הבעיות הישנות של העניים החדשים

ה

מתברר שישנו מעמד חברתי-כלכלי נסתר בישראל: העניים החדשים.

העניים החדשים הם מי ש"רוצים לחיות, לא רק לשרוד". אלה אנשים נורמטיביים שמנקודת מבטם עשו הכל נכון: רכשו השכלה אקדמית ומקצוע, עובדים במשרה מלאה, אך עדיין, באורח פלא, נותרים עניים.

ולא, העוני שלהם לא מבוסס על מדד כמותי או סטטיסטי כלשהו. אין לו גם ביטוי חיצוני בדמות בטן נפוחה, מיטת רחוב עשויה קרטון או בגדים מוזנחים.

האנשים הללו פשוט מרגישים עניים.

"העוני החדש" הזה נסתר מהעין.  העניים החדשים, כך מסופר, "סובלים בבושה", שבתורה גוררת "קשר שתיקה". כלפי חוץ הכל נראה בסדר – אך בתוך תוכם הם חשים כחלכאים אומללים, קורבנות של שיטה דכאנית שמתעמרת בהם אף על פי שפעלו לפי הספר, למדו, עבדו, ובעיקר "לא עשו רע לאף אחד".

התופעה הזו, שנסקרה בשורת ראיונות עומק שפורסמו בספר "קולות – עוני חדש בישראל"  מאת הפסיכולוגית פרופ' עמיה ליבליך, היא הבסיס לפרויקט בעל שם דומה מבית היוצר של YNET שמככב בכותרות שם בחודש וחצי האחרונים.

הפרויקט כורך את העוני התחושתי עם העוני הממשי דרך שורת סיפורים (וסרטונים) מכמירי לב על טיפוסים מוכי גורל ש"מרגישים עניים", בין היתר, משום שאמרו לילדה שאי-אפשר לטוס לחו"ל השנה, או משום שהם גרים בצפון ולא במרכז, או משום שלכל ילד יש רק חוג אחד ולא שניים, או משום ש-8,000 ₪ זה לדעתם שכר חודשי נמוך מדי.

את האחריות, כצפוי, הפרויקט מטיל על מקבלי ההחלטות, לא לפני שהוא מזמין את קוראיו לבדוק בשאלון מגוחך בסגנון בחן-את-עצמך האם גם הם זכאים להתעטף בשמיכת המסכנות החמימה של "העוני החדש", רק משום שהם מרגישים עניים.

על פניו, זוהי תגלית סוציולוגית-פסיכולוגית מרעישה. אלא שמי שיכיל את תסכולו ויצלח את שורת הכתבות והסרטונים הנוגים הללו מבלי לעקור את עיניו מארובותיהן יגלה עד מהרה ש"העוני החדש", ובכן, הוא לא כל-כך חדש.

כמיטב המסורת של הפטאליזם הטמקאי, בערך אחת לשנה מופיעה לה כתבה המגוללת את מר גורלו של המעמד הבינוני הנאנק, הנדרס והמתכווץ. ה-buzz words אמנם משתנות — "צדק חברתי", "יוקר המחייה", "עוני חדש" —  אך הטענות, במהותן, נותרות כשהיו:  אנקדוטות שחוקות בדבר השכר הקפוא, מחירי הדיור, היעדר ביטחון תעסוקתי ופנסיוני בהשוואה לדורות הקודמים, וכך הלאה ad nauseum – כל זה לצד  תליית האשמה ב"מדיניות הפרטה" ניאו-ליברלית, בעיצובה של "שיטה" שנועדה לדפוק את האזרח הקטן, וב"הפקרת" אזרחיה-פעוטיה של המדינה לגורלם.

פתרונות מעשיים, כצפוי, אין בנמצא. במקום זה אפשר לשמוע גלוריפיקציה נוסטלגית למדיניות הכלכלית  שהונהגה כאן בימי מפא"י העליזים (*), כאילו היא היא המזור לבעיית העוני, והעוני התחושתי בפרט. ואולי יש בזה משהו – הרי אם כולנו נשוב להיות עניים במידה שווה, נשלם מס הכנסה שולי של עד 87% ונחווה חיי דלות ורעב כבאותם ימים, יתכן באמת שנקנא פחות באחרים נרגיש פחות עניים.

חברי ד"ר אורי כץ כבר הגדיר את פרויקט העוני החדש של YNET כ-fake news מוחלט, ברווז עיתונאי לצורכי מיקסום רייטינג, שהרי "אין שום נתון אפשרי משום סוג – שכר, אבטלה, צריכה, רמת חיים – שמעיד על 'שחיקה' כלשהי במצב הכלכלי של קבוצה כלשהי של ישראלים."

אלא שנתונים הם כלל לא מעניינו של הפרויקט הזה. בעידן שבו תחושות חשובות מעובדות וקורבנות חשובה מהישגיות (בחיי, תשאלו את הלמ"ס!), די בכך שאוסף פרטים כלשהו מרגיש שהוא נותר מאחור מבחינה כלכלית כדי לבסס לכאורה את קיומה של תופעה כמו "עוני חדש".  עם תחושות, כידוע, קשה להתווכח, כל שכן לעמת עם עובדות.

ואכן, פרופ' ליבליך ביססה את מחקרה על ראיונות עומק עם טיפוסים שנדמה כי העדיפו כל חייהם את השיפוט הרגשי על פני השכלי בבחירת מסלול חייהם, ועל בסיס ממצאיה הגיעה למסקנה (המבוקשת) שקיימת תופעה פסיכולוגית חברתית של "עוני תחושתי". הו, האירוניה.

גם אם נניח, לצורך הדיון, שהעוני התחושתי הוא אכן בגדר "תופעה", נגלה חיש מהר כי הפרויקט מתנפץ על סלעי הכשל הטיפוסי של השיח החברתי-כלכלי בישראל:העובדה שתופעה מורכבת כמו עוני נבחנת, מומשגת ומוצגת כמעט באופן בלעדי דרך הפריזמה הנורמטיבית והערכית של המעמד הבינוני.

הפריזמה הזו מעוגנת בהנחת המוצא שלפיה קיים מתאם חיובי חזק בין דפוסי ההוצאה לרמת האושר ולאיכות החיים. על-פי השקפת העולם של המעמד הבינוני, מי שמוציאים פחות כסף מאיתנו בוודאי אומללים יותר משום שהם לא נהנים מאותם שירותים ומוצרים יקרים שאנחנו צורכים. בלתי מתקבל על הדעת, הרי, שלמישהו תהיה המיומנות הרלוונטית להוציא פחות כסף ולהפיק מכך את אותה איכות חיים.

הנורמות החברתיות הללו מוכתבות כולן על-ידי תרבות הצריכה. ללכת ברגל ולא ברכב פרטי? זו אומללות. לטייל בשטח בארץ ולא במלון בחו"ל? זה עוני. לקנות יד שנייה ולא חדש? זה סבל. לבשל סיר של מג'דרה ולא לאכול במסעדה כל יום? זו התכלבות. לדחות סיפוקים במקום לצרוך את זה עכשיו ומיד? זו הקרבת קורבן.

הגישה הזו הביאה לכך שחלק גדול מבני המעמד הבינוני היו יכולים, פוטנציאלית, ליהנות ממידה רבה של יציבות כלכלית, אלמלא היו צורכים יותר מדי בניסיון לחקות סמלי סטאטוס ומצגי אושר מדומים של שכניהם הבורגנים.

 בנסיבות רבות, אם לא ברובן, הבחירה החסכנית איכותית לא פחות מהבחירה הצרכנית, והבדלי העלויות ביניהן משמעותיים מספיק כדי לשפר את מצבו הכלכלי של כל אדם, ושל העניים במיוחד. אך כשבוחנים את העוני דרך הפרספקטיבה של המעמד הבינוני, מובן שאדם שנדרש לומר לילדתו שהשנה לא טסים לחו"ל ייתפס כדלפון. כשתשוקות צרכניות (**) מתוארות במונחים של כורח חיוני,  קל מאוד לתפוס את עצמך כמי שנאבק כדי לשרוד כלכלית. זה נכון כשהמעמד הבינוני משקיף על העניים, ונכון שבעתיים כאשר המעמד הבינוני בוחן ושופט את עצמו.

וזה בדיוק מה שקורה עם ה"עניים החדשים". מדובר בבני מעמד בינוני שמעדיפים להסתופף בקנאה, ברחמים עצמיים ובהחצנת אשמה במקום לנסות להבין היכן טעו וכיצד יוכלו לשפר. הרושם המתקבל הוא שהאנשים הללו פשוט ויתרו – שכנעו עצמם שהם עניים כדי שזעקתם תישמע וכדי ש"מישהו" יספק פתרון מערכתי למצוקותיהם. הם לא רוצים "להקריב", אך מודים בפה מלא שהם "נאבקים".  הם טוענים שפעלו בהתאם להוראות השיטה ותכתיביה, אך זו "בגדה" בהם.  הם רואים עצמם כצד התלותי במשוואה — והם פשוט מאוהבים בתלותיות הזו.

העוני החדש הוא לא עוני. למעשה, הוא מדלל, מוזיל ומטשטש את המשמעות של העוני האמיתי, ואת סבלן של אוכלוסיות שבאמת כורעות תחתיו מבלי שהן יכולות לשקם את מצבם בכוחות עצמם, כמו ילדים, קשישים ובעלי מוגבלויות. התוצאה היא מעין התחזות מעמדית – רק שהפעם, במקום מעמד בינוני שמעמיד פני עשיר באמצעות סמלי סטאטוס שנרכשים בכסף שאין לו, ישנו מעמד בינוני שמעמיד פני עני – כדי לזכות באמפתיה ובמשאבים הממשלתיים המורעפים תדיר על הקורבן.

עכשיו — אין ספק שזוג מהמעמד הבינוני עם קוטג' ממושכן, 3 ילדים, 2 מכוניות בליסינג, מערכת קולנוע ביתי ו-BA במדעי ההתנהגות ב-72,000 ₪ מהמכללה של פרופ' ליבליך כנראה יחווה קושי כלכלי אובייקטיבי, במיוחד אם נשווה את דפוסי ההוצאה שלו ואת מצבו הכלכלי לזה של משפחה מקבילה מהמעמד הבינוני לפני 40 שנה.

אבל זו ממש לא סיבה להתגעגע לאותה תקופה. המציאות הנוכחית מאפשרת לאנשים לעצב ולסגל את סגנונות החיים שלהם באופן שאנשים בני הדור הקודם אפילו לא העלו על דעתם.  החברה היום סבלנית יותר לסגנונות חיים חלופיים, לנישואין מאוחרים יותר ולמספר ילדים נמוך יותר. הדמוקרטיזציה וההנגשה של הידע הביאו לכך שישנן כיום הזדמנויות רבות יותר מאי פעם להגדיל הכנסה, למצוא חלופות צרכניות איכותיות במחיר נמוך ולהשקיע את ההפרש בשוק ההון – שמעולם לא היה נגיש יותר למשקיע מן הישוב.

המשמעות היא שלבני הדור הנוכחי עומדת האפשרות להגיע לעצמאות כלכלית בקלות רבה יותר מאי-פעם. אך כדי לממש את האפשרות הזו, יש להשתחרר מכבלי הקנאה, הרחמים העצמיים והפאסיביות, ולאמץ תחתיהן גישה של הישענות עצמית, סוכנות ומסוגלות. השכר הקפוא והיעדר הביטחון התעסוקתי הן אכן בעיות אובייקטיביות של המציאות הכלכלית בת זמננו — אבל הדרך הנכונה להתייחס אליהן היא כאל תמריץ לפעולה וללקיחת אחריות פיננסית אישית, ולא כמחולל ייאוש. במקום לשכב על הכביש ולהידרס על-ידי השיטה כקורבן פאסיבי – יש להתחסן מפניה ולהסתגל אליה מעמדה של עוצמה. במקום לשקוע בעוני תחושתי, יש לאמץ גישה של עושר תודעתי.

קל לשפוט את "העניים החדשים" לכף חובה. אני נוטה לחשוב — היום יותר מאשר בעבר —  ששיפוטיות יתר כלפיהם אינה מועילה ובמידה רבה גם אינה הוגנת. ויחד עם זאת,  אני משוכנעת שלב הדיון בעוני – ממשי או תחושתי – צריך להתמקד בחובתו ובאחריותו של הפרט לקבל החלטות פיננסיות טובות יותר כדי שיוכל להתמודד עם אתגרי "השיטה". האמת היא שאחריות אישית נעדרת כמעט לחלוטין מהשיח הציבורי בנושא. במקום זה, אנחנו מוצפים בפרויקטים עיתונאיים נוטפי חמלה שמגוללים את הסבל שבעוני מבלי להציג דרכים אופרטיביות לצאת ממנו. בחמלה הזו יש סכנה, משום שהיא עלולה לתקוע אנשים במקומם ולשכנע שמערכת חסרת פנים היא הסיבה למצוקתם – והיא גם זו שאחראית לפתור אותן. הגישה הזו שודדת מאנשים את שארית הסוכנות ותחושת המסוגלות שלהם, ובכך יוצרת, אולי במתכוון, כר פורה לעלייתה של מדינת-שמרטף פטרנליסטית שתקבל בשביל אנשים את ההחלטות שהיו אמורים לקבל בעצמם.

מה שחסר כל-כך בשיח החברתי-כלכלי בישראל הוא מידע מבוסס פתרונות: איך להימנע מלהשתעבד למשכנתא עד סוף ימיך? איך לבשל ארוחות זולות ומזינות שיספיקו לשבוע? איך לייצר הכנסה צדדית נוספת ולהתנהל בתבונה מול רשויות המס? איך להימנע מלשלם עשרות אלפי-שקלים תמורת השכלה אקדמית חסרת ערך כלכלי? איך למצות זכויות והטבות? איך להיגמל מהתמכרויות ומתשוקות לסיפוק מיידי? איך להפסיק להשוות את עצמך לאחרים?  איך לגבש סדרי עדיפויות? איך להשקיע בשוק ההון?

התשובות לבעיית "העוני החדש" ניתנו כבר בספר ישן – מ-1926 — בשם "האיש העשיר בבבל". הספר הזה מציג את יסודותיה של התנהלות כלכלית נבונה – כזו שמשפיעה לחיוב הן על הכיס, והן על הנפש. נדמה לי שחזרה על אותם עיקרים תהיה סיום הולם עבור הפוסט הזה:

  • נסו לחסוך לפחות 30% מכל שקל שנכנס. הממשלה, המשפחה, החברים והתשוקות שלכם יתבעו כמובן את חלקם ברווחים– לכן שלמו לעצמכם תחילה. תמיד.
  • שלטו בהוצאות. עקבו אחר כל שקל שיוצא, ודאו שהתמורה מצדיקה את ההוצאה, ודאגו להוציא משמעותית פחות כסף ממה שאתם מכניסים, גם אם המשמעות היא קיצוץ כואב. למדו לומר לא לפיתויים צרכניים מהסביבה והיו נכונים ללכת נגד הזרם. כ-40% מהישראלים מוציאים יותר ממה שהם מכניסים. מספיק להיות כבשים. משמעת!
  • ודאו שכל שקל שבחרתם לא לבזבז עובד קשה בשבילכם. בפשטות – השקיעו בתבונה. בעסק צדדי קטן משלכם. בנדל"ן. בקרנות מחקות. בכל נכס בעל תוחלת תשואה חיובית.
  • קחו את הזמן. ריבית דריבית תעשה פלאים לכסף שאתם חוסכים ותגרום לו לצמוח אקספוננציאלית – אם תתנו לה די זמן. השתדלו לא למות, וודאו שהכסף שלכם לא מושקע בצורה אגרסיבית מדי או שמרנית מדי. ככל שתשרדו זמן רב יותר, סביר להניח שתצברו עושר רב יותר.
  • קבלו החלטות מושכלות. לשכור דירה או לקנות? להתגורר בעיר או בקיבוץ? להינשא או לא? להביא ילדים או לא, וכמה? אל תלכו בעקבות העדר, משום שהוא בדרך כלל טועה. הציבו את המספרים במשוואה וקבלו החלטה מחושבת בראייה לטווח ארוך.
  • רכשו ביטוח מפני קטסטרופות. להיות קשיש עני, למשל, זו קטסטרופה. תכננו את העתיד הפנסיוני שלכם בהתאם.
  • השקיעו בעצמכם, בהון האנושי שלכם וביכולת להמיר אותו לרווחים. הידע פרוס לפניכם לרווחה, רובו בחינם. אין תירוצים.

(*) בהנחה שהחזקת בעמדה הפוליטית הנכונה.

(**) סמלי הסטאטוס האולטימטיביים של המעמד הבינוני הם בתים גדולים וטיולים ארוכים בחו"ל. כל דבר אחר – הם יכולים לקנות באמצעות אשראי צרכני זול. רובם לא יכולים להרשות לעצמם בית גדול (בבעלותם, לא בבעלות הבנק) ולא יכולים להרשות לעצמם לקחת חופשה של יותר משבועיים.

(אגב, כתבתי טור במוסף ממון לפני שבועיים. אם לא קראתם, מוזמנים).

הירשם
הודע על
guest
64 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
נאור

אני חושב שבהתייחסות שלך ל"תופעה" המתוארת הנ"ל, יש יותר מדי שיפוטיות כלפי אנשים שלא חולקים את הלייף סטייל שלך, ופחות מדי תשומת לב לגרעין האמת הקיים בתיאור התופעה (להבדיל מהפרשנות של אותו גרעין אמת, שאותה אפשר לקחת לכל מיני מקומות). אסביר: במשך כעשור ריבית ריאלית שלילית מנפחת מחירי נכסים, למי שיש נכסים, ורוצחת פיקדונות וחסכונות של סתם אנשים רגילים ששמים כסף בצד בפק"מ. במקביל היא מנפחת בועות, ומעלה משמעותית את עלות המחיה (שלא משתקפת במדדים בשל מניפולציות של הלמ"ס והסוכנויות המקבילות בעולם שכולן ממשלתיות). זאת, במקביל לשחיקת שכר העובד הרגיל יוצר סיטואציה שבה אם אינך מהנדס/רופא/יזם או משווק מצליח, קשה… קרא עוד »

איילת

לגמרי מסכימה! לעשות קמפינג בארץ אומר או להיות במקום בלי מים זורמים (קצת קשה, במיוחד עם ילדים קטנים) או להצטופף עם עשרות צעירים שיכורים והמוסיקה שהם משמיעים בשלוש בלילה. זו לא אותה חוויה כמו טיול בחול. כנל מסעדה טובה מול הסושי שמכינים בבית. פשוט לא אותה חוויה! לא צריך לבזבז בלי הכרה אבל ויתור על חוויות אלו הוא קצת מבאס לדעתי

חזיג

כרגיל. הנאה צרופה. למה הפסקת לכתוב על שוקולד מריר?

מינדי אייזנר

brilliant
קראתי את הספר ואני מסכימה עם כל מילה.

מינדי אייזנר

הספר של פרופ' ליבליך אינו נותן את כל התמונה ומצדדת בגישה של להאשים אחרים למצב שלי ולא לקבל אחריות. סה"כ אנחנו חיים במדינה חופשית עם המון הזדמנויות. צריך את הכלים הנכונים והגישה המנטלית הנכונה של מה מביא אושר אמיתי בחיים. כל הכבוד לסולידית על הכתבה הזאת.

תועלת שולית

שכויח

שולי

אוי לנו ולעניים החדשים, הבעיה היא שאנשים התרגלו לחיות הרבה מעבר לאמצעים שלהם ואם לא נסעו לפחות פעם אחת בשנה לחו"ל נפלו השמיים.

נועם ג

תודה. מאמר מצוין שמשקף את תחושותיי.
אהבתי את "השתדלו לא למות".

אלדד

אני משתדל לא למות… בנתיים מצליח לי

צביקה

לפסאודו עניים החדשים עצה ישנה, עוד הרבה לפני שהיתה שהיתה מפא"י: "איזהו עשיר? השמח בחלקו!" אזרח ותיק וסבא ל-10 נכדים "עניים". ועוד עצה כלכלית- התרחקו מפסיכולוגים וחיסכו את הכסף לעתידכם.

אלי

שמח לראות את הטור שלך במוסף ממון שבו ניתנת לך הזדמנות לפנות לקהל מגוון ואולי לתת להם כמה רעיונות חדשים, בעוד שרוב קוראי הבלוג הפנימו את המסרים.

פוצי

מעניין ומעורר השראה. חבל שאנו חיים במדינה שגובה מיסים כל כך גבוהים. אני ובעלי נטולי רכב והחופשות הכי טובות שלנו זה אלו שלוקחים טרמפים וישנים באוהל 🙂

עידו

איפה מכירים אשה כמוך? יש לך חברה או אחות פנויה? 🙂

ביולוג ירושלמי

פוסט מרתק שמסעיר את המוח. כשראיתי את תופעת ה"עניים החדשים", זה קצת הימם אותי בהתחלה. כבר הבנתי במה מדובר מבלי לקרוא שורה אחת של כתבת Fake news קלאסית בטמקא העלוב. אני לא מתקרב לרעש החברתי המטורלל הזה. לא מוכן. לעניין עצמו, "לא יעזור לך" הפעם… אני רואה זאת מסביבי, מרגיש בכל עצמותיי, שומע זאת מכל עבר ופינה מהעמיתים בעבודה, מהחברים בעיר, מהחברים שלא מהעיר, מהעוברים ושבים ובעיקר מכל אותם צרכנים כפויי הטובה לאינסוף האפשרויות שחיים ומתקיימים סביבי – אכן לחלוטין קיימת תופעה *פסיכולוגית* (בדגש על פסיכולוגית) שהיא בעיקרה תופעה *חברתית* שמוכתבת ונגרמת על ידי החברה (כולם מודדים את עצמם ביחס… קרא עוד »

ניר

כתבת יפה מאוד! מסכים איתך שמדובר בתופעה חברתית לגמרי. האם יש לך רעיון ממה היא נוצרה? האם זה קשור לעידן הרשתות החברתיות, בו אנחנו יכולים לראות "חברים" בחו"ל כל יומיים ולהתבאס, או להשוות את עצמנו לחבר שמצליח יותר מאיתנו? אולי בגלל עומס הפרסומות הצרכניסטיות? תופעה מרתקת, בתור צעיר בן 26 אני מאחל לעצמי לא להיות שותף לה.

Nitzan Cohen

מעמד חברתי זו תופעה מאוד לא חדשה. הפרסומות והרשתות החברתיות מעצימות אותה, לא יוצרות אותה.

עדו סוקולובסקי

האם לקיחת אחריות אין פירושה גם לקיחת אחריות על החברה? הצבעה למפלגות שידאגו לעניים, התאגדות במקומות עבודה כדי ליצור קבוצת כוח מול המעסיק וכן הלאה?

mementoil

״הצבעה למפלגות שידאגו לעניים״ הוא ההפך מנטילת אחריות על החברה. זוהי בעצם אמירה שאתה אישית לא מתכוון לנקוף אצבע למענם, ובמקום זאת אתה מצפה מן הממשלה לקחת (בכוח הזרוע, כן?) כסף מאנשים עשירים יותר ממך כדי לעשות זאת. כי אם באמת היית מעוניין לתרום לעניים מכספך, בוודאי לא היית רוצה שמחצית ממנו תתבזבז על התקורות הפנימיות של מנגנון הביטוח הלאומי, הלא כן? היית עושה זאת ישירות, ללא מתווכים.

kek187

אנחנו לא חיים האנארכו קפטליזם , אז אפשר להרגע

אמנון

בסדר, בסדר. הנקודה מובנת ועד רמה כלשהי מיושמת. בואי נדבר קצת על העתיד להיות: אם מרבית האנשים אינם יודעים כיצד להתנהל נכון כלכלית ולכן סומכים על ה"מדינת-שמרטף פטרנליסטית שתקבל בשביל אנשים את ההחלטות שהיו אמורים לקבל בעצמם", ואם ההנחה היא כי מדינות במבנן הנוכחי אינן מסוגלות להתנהל באופן נורמלי (לדוגמא פתרונות בסגנון הרפורמה בפנסיה בה הציבור נושא בנטל פשיטת הרגל של קרנות הפנסיה למשך 35 שנה), ובנוסף כמובן שלא תהיינה מסוגלות לעשות זאת בעתיד כיוון שגוגל ואמזון תהיינה יותר חזקות מהן. במצב המתואר יהיה קיטוב קיצוני בין העניים האמיתיים + המתקרבנים לבין העשירים + אלו שקוראים את הבלוג שלך. לכן… קרא עוד »

אליקא

הכל נכון ומסייע, אבל…והנה אבל גדול מתקרב…ובלי לערב אגפים פוליטיים, לציין בעדינות "שכר קפוא" או תזכורת אחרת 'קלילות' במאמר – עושות חסד אדיר עם בעיות שהנן מאקרו כלכליות ומזניחות את חובת נבחרי הציבור. אכן הפוקוס בתיקון העצמי הוא נפלא, אבל להזכיר "עוני" תחושתי או אחר מבלי פסקה אחת של ביקורת נוקבת על מדיניות כלכלית (בלי להזכיר מאות אחוזים של התייקרות במחירי מזון לא רק דירות ועוד בעשרים שנה האחרונות לעומת שחיקת שכר בסקטורים לא ממשלתיים…), מטיל צל כבד על המאמר. נכון אפשר לאכול רק עדשים בלי קוויאר, …או לשטוף בלי לנגב, רגע לא – יש מצוקה של מים …אז נכון… קרא עוד »

מתבוננת מהצד

מסכימה אתך
וב"רוח האופטימית" להלן, האמת שגם לי עוברת בחילה לקרוא את התגובות המתנשאות , חסרות בסיס וידע למה שקורה 18 ס"מ רחוק מהאף .
קצת לוק אנד פיל של מושב זקנים נרגנים שמקטרים על זה שהצעירים כל היום בסמארטפונים.
תרימו קצת את הראש , תתגברו על הקושי התקשורתי הבסיסי שאספתם ותקשיבו לאנשים, בלי להתנשא , בלי לבקר.
קשה לחיות פה. גם בלי שופינג מותגים, בלי חופשות בחול, וכל חילולי קודש החסכנות .

האזרח דרור

יש כאן כריכה של כמה דברים. תרבות הצריכה ועוני. הנאו קלאסיים והנאו ליברלים מכחישים את האבולוציה – שאומרת שלא חשוב רק אם אתה שורד או לא -ולא משנה מה הצריכה ה"ראלית" המוחלטת – אלא גם מה המעמד היחסי שלך – אם זה בחברה ואם זה ביחס לבנות זוג. לא משנה אם אתה עם זנב באורך מטר ועשרים, אם בנות הזוג רוצות זנב אורך יותר ולהרבה טווסים אחרים יש זנב של מטר עשרים וחמש – אז הגיוני שתהיה אומלל. כי בני אדם, כמו יצורים חיים אחרים מודדים את האושר שלהם לא רק לפי מה שיש להם אלא גם לפי המקום היחסי.… קרא עוד »

דור

מסכים לגמרי.
הקפיטליסטים צודקים שזה מגוחך אבל כאלה אנחנו, קנאים וקטנוניים. מה לעשות..

האופטימית

האמת שעברה לי פשוט בחילה כשקראתי את הכתבות הללו על ה"עוני" החדש.
חבורת אנשי אכלו לי שתו לי שלא מוכנים לנקוף אצבע לטובת שיפור המצב שלהם לל מוכנים להתבגר ולהבין שעליהם לבצע סדר עדיפויות בהוצאות שלהם ולא להוציא ייות ממה שהם מכניסים.

הם מעדיפים במקום לשבת ולבכות על כך שהשכנים שלהם טסים יותר לחו"ל והם לא יכולים לקנות כל מה שמנסים למכור להם. זאת בזמן שיש להם אוכל במקרר, קורת גג, ביגוד והנעלה, מכוניות , סמארטפונים ומותגים. אבל הם עניים כי אין להם כסף 💰 לכל המותגים של שכנים שלהם יש.

אורי

לאופטימית שלום
מהיכרותי את האתר שלך, אני יודע שאת מעריצה של הסולידית, אבל החיים הם לא שחור ולבן.
לדעתי, מדינת ישראל" נכבשה ע"י בעלי הון" שעושים בה כרצונם, מכאן התסכול של האנשים.
אין שום הצדקה כלכלית שיהייה יוקר מחייה כזה + מחירי דירות מטורף, שלא נותן לאנשים סיכוי לחיות חיים נורמלים.

Dorit Mandel

צודק !!!

אריה דרעי

נו, יש בחירות וצריך ללכלך על הקואליציה. מה לעשות שהכלכלה מצוינת? עוברים למימד ה"הרגשה".
ובעידן האינסטגרם, כולנו עניים יחסית.

בני יעקובי

שכחת לציין שאידיוט אחרונות וטמקא ילדתו המאותגרת התפתחותית הם הם האחראים לתרבות הצריחה והצריכה המוטרפת. הם אלו (במימון הטיקונים שמרוויחים מכך) ששמים את הצריכה המיותרת בצרחה בראש מעיני העדר. החל בכל הקשקושים לילדים כגון עגלות ילדים פנאומתיות עם בקרת אקלים וGPS לניווט בשכונה ועד החופשה במלון שקיקי בר גיגי דומגנית הצמרת שמוכרת להם סמרטוטים של 20 גרם טקסטיל במחיר של שלושה טון כתנה שיצאה לשם עת ארוסה המתוקשר והמסולב הכדורגלן מהפועל זרנוקה יצא למסיבת רווקים והחתונה שעולה מאות אלפי שקלים וכך הם התחילו את חייהם עם בור של חובות (ואיש לא סיפר להם שקיקי בר קיקי עשתה בארטר בכלל )… קרא עוד »

עמית

אפשר לשמוע אותך חורכת את המקלדת בפוסט הזה. את נשמעת מלאת זעם ובצדק.
אני אוהב את הדברים שלך.

שי אוהב ציון

טיפ מעולה מעולה מעולה שאני לא שמעתי בשום מקום פה באתר וחבל שלא כי כשלמדתי אותו גיליתי שהוא אפקטיבי בטירוף: לתת 10% מההכנסות נטו לצדקה. מלבד כך שמדובר במצווה וקצרה היריעה להסביר מדוע דווקא נתינה של עשר אחוז מכל מה שאדם מכניס לאנשים נזקקים כצדקה עשוי דווקא לנהל אורח חיים חסכני ומוצלח יותר כלכלית, אני יכול להעיד שזה בטוח עבד עבורי ולכן ממליץ על זה לכל מי שאני מכיר. שוב, לא בשביל האדם שמקבל את הצדקה כמובן שזה מלווה בתחושה טובה שעשית עבור אדם אחר. אבל מכיוון שמסיבה שקשה להבין עד הסוף אם תיתנו כל חודש בחודשו בהקדם האפשרי מעשר… קרא עוד »

עמוס

הנה משהו קטן על מעשר https://agigim.blogspot.com/2016/09/tenth.html

נועם

כמו תמיד דורין, פוסט רהוט, מעמיק ומעורר מחשבה (אצלך תמיד האיכות באה על חשבון הכמות 🙂 לעניות דעתי, על פניו, הפוסט מעלה נושא הנובע משילוב של 2 גורמים: 1. תמונת מציאות מעוותת הנחווית ע"י אוכלוסיות מסוימות – הכוונה לאי לקיחת אחריות, השוואה לאחרים, צרכנות המבוססת על הלוואות, ואושר התלוי בעושר (ולא מהדברים הפשוטים של החיים). על סמך כל אלה התסכול מובן… 2. גביית עוד ועוד כספים מהציבור לקופה הציבורית בדרכים מגוונות (מסים, אגרות ועוד דרכים יצירתיות…) תוך כדי הפחתה שיטתית בשירותים הניתנים לאזרחים. זאת בנוסף לעלייה עקבית בעלויות המחיה ומשכורות מוקפאות מזה זמן רב במגזרים רבים. גם כאן התסכול מובן…… קרא עוד »

שטרודל

העובדה היא שבעולם המערבי המפותח הרבה יותר קל וזול לצרוך את רוב הדברים שדיברת עליהם פה, אחת הסיבות שאנשים רואים את עצמם כ״עניים״ היא גם ההשוואה למדינות כאלה.

סנופקין

פוסט מעולה. להטמיע וליישם. תודה סולידית

Jacob Topper

נדמה לי ש- ad nauseum צ"ל ad nauseam

הלוחש לפלצנים

ודו"ק ,וק"ל,תובב"א

מוסי

את טועה ומטעה

המשפט הבא שכתבת פשוט אינו נכון :
“אין שום נתון אפשרי משום סוג – שכר, אבטלה, צריכה, רמת חיים – שמעיד על ‘שחיקה’ כלשהי במצב הכלכלי של קבוצה כלשהי של ישראלים.”

לפי נתוני הביטוח הלאומי למשל תחולת העוני למשפחות וילדים גבוה יותר ב2016 (מועד הניתוח האחרון) היום ממה שהייתה ב- 1998 – כלומר יש יותר אנשים שמוגדרים כעניים…או שיותר נולדו לתוך זה או שהיו כאלה שירדו למעמד זה. (דרך אחוז הקשישים שמוגדרים כעניים לא עלה)
בכל מקרה 'עובדה' זו נוגדת את ההיגד שלך …

הדוח של הביטוח הלאומי: https://www.btl.gov.il/Publications/oni_report/Documents/oni2016-new.pdf

3718

כי הגדרת ה"עוני" היא יחסית, עוד חלק מההגדרה של השפה מחדש בסגנון 1984

מדד ה"עוני" במדינה מודד בעצם פערים חברתיים, ולא עוני אמיתי

אם חלק מהחברה התעשר, והחלק השני נשאר אותו הדבר, אז אחוז ה"עניים" יעלה

Quercus Robur

כפי שנאמר, הכול בראש.
ברגע ששכנעת את עצמך שאתה משהו מסוים, אתה גם מתחיל להאמין שזאת המציאות האובייקטיבית.
אם כבר אנחנו בענייני חכה ודגים, ובלשונך ״מידע מבוסס פתרונות״, לא פשוט למצוא שיטות/פתרונות
לטיפול עצמי בתחושות האלה בלי להיגרר לאימרות פסיכולוגיה בגרוש מצד אחד או להבלים בניחוח ניו אייג׳ מצד שני. דחפים, תאוות למיניהם (לא בהכרח שליליות), קנאה וכיו״ב מלווים את האנושות מיומה הראשון.

סטנלי

מסכים עם כל הכתוב ועדיין חסר לי מימד חשוב מאוד בדיון הזה: אינסטה, או פייסוש או כל רשת חברתית שאתם רוצים. אני חושב שפועל יוצא של דור שמעביר חלק עיקרי מיומו ברשת חברתית יהפוך לעני רגשית אם ירצה או לא. היום אם לא העלת סלפי ממסעדה או טיול בחו"ל לאינסטה זה שווה ערך ללא חווית את החוויה. אנשים מתאמצים יותר מדי בכדי להראות כמה החיים שלהם טובים (כמובן שמעלים רק רסיסי אושר, וגם על זה אפשר לדון – כמה אושר באמת קיים שם) ובזה אתה מוקף כשאתה ברשת החברתית. ואם החיים של כולם כ"כ מושלמים וכולם כ"כ נהנים וכ"כ מאושרים… קרא עוד »

יאיר

את רק מתעלמת מכך שהמשכורות פה ללא הצדקה נמוכות בהרבה ממדינות עם תוצר דומה במערב ומנגד החיים יקרים בעשרות אחוזים… אלה עובדות. ובזה מי שאשם זה השיטה, הריכוזיות והשחיתות. אז קל להגיד לא להתבכיין ואחריות אישית וכו וכו' אבל המצב הזה לא מחוייב המציאות אז לאנשים יש סיבה מאד מוצדקת לרטון וזה גם תפקידה של עיתונות לשקף הלכי הרוח (גם אם עושה את המניפולציות שלה שיהיה מעניין ומתנסחת כך או אחרת לגרות קוראים). נכון המרואיינים לא עניים קלאסיים, מאמין שהמרואיינים יותר התכוונו לאספקט העבודה ללא תמורה הולמת מה שמרגיש להם כסוג של עבדות עם כל האסוציאציות שלה והעיתון הוא זה… קרא עוד »

גרישא

מממ…בוא נראה, לאיטליה תלג דומה לישראל. השכר הממוצע שם דומה לישראל, יש שם כמעט 10% אבטלה, 2/3 מהצעירים מתחת לגיל 34 גרים עם ההורים וכו. מצב טוב מישראל? לא בטוח… עוד דוגמא? יאללה, ספרד, שכר ממוצע נמוך מבישראל, 15.2% אבטלה, אבטלת צעירים של 40% וכו – ממש אוטופיה! בקיצור, בנית לך מציאות מדומיינת שבה כל מי שלא חי בישראל חי הרבה יותר טוב, מציאות שבה כל מי שמצליח לחיות בצורה טובה ממה שיש לו ואפילו לחסוך הוא "רוקח סבונים" שמתכלב או "מהנדס" שמרוויח המון. נ.ב הנתון על 6k שכר חציוני ו"איך ניתן לגדל ככה ילדים?" הוא גם כן שגוי, לפי… קרא עוד »

גולן

קצת דמגוגי לבחור באיטליה וספרד ולא בגרמניה, צרפת בריטניה, או ארצות סקנדינביה.

ניר

לידיעתך התוצר לנפש בישראל זה 40 אלף דולר, באיטליה 30 ובספרד 28 (נתוני 2017 לפי גוגל)…

וזהו שבדיוק הלמ"ס מחשב לפי *הממוצע* (פעמיים שכר ממוצע לזוג כנראה ) ולא לפי החציוני. אבל מה לעשות שהחציוני הוא האמת העירומה? זה בדיוק חוסר השוויון. במדינה בריאה גם פועל אמור לאפשר לעצמו חיים סבירים בלי להיאנק.

שמע אם אתה כבר בוחר מדינות או נתונים בפינצטה לפחות תעשה את זה נכון…

יוסי

שכר חציוני אינו שכר ממוצע. ושכר של עובד אחד אינו שכר של משק בית.
ניתן לטבוע בבריכה בעומק ממוצע של מטר אם חלקה עמוק .
משכר חציוני בישראל לא ניתן להתקיים. פיזית. תקחו בחשבון הוצאות מזון דיור תחבורה,אחזקת בית, מיסים בריאות תחשבו ותראו

itaiwebmaster

אני לא מסכים עם הגישה הזו. למרות השכיחות שבתופעת העניים הסמויים, כל אחד מתנהל אחרת והכללות טיבן כהתייחסות למזג האוויר. נקדים בכך שחיים על מג'דרה וחופשות באוהל הן חיים שמתאימים לרועה צאן שגר ברהט. וכדי להתפתח ולהתעלות לאני טוב יותר.. האני שלי לא צריך לבזבז 3 שעות באוטובוסים ויכול ל"התפנק" עם רכב שני בבית כי מה לעשות שנינו עובדים ויש ילדים ותעזבו אותי בשקט. זה בסדר ללכת לעבוד כשכיר כי כך משלמים לך כדי שתלמד. מה רע בקצת לחץ כלכלי תגידו לי? קצת "אש" מתחת לתחת תעזור לך בלדחוף את עצמך לייצר משהו גדול ממך ולקבל תמורה בהתאם. החיים הם… קרא עוד »

Osh

אהבתי

רון

במציאות שבה רק 10% מהאנשים עצמאים, הציפייה המוצגת בפוסט היא מופרכת. תלות ואדונות היא סדר העולם מאז בריאתו. ואם כולם יחדלו פתאום להיות תלוייים – תשרור אנרכיה בעולם.

Red Heat

"ביום שכולם יחדלו פתאום להיות תלוייים – תשרור אנרכיה בעולם"..
זה בטח מה שאמרו בימיי הבניים על אמונה באל ומערכות הדת.. ועובדה, שיש דרך 🙂
צריך רק להגיע עליה

הנהנתן

דורין,

הפעם הטור שלך לא מנומק ולא מתבסס על נתונים שתומכים בתזה שהעלית.
למעשה, חטאת בדיוק באותם המקומות בהם האשמת את סדרת הכתבות ב YNET.
במקום להוכיח את הטיעון שלך שמצב המעמד הבינוני בישראל 2018 טוב יחסית על ידי הצגת נתונים סטטיסטים אובייקטיביים, כתבת טור שמתאים יותר למחלקה למדעי ההתנהגות במכללה ולא למחלקה לכלכלה וסטטיסטיקה.

אבל הטור הזה גם חושף פעם נוספת את העובדה שהתאוריה "הסולידית" סובלת מדו קוטביות בעייתי בין הפן "הרציונאלי" שעוסק בנושאים ריאלים כמו ניהול נכסים ושלל תאוריות מימוניות, לבין הצד "הלא רציונאלי" שמתבסס על תאוריות ממדעי ההתנהגות ומטיף להתנהגות "הנכונה" כמו אחרוני המסיונרים הקתולים.

אורי

עקרונית אני מסכים עם דעותייך, אבל לא ניתן להסתכל על החיים בשחור ולבן. זהו בלוג כלכלי ,ולכן אתן לך כמה דוגמאות שאת לא רוצה להתייחס אליהם: רכשתי דירה ראשונה שלושה חדרים בחיפה, שכונת רוממה הישנה,בשנת 1982, מחיר הדירה היה בערך 80-90 חודשי עבודה, היום זוג צעיר צריך לשלם לפחות 160 משכורות. רכשתי דירה בשנת 2002, והיום היא שווה בערך פי שלוש מהרכישה שלי, השכר שלי עלה בערך מאותה תקופה בערך 35 אחוז. אז מה את רוצה להגיד , שאנשים לא יאכלו, לא ישתו, לא יבלו, רק ינשמו כדי לשרוד? מישהו לקח את הכסף שלהם,וחילק אותו מראש, ולכן הם מתוסכלים, הם… קרא עוד »

איש(3718)

אורי, אין ספק שיש בעיות, השאלה מה עושים כדי להתמודד איתם. אני נוסע קבוע בתחבורה ציבורית, נראה לי שגם הסולידית, האם אותם עניים מתבכיינים מוכנים לנסוע בתחבורה ציבורית? נכון שמחירי הדירות יקרים, אבל היו תקופות בעבר בהם המחירים גם יקרים. הם נעים תמיד בגלים. הבאת כדוגמא את שנת 1982 (מלחמת לבנון הראשונה) , אבל זו היתה שנת משבר ידועה עקב המלחמה. למה לא הבאת כדוגמא את שנת 1992 (העליה הגדולה מבריה"מ), היית רואה שגם אז המחירים היו גבוהים יחסית למשכורות ולריבית המשכנתא. נראה לי שאותם עניים "חדשים" בעצם נלחמים נגד ניידות חברתית. הרי מי שמרויח גרוע חייב לפנות את מקומו… קרא עוד »

yoraplife

ואם הסולידית תתקוף את הממשלה, מעבר להנהוני הסכמה מקהל הקוראים, למי זה יזיז? למי זה יעזור? מה זה יחדש? כולנו יודעים שיוקר המחייה פה מטורף. כולנו יודעים שקרוב לבלתי אפשרי לרכוש דירה בישראל בדור שלנו (ובדור הבא זה יהפוך ללא אפשרי לגמרי) כולנו יודעים שיש שחיטות בממשלה. אז במה זה יתרום פוסט בסגנון שהצעת? איזה כלים זה יתן לקהל הקוראים? לי האמת יש שאלה אחרת לשאול את הסולידית: למה לא העלית פוסט בנושא הגירה לצורך שיפור רמת החיים? הרי זה נכון שאין לנו דרך להשפיע על הממשלה ולהוריד בכוח את יוקר המחיה בישראל, אז למה לא להגר למדינה בה יוקר… קרא עוד »

Red Heat

אני חושב שהדיון ועידוד אנשים לסוכנות אישית צריך להתבצע מבלי לסתור את הבעיות המבניות הקיימות במשק – שהם הן אלו שבהרבה מקרים מפריעות לאנשים להפגין ולהסתמך על סוכנות אישית, על צריכת מוצרים והתנהגות כלכלית אלטרנטיבית. לדעתי ,לאורך השנים מתרחשים במדינה תהליכים מיבניים רבי עומק שעל פי רוב נועדו לנשל מהאזרח הפשוט את מיומנות הסוכנות האישית, ולהפכו 'ככל האפשר' לצרכניסט מצוי. אסביר : שני תחומים עיקריים של הוצאות (גם לפי הבלוג הזה) הן דיור, ותחבורה. בשני המקרים הללו המדינה עשתה בערך הכל כדי שאנשים ירצו לקנות בית (ולא לשכור) ולקנות רכב (ולא להתסמך על תחבורה ציבורית). מדינת עולים שבמרוצת 70 שנה… קרא עוד »

galgal21

את בעצמך כתבת:
"השכר הקפוא והיעדר הביטחון התעסוקתי הן אכן בעיות אובייקטיביות של המציאות הכלכלית בת זמננו".
וצריך להוסיף לזה את בעית הפנסיות שקוצצו ומחירי הדיירות שעלו.
אלו בעיות שלא היו בימי שלטון מפא"י.

The Dude

עצה שימושית נגד עוני תחושתי:
"לדאוג תמיד שהדשא של השכן יהיה ירוק יותר" מאיר אריאל
בהצלחה

cpt spring

אפשר בבקשה פירוט לגבי איך אני משלם לעצמי לפני שהממשלה לוקחת את חלקה?

ירון

עוני חדש זו בעיה רצינית ואף אחד לא מוגן מלהפוך ל"עני חדש". כן, אפילו אם אתה שחקן קולנוע מפורסם.
https://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3730691,00.html

יגאל

בלת"ק – לקחת כתבה מטמקא בלי לקחת בחשבון שמדובר באתר שכל מטרתו (לא חלק, לא על הדרך, ה כ ל) היא ליצור טראפיק ותו לא זו היתממות. כל כתבה בכל נושא שם: רפואה, מדע, צרכנות היא חסרת ערך עובדתי, ומשמשת רק קליקבייט לתנועת מגיבים וחשיפה לפרסומות.

מאיה

אני רק רציתי להוסיף משהו – התחושה הזאת, שאתה עני, כי בסוף היום אין לך כסף לאכול במסעדות, לטוס לחו״ל ולקנות רכב – נובעת גם מהעובדה שרובנו עובדים שעות ארוכות בכל יום, ומרגישים שרוב החיים עוברים עלינו בעבודה. יש פה בעיניי חיפוש אחר פיצוי על הזמן האבוד, על תחושת הריקנות. סופ״ש ללא טיול, קניות או מסעדות לא נותן את הפיצוי המתבקש על זה שהעברת את רוב שעות הערות שלך מול מסך מחשב בתוך משרד עם אור מלאכותי… אבל אולי זו רק אני.

אנה

רק לדייק, בכל דור ובכל תקופה גם בימים צנועים יותר לפני עשרות אנשים, היו אנשים שחיו מעב רליכולת שלהם, אבל הפיתויים היו פחותים בהרבה ואכות החיים של פעם לא משתוו הלהיום. לדוגמא, פעם לא היה לכל ילד חדר, מחשב, לכל אדם טלפון נייד, הוצאות אינטרנט, לא היו מיליון מכשירים במטבח (גם כאלה שנתפסים בסיסיים כיום, למשל מיקרו. פעם היו מחליפים טלויזיה, סלון, מכונת כביסה פעם בעשרים שנה. מי שהחליף מכונת כביסה אחרי עשור יצא פראייר. מדובר בשינוי מהותי לא רק בתרבות הצריכה אלא בהוצאות הבסיסיות ביותר שלנו שההגדרה שלהן השתנתה. וצריך לתת את הדעת על זה, שגם כשחוסכים וגם שעובדים… קרא עוד »

אריאל

@הסולידית

במחשבה עמוקה העניין של עוני תחושתי, היא תופעה מוכרת מבחינה היסטורית .
היא מופיע כבר במשנה בפרקי אבות .דרשה של בן זומא:איזהו עשיר? השמח בחלקו.
כלומר כבר אז הבינו שזה פחות עניין כמה יש לך ויותר איך אתה מרגיש לגבי מה שיש לך…

Haim

היי,בהשקעה בשוק ההון אני זוכה לריבית דריבית? אשמח להסבר תודה :9

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן