• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

התרוממות רוח בלתי רציונלית

השמח בחלקו

משתמש רגיל
הצטרף ב
1/6/18
הודעות
256
דירוג
596
מדי כמה חודשים נפתח כאן שרשור על "פחד גבהים" עם שאלות מהסוג: "האם זה הזמן הנכון להשקיע". וכולנו עונים במקהלה שאין לנו כדור בדולח, ואנחנו לא מתכוונים לתזמן. אני רוצה לדון בנושא קשור (אך שונה): לא גובה הלהבות, אלא מי משתתף במשחק.

בשבועות האחרונים מתרבות לי העדויות על כך שהאדם מהרחוב מסיט השקעותיו למניות ("מסתער על הבורסה" היו אומרים בערוץ 2). וזכורה לכולם האימרה על "מצחצח הנעליים". הנה דוגמאות: (1) "אין בועה זאת הכלכלה החדשה... חייבים להגדיל את הסיכון" (דה מרקר) (אני זוכר כשדיברו על כלכלה חדשה, ואז בועת הדוטקום התנפצה (2) הנפקות מסוג spac, שבהן יש הרבה פחות due diligience על איכות החברה. (3) דורון צור (דה מרקר): "המשק האמריקאי, ובעקבותיו הכלכלה העולמית, יודעים להיות באחד משני מצבים: בנייה של בועה ספקולטיבית שיוצרת תחושת שגשוג זמנית; או משבר — שלאחריו מגיע מיתון." (4) טירוף gamestop.

האם גם אתם מתרשמים כי "העם נוהר לבורסה"? מישהו יודע אילו מדדים זמינים כדי לעקוב אחרי התפלגות סוגי המשקיעים בבורסה?
 
@השמח בחלקו כן, ופעלתי על סמך ההתרשמות הזאת כדי להפחית חשיפה לבורסה על חשבון נדל"ן. אומנם אין לי כדור בדולח, אבל יש ייתרונות מיסוי מאוד משמעותיים על החזקת נכס נדל"ן בודד.
 
חד משמעית.
חברים ומשפחה פתאום מדברים איתי על מניות, בלי סוף פרסומות של פלטפורומות מסחר, לא זוכר תקופה כזו.
 
מרגיש ככה גם כן, אבל אין לי שום מדד יחוס, לא נמצא בשוק מספיק זמן כדי להגיד "הפעם זה אחרת"
אבל התחושה שלי- סובבים אותי התחילו להשקיע במניות, כי זה נגיש וזה עולה.

מבחינת מספרים זכור לי הנתון הבא:
בשנת 2020 נפתחו קרוב ל- 135 אלף חשבונות חדשים, לעומת פחות מ- 100 אלף חשבונות חדשים בשנת 2019, עם קפיצה של כ- 150% במספר החשבונות שנפתחו בבתי ההשקעות.
 
זה שהרבה אנשים התחילו להשקיע בבורסה לא אומר שאנחנו בבועה. החסמים להשקעה בבורסה כיום הרבה יותר נמוכים מפעם וזו הסיבה העיקרית. אני חושב שזה תהליך מבורך שלהרבה יותר אנשים יש גישה לשוק ההון. ברור שיהיו תופעות הזויות מדי פעם כמו GME אבל באופן כללי זה דבר חיובי לדעתי.
 
אבל יש ייתרונות מיסוי מאוד משמעותיים על החזקת נכס נדל"ן בודד
וחסרון פיזור מאוד משמעותי גם כן :) והטיית ביתיות (בהנחה שמדובר בנדל"ן בארץ)
 
וחסרון פיזור מאוד משמעותי גם כן :) והטיית ביתיות (בהנחה שמדובר בנדל"ן בארץ)
הכל נכון, ולמען ההגינות אני לא 100% בטוחה שהייתי נוהגת אותו דבר אם הייתי משקיעה פאסיבית. אבל אני דיי משוכנעת שללא ההטבת מס היה לי קשה להתייחס לנדל"ן במחירים של היום.
 
ה-rant שלי
בזמן האחרון אני שם לב לסנטימנט הזה בפורום ובמקומות אחרים אז אולי צריך להבהיר שכל המשתמשים בפורום כולם "מצחצחי נעליים", כולל הסולידית.

אחת המטרות המוצהרות של הבלוג היא להביא את הבשורה הזאת.
להרוויח, לחסוך ולהשקיע את ההפרש.

כבר שנים נפתחים פה שרשורי 'אני קלולס' על ידי אנשים שלא יודעים מה ההבדל בין אג"ח למניה, הם נענים בהמלצות להשקיע את כל החסכון שלהם בבורסה (כן, זה שכותבים דיסקליימר לא הופך את התשובה ל-לא המלצה באורח קסם)

למה כשהסולידית מפיצה את הרעיונות האלו (ומשתמשי הפורום גם כן) זה נתפס כמשהו חיובי אבל פתאום כש-"הפשוטים" רוצים להצטרף לחגיגה זה אסון?
כי הייטקיסטים יודעים יותר טוב? אז מותר להם אבל לנהגי מוניות וספרים (רפרנס לדיון אחר מהפורום) לא צריך להיות עניין בהשקעות?

הכל נהיה נגיש יותר (גם תחומי ידע אחרים), אין כמעט רף כניסה להשקעות. כל מי שיש לו כסף ומעוניין לשפר את מצבו יכול לעשות זאת בקלות.
בישראל התחום הזה עוד לא מפותח מאוד אבל בארה"ב ובהודו (לדוגמה) ניתן להשקיע בבורסה כל סכום כסף בכמה קליקים בסמארטפון.
כנ"ל נדלן והשקעות אלטרנטביות, הרבה יותר קל להתמחות ולעשות פעולות עצמאיות מאשר בעבר.
מה שכתבת בנוגע ל-spac זו דוגמה מצוינת. הכלי הזה מאפשר לאותו "העם" להשתתף בחגיגה בשלב מוקדם, מה שהיה נתון בעבר רק למועדון סגור של בעלי הון.
הקונספט הוא לתת את הכסף למשקיע מקצועי ומנוסה כך שהוא יעשה את הגילוי נאות אז למה שהחברות יהיו פחות איכותיות?

אני לא טוען לרגע שאין תחומים מנופחים. בסה"כ בעשור האחרון הכסף זול והמחירים של... הכל בערך עלו.
ברור שתמיד כל נכס יכול להפסיד כמו שהוא יכול להרוויח
אבל איך זה קשור לזהות המשקיעים?

מאז תחילת הקורונה אפשר לראות משהו יפה בעיני, דבר נוסף שהסולידית מטיפה אליו.
כמעט כל מי שלקח אחריות על עצמו, על הפיננסים שלו, עשה תשואה מדהימה בשנה האחרונה.
מי שהעדיף להשאר הדיוט ולחכות שהממשלה תציל אותו, נשאר עם מרמור על "העשירים מתעשרים" ושאר פניני בכי.
איך זאת תופעה שלילית?
נכון שאותם משקיעים יכולים להפסיד את כל הרווחים שעשו, אבל כך תמיד היה... so what?
 
הכל נהיה נגיש יותר (גם תחומי ידע אחרים), אין כמעט רף כניסה להשקעות. כל מי שיש לו כסף ומעוניין לשפר את מצבו יכול לעשות זאת בקלות.
גם לפני 20 שנה וגם לפני 100 שנה מי שרצה להשקיע במניות, יכול היה לעשות את זה בלי בעיה. לא סתם מדברים על מצחצח נעליים שמשקיע במניות.
 
@grimble grumble .
אני הייתי מנסחת את המשפט על מצחצחי הנעלים בצורה שלא תעליב אף אחד. כשכולם חמדנים תהיה פחדן. או כשכולם נראים לך אופטימים מידי זה הזמן לצאת מהשוק. אני לא חושבת שהעניין כאן זה הסתכלות מזלזלת על מצחצחי נעליים. אני חושבת שהעניין הוא שמשברים בשוק ההון עם עסק קשה וכואב שגורם לטובים שבמשקיעים לאבד את הראש. ולדעתי הם יכולים לצלק גם את אלה שהצליחו להישאר בפנים, גם אם עשו תשואה פנומנלית בהתאוששות. אני יודעת שחלק מהסיבה שאני חוששת ממניות היום אלה החוויות הקשות מ2008, והרווחים המצויינים שבאו אחריהם לא הצדיקו אצלי מבחינה פסיכולוגית את ההפסדים האדירים על הנייר. (לא זוכרת מי אומר שאנחנו רגישים להפסדים בערך פי 3 מלרווחים -אז אולי לא הרווחתי מספיק? )

ואני לא אומרת שאנחנו בבועה או שתהיה קריסה, אני לא רוצה לעבור את זה שוב אפילו אם תבטיח לי שבסוף המנהרה אכפיל את ההון העצמי שלי.
 
גם לפני 20 שנה וגם לפני 100 שנה מי שרצה להשקיע במניות, יכול היה לעשות את זה בלי בעיה. לא סתם מדברים על מצחצח נעליים שמשקיע במניות.
יש כל מיני חידושים שעבורי לפחות היוו זרז, כמו ניהול אישי לשכירים ובלקרוק.
 
נכון שאותם משקיעים יכולים להפסיד את כל הרווחים שעשו, אבל כך תמיד היה... so what?

הבעיה היא שמי שנכנס עכשיו כדי "לעשות מכה בבורסה", או כדבריך,
כש-"הפשוטים" רוצים להצטרף לחגיגה

הם בדיוק אלה שנכנסים אחרי העליות, וכאשר המשבר יגיע והעדר ייכנס לפאניקה גם ימהרו למכור - בהפסדים - ולא לחזור לבורסה עד הסייקל הבא שבו הם יעשו את אותו דבר.

הסולידית מדברת על חיסכון והשקעה ארוכת טווח מותאמת לסיכון האישי, לא על קזינו.
 
אתה לא יודע למה להגיד "בהמשך הטיפוס על ההר אתה צפוי לעלות בגובה" זה הרבה יותר בטוח מאשר להגיד "עוד 5 דקות תגיע לנקודת שפל מקומית בדרך לפסגה"?
הניסיון לזהות "מתי כבר אפשר לקנות מניות" הוא יותר קשה מהקביעה ש"תקנו עכשיו, בעתיד כלשהו תרוויחו מזה".
אני מסכים שכותרת המשנה בעייתית (תשקיעו ב-X, Y, Z) אבל מצד שני יש paywall אז אני לא יכול להתייחס לתוכן או להקשר בהם נאמרו הדברים.
 
כשהשוק שבר שיאים בקורונה, אמרו לנו שזה בגלל שהוא מסתכל קדימה לסוף המגיפה (חיסון שיומצא וכו'). עכשיו, כשאנחנו באמת בסוף המגיפה הגיע הזמן לירידה חדה שתנער את הכסף הטיפש.
 
אני רק יניח את זה פה (מקור)


מי משתתף במשחק.
כולם.
מי השחקנים החדשים אתה שואל?
הצעירים. היו לפחות.

האם גם אתם מתרשמים כי "העם נוהר לבורסה"?
לדעתי לא.
יש הבדל בין לקשקש על הבורסה (לשבת על הכורסה ולשאול "מה זה ה GME הזה?")
לבין לפעול בשביל להיכנס לבורסה (לפתוח חשבון, להעביר כספים, לקנות נכסים וכדומה).
כנראה שיש כמה קשקשנים חדשים בנוף, אבל עם זה לא.
 
למה כשהסולידית מפיצה את הרעיונות האלו (ומשתמשי הפורום גם כן) זה נתפס כמשהו חיובי אבל פתאום כש-"הפשוטים" רוצים להצטרף לחגיגה זה אסון?
כי הייטקיסטים יודעים יותר טוב? אז מותר להם אבל לנהגי מוניות וספרים (רפרנס לדיון אחר מהפורום) לא צריך להיות עניין בהשקעות?
לא ברור על מה אתה מתקומם.

אם תחפש חוט מקשר בין מרבית הדיונים, הוויכוחים והאי הסכמות בפורום, תגלה שכולם יסכימו על דבר אחד - שהשקעה היא לא "חגיגה", כפי שתיארת אותה. מדובר במסע פסיכולוגי קשה, מלא ספקות, עליות ומורדות. לימוד בלתי פוסק. נלווה לכך גם לחץ חיצוני-סביבתי מתמיד. ואלה רק הולכים ומתגברים עם השנים ועם גודל הסכום שמושקע. ולא משנה אם מדובר במשקיעי נדל"ן, מניות, ביטקוין או עסקים פיזיים. אין כאן חגיגה, ולא מדובר במועדון סגור שמחלק לחבריו ערימות של כסף. השקעה אמיתית היא מסע ארוך ומפרך שאת פירותיו רואים אחרי שנים ולעתים שנים רבות.

ואם ניקח את נהגי המוניות וספרים כרפרנס, אז לצערי הרב, אין להם עניין בהשקעות. יש להם עניין ב"לעשות מכה" שתעשה אותם עשירים בין לילה.

כמה נהגי מוניות/ספרים דיברו איתך על זה שכבר חודשים רבים הם משקיעים בלימוד עצמי על שוק ההון? על התיאוריות השונות? ביוגרפיות של משקיעים אגדיים? ומצד שני, כמה מהם דיברו איתך על "טיפים" למניות חמות? על קורסים אונליין לניתוח טכני? על קבוצות טלגרם/וואטסאפ ש"מומחים" נותנים שם סיגנלים למגמות בשוק ההון/קריפטו?

כתבתי כבר בפוסט אחר, שמזה כמה חודשים אנשים ממעגל קרוב אליי או מכרים רחוקים פתאום מתחילים לדבר איתי על שוק ההון, קריפטו, השקעות וכו'. שואלים אותי אם גם אני משקיע. כשאני עונה שכן, ויחסית הרבה שנים, נדלקות להם העיניים. ישר שואלים מה אני חושב על חברה X או קריפטו Y. מבקשים "טיפים". מתחילים לחפור לי על חבר/דוד/שכן שהוא תותח בהשקעות ומה הוא אמר ומה הוא חושב, ומה אני חושב ומה לעשות ואיך לעשות.

ואני עונה שאשמח לתת טיפים. שהשקעה, לא משנה במה, דורשת לימוד עצמי כדי להבין את כללי המשחק, את המלכודות, היתרונות והחסרונות. זה לוקח זמן. אבל בגלל שאני רואה שהם מאוד מתעניינים בנושא, אשמח לעשות איתם שיחה של כחצי שעה, בטלפון או זום, כדי לתת כמה כיוונים וטיפים בנושא של איזה ספרים להתחיל לקרוא. ואז אני מסיים את השיחה בהזמנה ליצור איתי קשר כדי לקבוע זמן לשיחה. מבין 5-6 אנשים, רוצה לנחש כמה חזרו אליי?
 
@השמח בחלקו גם מרגיש ככה בסביבה הקרובה אלי.
אותי מעניין למה דווקא עכשיו, מה הגורם המוביל - שיעמום (זמן עודף בקורונה)? חסכונות (אצל אלו שההוצאות פחתו בלי פגיעה בהכנסות)? תשואות מדהימות בשנה האחרונה של כמה אפיקים (ובעיקר ההד התקשורתי של טסלה וקריפטו)?

לפי אופי ההשקעה וההתבססות על מזל שאני רואה, כשהחגיגה תיפסקה יראו הפסדים.
מקווה שבטווח הבינוני - ארוך, זה ישאיר במשחק חלק מהאנשים עם שכר לימוד קטן והבנה מה מתאים להם.
 

נושאים דומים

Back
למעלה