שוב במינוס? כך תרסקו את תקציב המשפחה

ש

רוב האנשים עובדים פשוט כי הם חייבים. הם מרוויחים שכר נאה, אבל רמת ההוצאות שלהם גבוהה עד שקשה להם "לגמור את החודש". כדי לעמוד בהתחייבויות, הם נאלצים לחיות מתלוש לתלוש.

אלא שזו לא גזירה משמים. יש דרך להנות מאיכות חיים טובה מאד גם מבלי להשתעבד לעבודה בשכר.

השיטה הזו לא קשורה לממבו-ג'מבו פיננסי או להבלי "new age'" למיניהם. היא נשענת על עיקרון מתמטי שכולנו (כך אני מקווה) למדנו בכיתה א': כדי להישאר בפלוס, צריך להוציא פחות ממה שמכניסים.   

ואיך מוציאים פחות?

לומדים להבדיל בין צרכים לרצונות ולהבחין בין מחיר לערך; מוזילים את עלות המשולש דיור-מזון-תחבורה; מעדיפים מיקור-פנים על פני מיקור-חוץ; ולומדים לבדר את עצמנו מבלי לשלם לאחרים.

אם עושים את כל זה במקביל לפיתוח מקורות הכנסה חלופיים לעבודה (תיק השקעות מניב, תחביבים זולים עם פוטנציאל רווח, וכישורי חיים שאחרים מוכנים לשלם תמורתם), ניתן להגיע לעצמאות כלכלית תוך מספר קטן של שנים. 

אבל איזה ביטוי ניתן לכך "בשטח"?

כדי לענות על השאלה הזו, ניסיתי לעמת את תקציב ההוצאות שלי עם תקציב ההוצאות של המשפחה הישראלית הממוצעת (להלן: משפחת ישראלי). ההשוואה נשענת על סקר ההוצאות שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בקרב משקי בית בישראל בשנת 2011 (לחצו להורדה).

לצורך הדיון, ועל מנת שיהיה בסיס הגיוני להשוואה (משק בית בישראל כולל 3.34 נפשות), נניח שהסולידית התחתנה עם בן זוגה הנוכחי והביאה לעולם 1.34 ילדים. הטבלה הבאה מציגה את ההבדל בין הוצאות המשפחה הממוצעת לבין משפחת הסולידית, במה שיכונה להלן "הסולידית לייט". 

הוצאה לתצרוכת חודשית משפחת ישראלי (₪) הסולידית "לייט" (₪) הערות
לחם, דגנים ומוצרי בצק 324 102 ותרו על מאפים עתירי שומן טרנס. למדו לאפות בעצמכם. 10 ק"ג קמח מלא עולה 90 ש"ח. חצי קילו שמרים עולה 12 ש"ח. 
שמנים צמחיים ומוצריהם 80 50 שמן זית, שמן קנולה, מרגרינה צמחית וממרחים למיניהם
בשר ועופות 366 175 אין לי התנגדות מוסרית לצריכת בשר, אבל אני מעדיפה למעט בצריכתו מסיבות בריאותיות (לא יותר מפעם בשבוע). קינואה, עדשים וטופו עשירים לא פחות בחלבונים ועולים פחות כסף. למי שבכל זאת זקוק למנת בשר יומית: קנו במבצעים (בדרך כלל לפני החגים); קנו נתחים זולים וגדולים (פלדה, פילה מדומה), כולל "קצוות"; קנו עוף שלם (1 ק"ג ב-30 ש"ח), הקפיאו וחתכו בעצמכם; טחנו את הבשר בעצמכם; השקיעו בפריזר גדול ואיכותי (בשר קפוא יכול להישמר עד שנה במקפיא בהינתן תנאי אחסון נאותים).
דגים 81 50 הפתרון הזול הוא ללמוד לדוג בעצמכם. חלופה היא להסתפק בשימורי סרדינים וטונה בפחות מ-10 ש"ח ליחידה. המזווה שלי מלא בעשרות שימורי טונה וסרדינים.
חלב ומוצריו וביצים 320 50 האדם הוא היונק היחיד שממשיך לצרוך חלב אחרי תקופת ההנקה – ועוד של יונקים אחרים. אני סבורה שבני אדם לא אמורים לעכל חלב פרה, עז או כבש. אני מתנזרת מחלב ומוצריו מבחירה, למעט חמאה וגבינה קשה (איכותית) מדי פעם. מקורות חלופיים לסידן? עיינו ערך "סרדינים" (וכמובן גם שקדים, סויה, ברוקולי). למכורים לדבר אפשר למהול חלב מלא במים. באשר לביצים – 3 מארזים עולים 42 ש"ח.
סוכר ומוצריו 80 20 סוכר חום עולה כ-11 ש"ח לקילו. במוצרי סוכר וממתקים למיניהם אני לא נוגעת, למעט שוקולד מריר (85% קקאו).  
משקאות קלים 87 2 רוב המשקאות הקלים הם רעל בפחית (או בבקבוק פלסטיק). משוגעים על תוססים למיניהם? אפשר להשקיע בסודה סטרים ולהכין משקאות מוגזים טבעיים בעצמכם. המשקה הקל היחיד שאני צורכת הוא מי ברז, שאיכותם ביחס לרוב מדינות העולם גבוהה מאוד. עלות לחודש: 2 ש"ח. 
משקאות אלכוהולים 40 19 בקבוק יין אדום אחד בחודש (סלקטד קברנה סוביניון יקבי קרמל). 19 ש"ח. משמח לבב אנוש, טוב ללב (נוגד חימצון) ומונע התמכרות לאלכוהול.
ארוחות מחוץ לבית 323 100 לימדו לבשל בעצמכם. 4,000 שקל בשנה רק כדי שאחרים יכינו לכם אוכל? לא תודה. חייבים לצאת? הגבילו את עצמכם לימי שישי בלבד. 
מוצרי מזון שונים 171 200

במקרה שלי: פולי קפה (לטחינה בבית), חמאת בוטנים, טחינה גולמית, אגוזים למיניהם, פסטה, שימורים, תבלינים (כולל חרדל, חומץ, תמצית וניל, סודה לשתיה) ועוד. הכל על בסיס שיטת מזווה הפלא – קונים בכמויות גדולות כשהמוצר מוצע במבצע, ומאלתרים מתכונים. בנוסף לא נצמדים ל"מותגים". 

ירקות ופירות 409  250 שורשים כמו בטטות, בצלים, סלק, גזר, תפוחי אדמה – קונים בכמויות גדולות ומאחסנים במקום יבש. פירות קונים לפי העונה ומתמרנים לפי מבצעים (פירות הדר בחורף, פירות טרופיים בקיץ). תבלינים וירוקים למיניהם אפשר לגדל בעצמכם על ערוגה מוגבהת – תחושת הסיפוק שווה כל רגע.  
דיור 3501 3000

לא משנה אם אתם קונים או שוכרים. מה שחשוב הוא שלא יהיו חללים מיותרים. יותר מדי אנשים קונים דירה שגדולה עליהם בכמה מספרים, מה שמגדיל עלויות נלוות.

לדעתי המפתח צריך להיות 1500 ש"ח למפרנס לחודש (למשפחה: 3000 ש"ח לכל היותר כהוצאה על משכנתא או שכר דירה).

טיפים נוספים להוזלת מחירי הדיור: ותרו על שירותי תיווך; נסו להשיג הון עצמי גבוה ככל האפשר; פרסו את המשכנתא על תקופה קצרה ככל האפשר; העבירו את מרכז הכובד של חייכם לפריפריה (נגב, גליל, שטחים); התפשרו על דירות שאינן משופצות ושפצו בעצמכם; אל תירתעו מפתרונות אקזוטיים (קרוואן, קראווילה); גורו עם שותפים.

חשבון מים 147 70

התרגלו למקלחות תכליתיות; התקלחו בזוגות; קלחו את הילדים יחד; סגרו את הברז בזמן צחצוח שיניים, גילוח וכו'; בצעו מחזורי כביסה של 12 יום לכל הפחות; אגרו מי מזגנים והשקו בהם צמחים; אגרו מי גשמים; אדו ירקות (במקום לבשל אותם); השקו צמחים במים ישנים מהקומקום; השתמשו בידית קטנה להורדת מים באסלה; סגרו את הזרם במקלחת בזמן הסיבון ו/או חפיפת הראש; תַקנו נזילות; ותרו על מדיח כלים. 

חשמל וגז 383 225

הקפידו להצטייד במכשירים עם צריכה אנרגטית נמוכה; כבו מכשירי חשמל שאינם בשימוש ונתקו אותם מהשקע, כולל מפצלים ושנאים; מקמו את המקרר במקום הקר ביותר בבית; וסתו את טמפרטורת המקרר ל-7 מעלות ואת טמפרטורת המקפיא ל-18 מעלות; מקמו את הנורות בביתכם במיקום אסטרטגי וצבעו את קירות הבית בלבן; השתמשו בנורות פלורוסנט חסכוניות; כבו את האור בחדרים שאינם בשימוש; השתמשו בסירים קטנים ככל האפשר על הכיריים, והעדיפו סירי לחץ כדי לחסוך בזמן; אל תחממו את תנור האפייה מראש ואל תפתחו את דלת התנור שלא לצורך; אם בחרתם להצטייד במכונת כביסה ובמדיח כלים, ודאו שהם מלאים ככל האפשר לפני השימוש; השתמשו במזגן באופן מידתי בלבד – בחורף לבשו ביגוד חם; בקיץ, הסירו שכבות והשתמשו במאוורר. כדי למנוע בריחת קור בקיץ, הגיפו את התריסים. בחורף, במצב של קור קיצוני, השתמשו בתנור נפט או גז; ותרו על מייבש כביסה – מספיק חוט תלייה ואטבים; אל תשאירו את המחשב דולק במהלך הלילה, הגדירו ב-BIOS כניסה למצב "שינה" כשהמחשב לא בשימוש; נהלו מעקב אחר הדו"חות של חברת החשמל כדי לעקוב אחר גרף השיפור. 

תחזוקה ושיפור הבית 183 50

שלוש מילים – עשו-זאת-בעצמכם. לא צריך להזמין אינסטלטור כדי לתקן נזילה באסלה או לפתוח סתימה בכיור. לא חייבים להזמין חשמלאי כדי לתקן קצר או להחליף נורה. לא חייבים להזמין צבע כדי לצבוע, טכנאי כדי לתקן את המחשב או נגר כדי להרכיב את הרהיטים. אין שום חובה "לשפר את הבית" על בסיס שנתי או עונתי. שמרו את הכסף רק לתקלות חמורות באמת שמחייבות טיפול מקצועי או מציל חיים (לוכד נחשים, טיפול בכבל חשוף וכן הלאה).

עזרה בבית 182 15

מעסיקים עוזרת בית? נקו בעצמכם, או במילים אחרות, Unfuck Your Habitat; בייביסיטר או מטפלת לילדים? בקשו עזרה מהסבתא או מהדודה האלהורית; דוגי-ווקר? גנן? נהג? שף? משרת פרטי? כובסת? אתם באתר הלא נכון.

צורכי משק בית שונים 99 40

חומרי ניקוי וכביסה? הכינו בעצמכם. חומרי הדברה? הכינו בעצמכם (לא תאמינו מה מלכודות דבק + אבקת בוראקס עושה למקקים). ניילונים ושקיות אשפה? השתמשו בפתרונות רב פעמיים וידידותיים לסביבה. מחזרו סדינים, חולצות T ומגבות ישנים והפכו אותן למטליות, סמרטוטים ואפילו מפות שולחן ושמלות; אין הרבה הבדל בין סבון (קשה) לבין שמפו וסבון רחצה; הכירו בתכונות הניקוי המדהימות של הסודה, הלימון והחומץ במזווה שלכם.  

ארנונה 313 150

עברו להתגורר בעיר זולה יותר. ההבדלים עשויים להיות קיצוניים גם בין ישובים יהודים מבוססים יחסית (השוו למשל הרצליה לעומת גבעתיים), ואפילו בין שכונה לשכונה או בין רחוב לרחוב!.

ריהוט 204 60

אין שום סיבה להחליף רהיט(ים) מדי שנה. לאורחים שלכם לא באמת איכפת, ואם כן – הם לא ראויים שתזמינו אותם. העדיפו רהיטים איכותיים ועתיקים מיד שניה. רחוב הרצל בתל אביב קורא לכם – התרחקו מאיקאה.

ציוד חשמלי 210 110

מוצרים חשמליים הכרחיים: מקרר, מקפיא, תנור אפייה+כיריים, בלנדר, מאוורר, לפטופ, שואב אבק וקומקום חשמלי. קונים פעם אחת את כלל המוצרים מיד שניה, ולא משדרגים כל שנה. מוצרים לא הכרחיים: מזגן, מדיח כלים, מייבש כביסה, מכונת כביסה, טלוויזיה.

ציוד לא חשמלי 68 60

מוצרים הכרחיים: כלי רחצה והיגיינה, כלי תפירה, ערכת עזרה ראשונה, סיר לחץ, סכו"ם, צלחות, תרמיל גב, משקולת לאימונים, לדרמן. זה הציוד הבסיסי שאדם "צריך". 

כלי מיטה ומגבות 31 31

חפצי קישוט 60 0

חייבים למלא חלל מיותר בחפצים מיותרים? נסו לצייר ולפסל בעצמכם. זה זול משמעותית, ומי יודע, אולי תצליחו למכור ב-etsy ולעשות קצת כסף. פרחים מלאכותיים מזמן יצאו מהאופנה – חבל על הכסף.

הלבשה עליונה לגבר 81 40

אין שום סיבה שמלתחה של גבר ממוצע תכלול יותר מ-12 חולצות, חליפה אחת, 3-4 זוגות מכנסיים, מעיל ושתי עניבות. בהשקעה חד פעמית אפשר לסגור את כל הסיפור לכמה שנים טובות, במקום להוציא 1,000 ש"ח בשנה.

הלבשה עליונה לאשה 140 85

קבלי כמה טיפים משופוהוליקית לשעבר שהייתה מכורה לדבר: לעולם אל תלכי לקנות בגדים עם כרטיס אשראי – רק מזומן. היי כנה עם עצמך – בדקי מה את צריכה (לא מה את רוצה), תכנני מראש, רשמי והיצמדי לרשימה. חפשי מבצעים – יש המון מקומות לקניית בגדים בזול באינטרנט (ע"ע aliexpress), (אם כי למען הגילוי הנאות אציין שאני מעדיפה להשקיע הרבה כסף במעט בגדים איכותיים שיספיקו לי לכמה שנים טובות בלי להתפרק). נצלי מבצעי סוף עונה כדי להצטייד מראש בבגדים לקראת העונה הבאה. בקרי בחנויות יד שניה ווינטאג'.

הלבשה עליונה לילד 55 25

קנו מידה אחת גדולה יותר ממידתו הנוכחית של הילד; קנו במבצעים; קנו בגדים משומשים, או יותר טוב – קבלו אותם בחינם; קנו בגדים ביישובים ערביים או חרדים; תינוקות ופעוטות ילבשו כל מה שתקנו להם; אם הילדים גדולים יותר, בקשו מהם להשתתף בהוצאות על הבגדים שלהם (דמי כיס).

לבנים, בגדי שינה וגרביים 38 25

אדם צריך 13 זוגות לבנים (גרביים, תחתונים וחזיות) כדי להשלים מחזור כביסה של 12 יום. לא יותר, לא פחות. זה לא אמור לעלות יותר מ-300 ש"ח בשנה.

הנעלה 101 90

אדם צריך זוג נעלי הליכה, זוג נעלי ספורט וזוג נעליים לאירועים. לא יותר. ודאי שלא צריך להחליף כל שנה. איכות > כמות.

ביטוח בריאות 242 242
ריפוי שיניים 193 100

צחצחו שיניים על בסיס קבוע כדי להימנע מביקורים מיותרים אצל הרופא. 

הוצאות על שירותי בריאות 87 87
הוצאות אחרות על בריאות 220 100

ותרו על הרכב, אכלו ושתו כמו שצריך, שנו היטב בלילה, בצעו פעילות גופנית מאומצת, מזערו לחץ ומתח נפשי, אל תשבו יותר מדי ונהלו אורח חיים בריא. זה יחסוך לכם כסף בטווח הארוך. 

שירותי חינוך 743 400

שירותי חינוך חובה עולים בממוצע 1,000 ש"ח לשנה לילד. ותרו על "חוויות ההעשרה" שמספקת מערכת החינוך בישראל. במקום לנסות להכשיר את הילד להתקבל לטכניון כשהוא בן 7-8 באמצעות חוגים יקרים, השקיעו בו מזמנכם. למדו אותו בעצמכם. בכל הקשור להשכלה גבוהה ושכר לימוד, יש לא מעט דרכים להקטין את התשלום באמצעות מלגות. נסו את מזלכם

עיתונים, ספרים ומכשירי כתיבה 50 0

ותרו על מנויים לעיתונים ומגזינים. הכל נמצא באינטרנט – ובספריה העירונית. 

מופעי תרבות, ספורט ובידור 333 40

מרגישים צורך לשלם לאחרים כדי שתוכלו להנות מהחיים? עשו זאת באופן מידתי. שום הופעה לא מצדיקה כרטיס שעולה 300 ש"ח ומעלה.

הבראה, נופש וטיולים 116 35

מקל, תרמיל, אוהל ולינה בשטח. זול יותר ומהנה יותר מחוויות תיירותיות סינטטיות במלונות סינטטיים וטיולים מודרכים סינטטיים עם המון תיירים סינטטיים שעושים בדיוק אותו דבר. 

מוצרי תרבות ובידור בני קיימה 284 40

טלוויזיה בכבלים, פלייסטיישן, אקסבוקס, אייפאד ומסכים זוהרים למיניהם – מנוונים את הגוף והנפש. לעומת זאת, לוח שחמט, קורא ספרים אלקטרוני ומשחקי לוח נוספים יכולים דווקא לתרום לכם בעלות נמוכה משמעותית.

תחביבים וציוד ספורט 132 25

במקום לשפוך כסף על התחביב שלכם, נסו לאמץ תחביבים זולים עם פוטנציאל רווח.

מחשב, אינטרנט ומוצריהם 54 54
נסיעה בתחבורה ציבורית 102 102

לנסיעות בין עירוניות בלבד

נסיעה לחו"ל 487 230

לבזבז הון תועפות על חוויה תיירותית קצרה ומלאכותית במדינה זרה? בעיני זה פשוט לא משתלם. בעידן הגלובלזציה, אין הבדלים משמעותיים בין ישראל לשאר מדינות העולם. אני לא מרגישה חובה "לצרוך" יעדי תיירות רק מפני שהשכנים שלי טסו לחו"ל, או מפני שאני עובדת 10 שעות בשבוע וחייבת לפנק את עצמי פעם בשנה. נסיעה לחו"ל מוצדקת רק אם היא ליעד אקזוטי באמת ואורכת זמן רב. ובכל זאת, אם אתם מוכרחים לנסוע לחו"ל – סעו ליעדים לא פופולאריים במועדים לא פופולאריים, השוו חברות תעופה, צמצמו את המטען שלכם ככל האפשר, הזמינו מלון דרך האינטרנט, בשלו בעצמכם, בדקו מהן מלכודות התיירים הנפוצות והתרחקו מהן, העדיפו הפלגה על פני טיסה והשתמשו בנקודות "נוסע מתמיד" למיניהן כדי לממן כרטיסי טיסה בזול. 

הוצאות לכלי רכב 1642 0

הרכב הפרטי שלכם הוא אחד המכשולים הגדולים הניצבים ביניכם לבין עצמאות כלכלית. הפנימו את האמירה הזו והיפטרו ממנו

הוצאות תחבורה אחרות 44 44  
שירותי דואר, טלפון ותקשורת 553 240

ותרו על טלפון קווי. ותרו על טלוויזיה בלווין ו/או בכבלים. השתמשו בסקייפ כדי לשוחח עם קרובים מחו"ל. שוק הסלולאר נפתח לתחרות – השיגו את העיסקה המשתלמת ביותר עבורכם. המפתח צריך להיות סמארטפון אחד לכל בן משפחה. משדרגים רק אחת ל-5 שנים.  

סיגריות, טבק וצורכי עישון 120 0

פשוט תפסיקו, תודה.  

שירותים – אישיים וקוסמטיקה 64 20

גבות? שפם? מפשעה? מניקור? פדיקור? עשי זאת בעצמך. גברים – ספרו את עצמכם. 

מוצרים – אישיים וקוסמטיקה 151 30

ערכת איפור בסיסית, מברשת שיער וגומיות זה כל מה שצריך. יש שיוסיפו פנס כיס וגז מדמיע / שוקר. לשאר המוצרים האישיים – ראו "תחביבים". זה כולל את המצלמה המדליקה שאתם רוצים לקנות.

שירותים משפטיים ואחרים 126 0

בכל הנוגע לספקי שירותים, השאיפה צריכה להיות מיקור-פנים, לא מיקור-חוץ. באשר לשירותים משפטיים – כבדו את החוק, חיו ותנו לחיות, ומי ייתן ולעולם לא תזדקקו לעורך דין. 

תכשיטים ושעונים 48 10

סמלי סטאטוס חסרי משמעות. זהב טוב רק בתור מוצר להשקעה – בעיני הוא יחסית מכוער כתכשיט. אני מעדיפה לענוד פיצ'פקס זולים מדוכנים בשוק. שעוני יד פחות חיוניים בעידן הטלפון הנייד. השעון הנוכחי שלי עלה לי 19$ באמזון והוא מחזיק מעמד יפה כבר 4 שנים.

ארנקים תיקים ומזוודות 55 20

איכות > כמות. 

מסי ארגון ותרומות 60 0

בטלו דמי חבר בעמותות ותרומות קבועות. במקום זה – התנדבו. תרמו מזמנכם, לא מכספכם. זה משמעותי יותר למטרה שאתם רוצים לקדם. 

הוצאה חודשית לתצרוכת (2011) 13,983 6,913
הוצאה חודשית לתצרוכת (2012 14,272 7,051
הכנסה חודשית ממוצעת למשק בית נטו (2012) 13,829 13,829
סכום חודשי פנוי לחיסכון / השקעה -443 6,727
שיעור חיסכון חודשי שלילי 48.6%
מס' שנים עד לעצמאות כלכלית  ∞  17

 

משפחת "הסולידית לייט", אם כן, מצליחה להקטין את הוצאותיה השנתיות ביותר מ-86,000 ש"ח. כל זאת, כפי שנתן לראות, תוך שהיא מנהלת אורח חיים עשיר ובריא יותר מזה של "משפחת ישראלי", מבלי להקריב קורבנות ומבלי לפגוע באיכות חייה.

המשפחה הזו מטיילת בארץ ובחו"ל, גרה בבית מאיכות סבירה, צורכת תזונה מאוזנת, נמצאת בכושר מצוין, ומעסיקה עצמה בתחביבים יצרניים.

הנתון החשוב ביותר כאן הוא שמשפחת "הסולידית לייט" נמצאת במסלול לקראת עצמאות כלכלית. היא מצליחה לחסוך קרוב ל-50% מהכנסתה, מה שאומר שיש למפרנסיה אפשרות מעשית להפסיק לעבוד למשך שנה אחת בעבור כל שנת עבודה.

בנוסף, אם נניח תשואה של 6% לשנה על תיק ההשקעות שלה, המשפחה הזו תוכל להפסיק לעבוד לחלוטין בעוד 17 שנים מהיום (היזכרו בגרף הזה).

כמובן שאפשר לבצע אופימיזציית יתר של חלק גדול מהנתונים כאן. הייתי יכולה להציג כאן איך משפחת "הסולידית הרדקור" מצליחה לחסוך למעלה מ-75% מהכנסתה, במה שיאפשר לה להגיע לעצמאות כלכלית בתוך פחות מ-10 שנים.

לא המצאתי את הנתונים הללו. אני חיה כך. אני הצלחתי לעשות את זה, וגם אתם יכולים.

אבל מעבר לדוגמאות, חשובה יותר המסקנה שתסיקו מהפוסט הזה.

מה נראה לכם חשוב יותר לטווח הארוך – לקבל העלאה במשכורת, או ללמוד לקצץ בהוצאות?  

הירשם
הודע על
guest
30 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
פלוני

פוסט יפה,
השאלה הגדולה זה איך לשכנע את בת הזוג 🙂

גיא

אם אתה פולני אז אין לך סיכוי:). ובכל מקרה על התשובה לשאלה הזאת מקבלים פרס נובל:).

orly

דורין יקרה, אפילו לא סיימתי לקרוא ואני כבר רוצה להודות לך על הפוסט המושקע (מתי את מספיקה?!) ועל הקישור לבלוג שלא היכרתי (על איך לארגן את החיים). בהזדמנות זו רוצה להביע את צערי העמוק על הסתלקותו של אריק איינשטיין האהוב שבין כל מעלותיו ידע גם להבחין היטב בין עיקר וטפל והיה סמל לחיים צנועים ובסיסיים ביותר מבחינה חומרית למרות שבקלות יכול היה לבחור אחרת.

יוני ב

לא ראיתי את הקישור לבלוג

Paz

דורין תודה רבה על הפוסט המושקע, מעריך מאוד.

גדי

אני קורא וקורא ועדיין לא מצליח להבין את מה שהסבירו לי כל כך יפה בשיעור השני של מבוא למיקרו כלכלה, כשדיברו שם על יתרון יחסי. למה שאדם מוכשר שיכול להרוויח הרבה יותר כסף פר שעה (למשל בתור מהנדס או כלכלן, שמרוויח 3 שקלים לדקה), יבחר להשקיע את אותה שעה באפיית לחם או בתפירת בגד, כשהוא יכול במקום זה לעבוד שעה אחת במקצועו בו הוא מוכשר, ובשכר שיקבל – לקנות לא לחם אחד אלא 100 כיכרות לחם . או לחילופין, שיקנה לחם אחד (בסכום שהרוויח בערך ב-3 דקות עבודה) וישאר לו עודף לשים בתכנית חיסכון (כל ה-57 דקות הנותרות)…. פשוט לא… קרא עוד »

uriel

אני מסכים, יש אנשים שעם הסכומים שהם מרוויחים, לא ״שווה״ להם להפסיד שעת עבודה עבור שעת אפיה. פשוט לא משתלם להם מבחינה כלכלית בלבד. אצלם החיסכון הוא דווקא ליצור מעגל נוח של איכות חיים עד כמה שאפשר כדי לאפשר להם לעבוד בשקט ללא התעסקויות שגוזלות זמן יקר.

פיני

איך שאני רואה את הדברים,

ההחלטה צריכה להיות בין אורח חיים כזה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4459902,00.html

לכזה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4459122,00.html

עומר

אני באמת עושה חלק מהדברים האלה. מבשל לבד, מתקן לבד את מכונת הכביסה, צובע לבד. וגם אשתי למדה לסרוג כדי להכין דברים יפים ולקנות פחות אבל אז אני מגיע לסוף יום גמור ואין לי זמן וכח לקשקש עם אשתי כי שניינו גמורים מעייפות. לעניין ניתוח ההוצאות, הוא ממש מוטה ודמגוגי. כמובן שעם חלקו אני מסכים. אך כמה סעיפים גדולים בו פשוט צורמים. 1. לעבור לפריפריה – בפריפריה השכר נמוך יותר, תבקדי בטבלאות וכמובן שאם רוצים לחסוך בשכר דירה ולהשאר באותה עבודה מבלים שעות בדרכים ואז אין זמן לאפות ולתפור ולבשל. 2. למכור את הרכב – אמנם חסכת את ה 1000… קרא עוד »

Joe

גם אם תרצי היום כמעט ולא קיימים מקומות ראויים למחייה במחיר של 1400 ש"ח לאדם בודד ואם אין לי בת זוג או שותף אז מה? ובנוגע לאמירה שלך על תחבורה ציבורית את לא תלויה בשום דבר לכן אין לך בעיה להסתמך על התחבורה הציבורית הגרועה עד מאוד בישראל,במידה ואני צריך להגיע לעבודה או לימודים בזמן אבוי לי אם אסתמך על תחבורה ציבורית. וכן הבחור צודק מבחינת פריפריה זה פשוט אמירה לא הגיונית פארק הייטק או לא יש מעט מקומות עבודה בשכר נמוך יותר ותחבורה גרועה יותר. שאלתי כבר פעם גם ותגובתי נמחקה מסיבה לא ברורה..אני חושב שהרבה מהקהל שלך ישמח… קרא עוד »

בנימין

הקטע של הפלגות במקום טיסות כבר מזמן לא רלוונטי. ההפלגות היחידות בשוק כיום מוגדרות "שיט תענוגות", ומחירן מופרז.

נדב

הערה לגבי קופסאות טונה במקום דגים- כי את כמוני, חשוב לך מאוד לאכול בריא. ופה הערה קטנה.
מאז האסון הגרעיני בפוקושימה- לא כדאי לאכול דגי טונה משומרים. דג הטונה שוחה מרחקים עצומים, כך שגם אם ניצוד במקום אחר אין זה מעיד שלא חי במים מזוהמים.
מעבר לזאת, תמיד העדיפו דגים טריים בכמויות קטנות.

יוני ב

תודה דורין על הפוסט המושקע

הדר

שלום דורין, שוב תודה על הבלוג והפוסטים החכמים והמחכימים. יש לי שאלה קטנה ודי אזוטרית לגבי צמצום הוצאות על ביגוד, כזו שרק מדגישה את האבסורד שבו אנו חיים: איפה קונים בגדים איכותיים? ונעליים? כלומר, עד כה קניתי בזארה, מנגו ושות', אבל לא מדובר בבגדים איכותיים כלל. אני מוכנה להוציא יותר כסף, רק לא יודעת איפה אשלם יותר תמורת איכות ומוצר שישרת אותי יותר שנים ולא בשביל שם המותג גרידא. כנ"ל לגבי פריטים אחרים- למשל מטריה. היום עם בוא הגשם רציתי אחת ולתמיד לקנות מטריה איכותית שלא תהרס תוך שנה, ולא ידעתי לאן לפנות. אשמח אם תוכלי לעזור לי בתור צרכנית… קרא עוד »

הדר

תודה!
את זה אני מבינה וגם מסכימה עם צורת החשיבה הזו, אני פשוט לא יודעת איך לבדוק שהבגד איכותי… יש לך אולי המלצות על מותגים\חנויות ספציפיות?

ועוד שאלה- אמזון לא עושים משלוחים רק לארה"ב?

ברק

דורין, את כותבת נפלא. אהבתי מאוד

אלי (@elkobim)

נכון שאנשים צריכים להיות מסוגלים להחליף נורה בעצמם בלי לקרוא לחשמלאי, גם אם צריך לפתוח ברגים או לקחת סולם בשביל זה.
אבל להמליץ לאנשים לתקן קצר לבד זה רעיון רע מאוד! יש כל מיני דקויות שאנשים לא מקצועיים עלולים להיות שלא מודעים אליהם, או שהם יכולים לעשות נזקים. למשל אם הם מנתקים בטעות את הכבל של ההארקה, או שהם מחליפים את החוט השרוף של התנור בחוט דק מדי שלא יעמוד בזרם וישרף שוב באיזה שלב…

יצא לך בכלל לתקן קצר לבד?
זה בכל מקרה משהו שאמור להיות תחת האחריות של בעל הדירה ככה שאין לך סיבה לחסוך בנושא הזה.

נועם

תיקון ללינק – ניתן למצוא התנדבות בקלות דרך אתר רוח טובה, בו יש כ – 9,000 אופציות התנדבות 🙂

מיכל

איפה כפתור השיתוף??????

יודן

תיקון קטנצ'יק: למיטב הבנתי, אין מקומה של העצה לוותר על מדיח הכלים בסעיף של החסכון במים. המדיח דווקא חוסך מים, סבון וזמן באופן משמעותי לעומת שטיפה ידנית, וזאת בהנחה שמדובר במדיח מודרני יחסית, שמקפידים למלא אותו עד הסוף ושמשתמשים באבקה ולא בטבליות (כי זה נותן יותר שליטה על כמות החומר). אמנם השוטפים הידניים החסכניים והמיומנים ביותר עשויים להצליח להשתוות למדיח בצריכת המים שלו, אבל זה לא טריוויאלי. התנצלותי על היעדר הרפרנסים כרגע מפאת עצלנות – מדובר במסקנתי לאחר כמה מחקרים בנושא שזכור לי שקראתי לפני שקניתי מדיח לפני כמה שנים. כמובן, אני לא טוען שבסופו של דבר מדיח חוסך כסף… קרא עוד »

יודן

על מה מבוססת העצה לווסת את טמפרטורת המקרר ל-7 מעלות?
על פי הידוע לי (ולמשל על פי המלצת ה-FDA), טווח הטמפרטורות המסוכן ביותר הוא בין 4 ל-60 מעלות צלזיוס (או בין 40 ל-140 פרנהייט), ולכן חשוב לכוון את המקרר לטמפרטורה של 4 מעלות או פחות. טמפרטורה של -18 למקפיא זה דווקא בסדר גמור.

http://www.fda.gov/Food/ResourcesForYou/Consumers/ucm253954.htm

אני

1. טלוויזיה בכבלים, פלייסטיישן, אקסבוקס, אייפאד ומסכים זוהרים למיניהם – מנוונים את הגוף והנפש. – לא יכלתי לנסח טוב יותר 🙂

2. גבות? שפם? מפשעה? מניקור? פדיקור? עשי זאת בעצמך. גברים – ספרו את עצמכם. – יותר ויותר גברים במאה ה 21 משקיעים בקוסמטיקה וטיפוח הרבה יותר מתספורת עצמית !!! הגיע הזמן להתקדם !!! >:[

3. חבל שלא השוות את הוצאות הקישוט של הסולידית להוצאות הקישוט של שרה נתניהו 😉

אני

מה בנוגע לגנים לילדים עד גיל 3? איך חוסכים בהוצאה הזו?
ואיך להשקיע את הכסף במקום שהוא ישכב בעוש ויעלה אבק?

שני

הכתבה הזן הייתה אולי רלוונטית לתקופת כתיבתה אך כיום אני גרה בבאר שבע "פריפריה" ועם שלושה ילדים ואין שום סיכוי שאפשר ליישם את הטבלה!!!! אנו לא חיים בשנת 1860 ואנו לא נמצאים בתקופת הצנע ואני מתנצלת שאני רוצה לתת לילדים שלי חוגים והעשרה וטלוויזיה!!!!

טל

קינואה עדשים וטופו עשירים פחות בחלבונים מאשר בשר. מה שנכתב בסעיף זה בטבלה שגוי.

חלי

וואי , תקשיבי… קוראת את הפוסטים דלך ואוהבת את הרעיונות המרכזיים של חיסכון לטווח ארוך בדוק ההון, השקעות פאסיביות וכו. לומדת המון ומתרשמת ממך כבחורה אינטיליגנטית, חדה, חכמה מאוד ורהוטה. אבל חייבת לציין כשקצת איבדתי אותך בשלב של "אתם לא באתר הנכון" בחלק של הוצאות הבית ובחלק של הפוסט- איך לחסוך. אני רחוקה שנות אור ממודל החיסכון הקיצוני שאת מציגה ועדיין נתרמת ממנו. למשל , אנחנו כמשפחה מוציאים 2000 שח על ביגוד בחודש, אז כן אנסה לצמצם ל 1400 נניח או מוציאים 1000 שח על מסעדות אז גם פה אצטמצם אבל להתקלח בזוגות?!?! (אני מתקלחת פעמיים ביום) , להכין סבון?!?!… קרא עוד »

פטי

היי חלי
אני מבינה אותך מאד- גם אני חושבת ככה
אבל חלק מהיותנו אנשים בוגרים היא לדעת לשמוע דברים שונים, שלא כולם מתקבלים על דעתנו, לכבד את הזולת בהתנהגותו השונה, וללמוד ממנו את מה שמתאים לנו (- המון, במקרה זה)
מי שנרתע ועוזב בגלל שלא מתאים לו לוותר על מזגן- ההפסד כולו שלו.

אלמונית

היי תודה על פוסט מושקע ומפורט. יכול להיות נחמד לעשות אחד כזה מעודכן ל-2021. חייבת לציין 2 דברים מרכזיים שלא מסתדרים לי. שכירות של עד 1,500 ש"ח בחודש למפרנס היא לא ריאלית בהרבה מאוד מקומות, גם בפריפריה. ולא תמיד מעבר לפריפריה הוא אופציה, כי יש פחות היצע של משרות והשכר נמוך יותר. ואם כבר עוברים לפריפריה כדי לחסוך עלויות מגורים – משלמים הרבה על נסיעות. בהרבה מקומות התחב"צ לא מספק מענה פרקטי לצורך, בין אם זה עבודה ולימודים, או אפילו הדברים שאת היום משיגה אותם "מתחת לבית" – בפריפריה יצריכו נסיעה לעיר / מתחם בו יש את השירות הרצוי. אז… קרא עוד »

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן