מטבעות זהב בוליון להשקעה – המדריך השלם

מ

החששות מפני התמוטטות המערכת הפיננסית העולמית דעכו, כפי הנראה. מחיר הזהב קרס, שוק המניות טס, ומשקיעים רבים בחרו להעביר את כספם לאפיק המנייתי. ולמרות זאת, אני עדיין סבורה שיש מקום ליצור חשיפה משמעותית למתכות יקרות בתיק ההשקעות בואכה 2014.

יש המון דרכים לקנות זהב, ועל חלקן הגדול כתבתי בעבר:

  1. הדרך הפשוטה ביותר היא להיכנס לחשבון הבנק שלכם ולקנות תעודות סל ישראלית (מבית קסם או תכלית) העוקבות אחר מחיר הזהב כפי שהוא נקבע בבורסת הזהב בלונדון.
  2. אם אתם סולדים מתעודות סל, תוכלו להשקיע בחוזים עתידיים על מחיר הזהב.
  3. דרך אחרת היא להשקיע בקרן נאמנות זרה אשר "מתכסה" (לטענת מנהליה) בזהב פיזי (GLD, IAU וכן הלאה).
  4. חלופה נוספת היא להשקיע בחברות כריית זהב.
  5. לבסוף, ישנה אפשרות לקנות ולאחסן זהב בחו"ל דרך ממשקים מקוונים כמו בוליון וולט (BullionVault).

הבעיה היא שכל השיטות הללו חוטאות במידה מסוימת לסיבה המקורית שבגללה אנו משקיעים בזהב מלכתחילה.

זהב הוא במידה רבה אנטי-מטבע. אי אפשר להדפיס אותו. אי אפשר להשפיע עליו בכלים מוניטריים כמו ריבית. הוא ניצב 180 מעלות ביחס למערכת הפיננסית המבוססת על חוב ועל כסף פיאט.

ככזה, הזהב אינו חשוף למכלול הסיכונים שמשפיעים על השחקנים הגדולים בכלכלה העולמית – ממשלות והבנקים הגדולים. בגלל הקורלציה השלילית הזו, ככל שגובר החשש ביחס ליציבות המערכת, מחיר הזהב עולה. זו הייתה הסיבה לטיסה במחיר הזהבלה היינו עדים בשנים האחרונות.

מכשירי ההשקעה שפירטתי לעיל – חוזים עתידיים, תעודות סל וכדומה – מספקים נוחות ונזילות למשקיע בזהב. הבעיה היא שמי שמשקיע בזהב באמצעות כליה הקיימים של המערכת הפיננסית חושף את עצמו לסיכונים שמשפיעים על אותה מערכת. הוא לא יהנה מאפקט הביטוח שמקנה השקעה בזהב פיזי.

לכן, כמאמרו של הארי בראון, אני סבורה שהדרך הטובה ביותר להשקיע בזהב היא באמצעות קניית מטבעות זהב בוליון.

הבעיה היא שכמעט כל ציוויליזציה אנושית ב-5,000 השנים האחרונות טבעה מטבעות זהב. איך ניתן לדעת באילו מטבעות זהב להשקיע ומאילו כדאי להימנע? מתי מטבע הוא אפיק השקעה, ומתי הוא פריט אספנים?

מטבעות זהב בוליון לעומת מטבעות זהב לאספנים

כשמשקיעים בזהב, השאיפה היא למצוא אותו בתצורה הסחירה ביותר, המוכרת באופן אוניברסלי: בוליון זהב. המונח בוליון מתייחס לכמות מזוקקת, במשקל מוגדר, של מתכת יקרה: זהב, כסף, פלטינה או פלאדיום, אותה ניתן לרכוש קרוב למחיר המתכת בשוק (מחיר הספוט).

בוליון זהב מגיע בדרך כלל בשתי תצורות. האחת היא בתצורה של מטילי זהב, והשניה בתצורה של מטבעות בוליון.

מטבעות בוליון, בהקשר זה, הם מטבעות אוצרי-ערך שהונפקו במיוחד לשם השקעה (ולא לשימוש במסחר יומיומי). מטבעות אלה הונפקו בדרך כלל אחרי שנת 1800, ברמת טוהר של 0.900 לפחות, ויש להם (או היה להם בעבר) מעמד של הילך חוקי במדינה בה הונפקו. מטבעות אלה מוכרים ברמה האוניברסלית כאפיק לגיטימי להשקעה בזהב, מה שהופך את השוק לנזיל מאד.

לעומת מטבעות הבוליון, ערכם של מטבעות לאספנים לא נגזר בעיקר מערך המתכת אלא משווים הנומיסמאטי. יש לכם "בן גוריון" קטן מזהב? אולי מטבע זהוב מהתקופה העות'מאנית? שמרו אותם באלבום האספנים שלכם.

כן, הם שווים משהו, ויתכן שיום אחד תוכלו למכור אותם ברווח. אבל השווי שלהם נגזר בעיקר מהמאפיינים ההיסטוריים של המטבע, לא מכמות הזהב שבו. אם המטרה המרכזית שלכם היא להחזיק זהב כביטוח מפני קריסה, מוטב להיצמד למטבעות בוליון.

להלן מטבעות הבוליון הנפוצים והסחירים ביותר:

קרוגראנד (Krugerrand) – דרום אפריקה

מטבע זהב קרוגראנד

הקרוגראנד הוא מטבע הבוליון הנפוץ והמוכר ביותר בעולם. עד כדי כך שאפילו בישראל השחוקה מסתובבים כמה כאלה. ייצור המטבע החל תחת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה ב-1967, ואף שאין לו ערך נקוב, עד היום הוא בגדר הילך חוקי במדינה.

צד הפנים של המטבע מנציח את דיוקנו של פול קרוגר (1904-1825), נשיאה החמישי והאחרון של הרפובליקה הדרום-אפריקאית הראשונה, לצד השם Suid-Africa (דרום אפריקה). גב המטבע מתאר אנטילופה אפריקנית מסוג דלגן.

המטבע מיוצר על ידי המטבעה הלאומית של דרום אפריקה. במקור הונפק במשקל אונקיית זהב אחת, בקוטר 32.6 מ"מ ובעובי של 2.75 מ"מ, ובמשקל כולל של 33.93 גרם. החל משנת 1980 יוצרו גרסאות במשקל 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה ו-1/10 אונקיה.

רק 91.6% מהמטבע עשויים זהב טהור, ומכאן שמדובר למעשה בזהב 22 קאראט. מכיוון שזהב נמדד באינקרמנטים של 24 קאראט, המשמעות היא שהקרוגראנד עשוי 22/24 זהב ו-2/24 סגסוגת נחושת, מה שמקנה למטבע גוון כתמתם וקשיחות רבה יותר ביחס למטבעות אחרים. חשוב להדגיש שמשקל הזהב במטבע הוא אונקייה אחת; סגסוגת הנחושת מתווספת למשקל זה.

הקרוגראנד הוא מטבע בוליון הזהב הנפוץ והסחיר ביותר בעולם לאור הפרמיה הנמוכה יחסית שיש לו מעל מחיר הספוט (כ-5%). בישראל המטבע נדיר, אך בהחלט ניתן למצוא אותו אם מחפשים היטב.

נשר אמריקני (American Eagle) – ארה"ב

נשר אמריקני זהב

הנשר האמריקני הוא מטבע הבוליון הנפוץ בצפון אמריקה. הנפקת המטבע החלה בשנת 1986 בגדלים של אונקיה אחת (קוטר 32.7 מ"מ, עובי 2.87 מ"מ, משקל כולל 33.93 גרם, ערך נקוב: 50$), 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה ו-1/10 אונקיה. כל מטבע כולל 22 קאראט זהב ו-2 קאראט סגסוגת של כסף ונחושת, שמקנים למטבע קשיחות.

על פי החלטת הקונגרס, הנשר האמריקני מיוצר במטבעה הלאומית של ארה"ב (US Mint) אך ורק מזהב שנכרה בארצות הברית. ממשלת ארה"ב ערבה בחוק לטוהר המטבע, משקלו ותוכנו. למטבע יש מעמד של הילך חוקי בארה"ב, וערכו הנקוב (הסמלי) עומד על 50 דולר.

בחזית המטבע מתוארת דמותה של אלת החירות הנושאת לפיד בידה האחת וענף זית בידה השניה. ברקע מופיע בניין הקפיטול וזריחת החמה. לכיתוב נלווית המילה "חירות" (Liberty) יחד עם שנת ההנפקה. בגב המטבע מופיע הנשר האמריקני ומשפחתו בקן הנשרים, לצד הכיתובים "ארצות הברית של אמריקה", הציטוט הלטיני: E Pluribus Unum (אחד מיני רבים) ו-In God We Trust.

