• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

עדיף מוקדם ממאוחר ועדיף מאוחר מלעולם לא

אילה

משתמש רשום
הצטרף ב
30/11/15
הודעות
4
דירוג
9
אני בת 22, מקווה להגיע לעצמאות כלכלית תוך 5-10 שנים :)

קצת על עצמי- תמיד התעניינתי בעצמאות כלכלית אבל רק לאחרונה התחלתי ממש ללמוד את הנושא לעומק. אני אוהבת חופש ושונאת בוסים ובאמת שלא רואה את עצמי רוקדת לחלילו של אדם אחר למשך שארית חיי...
מצב כלכלי- עובדת כרגע בתור אופר (נני) בתנאים שמרשים לי לחסוך בין 5K-5.5K בחודש. לא להיט אבל זה אומר שבסוף השנה יהיה לי בתקווה חיסכון של לפחות 60K שיצטרף לחיסכון של 50K שההורים שלי (תבוא עליהם הברכה) חסכו לי בקופת גמל מאז שנולדתי.

שני הבעיות הכי קשות שאני רואה מולי בדרך לעצמאות כלכלית הן:
א. חוסר ההיכרות העמוק שלי עם עולם החסכונות הסולידיים. אני קוראת פה לא מעט בימים האחרונים ובכל זאת מבול המידע מציף אותי ומקשה עלי לקבל החלטה מה לעשות עם הכסף שלי- להוציא את הכסף שצובר כ5% ריבית בקופת הגמל ולהשקיע באפיק שאולי יניב יותר? לחכות עם הכסף בקופת גמל ובבנק עד שיהיו לי 200K ולהשקיע בIRA של IBI ש(נראה לי) גובה את העמלות הנמוכות ביותר, ובכך להימנע מאירועי מס שמכאיבים לכיס? האם באמת השיטה של הארי בראון, שנשמעה לי מדהימה כבר בפעם הראשונה שנתקלתי בה בסרטון יוטיוב לפני כמה שבועות, היא באמת כזאת טובה? לנהות אחרי הבטחות העושר של המהמרים במסחר היומי? (כאילו, אני לא באמת אעשה את זה. אבל לפעמים הריגוש קורץ לי ;) ). אני מרגישה שככל שאני לומדת יותר אני יודעת פחות ושעד שלא אתנסה בזה ב"רטוב" אני לא באמת אבין.
ב. עולם המשכורות הישראלי לחסרי תואר ו/או ניסיון הוא מאכזב (בלשון המעטה). בעוד באוסטרליה, לדוגמא, אפשר למצוא עבודות קטיף שבהם אפשר להרוויח כ12K ש"ח בחודש, בישראל קשה למצוא עבודה, קשה ו"שחורה" ככל שתהיה, שתרשה לחסוך סכום מכובד. בהתחשב בכך שאני מעדיפה לסיים עם שלב החיסכון מהר ככל האפשר, המחשבה על שנים ארוכות ומשמימות בעבודות שיש לישראל להציע מעוררת בי סלידה. חשבתי לטוס לחו"ל לעבוד, אבל אז נוספים, מעבר למחירים המנטליים/רגשיים/חברתיים של עבודה בארץ אחרת, גם מחירים כספיים שצריך לשלם: שכר דירה (שממנו אוכל להימנע בשנים הקרובות אם אחזור לגור אצל ההורים אחרי שאסיים את העבודה הנוכחית שלי), כרטיס טיסה (יכול להיות משמעותי אם היעד רחוק ואגלה שקשה לי שם מדי), והכי מפחיד- בלת"מים כמו פציעה שבישראל חסרי משמעות בגלל הביטוח הרפואי ואילו בחו"ל יכולים לגרור אותי להוצאות כבדות.

מעבר לזה, אני מתלבטת אם השקעה סולידית היא אכן המשתלמת וה"נכונה" ביותר לעומת, למשל, השקעה ממונפת כמו קניית בית זול עם משכנתא ארוכת טווח ודמי השכרה שגבוהים מתשלום המשכנתא החודשי. כך אני אצור תזרים מזומנים פאסיבי שיכול להיתרגם לערימת מזומנים מכובדת אם תהיה עליית מחירים (שוקלת כרגע דירות סטודנטים בבאר שבע, השקעה בפרברים של אנגליה או השקעה בנדל"ן סופר זול ביוון).

אשמח לשמוע את דעתכם :)
 
ראשית אני חייב להגיד כל הכבוד שאת מתחילה לחשוב על עצמאות כלכלית כבר עכשיו, הלוואי ואני הייתי חושב על זה בגילך :)

אני אישית חונכתי שנדל"ן זו ההשקעה היחידה ולכן אצתי-רצתי לרכוש דירה בשנות ה-20 לחיי.
אחרי יותר מחצי עשור נתקלתי בשיטת ההשקעה במניות דיבידנד שמגדילות את הדיבידנדים שלהן בכל שנה בעקביות (אני מפרט יותר כאן: http://www.hasolidit.com/kehila/threads/מידע-על-השקעות-במניות-דיבידנדים-גדלים.655/).
כשביצעתי השוואה בין התשואה שלי בפועל מהדירה (כולל שכירות ועליית ערך שהכפיל את עצמו - מינוס הוצאות תחזוקה ומשכנתה) לבין השקעה במניות דיבידנד (בתחילת 2008 - ממש לפני שהבורסה נחתכה בחצי) התפלאתי לגלות שרכישת הדירה עלתה לי כמעט חצי מיליון שח ברווחים שלא קיבלתי.

מאז אני התקבעתי על השקעה במניות דיבידנד ואני מפנה לשם את כל החסכונות שלי.

אם תחליטי לעבור לחו"ל (ארצות הברית או קנדה בעיקר) אז את תגלי שהנושא של מניות דיבידנד הרבה יותר פורח שם מאשר בארץ והברוקרים אפילו מספקים שירותים מיוחדים שמיועדים להשקעות מהסוג הזה (כגון תוכניות DRIP ללא עמלות).

בכל אופן דעתי האישית היא שאת בדרך הנכונה וממש לא משנה איזה סגנון השקעה תבחרי.
אם מתאים לך יותר "לקנות 4 ניירות ולשכוח מהכל" אז הארי בראון מצא לך את נוסחת הקסם כמו ש @הסולידית משקיעה.
אם מתאים לך יותר "לקבל משכורת גדלה ולהתעלם מגחמות השוק" אז מניות דיבידנד יתאימו יותר כמו שאני משקיע.
אם מתאים לך "לנהל נכסים ולתקשר עם אנשים" אז נדל"ן מניב יכול להתאים מאוד כמו ש @רוני ו @אורי משקיעים.

יש הרבה דרכים להגיע למטרה שלך והדרך הנכונה היא הדרך שתעזור לך לישון טוב בלילה.
 
אני בת 22, מקווה להגיע לעצמאות כלכלית תוך 5-10 שנים :)
כל הכבוד :)

האם באמת השיטה של הארי בראון, שנשמעה לי מדהימה כבר בפעם הראשונה שנתקלתי בה בסרטון יוטיוב לפני כמה שבועות, היא באמת כזאת טובה?
היא לא. היו כאן כבר כמה וכמה דיונים על זה. בגדול היא בסדר כדי לשמור על הכסף אבל לא כדי לייצר תשואה ריאלית משמעותית.

בעוד באוסטרליה, לדוגמא, אפשר למצוא עבודות קטיף שבהם אפשר להרוויח כ12K ש"ח בחודש, בישראל קשה למצוא עבודה, קשה ו"שחורה" ככל שתהיה, שתרשה לחסוך סכום מכובד.
יש נישות רווחיות אבל הן לא סקסיות בלשון המעטה. למשל רצף טוב מרוויח המון כסף בישראל, יש סינים שעושים את זה ב-15-20 אלף לחודש.

בהתחשב בכך שאני מעדיפה לסיים עם שלב החיסכון מהר ככל האפשר, המחשבה על שנים ארוכות ומשמימות בעבודות שיש לישראל להציע מעוררת בי סלידה.
מצטרף לתחושה הזו.

מעבר לזה, אני מתלבטת אם השקעה סולידית היא אכן המשתלמת וה"נכונה" ביותר לעומת, למשל, השקעה ממונפת כמו קניית בית זול עם משכנתא ארוכת טווח ודמי השכרה שגבוהים מתשלום המשכנתא החודשי. כך אני אצור תזרים מזומנים פאסיבי שיכול להיתרגם לערימת מזומנים מכובדת אם תהיה עליית מחירים (שוקלת כרגע דירות סטודנטים בבאר שבע, השקעה בפרברים של אנגליה או השקעה בנדל"ן סופר זול ביוון).
כדי להיכנס להשקעות יותר אקטיביות בכל תחום צריך לצבור כמה שנים של ידע ונסיון. לא הייתי עושה דבר כזה אלא שומר על משהו יחסית פאסיבי וצובר הון עד שמצטבר ידע ברמה סבירה. מובן לי הרצון לעשות "מכה" אבל עדיף לא לנסות את מזלך אלא אם את בסדר עם להפסיד את הכסף.
 
כל כך הרבה חוסר וודאות.
לדעתי, קודם כל את צריכה להאט טיפה. נכון שבוער לך להגיע לעצמאות כלכלית וזה מצויין, אבל slow and steady יביא אותך לשם מהר יותר מאשר to burn fast and furious.
אין לי דעה לגבי הרפתקאות בחו"ל.
תתחילי מלשאול את עצמך כמה כסף את תצתרכי כדי לחיות באופן עצמאי כלכלית. מה זה בכלל אומר עבורך? האם זה אומר לא לעבוד אף פעם? או מדי פעם? מה עם בן זוג? האם הוא יעבוד או לא? (שאלה קריטית כאשר הנכסים שלכם יהיו משותפים). כיצד ההוצאות שלך ישתנו עם השנים כאשר תגורי עם בן זוג, ויהיה לך רכב (אל תניחי בקלות שלא יהיה) וילדים וכד'.
תניחי שמותר לך למשוך בין 3% ל-4% מהתיק שלך כל שנה (לפני מס) בשביל להתקיים ותגיעי לגודל התיק שאת צריכה להגיע אליו כדי לעמוד ביעדים שלך.
ברגע שיש לך את הנתון הזה, תתחילי לחשוב איך את מגיעה לשם. כמה את צריכה לחסוך, כמה את צריכה להכניס כל חודש, כמה את יכולה להניח שהתיק שלך יגדל כל שנה (5% ריאלי בשנה זאת הנחה הוגנת).
אם את לא מכירה את החשבון של איך עושים את החישובים הללו, רצוי ללמוד - זה מופיע המון פה בפורום וגם ברפרנסים הבאים, שאותם את חייבת לקרוא בלי קשר אם עוד לא עשית זאת:
כל הבלוג של הסולידית וכל הבלוג של MMM
שני ספרים: Your Money or Your Life וגם Early Retirement Extreme.
ברגע שתדעי כמה את צריכה לחסוך ולהרוויח זה יאפשר לך יותר טוב לתכנן את השנים הבאות. יכול להיות שאת בונה על הוצאות נמוכות באופן קיצוני (כמו הסולידית) אז אפילו הכנסה ממוצעת תביא אותך ליעדים שלך מהר, אולי את מכוונת להוצאות גדולות למדי ואז את צריכה המון חסכונות ומשמע הכנסה גבוהה (למשל הייטק כמו שמאפיין רבים מחברי הפורום) ופרק זמן סביר (נניח 10-15 שנים ולא 5). זה ה-master plan שאת צריכה לדעת אותו וידריך את שאר ההחלטות שלך.

לגבי עולם ההשקעות - את חייבת לפחות להכיר בעובדה שמי שלא יודע מה הוא עושה נכווה. ואז את צריכה לשאול את עצמך האם את יודעת מה את עושה.
ואם את לא, אז קחי שני צעדים אחורה. הדבר הכי חשוב שאת צריכה לעשות בהשקעות זה לא להפסיד את הכסף שחסכת, ואת זה עושים ע"י כך שעושים כמה שפחות טעויות.
תלמדי על התחומים השונים שמעניינים אותך, כמו שדעת ציין יש כאן בפורום הרבה נק' התחלה מעולות.
 
Join the club, יש הרבה בני 18-24 פה בפורום עם ראש לדברים האלה. ממש לא צריך להצטדק עם "עדיף מוקדם ממאוחר..." וכל מיני אימרות כאלה. הרבה יותר טוב להתחיל את זה בגילאים שלנו מאשר פתאום להיחשף לזה איפשהו אחרי שיש חתונה וילדים על הראש.
אני לפחות יודע פה על עוד שני בחורים ובחורה אחת בני 22 (מלבדי) וגם היתה לנו פה עוללה בת 18 לפני שבוע אז את בסדר גמור.

בקשר לכסף שלך זה נשמע שאת ממש מפוזרת ולא סגורה על עצמך. רצוי שתתחילי לחקור כדי לגלות מה הנישה שמתאימה לך ולדבוק בה. בבלוג של הסולידית יש לך הרבה יותר מידע ממה שאת צריכה על תיקים פסיביים.
ספציפית לגבי התיק של הארי בראון, אני רואה בו נקודה חיובית אחת רצינית - 25% זהב - אבל זה כי אני משוחד ומתכות יקרות זה די התחום שלי. וזה גם החיסרון שלו כי לרוב הדעות 25% בזהב זה יותר מדי. רוב האנשים הולכים על 5%-15%. וגם בערוב ימיו הארי בראון בכבודו ובעצמו חזר בו מהתיק שלו ושינה אותו, בייחוד כי רכיב ה-25% מזומן היה בדיעבד לא הדבר הכי מבריק לעשות מסיבות שאני מקווה שהן ברורות.
 
ברוכה הבאה לפורום אילה.
אני לא יודע אם תגיעי לעצמאות כלכלית תוך 5 עד 10 שנים, אבל את ללא ספק יכולה לשפר עמדות.
 
רוב האנשים הולכים על 5%-15%
רוב האנשים לא מושקעים ישירות בזהב כלל, לא שזה אומר משהו.
אני לא יודע אם הארי בראון חשב על ריבית 0 כשהוא הגה את הרעיון, כמו שאני רואה את זה, יש פה 75% תיק (מזומן, אג"ח, זהב) שמניב 0, ולא משנה איך נשחק עם הקורלציות זה לא יכול להיות מגניב מידי כתיק מוטה צמיחה.
 
רוב האנשים לא מושקעים ישירות בזהב כלל, לא שזה אומר משהו.
אמת
התכוונתי כמובן, רק לאלה שכן
אני לא יודע אם הארי בראון חשב על ריבית 0 כשהוא הגה את הרעיון, כמו שאני רואה את זה, יש פה 75% תיק (מזומן, אג"ח, זהב) שמניב 0, ולא משנה איך נשחק עם הקורלציות זה לא יכול להיות מגניב מידי כתיק מוטה צמיחה.
טוב, זו פעם ראשונה בהיסטוריה שמנסים לעשות ZIRP (Zero Percent Rate Policy( ועוד לכל כך הרבה זמן בכל כך הרבה מקומות בעולם במקביל. בתקופה שהארי בראון היה חי ה-1% של אלן גרינספן כשהוא היה יו"ר הפד היה נראה הזוי והיום מסתכלים על זה מלמטה כאילו שזה משהו חריג.

למה מניב 0%? ראית פעם גרף של התשואה השנתית שלו? בשנים טובות הוא עושה בלי בעיה 9% אפילו אחרי שהתחלנו עם ZIRP.
 
היי תודה לכל המגיבים D:

אז קודם כל, ברור שקראתי לא מעט בבלוג פה, בבלוג של MMM ובבלוג של ERE לפני שכתבתי פה בפורום, אבל לצערי זמן זה משאב מוגבל (ואפילו מאוד :'( ) ולכן קשה לי להאמין שקראתי אפילו עשירית מכל אחד מהבלוגים. אנסה לתקן את זה כמה שיותר מהר.

אני אפרט קצת את התוכניות שלי:
קודם כל, חיים בצמצום ברמה היומיומית הם לא אתגר קשה מדי בשבילי. אני לא חובבת גדולה של קניות ובזבוזים ולכן התכנית שלי כוללת לא מעט שנים של הוצאות נמוכות באופן קיצוני. אבל אני כן רוצה להגיע לזמן בחיים שלי שבו כסף הוא לא אישיו בוער- שאני אוכל לתת לעצמי לצאת לחופשה מפנקת בלי לחשוב יותר מדי, לא להתלבט אם ללכת לחתונות בגלל המתנה וכו'.
בגדול, המטרה המרכזית שלי היא ליצור תיק השקעות מאסיבי מספיק כדי שא. יהווה לי רשת ביטחון כלכלית ב. אוכל להניח אותו לתפוח בשקט בלי צורך להמשיך להזרים אליו כסף. אחרי שיהיה לי את זה אני לא רואה בעיה בלממן את עצמי ע"י עבודות זמניות שאני נהנית לעשות- וזו גם ההגדרה שלי לעצמאות כלכלית- ביטחון מלא בכך שאם אני לא נהנית במשרה החלקית שבחרתי לעצמי אני יכולה לעזוב אותה בכל רגע נתון בלב שקט.

לגבי סוג ההשקעה הנכונה, האמת היא שמבחינתי ההשקעה הנכונה ביותר היא ההשקעה המניבה ביותר. אני מוכנה לחכות זמן (לפי מה שהבנתי לפחות עשר שנים) לפני שאני אפילו שוקלת לגעת בתיק ואני אהיה מוכנה לראות את החזקות התיק נחתכות באופן קיצוני במידה ואני באמת מאמינה בתיק שבניתי. לצערי, הנתון של ה8%-9% ששמעתי שתיק ההשקעות של הארי בראון מניב פשוט נשמע לי חלומי, לא מציאותי בכלל. אני מאמינה לסולידית שזאת התשואה שהיא מקבלת, אני פשוט לא יודעת אם זה sustainable ואם זה קשור איכשהו לכניסה מתוזמנת לשוק או משהו אחר שפספסתי. שקלתי לבזר את הכסף בין צורות השקעה שונות (לדוגמא שליש הארי בראון, שליש נדל"ן ושליש מניות דיבידנד) אבל אז החלטתי שזה פשוט טמטום, במיוחד בהתחשב בכך שאין לי הרבה כסף לבזבז על שטויות. אני פשוט צריכה להחליט על הדרך הנכונה בשבילי וללכת איתה עד הסוף.

לגבי מספרים מדויקים- בהתחשב בגיל שלי ובעובדה שעד עכשיו גרתי בבית של ההורים שלי ועכשיו אני גרה איפה שאני עובדת, אני לא באמת יודעת כמה כסף אני צריכה כדי לקיים את עצמי באופן עצמאי. קבעתי לעצמי מספר שרירותי שהוא 1,000,000, שזה נותן לי בערך 3K לחודש בsafe withdrawal rate למקרי חירום, ואני אעדכן את המספר אם אני אגלה שאני לא מסוגלת לחיות על 3K בחודש. בכל מקרה, כדי להגיע ל1,000,000 אני אצטרך לחסוך 100,000 בשנה לשבע שנים הבאות בהנחה שהריבית של החיסכון שלי היא בממוצע 8%. בהתחשב בכך שהתרחיש שהצגתי פה למעלה זה האופטימום שבאופטימום הן מבחינת גובה הריבית והן מבחינת סכום חיסכון שנתי, וקשה לי להאמין שבישראל אני אצליח לחסוך סכומים כאלה בלי תואר (מזמן הגעתי למסקנה שתואר זה בזבוז זמן מוחלט), אני קצת תקועה. מצד אחד ברור לי שעכשיו זה הזמן לחסוך באגרסיביות ולעבוד כרצפית, קוטפת פירות או כל עבודה אחרת שתאפשר לי לסיים את העבודה הקשה של לבנות nest egg גדול ככל האפשר בזמן הקצר ביותר, מצד שני אפילו עם העבודות הקשות האלה אני לא בדיוק רואה את עצמי עומדת ביעדים (המאוד קשוחים, אני יודעת) שהצבתי לעצמי.

בMMM לדוגמא ראיתי פוסט נהדר שבו הוא מפרט כ50 עבודות בלי תואר שאפשר להרוויח בהם 50K$ בשנה באמריקה. מישהו נתקל/מעוניין לעזור לי לבנות רשימה כזאת שרלוונטית לישראל? ראיתי פה רצפות, יש עוד?

תודה לכל הלינקים לאתרים ולמאמרים ולכל המלצות הקריאה, מבטיחה לקרוא אותם במהירות האפשרית ולעדכן פה את המחשבות שיש לי לגבי אפיק ההשקעה הנכון בשבילי והדרך לחסוך מספיק כסף כדי להיות מליונרית לפני גיל 30 (מקווה שהמטרה הנוצצת הזאת תיתן לי זריקת מוטיבציה כל פעם שאני אשקול להתייאש ;) )

אה כן, אני אשמח אם תגידו לי מה דעתכם לגבי קופת הגמל המנוהלת שבה אני מושקעת בתשואה של כ5% בשנה- להשאיר שם את הכסף כרזרבה "בטוחה"? למשוך בסוף השנה ולצרף להשקעה שאותה אבחר בסוף השנה? אני מרגישה (ואולי זה כי אני חדשה בכל התחום) שאין ספק שבהתחלה אני אעשה טעויות, ופסיכולוגית מרגיש לי יותר קל לעשות טעויות עם כסף שבכל מקרה מאבד מערכו כל עוד הוא שוכב בבנק לעומת כסף שגם אני אני מרוויחה רק 2% ריאלי, לפחות אני לא מפסידה עליו כלום. כמה משקל אתם נותנים לפסיכולוגיה בקבלת החלטות כלכליות?

תודה על התשובות, מרגש לראות פה קהילה שעוזרת לזרים מוחלטים בלי לקבל שום דבר בתמורה :)
 
קבעתי לעצמי מספר שרירותי שהוא 1,000,000, שזה נותן לי בערך 3K לחודש בsafe withdrawal rate למקרי חירום, ואני אעדכן את המספר אם אני אגלה שאני לא מסוגלת לחיות על 3K בחודש.
מיליון שח נותן לך 30 אלף שח בשנה (לפי כלל 3% ולפי תשואת דיבידנד התחלתית) לפני מיסוי.
אם תורידי מזה מס תקבלי בין 22.5 אלף ל-27 אלף בשנה (תלוי בשיטת העבודה ובכמות הרווח).

זה מתורגם לבין 1875 ל-2250 שח לחודש ולא 3000!

הכנסתי את המספרים שהצגת לקובץ אקסל שיש לי שמשערך קצב גדילה משוער ובאיזה גיל ניתן לפרוש בהתאם לחיסכון אם משקיעים במניות דיבידנד.

השתמשתי במספרים הבאים:
* תיק התחלתי של 100 אלף שח
* חסכון עקבי במשך 10 שנים בדיוק
* דרישה של 3000 שח בחודש אחרי מיסים בתום ה-10 שנים
* עמלת פעולה של 7.5 דולר
* מס של 25%
* תשואת דיבידנד התחלתית של 3% וקצב גדילה של 6% בתיק דיבידנדים (מספרים מאוד נמוכים יחסית להיסטוריה אבל אני מעדיף לחשב חישובים פסימיים ולהיות מופתע לטובה מאשר ההפך).

בשביל להגיע ליעד שלך באמצעות תיק דיבידנדים את צפויה להצטרך חיסכון של 8,800 שח בחודש.
בתום ה-10 שנים לפי ההשקעות הנ"ל את צפויה לקבל תיק שמניב משכורת חודשית של 3,012 שח עם "שווי שוק" של 1,606,385 שח.
בשנה ה-11 המשכורת צפויה להיות 3,377 שח.
בשנה ה-12 המשכורת צפויה להיות 3,761 שח.
...
בשנה ה-15 המשכורת צפויה להיות 5,038 שח.
בשנה ה-20 המשכורת צפויה להיות 7,650 שח.
בשנה ה-30 המשכורת צפויה להיות 15,376 שח.
בשנה ה-40 המשכורת צפויה להיות 28,232 שח.
בשנת היובל (50) המשכורת צפויה להיות 50,560 שח.
וזה ממשיך לגדול... (כל המשכורות הן נטו לאחר מס)

אם אני אשנה את המספרים ואקבע את החיסכון החודשי ל-5,000 שח אז את תוכלי לקבל משכורת של 3,000 שח בתוך 15 שנים (במקום 10).
זה אומר למעשה שבגיל 37 את ככל הנראה תוכלי לפרוש גם עם חיסכון של 5,000 בלבד והמשכורת מהתיק ממשיכה לגדול בלי שתעבדי יותר מידיי רק בגלל שהחברות מגדילות את הדיבידנדים שלהן.

אולי עכשיו את מתחילה לראות את האפקט העצום של הריבית דריבית מצד אחר (השקעה מחדש של דיבידנדים) ושל אפקט הגדלת הדיבידנד האורגני (שלא קיים בתיקים אחרים כגון הארי בראון).

בMMM לדוגמא ראיתי פוסט נהדר שבו הוא מפרט כ50 עבודות בלי תואר שאפשר להרוויח בהם 50K$ בשנה באמריקה. מישהו נתקל/מעוניין לעזור לי לבנות רשימה כזאת שרלוונטית לישראל? ראיתי פה רצפות, יש עוד?
אני מאוד אשמח לראות את הרשימה הזו!
חשוב לי לציין שאני עובד הייטק אבל אין לי תואר (או אפילו תעודת בגרות...) כך שגם להייטק אפשר להתקבל בלי תואר - הכל מסתכם במה את יודעת לעשות ואם הצלחת למכור את עצמך לעבודה הראשונה שלך (אצלי זה היה חברת אינטל).

אין ספק שבהתחלה אני אעשה טעויות
אם היו פותחים קרן השתלמות/תעודת סל שמרוויחה מכל הטעויות של האנשים שמתחילים לסחור בבורסה אני הייתי קונה יחידות שלה עם כל אגורה שרק יכולתי להשיג :)

כמה משקל אתם נותנים לפסיכולוגיה בקבלת החלטות כלכליות?
הפסיכולוגיה זה הדבר הכי חשוב ובדיוק בגלל זה אני חושב שהשיטה שמתאימה לך היא לא השיטה שתניב את התשואה הגבוהה ביותר אלא השיטה שאת יכולה לישון אתה בלילה.
וכאן אנחנו חוזרים ל:
מבחינתי ההשקעה הנכונה ביותר היא ההשקעה המניבה ביותר.
לא יעזור לך בכלל לבחור שיטה שיכולה להרוויח 100% בשנה אם אחרי שני וחצי את תמכרי את הכל בגלל שהיא בהפסד זמני של 50%.
זו טעות שרוב המשקיעים המתחילים עושים ולכן רובם המוחלט מפסיד סכומי עתק בשנים הראשונות.
חלק גדול מהם מפסיד כל כך הרבה שהוא מוכר הכל ולא מתקרב יותר לבורסה (ועוזר לקדם את הסטיגמה שבבורסה אי אפשר להרוויח).

אל תניחי שאת לא תעשי את הטעויות הללו כי זו יכולה להיות הטעות הכי גדולה שלך!
 
למה מניב 0%? ראית פעם גרף של התשואה השנתית שלו? בשנים טובות הוא עושה בלי בעיה 9% אפילו אחרי שהתחלנו עם ZIRP
ראיתי, כן. ראיתי שהתיק של בראון משנת 1980 ועד היום הניב כשליש מתיק 100% מניות לאותה התקופה. אבל העבר לא מעניין.
אני לא מתיימר לדעת מה יהיה בעתיד, אבל גלגול אג"חים מח"מ 30 בסביבת ריבית 0 נראה כרגע כמו התאבדות פיננסית, הרווח בכל מקרה חסום ל - 0 בחלק הזה.
אם וכאשר הריבית תחזור לשערים הגיוניים התיק יהיה שוב רלוונטי, אבל לי נראה שמי שיחזיק בו מהיום ועד שזה יקרה לא אמור להיות אופטימי במיוחד.
 
גלגול אג"חים מח"מ 30 בסביבת ריבית 0 נראה כרגע כמו התאבדות פיננסית
לא יכולתי להסכים יותר...

כן, בדיוק בגלל זה אני גם נגד התיק של הארי בראון. אבל אל תשכח שיש לך בהיסטוריה גם שנים שמדדי מניות היו קפואים לחלוטין עשור ויותר. כך שגם זו לא תמיד ה-דרך לצמוח.
 
תיק הארי בראון הוא לא תיק סטנדרטי וחשוב להבין זאת. זה תיק שעיקרו הוא להיות חסין לתהפוכות גדולות כמו אינפלציה ודפלציה. זה לא תיק שמיועד לגדול בצורה ברת השוואה לתיקים אחרים.
השימוש הכי טוב שלו הוא כנראה בשימור הון עם צמיחה קלה. גם בתנאים מעולים (!) שהיו לתיק בעשורים האחרונים (צמיחה כלכלית, ריבית יורדת, אינפלציה נמוכה) הוא נתן את התשואה הנמוכה ביותר מכל התיקים ה״ידועים״ (פרסמתי פה השוואה מקיפה בעבר). במצב של הריבית היום הוא במצב התחלתי פחות טוב.
 
@adamshalev אשמח אם תפנה אותי להשוואה שערכת..
יש כאן מידע.
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/תיק-עוגת-דובדבנים-מה-אתם-חושבים.270/
שימי לב שאל לך להסתמך על זה אלא לקחת את זה כנק' התחלה למחקר עצמאי. בכל מקרה כל הנתונים שהתבססתי עליהם (וגם הנתונים ב-portfoliovisualizer) מתבססים על נתונים שנאספו ידנית ע"י Simba מפורום בוגלהדס וצריך לקחת אותם בערבון מוגבל.
 
Join the club, י
אני לפחות יודע פה על עוד שני בחורים ובחורה אחת בני 22 (מלבדי)
.
גדלתי בשנה:'(

לפותחת השרשור,
את מאד צעירה
נשמעת מאד חכמה
ונשמע שאת מסוגלת להכיל הרבה מידע למרות הלחץ מבזבוז זמן.
כידוע לחץ/חרדה יכול להית גורם מעכב משמעותי (אם זה יעודד אותך מה שאת קראת בכמה שבועות לוקח לי מס שנים), אבל כמו שאמרתי נשמע שאת מסוגלת להתמודד עם זה.
לדעתי את צריכה לעשות סדר בכל הנושאים והתת נושאים. לפחות זה מה שעוזר לי (אני משתמשת בשיטות של מיפוי חשיבה וזה עוזר לי להצליח להכיל יותר חומר)
בכל מקרה, שיהיה לך המון בהצלחה ושוב, שימי לב שמה שמעכב זה לחץ ולא עודף האינפורמציה וגיבוש התכונית.
 
קצב גידול של 6% בדיבידנדים זה אומר שאחרי 50 שנה אני מקבל פי 18 דיבידנד בערך ממה שאני מקבל היום למניה?
 
בהצלחה.
תנשמי, אין לאן לרוץ.
באחד הפוסטים של הסולידית יש רשימת קריאה.
הייתי מתחיל ממנה בדגש על "הליכת אקראי בוול סטריט"
 
@אילה
לגבי מספרים מדויקים- בהתחשב בגיל שלי ובעובדה שעד עכשיו גרתי בבית של ההורים שלי ועכשיו אני גרה איפה שאני עובדת, אני לא באמת יודעת כמה כסף אני צריכה כדי לקיים את עצמי באופן עצמאי. קבעתי לעצמי מספר שרירותי שהוא 1,000,000, שזה נותן לי בערך 3K לחודש בsafe withdrawal rate למקרי חירום, ואני אעדכן את המספר אם אני אגלה שאני לא מסוגלת לחיות על 3K בחודש.
זה שאת מתחילה לחשוב על הפרישה כבר בגילך זה יפה מאד, אבל לדעתי ככל שפורשים מוקדם יותר יש לקחת הערכות שמרניות יותר. אם תפרשי בתוך שנים ספורות, יש מצב שתצטרכי לחיות עוד 100 שנה אפילו. כלל ה-300 עשוי להפוך לכלל ה-400. כמו כן, כפי שציינו פה, על החלק מהתיק שלך שהוא רווח, חל מס רווחי הון.
את בטוחה גם שאת מסוגלת לחיות מ-3K בחודש? אם את גרה עם ההורים או בן זוג זה סביר, אם כי זה דורש לחתוך בתקציב משמעותית מתחת לתקציב של הסולידית, וזה מותנה בזה שתקני דירה או שמחירי השכירות יפספיקו לעלות.
אחרת, זה אומר כנראה לגור כל החיים עם שותפים כי קשה לי לראות איך אפשר לגור לבד בתקציב כזה.
 
@adamshalev זו פעם שניה שאני קוראת אותך ממליץ בין היתר לקרוא את כל MMM ומאוד רוצה ליישם (מקריאת התגובות האחרות שלך כאן אני מניחה שבהמלצה יש טעם ושאני ארוויח מהיישום ) אבל ניסיתי כבר פעמיים - תקציר וגם לקרוא מהתחלה. ומה שמרתיע אותי כל פעם זה העובדה שהוא מדבר די בהתחלה על fixing-upping ואני מקבלת את הרושם שזה אולי הדבר המכריע שנותן לו יתרון מול אחרים. למרות שבהמשך הוא כן נוגע גם באספקטים אחרים של סולידיות.
בהנחה ש fixing-upping אינו פתרון רלוונטי לגביי, איך אני 'מתגברת על הייאוש' שאין מה לחפש אצלו וממשיכה לקרוא ? אשמח אם תזרוק לי כמה עצמות מהבלוג שלו שבשבילך היו מועילים/מרשימים ביותר , מה שייתן לי push לחזור לקרוא אותו והפעם בשלמות.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
מ מחפש קבוצת רכישה לקרן השתלמות זולה (עדיף IRA) פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
מ מי שמעונין לקנות ביטקיון אמיתי ולא קרן שמחכה את הביטקיון איזה מהאפשריות עדיף השקעות אלטרנטיביות 1
E s&p 500 , נסד"ק 100, מדד עולמי, יש לי את כולם. אבל במה עדיף להשקיע? שוק ההון 23
Anrala האם עדיף להשקיע דרך קרן סל עם חוזים עתידיים על הביטקוין או דרך קרן ספוט? השקעות אלטרנטיביות 20
מ מה עדיף VOO או SPY? שוק ההון 13
TechInvest50 עדיף מאוחר מלעולם - יומן מסע של Late bloomer יומני מסע אישיים 4
א היי , הכנתי אקסל שאומר מה עדיף, קרן כספית או פק"מ שוק ההון 0
O שני חשבונות עו"ש - מה עדיף, שניהם באותו בנק או כל אחד בבנק אחר? צרכנות פיננסית 12
S הזמנות באינטרנט בחו"ל - עדיף לשלם בשקלים בפייפאל או מטבע חוץ באשראי (1% המרה)? צרכנות פיננסית 3
M האם לאזרחים אמריקאים עדיף להשקיע ב IRA או בקופות מנוהלות? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
ס מה עדיף קופגל"ה או קרן סל ישראלית שוק ההון 21
E איזה מכשירים פיננסיים עדיף לפדות ברכישת דירה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
A מה עדיף בין לרכוש תעודת סל בארץ או בארה"ב? שוק ההון 1
ה בהשקעת סכום גדול - עדיין עדיף בארץ? שוק ההון 25
A מה עדיף היום: קנית אג"ח ממשלתי או אג"ח חברות בדרוג גבוה? שוק ההון 9
J מה עדיף להקדים תשלומים לקבלן ולהימנע מהצמדה לממד או להפקיד את הכסף בפקדון חסר סיכון בריבית של בערך 4%? נדל"ן 7
Y האם עדיף לרכוש קרן שמנוהלת בידי בית ההשקעות שלי? שוק ההון 2
A האם לא עדיף לקנות מניות ערך של מדד מסוים מאשר את המדד עצמו? שוק ההון 43
A האם עדיף להשקיע במדדים בעלי Cape נמוך פוסטים מאיכות נמוכה 21
A במידה ולפרויקט יש ליווי בנקאי האם עדיף לשלם את כל הסכום כמה שיותר מהר? נדל"ן 2
לב מישקין מה עדיף לקנות רכב יד שנייה או לקחת מהעבודה תמורת תשלום? צרכנות פיננסית 12
S עדיף דקה ביום מאשר שעות בסוף שנה :) מיסים 1
ה האם עדיף קרן מחקה ישראלית על בלאקרוק? שוק ההון 4
I באיזה יום בחודש עדיף לרכוש מדדים בקרן ההשתלמות שלי? שוק ההון 8
א מה עדיף: חשבון מסחר עצמאי או קופ"ג להשקעה בדמי ניהול זולים? שוק ההון 4
T לוקסמבורג או אירלנד - מה עדיף? שוק ההון 1
א מה עדיף קרן נאמנות או תעודת סל? פוסטים מאיכות נמוכה 23
A באיזו חברה עדיף לשים קרן פנסיה במסלול עוקב סנופי שוק ההון 1
M תכנון השקעה בשוק ההון לטווח של 20 שנים, מנסה להבין מה עדיף. שוק ההון 3
T בתור ישראלי, שעובד דרך האינטרנט ומטייל בחו"ל, מה עדיף, PayPal, Payoneer או Skrill? צרכנות פיננסית 1
Anrala האם עדיף לשלם בתשלומים או בתשלום אחד לדברים הבאים: צרכנות פיננסית 21
שם משתמש בעייתי איפה עדיף להפקיד כ-10,000 ש"ח: קרן פנסיה או גמל להשקעה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10
T 3 דרכים להקצאת הון עצמי לדירה להשקעה - מה עדיף? נדל"ן 24
E פרילנסר. מה עדיף: יותר לקוחות שמשלמים פחות או פחות לקוחות שמשלמים יותר? אוף טופיק 1
O לא מבין למה אתם אומרים ש- S&P500 עדיף על השקעה אקטיבית שוק ההון 113
F עדיף סילוק משכנתא מהיר או לפרוס ל-25,30 שנה? נדל"ן 7
השועל מה עדיף, דירת 3 או 4 חדרים להשקעה? מחיר למשתכן. נדל"ן 8
R האם ייתכן שבמשיכה בפרישה מוקדמת יהיה עדיף לשלם מס שולי? מיסים 15
E דמי אחזקת רכב או החלפת ההטבה בשכר ברוטו גבוה יותר בגובה דמי החזקת הרכב, מה עדיף מבחינת מס? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 5
E אני פרילנסר. האם כדאי לקחת עבודה בכל מחיר? או עדיף כלום? אוף טופיק 26
ש כשצריך להנזיל: מאיפה עדיף למכור מניות - קרן השתלמות או חשבון רגיל? שוק ההון 28
ח מה לדעתכם עדיף כיום לצעיר בן 23 לסכומים של כמה עשרות אלפי שקלים ולטווח ארוך, לא למסחר מדי אקטיבי שוק ההון 16
ד מה עדיף 2% מההפקדה 0% מהצבירה או 1.49% מההפקדה 0.05% מהצבירה שוק ההון 17
ח האומנם תיק עצמאי עדיף על תיק מנוהל? שוק ההון 17
S תיק מסחר עצמאי עדיף על קופת גמל להשקעה - האומנם? שוק ההון 40
א מסחר בASX עמלות. יכול להיות שבנק ירושלים עדיף? שוק ההון 6
D חיסכון לכל ילד מהמדינה האם עדיף סיכון מוגבר? צרכנות פיננסית 14
ע קבלת סכום גבוהה - מה עדיף בדולר או שקל? צרכנות פיננסית 3
J האם פנסיה עוקב מדד s & p 500 של הלמן אלדובי עדיף על מסלול מנייתי של הראל? צרכנות פיננסית 10
ש כמה משקיעים פה בנסדק 100, סנופי, vti והאם לא עדיף רק נסדק 100? שוק ההון 31

נושאים דומים

Back
למעלה