רבדים של חוסן

ר

המצב הנוכחי מניב יבול אינסופי של סופרלטיבים: השוק הדובי המהיר ביותר אי פעם; הזינוק החד ביותר במספר המובטלים מאז ומעולם; תכנית הסיוע הכלכלית הגדולה ביותר מאז קום המדינה. וכן הלאה. אנו חיים בזמנים היסטוריים וספר השיאים נכתב מחדש מדי יום ביומו.

ועדיין – קיצונית, קטלנית ופתאומית ככל שתהיה, מגפת הקורונה היא לא "ברבור שחור". היא לא Unknown Unknown שלא ניתן היה לצפות, כל שכן להיערך לקראתו. למעשה, נסים טאלב עצמו מתייחס למגיפות כדוגמה לאירוע קיצון אך עדיין בזנבה של ההתפלגות הנורמלית. דברים שהתרחשו בעבר, ושניתן להעריך שיתרחשו שוב, בהגדרה אינם יכולים להיחשב "ברבור שחור".

המגיפה חשפה בפני רבים את טבען השברירי של המערכות החברתיות שעליהן מתבססת תחושת הביטחון שלהם, החל באופן שבו כסף נכנס לחשבונם (אבטלה המונית) וכלה באופן שבו מזון מוגש על שולחנם (הסתערות על רשתות המזון).

להבדיל, אנשים שנחשפו לבלוג הזה ב-7 שנות קיומו היו מודעים לשבריריותן של המערכות הללו מלכתחילה.

היעד האמיתי של הבלוג, מ-2013 ועד היום, לא היה עצמאות כלכלית – אלא קידום היכולת להסתגל במהירות לנסיבות משתנות ולתפקד בתרחישי קיצון, והכל דרך אימוץ סגנון חיים רזה, חסין ויעיל המבוסס בעיקרו על הישענות עצמית וכושר מחייה גבוה. עצמאות כלכלית היא בסך הכל תוצר לוואי חיובי, אך משני, של סגנון חיים כזה.

זה אומר שאנחנו חסינים יותר וערוכים יותר, פסיכולוגית וחומרית, להתמודד עם משברים כמו מגיפה ויראלית, השבתה כלכלית והסגר, גם אם לא צפינו אותם במדויק.

לכן כמעט שלא חל שינוי בסגנון החיים שלי בשבועות האחרונים. בעוד שרבים נאלצים לסגל לעצמם את היכולת ליצוק תוכן ומשמעות לשפע של זמן שהתפנה ולהסתדר ללא רכב, משכורת, משרד, שופינג, בילויים, קרוזים ושדות תעופה, עבורי כל אלה הם מאפייני יסוד של סגנון החיים.

 ביטחון מוחלט הוא תמיד אשליה, במיוחד בתקופות כאלה. ועדיין, אני יכולה להצביע על שלוש "מעטפות חוסן" שמסייעות לי לצלוח את השבועות (ואולי אף החודשים) הסוערים הללו באופן מיטבי.

מעטפת חוסן ראשונה: הקצאת נכסים

זה כנראה לא יפיל אתכם מהכיסא – אבל הקצאת נכסים היא קו ההגנה הפיננסי הראשון במצבי קיצון.

בפשטות, הקצאת נכסים היא האופן שבו הונכם מחולק בין נכסי השקעה שונים, כמו מניות (פרופיל סיכון גבוה), אגרות חוב קונצרניות (פרופיל סיכון בינוני), אגרות חוב ממשלתיות (פרופיל סיכון נמוך) מזומן (פרופיל סיכון אפסי) ועוד.

הקצאת נכסים מסייעת למשקיעים להפחית סיכון דרך עקרון הפיזור, הנחשב ל"ארוחת החינם" היחידה בעולם הפיננסי. נכסים שונים מגיבים באופן שונה לסביבות שוק שונות: במצב X, נכס A נוטה לעלות בעוד שנכס B נוטה לרדת, בעוד שבמצב Y הנכסים מתנהגים אחרת.  התוצאה שתיק ההשקעות כולו נוטה להיות תנודתי פחות, משום שהתנודות השונות מתקזזות אלה כנגד אלה. .

מי שנכנס למשבר הזה כש-100% מחסכונותיו מושקעים במניות לא ממש מלקק דבש בימים אלה – בוודאי לא בשוק שהתרסק ביותר מ-25% מתחילת השנה ואף רשם כמה ימי מסחר שהסתכמו בירידות תוך יומיות של 9%- ו-10%-.

להבדיל, חשיפה לנכסים תנודתיים פחות – כמו אג"ח ממשלתי – סייעה להקטין את התנודתיות באופן משמעותי. כך, מתחילת השנה, מדד אג"ח ממשלתי כללי ירד ב-2.2%- בלבד. ככל שהמח"מ מתקצר, כך הירידה משמעותית פחות (למשל: אג"ח ממשלתי בריבית קבועה 5-2 שנים איבד 0.5% בלבד, בעוד שמדד המק"מ עדיין חיובי).

מעבר לים, הביצועים אפילו מרשימים יותר. BND, קרן האג"ח הכללית של ואנגרד, רשמה 3.51% מאז תחילת השנה; ואילו GOVT, קרן האג"ח הממשלתי האמריקני, רשמה לא פחות מ-8.87% מתחילת השנה.

כן – אותן אגרות חוב ממשלתיות שכולם כבר הספידו – מילאו את תפקידן גם הפעם. הן החזיקו מעמד. החשיפה לנכסי השקעה שאינם מניות סייעה לבלום את הזעזועים, לספק אורח נשימה, ולנהוג בשיקול דעת לנוכח הטירוף בשוק המניות.

מעניין לציין שכמה מתיקי ההשקעות ההגנתיים שנסקרו כאן בבלוג לאורך השנים מניבים, כצפוי, ביצועים מרשימים למדי בימי הקורונה.

כך, תיק הארי בראון, תיק ארבע העונות של ריי דליו ותיק לארי של לארי סווידרו (תיקים מס' 11, 21 ו-22 בהתאמה, בפוסט הזה) התכווצו בשיעור של 6%- עד 9%- בלבד מסוף פברואר ועד היום, וכולם עדיין עם תשואה חיובית מתחילת 2020.

התיקים הללו מיוחדים במובן שהם עוצבו מלכתחילה כדי להתמודד עם מצבי קיצון.

הארי בראון, למשל, תיאר את המודל שלו כ"השקעת אל-כשל". הרעיון היה ליצור תיק השקעות שישגשג בכל סביבת שוק ויניב תשואות סבירה בתנודתיות נמוכה. כדי לעשות זאת, בראון הקצה 25% מהתיק למניות (לתרחיש של צמיחה), 25% למזומן (לתרחיש של מיתון), 25% לאג"ח בעל מח"מ ארוך (לתרחיש של דפלציה) ו-25% לזהב (לתרחיש של אינפלציה) — כך שבכל עת יהיה נכס ש"יסחב" את התיק כולו כלפי מעלה, תוך הסתמכות על כך שהנכסים השונים בתיק אינם קורלטיביים (כלומר, הם מגיבים אחרת לסביבות שוק שונות).