הנשר האמריקני הוא מטבע זהב נפוץ שניתן לפדותו בקלות יחסית ברוב העולם.

עלה אדר (Canadian Maple Leaf) – קנדה

maple

עלה האדר הקנדי הונפק לראשונה בשנת 1979 בתור מטבע הבוליון הרשמי של ממשלת קנדה. המטבעה הקנדית המלכותית מייצרת את המטבע מזהב שנכרה בשטח קנדה בלבד.

עלה האדר הוא מטבע הבוליון הראשון אי פעם שעשוי זהב טהור ברמה של 999.9 אלפיות (24 קראט). תכונה זו הופכת את המטבע לרך משמעותית מהקרוגראנד או הנשר האמריקני, ורבים מתייחסים אליו כמדד ייחוס להשוואת איכות של מטבעות זהב.

עלה האדר מעטר את חזית המטבע לצד הכיתוב "קנדה", דרגת הטוהר (9999) וציון המשקל (1 אונקיה זהב טהור). גב המטבע מנציח את דיוקנה של המלכה אליזבת השניה יחד עם הערך הנקוב (50$ קנדי) ושנת הייצור. כמובן ששווי המתכת עולה עשרות מונים על הערך הנקוב.

לעלה האדר מעמד של הילך חוקי בקנדה. רוב המשקיעים רוכשים את המטבע במשקל אונקייה אחת (קוטר 33 מ"מ, עובי 2.87 מ"מ, 31.150 גרם, ערך נקוב 50$), אם כי קיימים משקלים אחרים: 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה, 1/10 אונקיה ו-1/20 אונקיה.

קשה מאוד למצוא עלה אדר זהוב בישראל, אבל ברוב מדינות האיחוד האירופי ניתן לרכוש אותו ללא מע"מ.

הפילהרמונית של וינה (Vienna Philharmonic) – אוסטריה

פילהרמונית וינה

זהו אחד ממטבעות הבוליון הנמכרים ביותר באירופה בעשורים האחרונים. המטבע מונפק על ידי המטבעה הלאומית של אוסטריה החל משנת 1989 ומוקדש לתזמורת הפילהרמונית של וינה.

כמו עלה האדר הקנדי, הפילהרמונית עשוי זהב טהור (24 קראט).

המטבע מונפק במספר גדלים, כאשר הגודל הפופולארי ביותר הוא אונקיה אחת (ערך נקוב 100 אירו, קוטר 37 מ"מ, עובי 2 מ"מ). המטבע נחשב להילך חוקי באוסטריה, אם כי שווי המתכת עולה בהרבה על הערך הנקוב. גדלים נוספים של המטבע הנם 1/2 אונקיה ו- 1/4 אונקיה.

חזית המטבע מתארת כלי נגינה שונים יחד עם הכיתוב "הפילהרמונית של וינה". גב המטבע מציג את אולם התזמורת יחד עם הכיתוב "הרפובליקה של אוסטריה", משקל המטבע, דרגת הטוהר והערך הנקוב (100 אירו).

בין השנים 1989-2001 ערך המטבע היה נקוב בשילינג. החל מ-2002 הוא נקוב באירו. זהו מטבע הבוליון עם הערך הנקוב הגבוה ביותר בעולם.

המטבע נזיל מאוד במיוחד בקרב סוחרים אירופים, מה שמאפשר לקנות ולמכור אותם בקלות באירופה ללא מע"מ. כמו כל מטבעות הבוליון, הפרמיה על מחיר הספוט של הזהב תעלה כשהשוק גואה ותרד כשהשוק בשפל.

קנגורו אוסטרלי (Australian Kangaroo) – אוסטרליה

Kanga

זהו מטבע זהב טהור (24 קראט) המיוצר על ידי מטבעת פרת', אוסטרליה, החל משנת 1986. זהו מטבע נפוץ ופופולארי הנמנה על המטבעות הסחירים ביותר.

שם המטבע השתנה בשנת 2008 ל"קנגורו אוסטרלי" לאחר ששמו הקודם, "גוש זהב אוסטרלי" (Australian Nugget), כבר לא הלם את רוח התקופה.

הקנגורו האוסטרלי הוא הילך חוקי באוסטרליה. הערך הנקוב נע בין 5 ל-3,000 דולר אוסטרלי, בהתאם לגודל המטבע. ערכו הנקוב של משקל האונקייה הוא 100 דולר אוסטרלי.

בחזית המטבע מתואר דיוקנה של המלכה אליזבת השניה, ואילו גב המטבע מציג את החיה הלאומית, הקנגורו האדום. המטבע מונפק במשקל של 1 ק"ג, 10 אונקיות, 2 אונקיות, 1 אונקיה (קוטר 32.6 מ"מ, עובי 2.8 מ"מ, משקל 31.112 גרם, ערך נקוב 100 דולר אוסטרלי), 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה, 1/10 אונקיה ו-1/20 אונקיה.

ניתן לרכוש את המטבע פטור ממע"מ ברוב הבנקים והסוחרים הגדולים ברחבי האיחוד האירופי.

באפלו אמריקני (American Buffalo) – ארה"ב

buffal

בשנת 2006 הודיעה המטבעה הלאומית של ארה"ב כי בכוונתה לייצר מטבעות זהב בוליון ברמת טוהר מקסימלית (24 קאראט), כהשלמה ל"נשר האמריקני" (22 קראט). המטבע כונה "באפלו אמריקני", אם כי חלק מהסוחרים מכנים אותו "ראש אינדיאני".

בחזית המטבע מופיעה דמותו של יליד אמריקני לצד הכיתוב "חירות". דמות זו הופיעה על מטבע ה-5 סנט משנת 1913. בגב המטבע מופיע בישון אמריקני יחד עם הכיתובים In God We Trust ו-E Pluribus Unum.

המטבע מיוצר במשקל אונקיה אחת (32.7 מ"מ קוטר, 2.95 מ"מ עובי, משקל 31.10 גרם, ערך נקוב 50$) וזמין גם בגדלים של 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה ו-1/10 אונקיה.

המצאי של המטבעות באירופה אינו יציב ומשתנה.

פנדה סיני (China Panda) – סין

panda

הבנק העממי הסיני מנפיק מטבעות זהב להשקעה החל משנת 1982. המטבע עשוי זהב טהור (24 קראט).

בחזית המטבע מצוין דיוקן של דוב הפנדה, החיה הלאומית בסין. גב המטבע מתאר את מקדש השמים הסיני. הדיוקנאות מתחלפים על בסיס שנתי.

במקור יוצר המטבע במשקל של אונקיה אחת (קוטר 32 מ"מ, עובי 2.7 מ"מ, משקל 31.16 גרם), אם כי ישנן מידות קטנות יותר: 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה, 1/10 אונקיה, 1/20 אונקיה.

המטבע נפוץ למדי באירופה וניתן לרכוש אותו ללא מע"מ במדינות האיחוד ובשוויץ.

חירות (Libertad) – מקסיקו

libertad

הליברטאד המקסיקני הוא מטבע זהב מאיכות 24 קראט המיוצר על ידי המטבעה המקסיקנית הלאומית, Casa de Moneda de México. אף שמדובר במטבע בוליון, סחירותו נמוכה משמעותית לעומת מטבעות דומים, אם כי הפופולאריות שלו בקרב סוחרים אירופים נמצאת בעלייה.

בחזית המטבע מתוארת אלת הניצחון המקסיקנית הניצבת כשברקע שני הרי געש. גב המטבע מציג את סמל מקסיקו – נשר המקסיקני הטורף נחש לצד הכיתוב Estados Unidos Mexicanos.

המטבע זמין במשקל אונקיה אחת (קוטר 34.5 מ"מ, משקל 31.103 גרם), וכן במשקלים של 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה, 1/10 אונקיה ו-1/20 אונקיה (שני המשקלים האחרונים משנת 1991 בלבד).

בריטניה (Britannia) – הממלכה המאוחדת

britania

הבריטניה הוא מטבע זהב נפוץ המיוצר על ידי המטבעה המלכותית של לונדון החל משנת 1987, מה שהופך אותו למטבע הבוליון האירופי הראשון בעידן המודרני.

חזית המטבע מציג את האיים הבריטים בדמות אישה, ממנה נגזר שם המטבע. גב המטבע מנציח את דיוקן המלכה אליזבת השניה לצד הכיתוב Elizabeth II Dei Gratia Regina FD.

עד שנת 1989 השתמשו בסגסוגת נחושת כדי להקשיח את המטבע. ב-1989 עברו להשתמש בסגסוגת כסף/נחושת, ואילו החל משנת 2013 המטבע עשוי זהב טהור (99.99%).

המטבע זמין במשקלים של 5 אונקיות, אונקיה אחת (קוטר 38.61 מ"מ, משקל 31.21 גרם), 1/2 אונקיה, 1/4 אונקיה, 1/10 אונקיה ו-1/20 אונקיה. הבריטניה הוא הילך חוקי בממלכה המאוחדת.

ניתן לרכוש את המטבע באנגליה וברוב מדינות אירופה.

מטבעות זהב בוליון נוספים

המטבעות הבאים מוגדרים כמטבעות בוליון, אולם סחירותם נמוכה:

  • קיג'נג אימס מלזי (מיוצר החל משנת 2001, זהב טהור)
  • אירביס קזחי (מיוצר החל משנת 2009, זהב טהור)
  • אורז'ל בייליק פולני (מיוצר החל משנת 1995, זהב טהור)
  • הארי השואג – ישראל: המטבעה הלאומית החלה לייצר מטבעות זהב בוליון החל משנת 2010. המטבעות נראים נהדר ועונים טכנית על ההגדרה של זהב בוליון  למעט כמותם המוגבלת (מאוד), שהופכת אותם בעיקר למטבע לאספנים עם סחירות יחסית נמוכה. ואם לא די בכך – יש לשלם פרמיה של 50% מעל מחיר הספוט של הזהב כדי לרכוש אותם. מי שמעוניין להעניק מתנת בר מצווה נאה יכול לרכוש את זה. שמעוניין לקנות זהב להשקעה מוטב שיימצא פתרונות חלופיים.

 מטבע זהב שאינם מיוצרים עוד באופן סדור

  • סוברין בריטי – מטבע זהב במשקל פאונד אחד (7.32 גרם). למעלה ממיליארד יחידות יוצרו החל משנת 1817, מה שהפך אותו למטבע הזהב המפורסם בתבל. יש לא מעט סובריינים שמסתובבים בארץ לאחר שהגיעו לכאן בתקופת המנדט.
  • ורנלי שוויצרי – מטבע זהב שוויצרי שיוצר בין השנים 1897-1945 בערך נקוב של 20 פרנק.
  • נפוליאון – מטבע זהב צרפתי בערך נקוב של 20 פרנק שיוצרו בין השנים 1806-1914. ראשית הייצור הייתה במהלך תקופת שלטונו של נפוליאון הראשון, שהקנה למטבע את שמו.

אזהרה: זהב הוא נכס תנודתי ומסוכן ביותר. האמור לעיל הנו ליידוע בלבד, לא המלצה.

החשיפה שלי לזהב לא עולה על החשיפה שלי למניות, לאג"ח ולמזומן, על מנת לשמור על שיווי משקל בתיק.

מקור התמונות: bullionweb.de 

הירשם
הודע על
guest
19 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
הדר

דורין, כל הכבוד לך על כך שאת חושפת אנשים לאפיקי השקעה שונים ומשונים, אך מכיוון שמרבית האנשים אינם מבינים ומתורגלים בכך, אי הסברה על מהו ניהול סיכונים, הקצאת חשיפה ויציאה מסיכון, עשויים לגרום לחלק לא מבוטל מהאנשים לטעות, ולטעות טעות חמורה. להסביר על קניית ני"ע כלשהו מבלי להקצות כמה בלוגים מקדימים על ניהול סיכונים וניהול כספים בהתאם לרמות סיכון, עשוי להחטיא את המטרה. הזהב הוא בועה שהחלה לחזור למימדים שלה [איני יודע היכן הם המימדים הריאליים, אותם כוחות השוק, הביקוש וההיצע ובעיקר הפסיכולוגיה והפחד קובעים], בהמשך יתכן ואלו יהיו האג"חים הממשלתיים הארוכים, לפני כן או אולי אחרי אלו יהיו המניות.… קרא עוד »

רמי

החשוב לקחת בחשבון את הביטקון, זה שחקן חדש, אין לאף ממשלה אפשרות להדפיס ממנו עוד ועוד,
הסינים קונים אותו במקום אג"ח אמריקאי זה ישפיע על מחירי האג"ח האמריקאי ובהמשך על האג"ח בכל העולם,
יתכן שהוא יהיה גם תחליף מסויים לזהב.

אחד

למה לא ראיתי את זה ב2013 😥

כרכר

אל דאגה מטבעות זהב הם הביטקוין החדש עידן הקורונה יזניק אותם 10000$.

אנא-אל

תודה על הסדר והמידע ההכרחי.
השאלה: איך אפשר לדעת/לבדוק אם הזהב שאני קונה מהסוחר באמת טהור ולא מזויף?
ראיתי שיש כל מיני שיטות עם חומצה וכדומה אבל זה נראלי הורס את הזהב.

אורי

http://www.sii.org.il/294-1106-he/SII.aspx?LastFolderId=290
שים לב לשורה האחרונה

מתן

דורין מה דעתך על ביטקוין?

דני

25% השקעה בזהב זו הקצאה מוגזמת לכל הדעות (חוץ מדעתו של הארי בראון ועדת המאמינים שלו). צריך לזכור שהזהב לא מייצר שום דיבידנד, ריבית והערך שיש לו הוא ערך ספקולטיבי.

בובצ'יק

לא להשקיע בבוליון!!!!..רק בתעודת:GLD…ולדעתי:לא להשקיע בכלל בזהב!..עדיף בכסף!..(slv)..יותר זול,ופוטנציאלית הרבה יותר אטרקטיבי.
והכי חשוב:אל תקשיבו לכל מומחה!…בשוק ההון אין מומחים…יש כאלה שרוצים לקחת את כספכם.

חיימון

דורין, התחלתי להתעניין בזהב פחות או יותר בתקופה שהוא היה רגע לפני השיא ואני עדיין עוקב בדריכות. קראתי ולמדתי ואז החלטתי שאני רוצה להשקיע בזהב. כשחיפשתי באינטרנט מידע בעברית מצאתי את הכתבות שלך בנושא ואז נפתח בפני עולם שלם. היום כאשר נראה שהזהב בשפל ואולי לא בהכרח בתחתית זה נראה לי זמן טוב להשקיע. הבעיה שבארץ לא באמת קיימת אפשרות להשקיע בזהב וקיימים מעט סוחרים שניתן להשיג דרכם מטבעות שונים ומשונים את חלקם הזכרת בכתבה. מצאתי באינטרנט (EBAY) שעלות מטבע זהב (נניח American Eagle) כוללת פרמיה שהסוחר לוקח (בסביבות 5% מעל הספוט) 100$ משלוח מבוטח FEDEX ועוד מע"מ 18% על… קרא עוד »

trackback

[…] – הרי שהרשימה להלן כל רכושי בעולם. אה כן, ויש גם כמה מטבעות זהב אי […]

Aaron

את מספרת על הרבה מאוד מטבעות, לא בדיוק הבנתי לגבי החלק של נזילות המטבע, יש מדינות שלא יקבלו את המטבע שלי? לדוגמה אם המטבע אוסטרלי, אני צריך לנסוע לאוסטרליה כדי למכור אותו?
ומה אם יש לי גישה לזהב גולמי (לא מטבעות) האם זה בסדר לקנות אותו אם המחיר זהה?

רונית

הי דורין, אשמח לשמוע את דעתך על המאמר הזה. תודה!
"השוקת השבורה של המשקיעים בזהב"
http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2014/07/blog-post_13.html

רונה

האם מישהו מכיר מקור מידע אמין לבירורים על רכישת זהב פיזי ואחסונו במדינות שונות? 2 יעדים אפשריים מבחינתי הם בלגיה וארה"ב. דורין- האם יש סיבה ספציפית שאת בחרת דווקא את אוסטריה?

mishu

דורין – ״פאונד אחד (7.32 גרם)״ זאת שגיאה

דינדין

תודה רבה רבה רבה!!

דוד

מה עם מטבעות זה ישראלים?

בר הזהב

בנוגע למטבע הסובריין בריטי המשקל שלו הוא 7.98 ברמת טוהר של 22 קרט שזה 91.67 אחוז זהב
וכמות הזהב הטהור בו הוא 7.3 גרם.

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן