• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אוטומציה ואבטלה טכנולוגית במאה ה-21

בעיני אנחנו ממשיכים לשמר חברה שמגדירה "רצינות" של עובד כפונקציה של שעות עבודה במקום הראשון, למשל אמירות כמו "הוא בחור רציני, נשאר עד מאוחר", "יש לו ילדים בגלל זה הוא יוצא מוקדם".
יש כאן עניין של פער מידע במובן זה שהמעביד לא יכול לדעת האם עובד ספציפי אכן יהיה אפקטיבי יותר במעט שעות, או שפשוט יעבוד פחות שעות באותו המרץ.
הראיה למה שאני אומר היא שבתחום שלי, עריכת דין, בדרך כלל במשרדים גדולים בהם מוטת השליטה חלשה יותר, עובדים הרבה מאד שעות ושעות העבודה קשיחות מאד ונשפטים בסגנון המשפטים שכתבת, ובמשרדים קטנים, בהם ברורה יותר התרומה של כל עובד, שעות העבודה גמישות יותר ואף קצרות יותר, בדרך כלל.
 
זה לא נכון.

אפשר לפתור את זה בעלות של 0 שקלים:
לא לחבר פאקינג מערכת מולטימדיה למערכות השליטה של המטוס!!!! או להשתמש בחיבור חד כיווני.

איפה בואינג? מה אני רוצה 1000$ לשעת ייעוץ.

אג"ב, יש פתרונות יותר מתוחכמים ויקרים. רק שבמקרה הזה הם מיותרים לחלוטין...
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1830699917166409&id=1620972344805835
כתבה לגבי המתקפה אתמול על dyn, באמצעות כמה עשרות אלפי מכשירי IoT...
להכין לך רשימה של חברות שצריכות שרותי יעוץ?
 
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1830699917166409&id=1620972344805835
כתבה לגבי המתקפה אתמול על dyn, באמצעות כמה עשרות אלפי מכשירי IoT...
להכין לך רשימה של חברות שצריכות שרותי יעוץ?
1. כן. אשמח.

2. הסכנה לבטחון ובטיחות המשתמשים בבית של השיט IOT הזה, הרבה יותר משמעותית מסכנת ה DDOS...

3. אתה ברצינות משווה צעצועי IOT שאפשר לקנות מאלי באבא מסין בדולר וחצי, או אפילו מוצרים יותר רציניים שאבטחה נורמאלית שלהם יכולה לפגוע בשימושיות, למטוס ששווה עשרות מיליוני דולרים? שחיים של אנשים תלויים בתקינותו?

אני עומד מאחורי דבריי. מטוס שאפשר לתקוף אותו מהאינטרנט (ישירות), או מקבינת הנוסעים, זה כישלון מביש לחברה שפיתחה אותו.
 
1.

3. אתה ברצינות משווה צעצועי IOT שאפשר לקנות מאלי באבא מסין בדולר וחצי, או אפילו מוצרים יותר רציניים שאבטחה נורמאלית שלהם יכולה לפגוע בשימושיות, למטוס ששווה עשרות מיליוני דולרים? שחיים של אנשים תלויים בתקינותו?
ה-iot לא הותקפו. השתמשו בהם כחלק מהתוקפים.

בלי קשר אני מסכים לזה:
1.
אני עומד מאחורי דבריי. מטוס שאפשר לתקוף אותו מהאינטרנט (ישירות), או מקבינת הנוסעים, זה כישלון מביש לחברה שפיתחה אותו.
 
לא צריך לתקוף את המטוס ישירות. מספיק לתקוף את נותני השרות שלו.
הרבה מערכות מתוחכמות ויקרות הרבה יותר, רגישות לפריצות מסיבה אחרת לגמרי - אף אחד לא משנה את ברירת המחדל, אז שם הרשת ידוע, מיקום קובץ הסיסמאות ידוע וכו'.
 
ה-iot לא הותקפו. השתמשו בהם כחלק מהתוקפים.
כוונתי הייתה שמישהו פרץ אליהם.

לא צריך לתקוף את המטוס ישירות. מספיק לתקוף את נותני השרות שלו.
לא על זה דובר באשכול.

מה זה נותני השרות? מערכות GPS? ILS? קשר? לוקלייזרים? מכמי מז"א? גם זה אין סיבה שיהיה מחובר לרשת האינטרנט (שלא דרך מצפין, או בחיבור חד כיווני). למרות שבדוגמאות האלה, שטח הפנים, והצרכים הרבה יותר רחבים, והם כמובן חייבים חיבור לרשת כזאת או אחרת. אז מי יודע...

אבל פאקינג מטוס?
 
אבל פאקינג מטוס?
אתה מסתכל כל הזמן על המטרה הגדולה ותקיפה ישירה שדורשת צריכת חשמל שתזוהה במערכת וכו'.
אני ואחרים טוענים שאפשר לתקוף מטרה קלה יותר, פחות בולטת שבסוף תוביל לפגיעה במטוס.
כידוע "אתה החוליה החלשה - שלום".

נ.ב.
לא תמיד חייבים לבצע חטיפה, מספיק לגרום למי שנסחט לחשוב שאכן הקרוב לו נחטף...
יש מקרים של אסירים שמתקשרים לקרובי משפחה של אדם שידוע להם שנמצא במקום בלי קליטה/מכבים סלולרי (נניח באופרה) ודורשים כופר.
לא משהו גדול, בסכום שאפשר לדרוש ולהעביר בפרק זמן של שעה ~ שעתיים.
אחרי זה הבחור יוצא מהאופרה ורואה X שיחות שלא נענו והודעות היסטריות בתא הקולי.
אז אני לא "Master Mind", אבל אני חושב שיש מי שיכול/רוצה לבצע דברים שכאלה.
חשבתי להוסיף "בטוח", אבל מעדיף להמשיך להאמין לחברות השונות.
 
אתה מסתכל כל הזמן על המטרה הגדולה ותקיפה ישירה שדורשת צריכת חשמל שתזוהה במערכת וכו'.
אני ואחרים טוענים שאפשר לתקוף מטרה קלה יותר, פחות בולטת שבסוף תוביל לפגיעה במטוס.
חשמל?

האמת שכנראה שאתה צודק. המערכות על הקרקע גם הרבה יותר חשופות לחדירה פיזית.

אבל שוב, לא על זה דובר באשכול. דיברנו בכלל על רכבים אוטונומיים...
 
אבל שוב, לא על זה דובר באשכול. דיברנו בכלל על רכבים אוטונומיים...
בבקשה:
אני לא בטוח שארהב תאשר שימוש נרחב של המכוניות האוטומטיות לפני שיפתרו בצורה מסויימת את בעיות הסייבר בנושא. ברגע שהמחשב מחובר לגז ולברקס שום דבר לא ימנע סחיטה באיומיי חיי אדם של האקרים על רכבים. היום לרשויות יש כמעט 0 יכולת לעשות משהו
בנושא.
רכב הרבה יותר נגיש להמונים, כלומר להאקרים יהיה הרבה יותר קל לחקור כשלים ופגיעויות במערכת על ידי שיפרקו רכב של עצמם וכד' בניגוד למטוס שאיתור כשלים צריך להיות אונליין להאקר הממוצע.
כלומר, בעיית אבטחה במכוניות היא יותר מוחשית ממה שנדמה לנו אינטואיטיבית וממש לא בולשיט הוליוודי
 
בהקשר לאוטומציה במאה ה-21, הנה שאלה אישית: אני איש תוכנה (מפתח Web) שמתכוון להצטרף לאחת מחברות התעופה הגדולות בארץ. זה מהלך שנובע מאהבה ישנה למקצוע הטיסה ומרצון לשפר המצב הכלכלי (בטווח הארוך). מאידך נשאלת השאלה - האם מדובר על ספינה שוקעת, שכן מקצועות הקשורים בתחבורה הם הראשונים הצפויים להיעלם.
 
בהקשר לאוטומציה במאה ה-21, הנה שאלה אישית: אני איש תוכנה (מפתח Web) שמתכוון להצטרף לאחת מחברות התעופה הגדולות בארץ. זה מהלך שנובע מאהבה ישנה למקצוע הטיסה ומרצון לשפר המצב הכלכלי (בטווח הארוך). מאידך נשאלת השאלה - האם מדובר על ספינה שוקעת, שכן מקצועות הקשורים בתחבורה הם הראשונים הצפויים להיעלם.

אני לא בטוח שנכון לבצע תחזית על שרידותה של מערכת/טכנולוגיה רק על-פי התחום שאליו היא משתייכת. לעתים אותה מערכת/טכנולוגיה יכולה להוות "שלד" לשימושיות שונה שלא צפינו אותה מראש. למשל, הדואר - היתה ציפייה בסוף שנות ה-90 (ותחילת ה-2000) ששירותי הדואר יפחתו עד כדי היעלמות עם הופעת הדואר-האלקטרוני; בניגוד לכך, אנו רואים כיום ששירותי הדואר לא עומדים בעומסים אל מול השימוש הגובר של צריכה פרטית באינטרנט.

----
קאל ניופורט מעריך בספרו האחרון "Deep Work" שבעתיד יהיה ביקוש רב יותר למקצועות שדורשים "עבודה מעמיקה" על-פני "עבודה שטחית/רדודה".
הוא מגדיר אותן כך:
עבודה רדודה: משימות שכמעט כל אחד, עם מינימום של הכשרה, יכול לעשות (תגובות דואר אלקטרוני, תכנון לוגיסטי, התעסקות עם מדיה חברתית, וכן הלאה).
עבודה מעמיקה: משימות רבות רבדים ותובעניות קוגניטיבית אשר דורשות ריכוז ללא הפרעה.
 
עבודה רדודה: משימות שכמעט כל אחד, עם מינימום של הכשרה, יכול לעשות (תגובות דואר אלקטרוני, תכנון לוגיסטי, התעסקות עם מדיה חברתית, וכן הלאה).
אני מסכים איתו
הנה דוגמא מהחיים האמיתיים, לאחרונה הפעלתי צ'ט בוט לעסק שלי בדף העיסקי של הפייסבוק, לתסריט הצלחתי להכניס 95% מהתשובות לשאלות שנשאלות כל הזמן, מתוך ה 95% השאלות שנקלטות במערכת הצלחתי לתת למחשב לענות על 75% מהם באופן שלא דורש התערבות יד אדם
מה שזה אומר זה שאם הטלפון שלי מקבל נניח 400 שיחות בחודש (זה טיפה פחות) ,מהיום זה הולך להיות רק 100, שיחה ממוצעת הינה 2-4 דקות כך שנחסך פה זמן אנושי באופן שיבטל את הצורך בו (בזמן שלי כאילו :)) בעתיד
ואני חייב לציין דבר נוסף, אני קוצר את פירות הזמן החופשי שהתפנה במציאת פתרון ל 25% הנוספים, עד למיקסום התועלת האוטומציונית (אם יש מילה כזאת)
 
אני מסכים איתו
הנה דוגמא מהחיים האמיתיים, לאחרונה הפעלתי צ'ט בוט לעסק שלי בדף העיסקי של הפייסבוק, לתסריט הצלחתי להכניס 95% מהתשובות לשאלות שנשאלות כל הזמן, מתוך ה 95% השאלות שנקלטות במערכת הצלחתי לתת למחשב לענות על 75% מהם באופן שלא דורש התערבות יד אדם
מה שזה אומר זה שאם הטלפון שלי מקבל נניח 400 שיחות בחודש (זה טיפה פחות) ,מהיום זה הולך להיות רק 100, שיחה ממוצעת הינה 2-4 דקות כך שנחסך פה זמן אנושי באופן שיבטל את הצורך בו (בזמן שלי כאילו :)) בעתיד
ואני חייב לציין דבר נוסף, אני קוצר את פירות הזמן החופשי שהתפנה במציאת פתרון ל 25% הנוספים, עד למיקסום התועלת האוטומציונית (אם יש מילה כזאת)
13 שיחות ביום :'(:'(:'(o_oo_oo_o:roll::roll::>:>:>>:(>:(>:(:(:(:(:(
 
13 שיחות ביום :'(:'(:'(o_oo_oo_o:roll::roll::>:>:>>:(>:(>:(:(:(:(:(
כן, זה רק עסק אחד ולצערי בזה לא מסתיים המגע האנושי שלי עם בני האדם (בעבודה), השני יותר תובעני
מה שכן, אני פועל לצימצומו בצורה דרסטית, בניתי לעצמי תוכנית עבודה שבסופה היא תפנה לי ימים שלמים מהחודש
לאחר מכן נתחיל לנגוס בשבועות עד לתלות כמעט אפסית בי - מה שכולנו קוראים לו "עצמאות כלכלית"

נ.ב האייקונים שצירפת די משקפים את התפלגות הפניות, מדהים חחח
 
בהקשר לאוטומציה במאה ה-21, הנה שאלה אישית: אני איש תוכנה (מפתח Web) שמתכוון להצטרף לאחת מחברות התעופה הגדולות בארץ. זה מהלך שנובע מאהבה ישנה למקצוע הטיסה ומרצון לשפר המצב הכלכלי (בטווח הארוך). מאידך נשאלת השאלה - האם מדובר על ספינה שוקעת, שכן מקצועות הקשורים בתחבורה הם הראשונים הצפויים להיעלם.
אין שום סיכוי בעולם שמגמת האוטומציה תפגע בתעשיות שקשורת לתחבורה. מה שכן היא תשנה אותן. וכנראה בצורה דיי קיצונית. אם כבר התעשיות האלה צפויות לעליה במשתמשים בגלל ירידה בתקורות (עלויות ל'יצרנים).

בעברית זה אומר, שאנשים יטוסו יותר, כי יהיה יותר זול לטוס. ויותר זול לסוע ב'מונית' (אובר או משהו דומה), בגלל נצילות יותר גבוהה, ויתור הצורך בנהג. שים לב, למגמה שהופכת את חברות התעופה ממשהו יוקרתי לעשירים אי שם בשנות ה40 (או קונקורד), למשהו הרבה יותר דומה לאוטובוס מעופף.

וכמפתח WEB, אפילו אם אתה עובד בחברת תעופה, אין לך תלות אמיתית בתעשיה. אתה עובד במקצוע טכנולוגי, מקצועי, יצירתי, שדורש השכלה, ויכולות לא פשוטות. מקצועות כאלה כנראה יראו דרישה מוגברת והולכת בעתיד. מצד שני, הם דרושים גמישות, ולימדה אינסופית.
 
למה שמכונות לא יחליפו אנשים שעובדים במקצועות כאלו?
ככלל, ככל שתפקיד דורש יותר שכל, ויצירתיות, קח הסיכוי שיוחלף ע"י רובוט, קטן, לדעתי לפחות.
 
ככלל, ככל שתפקיד דורש יותר שכל, ויצירתיות, קח הסיכוי שיוחלף ע"י רובוט, קטן, לדעתי לפחות.
הבנתי, אבל על מה מבוססת הדעה הזו?
רובוטים מנתחים טוב מטובי המנתחים, מנצחים כבר למעלה מעשור את אלוף העולם בשחמט ועוד שלל מקצועות שדורשים הרבה שכל ויצירתיות. אם תכנות נשען על הרבה לוגיקה, יסודיות ויצירתיות שמבוססת על ניסיון עבר והכרות מעמיקה עם התחום (תקן אותי אם אני טועה), איזה מהרכיבים לא קיים במכונה? הרי למכונה נגישות לידע אינסופי (פתרונות אחרים במגוון נושאים), למה שהיא לא תעלה על האדם בתחום הזה?

אגב, דעתי הפוכה משלך. המקצועות שדורשים שכל ויצירתיות יוחלפו ראשונים. דווקא אלו שדורשים מגע אנושי ישרדו יותר (וגם הם לא יותר ממאה שנים לפי הנתונים שקראתי).
 
רובוטים מנתחים טוב מטובי המנתחים
איפה? לא מכיר רובוט אוטונומי שמנתח. רק כאלה שנשלטים ב100% ע"י מפעיל אנושי.
יצירתיות שמבוססת על ניסיון עבר והכרות מעמיקה עם התחום
לא... יצירתיות לא עובדת ככה...
בגדול למכונות אין יכולת ליצירתיות. או לפתור בעיות שאינן מוגדרות היטב. אתה לא יכול לבוא למכונה ולהגיד לה: "תבני לי בבקשה אפליקציית ניווט חברתית", אתה אפילו לא יכול לבוא ולהגיד לה: "תשווקי אותי באינטרנט" (אתה כן יכול להשתמש בה ככלי עזר). זה כמו שאתה לא יכול לבקש ממכונה לעשות עבודה של אדריכל... היא לא תוכל לעשות יותר מלחזור על דפוסים מוכנים מראש.

בסופו של דבר, הנדסה, זה מקצוע שדורש לפתור בעיה לבן אדם. אי אפשר למכן את זה. אלא אם כן, נמצא פריצת דרך בתחום הבינה המלאכותית (משהו חדש לגמרי, לא דומה בכלל למה שיש היום).

דווקא אלו שדורשים מגע אנושי ישרדו יותר
בד"כ דורשים גם שכל ויצירתיות...
למה ספציפית אתה מתכוון?
 
אתה לא יכול לבוא למכונה ולהגיד לה: "תבני לי בבקשה אפליקציית ניווט חברתית",
וזו עבודת רוב המתכנתים? כל עבודת התכנות היא להגות אפליקציה ואין עוד עבודה לעשות שהיום עושים אותה אנשים? אחרי שלב ההמצאה אין עוד אנשים שתכלס מקודדים, ואחרים שמפקחים עליהם ואחרים שבודקים את מה שהם עשו?
בד"כ דורשים גם שכל ויצירתיות...
למה ספציפית אתה מתכוון?
חלק יותר וחלק פחות. פסיכולוגים צריכים הכשרה (ויש כבר מכונות שצפויות להחליף אותם, אבל לדעתי ארוכה הדרך). מטפלים בקשישים יהיו אנשים גם עוד 50 שנה.
בתחום שלי, משפטים, אין תחליף לרוב העבודות, אבל מכונות יכולות לעשות סריקה של אלפי מסמכים בזמן קצר ובכך לחסוך כוח אדם רב, ולכן גם בתחום הזה תהיה ירידה במספר המועסקים.

עריכה: אתה נותן יותר מדי קרדיט למין האנושי. גם האדריכל נשען על תבניות קודמות וגם המשווק. תמיד יצטרכו אנשים שיגדירו את הבעיה (כפי שכתבת) ויאפיינו את הצרכים, אבל מדובר במספר קטן בהרבה מהמספר שנדרש היום לעבודה תכלס.
 

נושאים דומים

Back
למעלה