונשאלת גם השאלה למה מס הכנסה זה עדיין ההכנסה העיקרית של המדינה שממסה בעיקר אנשים שרוצים לצבור הון. מדוע לשלם 50% ויותר מס בעבודה של העשירון העליון לא נחשב פגיעה בזכויות הקניין (ואחר כך מזה לשלם עוד 17% מע"מ, ו100+ אחוז מס על רכב וכדומה) ומישהו שמחזיק מניות בחברה ישלם רק 25% או שמשכיר דירה ב50 אלף לחודש ישלם 10% מעל 5000 ומשהו.
2. לגיטימי לגמרי לא להסכים. בראייתי יש שתי עדויות מוחשויות מהשנים האחרונות בשוק הנדל"ן הישראלי לנכונות טענתי - הראשונה : כאשר התחיל התהליך להטלת מס דירה שלישית המחירים קפצו ובעלי דירות הטילו את המס (שעוד אפילו לא הוטל בשלב הזה) לשוכרים באופן שמראה נכונות השוק להעברת העלות; השנייה : יש תופעה ידועה בנדל"ן בארץ של שכונות שמחירי השכירות "נתקעים" על גובה מדרגת המס עד שיום אחד יש מספיק לחץ כך שהם מדלגים בכמה מאות שקלים למעלה (בדיוק בגובה שהרווח נשאר גבוה אחרי הורדת מס ה-10%) באופן שמראה באופן מפורש שהמס מהווה איזה חסם מלאכותי בעוד שבעלי הדירות היו יכולים לעלות שכר דירה לשוכרים ועדיין להשכיר) - דוג' : פסגות אפק, שכונות מסוימות ברחובות, באר יעקב לפני שנתיים וכו' וכו'. יש לך דוגמאות הפוכות משוק הנדל"ן הישראלי שתומכות בטענה שלך?

3. אני חושב שלגמרי לגיטימי שהמחוקק יחליט לבצע איסור דרך רכיב המיסוי על פני חקיקה של איסור. זה הבדל משמעותי גם בסוגיית זכויות הפרט. מצד שני, הסיבה למה אני מאמין בחשיבות ההליכה דרך רכיב המס, זה שרכיב המס מאלץ את המחוקק להכיר בזה שהשוק לא סטטי ואנשים מונעים מתמריצים - ברגע שאתה פועל בציר המיסוי אנשים פועלים בהתאם. רמז : יש סיבה למה יש תקרת ביטוח לאומי ומס בריאות. ממליץ לך לראות מה הוביל לזה
 
Back
למעלה