תיק לארי, לעומתו, מקצה 30% בלבד למניות ערך בעלות שווי שוק קטן (15% ארה"ב, 7.5% שווקים מפותחים מחוץ לארה"ב, 7.5% שווקים מתעוררים), ו-70% לאגרות חוב עם מח"מ בינוני. לארי סווידרו עיצב את התיק מתוך ניסיון יזום להפחית את הסיכון לברבור שחור, בהתבסס על התנודתיות המתמטית של כל נכס. השילוב של פלח מסוכן ביותר בשוק המניות (מניות ערך בעלות שווי שוק קטן) יחד עם חשיפה מכובדת לשוק האג"ח לטווח בינוני, מביא לכך שהתיק מצליח להחזיק מעמד גם בתקופות של תנודתיות קיצונית.

תיק "כל העונות" של ריי דליו, שנועד אף הוא לשרוד בכל מזג אוויר, מקצה 30% למניות (ארה"ב), 40% לאג"ח בעל מח"מ ארוך, 15% לאג"ח בעל מח"מ בינוני, 7.5% לסחורות ו-7.5% לזהב, ומהווה מעין שילוב בין הארי ללארי.

עבור אנשים כמוני, שכבר הגיעו לעצמאות כלכלית ומטרתם העיקרית כעת היא להגן על העושר, התיקים הללו מספקים הגנה טובה יחסית מפני אותם זעזועים שמשפיעים על שוק המניות. בעידן שבו היעדר התערבות ממשלתית תוביל לדפלציה, בעוד שהדפסת כסף תוביל ככל הנראה לאינפלציה, אני מרגישה בנוח עם הקצאת נכסים שמתאימה לכל התרחישים.

מעטפת חוסן שניה: חסכונות לשעת חירום

במצב הנוכחי, שבו שוק המניות קורס יחד עם שוק העבודה, המצרך החיוני ביותר הוא נזילות, ואין נזיל כמזומן.

לכן, כמאמר הפתגם, במשבר – המזומן הוא מלך.

כידוע לקוראי משל הנמלה והצרצר — היכולת להישען על חסכונות שאגרתם ליום סגריר בתקופות שבהן אין הכנסה סדירה היא מאפיין יסודי של חוסן.

חסכונות חירום חיוניים במיוחד עבור צרכני מעמד הביניים, שנוטים למנף הן את הונם הפיננסי (דרך רכישת מוצרים ושירותים בהלוואות) והן את הונם האנושי (דרך תלות מוחלטת במשכורת כמקור תזרימי).

מובן שמצב שבו הצרכן הממונף מאבד את משרתו (או, לצורך העניין, נדרש לצאת לחל"ת) הופך בהגדרה למצב חירום, משום שהעבודה היא חיונית לצורך החזר ההלוואות שממנות את אורח חייו. כשהעבודה יוצאת מהמשוואה, הדומינו כולו מתמוטט.

מה נחשב לחסכונות חירום ראויים? ההמלצה המקובלת היא 6 חודשי מחייה – אבל זו המלצה שבלונית.

בעיני, גודלם הראוי של חסכונות החירום הוא פועל יוצא של הסיכון האישי שלכם. אם אתם "זקוקים" ל-20,000 ₪ בחודש כדי לחיות, ובאזור שלכם אין הרבה משרות חלופיות זמינות שמציעות שכר כזה, מובן שאתם זקוקים לחסכונות חירום גבוהים מאד. להבדיל, אם צורכי המחייה שלכם צנועים יותר ויש לכם שפע של כישורים ויכולת למצוא עבודה חלופית בקלות, הצורך בחסכונות משמעותיים לשעת חירום פוחת באופן ניכר.

משבר הקורונה חשף שוב עד כמה חשוב לחפור את הבאר לפני הבצורת.

מצער לגלות שרבים כל כך חיים מתלוש משכורת אחד לאחר מבלי לחסוך דבר ומבלי לתכנן לעתיד, כל שכן ליום סגריר (ואין יום סגריר מזה). כמו זרדים הנסחפים בנהר, החיים זה משהו ש"קורה" להם, לא מנוהל על-ידם.  בצר להם, בהיעדר תכנית ב' או שולי ביטחון כלשהם, הם נתלים על צווארה של הממשלה וצובאים על מערכת אבטלה שמעולם לא נועדה לטפל במאסה כזו של מובטלים.

בשונה מאחרים, אני לא רואה טעם לנזוף במי שנסע ברכב ללא כריות אוויר אחרי שהוא מתנגש בעץ. בשלב זה הוא זקוק לעזרה, לא להטפות ולדברי תוכחה. אפשר רק לקוות שהטראומה הזו תהווה מעין קריאת השכמה לרבים לקראת לשינוי עתידי בהתנהלות.

מעטפת חוסן שלישית: היכולת להסתפק במועט

השילוב של תיק השקעות מבוזר לצד שיעור הולם של חסכונות לשעת חירום מניב מידה סבירה של איתנות פיננסית.

אבל הון פיננסי כשלעצמו אינו יכול להוות בסיס לחוסן – במיוחד לא במצבי קיצון שמחדדים את הסיכון לשוד, אובדן, החרמה, הלאמה ועוד. למעשה, אם היעד האמיתי הוא סתגלנות, הון פיננסי הוא לא יותר מאשר גיבוי.

אני מרגישה בטוחה מספיק גם במצב שבו ההון הפיננסי שלי יתרסק משבע ספרות לאפס ספרות.

הסיבה לכך היא שעלות צורכי המחייה הבסיסיים שלי נמוכים מאד – בעיקר בשל העובדה שאני מעדיפה לפתור בעיות דרך מיקור פנים, מיומנויות אישיות וקשרים עם בני אדם אחרים מאשר דרך גיהוץ כרטיס האשראי.

המיומנויות הללו – מגידול ירקות, דרך בישול, כתיבה, פיננסים, מוזיקה ועוד – פותחות עבורי גם מגוון אפשרויות להציע ערך לסביבה שלי בעיתות אפוקליפסה ולייצר הכנסה, שגם אם אינה גבוהה, בהחלט מספיקה לכיסוי ההוצאות שלי.

(אגב, יש קושי אינהרנטי בהמלצה הרווחת לפזר את תיק ההשקעות כדי לא להחזיק את כל הביצים בסל אחד, אבל לרכז את "תיק העבודות" במסלול קריירה אחד, עם פיתוח מומחיות בסט מיומנויות אחד…)

אם אדרש, אוכל לקצץ בקלות בכל השומן ובמותרויות עד שאגיע לתקציב העצמות היבשות – שאותו אוכל לממן בקלות גם בכל עבודה בשכר מינימום.

שינוי בפתח?

במובן מסוים, המצב כרגע מזכיר קצת אתגר פייסבוק בסגנון "חודש ללא קניות" – רק שהפעם האתגר כפוי, ואנשים לא יכולים לבזבז על דברים מיותרים גם אם הם ממש רוצים בכך.  אני מניחה שרבים חווים תסמיני גמילה עזים בהיעדר תחליף הולם לתרפיית שופינג.

עכשיו, אם ה"ניסוי" הזה של גמילה כפויה מצרכניזם יימשך יותר מחצי שנה, התוצאה הבלתי נמנעת תהיה הבחנה ברורה בין רצונות לצרכים – מה שיפתח, בתורו, פתח לקראת עלייה משמעותית בשיעורי החיסכון.

כך שאם יש היבט חיובי, כלשהו, למשבר הזה, הרי שהוא טמון בפוטנציאל ליצירת שינויים קבועים בדפוסי ההתנהלות הכלכליים. יתכן שאנשים יעברו מעין "מרוץ סגפנות" (להבדיל ממרוץ נהנתנות)  ויגלו שהשד לא נורא כל כך.

בריאות לכולם.

הירשם
הודע על
guest

110 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
urielofir

העיצוב החדש סבבה. אציין שאני בעד תגיות.
התחושה של קפיצה קצת אקראית בין מאמרים באמצעות תגיות אהובה עלי מאד.

מיקו

"הדפסת כסף תוביל ככל הנראה לאינפלציה" – הדפסת כסף כשלעצמה (עידוד ביקוש פרטי על ידי הממשלה) בהיעדר ביקוש פרטי לא תוביל לאינפלציה כל עוד לא נפגע צד ההיצע.
סגרים מוחלטים ממושכים והיסטריים לכלל האוכלוסיות אכן יפגעו לאורך זמן גם בצד ההיצע ויגרמו לאינפלציה.

Itzik Tati

"כדי לעשות זאת, בראון הקצה 25% מהתיק למניות (לתרחיש של צמיחה), 25% למזומן (לתרחיש של מיתון), 25% לאג”ח בעל מח”מ ארוך (לתרחיש של דפלציה) ו-25% לזהב (לתרחיש של אינפלציה) — כך שבכל עת יהיה נכס ש”יסחב” את התיק כולו כלפי מעלה"
רכישת אגח בעל דורציה ארוכה אכן מגדר מפני דיפלציה אבל איך זה מתקיים בעולם הריבית האפסי שבו אנו חיים? (או שלא הבנתי את הקשר בין המח"מ לבין הדיפלציה")

das

נהדר

Gil

אני מסכים לגמרי עם פילוסופית ההשקעה הפסיוית באמצעות תעודות סל לטוח ארוך.אבל לגמרי לא ברור לי ההמלצה על השקעה בזהב כ חלק מהתיק. אין סיבה להניח שלזהב תוחלת תשואה חיובית ולכן לכלול זהב כחלק מהתיק לטוח ארוך נראה לי מוזר. שילוב של מניות ו אגרות חוב נראה לי נכון יותר. אשמח לשמוע דעות אחרות.

צעיר

היי סולידית יקרה, יצא לי לקרוא הרבה מאמרים שלך לאחרונה, ואני מרגיש שלמדתי הרבה. אני מסכים מאוד עם צורת החשיבה שלך. אני בן 22, השתחררתי לא מזמן. למרות שקראתי הרבה, אני מרגיש שאני "טובע" מרוב סוגי תיקים וצורות השקעה. לכן, יש לי כמה שאלות אלייך, ברשותך. אשמח שתעני לי. איך כדאי להחליט איך לחלק את ההשקעות? באיזה תיק לבחור? כרגע אני מושקע בפוליסת חיסכון עם דמי ניהול גבוהים, ומופסד שם קצת בגלל המצב. האם כדאי לי להוציא עכשיו כסף ולעבור לתיק השקעות עצל? או להשאיר אותו ואת המשכורות הבאות להכניס לתיק חדש? יש לי אפשרות לפתוח קופת גמל להשקעה עם… קרא עוד »

דניאל

אח תכתוב בגוגל ״איך להשקיע בזול״ יש מאמר ישן שלה, בנתיים תפתח חשבון בחברת השקעות שהיא לא בנק (אני בibi יש עוד חברות כמובן) ותקנה דחוף מחקי מדד עכשיו זה הזמן המושלם

אורחת

מחקי מדד בארץ או בארה"ב?

ינון

הי, מניסיון של מספר שנות השקעה ברוח הסולידית אני חייב לציין שהאפשרות של קופת גמל להשקעה היא נהדרת. בתכל'ס למי שלא ממש מאוהב להתעסק עם הכסף מדי רבעון זה פתרון טוב מאוד, יש גם כמה דברים שמנהלי השקעות עדיין עושים טוב ממני (ויש גם פחות ברור בגלל אינטרסים כלכליים) אבל בשורה התחתונה בדמי ניהול של 0.7 ובטח ובטח שעוד פחות מזה – הייתי בוחר בקופת גמל להשקעה.

גיא הראלי

לדעתי 0.7% זה המווווווון. בתור דוגמא: שילוב של VTI + VXUS ייתן לך דמי ניהול של 0.0525% – שזה בערך 1/20 – אחד חלקי עשרים. זה הרבה מאוד כסף בטווח של 40 שנה.

ירון

שכחת את החשיפה למטבע שעלולה לשחוק את הרווח מהחסכון בדמי ניהול

arn

מה זה VTI + VXUS?

ציפי

קופת גמל תפתח רק בגיל הפנסיה.

תומר

היי ציפי.
הכוונה כאן היא לגמל להשקעה, מכשיר שונה מקופת גמל. קרן גמל להשקה היא נזילה.

נועם

בתור בחור צעיר (קצת יותר מבוגר ומכוון ממך, אבל עדיין) אני חושב שחשוב להבין לעומק את רוח הדברים. לפיכך המלצתי היא להתעלם מכל מה שהגיבו לך כאן (כולל הסולידית בעצמה) ולקרוא לעומק כל מה שכתוב באתר. זה יקח זמן כנראה ועוד יותר זמן עד שתפנים ותרגיש שאתה יכול ללכת קדימה בלי העתק הדבק לנוסחה ספציפית. אבל רק אז תוכל באמת להיות סולידי ועצמאי.
בסופו של דבר הזמן לא דוחק אותך וזה לא ככ משנה מתי תיכנס לשוק.
בסוף תהיה עשיר.

צעיר

קודם כל, תודה לכולם על התגובות. לא מובנת מאליה העזרה שלכם… רק מתקן את עצמי, דמי הניהול בגמל להשקעה הם 0.39%. האם זה אפשרי להשקיע בלי טווח מסוים? כלומר, כרגע אין לי צורך בכסף הזה ואין לי תכניות עליו חוץ מלחסוך ולקבל עליו תשואה, אבל אולי בהמשך תצוץ לי פתאום הזדמנות לעשות משהו עם הכסף הזה, האם זה משנה לי את תכנית ההשקעה? לגבי סיכון, אין לי בעיה איתו, גם כי כמו שאמרתי אין לי תכניות כרגע עם הכסף וגם כי אני מאוד מחושב על ההוצאות החודשיות שלי. עכשיו נגיד ובחרתי בתכנית 60/40 או 70/30 (יתרון לאפיקים עם סיכון גבוה… קרא עוד »

Tomer

תכנית השקעה היא דבר חשוב שמהווה לך קו מנחה לאורך כל הדרך. לאחר שתלמד את הדברים ברמה מספקת על מנת לעשות את הצעד הראשון, תבנה לך אחת ותתחיל להשקיע.
על כל השאלות שאתה שואל כאן, תמצא תשובות בפוסטים שנכתבו כבר על ידי הסולידית.
גמל להשקעה ב0.39% דמי ניהול מצבירה זה מחיר מעולה שקשה מאוד למצוא, כמעט חצי מדמי הניהול הממוצעים לגמל השקעה.

arn

היכן השגת 0.39%?
לי הציען 0.7% (סרבתי).

אוהד הלוי

הוא מצטרף דרך מועדון חבר של אנשי הקבע באלטשולר שחם …

לילי

אפשר לשאול איפה מצאת גמל להשקעה בדמי ניהול כאלה??

cutie-pie

בהתחלה גם אני הייתי מבולבלת. אבל אחרי שקראתי הרבה מהבלוג, החלטתי קודם כל לקרוא את סדרת המאמרים הזו: http://web.archive.org/web/20180809135130/http://thebigpicture.co.il/blog/portfolio-series ולהתחיל להיכנס לתהליך השקעה עצמאית בזהירות ובהדרגתיות. כלומר, בתקופה הראשונה לעשות את זה עם סכום יחסית קטן מהכסף שלי וברמת סיכון נמוכה יחסית, לראות איך אני מתמודדת ובהדרגה להגדיל את סכום הכסף ורמת הסיכון בהתאם. כך גם אם יהיו טעויות "קיצוניות" ומהלכים פזיזים של מתחילים, הם לא ישפיעו כל כך. וכך גם אוכל ללמוד יותר לעומק על האפשרויות שלי תוך כדי יישום. זה תהליך, וכמו כל דבר אחר דורש השקעה, אבל לא צריך להחליט הכל בבת אחת. פוליסת חיסכון זה כבר… קרא עוד »

רוני

עדיין לא סיפרת לנו בכמה התיק שלך צנח. זה שאת חייה בתת תנאים ובסגפנות זה אנחנו יודעים ולכן את גם לא צריכה כסף.. אבל לנו את מספרת שצריכים להגיע לעצמאות כלכלית..ע"י השקעות..אבל ההשקעות נפלו אז את מספרת לנו שיש איזה מה קרנות שמרוויחות בכל מצב אשרי המאמין..

יורן

אחלה מאמר. עוקב ונהנה מפרי יצירתך כבר 6 שנים. בגדול אני בתיק שוקולד מריר (60:40) ובסה"כ מרגיש יציב אך גם די רועד מפחד אם כי זה המשבר הראשון שלי (לא הייתי בשוק ב 2008).

גיא הראלי

תיהיה חזק – השוק יחזור למעלה מתישהו, וגם אם לא. לא נורא – תמשיך להשקיע ולהנות מהמחירים הנמוכים

אביחי

כעצמאי בפועל וכעצמאי בנפש, מרגיש לי זר ומוזר כל ההתנפלות על המענקים והקצבאות… העולם השתנה? קצת טיונינג וזורמים מחדש… בשביל זה אנחנו עצמאים לא??

תפסיקו למצוא אשמים למצבכם. זה משגע אותי.
זה המצב! תסתגל, תצרוך פחות, ותאתר מקורות הכנסת חדשים.

יהודה

מזדהה מאוד. במובנים מסויימים זה אפילו קל יותר לעצמאים – הרבה יותר פשוט לשנות כיוון. יש כבר ערוצי שיווק פעילים, יש סליקת אשראי, יש כל מה שצריך בעצם. מוצאים צורך, מייצרים מוצר ויאללה.

פנינה קוטר

תודה וחג שמח.

Roy

"אפשר רק לקוות שהטראומה הזו תהווה מעין קריאת השכמה לרבים לקראת לשינוי עתידי בהתנהלות" – אני בבלוג הסולידית או האופטימית? לדעתי אנשים שימצאו את עצמם חוזרים לעבודה בסוף המשברון הזה (אחרי שהחל״ת יסתיים) פשוט ינסו לפצות על המחסור הצרכני שהם חוו ע״י צריכת יתר מוגברת אף יותר (כי חיים פעם אחת).
ברור שלא כולם, אבל נראה לי שנראה כאלה לפחות באותה מידה שנראה אנשים שבעקבות המשבר והחוויות שנלוו לו יחליטו להגדיל את שיעור החיסכון.

Argra11

דעתי כדעתך , הם "יעופו על החיים" אם אשראי "צרחני" ללא גבולות
בהצלחה למנחשים

לאוניד

סיכוי גבוהה שאתה צודק.
החלק המעודד בזה (חצי הכוס המלאה 🙂 )
זה שאותה צריכה תתדלק את הרווחים בתיקים של האנשים בעלי הסבלנות

לא סתם אחת האמירות של וורן באפט היא ששוק ההון הוא כלי להעברת כסף מהחסרי סבלנות לבעלי הסבלנות
"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient"

החלק הפחות מעודד שאותה צריכה גם מייצרת נזקים לעולם שכולנו חיים בו.

דורון

בטווח הקרוב מקומות המצריכים /מחייבים התכנסות לא באים בחשבון, נוצר מצב שהוצאות כספיות במסעדות , פאבים ומקומות בילוי לא יהיו או בשיעור נמוך(בגלל משלוחים)

שי

האירוע הזה, יתרום רבות לחוסנה של החברה. חברה עם יותר מידי שפע, נרקבת. חברה שננצאת במצב דרוך או דרוך למחצה היא בריאה הרבה יותר.

עשרות שנים אך אחד לא הדגים סטרס כלכלי כזה בישראל, כעת , זה יכול להוות נקודת מפנה.

בעסקים כמו בהתנהלות האישית.

יואב

אני אוהב את הפתגם "כסף מזומן – ידיד נאמן". המחנכת שלי בתיכון "ופניני החוכמה" שלה.

eyalshamia

בתיק לארי סווירו נראה לי שטעית בהסבר על חלוקת המניות בהקצאה באחוזים.

גלעד

אני מאוד אוהב ומעריך את הכתיבה שלך ואת התפיסה שלך, ובעבר המלצתי ל-3 ילדי ללמוד את משנתך, אבל, וזה אבל גדול: זאת לא חכמה להגיע למצב בו את יכולה להפסיד הכל ועדיין להתקיים משכר מינימום כשאין לך ילדים.
בישראל, אני מעריך בזהירות שלמעלה מ-90% בוחרים כן להביא ילדים לעולם ולגדל אותם, והמשמעות היא ששכר מינימום לא מתחיל אפילו לדגדג את ההוצאות שלהם.
הרבה בריאות וחזרה מהירה לשגרה!

רונה

מה החוכמה להביא 3 ילדים אם אתה לא מכין את עצמך כראוי אליהם? כי ילדים זה שמחה וכל הבעיות יפתרו את עצמן? לא היה לי אומץ בחיים להביא אפילו ילד אחד בלי לדעת שיש לי מספיק מזומנים כדי לכלכל אותו המון זמן קדימה ומספיק מרווח ביטחון. מין הסתם גם שדורין תדגים על עצמה שהיא יכולה להפסיד הכל ועדיין לקיים את עצמה, היא לא תדגים עכשיו 10 סיטואציות משפחתיות תיאורטיות, בגלל זה חשוב גם לגוון את סל הכלים שלך וללמוד תחומים אחרים שתוכל להשתכר מהם, כדי שגם אם בתרחיש נוראי כל הקריירה שלך תלך ולא יהיה שום מצב להמשיך לעסוק בה,… קרא עוד »

arn

ידוע לי על זוג + 3 שחי ממשכורת מינימום (לכל אחד מהם) אבל הם חיים בלחץ.
2 משכורות מינימום זה בערך 10.5 אלף ש"ח. 3 אלף ש"ח הולכים לשכר דירה ו-7.5 אלף ש"ח לכל היתר (1.5 אלף ש"ח לנפש).
אם יש לך דירה משלך אז לדעתי 10.5 אלף ש"ח יכול להספיק גם בלי לחץ. 2.5 אלף ש"ח הולכים למזון, 1.5 אלף ש"ח למיסים, 1 אלף ש"ח לנסיעות ויש לך עוד עודף לדברים אחרים.

לירון

אלף ש"ח לנסיעות? אני מבינה שאין להם רכב… כמה משפחות אתה מכיר שמצליחות לשרוד בלי רכב בישראל?

אלי

דעתי האישית היא שבסוף המטרה היא "לחיות" ולא לשרוד. אני יודע על עצמי שהייתי מעדיף להיוולד ולחיות בתנאים של חוסר ודאות כלכלית ואפילו עוני מאשר לא לבוא לעולם הזה. החיים בעיניי הם מתנה שמופלאה הרבה יותר מהצורך (שאני מסכים שהוא הכרחי) להסתדר מבחינה כלכלית . יש לי שישה ילדים ואין לי כרגע אפשרות לדאוג להם לביטחון כלכלי אמיתי. אני עוקב חדש יחסית אחרי הבלוג ואני מסכים עם צורת החשיבה הכלכלית אך מבין שאני יכול ליישם חלק מהדברים באופן חלקי כרגע, ובמיוחד את הנושא של צריכה מצומצמת. אין לי אפשרות לחיות מהכנסות נמוכות ובאמת יש בכך פחד, אך הפחד הזה עדיף… קרא עוד »

Dana Misgav

אני קוראת את הבלוג כבר 5 שנים. כשנה לאחר שהתחלתי התחלתי תיק הארי בראון לפי ההנחיות, רק שעדכנתי אותו פעם בשנה ולא פעם ברבעון לאחר שנתיים הרווח הכולל בתיק היה 4% בלבד. נשברתי מהתסכול על הרווח המועט בזמן שהשוק היה בצמיחה והעברתי 60% מהכסף לההשקעה בקופת גמל להשקעה וקרן השתלמות בחברת השקעות שהניבו רווח של 10% בשנה. מה שכן שמרתי על רבע מהכסף במזומן. גם בהתאם להמלצות של 6 חודשי מחיה בצד, עכשיו אני מברכת על כך. ו 15% מהכסף בהשקעה שתכננתי להרחיב בתכנית הלוואות p2p שנותנת רווח קבוע ויציב של 5% ואינה תלויה בבורסה, כיום היא התבררה כהשקעה בטוחה… קרא עוד »

גיא הראלי

גישתך להשקעות תגרום לך להפסדים רבים. מקווה שאני טועה.

arn

מה זה P2P? איך הוא נותן 5% יציב?
איך העברת כסף לקרן השתלמות? עד כמה שידוע לי לקרן ההשתלמות אפשר להעביר רק כסף מהמשכורת (מקסימום 10% מהשכר החודשי עד 18-19 אלף ש"ח לשנה בערך. אם מעבירים יותר אין פטור ממס במקור והרווחים על הסכום העודף (מעל ל-18-19 אלף ש"ח בשנה) חייבים במס).

בריצ!

P2P זה הלוואות עמית לעמית. תיכנס לאתר שהיא הזכירה (Tarya) ותראה בעצמך.

eeyal

תתחדשי על העיצוב החדש! יפה מאד.

לירון

כמה שנהנתי לקרוא את הפוסט,
תודה רבה

אילנה

אחלה סולידית

עדי

אין ספק שסאגת הקורונה טורפת את הקלפים מחדש וגורמת להרבה מאיתנו להטיל ספק בכל הנחות הבסיס שחיינו על פיהן. העולם ייראה אחרת אחרי המשבר – לטוב ולרע. מה שכן, בתור מי קראה אצלך בשש השנים האחרונות מבלי לשנות שום דבר בפועל בסגנון החיים ה"נורמטיבי" שלי, אני יכולה להעיד שעצם המודעות לשבריריות של סגנון החיים הזה, עזר לי מאוד להתמודד עם המשבר מבחינה מנטאלית. כי חייתי בסגנון הזה מבחירה, תוך שלקחתי בחשבון שלא לעולם חוסן ושבמקרה הצורך אני ובעלי נחיה על החסכונות שלנו עד שנמצא מקורות הכנסה חלופיים ונצטרך לשם שינוי לבשל, לנקות ולגהץ לבד – דברים שאנחנו יודעים לעשות יפה… קרא עוד »

טוביה

מיקור חוץ. זה בדיוק מה שאני לא מבין אצל הסולידית.
היא לא מנצלת את היתרונות היחסיים שלה(ומעבירה את שאר המשימות למיקור חוץ)!
כן, אפשר לרקוח חומרי ניקוי ולבשל לבד(ובכך אכן משפרים יכולות הישרדותיות) אבל התפיסה האוטרקית הזו(משק עצמי) מבזבזת את היתרון היחסי, הסולידית יכולה להרוויח הרבה יותר, פר שעה, מעבודה איכותית בהתאם ליכולותיה , מאשר הרווח מייצור אקונומיקה עצמי.
אשמח להסבר

חסכנית

העיצוב החדש בעייתי – האותיות במאמר עצמו ענקיות (FIREFOX-WINDOWS) האותיות בתגובות בגודל סביר.
שימי לב שאין תגובות לתגובות כי זה לא עובד. :-((

מילשטיין

הי, נראה שנפלה טעות בתיק של לארי – שווי שוק קטן

עידן

לגבי חסכונות לשעת חירום, איך את ממליצה לשמור אותם? (חלק במטבע חוץ וחלק בשקלים/חלק בארץ וחלק בחו״ל/הכל בבנק?). לא זוכר מאמר על הנושא (אבל יכול להיות שפספסתי).

ברשב

הפגיעה בכלכלות המרכזיות של העולם היא משמעותית מאוד. סוף המשבר עדיין אינו נראה באופק. עד שלא יהיה חיסון הכלכלות ימשיכו לשקוע. ואם וכאשר ימצא חיסון נקודת המוצא תהיה אחרת, כושר קניה נמוך שמניע את השווקים, התנהגות צרכנים שונה שתצריך שינוי משמעותי בהרבה מאוד פירמות. להגיד שהחוקים לא ישתנו ויש להשקיע על פי הכללים שקבעו לפני שנים הוא התעלמות מסוכנת מהמציאות. למשל לאזן את התיק ולקנות מניות בגלל שהמרכיב של המניות בתיק ירד בגלל המשבר, יוצר מצב של הגדלת החלק בתיק שבנוי על ההנחה שבעוד מספר שנים לא רב הכלכלה תחזור למה שהיה לפני המשבר. זו הנחה לא מבוססת ומסוכנת. להמשיך… קרא עוד »

גיא הראלי

ההיסטוריה מראה אחרת. גם ב- Great Depression, במלחמות העולם, ב-Dot Com Bubble, וב-Great Recession כולם חשבו ש"הפעם זה אחרת".
אמנם אף אחד לא מבטיח ששוק המניות יחזור לעלות, אבל זה יותר הגיוני מאשר להמר שהוא לא יחזור לעלות.

רונית

הי סולידית יקרה, תוכלי לכתוב מה היו ביצועי התיקים השונים מתחילת משבר הקורונה? מעניין לראות את התהליך כדי להדגים את יציבותם היחסית בתקופה כזאת. אני מניחה שזה ישכנע אנשים רבים לאמץ את הדרך. תתחדשי על העיצוב. מקסים!!

אנליסט קוונטי

את מתחמקת ומקווה לשיפור בתיק בהמשך
אם יש לך אינטגריטי חישפי ממצאי התיקים כעת

גלעד

נהנה לקרוא את הבלוג שלך, למדתי ממנו המון!
ובהמשך למעטפת החוסן השנייה – כשעה לפני קריאת הפוסט הנ"ל נתקלתי בכתבה ב-ynet המספרת על חלק מהמשפחות ה"מסכנות" שעל סף הפיכה לנזקקים.
כמובן שבכתבה מצוינים סימני בזבוז המוכרים לך: נסיעה לחו"ל עם משפחה בת 6 נפשות, 'אין סטייקים – נאכל עוף' ועוד. והעיקר כותבים שמצבם הכלכלי לפני הקורונה היה טוב, כאילו שהבדל של משכורת אחת לא גורמת להבדל משמעותי. חשוב לציין אבל שבתגובות כן ניכרת אחריות ותשומת לב לפרטים הללו ואין אמפתיה מתפרצת ללא הבחנה. קישור לכתבה: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5708170,00.html#autoplay
ותתחדשי על העיצוב, הוא מאוד מרענן 🙂

פלג

מאמר מצוין, אני שותף לבקשתך ומקווה כי אנשים ילמדו מזה והתייעלו. בהקשר למאמר יש לי שאלה בנושא ואשמח אם תעני עליה. קנינו דירה חדשה במסגרת מחיר למשתכן והגיע השעה לשלם לקבלן 10% אחרון לשם קבלת מפתח, עכשיו את אותם 10% הצלחנו לחסוך כדי לא להשתמש במשנכתא (ז"א לא להוסיף למשכנתא שנלקחה את ה10% האלה, ובעצם לשלם לבד). עכשיו השיקול הוא כזה, "מזומן הוא המלך" האם כדי לשמור את המזומן אצלי ואילו לנצל משכנתא, בעצם אשלם על כך אחר כך אלא אם אסגור את אותו סכום בתחנה הקרובה שהיא עוד 3 שנים. שיקול רציני מאוד, כרגע אני נוטה לשלם לקבלן ממה… קרא עוד »

רונה

לא שאלת אותי אבל אענה בכל זאת מקווה שאתה מבין שזה שקיימת אימרה "מזומן הוא המלך" לא אומר תחזיק מזומן עכשיו בכל מצב לא משנה מה. לא הבאת מספיק נתונים ולכן אי אפשר לענות לך ברצינות, אתה וזוגתך עדיין עובדים? יש לכם המון הוצאות (ילדים, רכב, חובות, וואטאבר)? כמה זה ה10% האלה מתוך כל ההון העצמי שלכם? כמה כסף יש לכם בצד? מה הפער בין ההוצאות להכנסות, ומה אתם עושים איתו (בין אם הוא חיובי או שלילי)? מדוע אתה מפחד שאם לא תשלמו עכשיו תנצלו את הכסף למקומות אחרים? לא אתה מנהל לעצמך את הכספים? ואם אין לך שליטה עצמית,… קרא עוד »

אורחת חדשה בבלוג

אני לא הסלידית, וגם לא מתכוונת לתת לך עצות, רק אשאל אותך שאלה, שאתה תענה עליה בעצמך
ותתייעץ עם בני המשפחה שלך.

השאלה היא:
האם חשבת לתת 8% אחוז מזומן לקבלן? או 7%\5% ?
כך שבעצם ישאר לך כסף כלשהו מזומן בצד.

תחשוב על זה…
בהצלחה ובשעה טובה על קניית הדירה!

רון

לייחל שהעולם יהפוך להיות אנטי צרכני כפי שאת מציגה, הוא קצת לגזום את הענף עליו את יושבת.

אם כל האנושות תפסיק את הצריכה המודרנית (המיותרת לדברייך), הצמיחה תיעצר, המיתון יעלה, והבורסות יחזרו 100 שנה אחורה.

לזה את מייחלת?

מולי

נו, ובמקרה של מיתון היא מרוויחה מהדיפלציה על המזומן שלה. מה רע? ובתכלס זה לא עוצר את הצמיחה, זה פשוט מאט אותה, שזה לגמרי בסדר.

אתנה

רציתי רק להגיד לך בהזדמנות זו תודה, בהחלט אני מרגישה שגם הרבה בזכות קריאת הבלוג נכנסתי לתקופה הזו בלי חששות מורכבים ובתחושת ביטחון ויציבות יחסית. הידיעה שאני יכולה להתקיים ממעט, שיש לי כישורי אלתור לפתרון בעיות וגם שיש חסכונות בצד – מאוד מרגיעה. אני מאושרת שתחושת הזמן שלי לא אחוזה בדברים שטחיים כמו קריירה ובילויים צרכניסטים.

שודד הטלכתבים

לפני כמה שנים כתבתי ספרון על רעיונות שהיו לי כדי לפתור את בעית הצרכנות וצריכת הראווה. הצעתי שבמקום להשיג מעמד חברתי על ידי צריכת ראווה, אנשים יתחרו זה בזה ביכולתם להתאושש מאסונות. קראתי לזה "עושר מדרגה שלישית".
עושר מדרגה 0 – אדם יכול לפרנס את עצמו.
עושר מדרגה 1 – אדם יכול לחיות מהכנסה פאסיבית.
עושר מדרגה 2 – אדם יכול להתאושש מאסונות.
עושר מדרגה 3 – קהילה יכולה להתאושש מהר מאוד מאסונות.
הספרון שלי נמצא ב-Google Drive:
https://drive.google.com/file/d/1btDUvBa213rSZBa3C2iC1X0P7XDlopOm/view

אנא-אל

יש אנשים שישמחו לשמוע את המוזיקה שאת יוצרת, בלי העידן האפוקליפטי:)

אריאל

כמה התיק עוגת דובדבנים עשה מתחילת שנה?

סקרן

היי סולידית. האם את לא דואגת מכך שהצרכנות (והנהנתנות) בעולם תרד וכתוצאה מכך הכלכלה תצמח לאט יותר?
הרי אם באמת כל העולם היה מאמץ את אורח החיים שלך, שדוגל בייצור עצמי על חשבון ביזור כוח עבודה ובאנטי צרכנות, הגלובליזציה הייתה מאטה מאוד והכלכלה לא הייתה צומחת, ואין ספק שהיית מרגישה את זה בתיק ההשקעות שלך. מה דעתך על הסתירה הפנימית הזאת?

לאוניד

אכן סתירה.
אבל זה מאוד תיאורטי.
הרגלים של אנשים לא משתנים ברגע…
צעירים בעוד 10 שנים (שהיום הם ילדים), כנראה שלא יאבדו את התאבון לצריכה.
ופרט לבודדים שאולי יעשו הפקת לקחים, ההמון יחזור לצרוך…
רוב הסיכויים שהתאבון יחזור.

הבעיה בצמיחה ללא קץ ולגידול אוכלוסין ללא קץ הם משאבי כדור הארץ ולזה האנושות תצטרך לתת פתרון…

אבל כיוון שאנחנו לא יודעים מה יהיו הפתרונות. גם הוא לא בטוח שיבואו על חשבון צריכה 🙂

דוד

הכלכלה הייתה צומחת, אבל לא בשיעור שהיא צומחת היום. היא הייתה צומחת בשיעור הריבוי הטבעי בלבד.
בכול אופן רובם המוחלט של האנשים לא ימהרו לוותר כול כך מהר על אורחות חייהם וימשיכו לצרוך ולבזבז כאילו אין מחר.
לפי דעתי הגישה של הסולידית קיצונית יחסית.
חשוב מאד לדעתי לאזן בין הנאות הווה לדאגה אמיתית לעתיד. בכול זאת אנחנו חיים רק פעם אחת.(הכול עניין של איזון)

GIL

באופן כללי הטיעון הזה לא ממש מעניין להגיב עליו, אבל כיוון שהוא חוזר על עצמו…אז הנה. התאוריה שמוצגת כאן מלמדת איך להצליח בחיים, כלכלית וכללית. האם כולם יכולים להצליח בחיים באותה מידה? כמובן שלא. מעט מהאנשים יקראו את התיאוריה, פחות יבינו על מה היא מדברת, עוד פחות מזה יכולים ליישם בלי להשבר בדרך (עע קורונה). למה הדבר דומה? בביס לרפואת שיניים מלמדים איך להצליח בחיים, ע"י הפיכת האנשים לרופאי שיניים, מקצוע מכניס לכל הדעות. האם יש חשש שכולם ירצו להצליח בחיים באופן הזה? ואז מה יהיה, כאשר כלל האוכלוסיה רופאי שיניים, המקצוע יפסיק להיות מכניס והעולם יגיע לפת לחם. איכשהוא… קרא עוד »

דוד

גיל,אתה מדבר שטויות.
כול אחד יכול להשקיע בצורה חכמה ויעילה.
לטעון שיש משהו "סמוי מין העין" בשוק ההון או בהשקעות זה קשקוש.

אחר

זה בערך כמו לקבוע שכל אחד יכול להיות רופא שיניים…

cutie-pie

פוסט מעשיר כתמיד. ואהבתי את השינויים והשדרוגים בעיצוב האתר!

Tammy

בקשר לקרן המזומנים לשעת חירום: אחד הדברים שהממשלות עלולות לעשות במצבי קיצון כדי לממן את הגרעון, הוא להיות טיפשות מספיק כדי להתחיל להדפיס כסף, וכך ליצור היפר אינפלציה. ואז, קרן המזומנים שלנו לשעת חירום די מתאדה מעצמה. אז איך בדיוק היא מהווה כרית בטחון אם ככה?

ראם

במצב הזה הזהב אמור לעלות 🙂

שרונו

במצב קיצון שמטילי הזהב יושבים בכספת באירופה ואין טיסות אנחנו בבעייה…

אני

אם כל עם ישראל יתחיל לחסוך ולחיות באורח חיים צנוע הכלכלה לא תחזור לעצמה. כל העסקים הלא הכרחיים לא יוכלו להתקיים יותר…

888

מצטרף למחמאות, תענוג לקרוא. רהוט ופשוט.

שאלה,

במידה ופתחתי קופת גמל להשקעה ממש לא מזמן (לפני חמישה חודשים בלבד) והיא לא הספיקה בכלל לצבור ריבית/תשואה (אולי הספיקה להפסיד מעט) לא יהיה נכון למשוך את הכספים בשלב זה עד שהדברים יתבהרו מעט?

sof

לא לגמרי הבנתי את היתרון של (למשל) תיק הארי בראון. נכון – בכל שנה נתונה התיק כנראה יזוז פחות (גם מבחינת רווח וגם מבחינת הפסד) – וכנראה שבהשוואה לתיק מנייתי טהור יהיו יותר שנים בו התיק של הארי ברון עלה בשוויו. בסדר – אבל אנחנו משקיעים פסיביים לאורך טווח ארוך, כנראה רובנו לא ניגע ברוב הכסף המושקע לפחות עשר שנים, ומבחינה היסטורית התיק המנייתי יניב תשואה רבה יותר באופן משמעותי בטווח כזה, מה גם שלאורך טווח כזה התיק המנייתי לא פחות בטוח מהתיק של הארי בראון.

משה

אמממ – ילדים זה כנראה לא כלכלי

Sheldon

עברת לפתח תקווה? תתחדשי 🙂
חשבתי שעברת מהרצליה לירושלים.

דני

מעניין. מה הופך אותה לכזו בעיניך?

גיל

תותחית ממש .נחשפתי לאתר שחפשתי חומר על קרנות מחקות..הגעתי למארמ מרתק מ2016 . רואה שיש ליהרבה מה לקרוא פה .והכתיבה קולחת ובעיקר מובנת ולא מתנשאת.כיף אמיתי . אבוא לבקר

דינדין

איזה יופי! ממש אוהבת את הפוסט הזה. חידדת לי כמה נקודות, תודה רבה. קוראת (מעריצה) אותך כבר הרבה זמן.

arn

לא הצלחתי להבין איך התיקים של הארי בראון ולארי סווידו יכולים להביא לך תשואה של 4% לשנה בממוצע (לפחות לא היום). לפי תיק הארי בראון: 25% זה מניות שמניבות בממוצע 7% לשנה (כלומר זה יגדיל את התיק שלך ב-1.75%). 25% זה הזהב עולה בממוצע ב-3% לשנה (מגדיל את התיק ב-0.75%). 25% זה אג"ח שהיום לא עולות כלל כי אין להם לאן לעלות אבל לטענתך בדרך כלל הן עולות ב-2% לשנה (תוספת של 0 – 0.5% לתיק). 25% זה מזומן שבדרך כלל יורד או עומד ומעולם לא ראיתי שעלה (מעולם לא ראיתי שערכו של הכסף עולה). סכ"ה התיק מוסיף בממוצע 2.5%… קרא עוד »

חיים

שלום לסולידית, אני התחלתי לקרוא את הבלוג שלך לפני כמה שנים בסביבות 2016, אם אני לא טועה, ומאוד התרשמתי מהמקצועיות שלך בניתוח, הרעיונות להשקעה וחיסכון ומהכתיבה שלך. מאז למעשה אני מושקע בתיק שמורכב כמו המלצתך ה"עיקרית" בתיק השוקולד השחור. אני לא קורא את הבלוג שלך באופן רציף והדוק כל הזמן אך לפי מה שהיה בזמנו, ולדעתי גם עד היום ההמלצה העיקרית שלך הייתה לתיק ה"שוקולד מריר" שלא מזמן גם סיכמת את ביצועיו ב-2019. זה גם התיק שהתאים לי בסגנון ה"עצל", בערך פעם ברבעון אני מוסיף סכום להשקעה לפי הפריסה שהמלצת, שבגדול במניות זה היה אחוז המניות שמחושב לפי מס' השנים… קרא עוד »

חיים

במילה "המלצה" לא התכוונתי המלצה פיננסית אלה הכוונה או עיסוק, נושא שדיברת לגביו הרבה. אני כמובן לא רואה בך אחראית לכך וגם לא אמרתי את זה. התכוונתי רק להעיר שהיה ראוי לציין שישנם תיקים שגם מפסידים עכשיו כמו התיק של שוקולד מריר שהוא גם מבוזר ולא להראות רק תיקים שמתאימים בידיוק לסיטואציה, זה הכל. לגבי השאלה שהתכוונתי לשאול אני אנסה לנסח אותה אחרת, במידה ויש לי תיק בדומה ל"שוקולד מריר", אני יודע שהמלצת בפוסטים הקודם לא לשנות ולגעת, אך בכל זאת במידה ואני מעוניין להוסיף לו ביזור לכיוון מוגן יותר כמו אפיק של זהב ותרופות וכדומה, כיצד בגדול לעשות זאת?… קרא עוד »

דגגגג

התיקים לא מתאימים לסיטואציה, יש להם תנודתיות מחושבת ידועה על בסיס אירועי העבר. הסולידית הציגה מספר תיקים עם תנודתיות נמוכה שמתאימים יותר למי שכבר פרש מאשר למי שחוסך לפרישה. אתה לא משנה את התיק שלך כי הוא יורד, אם אתה עושה את זה אתה מפר את החוזה וזה יכאב לך בכיס. אם אתה מרגיש שמנטלית אתה לא יכול לעמוד בירידות (לא ישן, בודק כל הזמן את התיק…) אז פשוט תתאים את התיק שלך לתיק פחות תנודתי וגם תלמד על מכשירי ההשקעה ותבין למה התיקים בנויים בצורה הזו. תיקים עם ביצועי העבר שלהם ניתן למצוא על ידי חיפוש בגוגל של simba… קרא עוד »

תומר

ובנימה זאת סיימתי עכשיו לקרוא את כל הבלוג שלך, מההתחלה ועד הסוף.
המשבר הנוראי הזה(לא רק שאיבדתי את העבודה, איבדתי את היכולת ללכת לטייל ברגל ולעשות הליכות ארוכות) גרם לי לשבת ולקרוא את כל הבלוג שלך, מההתחלה ועד הסוף.
עוד מלפני שנה קראתי חלק, אבל אז בשגרה לא הצלחתי להתמיד.
עכשיו, ב20 הימים האחרונים, קראתי הכל.
הרבה בזכות הגישה שלך הגעתי למשבר הזה ממקום מאוד חזק.
אני אמנם לא אגיע לרמה שלך לעולם, אבל כן אנסה להיות סולידי כמה שיותר בחיי.

אז תודה רבה!!

האזרח דרור

המגפה הזו היא לא ברבור שחור – במובן שאנשים כמו לורי גארט (ואני מניח שגם מדענים נוספים) התריעו על תרחיש כזה כבר בשנת 1994 (הספר "המגפה הבאה") ולמעשה היא מגפה קלה יחסית לחלופות כמו השפעת הספרדית או צרות אחרות שיכולות לנחות עלינו אם נמשיך בכלכלה כפי שהיא כיום (לדוגמה טיסות רבות ללא פיקוח, היבטים רבים בגידול ושיווק של מזון מהחי). עם כל הכבוד לירקות וליכולת לקיים מגוון כישורים – יש מתח מתמיד בין חוסן לבין יעילות. זה חוסן מצידי לגדל ירקות או לדעת לגדל חיטה, אבל זה "בזבוז זמן" במצב נורמלי ובלי זכרון מושלם – שוכחים דברים. וזה גם זמן… קרא עוד »

rami sasonov

היי הסולידית
אני משתמש באייפון ומשום מה שאני קורא את הכתבות בעיצוב החדש וכשאני מזיז למטה זה לא זז חלק אלא זז לצדדים ונתקע כזה. בעיצוב הקודם או הנוכחי של הפורום המעבר בגלילה למטה להמשך המאמר חלקה. תבדקי זאת.

נ.ב. תודה על הידע שאת מפיצה

ברק

כתבת : "כך, תיק הארי בראון, תיק ארבע העונות של ריי דליו ותיק לארי של לארי סווידרו (תיקים מס’ 11, 21 ו-22 בהתאמה, בפוסט הזה) התכווצו בשיעור של 6%- עד 9%- בלבד מסוף פברואר ועד היום, וכולם עדיין עם תשואה חיובית מתחילת 2020".
נראה לי שהתכוונת לומר שהתיקים עדיין עם תשואה חיובית מים הקמתם ולא מתחילת 2020.
ביחס לתחילת 2020 התיקים נמצאים בהפסד.

אורי

לסולידית האתר שלך איכותי וטוב, חבל שהסקטור הציבורי אינו יודע להנגיש מידע לציבור בצורה הזאת. ממרום גילי אני יכול להגיד לך,שלפעמים צריך להכניס למשוואות עוד כמה פרמטרים,שאת ככל הנראה מתעלמת מהם. ברור, שניהול החיים שונה לחלוטין,כאשר אתה רווק, או שאתה נשוי ללא ילדים. לדוגמה: יש לי חבר שבמשך 25 שנה לא רכש דירה, כי הוא טען שלשכור דירה זה יותר כלכלי, ואת הכסף השקיע בשוק ההון. כשהזוג היה צעיר, היה קל לקחת החלטות, ואין לחצים, אך במשך השנים יש ילדים, ומשברים פיננסים שגורמים לאנשים לחרדות (ולא משנה התיאוריה שאיתה הם התחילו את הדרך). רוב האנשים (הם אנושיים ולא רובוטים) אינם… קרא עוד »

אביה כהן

היי סולידית יקרה, אני בת 22 ומשקיעה דרך משרתי קבע באלטשולר. הצלחתי לחסוך ולהשקיע280,000 לפני המשבר…(חסכונית שלי ושל בעלי)
במהלך החודש באחרון הפסדנו המון…כ 20000
אני יודעת שאסור למשוך כסף לאחר ירידה ובטח שאין לי צורךבו עכשיו… תכננתי להשאיר אותו ל5-7 שנים.
עם ההיכרות שלכם עם השוק איך עלי לתכנן את הצעדים הבאים ? שוב אין לי צורך בכסף כעט אבל כמובן שאין לי כוונה להמשיך להפסיד .

אורי

איך אג"ח מדינה (או כל אג"ח אחר), יכול להיות תנודתי? חשבתי שאג"ח זה הלוואה עם ריבית קבועה ומועד פירעון שנקבע מראש

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן