• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

האם לאירופאים קל יותר ?

יש הטייה מובנית בכתבות הללו... הנראטיב עובר בצורה חלקה יותר מפי סטודנטים לקולנוע שעובדים במוקדי שירות לקוחות של חברות ביטוח ומפרקים את רוב ההכנסה שלהם על וויד, ולא, נניח, מפי חבר'ה צעירים מפורום הסולידית שמגיעים לשווי נקי של 6 ספרות עוד לפני שמלאו להם 30.
דעתם של סטודנטים לקולנוע יותר ראויה ומשמעותית בנושאים כאלו. כיוון שאם הם לא הייטקיסטים ולא יכולים להיגמל מוויד, זה כי הם סבלו ממשתנים שפריבילגים מפורום הסולידים כנראה לא סבלו מהם (פחות חומר אפור במוח, פחות פניות פסיכולוגית ונפשית להתעסק בשאלות כגון עצמאות וחופש, יותר הגבלות עדתיות, קורבנות של החו-צפה הישראלית וכן הלאה).

מוכרח להודות שאני ממש עצוב שאת לא מתייחסת כלל בבלוג שלך למשתנים עקיפים אך הרבה יותר חשובים שמונעים מאנשים להתנהל באופן אחראי מבחינה כלכלית (ביישנות, חולשת אופי מובהקת מול מוכר במכולת או נציג חדר מסחר, מוח שעובד לאט מן הממוצע, פחד תהומי מכל סיטואציה שבה נדרש ממך לעמוד על שלך, מגרעות רפואיות או נפשיות שמוסיפות על חוסר הכשירות שלך לתפקד בחברה). לדעתי אנשים הסוחבים עמם "ברכות" כאלו אמורים להיות קהל היעד של הבלוג שלך! ממש לא הייטקיסטים שאיתך או בלעדיך הם כבר יסתדרו בתנאי משחק מלאים כשלי שוק (שעובדים לטובתם).

איפה הסמיילי שמבטא אכזבה? :|

לגבי תשובות מתחכמות כגון אלו:
באירופה עשרות מדינות שבהן אוכלוסיות מגוונות והבדלי מנטליות עצומים. החיים של ההייטקיסט הקפריסאי, הרופא באירלנד והסנדלר ברומניה מאד שונים והם לא חולקים ביניהם יותר ממה שהם חולקים איתך. בקיצור, השאלה שלך די חסרת משמעות בעיני.

גם ביישוב בדואי בנגב יש פחות דחף לבזבז מאשר בצפון תל אביב.
וזה עוד בארצנו הקטנטונת, אז שלא לדבר על מדינה בסדר גודל של גרמניה.
עדיין השאלה שלך חסרת משמעות D:

לי זה דווקא ברור כשמש שעדיף להיות אדם עני בשוודיה או בשוויץ מאשר אדם ממעמד הביניים בישראל.

ויש גם גרפים שמראים זאת:
https://www.youtube.com/watch?v=LWs5E7FD2X8

וזה בלי להזכיר אף מילה על המנטאליות הישראלית המעצבנת מול מנטאליות אירופאית, נורבגית, יפנית ועוד.
בגדול מניח שככל שבמדינה ה gdp per capita יותר גבוהה ככה באופן כללי לאדם x מאותה נקודת התחלה יהיה יותר קל
לגמרי. ולדעתי יש סיכוי שמדינה מסוימת גבוהה במדד, בגלל משתנים כמו הומוגניות אתנית או מנטאליות. ובהתאמה, אלו המשתנים שהופכים חוויה של אזרח ל-"טובה" או "רעה" במדינה, ולא בהכרח המצב הכלכלי בפני עצמו של אותה מדינה. בכל אופן, לא בדקתי.
 
נערך לאחרונה ב:
ספציפית לגבי הסדרה

ראיתי את הפרק הראשון..

מה אני אגיד לך. אנשים למדו שם תארים שאיך אגיד בעדינות? לא ממש נדרשים בתעשיה ממש

אני חייב להגיד שלא הסכמתי עם חלק ממה שנאמר שם וחלק כן

אבל אני לא בטוח שבמדינות שונות זה אחרת ספציפית לגבי הנושאים בסדרה
 
אבל אני לא בטוח שבמדינות שונות זה אחרת ספציפית לגבי הנושאים בסדרה
מה דעתך על הנתון המספרי שהציגו בפרק האחרון, שבספרד אחוז גבוה מאוד מבני 20-26 (אם זכור לי טוב) ממשיך לגור אצל ההורים?

וגם בצרפת יש תמונה מדאיגה.
 
מה דעתך על הנתון המספרי שהציגו בפרק האחרון, שבספרד אחוז גבוה מאוד מבני 20-26 (אם זכור לי טוב) ממשיך לגור אצל ההורים?

וגם בצרפת יש תמונה מדאיגה.
גם בישראל זה ככה. משבר הדיור מתרחש בכל העולם כי עם הזמן יותר ויותר אנשים נוהרים לערים.
 
מה דעתך על הנתון המספרי שהציגו בפרק האחרון, שבספרד אחוז גבוה מאוד מבני 20-26 (אם זכור לי טוב) ממשיך לגור אצל ההורים?

וגם בצרפת יש תמונה מדאיגה.


עוד לא ראיתי אותו

אבל זה רק מחזק את מה שאני אומר נראה לי.. המצב לא סוכר גם שם
 
מה דעתך על הנתון המספרי שהציגו בפרק האחרון, שבספרד אחוז גבוה מאוד מבני 20-26 (אם זכור לי טוב) ממשיך לגור אצל ההורים?
אני מניח שזה נובע מכאן (נתוני אבטלת צעירים לפי מדינה באירופה)
 
גם בישראל זה ככה. משבר הדיור מתרחש בכל העולם כי עם הזמן יותר ויותר אנשים נוהרים לערים.

אני אפילו לא חולם לקנות בית כבר בן 31
באמת קשה לי להבין איך אנשים מגיעים לסכומים כאילו שמאפשרים קניית בית באיזור שלא נורא רחוק מהמרכז..
 
נכון, אבל מרגיש לי שעל הנייר קל יותר להגיע ליעד של עצמאות כלכלית במדינה כמו הולנד או גרמניה, אולי נגלה את זה יום אחד :)

אתה יכול לקרוא ב-Early Retirement Extreme Forums, על אנשים ממדינות שונות שרוצים להגיע לעצמאות כלכלית.
מרפרוף זריז, ראיתי זוג מתכנתים בני 30 מוינה, אוסטריה עם שיעור חיסכון של 55%.
עוד גרמני רווק בשנות ה-30 עם 27% חיסכון למרות הוצאות בריאות גבוהות למחלה קשה.
גרמני עם 3 ילדים ושיעור חיסכון גבוה למדי של 50-60%.
 
לי זה דווקא ברור כשמש שעדיף להיות אדם עני בשוודיה או בשוויץ מאשר אדם ממעמד הביניים בישראל.
מסכים עם רוב הדברים שציינת אולם אל תשכח כי אדיף להיות עני בשווה או בשוויץ משום שהעוגה שמה גדולה יותר, זאת בגלל שהקפיטליזם שמה טהור יותר.
ככל שיש יותר כסף למדינה = יותר כסף לדאוג לענייני רווחה.
פחות מכסים / בירוקרטיה / וועדים = יותר פריון ותפוקה.
מוזמן לראות איך מדבר יו"ר ועד עובדים בישראל ואיך יו"ר ועד במדינות אשר ציינת.
 
מכיוון שיש לי משפחה בגרמניה, שהם גרמנים ולא מהגרים, אני יכולה לומר שבני המשפחה שהם מתחת לגיל 30 גם כן לא חולמים על קניה של בית, ובטח שלא באזורי היוקרה של הערים המרכזיות. חברים שלהם בחרו לעבור לערים שהן המעגל השני והשלישי, שאת חלקם אתם מכירים מליגת הכדורגל אבל לא הייתם שם מימיכם בתור תיירים. הערים הללו יכולות להיות בגודל של ראשל"צ, למשל, ויש את יתרון הגודל גם כשהעיר אינה מעניינת במיוחד.
לצעירים של המשפחה שלנו יש הרבה אפשרויות שאין לילדים שלי בישראל. לחיות במרכז אירופה, במקום שבו ניתן ללמוד כל מה שתעלה בדעתך, לגור באזורים שונים זה מזה, וכל זה במרחק נסיעת רכבת של כמה שעות - זה לא מה שיקרה כאן בישראל. אנחנו בגודל של אחת ממדינות הפדרציה הגרמנית, ואפילו לא הגדולות והעשירות שבהן. הדברים שבישראל מתייחסים אליהם כיקרים - בית עם גינה, רכב חדש, חופשות ליד אגם - כל אלה הרבה יותר זולים שם בהשוואה לישראל. יותר מזה, ברלין למשל היא אזור שלא מחזיק את עצמו מבחינה פיננסית בגלל האוכלוסיה שמקבלת המון תמיכה, תמיכה שאותם אנשים שאתם שומעים בחדשות מקבלים ומתמרמרים שישראל לא נותנת. ברלין היא בור של השקעה כספית במהגרים שבאים לבלות בעיר ועוסקים בעיסוקים זעירים שבהם כמעט שלא משלמים מיסים כדי לאזן את ההשקעה הסוציאלית, ושלא תחשבו שאין על זה התמרמרות מצד הגרמנים הרגילים שמשלמים מיסים.

עם זאת, יש הרבה דברים אחרים שלא טובים שם. כפי שאמרו כאן קודם, היחסים הבין אישיים. היכולת ליצור חברות אמיתית. ספונטניות מסוימת ביחסים עם חברים, ולא - אל תשוו לי את הברלינאים כמו שאין מה להשוות את התל אביבים לקרית אתא. בסך הכל, הקנאה מגיעה משני הצדדים במשפחה, לפעמים כאן ולפעמים שם. מי שלא מבין מה זה לעבוד בחברה גדולה גרמנית, על מסלולי הקידום שלה, על המצופה מעובדים, לא יודע על מה הוא מדבר. יש לי הרבה מה לומר על רפואה בפריפריה בגרמניה, וזה לא דומה למה שקורה גם ברמת הגולן אצלנו. דרך אגב, בגרמניה לא נהוג לומר "חברים מהעבודה" אלא "קולגות", וזה תקף גם אם עבדת 20 שנה באותו החדר עם אותו שותף. גם מבחינת השירותיות, תתפלאו אבל יש להם מה ללמוד, ואל תבלבלו בין נימוס לשירותיות. דרך אגב, גם שם מתקשרים מהבנק לבית של סבא שלך ומשכנעים אותו להשקיע בקרנות מוזרות שמפסידות עשרות אחוזים. בקיצור, אני מכירה מקרוב וזה לחלוטין לא אופציה מבחינתי, למרות שהנושא עלה במשפחה שלנו. זה לא אומר שלפעמים לא בא לי לנוח שם חצי שנה... על אגם... במקום שבו לא רואים כל כך הרבה אנשים ופחות צפוף.

מבחינת הנושא של פרישה מוקדמת, לגרמנים יש יתרון מובנה על פני הישראלים, שהצטרפו לתרבות האמריקאית. גרמנים אוהבים לקנות מוצרים איכותיים, לא בעד אופנה מתחלפת, ויש שם הרבה חנויות יד 2 לביגוד, למשל, שלא נחשבות משהו נחות או לעניים. גרמנים רבים יודעים לתקן מכשירים ולעשות עבודות בית, ואין תרבות של עבדים. הקרובים שלי, מעל 80, מסרבים למשל להעסיק גנן, עוזרת בית או מנקה למרזבים, כי הם לא מכירים אף אחד ביישוב שיש לו עוזרת בית. בבניין שבו גרתי קצרות בגרמניה לא היה גנן - היתה רשימת תורנות של השכנים לנקות את המדרגות ולעשב ולגנן בגינה. למעשה, אף אחד מהחברים הגרמנים שלי איננו מעסיק עוזרת או גנן או שיפוצניק. כשחבר לעבודה עבר דירה, הוא לא הזמין מובילים, אלא הזמין את כולנו לעזור לו לסחוב. זה כלל לבקש להרים את מכונת הכביסה שלו לקומה שלישית ולעזור לו לפרק ולהעביר את ארונות המטבח. הסתבר לי שזה מקובל מאד, כי המובילים כל כך יקרים שאף אחד לא מזמין אותם. אף אחד מהאנשים שאני מכירה בגרמניה לא לקח הלוואה לחופשה, למשל. ואם אין כסף השנה, נצא לחופש בשנה הבאה. מאד מקובל לדבר על חסכון, וגם אנשים שמרויחים בעשירון העליון יגידו שמוצר מסוים הוא יקר מדי (למשל זוג נעליים לטרקים) ולכן לא קנו - נראה להם מוגזם. יש הרבה אנשים בלי טלויזיה, או שישלמו רק לנטפליקס ולא לכבלים. אין חתונות יקרות וגם לא נותנים מתנות יקרות לחתונה, וגם לא נהוג לבזבז על מתנות יקרות לאירועים אחרים. ללכת לחתונה עם מתנה בערך של 15 יורו זה לחלוטין מקובל, ועוד לא הייתי שם בחתונה עם מעל ל- 60 איש. זו היתה החוויה שלי, ולדעתי רוב חברי הפורום היו מרגישים שם בנוח :)
 
מרגיש לי שעל הנייר קל יותר להגיע ליעד של עצמאות כלכלית במדינה כמו הולנד או גרמניה, אולי נגלה את זה יום אחד :)
זה תמיד ההשוואות שעושים בהקשר של הגירה כלכלית.
אבל נניח שלגרמני בגרמניה יותר קל כלכלית על הנייר, זה לא אומר שגם לישראלי שינחת שם יהיה יותר קל.
לגרמני יש היתרון גדול עליו מעצם זה שהוא גרמני.
אז אני רק מזכיר ניתן לטוס מישראל לגרמניה בכמה שעות.
לא ניתן להפוך לגרמני באותה מהירות(ולא בטוח שתרצה בכלל).
 
חולק עליך, אותי מעניין עצמאות כלכלית לא מחיה
אני חושב שאפשר להסכים שבגדול (אם לא מחפשים בכח את היוצאי דופן) ככל שהמדינה מפותחת יותר מבחינה כלכלית כך גם תנאי המסגרת הכלליים שהמדינה מציעה לתושביה יותר טובים. כן, גם בישראל אפשר לחיות מציין, אבל בהחלט צריך יותר להתאמץ על מנת להגיע לרמת חיים שבגרמניה היא די הבסיס. במילים אחרות - ברמת הכנסה דומה ורמת הוצאה דומה אפשר להגיד בסבירות גבוהה שאיכות החיים החומרית בגרמניה תהיה יותר גבוהה.

אלא שמה, שאלתך לא היתה על איכות חיים אלא על מה שאתה מכנה "עצמאות כלכלית", כלומר-היכולת לחיות חיים המשלבים הכנסה יחסית גבוהה עם הוצאות מאוד נמוכות על מנת להגיע לחסכון מאוד גבוה בזמן יחסית קצר. בכל הנוגע לכך אני לא רואה שום יתרון לגרמניה וגם לא מבין איך הטיעונים שהבאת קשורים למטרה. הם טיעונים של איכות חיים.

מרגיש לי שהדחף לבזבז פחות קיים שם,
פה אני יהיה יותר מפורש ואגיד שאין לך מושג כמה אתה טועה. תרבות הצריכה של חברת השפע שהתחילה לזחול לכיוון ישראל בשנים האחרונות היא משהו שהגרמנים חיים כמובן מאליו כבר שישים שנה.
 
פה אני יהיה יותר מפורש ואגיד שאין לך מושג כמה אתה טועה. תרבות הצריכה של חברת השפע שהתחילה לזחול לכיוון ישראל בשנים האחרונות היא משהו שהגרמנים חיים כמובן מאליו כבר שישים שנה.
תופעה ששמתי לה אליה היא שהרבה חושבים שברלין מייצגת את גרמניה ולא מבינים שבגדול זה עיר של מסכנים ועניים, שיסעו לשטוטגר, מינכן או דיסלדורף ויבדקו כמה הם חסכנים, סולידים או שקר אחר כשלהו.
 
אדיף להיות עני בשווה או בשוויץ משום שהעוגה שמה גדולה יותר
אני לא שוכח. אך מוטב שלא תשכח שהעוגה שם גדולה יותר, והקפיטליזם שם טהור יותר כי.... האוכלוסיה הומוגנית יותר.

הנה, קח לדוגמה את "סוד" ההצלחה של החינוך במדינות סקנדינביה: https://www.huffpost.com/entry/equity-and-homogeneity-in_b_1959308

והנה "סוד" החינוך שלנו: https://youtu.be/3nJjXY5oFUw?t=2343
 
נערך לאחרונה ב:
מאידך, זה בא על חשבון דברים אחרים. לא פסיכולוג אנכי אבל יש משהו בחסינות הנפשית פה שאין שם.
לא יודע מה הנתונים הקונקרטיים, אבל נשמע שזה יכול גם ללכת לכיוון השני.
הנחה אחת היא שקושי מחשל. אבל מה עם אלה שלא מצליחים להתחשל?
אבל אולי סוג של ברירה אבולוציונית, ובממוצע הם נעלמים. Survival of the fittest.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
D משכנתא 100% קל"צ נדל"ן 12
ג'וני לנד קל לתת ציפיות כלכליות קשה לעמוד בהם שוק ההון 4
Henchman34 האם קל גמל \ slice הגיעו לסוף הדרך? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
א בלבול קל לגבי מיסוי ריאלי לעומת נומינלי מיסים 1
Shnizelia יש סיבה למה לא לקחת משכנתא 100% קל"צ? נדל"ן 15
S כמה שאלות על קרן השתלמות IRA בסלייס (קל גמל לשעבר) פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 6
S תיקון קל בדוח 135 שהוגש למס הכנסה מיסים 7
G תמהיל משכנתא, יותר מידי קל"צ? נדל"ן 5
S קל גמל (SLICE) האם בטוח לעשות שם קרן השתלמות IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 19
י קל גמל סלייס- סיכון? שוק ההון 437
I קופת גמל מתמחה בזהב - של Slice/קל גמל שוק ההון 3
ש בלבול קל - דיבידנדים שוק ההון 1
T IRA של קל-גמל לעומת מסלול מחקה מדד שוק ההון 4
M פרעון במסלול קל"צ מיד לאחר לקיחת המשכנתא נדל"ן 11
Omri. מה הסיפור של קל גמל? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 45
B קל גמל - קופת גמל מחקה מדד שוק ההון 18
י קל גמל שינוי דמי ניהול למקסימום כעבור שנתיים שוק ההון 10
G קל גמל צרכנות פיננסית 22
מ קל גמל IRA שוק ההון 27
ג כסף המיועד לרכישת דירה בעוד שנה. מוכן לספוג סיכון קל שוק ההון 43
ה סניף בנק לאומי קל גמל שוק ההון 14
A קל גמל IRA או מור השתלמות S&P 500 שוק ההון 38
the_newbie דרכים לעשות כסף "קל" מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 101
C דיכאון קל- איך מטפלים/כמה עולה פסיכולוג ? אוף טופיק 2
H חיסכון לכל ילד - קל גמל שוק ההון 1
M יותר קל בשניים ? ... מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 20
L המדינה שהכי קל להתעשר בה פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 0

נושאים דומים

Back
למעלה