שוקולד מריר – ביצועי התיק ב-2019

ש

זקני השבט יודעים לספר שפעם – לפני שסיגלתי לעצמי מנהג לשבור את האינטרנט עם אמירות רדיקאליות בנוסח "לבני אדם יש מידה של אחריות על גורלם הכלכלי" – כתבתי כאן על תיק השקעות וירטואלי בשם "שוקולד מריר".

הרעיון מאחורי "שוקולד מריר" היה להמחיש כיצד יכול כל אדם בר דעת (ותושייה) להרכיב לעצמו תיק השקעות פאסיבי, זול, פשוט ומבוזר להפליא תוך שימוש בארגז הכלים הזמין למשקיע הישראלי, וכך לקחת אחריות על כספו ולהנות מפירות הקפיטליזם העולמי.

שוקולד מריר הוא תיק השקעות "עצל". הרעיון הוא לא לקנות ולמכור ניירות ערך ללא הפסקה, אלא לקנות ולהחזיק לטווח ארוך נכסים פיננסים בעלי תוחלת תשואה חיובית לאורך זמן.

בהתאם לתאוריית הפורטפוליו המודרנית, "שוקולד מריר" מורכב משני נכסי השקעה: מניות בפיזור גלובאלי, המהוות 65% משווי התיק; ואגרות חוב שהנפיקה ממשלת ישראל, המהוות את 35% הנותרים.

לכל נכס השקעה תפקיד שונה: בעוד שהמניות – מוצקי הקקאו – הן "מנוע התשואה" של התיק, אגרות החוב הממשלתיות -החלב והסוכר באנלוגיה שלנו – אמורות למתן את התנודתיות של התיק לאורך זמן, כדי לאפשר לנו לישון טוב יותר בלילה.

ככל שאתם אוהבים את השוקולד שלכם מריר יותר, כך יש להגדיל את משקלו היחסי של הקקאו, ולהיפך. בהתאם, ככל שסיבולת הסיכון שלכם גבוהה יותר (פועל יוצא של הצורך, היכולת והנכונות שלכם להעמיד את כספכם בסיכון), כך שיעור החשיפה לנכסים עתירי סיכון כמו מניות צריך להיות גבוה בהתאם. בהתאם, "שקולד מריר" הוא תיק השקעות אגרסיבי יחסית, בוודאי במונחים ישראליים.

החשיפה לנכסי ההשקעה הנ"ל נעשית באמצעות קרנות מחקות – מוצרי השקעה הגובים דמי ניהול נמוכים מאד, שכל אדם יכול לרכוש לאחר שיפתח חשבון למסחר עצמאי בבורסה אצל חבר הבורסה החביב עליו – שזה הבנק שלכם, או בית השקעות לבחירתכם.

ישנן, כמובן, דרכים רבות אחרות ליצור את החשיפה לנכסי ההשקעה הנ"ל, ולכל אחת יתרונות וחסרונות משלה.

אז מה עשה התיק השנה?

שנת 2019 הייתה שנה מדהימה בשווקים, הן עבור נכסים עתירי סיכון והן עבור נכסים דלי-סיכון.

לשם המחשה: ה-S&P 500 זינק ב-31% השנה. מניות השווקים המפותחים רשמו תשואה של כ-22%; השווקים המתעוררים – 20%, ואילו הזהב סיים את 2019 עם תשואה של כמעט 18%. 2019 הטיבה גם עם הפלח השמרני בתיק:  מדד אג"ח ממשלתי כללי רשם תשואה שנתית של כ-9% (!).

אמנם, מנקודת המבט של משקיעים ישראלים, ההתחזקות של השקל כנגד המטבעות הזרים – מגמה שהעמיקה השנה – פגעה במידה מסוימת בתשואה מנכסים הנקובים במטבע זר.

למרות זאת, אם לא החזקתם יותר מדי מזומן, לא ניסיתם להמר נגד השוק או לתזמן אותו, ודעתכם לא הוסחה על ידי כותרות אלרמיסטיות וצייצנים רואי שחורות – יש להניח שרשמתם רווחים נאים מאד השנה. אם לא — אל חשש ואל יאוש. נסו לבחון מה השתבש וצרו לעצמכם תכנית השקעה לקראת השנה הבאה. זה אף פעם לא מאוחר מדי לתקן.

בסיכום השנה, תיק שוקולד מריר רשם תשואה שנתית כוללת של 9.48%, כמפורט להלן.

שוקולד מריר

מה הוביל לביצועים הללו? אולי הריבית הנמוכה. או המשך ההתאוששות הכלכלית ברחבי העולם. או אולי פשוט העובדה שב-2018, רוב נכסי ההשקעה רשמו תשואה שלילית. איש לא יודע מה בדיוק גורם למחירי המניות לעלות או לרדת בשנה נתונה, והאמת היא שעבור משקיעים לטווח ארוך – זה לא מאד משנה.

מעניין לראות איך התנודות בשווקים השפיעו על היחס בין פלחי התיק: הפלח המנייתי עומד כעת על 68.13% (3.13% מעל היעד), ואילו הפלח השמרני התכווץ ל-31.87% (3.13% מתחת ליעד). בהנחה שפרופיל הסיכון שלנו לא השתנה, חשוב להבטיח שהקצאת הנכסים בתיק לא תסטה בחדות מזו שהגדרנו מבעוד מועד. כאשר הסטייה מהיעד תעלה על 5%, יהיה מקום לאזן מחדש את תיק ההשקעות.

חשוב, כמובן, לא להפוך שאננים. השוק הזה אמנם מלטף ומחבק כמו קטע מילולי בטראק של ג'יג'י ד'אגוסטינו – אבל הוא לא יישאר כזה לנצח. אין לי מושג מה עתיד להתרחש בשוק ב-2020. לצד זאת ברור לי שמתישהו, השוק, כמובן, יהיה חייב לרדת. ללא איום הירידות, לעולם לא תהיינה עליות.

אחרי הכל, אנחנו מתוגמלים כמשקיעים משום שאנו מוכנים ליטול את הסיכון האינהרנטי הגלום בהשקעה בנכסים פיננסיים עתירי סיכון – סיכון שרבים אחרים כלל אינם מוכנים ליטול.

הירשם
הודע על
guest
60 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
שאול

נדמה לי שהרווח היה 26.25 ולא כפי שנכתב.

arn

26.25% במשך כמה שנים?

osi

האם את נשארת אם אותו מבנה תיק?
או משנה לשנה החדשה?
אדמח לקבל את בחירת המניות שלך

arn

הרווח הכולל שלך הוא בסביבות 36% (ולא 26.25%). את חישבת חילקת את הרווח (בערך 63500 ש"ח) בסכום שיש לך עכשיו (241-242 אלף ש"ח) לכן יצא לך 26.25%. אבל צריך לחלק את הרווח בסכום ההשקעה המקורי (178320 ש"ח) כדי לקבל את הרווח באחוזים (בערך 36%).

הסולידית

<*((((((((<

ראשון! אפשר שוקולד?

ימבו

נהדר. תודה רבה על המידע.

מתקשה קצת לחשב את התשואה של התיק ההשקעות שלי ב2019. מעט מבולבל בין התשואה המצטברת לתשואה ממוצעות, נומינלית מול ריאלית. אשמח לקבל קישור למקום עם קצת מידע על איך אוכל לקחת את כל הנתונים של התיק שלי ולחשב מה היתה התשואה ב2019? נראה שהנתונים במערכת הספארק לא מספקים נתונים מדוייקים – או שכן? https://i.imgur.com/M5zoN3T.png

Leonid

אם את מזרימה כספים לתיק בתקופות לא קבועות יותר קשה לחשב תשואה.
אבל כמובן אפשר
אני בד"כ מתעניין בתשואה ראלית (כי זה התכלס) מומלץ ליצור גליון Excel בו יש עמודה של כסף נטו שהוזרם לתיק מול שווי התיק.
ואז תוכלי בקלות לפתוח שורות נוספות בין הזרמות הכסף ולחשב תשואה ע"פ זמן.
ע"ב תוצאות שנתיות תוכלי גם לחשב את התשואה הממוצעת.

אמ

כמשתמש ותיק של המערכת, אני מתקשה להאמין שחישוב התשואה שגוי. שים לב שהיו לך תנועות מזומן בתיק (הפקדות/משיכות) – היות ומדובר בתשואה משוקללת.
אם תעבור לתצוגה יומית תוכל לבצע בדיקה מדויקת יותר.
התשואה הריאלית הינה בקיזוז שינויי המדד – פחות מעניין אותי כמנהל תיק מנייתי ובמילא ההשוואות בין קרנות הן של התשואה הנומינלית למיטב ידיעתי.

יונתן

קורא באדיקות את כל הבלוג במהלך השנה האחרונה, את כל סדרת שוקולד מריר קראתי לפני כמה חודשים ולכן יתכן שאולי שכחתי משהו,
התיק התחיל מ50K ו10K בכל רבעון במהלך 6 השנים האחרונות (תחילת 2014)
הסכום כשלעצמו היה מצטבר עד כה ל290K.
אם אני קורא נכון את הטבלה כרגע שווי התיק הוא 241K.

היו שינויים בתיק במהלך השנים ואני חושב שעמלות קנייה ומכירה קוזזו.. אבל האם אני מבין נכון שכרגע התיק נמצא בהפסד של כמה אחוזים טובים על אף השנה החולפת?

פספסתי משהו? קצת נפגעה לי המוטיבציה

אורי

עוקב 👆

Lior Shalit

אשמח גם להבין

עידן

קודם כל אם היו מופקדים כל הכספים אז היה אמור להיות 280K, לא 290, כי ברבעון אחד הושקעו ה50K הראשוניים בלי עוד 10K עבור אותו רבעון.

מעבר לזה, אם ההיתה קורא את כל הפוסטים על שוקלד מריר הייתה רואה במחצית של 2017 הפסיקו ההפרדות.
כלומר 3 שנים וחצי שהם 14 רבעונים פחות הרבעון הראשון שבו הושקעו ה 50K, כלומר הושקעו 180K בתיק,
לאחר עלויות קניה נשאר 178320 שעלו לשווי תיק של 241777.

נו, כבר חזרה לך המוטיבציה ?

שרמ

לפי זה התשואה היא כ-35%
איך מכאו אתה מחשב את התשואה השנתית הממוצעת?

מיכאל שמילוב

((New Balance/Starting Balance)^(1/Number Of Years)-1)

שולי

שלום
לא ברור איך הגעת ל-9.48%

עודד

לפי הטבלה זה נראה שהתיק עשה יותר מ 9.48%

עודד

הטבלה לתקופה ארוכה יותר. אוקיי. קצת בלבל.

Leonid

הטבלה היא לא שנתית! היא על כל התקופה מאז פתיחת התיק (רווח מצטבר)

אייל

9.48 אחוזים כאשר כתוב בטבלה אחוזים גבוהים יותר, למה זה כך? (אני לא מבין יותר מדי אז אל תגערו בשאלתי)

עמיר רחום

לפי הטבלה והתשואות שציינת, לא נראה שהתיק עשה תשואה של 26%? איך חישבת תשואה שנתית של 9.48%?

שמוליק

לא הבנתי את התוצאה בשורה "בסיכום השנה, תיק שוקולד מריר רשם תשואה שנתית כוללת של 9.48%, כמפורט להלן." איך חושב 9.48% כאשקר בטבלה אני רואה 26.26%סה"כ בעמודת רווח הפסד?

שמוליק

סליחה לא ראיתי התיחסות קודמת לשאלה דומה. אפשר למחוק.

בעז

למה כתבת 9.48% ולא 26.25% כמו שמופיע בטבלה?

בעז

הבנתי, תודה

אורי

שוקולד מריר הוא בעיקר אתגר אינטלקטואלי. נחמד . מגרה את הדמיון. אבל בהחזקת מניות מעל 50% בקרנות, ישנן היום ,בשנה החולפת אפשרויות סבירות לתשואות הרבה יותר גדולות. בתיק קרנות מוטה מניות ניתן ללא מאמץ של קניות או מכירות להגיע השנה לפחות ל 17% . אולם הגישה, ההגשה, ראויים למחמאות.

Leonid

כפי שכתבה הסולידית, תלוי בפוטנציאל הסיכון שאתה מוכן לקחת.
אפ היית משקיע את כל התיק במלואו 100% ב – S&P הייתה השנה מגיע גם ליותר מ – 17%
אבל זה לא אומר כלום על השנה הבאה…
ולכן מפזרים את התיק. כל אחד ע"פ העדפות שלו וסיבולת הסיכון שלו אל מול התשואה הפוטנציאלית.

עמית אוריה

חוכמת הבדיעבד היא לא חוכמה

espressocup

ברור שאם תחשוף עצמך לרמת סיכון גבוה יותר, אתה אכן עשוי להגיע לתשואה גבוהה יותר

אסף

אני כנראה לא מבין פה משהו. לפי הטבלה שער הקניה הממוצע של קסם KTF צמודות מדד ממשלתיות 2-5 הוא 1.06. כשהתיק נוצר לפני כחמש שנים השער של הנייר הזה היה 114.71. אני יודע שהיו איזונים במהלך השנים אבל הנייר הזה מעולם לא ירד מ-1.10 ב-5 שנים האחרונות.
אז איך יכול להיות שער קניה ממוצע של 1.06?

יו-ני

בערב, הרכבת את התיק שלך עם שלל מדדים כגון יפן, אירופה, קנדה וכו׳
פה אני רואה שהחלטת לצמצם לארבעת מרכיבים אלו, למה החלטת לשנות את האסטרתגיה שלך?

livnatfoodandwine

מאיפה לקוחות התשואות על קרנות האג"ח הממשלתיות? כשבדקתי את הקרנות הללו באתרים השונים התשואות של 12 חודשים אחרונים הרבה יותר נמוכות.

dolypooh

אם אני לא טועה הקרנות הישראליות הן סינתטיות. מדוע בחרת אותן ולא קרנות זרות בהחזקה ישירה?

kickus

לא נעים, אבל בשביל 26% ב 6 שנים כלומור 3.9% לשנה נומינלי , לא כל כך שווה את הבלגן, תיק 2 קרנות 50/50 פשוט יותר וכנראה יתן תשואה דומה אם לא עדיפה

arn

זה לא 6 שנים.
רק ההשקעה הראשונית של 50 אלף היתה ל-6 שנים. יתר ההשקעות של 10 אלף ברבעון היו לתקופות זמן קצרות יותר של בין 3.5 ל-6 שנים. הזמן הממוצע הוא פחות מ-5 שנים.

arn

בנוסף: הרווח הוא בסביבות 36% ולא 26%. שנתית זה יוצא בסביבות 6.5%.

O.C

שאלה כללית לגבי תיק השקעות.. האם אתם מורידים הילוך בשל הבחירות הקרבות? כשתבחר ממשלה ודאי ינקטו צעדים לצמצם את הגרעון המטורף שנוצר בזמן שהתקיימו שלוש מערכות בחירות, האם אתם ממליצים להשהות השקעה כרגע עד שהשוק קצת יתייצב? (אני יודעת שתמיד יש תנועתיות ושסיכון זה חלק מהעניין אבל בכל זאת המצב מתדרדר מרגע לדודלי בכלכלה הישראלית כל עוד בממשלה משחקים משחקים במקום לעבוד)

ניצן

מה רלבנטיות הבחירות הקרובות להשקעה לטווח של שנים?

ניצן

מה הקשר בין השקעה בשוק עולמי לבחירות בישראל, מדוע אתה חושב שיש כח לבחירות להשפיע על מניות ואגרות חוב בכל רחבי העולם?

הסולידית תעני לשאלה בבקשה :)

היי שאלה עבור הסולידית..האם בשביל חישוב ה300 חודשי מחיה לוקחים בחשבון כספים שהצטברו בקרן הפנסיה וכספי פיצויים או שעדיף שלא? תודה

דגגגג

תלוי איך את מחשבת כסף נזיל. אם מורידים את 35 אחוזי המס עבור יציאה לפני גיל 60 אז אפשר להחשיב קופת גמל פנסיונית ככסף נזיל.
את כספי הפיצויים אפשר להחשיב ככסף נזיל.

chen

למה להסתכל על כספים לפרישה כנזיל או לא נזיל ? הריי כספי הפנסיה כן יפתחו בשלב מסויים בגיל 60 + וכספים של קרן השתלמות כל 6 שנים ובכלל גם נכסים כגון בית מהווים חלק ממהון שלנו שצברנו. האם לא להסתכל על בית כנכס שיכול להימכר ולתת לנו את האופציה לפרוש מוקדם ? או לפחות הסתכלות קדימה לאחר כיסוי המשכנתא ואז ההוצאה של שכ"ד\ משכנתא פוחתת ? את בעד או נגד רכישת נכס עם\בלי משכנתא ? כספי פיצויים שכן ניתן למשוך איך ההתייחסות אליהם ?

Liam

בני אדם לא יכולים לשלות בגורל הכלכלי שלהם אם הם למשל, לא ראו את האתר שלך, "חופש רצון" הוא אשליה שנובעת מחוסר ידע על איך המוח האנושי עובד. אף אחד לא באמת בוחר את ה"גורל שלהם."

עומרי

ומעשית, בלתי ניתן לוודא.

ליאן

מה בנוגע לעלויות נוספות שנוגדות בתיק כולו ובהכרח גם ברווח, כמו שערי המרה, עמלות קנייה ומכירה והכיפי מכולם – מיסוי על הרווחים? בתודה מראש!

Niv

היי,
נראה כי שוק ישראל יהיה אטרקטיבי מאד ב- 2020 באפיק המנייתי (?).
האם יש לך משהו להמליץ? הכוונה לא בהשקעה ישירה אלא קרנות.
תודה

דגגגג

איפה קנית את כדור הבדולח?

phpandmore

הזכרתי היום את הבלוג הזה בכתבה ביוטיוב כשראיתי מה קורה לאלה שמנסים להתפרנס ממשהו יצרני בארץ הזאת.

Ira Gor

למה יש חשיפה לשווקים מתעוררים בתיק? את לא חושבת שאפיק הזה מסוכן מדי לעומת תשואה צפויה?

michal

לסולידית –
מה משמעות הנכסים של MSCI World כפי שמופיעים למשל בלינק המצ"ב – מה "F_170719_184_184_DL_0_N_1_00_00" למשל מייצג?

https://maya.tase.co.il/fund/5122569?view=assets

שי

לסולידית היקרה, אני קורא של הבלוג כבר כמה שנים , השכלתי המון בזכותך ואני חושב שאת מבריקה. אני חושב שיש כאן הרבה אנשים שהיו רוצים שתעשי מעקב דומה לזה שאת עושה בשוקולד מריר לתיק הארי בראון שעליו את מבססת את הבלוג הזה. זה כמובן יכול להיות תיק בדיוני לגמרי וללא כל קשר לתיק האמיתי שלך, אבל אני חושב שזה יכול לעשות הרבה סדר לאור הדעות החלוקות בין קוראי הבלוג בנוגע לרלוונטיות של תיק הארי בראון לימינו וכמו כן לשאלה הכי חשובה – האם באמת ניתן לפרוש רק עם התיק וללא מקורות הכנסה נוספים (שאני מבין שזה לא המקרה שלך שכן… קרא עוד »

דורית

האם אפשר הסבר לגבי התיק גולדן בטרפליי שנחשפתי אליו לא מזמן מה המרכיבים שלו והאם הוא יותר וב מהארי בראון

איליה

שאלה לגבי העמודה של ה" יעד"
על פי אילו שיקולים את מציבה את אותו יעד לכל נכס? מה בעצם תעשי במידה באותו נכס יעבור בהרבה או במעט את היעד או להפך, בצידה ולא יעבור אותו תקופה ארוכה?

לאה

שאלת הערכות: מגיפת הקו רונה מתחילה להשפיע על הכלכלה העולמית ומניות. האם יש המלצות במה כדאי להשקיע בזמן כזה? זהב? סחורות ,תרופות?

תומר

למה לא העברת את התיק לקרנותת של בלקרוק הנסחרות בישראל?

סיון

כל הדוגמאות שמצאתי לקרנות מחקות מדד הם עם דמי ניהול יחסית גבוהים, למרות שכתבת שהם נמוכים… רובם המוחץ מעל 0.6%. אשמח לדעת אם מישהו משקיע בקרן מחקה מדד עם דמי ניהול נמוכים מזה

אלכס

שלום, איפו ניתן לרכוש, או להשקיע בניירות וממדים שמופיעים בטבל אקסל שלך?
תודה

דור

תוכלי לפרסם את קובץ האקסל? עם הנוסחאות.
לשימוש פרטי בלבד

אלי

לא הבנתי למה בעמוד המקורי של שוקולד מריר היה תיק שנראה אחרת מאשר פה
https://i0.wp.com/www.hasolidit.com/wp-content/uploads/2014/01/%D7%A9%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%A81.png

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן