• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

תרבות הטיפים\תשר\כוס ה"תעזור לי לטוס לתאילנד"

  • פותח הנושא Rio
  • פורסם בתאריך
חברים, אני לא מצדיק את התרבות הקלוקלת של ניצול שליחים, מלצרים ועוד כמה בעלי מקצוע בידי המעסיקים שלהם שמגלגלים את שכרם על הלקוחות בצורה של טיפ. אני מכיר בעובדה שיש מקצועות בהם בדרך כלל לא משאירים טיפ וזה מאיר את אלו האחרים באור אחר. אני גם הייתי שמח לתרבות בה הטיפ הוא אכן אופציונאלי לשירות יוצא מן הכלל, בכל תחום.

אבל אני גם מכיר בזה שזה לא ככה. שגם אם אני, אתם. ופי עשר אנשים יסרבו עקרונית להשאיר טיפים זה לא ישתנה, ולכן התוצאה של העמדה העקרונית היא פגיעה בחלש ולא שינוי השיטה.

דווקא לקחתי מהדיון הזה את הרעיון לשאול נותני שירות אם הם מקבלים משכורת או לא ולקחת את זה בחשבון בטיפ (שאמשיך לתת) ואם התשובה היא שהם רק מרוויחים טיפים, אציע למלצר להתלונן, אולי אבקש לקרוא לבוס ואצביע בפניו שזה לא חוקי, ואולי אתלונן בעצמי. אבל לא אפגע בכיסו של זה שחי על הטיפים. מידת הנדיבות תהייה תלויה בטיב השירות.
 
נערך לאחרונה ב:
אני חלוק בדעתי בעניין, כשאני לבד או עם הבת זוג אני לא משאיר טיפ, לשמחתי היא באותו ראש.

כשאני עם משפחה או חברים אני תמיד משאיר 10% ולא בגלל המלצר אלא האי נעימות של גלגול החוב לטיפ עליהם.

אורי תרשה לי לחלוק עליך, לציבור והתנהלותו יש השפעה אדירה. הוכחנו זאת בחרם צרכני רחב היקפים כאשר סועדים מכל הארץ סירבו לשלם דמי אבטחה וביקשו להוריד זאת מהחשבון. גם אז הלינו בפני המעסיקים כי זה השכר שלהם. בסופו של דבר המעסיק ישלם כי הוא לא רוצה להתעסק עם הלנת שכר. התוצאה: התופעה הזו של חיוב על אבטחה נעלמה כליל.

ואני רוצה לציין עוד עובדה שאני מקווה שלא תפתיע, אבל הטיפ שאנחנו משאירים, הולך למעסיק!!! מי יודע כמה אם בכלל הטיפ שלנו באמת מגיע בשלמותו למלצרים ששירת אותנו. עצוב ומתסכל.
 
גם אותי מטריד הנושא, ואין לי פתרון טוב.

עבורי זה נושא של אי אמת בפרסום, בערך כמו מחירי ה 9.99 שבוטלו כבר, אבל יותר גרוע. כל מקום שיש משלוח אן מלצר צריך לזכור ה"מחיר" הוא לא המחיר האמיתי אלא צריך להוסיף 10% .

מבחינתי היה עדיף שיוסיפו מראש למחיר וכך אוכל לעשות השוואת מחירים יותר נוחה וקלה בין אלטרנטיבות.

כמו שכתבתי, אין לי פתרון. אני משתדל לזכור להוסיף 10% למחיר כשאני מחליט אם לקנות.
 
כבחור ששנה הבאה הולך ללמוד רפואה וכרגע חוסך את מיטב כספו ועובד בשתי עבודות זה השני סנט שלי:
אני עובד גם בחנות ספרים של רשת גדולה וגם ממלצר בחלק מהערבים. בעבודה שלי בחנות ספרים אני מרגיש שאני נותן הרבה יותר שירות ללקוח מאשר לקחת את ההזמנה שלו להביא לו אותה ולקחת את הצלחת בחזרה. בחנות כמגיעה סבתא ואני עוזר לה לבחור מתנות ל6 נכדים שלה אני מתאמץ הרבה יותר. יותר מזה יש לקוחות שאני מדבר איתם במשך זמנים ארוכים על הסגנונות שלהם ומנסה להתאים להם ספרים כולל ריצות למחסן ותו"כ ניהול קופה. אין שום סיבה שעבודה אחת היא עם טיפים והשניה בלי.

אני כן נותן טיפ כי אני ממלצר בעצמי ויודע כמה זה חשוב לרווחתם של המלצרים(למרות שרוב הטיפים אכן הולכים למעסיק). מה שכן אני נותן סכום שנראה לי סביר ביחס לשירות ולא כאחוז מסויים מהמנה.אם השירות גרוע או אפילו בינוני פלוס אני לרוב לא משאיר טיפ. ישנן הרבה עבודות קשות ואין שום סיבה לתרבות הטיפים כאשר היא נעשית בצורה שחייבים לתת טיפ. מי שלא רוצה לנסוע חצי שעה בגשם בשביל משכורת מינמום שלא יעבוד בזה, אלו הם התנאים. אני מקווה ומייחל ליום בו טיפים יחזרו להיות מה שרצו שיהיו במקור, תוספת אקסטרה על שירות מעולה.
 
טיפים במתוכנת שהם קיימים היום הם לא יותר ממוסכמה חברתית שרירותית (כמו שכבר נכתב פה יש נותני שירות שזוכים לחסדי הטיפ ויש כאלה שלא ללא תלות בסוג השירות) שהרבה פעמים לא מגיעה לכיס של נותן השירות אלא נשארת אצל המעסיק.

זה לא באמת שונה מברית מילה שיש סביבה מוסמכמה חברתית. עושים מזה אירוע משמח אבל מה היו חושבים האורחים אם במקום מוהל לאולם היה נכנס מקעקע ועושה לחסר הישע קעקוע?
 
על המוסר עוד איכשהו אפשר להתווכח. אבל זוהי מוסכמה חברתית, ולכן מבחינה תועלתנית, במקומות שמכירים אתכם חשוב לזכור שלא מתעסקים עם מי שמתעסק לך עם האוכל.
 
באופן עקרוני אני חושב שהטיפים זאת שיטה פסולה.
לרוב העובדים אין שכר בסיס אפילו אלה השלמה לסכום מסויים לשעה.
נניח עובד עבד 10 שעות לפי השלמה ל 30 שקל שעה. אם הגיע ל 250 שקל טיפים אז הוא מקבל עוד 50 שקל מהמעסיק, אם הגיע ל 320 שקל אז הוא לא מקבל תוספת.
ככה עובד המנגנון הרקוב הזה ברוב הארץ.
ברמת המקרו כמו שאמרו הכי טוב לא לתת טיפ על מנת למגר את התופעה אבל ברמת המיקרו דפקת עובד ספציפי שעבד בשבילך חינם. כך, שאני באופן אישי פשוט מוסיף בראש 10% למחיר של כול מוצר בתפריט.. כביכול את המחיר אמיתי של כול מוצר.
 
על המוסר עוד איכשהו אפשר להתווכח. אבל זוהי מוסכמה חברתית, ולכן מבחינה תועלתנית, במקומות שמכירים אתכם חשוב לזכור שלא מתעסקים עם מי שמתעסק לך עם האוכל.
מה שמחזיר אותנו לתגובה #2 -
אולי זו רק אני, אבל בעיני דרך יעילה הרבה יותר "למגר את התופעה" היא לא לצרוך מלכתחילה שירותים שפלוני יכול לספק לעצמו.
אני יכולה להכין לעצמי אוכל? אני לא צריכה לשלם עבור שירותי הזנה.
אני יכולה להגיש לעצמי אוכל? אני לא צריכה לשלם עבור שירותי מלצרות.
אני יכולה להעביר את האוכל שלי ממקום למקום בעצמי? אני לא צריכה לשלם עבור שירותי שליחויות מזון.
 
@דרורה שימי לב למה ציטטתי - "אני יכולה להכין לעצמי אוכל?", "אני יכולה להגיש לעצמי אוכל?"...
אני כבר עברתי מספיק דיונים בתחום עם שליחים (בפורום של רוכבים על 2, ברירת המחדל של הצעירים היא להיות שליח אוכל כלשהו).
מצד אחד הם מתגאים שהם מגיעים למשכורת של 5 ספרות מטיפים בלבד ופראיירים רק הולכים ללמוד מקצוע עם תעודה כדי להרוויח כמוהם או פחות.
מצד שני, עבדתי בתחום גם ומעולם לא אמרו לי לעבוד על בסיס טיפים בלבד.
אז בפעמים היחידות שהזמנתי אוכל (מסיבות ששמורות במערכת), הטיפ שלי לשליח הוא "תרכב אם כפפות, אחרת איך תספור את הכסף של הביטוח?"
 
אם לתת טיפ צויין בתפריט או בחשבונית מבחינתי אני רואה את זה כחלק ממחיר המנה נקודה. אם לא צויין אחרת - פשוט לא משלם. שהערסים עם השופוני בשולחן ממול ישלמו את המשכורת שהמעסיק לא משלם. ואם המלצר לא יגיע לשכר מינימום אז שיפנה למעסיק.
גם אני הייתי נותן שירות בעבר ואני יודע איך זה אבל המעסיק שלי - עם כל הנכלוליות שלו - שילם לי משכורת עם תלוש מסודר. לא הייתי מסכים לעבוד עבור טיפים.

ניסו לחוקק חקיקה בנושא - שלי יחימוביץ' - אבל החוק משום מה נפל וחבל כי דווקא היה לה חוק מצויין.
 
תרבות הטיפ מקורה בחיקוי מדינות אחרות במערב שבהם יש לתת טיפ למלצר\מלצרית.
לצערנו אין לנו שליטה לאן הטיפ הזה הולך, האם בעל המסעדה\קפה מסעדה, משלם למלצרים שלו פחות, כשהוא לוקח בחשבון את השכר שהוא משלם לעובדים שלו?
בדרך כלל בחו"ל הטיפ כלול בחשבון בין 10%15%, ולפעמים משאירים על השולחן טיפ נוסף כשמרוצים מהשרות שקיבלנו.
אם כבר טיפ, מן הראוי שיהיה כלול בחשבון ולא על פי "חמלתם",שיקול דעתם של האורחים.
קרה פעם מצב, שקיבלנו אותו בצחוק, נכנסנו בארה"ב לבית קפה, ובתי הייתה עם התינוק שלה בעגלה, ניגשנו אמנם לא מנומס, שלא להמתין בסבלנות שהמלצר יושיב אותנו, אלא מצאנו מקום שיתאים גם לנו וגם לעגלה. כמובן שקיבלנו מיד נזיפה שעלינו לחכות עד שיושיב אותנו, אבל מאחר וכבר התיישבנו, ביקשנו להישאר במקום, בית הקפה היה ריק, אבל לא עזר לנו, הוא הושיב אותנו בפינה והלך. לקח זמן עד שלקח את ההזמנה, ועד שקיבלנו אותה, הוא הבין כמובן שאנחנו לא מקומיים, ולא יודעת על מה הוא חשב, אולי שאנחנו ברברים:lol:"למזלו" היה לשתינו הסכום המלא של ההזמנה אבל נשארו כמה סנטים עבור הטיפ, החלטנו לתת לו את הסנטים הללו, כי לא מגיע לו טיפ, המלצר רדף אחרינו עם הסנטים ביד לדלת היציאה ואמר, שהטיפ נופל על חשבונו, ושבעל הבית מוריד לו את זה מהשכר, הוא נעשה אדום והפה שלו ירק קצף מרוב כעס, הוא גידף אותנו והבת שלי ענתה לו כמו שצריך, בעל הבית שתק כאשר הסתלקנו בצחוק רועם מבית הקפה.

עניין הטיפ מעצבן לפעמים, השרות היה גרוע, למה צריך לתת טיפ, האוכל היה גרוע, לא נחזור לשם בפעם הבאה, למעשה הטיפ צריך לתת ביטוי לשביעות או אי שביעות רצונם של האורחים. בעלי שונא לתת טיפ, אני מבקשת ממנו לתת כי אחרת לא נוכל להראות את פרצופנו באותה מסעדה, ובכלל זה חלק מהשכר של המלצרים שנלקח בחשבון על ידי הבעלים, וצר לנו על המלצרים\מלצריות שעובדים לפי שעות ותלויים בטיפים כבונוס לשכרם, בדרך כלל מדובר בסטודנטים, תלמידים וכדומה. אז משלמים.
העסק מעצבן; אישית אני לא אוהבת לאכול במסעדות, לא סומכת על ההיגיינה ופעמים רבות מקבלים מה שרחוק ממה שהבנו על פי התפריט.
אני מעדיפה לבשל בבית, אני יודעת מהיכן הגיע המזון, מה מידת הטריות שלו, אני בטוחה שהמזון לא ממוחזר, מה שלא בטוח במסעדות, ואני מקפידה על שמירה היגניית של תהליך הבישול.
אני תמיד יוצאת ממסעדה בהרגשה שלא יודעת היכן היו ידיו של הטבח, לפני שהכין לי את מנת האוכל בצלחת.
אנשים רבים מעדיפים לאכול בחוץ מאשר בבית, ולא חושבים יותר רחוק מזה, אלא על הקלות שבה ניתן לאכול מבלי שטרחנו על זה.
לצערי, בעל לא חושב כמוני, ועומד על כך שאחת לכמה זמן נאכל בחוץ, הוא רואה בזה בילוי.
מאחר ואני מעל שנתיים טבעונית, אז אני מזמינה תמיד משהו טבעוני, לא סלטים טריים, אלא משהו שבושל היטב, או אפוי היטב, ועל ידי כך אני חושבת שההרתחה והחימום הרב הרג את החיידקים שאם היו שם ,הושמדו בתהליך הרתיחה.
 
בתור שליח של מסעדה בהווה אני רק רוצה להוסיף שלא כדאי לעצבן בנאדם שיודע איפה אתה גר (סמיילי קורץ)
 
@נועם אם רק תוכל גם להגיד את שם המסעדה כדי שאזכור...
 
בתור שליח של מסעדה בהווה אני רק רוצה להוסיף שלא כדאי לעצבן בנאדם שיודע איפה אתה גר (סמיילי קורץ)
מה תעשה? תדליק שקית מלאה צואה תדפוק בדלת ותברח?
או שאולי תרצח את הבנאדם שלא השאיר טיפ?
 
בתור שליח של מסעדה בהווה אני רק רוצה להוסיף שלא כדאי לעצבן בנאדם שיודע איפה אתה גר (סמיילי קורץ)
ובדיוק בגלל כאלו דברים, אני מעדיף לבשל בעצמי (זה גם בריא יותר, כיפי יותר, והרבה יותר זול).
 
כשטיילתי בניו זילנד נדהמתי לראות שלא נהוגה תרבות של טיפים במסעדות. כמעט בכל המסעדות אין מלצרים. אתה מזמין מדלפק, משלם ומביאים לך את ההזמנה כשזה מוכן.
ראיתי פעם תיירת שרצתה לתת טיפ למלצרית בדלפק שם. המלצרית הייתה בהלם ולא ידעה מה לעשות עם הטיפ. היא שאלה אותה - ״למה את לא לוקחת את העודף שלך? אני לא מבינה.״

אגב, שם גם לא נהוגה תרבות של מסעדות כל כך. רוב האנשים מכינים אוכל בבית. בכל מוטל או אכסניה שהיינו בה תמיד היה מטבח מלא ומאובזר שמאפשר לך להכין ארוחות ולבשל וגם המצרכים בסופר בנויים בצורה שאפשר לקנות אוכל די בזול ולהכינו לבד.

אני הייתי מעדיף את התרבות של ניו זילנד (זה גם היה טוב למלצרים, אמנם היו פחות מהם אבל הם היו מקבלים שכר הגון ובטחון תעסוקתי ולא היו צריכים לעבוד במספר מסעדות במקביל). אבל, זה לא המצב בארץ. אין מה לעשות. טיפ פה הוא למרבה הצער חובה. המלצרים מועסקים בתנאים גרועים ולמרבה הצער אני לא חושב שאם קוראי הסולידית לא ישאירו טיפ זה ישפר משהו.
 
Choose your own battles.
בעיניי, מי שרוצה להילחם בתופעה שיעשה זאת בכייף אך בסופו של דבר לא להשאיר טיפ לא ימגר את התופעה הזו, כך שכדאי להילחם על משהו שבאמת שווה את האנרגיות שלנו.
אני כן משאירה טיפים למלצרים ולשליח.
יחד עם זאת, אני תמיד לוקחת בחשבון מראש את הטיפ שאצטרך להשאיר כשאני יושבת בחוץ ובהתאם לזה גם בונה את ההזמנה שלי.

נכון שהמקצוע שלהם זה למלצר ומבחינתי למלצר זה אומר להביא את האוכל לשולחני אבל...
הם לא חייבים לעשות כל מיני מחוות שמנעימות לך את החוויה של האכילה בחוץ (אני מאמינה שרוב משתתפי הדיון והפורום הזה פחות מתחברים לאכילה בחוץ ולכן טבעי שפחות יתחברו לקו המחשבה הזה שלי).
והמחוות הללו קובעות אם היקף הטיפ שאשאיר.
כנ"ל השליח. התפקיד שלו זה להביא לי את המשלוח מהחנות אליי הביתה אבל...הוא לא חייב להכניס לי הביתה את השקים למרפסת ויכול להשאיר לי לסחוב אותם.
אגב, אחת לחודש אני עושה קניית אוכל יותר גדולה וכדי לחסוך בעלות המשלוח (כבר לא קשור לטיפ אלא למשלוח שלוקחים עליו 20-30 שח) התחלתי לפני כמה חודשים לקחת עגלת קניות, ליסוע לחנות, לעשות קנייה מרוכזת שכבדה לי לסחוב ולקחת אותה בעגלה הביתה בשני אוטובוסים. לא הכי כייף אבל כייף לחסוך איזה 20-30 ש"ח.
 
Back
למעלה