• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

יוקר מחייה

טוב, אני אביא קצת נתונים בנושא הדיור כדי שיהיה בשר לכל האמירות שנזרקות כאן.
יש לקחת בחשבון שהלמ"ס טורח אולי פעם בעשור להביא נתונים שעושים שכל בנושא, לכן הנתונים העדכניים הם לשנת 2018 ולפעמים אפילו רחוק יותר.
1. בהתייחס לבעלות על דירות, נכון לשנת 2016 - במגזר היהודי-חילוני רק 62% מחזיקים בבעלות . נחשו באיזה מגזרים אחוזי הבעלות גבוהים בהרבה...
2. השוואה לארצות אחרות, נכון ל-2018:
אחוז הגרים בדירות בבעלות בישראל (66.5%), היה נמוך מממוצע האיחוד האירופי (EU) – 69.3%, ודורג ברבע התחתון בהשוואה לשאר מדינות האיחוד האירופי.
3. כמה מבעלי הדירות משלמים עדיין משכנתא?
מתוך הגרים בדירות בבעלות, חלקם של משלמי משכנתה היה 39.0%,
4. כמה גרים בדירה בבעלותם לפי מרכז-פריפריה?
בפילוח לפי רמת פריפריאליות, האחוז הגבוה ביותר של גרים בדירות בבעלות היה במשקי בית ביישובים פריפריאליים (77.3%), והנמוך ביותר - במשקי בית ביישובים מרכזיים מאוד (60.4%).
(סעיפים 3,4 מצוטטים מאותו לינק של סעיף 2).
5. בכמה עלה ערך הדירות שבעליהם גרים בהן בשנים 1998-2018?
לפי ממצאי סקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבחן את משקי הבית בישראל עולה כי הערך הממוצע של דירה בבעלות עלה פי שלושה וחצי במשך כשני עשורים
אם למישהו יש עוד נתונים, ואולי עדכניים יותר - נראה לי שיעזור לשיחה כאן.
 
הכתבה מעניינת מאד.

הכותרת הזו:
לפי ממצאי סקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבחן את משקי הבית בישראל עולה כי הערך הממוצע של דירה בבעלות עלה פי שלושה וחצי במשך כשני עשורים
שגויה או לפחות מטעה.
לפי הכתבה עצמה מחיר דירה ממוצע אמנם עלה פי 3 וחצי, אבל זו לא אותה דירה בכל התקופה. כלומר, ערך הדירה של כל מחזיק עלה בפחות מזה.
זו טעות סטטיסטית שעושים בתקשורת כל הזמן. כמשמדובר בפרקי זמן קצרים זה לא מאד משמעותי. כשמדברים על עשורים זה משפיע בעשרות אחוזים על הנתונים.
 
* דיסקליימר - העולים המזרחים יוזכרו הרבה, הם בסה"כ מהווים עוד אבן בוחן מיני רבות שקיימות כאן בארץ בהקשרים הנידונים כאן בשרשור. קחו זאת בעירבון מוגבל ובהתייחסות המתאימה.

אז הוא אמר.
פרופ' מואב הוא חוקר בתחום הכלכלה, מבחינתי הוא גורם מקצועי יחסית מהימן בעניין כמו צדק חלוקתי (אלא אם מישהו שחקר ספציפית את זה יומר אחרת). לא נוהג להתייחס לגופו של אדם אך כאן זה עניין סימבולי – כשאדם ממוצא אשכנזי, שאביו היה יו"ר הליגה למניעת כפייה דתית, אומר דברים כמו כאלו על ההתייחסות כלפי פיזור המזרחים, יתכן וזה אומר "דרשני".

שים לב שלמרות הטון השונה, הוא בעצם גם אומר שנתנו בחינם דירות לאנשים עניים.
אתה מתכוון מעברות, תנאי חולי או תברואה ירודה וצפיפות. נדבר על עניין הדירות עוד כמה פיסקאות למטה.

לדעתי, האמירות האלו מנותקות לחלוטין מהמציאות ההיסטורית. על איזה הנגשת מידע אתה מדבר? אחרי קום המדינה, עלו תוך פחות משנתיים עולים אשר הכפילו את גודל האוכלוסייה. תחשוב שעד סוף 2023 בערך יגיעו לארץ עוד כ-9 מיליון אנשים, רובם עניים מאד, כולל המון ילדים שצריך לתת להם פיתרון מיידי. אתה מציע ברצינות לתת לכולם דירות בתל אביב? ואני שב על שאלתי - האם ההורים שלך חילקו את הדירה שלהם לעולים שהגיעו לכאן בעשורים האחרונים?
ושוב, אני לא מדבר על אנקדוטות ואפילו יחס מתנשא למי שהגיע ממקום אחר (כמו שנעשה לעולים מבריה"מ ואתיופיה בעשורים האחרונים), אבל הציפייה ללשכות הנגשת מידע וחלוקת מאות אלפי דירות בתל אביב לא מתחברת למציאות ההיסטורית.
1. יחס מפלה וגיזעני הופנה גם למזרחים, לא רק לעולים האחרונים (שהסיפור שלהם בפני עצמו אומר "דרשני", שהרי אם אפילו היום גזענות עדתית בישראל קיימת, על אחת כמה וכמה בשנות ה-50 שהייתה פחות מודעות ופניות לנושא). אגב, גם ממש עבדו על חלקם מסתבר, העיקר שיעלו.

2. הברון רוטשילד לא נתן להוריי את דירתם, כמו גם שהיא לא הייתה רכוש המדינה. הקרקעות בקום המדינה דווקא כן. ורק בשביל השעשוע, נראה לי שאם הייתה מסורת העברת דירות בישראל מעולים וותיקים לעולים חדשים לא סביר שהוריי היו יוצאים מן הכלל וקוטעים את המסורת הזאת :)

3. מהפליאה הלא מוסברת שאתה מפגין כלפי מה שאתה מכנה "מציאות היסטורית", ניכר שיש צורך בהפרדה בין שני הקשרים או מסגרות בתוכן אנו יכולים לדון על הנושא. כאשר אחת מהן היא הרלוונטית והשנייה לא. אפרט בהמשך.

המשפחה של הסבים שלי לא "השתכנה" בשום מקום. שני אנשים צעירים שעבדו קשה, קנו דירה פצפונת ובמהלך השנים התקדמו עד שקנו בית בסוף שנות החמישים. וכך עשו רוב השכנים שלהם בעיר במרכז הארץ בה גרו כל חייהם.
האמת שאני מודה להם, יתכן שבזכותם ובזכות שאר השכנים העיר שלהם נהפכה למבוקשת והגענו לימינו אנו. רק יתכן שגם כמה מזרחים היו מסוגלים לעשות זאת לולא היה ניתן להם. אותו עולה עיראקי שצרפתי לכאן קישור קודם, גם טען בחלק אחר של הסרט שהכיר מזרחים שעלו עם מקצוע חופשי זה או אחר ופשוט לא נתנו להם לעשות עם זה כלום, לא ברור מדוע הערוץ בחר להוריד מיוטיוב את הקטע הזה.

בסתר ליבי אני סקרן לדעת האם מה שהפך את איזורי הביקוש באותן שנים למבוקשות, אלו לא באמת התשתיות או הדירות, אלא שני הסבים שלך ושכניהם הטובים. יתכן שדווקא אליהם (לידע, לכישורים, לסגנון החיים, לחברתם) המזרחים רצו קירבה ולא בהכרח להון שלהם, גם אם לא היו מודים בכך. אבל לא הייתי שם אז אין לי מושג.

בכל אופן, חזרה לדיון:
ודאי. כפי שכתבתי קודם, מי שהגיע מוקדם יותר, הרוויח. אני מתקשה להבין למה זה נראה למישהו מוזר.
בקצרה - אם הלכה למעשה נוקטים בגישה ריכוזית, אז מוטב שיהיה בייחס שווה בין מזרחים לאשכנזים (או לחילופין, מדוע שדווקא המזרחים לא יהוו את הצד הפריבילגי שנהנה מהחלוקה הריכוזית הזאת?). אם מדובר בשוק חופשי ובחברה ליברלית, אז שיאפשרו גם למזרחים להנות, ובלי שטיקים בבקשה אלו ואחרים כמו שיווק העלייה שאותו עולה העיד שעשו להם. בפועל (ולא במגילת העצמאות), בחרו בשיטה הריכוזית בהקשר לפיזור המזרחים בפריפריה ובעיירות הפיתוח.

וכעת באריכות ובהקשר לנושא השרשור - אוקי, בנקודה זו עלינו ליצור הפרדה בין שתי מסגרות דיון. יש כאן למעשה שני עניינים:

1. הצדק ההיסטוריה – האם נכון או לא נכון לחלק למי "שאחרון בתור", האם מוסרי או לא מוסרי לייצר הפרדות ברכוש, בתרבות ובהון, האם מוסרי לכפות כור היתוך וכל שאר הנושאים החרושים עד דק. זה לא הנושא הנידון כאן, אבל באופן לא ברור אתה כל הזמן חתרת לעניין הזה בתגובות שלך, על דרך השלילה והכחשת העניין. אבל זה כלל לא משנה כי לא על זה אנחנו אמורים לדון.

2. הציפייה "שאדם מזרחי" (זהו תיאור גנרי-היפותטי לכל מי שנדפק ממשתנים שאינם תלויים בו, ברמות אלו ואחרות) יטול אחריות על חייו בשנת 2022 - כאן יש חשיבות עצומה למה הוגדר מראש לעשות עם המדינה, ומה בוצע בפועל. כאן נדבר אך ורק במובנים של שוק חופשי, ליברליזם ואינטרסים.

בהנחה שהיו מגדירים כי השוק העברי/יהודי הינו קפיטליסטי והמדיניות בה הינה ליברלית, אז הטענה שהקדמת העולים האשכנזים והסיכון שהם נטלו, לצד העבודה הפיזית הקשה שהשקיעו על-מנת להקים את המדינה (על כל זה גם יש לי שאלות אבל בפעם אחרת) - אמורים לספק להם תשואה, רווחה, אושר - אותם הם לא מוכרחים לחלוק עם אף אחד, הייתה לגיטימית. בהינתן שאכן כך היה, עולי ארצות המזרח היו מביטים על כל זה (בהנחה לא סבירה שהיו מנגישים להם מידע מהימן ולא מסולף) ומחליטים בעצמם אם הם מעוניינים להצטרף למסיבה או לא.

אבל זה לא באמת מה שקרה (ובהתעלם מכך שחלקם גורשו מארצות המוצא). לא היה שוק קפיטליסטי וליברלי, הוא היה ריכוזי למעשה (וכנראה שלא באמת הייתה אפשרות אחרת באותן שנים).

לכן, אם חלק ניכר מקרקעות המדינה היו בבעלות פרטית, כמו גם אוצרות טבע ומשאבים לאומיים (לדעתי זה understatement, כנראה שהגישה של אנשים מסוימים לידע, הסללה למקצועות לא מכניסים וכו' גם באו לידיי ביטוי, הרי תזכורות ושרידים של זה קיימים עד השנים האחרונות [הסללה למקצועות טכניים/האליטה האקדמית וכו']) או כמו שפרופ' מואב תיאר זאת - "תכנון מרכזי", אז בהחלט שיש רציונאל לא לנקוט בגישה של "כל הקודם זוכה" או "מי שמסתכן מרוויח". אם המטרה היא לקחת אנשים ולפזר אותם במרחב, שיעשו זאת בצורה שוויונית. כמובן שתמיד אפשר לא לעשות זאת בצורה שיוויונית, אבל למה שדווקא האשכנזים יהיו בצד הפריבילגי יותר בהקשר הזה ולא להיפך?

כאן למשל (המקור שהיה הכי נגיש בחיפוש זריז, מתנצל מראש), ניכר שלשאלה מה יש להורים להוריש לילדיהם יש משמעות כלשהי לגבי עתיד הילדים הללו:

"John Laitner and F.Thomas Juster (1996) מצאו ראיה רצינית לעניין העברות בין-דוריות. רוב המשיבים נטו לייחס קודם כול חשיבות רבה לחינוך הילדים, עוד מכך 52% ענו כי חשוב לעזור כלכלית לילדים עם בתחילת דרכם הבוגרת בהקמת בית משלהם, בעוד 33% רואים בזה פחות חשיבות אם כי עדין יעזרו.
ניתן להסיק מכך כי ההורים שנחקרו ענו מתוך מניעים זולתניים לעזרה לילדיהם. ההורים הללו מצפים כי ילדיהם יתפקדו כלכלית בבתיהם כמוהם או בצורה טובה יותר.
החוקרים מגדירים זולתנות כבתים בהם יש רווחה וחשיבות גדולה בעיני ההורים לגידול הילדים. התמקדותם במחקרים נעשתה על ירושות. יותר מחצי הבתים שנחקרו רוצים להשאיר רכוש לילדים."

בהקשר זה יש להתייחס להיבטים פסיכולוגים שמועברים מהורים לילדים, שהם לבדם עלולים לייצר הבדלים חיים בין אנשים, והתסכול הוא שלדעתי שהבדלים פסיכולוגיים אלו למעשה עלולים לייצר הבדלים חומריים וחברתיים וזה חוזר חלילה כנבואה המגשימה את עצמה והמקבעת ריבוד חברתי.

מקווה שאם הגעת עד כאן, אתה מבין מדוע כל העיוותים ההיסטוריים, ההעדפות הלאומיות ומשתנים דטרמניסטים שאינם באמת תלויים באנשים עצמם, משפיעים עליהם בצורה הרבה יותר גדולה ממה שחלק מהאנשים כאן בפורום חושבים. ושוב אזכיר, אני לא מדבר על המובנים של צדק או מוסר, אני מדבר על היבטים של כישורים, אחראיות אישית, כושר ויוקר מחיה.

ואחרי שהתפלספנו קצת על היסטוריה, התיישבות וקפיטליזם, בוא נחזור לשנת 2022 - לפיזור המזרחים, לטראומת המעברות, לגזענות כלפיהם שהתבטאה בדרכים מאוד מגוונות והזויות, לשיטת הזרמים בחינוך (ועוד היבטים ששכחתי) - יש השלכות בין-דוריות עד היום הזה. אני נוטה להאמין שאתה ואני בכלל לא היינו נושמים את אוויר העולם הזה לולא מזרחים ואשכנזים היו מתגוררים יחד באותם איזורים בצורה קצת יותר אינטימית וצפופה משהייתה. נראה לי שסביר מאוד להניח שאנשים בפריפריה (ללא קשר למוצאם) לא היו סובלים מהשירותים והחינוך הירודים לולא מישהו אחר היה מפוזר לשם במקומם בעוד הם היו "מפוזרים" לתוך ת"א או לערים חזקות אחרות עם יותר השקעה שהייתה נוצרת כי שווה היה להשקיע באוכלוסיה של הערים הללו. לכן, לצפות מאנשים שסובלים מתנאים שלא עובדים לטובתם, ליטול אחריות על חייהם, זה לא ריאלי כל זמן שאנו מדברים על מספרים גדולים של אנשים. קודם כל הסביבה צריכה להשתנות ולהיות מותאמת יותר עבורם.

ואם אני מבין נכון ,אתה טוען שבאמצעות האשמת גוקמים אחרים אפשר להביא ךשינוי פוליטי?
לא, האמירה הזאת יותר מידי כוללנית.

אני מתכוון שבהקשר הספציפי של הסיפור הישראלי, ובהתייחס לדרישה של הסולידית ליטול אחראיות בהקשר לנושאים כמו יוקר המחיה, צריך לקחת בחשבון משתנים רכים וקשים שהשפיעו על יכולותיהם וסיכוייהם של אנשים להסתדר בחיים.

ואם קצת סיבכתי, שמור על גישה קיפודית פשוטה האומרת שזה פשוט מגוחך לצפות מבן אדם שישקיע בשוק ההון לדוגמה, בזמן שהוא הגיע לגיל 18 בלי שעבר אפילו שעה אחת במערכת החינוך הישראלית לגבי התמודדות עם מערכת המס הישראלית לדוגמה. בהקשר זה, אפשר גם לדבר עם עוד תחומים מלבד התחום הפיננסי, ועל עוד בעיות מלבד מערכת החינוך. אפשר אף לדבר על מצבם של הצעירים עצמם ללא קשר להשכלה שלהם.

מוטב להפסיק להתעלם מהאמיתה הפשוטה שבקרב אחוז מסוים באוכלוסיה הישראלית (כנראה דיי גדול ועוד כזה שיגדל כל זמן שאין שינויים משמעותיים בחברה), עיקר המשתנים שמשפיעים על סיכוייהם לצלוח את החיים הם משתנים חיצוניים ולא פנימיים (רק מסייג - זה תקף עבור אלו שלאחר שמימשו ככל יכולתם את המשתנים הפנימיים, מצבם לא השתפר, לפחות בהקשר לנושא לגביו הם מתוסכלים יהיה ככל שיהיה).

אם כבר @ווטרן-טירון הבאת פה קישור לאנשים שכבר יותר מדור שלם צועקים כמה דפקו את ההורים שלהם ולכן הם צריכים לקבל משהו.
לא זוכר מה כתבתי במגילות שלפני כן, אבל לא חתרתי לרעיון שאומר שהם צריכים לקבל משהו או שקבוצה אחרת צריכה לתת משהו הוני. ושוב אזכיר, לדעתי מי שבאמת נמצא בברוך מאותם עיוותים בטווח הארוך הם גם ה-"פריבילגים" כביכול.

אגב, גם לא סגור למה הם או אתה בדיוק מתכוונים ב-"דפקו את ההורים שלהם". בכל פעם שמזדמן לי לצפות על תלונות המזרחים בטלויזיה, מפשטים את הנושא לדוגמאות כגון סלקציה במועדוני בילוי או דברים מהסוג הזה. סלקציה במועדונים זאת לא בהכרח בא מהקשר הורי.

אבל לא לשפר את הנראות מחוץ לגדר הקיבוץ.
סביר שאם לאותו תושב בית שאן יש בית פרטי, הוא יטפח גם כן את הגדר והחצר שלו. לא הצלחתי להבין מה אתה מנסה להוכיח כאן.
אם יאפשרו גישה לאסי לכולם, נראה לי שלצד האשפה והלכלוך גם יהיו יותר אנשים שירגישו מחוייבים לניקיון וטיפוח האסי. מה יקרה בסופו של דבר בשטח זה כבר תלוי בפרטים עצמם ולתודעה הציבורית בנושא, לא נראה לי שיש לזה קשר או משמעות לשאלה למי מגיע להנות ממשאב לאומי. כן יש לזה משמעות לשאלה האם אנשים מרגישים מחוייבים למשאבי המדינה, ואם לא, מדוע (וזה כבר הרבה יותר מעניין).

כל אדם שקצת מבין בעוד דברים חוץ מכסף, מבין טוב מאוד שהפיזור אוכלוסייה שהיה בהקמת יישובים לפני קום המדינה ואחריה, זה צעד חכם מאין כמותו.
האם אתה מתכוון להיבט הביטחוני? למרות שציינתי פה ושם תהיות לגבי מהות הפיזור הזה עליו אנחנו מדברים, לא בהכרח הטלתי ספק. עצם הפיזור זאת לא השאלה, השאלה היא מדוע פיזרו לפריפריה בעיקר מזרחים ולא גם אשכנזים במידה שווה? בכל מקרה, יש לך משהו ענייני להשיב לדבריו של פרופ' מואב לגבי המחקר הכלכלי המראה שכיום צפיפיות זה דווקא דבר נפלא?

אתם יודעים מה?
שכנעתם אותי.
כולכם צודקים ובאמת היום קשה יותר!
מה עושים עם המסקנה הזו?
אני ממתין לתשובות אופרטיביות - מה כן לעשות!
לבכות... יש לי מספיק מהילדים שלי.
קודם כל, בהנחה וכתבת זאת ברצינות, זה מוערך.

שנית, לדעתי מה שיש לעשות דווקא לא מתחיל מהיבט מעשי בעולם החומרי כלל וכלל (גם לא מתיימר להחזיר בפתרונות כלשהן).

כפי שציינתי בכמה מקומות קודם, נניח ואתה לא מסוג האנשים שקשה להם ליטול אחריות, נראה לי שמוטב לערער שוב בתפיסות העולם המוצקות שלך בעניינים הללו, ולהבין שגם אתה עלול לשלם מחירים על כך שחלקים פחות מוכשרים ממך באולוכסיה נדפקים. לא משנה כמה הון צברת, הוא שווה פחות כל זמן שמי שאמור לספק לך שירותים, מוצרים [וגם קצת לנהל את המדינה?] בעבור הכסף שלך הם אותם אנשים שקשה להם.

אני מאמין שהאינטרס שלך הוא שתמשיך לנוע מעלה באיזה מדד שלא תבחר לעצמך, אבל שתדאג באיזושהי דרך (שלא מוכרחה להתבצע על-ידיך) שתנאי המשחק יאפשרו לכלל השחקנים לנוע למעלה גם כן. ואני לא כותב זאת אפילו עם גרם אחד של איזושהי זולתנות. אינטרסים בלבד.

בהקשר לנקודה זו דרך אגב, @הסולידית הינה דוגמה למופת בעיני. אבל קטונתי.

היבט נוסף, שהוא חשוב ביותר בעיני, הוא לבצע חשבון נפש ולשאול את עצמך האם ההישגים שהגעת אליהם בחיים, הדברים שהקמת מאפס (עסקים? משפחה? ילדים?), הקרדיט שקיבלת מהסביבה, וכמובן - ההערכה והתפיסה העצמיות שסיגלת לעצמך, אכן היו מתקיימים במתכונתם הנוכחית לולא באופן "פילאי" מדינת ישראל הייתה דמוקרטית וליברלית "על מלא" מהרגע הראשון? שוויונית ואולי הומוגנית יותר? (או כל אידאל אחר שאתה באופן אישי מחזיק בו). יש לזה חשיבות מעשית לגורל האישי של כל אחד ולגורל הציבור, יתכן שאנשים הממלאים תפקידים מסוימים בחיים שלך, לא היו ממלאים את התפקידים הללו, או בכלל מעוניינים/בנויים למלא בעתיד, לולא תנאי המשחק היו אחרים או ישתנו בעתיד. מבני ובנות זוג ועד לראשי ממשלות.

* ראוי גם לשאול האם אנשים מחייך האישיים, כלפיהם אתה מתייחס באופן שלילי בדר"כ (לא פושעים או רמאים לצורך העניין), היו דווקא מפגינים כשירות טובה משלך באותו מצב עניינים שונה?

אני שאלתי את עצמי את השאלות הללו במשך כמה שנים, הגעתי עד כה להבנה שמצד אחד כנראה שהייתי פחות סובל מכל מה שקשה לי בחיים, אבל מצד שני גם לא הייתי נהנה מהיבטים שאני כרגע נהנה מהם (וכנראה לא מודע למרביתם). הצבתי את שתי האבנים הללו על המאזניים וכרגע אבן הקושי שוקלת יותר. אולי זה ישתנה ברגע שהדור הצעיר יתן קצת יותר את הטון בחברה, ואולי אבן הקושי הזאת תהיה דווקא כבדה יותר.. מי יודע. משתדל להעריך ולברך את היומיום, את הפשוט והשגרתי :)
 
נערך לאחרונה ב:
סביר שאם לאותו תושב בית שאן יש בית פרטי, הוא יטפח גם כן את הגדר והחצר שלו. לא הצלחתי להבין מה אתה מנסה להוכיח כאן.
אם יאפשרו גישה לאסי לכולם, נראה לי שלצד האשפה והלכלוך גם יהיו יותר אנשים שירגישו מחוייבים לניקיון וטיפוח האסי. מה יקרה בסופו של דבר בשטח זה כבר תלוי בפרטים עצמם ולתודעה הציבורית בנושא, לא נראה לי שיש לזה קשר או משמעות לשאלה למי מגיע להנות ממשאב לאומי. כן יש לזה משמעות לשאלה האם אנשים מרגישים מחוייבים למשאבי המדינה, ואם לא, מדוע (וזה כבר הרבה יותר מעניין).
האסי, לא מתחיל בתוך הקיבוץ וממשיך גם אחריו וכן... לכולם יש גישה לשטח מחוץ לקיבוץ.
אבל קטע שכזה... חלק גדול של האוכלוסיה אוהב להגיע לחוף / שמורת טבע/ יער ולהשאיר זוהמה אחריו.
כמעט מזכיר את הפרק הראשון של "מדמן", מסיימים את הפיקניק, מנערים את השמיכה מכל הלכלוך, מקפלים לתא המטען ונוסעים.

אגב, גם ממש עבדו על חלקם מסתבר, העיקר שיעלו.
מוזר, כמעט הייתי בטוח שדיברת על העולים בשנות ה-90 מרוסיה שתכננו לגשת לשגרירות אמריקה ברוסיה, שעבדו עליהם להגיע לישראל.

אני מאמין שהאינטרס שלך הוא שתמשיך לנוע מעלה באיזה מדד שלא תבחר לעצמך, אבל שתדאג באיזושהי דרך (שלא מוכרחה להתבצע על-ידיך) שתנאי המשחק יאפשרו לכלל השחקנים לנוע למעלה גם כן. ואני לא כותב זאת אפילו עם גרם אחד של איזושהי זולתנות. אינטרסים בלבד.
מי מונע כיום, מתושב הפריפריה לחסוך ולהגיע לרכישת נכס במרכז?
כלומר, חוץ ממפלגות שאוהבות להגיד לו מצד אחד "אתה משעמם" ומצד שני להמשיך להבטיח לו "הרים וגבעות"?
כמו שאמרו... הקול שלי הוא רק 1/35,000 לערך ממנדט בכנסת ואם מזרחי אוהב להצביע לאשכנזי אליטיסט ורוצה להמליך על עצמו מלך מחדש... יש גבול כמה אני יכול להתווכח איתו.

יש סניפי בנק.
יש מערכת חינוך.
מכללות מפוזרות בכל הארץ.
האם אתה מצפה שכולם יעזבו את ההורים המבוגרים שלהם ויעברו למרכז?
חסרים קבלנים/ בעלי עסקים מהפריפריה?
לא כולם מצליחים בפריפריה, כמו שלא כולם מצליחים במרכז.

רק יתכן שגם כמה מזרחים היו מסוגלים לעשות זאת לולא היה ניתן להם. אותו עולה עיראקי שצרפתי לכאן קישור קודם, גם טען בחלק אחר של הסרט שהכיר מזרחים שעלו עם מקצוע חופשי זה או אחר ופשוט לא נתנו להם לעשות עם זה כלום, לא ברור מדוע הערוץ בחר להוריד מיוטיוב את הקטע הזה.
שוב... רוסים בשנות ה-90... מהנדסים, רופאים, פרופסורים שהגיע לעבוד בנקיון/ סופר/ שמירה.
והילדים שלהם מתקדמים לאנשהו.
תנועת הפנתרים השחורים והילדים שלהם שהגיעו להיות בעלי תואר ראשון, שני...

אני מסתכל על משפחת בת זוגי... סבא שהסתובב מהגליל, לגוש עציון, מרכז... חקלאי פולני. איפה שאמרו שצריך ללכת הלך, בלי לצבור נכסים.
על משפחתי שהצד האשכנזי הסתובב ועזר לבנות כמה בניינים בין חדרה לגדרה.
לעומת הצד ה"מזרחי" שלי, שלפי הסיפור סבי עליו השלום, לא החזיק יום אחד במעברה בחוסר מעש, לקח דלי מים והתחיל לשטוף מכוניות בחוץ.

אז נכון, התנאים במעברות היו קשים וירודים, זה לא בדיוק שהתנאים בכפר המקורי היו טובים יותר.

מה שכן... לא נשמע לי שאתה מוכן להתקדם, נהנה כרגע ממדינה שהשכילה להתקדם לליברלית ומודרנית, אבל עדיין זוכר למפא"י את חטאי השלטון הריכוזי וממשיך להצביע לפי מה שהצביע סבא / אבא בשם ה"DDT" שהשפריצו על סבתא.
כי רק אותנו דפקו/ עלינו עבדו.

ועדיין, לא שמעתי מה האדם המדוכא יכול לעשות, אלא מה אחרים צריכים ויכולים לעשות בשבילו.
ה"סולידית" מטיפה ללקחת אחריות על עצמך ולהתקדם. לא בטוח שאתה מנסה ליישם את מה שאתה אומר שאתה מעריץ.
 
נערך לאחרונה ב:
הגדול שלי, התחיל השנה את המסלול מתמטיקה של בר אילן.
שנה שעברה הוא הספיק להסביר לי לפני הבחינת קבלה שעבר ש"עזוב אותי, אז אחותי טובה יותר ממני, אני דפוק/ לא יודע..."

והשנה זה משעשע לשמוע אותו מסביר משוואות באויר, כי הוא בטוח בעצמו.
ועם כל זאת, היה חשוב לי להזכיר לו ש:
טוב שאתה מרגיש עכשיו בטוח ויודע, אבל תזכור שתמיד יהיה מישהו טוב ממך, תשתדל לבדוק את עצמך כלפי עצמך של לפני שבוע. ולא כלפיו שלא תאבד את הרוח מהמפרשים.
ונראה לי שחלק גדול מהשרשור פה הוא של אנשים שמסתכלים על אחרים ולהתלונן שהם מצליחים פחות מהשכן/ הבן של או סתם ההורים שלהם.

אז אם אתם רוצים להיות פילוסופים ולהסביר למה הצלחה של מישהו אחר מורידה מערכך...
אז אם אתם רוצים להיות הסטוריונים שמסבירים למה מה שעשו לסבא וסבתא גורם לך להמשיך לדפוק את הראש בקיר...
שיבושם לכם.

מי שרוצה להתקדם. שיקום מוקדם יותר וישקיע יותר מהשכנים שלו ויסתכל על מה הוא עשה כדי להתקדם עם חייו.
 
אז אפשר לומר שאתה לא בדיוק בר השוואה לסטודנט שעובד בחצי משרה ולא חוסך את רוב המשכורת?
הי
לא הייתי סטודנט אלא בסך הכול בחור צעיר בן 24 שעבד קשה 7 לילות בשבוע וחסך את רוב המשכורת,
בגיל 25 התחתנתי כאשר רבע ממחיר הדירה שנרכשה במזומן (היתר מההורים שלי ושל אשתי) הגיע מהחסכונות משכר העבודה.

חשוב לזכור שמדובר בדירה בצפון הישן בתל אביב, מחיר השוק של דירה דומה היום הוא 3.5 מיליון ש"ח,
אני לא רואה היום אף בחור צעיר בגיל 24 חוסך בשנה רבע ממחיר הדירה משכר העבודה בלבד (לא כולל אקזיט),
זו ההשוואה האמתית, כוח הקניה של שכר העבודה נשחק עם השנים, בצעירותי ברוב המשפחות היה מפרנס יחיד,
היום שני משכורות לא מספיקים לגמור את החודש בלא מעט משפחות שאינם עובדים בתעשיית ההייטק.
 
מסכים איתך לגבי "חוסר היכולת לחסוך בשנה 1/4 מ-3.5 מליון".
מצד שני, אם כל סטודנט בחצי משרה מתכנן לגור בצפון הישן ורוצה לקנות שם דירה...

כמו שציינת קודם, בצעירותך גם אנשים בגילך הנוכחי היו זקנים ובדרך לעיר השיש בבת ים.
בצעירותך אנשים לא טסו לחו"ל, בסופר היה לנו "טיפה פחות" אפשרויות וכו'.

אתה טוען שרק מישהו עם אקזיט יכול לרכוש דירה...
במקום לחסוך, אנשים מוציאים = אינפלציה = שחיקת שכר.

מתי אתם רוצים להחזיר את הגלגל לאחור ולאיזו שנה?
 
הי
לא הייתי סטודנט אלא בסך הכול בחור צעיר בן 24 שעבד קשה 7 לילות בשבוע וחסך את רוב המשכורת,
בגיל 25 התחתנתי כאשר רבע ממחיר הדירה שנרכשה במזומן (היתר מההורים שלי ושל אשתי) הגיע מהחסכונות משכר העבודה.

חשוב לזכור שמדובר בדירה בצפון הישן בתל אביב, מחיר השוק של דירה דומה היום הוא 3.5 מיליון ש"ח,
אני לא רואה היום אף בחור צעיר בגיל 24 חוסך בשנה רבע ממחיר הדירה משכר העבודה בלבד (לא כולל אקזיט),
זו ההשוואה האמתית, כוח הקניה של שכר העבודה נשחק עם השנים, בצעירותי ברוב המשפחות היה מפרנס יחיד,
היום שני משכורות לא מספיקים לגמור את החודש בלא מעט משפחות שאינם עובדים בתעשיית ההייטק.

מסכים שהיום הרבה יותר קשה להגיע לדירה (ומצד שני סוגיות אחרות הפכו להיות "זולות" הרבה יותר למשפחה - בילויים, טיסות, בידור וכו'), השאלה אבל האם נכון להשוות בין דירה בצפון הישן בתל אביב לפני 30 שנה לבין אותה דירה היום? המרכזיות של "הצפון הישן" וגם התפיסה הציבורית לגביו השתנתה משמעותית ומכאן הביקוש והעלויות

במידה רבה זה דומה לרכישת דירה על הנייר בשכונה חדשה - המחיר לראשונים יהיה זול מאוד כי הם סובלים מאי ודאות גדולה לגביי מה יהיה, יחיו כמה שנים באתר בנייה ובהתחלה עשוי להיות היצף שוק. אין מה להשוות בין מחיר דירה בשכונה כזו כשהיא הייתה על הנייר לבין שני עשורים אחרי כשהשכונה כבר ותיקה ויש בה אוכלוסיה חזקה. בעוונותיי יש לי לא מעט חברי משפחה שבמקורם מתל אביב (שנות ה-60-80) ויש להם סיפורי זוועות על התפיסה הציבורית לגביי אזורים בתל אביב שכיום עולים מיליונים רבים (אזור רמת החייל, יד אליהו, תל ברוך), כולל אמירות שהעירייה והמדינה ממש נאלצו לדחוף אנשים עם הטבות משמעותיות לקנות דירות שם

לכן, אולי השוואה נכונה יותר מבחינת תפיסה ציבורית וביקוש של דירה בצפון הישן בתל אביב לפני 30 שנה היא לדירה כיום בפתח תקווה / יבנה הירוקה? עדיין קשה מאוד לזוג צעיר, אבל כבר ממש לא 3.5 מיליון שקל לדירה התחלתית (~3 חדרים?)
 
רעיון שחשבתי עליו, ולא שמעתי שהעלו אותו עד עכשיו:

להוריד את המיסוי על רווחי הון, ולהטיל מס אחיד גבוהה (נגיד 30-40%) על השכרת דירה, ככה שלמשקיעים ישתלם לעבור מדירות להשקעה לשוק ההון.

את המיסוי על שכר דירה במקום להעביר לקופת המדינה ובכך להתמכר למס הזה כמקור הכנסה, להעביר לקרן/גוף יעודי ולהשתמש בו אך ורק לבניית בתים.

שתי תוספות שהופכות את זה ליותר מעניין - את המס על השכירות לרשום לזכות השוכר, ולאפשר לו לקבל חלק מהסכום כזיכוי בקניית דירה מהפול של הבתים שנבנו בעזרת המס הייעודי.

בנוסף, מכיוון שמה שיקר בבתים, ובמיוחד באיזורי ביקוש, זה המחיר של האדמה, להחיל על הבתים בפרוייקט חוק שאומר שהאדמה לא שייכת (מוככרת) לבעלי הבתים, אלא למדינה, ושהמדינה רשאית לשנות את הייעוד (פינוי בינוי/ מכירה בשוק החופשי), בתמורה לפיצוי ראוי שמוגדר היטב (אין לי מושג איך להגדיר, צריך לפתח את הרעיון)

מה שייצא אלה בתים שהמחיר שלהם זול כי האדמה לא חלק מהם, ומתחילים סוג של לשלם משכנתא עליהם בלי הון עצמי תוך כדי שכירות.

סידור כזה יכול להיות הגיוני לדירה ראשונה (לא דירת קבע כי יכולים לפנות את הדיירים) ולהתחיל להתגלגל משם

כמה הערות:
1. הדירות שנמכרו כבר באזורי הביקוש הן או בחכירה להרבה שנים (99 שנים) או כבר בפועל עברו בבעלות לבעלי דירות (תהליך שהתחיל לפני כמה שנים) - להחליט שעכשיו משנים ייעוד (לא כל כך הבנתי למה לפי הרעיון) זה אירוע משפטי מסובך מאוד עד בלתי אפשרי ולכל הפחות ייגרר שנים בבתי המשפט לפני הכרעה כך שפתרון לטווח קצר זה לא יספק.

2. סוגיית המיסוי על השכרת דירות היא סוגיה שדשו בה כבר לא מעט - אם נשים בצד דעות אישיות ותהיות בנוגע למדוע המדינה ביד אחת נותנת הטבות מס למשכירים גדולים בדמות חברות אבל מציגה כדמונים את המשכירים הפרטיים, למרות שלרוב האחרונים לוקחים תשואות נמוכות יותר, סוגיית העלאת המיסוי היא סוגיה של בין פגיעה ודאית בטווח קצר לשיפור פוטנציאלי בטווח ארוך - העלאת המס תביא בוודאות לעליית השכירות לשוכרים הקיימים (אפשר להתווכח כמה אחוז מהמס יתגלגל לשוכרים, אבל בוודאות חלק יתגלגל) - בחלק מהמקומות, לרוב אלו שהיום שכר הדירה יושב בדיוק על טווח רף המס (מעגל שני מתל אביב), שינוי כזה יביא לקפיצה דרמטית ממש. משמע הפגיעה באנשים שאין להם דירה קיימת היא ודאית (גם אם בעלי הדירה נפגעים גם כן). לפי הרעיון שלך התועלת לשוכר היא כביכול שמתישהו בעתיד הוא יהנה או מחלק מהכסף / הנחה במחירי הדיור (מכסף שהוא עצמו שילם). מעטים האנשים שמוכנים לשלם יותר היום בשביל תועלת בעתיד (ואלו שכן, הם לרוב מאוכלוסיית הסולידית) ומעטים הפוליטיקאיים שיקדמו רפורמות שפוגעות בכולם היום כדי שיניבו תועלת בזמן הקדנציה של הבא בתור אחריהם

3. חשוב לזכור, בראי הרעיונות מעלה ובכלל רעיונות שראיתי שעלו גם פה בת'רד (איסור העלאת שכר דירה, הפקעת שטחים, חובת איוש דירות וכו'), שאנחנו עדיין חיים במדינה עם זכויות פרט ובתוכם זכויות קניין. ברור שיש מקרים קיצוניים בהם צריכים לפגוע בזכות הזו (מלחמה, אירועי טבע, סיכון חיים), זכות הפרט לגור רבע שעה מתל אביב היא לטעמי לא אחד מאותם מקרים קיצוניים. רוצה המדינה לשנות התנהגויות תואיל נא ותפעל בכלי המיסוי הקיימים לה - בין אם מיסוי יתר (שיתגלגל גם לשוכרים) או הטבות מס (לדוג' הרעיון החדש של אלקין של הטבות מס מוגדלות למי שנותן חוזה רב שנתי ולא מעלה מעבר למדד לשוכרים)
 
השרשור פה הוא של @lazyprogrammer שמתלונן שלא מסוגל לחסוך לדירה במדינה.
בהתחלה תיאר את עצמו כמפתח "ממוצע" עם שכר 20K.
בהמשך הגענו לכך שכיום הוא סטודנט בחצי משרה.
זה פשוט לא נכון, אני אמרתי שאני צפוי להרוויח 20…
אני מבקש שתתקן את התגובה.
 
נערך לאחרונה ב:
מקווה שאם הגעת עד כאן, אתה מבין מדוע כל העיוותים ההיסטוריים, ההעדפות הלאומיות ומשתנים דטרמניסטים שאינם באמת תלויים באנשים עצמם, משפיעים עליהם בצורה הרבה יותר גדולה ממה שחלק מהאנשים כאן בפורום חושבים. ושוב אזכיר, אני לא מדבר על המובנים של צדק או מוסר, אני מדבר על היבטים של כישורים, אחראיות אישית, כושר ויוקר מחיה.
כתבת באריכות, ואענה בקצרה על מה שלדעתך הוא העיקר., גם כי יש לנו הסתכלות אחרת לגמרי על המציאות והאפשרויות שעמדו בפני הממשלה והעולים בימי קום המדינה.
הנינים ובני הנינים של מי שהגיעו למעברות כבוגרים כבר הולכים לבית ספר. מי שהגיע למעברה בכיתה א' חוגג גבורות. יש גבול כמה דורות אפשר למשוך את ההצדקה להיעדר כישורים, אחריות אישית ואפשרות לעמוד ביוקר המחיה. בפועל, יש המון אנשים שגדלו בעוני בשנות ה 40-50, מעדות שונות, במקומות שונים בארץ, והיום (וגם לפני 50 שנה) חייהם כבר נראים אחרת לגמרי. מי שאצלו הסיפור של הסבתא רבא עדיין תופס מקום מרכזי בסיפור שהוא מספר לעצמו על חוסר האחריות האישית והכישורים שלו, כדאי שיבדוק טוב אם יש גורמים מרכזיים אחרים שקשורים למצבו.
 
אז אני הבנה חלש.
זמן העריכה כבר מזמן חלף עבר לו.
בעוונותיי יש לי לא מעט חברי משפחה שבמקורם מתל אביב (שנות ה-60-80) ויש להם סיפורי זוועות על התפיסה הציבורית לגביי אזורים בתל אביב שכיום עולים מיליונים רבים (אזור רמת החייל, יד אליהו, תל ברוך), כולל אמירות שהעירייה והמדינה ממש נאלצו לדחוף אנשים עם הטבות משמעותיות לקנות דירות שם
יכול להיות שקשור לעובדה שהיה מרוחק מדיזנגוף?
או שמתייחסים לאזור הוילות ברמת החיי"ל ושוכחים את המוסך אוטובוסים בכניסה/ מתעלמים מהעובדה שהמבנים היו מבני רכבת?
מי שהגיע למעברה בכיתה א' חוגג גבורות.
אבא שלי רק בן 70... הגיע למעברות מאוחר, כנראה.

יש גבול כמה דורות אפשר למשוך את ההצדקה להיעדר כישורים, אחריות אישית ואפשרות לעמוד ביוקר המחיה. בפועל, יש המון אנשים שגדלו בעוני בשנות ה 40-50, מעדות שונות, במקומות שונים בארץ, והיום (וגם לפני 50 שנה) חייהם כבר נראים אחרת לגמרי. מי שאצלו הסיפור של הסבתא רבא עדיין תופס מקום מרכזי בסיפור שהוא מספר לעצמו על חוסר האחריות האישית והכישורים שלו, כדאי שיבדוק טוב אם יש גורמים מרכזיים אחרים שקשורים למצבו.
יש גם מי שהיה בעוני בשנות ה-90 והיום נמצא במקום אחר.
אבל, כן אני מסכים עם התגובה.
 
מסכים איתך לגבי "חוסר היכולת לחסוך בשנה 1/4 מ-3.5 מליון".
מצד שני, אם כל סטודנט בחצי משרה מתכנן לגור בצפון הישן ורוצה לקנות שם דירה...

כמו שציינת קודם, בצעירותך גם אנשים בגילך הנוכחי היו זקנים ובדרך לעיר השיש בבת ים.
בצעירותך אנשים לא טסו לחו"ל, בסופר היה לנו "טיפה פחות" אפשרויות וכו'.

אתה טוען שרק מישהו עם אקזיט יכול לרכוש דירה...
במקום לחסוך, אנשים מוציאים = אינפלציה = שחיקת שכר.

מתי אתם רוצים להחזיר את הגלגל לאחור ולאיזו שנה?
אתה צודק שרמת החיים עלתה מאד.
אם מישהו יחיה היום ברמת החיים שהיתה מקובלת בשנות ה-70 הוא יחסוך הרבה כסף, אבל לרוב האנשים זו לא ממש אופציה מעשית.
נדמה לי שרוני ואחרים כאן דיברו נקודתית על עניין הדירות ולא על רמת החיים באופן כללי.
 
יש גבול כמה דורות אפשר למשוך את ההצדקה להיעדר כישורים, אחריות אישית ואפשרות לעמוד ביוקר המחיה.
לפעמים אין גבול
הפליטים הפלסטינים הם אוכלוסיית הפליטים היחידה בעולם שבה גם צאצאי הפליטים ובני-זוגם זכאים למעמד של פליט. הגדרת הפליטים של אונר"א אף אינה מחריגה ממצבת הפליטים את אלה מהם שקיבלו אזרחות במקום מושבם החדש
לדעתי צריך לפתוח פקולטה להתמסכנות באוניברסיטה. הסגל יורכב מפרופסורים לקיפוח שקיבלו את השכלתם מכל הדורות שלפניהם.
 
יש לי לא מעט חברי משפחה שבמקורם מתל אביב (שנות ה-60-80) ויש להם סיפורי זוועות על התפיסה הציבורית לגביי אזורים בתל אביב שכיום עולים מיליונים רבים (אזור רמת החייל, יד אליהו, תל ברוך)
אלה שכונות שהיו מעבר להרי החושך בכלל :)
באותה תקופה, רחוב הירקון היה ידוע לשמצה ואסור להתקרב אליו. אלנבי וכרם התימנים היו סלאמס רועש ומחניק. רחוב ביאליק, נחמני ודומיו היו רחובות סתמיים בורגניים.
לכל אורך רחוב אבן-גבירול היה רק לונדון מינסטור כדי לשבת לאכול משהו. כיכר באזל היתה אזור לעשירים זקנים ולא מעניינים.
אבל הצפון הישן (רמת אביב הותיקה, הרחובות שמצפון לארלוזורוב) היתה מבוקשת כבר אז לצורך מגורים של המכובדים בעיני עצמם. שם גרו אמידי העיר והפוליטיקאים הבכירים.
 
רק כדי שננסה להשוות תפוחים לתפוחים...
@רוני, כמה פעמים נסעת לחו"ל, תוך כמה זמן יכולת לקבל תור לניתוח? כמה זמן לקח לך להגיע מעיר לעיר? כמה עלה בכסף וזמן בתחב"ץ? כמה עלו בגדים? כמה עלו מוצרי חשמל?
 
כמה גרים בדירה בבעלותם לפי מרכז-פריפריה?
אבל זה לא אומר שאין בבעלותם דירה. בהחלט ייתכן שאנשים קונים דירה בבעלות בפריפריה, משכירים אותה וגרים בדירה במרכז. מעניין עבור כמה ממשקי הבית יש בבעלותם דירה.
 
@רוני, כמה פעמים נסעת לחו"ל, תוך כמה זמן יכולת לקבל תור לניתוח? כמה זמן לקח לך להגיע מעיר לעיר? כמה עלה בכסף וזמן בתחב"ץ? כמה עלו בגדים? כמה עלו מוצרי חשמל?
אני צעיר מרוני אבל מספיק ותיק כדי לענות על "פעם".
חו"ל - הרבה פחות מאשר היום בכל שכבות החברה. בעבר אפילו היה "מס נסיעות" על עצם החוצפה לעזוב את הארץ לכמה ימים.
תור לניתוח - לא הזדקקתי אבל להערכתי פעם היו תורים קצרים יותר לשירות רפואי.
מצד שני, הרפואה החצי פרטית (בסגנון 100 ש"ח לביקור אצל רופא ) מאד התפתחה.
תחבצ - הרכבת מאד התקדמות. האוטובוסים נעשו גרועים יותר בגלל הפקקים.
בגדים ומוצרי חשמל - היום זול יותר אבל בחלק מהמקרים יש לי הרגשה שהאיכות ירדה. סך ההוצאה על מוצרי חשמל היום עלה כי יש הרבה יותר מכשירים בבית ממוצע.
 
סך ההוצאה על מוצרי חשמל היום עלה כי יש הרבה יותר מכשירים בבית ממוצע.
מחיר מוצרי החשמל ירד מאד מאז שנות התשעים.
לגבי כמות המכשירים הממוצעת בבית - אין לי מושג. אני עדיין עם אותה כמות.
מצד שני, המיקרוגל שלי מתקרב לגיל 30 ועדיין מתפקד. המכשירים של היום מחזיקים אולי 5 שנים מעמד לפני שהופכים לעוד מפגע אקולוגי.
מצד שלישי, אנשים רבים כיום מחליפים מכשירים רק בגלל שהם זקוקים ל"ריגוש" בדמות עיצוב מפתה או טכנולוגיה מי ישמע :)
 
Back
למעלה