החומר לא כפוף ללוגיקה, הוא כפוף לחוקי הפיזיקה. הלוגיקה קיימת בתוך השכל האנושי, לא מחוץ לו.מה זאת אומרת לא מגבלה של החומר?
ח"ב פ' יג, "וההשקפה השניה". ח"ג בתחילת פ' טו.אפשר ציטוט מדויק?
הרמב"ם, למשל.מי אלה אותם מאמינים?
משולש עגול אכן לא מוגדר.החומר לא כפוף ללוגיקה, הוא כפוף לחוקי הפיזיקה. הלוגיקה קיימת בתוך השכל האנושי, לא מחוץ לו.
הסיבה שהחומר מתנהל לפי חוקי הלוגיקה אינה בגלל שהוא כפוף לה, אלא בגלל שמשפט שסותר את חוקי הלוגיקה הוא משפט ללא מובן.
העובדה שמשולש עגול אינו יכול להתקיים איננה מגבלה של החומר, אלא היא נובעת מן העובדה שמשולש עגול הוא משפט חסר מובן. פשוט אין כזה דבר, או שהוא משולש או שהוא עגול.
2+2=4 זוהי לא תכונה של החומר, אף אחד מעולם לא ביצע תצפית וגילה את חוקי המתמטיקה.
מכאן שיתכן שהאל אינו יכול לפעול נגד הלוגיקה, אבל אין לראות בזה מוגבלות שלו. האל לא יכול לעשות משולש עגול, לא מפני שהוא מוגבל אלא מפני שמשולש עגול הוא מושג לא מוגדר.
תודה רבה על ההפניות.
ח"ב פ' יג, "וההשקפה השניה". ח"ג בתחילת פ' טו.
הרמב"ם, למשל.
לא התפיסה הנאיבית של נבואה, אבל בהחלט אמונתו של הרמב"ם (ושל רוב ההוגים היהודים האחרים) מתבססת על מעמד הר סיני ועל הנבואה.
תתפלא כמה כאלו יש בעולם.אם אלוהים לא מדבר ולא שומע כמו שהרמבם כותב איך זה מסתדר עם התמונה הנאיבית של נבואה ומעמד הר סיני ?
מי אלה אותם מאמינים? אין דבר כזה
לדעתי אתה מתמם, הרבה מאמנים שמים את הדת מעל המדע ומיחסים חשיבות עליונה לכתבי הדת, לא משנה איזו הוכחה מדעית תעמיד מולם, אתה אמנם יכול לטעון שזה לא מעניין אותך, זה מקובל, אבל את הרוב המוחלט של הדתיים זה רלוונטי ומשמעותי בחיים שלו.דת היא לא מדע ואתה בכל זאת מנסה לשים אותם באותה קנה. השוואה הרבה יותר הגיונית תהיה לדיון אתי או אסתטי ששם אין נכון או לא נכון (לפחות ברוב המקרים).
בדיוק כמו שלא מעניין אותי לשמוע איך ניוטון גילה את כח הכבידה כשנפל לו תפוח על הראש.אתה אמנם יכול לטעון שזה לא מעניין אותך
יש גם מלא אנשים שחיים על מינוס והלוואות.תתפלא כמה כאלו יש בעולם.
אז אני אחזור על השאלה שלי, אשמח להבהרה, דוגמא ממך.אשמח לשמוע אילו תפיסות תאולוגיות עולות בקנה מידה עם המדע ?
אמרתי לך - האמונה הליבוביצ׳יאנית לדוגמא.אז אני אחזור על השאלה שלי, אשמח להבהרה, דוגמא ממך.
בוא אתה תגיד איפה אתה רואה התנגשות?אז אני אחזור על השאלה שלי, אשמח להבהרה, דוגמא ממך.
אמממ, בעצם האמונה בקיומו של אלוהים.בוא אתה תגיד איפה אתה רואה התנגשות?
אמרתי לך - האמונה הליבוביצ׳יאנית לדוגמא.
ממליץ בחום!אני צריך זמן בשביל זה, מקווה לפנות קצת.
הרמב"ם שם טוען 2 טענות:תסכים איתי שתורה שלא פוגעת באף אחד אף פעם היא דבר מוגדר שלא כמו משולש עגול,ואף על פי כן האל לא "הצליח" ליצור דבר כזה.מוגבלות האל לפי הרמבם. ואני אפילו לא בטוח שזה ברמה הלוגית.
בשביל זה הוא כתב את כל החצי השני של חלק ב' (פרק לב ואילך).לאור שלילת התארים של הרמבם ,מה בכלל קרה במעמד הר סיני לשיטתו?ומה היא בכלל נבואה לשיטתו?
באותו פרק הרמבם כותב : "מה ששונה מזאת נמנע וכבר הבהרנו (חלק ג פרק טו) שלנמנע טבע קבוע שאינו משתנה לעולם"אינה מגבלה, זה פשוט תיאור מצב שאינו יכול להתקיים, שאין לו מובן.
הרמבם אולי השתית את אמונתו על מעמד הר סיני ,אבל מה שקרה שם הוא משהו שונה מאד מדיבור יום יומי בין אלוהים לאדם,ולכן לא ברור לי מה בדיוק הביסוס ממעמד הר סיני לפי הרמבם. נכון שהוא כתב עוד חצי ספר על הנושא ,אבל מה שבטוח הוא שהביסוס שלו ממעמד הר סיני דק מאד ומוגשם הרבה פחות ממה שנתפס באופן כללי או אצל הוגים אחרים כמו הכוזרי למשלבשביל זה הוא כתב את כל החצי השני של חלק ב' (פרק לב ואילך).
אכן, לאל אין יכולת לעשות זאת. אבל אין זאת בשל מוגבלותו אלא בשל כך "שלנמנע טבע יציב בת קיימא שאיננה מעשהו של עושה ואי אפשר לשנותו כלל".הרמבם כותב בצורה ברורה ב2 הפרקים האלה שלאל אין יכולת על ההתנגשות בין הגורמים שיוצרים מצב בו שלמותם של חלק מהאנשים נפגעת בשל הנהגת התורה
בוודאי שזה לא היה דומה לדיבור בין בני אדם, אבל בסופו של דבר אמונתו של הרמב"ם מבוססת על מושג שהוא לא רציונלי ולא אמפיריציסטי, אלא קשר נבואי עם האל. וכמובן הוא מסתמך על המסורת כדי לדעת שאכן הייתה נבואה. הרמב"ם לא טוען שהוא עצמו נביא.הרמבם אולי השתית את אמונתו על מעמד הר סיני ,אבל מה שקרה שם הוא משהו שונה מאד מדיבור יום יומי בין אלוהים לאדם,ולכן לא ברור לי מה בדיוק הביסוס ממעמד הר סיני לפי הרמבם.
ההשוואה בין הכוזרי לרמב"ם היא בעייתית, כי אלו חיבורים בעלי סגנון שונה (וקהל יעד שונה). צריך להשוות את הכוזרי למה שכתוב ביד החזקה.כמו הכוזרי למשל
אני מאוד תומך בזה, אני חושב שזה מאוד חשוב, כמו שאמרתי בפוסטים קודמים, חשוב ללמוד ולנתח את המקורות, אפשר ללמוד מהם הרבה על החברה האנושית,כל עוד לא מיחסים להם מעמד של קדושה.מה דעתך על למידת ההגות הדתית בכדי להבין ולהפיק הנאה מרובה יותר מתרבות ואמנות המבוססת דת?
אבל מי אמר שהמסורת היא נכונה ואכן הייתה נבואה, אין לכך שום ביסוס, זה משול לבניית מגדל קלפים על בסיס של מים, זה נועד לטביעה.וכמובן הוא מסתמך על המסורת כדי לדעת שאכן הייתה נבואה
מה לא מוגדר בליישב את נטיותיהם של כל האנשים עם הנחיות התורה?אכן, לאל אין יכולת לעשות זאת. אבל אין זאת בשל מוגבלותו אלא בשל כך "שלנמנע טבע יציב בת קיימא שאיננה מעשהו של עושה ואי אפשר לשנותו כלל".
הנמנע הוא דבר בלתי אפשרי בהגדרה, אי היכולת לבצע אותו איננה מגבלה.
בוודאי שזה לא היה דומה לדיבור בין בני אדם, אבל בסופו של דבר אמונתו של הרמב"ם מבוססת על מושג שהוא לא רציונלי ולא אמפיריציסטי, אלא קשר נבואי עם האל. וכמובן הוא מסתמך על המסורת כדי לדעת שאכן הייתה נבואה. הרמב"ם לא טוען שהוא עצמו נביא.
ההשוואה בין הכוזרי לרמב"ם היא בעייתית, כי אלו חיבורים בעלי סגנון שונה (וקהל יעד שונה). צריך להשוות את הכוזרי למה שכתוב ביד החזקה.