גיימסטופ:  מרד האיכרים  

ג

הטרפת סביב חברת גיימסטופ היא אחד האירועים המוזרים והמרתקים ביותר שחוויתי בכל שנותיי בשוק ההון.

תוך פחות משבוע הפך שוק המניות האמריקני לזירת קרב של ממש בין הכסף החכם לכסף הטיפש; בין קרנות הגידור לבין המשקיע הקטן; בין רדיט לוולסטריט; ובין סוחרי אפליקציית רובין הוד … לאפליקציה עצמה.

ברשותכם, אנצל את הפוסט הזה כדי לארגן את מחשבותיי, לא לפני שאנסה לספר את הסיפור, כפי שאני מבינה אותו, בשפת בני אדם.

גיימסטופ

גיימסטופ היא חברה אמריקנית העוסקת במכירת עותקים פיזיים של משחקי וידאו – מקבילה במידת מה ל"באג" או "אייבורי" אצלנו.

במובן מסוים, היא הבלוקבאסטר של עולם הגיימינג.

וכפי שבלוקבאסטר לא השכילה להתמודד היטב עם שירותי הסטרימינג למיניהם וקרסה, כך גיימסטופ ראתה את המודל העסקי שלה הולך וקמל, עם עלייתם של שירותים כמו סטים, אוריג'ין, וכמובן החנויות הדיגיטליות של סוני, מיקרוסופט ונינטנדו.

גיימסטופ, במילים אחרות, היא חברה גוססת עם מודל עסקי שנס ליחו.

לא צריך להיות מומחה להערכת שווי חברות כדי להגיע למסקנה הזו. הנתונים מדברים בעד עצמם: המכירות בדעיכה עקבית מאז 2011 (45%-); תזרים המזומנים החופשי הידרדר תוך שש שנים מ-770 מיליון דולר למינוס 240 מיליון, ושווי הפעילות (enterprise value) ירד אל מתחת לאפס.

החברה מפסידה כסף מדי שנה בשנה, מאבדת נתח שוק וסוגרת סניפים. לא נראה שיש מנוע צמיחה אמיתי שיכול לשנות את המצב.

כאילו לא די בכך, הקורונה הכתה בחברה ללא רחם ב-2020, כשלקוחותיה לא יכלו לבקר עוד בסניפים. מחיר המניה שיקף זאת היטב, ובאפריל 2020 הגיע ל-$2.57  — שפל של כל הזמנים.

והנה, בעודי כותבת את השורות הללו ב-29 בינואר 2021 לפנות בוקר, מחיר מניית גיימסטופ במסחר המאוחר גבוה פי 114, ועומד על $294 (עדכון: $379במסחר המוקדם).

שווי השוק של החברה זינק מ-180 מיליון דולר באפריל ל-13.5 מיליארד דולר היום.

$9,000 שהייתם זורקים על החברה המזעזעת הזו באפריל היו הופכים אתכם למיליונרים תוך פחות מ-9 חודשים.

בום.

גרף מניית גיימסטופ

מה קורה כאן? איך הגענו עד הלום? איך יוצא שחברת משחקי וידאו כושלת, עם מודל עסקי מיושן, נתונים פיננסים מחפירים וסגר חונק, הופכת תוך פחות משנה לגדולה יותר מתאגיד התקשורת פוקס ניוז?

השורטיסטים

כדי להבין את זה, חשוב למפות את השחקנים הפעילים כאן.

בשוק המניות פועלים שחקנים רבים – לא רק משקיעים מן היישוב, כמוני וכמוכם ("הכסף הטיפש"), אלא גם גופים מוסדיים גדולים, כמו קרנות גידור ("הכסף החכם").

הקרנות הללו מנוהלות על ידי מנהלי השקעות מתוחכמים מאד, עתירי משאבים ויכולות, שמנסים לייצר תשואה עודפת ללקוחותיהם, בין היתר באמצעות שימוש באסטרטגיות לונג/שורט. ובעברית: מנהלי קרנות הגידור משקיעים כדי להרוויח ממניות שעולות בערכן – אבל גם ממניות שיורדות בערכן.

איך הם עושים את זה?

הם פותחים פוזיציות "שורט" (מכירה בחסר) על מניות שלדעתם מחירן צפוי לרדת.

זה נקרא "מכירה בחסר" משום שהמוכר מוכר משהו שעדיין אין לו.

דוגמה תסייע להבין:

נניח שמניית קורין ג. בע"מ נסחרת בבורסה סביב 100 ₪ למניה.

נניח עוד שיש לי בסיס טוב להניח שמכיוון שמדובר בחברה גרועה מאד עם שווי מנופח, מחיר המניה צפוי לרדת.

כדי להרוויח מהעניין, אני פונה למשקיע שמחזיק במניות של קורין ג. בע"מ ולווה ממנו את המניות לפרק זמן מסוים. בתמורה, המלווה יקבל ממני תשלום ריבית.

אני מוכרת את המניה שלוויתי בבורסה תמורת 100 ₪ — המחיר שבה היא נסחרת.

בחלוף פרק זמן מסוים, אני מבצעת "התכסות": אני קונה את המניה שמכרתי תמורת X ₪, ומחזירה אותה למלווה.

אם X ירד מתחת ל-100 ₪ — הרווחתי.

חשבו על כך: מכרתי מניה אחת שמלכתחילה לא היה שלי תמורת 100 ₪. הכנסתי 100 ₪ לכיס. בחלוף זמן, נניח שמחיר המניה ירד ל-50 ₪. קניתי את המניה ב-50 ₪. החזרתי אותה למלווה בתוספת ריבית של 1 ש"ח. מה נשאר לי בכיס? רווח של 49 ₪.

אחת מקרנות הגידור שהפליאו לעשות שימוש באסטרטגיה הזו היא מלווין קפיטל – קרן גידור בניהולו של אחד, גייב פלוטקין.

מלווין קפיטל הניבה ביצועים מדהימים למשקיעיה. מאז שהקרן הושקה, היא רשמה תשואות שנתיות של 20% ומעלה.

ההצלחה הזו כמובן לא נעלמה מעיני מתחרותיה של מלווין קפיטל, שבהיעדר ברירה אחרת, החלו לחקות את ביצועיה, להשקיע באותן חברות שהיא משקיעה בהן, ולפתוח פוזיציות שורט כנגד אותן חברות שהיא סבורה שמחיריהן ירדו.

ונחשו איזו חברה גייב פלוטקין המוכשר הימר שתיכשל כישלון חרוץ?

אכן, מיודעתנו גיימסטופ.

ההידרדרות העקבית במחיר מניית החברה בשנים האחרונות ייצרה רווחים רבים לשורטיסטים הללו.

למעשה, המוסכמה שגיימסטופ תיכשל כל כך רווחת, עד שהיא הגיעה למצב החריג שבו יותר מ-100% מהון המניות שלה נמכר בחסר, כלומר, יש יותר פוזיציות שורט על המניה מאשר סך כל המניות העומד!

האוטיסטים

ערימת השורטים ההולכת והנבנית נגד גיימסטופ עוררה עניין לא רק בוולסטריט, אלא גם בפינותיה האפלות של המרשתת.

אחת מהן היא הפורום  "הימורי וולסטריט" (Wallstreet Bets, להלן WSB) באתר Reddit.

WSB הוא מקום משונה במיוחד. הפורום מאוכלס בעיקר על ידי גברים צעירים  עם תחביב ייחודי: סיכון מלוא חסכונותיהם בהימורי רולטה מופרעים בשוק ההון.

הם מכנים עצמם "מפגרים" ו-"אוטיסטים" (כביכול על שום כישרונם הרב, לצד שיוויון הנפש שבו הם מתייחסים הן להפסדים והן לרווחים); מתייחסים לאסטרטגיות השקעה כמו אלה שנדונות בבלוגים כגון זה כ"בומריות"; וככלל סבורים שהדרך "להשקיע" היא לקחת את מלוא חסכונותיך והלוואותיך ולעשות בהם YOLO (קרי: You Only Live Once), כלומר, לסכן אותם בהימורים ממונפים.

ואכן, לא תופתעו שצילומי מסך של הון בן שבע ספרות שנבנה (או נשרף) בכמה שעות מתפרסמים שם כיד המלך.

אבל האמת היא שאנשי WSB הם לא מפגרים. לחלקם יש הבנה פיננסית עמוקה. גיימסטופ עניינה את אנשי WSB מסיבה מרכזית אחת: ריבוי השורטים על המניה חשף נקודת תורפה רכה מאד אצל קרנות הגידור.

הכסף החכם פתאום לא נראה כל כך חכם.

השורט סקוויז של כל הזמנים

פוזיציות שורט, אתם מבינים, הן פוזיציות מסוכנות במיוחד.

בעוד שבפוזיציית "לונג"  (השקעה "רגילה" במניה מתוך ציפיה שמחירה יעלה בעתיד) פוטנציאל ההפסד שלנו מוגבל לסכום ההשקעה, בפוזציית שורט, פוטנציאל ההפסד הוא אינסופי.

בדוגמה לעיל, אם קורין ג בע"מ קורסת ו-X = 0 ₪, הרווחתי 100 ₪. זה ברור.

אבל אם X מטפס ל-200 ₪? הפסדתי 100 ₪. ואם X מטפס ל-1,000 ₪? או 10,000 ₪? כזכור, במניות, להבדיל מנכסים אחרים (אג"ח, למשל), אין "תקרה" על התשואה הפוטנציאלית.

וזה בעייתי, שהרי, השורטיסטים חייבים לקנות את המניה בחלוף פרק זמן מסוים כדי להתכסות, כלומר, כדי להחזיר למלווים את המניות שלוו.

הברוקר יתריע אם אין בחשבון מספיק נכסים כדי להתכסות. במקרה הגרוע ביותר, הברוקר ימכור את כל הנכסים בתיק ההשקעות של השורטיסט, יקנה מניות כדי להתכסות עבורו, יסגור את הפוזיציה, ויתבע ממנו את יתרת החוב.  מזל טוב, ההוצאה לפועל בדרך!

כשמדובר בחברה שנפתחו "נגדה" פוזיציות שורט רבות (כזכור, בגיימסטופ היה שיעור מטורף וחריג של מניות שנמכרו בחסר), השורטיסטים חשופים לסיכון נוסף: החשש שלא יהיו די מניות בשוק כדי לאפשר להם להתכסות.

אם בעלי המניות אינם מוכרים את מניותיהם, אין לשורטיסטים ממי לקנות. התוצאה היא שוק של מוכרים. מחיר המניה מזנק, משום שהשורטיסטים "נלחצים" להתכסות בכל מחיר.

אירוע כזה מכונה שורט סקוויז.

השורט סקוויז שבוצע במניית פולקסווגן באוקטובר 2008 הוא דוגמה מפורסמת לאירוע כזה. מניית פולקסווגן זינקה פי 5 והפכה ליום אחד לחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. לאחר מכן מחירה שב לגדר הנורמלי. אלא שהשחקנים אז היו תעשייני רכב גדולים – לא משקיעים מן הישוב.

נחזור לקורין ג' בע"מ. הבה נניח שמשקיעים רבים שותפים לדעתי ושהמניה הזו צפויה להמשיך לצלול. נניח עוד שאחוז לא מבוטל ממניות החברה הושאל על ידי השורטיסטים.

נניח ששני משקיעים גדולים, שארקי וג'ורג', רוכשים כל אחד 30% מהון המניות של קורין ג' בע"מ.

הם יודעים שאם שניהם יסכימו שלא למכור מניות אז השורטיסטים לא יצליחו לכסות את פוזיציות השורט שלהם.

שארקי וג'ורג' יכולים, לפיכך, לקבוע את מחיר המניה. הם יכולים להדביק תג מחיר של 1,000 ₪ על מניות קורין ג', והשורטיסטים יהיו חייבים להסכים לשלם את המחיר הזה, או להכריז על חדלות פרעון ולהימחק כליל.

במילים אחרות, השורטיסטים נדחקים אל הקיר – סקוויז בלעז.

מרד איכרים פיננסי

מניית גיימסטופ מצאה עצמה נתונה לשורט סקוויז הגדול ביותר של כל הזמנים.

רק שהפעם – מי שמבצע את הסקוויז הוא הכסף הטיפש: לא קרנות גידור עתירות משאבים, אלא משקיעים מן הישוב, עם אפליקציית מסחר בטלפון וכסף שהממשלה חילקה לו ממסוקים.

זה בדיוק מה שהוביל לזינוק הפסיכי במחיר המניה של גיימסטופ.

אחד מגולשי WSB, המשתמש u/DeepFuckingValue הימר עם כל חסכונותיו – 50,000 דולר – וקנה מניות גיימסטופ אי שם ב-2019.

אני לא יודעת איך אדם שפוי יכול לזרוק סכום כזה על חברת משחקי וידאו כושלת. אני לא יודעת איך אדם שפוי נשאר "מושקע" גם אחרי רווח של 100%. אבל העובדה היא שהאיש נשאר מושקע.

באפריל 2020 הוא הכריז על "תחילתו של השורט סקוויז הגדול" במניה. לאחר מכן הוא החל לתעד את ביצועיו בתדירות חודשית, אחר כך שבועית, ואחר כך יומית, כשהוא משלהב אחריו עוד ועוד "אוטיסטים", שהצטרפו ל-GME Gang (כנופיית GME).

כל משקיע כזה קונה עוד מניות ולא מוכר. ההתנפלות הזו רק מעצימה את הזינוק במחיר המנייה.

והמידע עובר מהר. מאד מהר. רגע אחד זה ב-WSB. רגע אחר, מיה חליפה מצייצת בטוויטר "לקנות GME!!!!!", והבית הלבן "עוקב" אחר הנעשה.

נכון לעדכון האחרון, DeepFuckingValue שווה קצת יותר מ-18.5 מיליון דולר. הוא עדיין מחזיק.

ומה עם מלווין קפיטל, אתם שואלים?

ובכן, הקרן ניהלה עד לפני כמה ימים 12.5 מיליארד דולר. בעקבות השורט סקוויז החברה איבדה 30% משווי הנכסים המנוהלים שלה, עד כדי כך שהיא הזדקקה לסיוע חירום בהיקף של 2.75 מיליארד דולר נוספים מקרנות גדולות יותר.

וגם הם התאדו להם בתגובה ללהט הקנייה העממי.

מלווין קפיטל סגרה את פוזיציית השורט שלה על גיימסטופ בהפסד כבד ששיעורו לא ידוע. חבורת אוטיסטים מפורום באינטרנט ניצחו קרן גידור מוצלחת במגרש הביתי שלה.

קשה לדבר כאן על הרצת מניות מתואמת או מבוזרת, כשהדינמיקה היא של אש מרד מתפשטת.

ואכן, הרטוריקה היא כמעט של מרד איכרים: המשקיע המילניאלי הקטן מתקומם נגד קרנות הגידור, נגד ה-1%, נגד הממסד, נגד התעשייה הפיננסית, נגד דור ה'בומרים' שהתעמר בו דרך העברת עושר מטורפת.

אנשים קונים מתוך עקרון, תובעים את חלקם במשחק, תוך הנפת אצבע משולשת כלפי וולסטריט ותכסיסיה.

זה רדיט נגד וולסטריט – ונדמה שוולסטריט מפסידה. והיא לא אוהבת את זה.

עד כמה לא אוהבת? ובכן, השיא הגיע כשברוקרים רבים, כמו אמריטרייד, אינטרקטיב ברוקרס ואפילו רובינהוד האהובה כל כך על גולשי WSB – מנעו מהמשתמשים את האפשרות לסחור במניות הללו, כביכול כדי להגן עליהם מפני עצמם (וזה למרות ש-56% מכל המשתמשים בפלטפורמה מחזיקים חשבונות בגיימסטופ).

זהו פטרנליזם קשה במקרה הטוב. אין לי מילים אפילו לתאר את המקרה הרע. הנושא עורר כבר מזמן את חימתם של פוליטיקאים ואנשי ציבור בארה"ב מכל קצוות הקשת. אתה יודע שפישלת כש-AOC ודונלד טראמפ ג'וניור מתאחדים נגדך.

מה שבטוח הוא שהניסיונות להצר את צעדיו של המשקיע הקטן בסיפור הזה רק מעצימים את תחושת הקיפוח.

לא ברור איך הסיפור הזה יתפתח או יסתיים.  ה"אויב" העיקרי הובס, אבל עדיין המניה משתוללת. למרות מפלה שספגה אתמול, היא עדיין עולה בעודי כותבת כאן.

תהיות ומחשבות

כמה שאלות ותובנות אקראיות שצצו אצלי בעקבות הסיפור הזה.

פסיכולוגיה, לא פיננסים. הסאגה של גיימסטופ היא תזכורת לכולנו שהשקעה בשוק ההון איננה תופעה פיננסית. היא תופעה התנהגותית. ולפעמים, בני אדם מתנהגים בצורה משונה.

סוחרי הרדיט/טיקטוק אינם טיפשים.  קל לזלזל בהם – במיוחד כשהם מפרים באופן שיטתי כמעט כל עיקרון ברזל שנדון אי פעם בבלוג הזה. ובעוד שאני סבורה שרובם לא הולכים להתעשר (בלשון המעטה) מהימורי שוק וממסחר יומי, העובדה היא שמדובר בקהילה רשתית ענקית עכשיו, שהולכת ונעשית מתואמת ומאוגדת יותר ויותר. אם למדנו משהו מהעשור האחרון, הרי זה שאסור לזלזל בכוחן של רשתות. נרצה או לא נרצה, השילוב של רשתות חברתיות ומסחר ללא עמלות יצר שחקן חדש במגרש, שצריך להכיר בו וקשה מאוד לעצור אותו בתנועתו, במיוחד כשהוא נבון מספיק כדי לנצל חוסר יעילות מבנים בשווקים. ההישג שלהם מרשים מאד.

האם הימורי YOLO גרועים תמיד עבור 100% מהאנשים? אינטואיטיבית, התשובה היא כן. כשאני רואה נושאים כמו "השקעתי את כל חסכונותיו של אבא שלי באופציות קול שבועיות על בלאקברי, כמה אוטיסט אני?" אני קצת מתכווצת.  ועדיין, כשמדובר באנשים צעירים, יחידים, בלי הרבה כסף, עם שפע של זמן והון אנושי, ללא משפחה לפרנס וללא משכנתא, חובות או אחריות מיידית אחרת – אולי זה לא תמיד הדבר הרע ביותר לעשות? מתי, אחרת, יוכלו לקחת הימורים משני חיים כאלה? אילו הייתי צעירה ב-15 שנה, האם אני יכולה לומר ביושר שלא הייתי משתתפת בחגיגה הזו, וקונה לעצמי כרטיס לוטו עם סיכויי זכייה משופרים?

האם צריך להגן על הסוחרים מפני עצמם? הרטוריקה של ה-SEC, של ברוקרים, של פוליטיקאים ושל התקשורת הכלכלית היא כזו של פטרנליזם טהור. כאילו ההמון הנבער לא יודע מה הוא עושה ולכן צריך להגן עליו מפני עצמו – גם דרך הפסקות מסחר תכופות, הגבלות על אפשרות לסחור במניות מסוכנות, הגבלות על הפלטפורמות המאפשרות לו להתקשר עם משקיעים אחרים, ואפילו דרך סגירת פוזיציות יזומה (!). האם נכון להתייחס למשקיע הקטן תמיד כאל כבשה חסרת בינה? גם המשקיע הקטן טועה, האם אנו רוצים לחיות בחברה שמונעת מאנשים לטעות ולהתרסק? כן, לרוב האנשים עדיף כנראה להשקיע פסיבית דרך קרנות סל. אבל האם אנחנו רוצים לכפות על אנשים לצעוד בתלם הזה ולהגביל אותם מלסטות ממנו, בזמן שקרנות הגידור – "הכסף החכם" – ממשיכות לפעול באין מפריע?

דינמיקה של לולאת משוב: WSB התחילה לפמפם את גיימסטופ כבר לפני כמה חודשים. תחילה המניות עלו מעט. זה לכד את תשומת ליבם של אנשים. האנשים הללו קנו, מה שדחף את מחיר המניה עוד יותר, באופן שזכה לתהודה מפי סלבריטאים, פוליטיקאים, תקשורת המיינסטרים ועוד – עד שהשבוע, כמעט כל משקיע בעולם שמע על גיימסטופ כי מחירה זינק כל כך, ומחירה זינק כל כך כי כל משקיע בעולם שמע עליה. אנחנו מבינים באופן אינטואיטיבי מהו היצע ומהו ביקוש. הרבה פחות אינטואיטיבי להבין איך היצע וביקוש הופכים מליניארים לאקספוננציאליים.

השווקים הופכים למהירים יותר. כשיש לך צעירים שגדלו באינטרנט, רשתיות חובקת עולם וגישה חינמית לשווקים, אין אפשרות אחרת. אני לא יודעת אם זה אומר שנראה עוד ועוד מיקרו-בועות כמו גיימסטופ בכל חודש—אבל השקעה "קבוצתית" כזו בוודאי לא תחלוף מהעולם.

למסחר ללא עמלות יש מחיר – בשנים האחרונות יש בארה"ב מגמה מואצת להוזלת עמלות המסחר – עד כדי 0$ לטרייד. המגמה הזו הנגישה את שוק המניות לרבים יותר מאי פעם, בין היתר לאוכלוסיות כמו WSB. מי היה מאמין ש"אפקט הפרפר" של מסחר ללא עמלות יתבטא בפורום אינטרנטי שמפיל קרן גידור. מי היה מאמין שאותה חברה שדגלה ב"דמוקרטיזציה" של שוק המניות תבלום אותם – מתוך חשש שתימצא אחראית או שתפסיד כספים. כמה מאותם סוחרי רובין-הוד ידעו שהאפליקציה שלהם מאפשרת להם לסחור ללא עמלות בין היתר מפני שהיא מוכרת נתונים לקרן סיטאדל, הלא היא "קרן האם" של מלווין קפיטל.

האם זה חוקי, ומה ה-SEC תעשה?  תרמית בניירות ערך היא עבירה פלילית שדינה מאסר, הן לפי דיני ארצות הברית והן לפי דיני מדינת ישראל. רשות ניירות ערך בארה"ב עומדת כעת במבחן. ידוע כבר שהם עוקבים מקרוב אחר הפעילות. אחרי הכל, מסחר תנודתי וחריג ללא פעילות תאגידית מקבילה שעשויה להצדיק אותו הוא החומר החומר שממנו עשויות חקירות של ה-SEC. האם ה-SEC תרדוף את המשקיע הקטן? אחרי הכל, היא כבר עשתה את זה בעבר, כשהגיעה לילד בן 15 שהריץ מניות בפורומים של יאהו פיננס. ואם כן – האם היא תעמיד לדין את כולם, או תתפוס כמה למען יראו וייראו? ומה אחריותה של רדיט, בתור פלטפורמה? ואם רדיט תתבקש לתת את הדין, מה יימנע מאנשי WSB  למצוא פלטפורמה אחרת? האם ל-SEC יש בכלל כלים להכיל ולהתמודד עם תופעה כזו? מה תהיינה ההשלכות הרגולטוריות? האם נראה שינוי מבני בשווקים, שישפיע על האופן והנטייה של גופים מוסדיים להיכנס לפוזיציות שורט?

האם השוק עכשיו במוד ספקולציה טהורה? מבחינה פונדמנטלית, אין שום דבר שיכול להצדיק תג מחיר של 300 דולר למניית גיימסטופ. זה ברור לכל שחקן בשוק. לכן, יש שרואים בפרשת גיימסטופ ביטוי לעומק הניתוק בין המציאות הכלכלית לשיקוף שלה בשווקים הפיננסיים, כאילו השוק מונע על ידי ספקולציה וסנטימנטים, ולא על ידי הבסיס הפונדמנטלי העסקי. ובכן, צר לי לבשר. זה תמיד היה ככה, ותמיד יהיה. לפחות בטווח הקצר. המנוח ג'ון בוגל כבר לימד אותנו: שוק המניות הוא הסחת דעת ענקית מעסקי ההשקעות.

סוף הבועה? אחרים משווים את המצב הנוכחי בשוק לטרום בועת הדוט.קום ב-1999. אבל יש כאן משהו חדש לגמרי. גיימסטופ היא לא איזה סטארטאפ אינטרנט סייבר-קריפטו-ג'אווה-ג'אווה-פרוקסי-דוט-קום שצפוי לשנות את העולם. זו חברה שמוכרת משחקי מחשב בקניונים. אנשים לא מהמרים כאן על התפתחות עתידית שתשנה את העולם. אנשים סתם מהמרים. גם אם הערך של גיימסטופ יגיע ל-0 בסופו של יום, זה לא ישנה דבר לשוק בכללותו. ואף על פי שבהחלט יתכנו מיקרו-בועות נוספות מסוג זה, אני לא רואה את האש הזו מתרחבת גם לאמאזון, לפייסבוק ולאפל. השוק לפעמים מדגים תופעות של חוסר רציונאליות בוטה. אלן גרינשפן טען לראשונה שהשוק נתון ל"צהלות בלתי רציונליות" אי שם ב-1996. הנאסד"ק טיפס 500% מאז. אנשים אמרו שאמאזון בועתית כששוויה עמד על 900 דולר למנייה ומכפיל הרווח עמד על יותר מ-300. היא נסחרת תמורת 3,267 דולר למניה היום.

 זה בסדר גם להתעשר לאט. חלקכם בוודאי שואל עצמו, מה לעזאזל עשיתי עם חיי עד כה. השקעתי 1000 שקל בחודש בקרן מחקה, כשיכולתי להפוך למיליונר דרך YOLO על מניות פח. ובכן, צר לי לומר. היינו בסרט הזה בעבר. אם הדרך לעושר מיידי הייתה טיפים על מניות לוהטות מפורומים באינטרנט, כנראה ש"משבר הדוט.קום" היה זוכה לשם אחר. אם אתם צופים בכל זה מהיציע ומרגישים שאתם מפספסים משהו חשוב, אל. אירועים כאלה מחוללים FOMO משוגע ורצון להיות מעורב מהכל. תבינו שמדובר בהימורים, לא בהשקעות. הבורסה במהותה איננה קזינו – אך היא יכולה להיות כזו עבור ספקולנטים שמתייחסים אליה ככזו. בהקשר הזה, כתבתי את השורות הבאות בדף הפייסבוק שלי לפני כמה שבועות:

"זה כמובן אנושי לקנא באנשים שהימרו על כל הקופה, ריכזו את מלוא חסכונותיהם (או הלוואותיהם) בנכס עתיר סיכון אחד, וכעת ממהרים להתרברב ברשתות החברתיות על כך שהסיכון השתלם והנה, הם התעשרו בן לילה. עבורי, גיוון השקעות הוא עקרון-על. לא אכנס למצב שבו ירידות חדות בפוזיציה יחידה ימחקו אותי כליל. זה אומר, בהגדרה, שהתשואה שלי תהיה נמוכה יותר. מצד שני, אני לא צריכה להתמודד עם הסטרס שנובע מכך שכל עושרי עלי אדמות מונח על משבצת אחת על שולחן הרולטה. אני לא שיפוטית. מי שניחן בקיבת הברזל ועצבי הפלדה המתאימים, ונכנס לפוזיציות כאלה מתוך מודעות והשלמה עם העובדה שחסכונותיו עלולים להיבלע בהרף עין, לא בהכרח טועה. כל זמן שזוכרים שעל כל אחד שהתעשר מביטקוין או מטסלה, יש כמה אלפים שהפסידו את התחתונים.  החשוב הוא לא לנטוש את הספינה, או להניח שמשהו דפוק בתכנית שלכם, רק כי מישהו אחר הימר, פגע והתרברב. אתם יכולים להעתיק תיק השקעות של משקיע מסוים. אתם לא יכולים להעתיק את החוסן המנטלי וסיבולת הסיכון שלו.  זה בסדר גם להתעשר לאט."

גילוי נאות: לא מחזיקה, ולא מתכוונת להחזיק, באף נייר ערך הנזכר בפוסט. 

הירשם
הודע על
guest

151 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
איתי

יש לך מקור לטענה שחסימת המניות נעשתה כדי להגן על אנשים מעצמם? ההודעה של רובינהוד ושל ברוקרים אחרים דווקא מצביעה על דרישות מצד עושי השוק שלהם.

גם איתי

זה העניין. עושה השוק שלהם זו בדיוק אותה קרן גידור שהפסידה.

לאוניד

אכן, נראה שהטענה "נגן על המשקיעים שלא מבינים מפני עצמם" היא תרוץ!
הם מבינים טוב מאוד מה הם עושים (אולי לא כולם, אבל רבים מהם).
הסיבה האמיתית היא, נגן אל קרנות הגידור ונאפשר להם להתכסות לפני שיאבדו עוד כמה מיליארדים.

אםי

למה להגן על מי שמריץ מניות? זה לא חוקי

דניאל

זו לא הרצת מניות בשום מובן או אופן, אלא אם כן נגדיר "הרצת מניות" ככל מסחר שמתנהל שלא לרוחן של האליטות. לקנות מניה ולהחזיק בה היא פעולה לגיטימית ב-100%.

ירון

דירקטור של אינטרקטיב ארה"ב אמר שזה בשביל להגן עליו ועל הלקוחות שלו, אבל בעיקר עליו (במילים שלו).
טען ששווי המנייה הוא 17$ והיא לא יכולה להסחר במחיר שככ רחוק מזה, חוצפן.

אבי

מנכ'ל רובין-הוד : "נאלצנו להגן על הלקוחות".
https://m.calcalist.co.il/Article.aspx?guid=3890250

בנצי

רובינהוד עצמם הם המקור, והאפליקציה עדיין נותנת את ההודעה הזו "אנחנו מגנים עליך מעצמך" כשמנסים לקנות מניות מהרשימה השחורה שלהם.

ircpleb

אחלה פוסט – תודה

א.פ.

סיכום יפה, אהבתי!

moni

כל מה שצריך עכשיו זה WSB index שיכלול את המניות ברשימת האוטיסטים וקרן שתחקה אותו 🙂

ספקן

תהיה בטוח שיש מי שעובד על זה כרגע

Sean

כבר קיים:
https://www.wsbtrending.com/

צופה בשורה הראשונה עם פופקורן

ג'אווה ג'אווה פרוקסי זה קרוב של ג'אר ג'אר בינקס?
אחלה פוסט, מקווה שיהיה אחד נוסף בסוף הסאגה.. הדרמה עוד בעיצומה

מיכאל

כשתקטן תבין 🙂

מני

בתור עוקב בטוויטר, ראיתי שברירי מידע. ולא הבנתי את הסיפור.
עשית לי סדר, תודה.

ריקג

איך אפשר לא לדבר על העובדה שרימו פה את האנשים הרגילים? מניעה מאנשים רגילים לקנות, אלא אם אתה accredited investor או גוף עם יכולות כלכליות גדולות.
זה חתיכת פשע. והרי כל מיליוני האנשים הנורמטיביים לא יכולים להרשות לעצמם לקבל את המגיע להם על הגניבה בבית משפט.

אורי

המוסדיים עושים בדיוק אותן מניפולציות . מדי יום בפרימרקט ובאפטר מרקט.יוצרים ביקושים,
קונים בלוקים במחירים נמוכים ועושים סבובים של 25 אחוז על המשקיעים.
מגיע להם

מתעניינת

נכון שהם עושים מניפולציות שוק מכוונות, אבל הם לא מתאמים אותן ביניהם. לפחות לא בצורה שניתן לחשוף ולהוכיח.

אורי

יש להם כח קנייה עצום הם לא צריכים לתאם ואולי כן.
פה קם כח קנייה שלא ציפו לו ומכה אותם בנשק שלהם.
גם פה לא ניתן להוכיח תיאום
סהכ" המלצת קנייה " כמו הרבה המלצות של בעלי אינטרסים ,רק שהפעם זה עובד לטובתנו.
וכל זה לא משנה את זה שמגיע להם.

שדג

יפה אמרת

מיכאל

לא היה תיאום לפי מה שאני יודע. זה היה "היי, תראו מה קורה עם המניה, אני קונה. שווה לכם גם"
הם לא התכנסו בחדר והחליטו שב1 2 3 כולם קונים את המניה, זה פשוט לא קרה. זאת דינמיקה של קהילה ויהיה קשה מאד לדעתי להוכיח שהייתה פה מניפולציה מכוונת. הם ראו את המניפלוציה שהמשקיע הגדול עשה, וראו שאפשר לדפוק אותם בחזרה.

Rubicon

לעניות דעתי, התירוץ של להגן על הסוחרים מפני עצמם הוא תלוש. נראה שעיקר הדאגה הייתה לגרום לפאניקה בקרב סוחרים, לגרום להם למכור את המניה/פוזיציה ולגרום למחיר שלה לרדת.

האוטיסט הראשי

לחלוטין תירוץ.
הם לא איפשרו לקנות, אבל כן איפשרו קניה שמטרתה לסגור פוזיציות.
ובאיזה מחיר השורטיסטים יקנו?
לכן המחיר ירד בצורה דרסטית
שער קניית השורטיסטים הנמוך יכל לפגוש רק פקודות מכירה.
אם היו רוצים להגן על המשקיע הקטן היו פועלים בשוויון.
כמו שכבר כתבו הם דאגו בעיקר לעצמם

אני

הטענה שלך נגד ביטקוין חסרת בסיס

Maureen

שאלתי גם בדיון בפורום, אשאל גם כאן. למה רק עכשיו זה קרה? למה מרד איכרים במתכונת כזאת לא קרה קודם? אין שום דבר חדש במרכיבים של העלילה. זאת לא הפעם הראשונה שקרנות הגידור החזיקו שורט בהיקפים גדולים על מניה מסוימת. קבוצות הדיון והפורומים של הכסף הטיפש לא נולדו אתמול. המרכיב היחיד החדש יחסית הוא הנגישות הנרחבת למסחר, מה שבפוסט הזה נקרא "מסחר ללא עמלות", ועדיין נראה לי המרכיב הזה לבדו רחוק מלהסביר את הכל.

Piles

כי לא הייתה חברה עד עכשיו עם MC כזה קטן ו140% שורט

אבי

ההתפשטות של פלטפורמת רובין-הוד בתקופת הקורונה. פלטפורמה ללא דמי ניהול, ממשק מאוד מזמין וללא חסמי כניסה של גובה השקעה. כל צעיר יכול להפוך לבעל מניות עם סכום אפסי.

רובינהוד

פעם לפתוח תיק השקעות היית צריך סכום לא קטן (מינ' 20 אלף שקל) והמון טפסיאדה/התמקחות על עמלות וכו מה שהיווה חסם דיי גדול עבור חלק מהאוכלוסייה.
היום אפליקציות כמו רובין הוד נותנת לך אפשרות להוריד אפליקציה בטלפון ולהתחיל לסחור. כזה פשוט. יותר מזה, הם מאפשרים לך לסחור בשברי מניה ובעצם אתה יכול להשקיע עם 10 דולר בכיס במניה של אמאזון ולהנות מאותם אחוזים.. אה כן ואתה יכול לקנות ולמכור כמה שתרצה, קנית מניה ב8:00 מכרת ב8:01 ושילמת על זה 0.. תוסיף את זה לכל מה שקראת ותבין איך זה נהיה כ"כ פשוט

עינת

להבנתי זו פעם ראשונה שיש על מניה שורט בהיקף של יותר מ-100% מהכמות הקיימת (או לפחות הפעם הראשונה שמישהו שם לב לזה..) וזה אומר שכשהשורטיסטים ירצו להתכסות יהיה ביקוש לקנות *כל* מניה קיימת (ואת חלקן אפילו פעמיים…)

אביב

פעם ראשונה? זאת פרקטיקה שקיימת עשרות שנים
תחפשי קצת על naked short

דוד

השאלה שלך נכונה בכל פעם שיש איזה טריגר שיוצר כדור שלג. ראיתי קונספירציות שמדברות על התערבות רוסית וסינית, לדעתי שטויות שאומרים מנהלי קרנות הגידור שנתפסו עם המכנסים למטה.

corn state

קורין ג. אהבתי אין כמו עקיצה קטנה wink wink

ניצן

מה הרפרנס פה?

א.א

מישהי ששמה מתחרז עם דורין קימרון והנחתה את אחת מסדרות הריאלטי הגדולות בישראל

אלירן

הראשונה שמצליחה לגרום לי להבין מה זה שורט סקוויז… פוסט מעולה!

לאוניד

אכן מה שקורה מרתק!!!
אגב נראה שרבים בחבורה הזו לא פועלים מתוך דחף להפוך למיליונרים ברגע, הם יותר פועלים מתוך עקרון: להעניש את קרנות הגידור. ומוכנים להתפשר על הפסד הסכום שהשקיעו (לא בטוח שהמילה השקיעו מתאימה כאן). זה שונה מהימור, כי המטרה שלהם (של חלקם לפחות) היא לא להרוויח אלא לשלם תמורת עונש לקרנות הגידור.
מעניין מואד איך הסיפור יסתיים!
עכשיו מי שלא ימשיך להחזיק וימכור בעצם ימחק את הרווחים של חבריו לקבוצה (באופן מתגלגל). דומה לפירמידה. וכדי לשמור על העסק "הוגן" צריך להחזיק את המניות forever.
יהיה מאוד מעניין לעקוב אחר ההתפתחויות…

אלי מרקו

יופי של פוסט – קיוויתי שיהיה כזה על הסיפור המרתק הזה. מצטרף לאחר שביקש כאן פוסט עתידי נוסף שיסכם את הפרשה.

Shay Ismach

וואו. סופסוף הבנתי מה קרה. תודה!
אולי זה הזמן להיכנס בשורט ??? 🙃

ייי

אם כבר להצטרף נגד המניה, עדיף לדעתי להשקיע סכום קטן בקרן הגידור שמשקיעה באותה מניה, כדי לא להיכנס להפסד בלתי מוגבל

יוני

איך מחפשים/משקיעים בקרן שכזו?

אלון

לפי מה שאני שמעתי זה לא היה רק "המוסדיים" נגד הwsb אלא שגם חלק מהמוסדיים תפסו טרמפ כדי להרוויח ככה. אם זה נכון אז בעצם לwsb אין כל כך הרבה כוח כמו שהם חושבים לא?

שייקה@א

אכן.
סכומי הכסף שרצו שם מראים בבירור שזה בעצם וול סטריט נגד וול סטריט…
הייתה שם עסקה ביום אחד של 187 מליון.
ברור שקרנות גידור והכסף החכם היה כאן משני צידי המתרס.

שמואל

והמסקנה העיקרית היא שבסוף שורטיסטים הם לא משקיעים אלא ספקולנטים עם עניבות גם אם יש להם קרן עם שם יפה בוולסטריט.
למשקיעים אמיתיים הסיפור הזה הוא בסופו של דבר משהו טוב כי הןא יוכל להעיף שורטיסטים שהורסים את השוק וגורמים לו להראות כמו משחק רולטה

tost

זה בדיוק למה אילון מאסק מעודד אותם.
הוא מת להוציא את השורט מחוץ למשחק, אותו שורט שפגע כל כך בטסלה.

האוטיסט הראשי

חח, הוא אולי אוהב את מה שעשה המשקיע הקטן. אבל הוא בהחלט צריך לאהוב גם את השורטיסטים.
טסלה לא היתה מגיעה לשוווי שוק מפלצתי שכזה והוא לא היה האיש העשיר בעולם ללא עזרת השורטיסטים.

ירון

תענוג, תודה!

דמבו

מה המנגנון שמאפשר ליותר מ-100% מהון המניות הרשום להיות בפוזיציית שורט? האם זה כאשר שורטריסט מוכר מניה, והקונה החדש משאיל גם כן לשורטריסט אחר?

מיכאל ל.

כן, אם כי ייתכן שישאיל לאותו שורטיסט.

ש s

מרתק! איבדתי מזמן את תחושת ה FOMO אז לא טרחתי לעקוב אחרי הסיפור המתגלגל. עכשיו כשקראתי אותך, הבנתי את הטירוף והעניין הגדול. והפורום wsb נראה באמת כמו זירת קרב נגד בומרס. איזה עולם.

שלומי

יש פלטפורמת מסחר חינמית סטייל רובין הוד גם בארץ?

יוני

הכי קרוב לזה, מיטב דש טרייד
ללא עמלות
דמי שימוש חודשיים 15₪

רועי

יש עמלות מסחר במיטב דש

צ'יקו

לא הבנתי הם דורשים "רף המינימום לפתיחת חשבון עומד על 30 אלף שקלים, בין אם אתם משקיעים לטווח ארוך, או משקיעים לטווח קצר."
WTF?

אם אני רוצה להשקיע רק 500$ למה שאני אשים את המזומן שלי בחשבון שלהם…?

מושיקו

פפר. אבל פחות טוב מרובין

אקסל רוד

איזה בומרית

מתעניינת

אין מצב שהמגה-מניפולציה הזו חוקית, וה- SEC תהיה חייבת להגיש כתבי אישום לפחות נגד יוזמי התיאום.
מעניין להסתכל על "מרד האיכרים" הזה מנקודת מבט פוליטית. הפעולה מכונה buycotting, על משקל boycotting. לרוב מדובר בקמפיינים של החרמת חברה שמזוהה עם ערכים לא רצויים כמו זיהום, עבירה על כללי העסקה הוגנת (למשל נייקי) או ערכי מגדר וזהות אתנית. אבל פה ושם יש גם קמפיינים של תמיכה ע"י קניה. העתקת הפעילות הפוליטית אל התחום הכלכלי ואל זירת הפעולה של היחיד היא פרקטיקה פוליטית עם מסורת ארוכה בארה"ב. זה ממש לשבת בשורה הראשונה עם דלי פופקורן ולראות לאן זה עוד הולך. שום FOMO אקטיבי.

מיכאל

אין לי את כל המידע. אבל לפי מה שאני כן קראתי וראיתי, לא היה פה תיאום. זאת קהילה. קהילה עם דינמיקה מאד ספציפית. מספיק שאחד שהוא כוכב ואנשים רוצים לעשות כמוהו בשביל שזה יקרה. הדרך היחידה לדעתי להוכיח שהיה תיאום (אבל מה אני מבין בזה) היא אם הם יוכיחו שבאמת הייתה פה קשירת קשר (כי המילה קונספירציה כבר הוצאה משימוש הגיוני) מכוונת. בסוף זה כל אחד לעצמו החליט שבא לו להצטרף לשגעון הזה. אבל שוב, אני לא מבין כלום. זה פשוט מצחיק שרודפים את הטמבלים האלה ולא את הגנבים האמיתיים מוול סטריט.

Someone

כתבה יפה. רק דבר אחד קטן שאני לא מסכים איתו לגמרי: גיימסטופ היא לא סוס מת. החברה אומנם במצב רע אבל היא לא בלוקבסטר. עדיין יש שוק רחב לשרת אותו במיוחד היום כשאנחנו בעיצומו של תהליך החלפת קונסולות דור חמישי. נכון יש יותר מידי חנויות פיזיות ופחות מידי אונליין. אבל אלו דברים שבניהול נכון גיימסטופ יכולים לתקן. זה לא מצדיק את השווי שוק האסטרונומי אבל השורט גם לא במקום. הם לא בלוקבאסטר… אבל גם לא בדיוק נטפליקס לפני המעבר לסטרימינג. אולי איפשהו באמצע.

Zxrtde

מה לגבי החוקיות של המהלך של robinhood?
איך ה SEC לא פושט על המשרדים שלהם ברגעים אלה ממש?

tost

הרעיון לחסום רכישה של מניות לגיטימיות כמו נוקיה ובלאקברי (שגם היו חלק מהמרד הזה) מנגד לאפשר רק את מכירתן, זה דבר שלא יעשה וזה גורם לי לתפוס אחרת לגמרי את שוק ההון.
אנחנו אחרי הכל לא משחקים במשחק שווה לגדולים, למעשה אנחנו ממש משחקים עם ידיים קשורות.

יובל

פוסט מעולה !
אחד הטובים.
אחת התופעות המרתקות שראיית בשוק ההון אי פעם, מרד דגנרטים (כך הם מכנים עצמם) בוולסטריט. מלחמה בקיטוב החברתי, בהתנתקות של וולסטריט ומיין-סטריט, בהתאוששות בצורת K.
טאלב, בברבור השחור, מעודד השקעות בסיכון גבוה מאוד (הימורים?) על חלק קטן מאוד מהכסף.

אני מעדיף להרוויח הרבה, אבל לאט.

מתעניינת

נכון, אבל זה ב"אנטי שביר". הוא קורא לזה אופציונליות

עידן

עד כמה שהניתוח שלך מרתק ועושה סדר, והוא אכן כזה, נראה שאת קצת נותנת יותר מדי קרדיט למעורבים בפרשה. לא נעשה פה "מרד איכרים" וכל מי שנחשף לרדיט\סאברדיט\פורצ'ן יודע שאין שום אידיאולוגיה קוהרנטית או מנוע שינוי חברתי מאחורי המהלך. יש פה הרבה מאוד אנשים עם חיים נוחים ומשעממים במקבילה הגלובלית של מידווסט ארצות הברית וגישה לאינטרנט. פעם אחר פעם אנחנו רואים שיתופי פעולה הדוקים עם יכולות מטורפות אך שבריריות מאוד ותלויות בסבלנותם הקצרה של קהילת האינטרנט. בין אם הם רודפים אחרי שיה לאבף או גורמים נזקי ענק לקרן גידור, המניע הוא אותו המניע – להטריל ותו לא.

123123

לא… המניע הוא לעשות כסף ותו לא

מרק

המנכל של רובין הוד אומר שהם, וחברות דומות, היו חייבים להזרים מלא כסף ללברוקרים שעושים את הסליקה בפועל בגלל התנודתיות.. נשמע סביר יותר מקונספירציה של להגן על קרנות גידור, או הטענה על להגן על הלקוחות..
בלי קשר, ראיתי שהגישו תביעה יצוגית נגדם

רון

היי,
כתבת:
אם בעלי המניות אינם מוכרים את מניותיהם, אין לשורטיסטים ממי לקנות. התוצאה היא שוק של מוכרים. מחיר המניה מזנק, משום שהשורטיסטים “נלחצים” להתכסות בכל מחיר.

התכוונת לשוק של קונים

Shai

מוכרים

בבואך לתקן את הסולידית, נהג בענווה.

יאיר

לא. שוק של מוכרים. שוק בו בעלי המניות חזקים יותר כי יש ביקוש רב לסחורההשלהם.

עמית

מאז "חולית" לא נהנתי כל כך מטקסט. את פשוט נהדרת.

רועי ויינברג

עושה הרבה סדר. תודה רבה

יונתן א

כשכל (או חלק) הערפל סביב המקרה יתפזר נשמח לפוסט המשך בנושא (:

Sam

מה הסיכוי שדבר כזה קורה בבורסה בת״א?

חח4

למה לא

אדם

”צהלות בלתי רציונליות”
לא רע, המון זמן אני מחפש תרגום מניח את הדעת להתבטאות ההיא של גרינספן (:

מיכאל ל.

התרוממות רוח בלתי רציונלית. למה צהלות?

שמואל

אהבתי את המשפט הסוגר "אתם יכולים להעתיק תיק השקעות של משקיע מסוים. אתם לא יכולים להעתיק את החוסן המנטלי וסיבולת הסיכון שלו. זה בסדר גם להתעשר לאט."

איתן

תענוג לקרוא

ליאור

תיקון קל – אמריטרייד לא מנעה מסחר ב-GME. אמנם הטילה הגבלות, אבל עד כמה שידוע לי, מדובר רק בהגבלות על מסחר עם margin, הגיוני ביותר. מ-RH ו-IBKR לעומת זאת, נודף ריח חזק מאוד של ניגוד עניינים חריף.

עמית

פוסט מעולה. מסכים לטענה המרכזית שהמניה של קורין ג. מנופחת ללא פרופורציה ונסחרת בעודף…

דן89

תימצות מעולה של הפרשה, אבל הפירוש שלה מציג נרטיב חסר שמבוסס על נתונים שלא הוזכרו. נתחיל בכך שזה לא בדיוק האדם הקטן מול וול סטריט, אלא וול סטריט מול וול סטריט בהסוואה של האדם הקטן. אני אסביר: רובין הוד ועוד אפליקציות דומות עליהן רוב המסחר של אותם רדיטים התבסס היא פלטפורמת מסחר ללא מטווחים וללא עמלות. אז ממה היא מרוויחה כסף? חלק מההכנסות נובעות דרך העברת פקודות המסחר לחברה שמתמחה במסחר על מרווחי רווח קטנים בפעולות של עשרות שניה. כלומר יש לה יתרון כי היא רואה את הפעולות של סוחרי רובין הוד עשירית שניה לפני שהן מתממשות, היא מרוויחה מזה… קרא עוד »

ICEMAN

הו סוף סוף מצאתי הסבר למחזורים המטורפים במניות האלה שלא ממש נרגעו גם אחרי השורט סקוויז.
תודה.

סנאית חושנית 22

מישהי פה לקחה ברצניות את הnew years resolutions שלה.
כל הכבוד על הפוסטים

האופטימית

מעבר להסברים המעולים כהרגלך, אני פשוט נקרעתי מצחוק ממניית קורין ג.
ללא ספק שילוב אקטואלי משעשע ביותר 😂

נתן

המניות שלה באמת נשחקו בזמן האחרון

השפוי

לא הבנתי מה לא חוקי פה. לקבוצה גדולה של אנשים אסור להחליט ביחד שהם קונים מניה מסוימת? במה זה שונה בדיוק מכל מעריצי טסלה שקונים את המניה שלה למרות שרב האנליסטים משוכנעים שהיא יקרה יותר מהשווי האמיתי של החברה? מה זה שונה מכל מסחר בבורסה בעצם??

מיכאל ל.

החוק אוסר על ביצוע פעולות שתכליתן לגרום לאדם אחר לבצע פעולות. גגל US Code 78i, סעיף (a)(2). וכן SEC action 5027.

אורי

פספסת נקודה אחת, והיא שעצם השורטים האגרסיביים שנעשו דחפו את מחיר המניה כלפי מטה. דחפו את הראש של GameStop מתחת למים.

רון

תדברי על המעגל אליו נקלעו קרנות הגידור: אנשים קנו אופציות call, המניה זינקה פי 50 תוך כלום זמן. היום למשל כ-90 אלף אופציות 1/29 הסתיימו in the money, מה שאומר שהברוקרים צריכים לקנות כ-9 מיליון מניות במחיר של 320$ למניה, אלא אם כן הם גידרו את עצמם לפני, מה שלא סביר. זה הולך להטיס את המניה למעלה כי זה יקטין עכשיו עוד יותר את היצע המניות, מה שנקרא Gamma Squeeze. עכשיו המניה תהיה עוד יותר גבוהה, וזה יגרום לכך שה-shorters יתחילו לקבל margin calls, מה שיכריח אותם לקנות את המניות, מה שיגרום ל-short squeeze, מה שיעלה את שווי המניה ויגרום… קרא עוד »

אוטיסט

נשמע שכדאי להצטרף

אביב

אהבתי . דברים מדוייקים.

amitay

פוסט מעולה תודה

איתי

פוסט מעולה.
אהבתי את הרפרנס לקורין גדע…

Farkas Jozsef

סיקור יפה,לאנשים שלא הצליחו להבין מה בדיוק קרה אתמול,על מה כל הרעש,שבכל מקום מדברים עליו,מתאים לאנשים שמאמינים בלקנות בהוראת קבע מחקה מדדים,ולהאמין שבסוף הדרך יהיו מולטי מיליונרים! אני אישית,יצאתי עם מסקנות אחרות לגמרי. אם לא שמעת את הראיון של Chamath Palihapitiya ב-CNBC אתמול,שגם את עוקבת אחריו,ממליץ לך בחום.ניתוח מרתק,בתוך הפרצוף של המיינסטרים מדיה,שמנתח היטב את התופעה WBS,מה בדיוק קרה,ומה המשמעויות לעתיד!אחרי אתמול לפי דעתי את צריכה לשנות את החשיבה שלך בקשר למיפוי שחקנים.משקיעים קטנים-כאשר מאורגנים,בכלל זה לא כסף טיפש =כסף מהירמוסדיים/קרנות גידור-כל עושי שוק שיש להם מנגנון שמייצר להם מינופים,גישה ליותר מדי כסף, עם עודף שכרון כוח = כסף איטימה… קרא עוד »

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן