• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

יומנו של פליט רוח

ארכיב

משתמש רשום
הצטרף ב
12/7/21
הודעות
3
דירוג
4
שלום חברים,
ראשית כל נעים להכיר. כבר מספר שנים מכיר את הבלוג, אך רק לאחרונה סביב אירועים משני-כיוון שאירעו בחיי (ראו בהמשך) הגעתי למצב שאני שקוע בעולם הסולידי. נהנה ועוקב בשבועות האחרונים אחרי הבלוג והפורום, ולמרות ששיתוף אינטנסיבי כמו הפוסט שאכתוב כעת מרגיש לי מאוד מפחיד, אני אשמח לשמוע לעצתכם ולדעתכם לקראת מספר מהלכים שקמים ורוקמים עור וגידים בחיי. על פרטים שונים, מטעמי פרטיות, אטיל ערפול.
כפי שתראו, חלק מהפרטים עדיין לא מבוררים עד הסוף - יש בדיקות שאני יודע שעליי לעשות ולא עשיתי, פרטים חסרים שאני יודע שעליי לברר כדי לקבל תמונה מלאה על איפה אני עומד. לעשות את הבירור הזה, שאני עוסק בו בשבועות האחרונים בין בחינות לעבודה לוקח לא מעט זמן, ויש משהו מרתיע וסיזיפי בתהליך. אני מעלה את הדברים על הכתב, בין השאר, על מנת לקבל כוח למצות את הבירורים.

נסיתי לחלק את הרשומה לשלושה חלקים, יחסית קוהרנטיים, אני מקווה:
1. רקע עליי, המסע עד כאן - מעט פרטים אישיים.
2. נתונים פיננסיים יבשים - הצגת התמונה הפיננסית הנוכחית שלי נכון לעכשיו ועד כמה שהספקתי לברר.
לאחר שאתן לכם תמונה לגבי מצבי האישי והפיננסי אעבור ל:
3. התלבטויות פיננסיות ואישיות לעתיד - תוכניותי לעתיד, ספקות ומחשבות. זה החלק שעליו הכי אשמח לקבל את עיקר המשוב מכם.

1. רקע עליי, המסע עד כאן
אני באמצע שנות העשרים, מהמרכז. אני מגיע מעולם מדעי הרוח, בעוד מספר חודשים מסיים את התואר הראשון שלי בנושא זה. בשנים האחרונות עסקתי בתחום זה בהקשר של הוראה והדרכה.
כאשר התחלתי את לימודי, אחרי הצבא, עשיתי זאת מכיוון שבמידה רבה הייתי כבר משוקע בעולם זה, אני אהבתי ועודני אוהב אותו מאוד, והאמנתי שמאחר ואני חיי חיים סולידיים וצנועים למדי אוכל להתפרנס לי בכבוד מעבודה כמרצה או מורה.
לפני תקופה מסוימת עזבתי את מקום העבודה הקודם שלי מתוך תחושת מיצוי, עברתי לעיר לדירת שותפים והתחלתי לעבוד בבנק. בעבודה החדשה שלי, שאני מחזיק כחצי שנה, אני מרגיש הרבה מאוד סיפוק, למדתי בה המון ובמידה רבה היא פתחה את ה"צ'קרות" הפיננסיות שלי. פתאום מושגים כמו אגרות חוב, ריבית, מנייה לא העלו בי פריחה. דרך האהבה החדשה הזו ניגשתי בצורה מחודשת לעולם הפיננסי. מעולם לא הייתי בזבזן גדול, אך גם לא מקסמתי את הכנסותיי או מינפתי את עצמי בצורה חזקה במיוחד.

2. נתונים פיננסיים יבשים
חסכונות והשקעות
* קופת גמל להשקעה - 37 א'.
הו"ע של 1 א' לקופה. התשואה השנתית בשנה האחרונה הייתה 5.04, ואני משלם 0.79 דמי ניהול. הקופה במסלול [האם מותר לרשום את שם המסלול ובית ההשקעות?] עם חשיפה של של 47% למניות. מחזיק בה כבר אולי שנה וחצי?
* עו"ש - 22 א'. בפועל צריך קרן חירום של כ-5 א' ואת היתר להעביר להשקעה.
סה"כ שווי נקי (בלי פנסייה) 59 א', אין לי הלוואות או מינוס ומעולם גם לא היה.
מטרת ההשקעה: בטווח הקרוב, בעוד כשנתיים, אני מעוניין לרכוש דירה להשקעה. לשם כך אזדקק להון עצמי של כ-175 א' ש"ח. לאחר מכן תיק השקעות פסיבי וסולידי לעד. ראו ביתר פירוט בהמשך.

פנסייה וביטוח (או: הסעיף המוזנח)
* אינני יודע נתונים לגבי הפנסייה שלי, עליי לברר זאת. מעריך שבכל אופן הצבירה לא משמעותית. אשמח אם יש למישהו הצעות לאנשים צעירים כמוני לגבי הפנסייה.
* בבדיקה בהר הביטוח שעשיתי אני מבוטח ב-3 חברות שונות, ואני בטוח שיש כפילויות ופוליסות מיותרות. אני משלם על הפוליסות חודשית 236 ש"ח (>:(). צריך לטפל בזה, ואני לא עושה זאת בעיקר מתוך בורות בתחום. בעבר עשיתי ביטוח באמצעות סוכן שעובד עם המשפחה (מן קולגה של אבי), אך אינני יודע אם כדי להתייעץ איתו.

הכנסות\הוצאות
הכנסות - 7290 ש"ח בחודש בממוצע (6 א' משכורת, 833 ש"ח מלגה והיתר עבודות קטנות מהצד)
הוצאות - 3600 ש"ח בחודש בממוצע (1933 ש"ח הוצאות דיור, 1700 ש"ח הוצאות שוטפות*)
זה אומר שבחודש אני חוסך בממוצע כ3.6 א' ש"ח, שזה יחס חיסכון של כמעט 50 אחוז (בלי להתחשב בהוצאות על הלימודים, מפני שכבר שילמתי על כולו).

את הבדיקה הזו עשיתי עפ"י שלושת החודשים האחרונים. אינני עוקב כרגע בדיוק כל שקל שאני מוציא לאן הוא הולך.
בחישוב ההוצאות השוטפות עשיתי ממוצע של סך חיוב האשראי החודשי שלי (הכלי כמעט הבלעדי בו אני משלם).

ברור לי שזו לא שיטה אידיאלית לעקוב אחרי הוצאות, וזה אחד הדברים המרכזיים שבהם עליי להשתפר על מנת לראות באופן עקבי את פילוח ההוצאות שלי, במיוחד לאור התנודתיות הרבה בהוצאות ה"שוטפות" שלי.
בשלושת החודשים האחרונים, לדוגמה, ההוצאה החודשית הנמוכה ביותר שלי עמדה על 1200 ש"ח והגובה ביותר 2137 ש"ח - צריך לזהות את מקורה.
המחסום העיקרי הוא שאני גר עם שותפים, וכדי לעקוב אחרי הוצאותיי אצטרך לעשות אינטגרציה בין ההוצאות המשותפות (שמופיעות באפליקציה בה אנו משתמשים למעקב) לבין הוצאותיי הפרטיות, וכרגע אני לא מספיק מחונך :)
בעוד קצת יותר מחצי שנה אני מתכוון לעבור לגור עם זוגתי, הוצאות השכירות שלי לא יעלו. אנסה למצוא מקום קרוב לעבודה ולמזון, או מקום זול יותר (כנראה שלא אצליח את שניהם).

3. התלבטויות אישיות ופיננסיות לעתיד
אישי ואקדמי
עם סיום לימודי בחודשים הקרובים התחלתי להתלבט מה לעשות. התוכנית שלי, עד לפני מספר חודשים, הייתה להמשיך לתואר שני במדעי הרוח ובאופק לעבוד כמרצה או אקדמאי. מסיבות שונות (סבירות אופק ההעסקה, פוליטיקה-אקדמאית, התמורה הפרגמטית הכלכלית והאישית של התואר וכו') החלטתי לא להמשיך באפיק זה.
כרגע התוכנית שלי היא לעשות "הסבה", ולעשות חוג אחרי תואר באחד מ-2 תחומים:
1. מדמ"ח (במסלול מערכות ויישומים בפתוחה)
2. כלכלה
מדובר כאן בהשקעה של כ-21 א' ש"ח בערך (דהיינו הוצאה של 0.9 א' ש"ח לחודש בערך בממוצע), ואורך הלימודים שנתיים. כרגע אני נוטה ללמוד מדמ"ח.

היתרונות: אופק תעסוקתי משמעותית יותר טוב, מעניין ומפתח יותר ברמה האישית, השקעה טובה יותר מתואר שני במדעי הרוח.
חסרונות: זמן לימוד ארוך יחסית (האם לא עדיף BOOTCAMP?), השקעה כספית גדולה.

השקעות
המטרה המרכזית:
רכישת דירה להשקעה: בעבודה בה אני עובד כיום אני נהנה ממספר הטבות, אך אחת המרכזיות שבהן היא הטבה במשכנתא. מדובר במשכנתא בריביות מאוד מאוד זולות. אפקטיבית מדובר על חיסכון מאוד משמעותי בעלות המשכנתא. אני מעוניין לרכוש דירה בשווי של כ-500 א' ש"ח, לשפץ אותה בעוד כ-50 א' ש"ח ולהשכיר אותה לטווח הארוך. לשם כך אזדקק להון עצמי של 175 א' ש"ח בערך.
בשורה התחתונה עליי לחסוך עוד 115 א' ש"ח בשנתיים וכמה חודשים הקרובים. זהו היעד המרכזי של תיק ההשקעות שלי כרגע.
למרות הסיכונים השונים בהשקעה באפיק נדל"ני, ההטבה הזו תחסוך לי אפקטיבית במשכנתא כמה עשרות אלפי שקלים (עליי לחשב במדויק כמה, אעשה זאת בהמשך השבוע), ומדובר בהזדמנות למינוף שחבל לפספס. דירה כזו תושכר בכ-2.2 א' ש"ח בחודש, והתשלום החודשי המינימלי על משכנתא כזו צריך לעמוד על בערך 1.6 א' ש"ח. בפועל אקח אותה ככל הנראה בהחזר חודשי גבוה יותר.

מכאן עולה השאלה, מה לעשות עם הכסף שלי בטווח הקרוב, מאחר ואופק ההשקעה שלי כרגע עומד על כשנתיים?
האופציות הן אין סופיות, הנה 3 מרכזיות שאני חושב עליהן. אשמח מאוד לשמוע מה אתן חושבות:

1. כלום, להישאר כמו עכשיו: להעביר את הכסף מהעו"ש לקרן גמל להשתלמות, ולהמשיך לצבור את חסכונותיי ולהשקיע אותם שם. בנוסף להתמקח על דמי הניהול שלי...
2. לעבור לתיק מסחר עצמאי: מעורב באירוע מס (משיכת הכסף מהקרן גמל), אך יחסוך לי דמי ניהול (דיי גבוהים).

הדבר המרכזי שמטריד אותי במעבר לתיק מסחר עצמאי הוא סיכון הכסף, הרי נשמע שוב ושוב ברחבי הפורום שבאופק השקעה של שנתיים אין טעם להשקיע במניות. מצד שני, גם בקרן הגמל שלי אני מושקע במניות. קצת מבולבל מה עליי לעשות.

3. FLIP נדל"ני: הזדמנות שעלתה לאחרונה: יחד עם הוריי, שיש להם עסק בתחום, ככל הנראה שנרכוש בחודשים הקרובים דירה, נשפץ אותה, ונמכור חזרה. אני מעורב בעסקה בראש ובראשונה כמי שהדירה תרשם על שמו, כדי להימנע ממס רכישה. בנוסף, אני יכול להיות מעורב כמשקיע. ישנם שלושה תרחישים אפשריים:
א. לא מושקע: אם הורי יגייסו את כל הכסף לבד, הדירה רק תירשם על שמי. במקרה כזה הכסף שלי לא יושקע, אקבל תמורה מסוימת על כך שהדירה תהיה רשומה על שמי.
ב. מושקע: אם הורי לא יגייסו את כל הכסף לבד, אשקיע גם. במקרה כזה הכסף שלי גם יושקע, אקבל תמורה על כך שהדירה תהיה רשומה על שמי + רווח ביחס לגובה ההשקעה שלי.
ג. קרן לשעת חירום: אופציית בייניים: הכסף שלי ישאר מושקע באפיק אחר, קג"ל או תיק מסחר, ובמידה ויהיה צורך אנזיל אותו לסייע בפליפ. במקרה כזה הכסף שלי אולי יושקע, אקבל תמורה על כך שהדירה תהיה רשומה על שמי ועל ה"ערובה".

תעסוקה
בעבודה שלי כרגע טוב לי, אני עובד כרגע כ-60 אחוז משרה ומשתכר יפה לסטודנט. יכול להיות שבעתיד אגדיל את אחוז המשרה ל-75. אני שואף כרגע להתקדם בבנק. בעוד כשנתיים, במידה ועוד אעבוד, אגיע לועדת קביעות. בפועל, בטווח הארוך כרגע אינני רואה את עצמי ממשיך לקביעות. סביר להניח שבעוד כשנתיים אתחיל לעבוד, לאחר שאסיים את החוג לאחר התואר, בעבודה בתחום מדעי המחשב. אם אלמד כלכלה אולי אמשיך בבנק.

יתרונות: עבודה מאתגרת לסטודנט, 60 אחוז משרה - נוח במקביל ללימודים,שכר טוב יחסית להיקף השעות. הטבה במשכנתא שאשתמש בה למינוף (ראו תחת "חסכונות והשקעות" למעלה).
חסרונות: ככל הנראה אין אופק מעבר לשנתיים הקרובות.

זהו זה.
למי שצלח או צלחה את ים האש... אני מודה לכם.
:>

מקווה לשמוע מכם עצות. אני מודה שעצם זה שהעליתי הכל על הכתב בצורה מסודרת (לאחר שמוקדם יותר העליתי את הנתונים היבשים שאספתי לאקסל) עזר לי וגיבש לי את כל אינספור החוטים הדקים של מחשבות, תהיות, וספקות מרצדים אחרים. אולי עצם ההעלה של הדברים על הכתב כבר תשנה את התוכניות מעצמה.
 
שיהיה המון המון בהצלחה!

אינני יודע נתונים לגבי הפנסייה שלי, עליי לברר זאת. מעריך שבכל אופן הצבירה לא משמעותית. אשמח אם יש למישהו הצעות לאנשים צעירים כמוני לגבי הפנסייה.
איך שבדקת את הביטוחים על שמך, תוכל לבדוק גם חסכונות פנסיוניים.

מזל שאתה דואג לזה עכשיו בגיל צעיר. מומלץ לבדוק דמי ניהול, מסלול שמותאם לגילך ורמת הסיבולת, וביטוחים נוספים.
 
ברוך הבא!
כרגע התוכנית שלי היא לעשות "הסבה", ולעשות חוג אחרי תואר באחד מ-2 תחומים:
1. מדמ"ח (במסלול מערכות ויישומים בפתוחה)
2. כלכלה
אתה אומר שכרגע עושה תואר במדעי הרוח ועובד בבנק וטוב לך. אז אני מבין למה הסבה לכלכלה אבל למה מדמ"ח? משכורות יפות, אבל אם אתה לא אדם עם אוריינטציה ריאלית אתה עלול לסבל מכל רגע. אני מכיר אנשים שעובדים בתוכנה למרות שזה בפירוש לא מתאים להם. הם עובדים במשרות סוג ב' בחברות סוג ג', מרוויחים פחות מהממוצע בהייטק ובעיקר מתלוננים. אפשר להרוויח יפה בעוד תחומים - למשל פיננסים שאתה אומר שגם ככה זה מעניין אותך.

מכאן עולה השאלה, מה לעשות עם הכסף שלי בטווח הקרוב, מאחר ואופק ההשקעה שלי כרגע עומד על כשנתיים?
יש פה מומחים גדולים ממני אבל לעניות דעתי בשביל פרק זמן כזה תשאיר בבנק (עו"ש או פקדון).
 
ראשית כל תודה לכולכם על התגובות!

שמח לעדכן שביטלתי את הפוליסות המנופחות שלי ב-2 חברות ביטוח ועשיתי סקר שוק לפוליסות זולות יותר ומנופחות פחות.
בנתיים ההצעה הטובה ביותר קיבלתי עומדת על כ-16 ש"ח בחודש (במקום 236 ש"ח שאני משלם היום) עבור ביטוח בסיסי (תרופות מחוץ לסל, ניתוחים והשתלות בחו"ל).
בנוסף התחלתי לעשות קרן שוק על קג"ל. אחזור עם ממצאים בהמשך...

בהערת אגב, מדהימה הפסיכולוגיה של חברות ביטוח:
כמעט לא הצלחתי לשכנע נציגים מחברות ביטוח לתת לי הצעה לפוליסה רגילה, עד אז הייתי צריך לעבור ים של חזיונות פרנואידים על מה אם...
וגם בקרנות גמל להשקעה, פסיכולוגיית ה"אנחנו מומחים, דמי הניהול הם תשלום בעבור זה שאתה בידיים טובות":
כאשר שוחחתי עם החברה בה נמצאת הקג"ל שלי כדי לנסות לגלח חלק מדמי הניהול לפני שאני פונה לחברות אחרות הם הפנו אותי לתשואות ולמומחיות שדמי הניהול קונים לי..

אז אני מבין למה הסבה לכלכלה אבל למה מדמ"ח? משכורות יפות, אבל אם אתה לא אדם עם אוריינטציה ריאלית אתה עלול לסבל מכל רגע.
בעבר התחלתי את התואר כתואר במדמ"ח ופילוסופיה ולאחר תקופה מסוימת שניתי להיסטוריה. גם בתיכון למדתי מדמ"ח. אני לא אדם בלי אורינטציה ריאלית, אלא אדם עם כמה אורינטציות. ריבוי האורינטציות שולח אותי למסעות משונים ומגוונים בעולם ;)
אבל בכל אופן חד משמעית שני האופציות על השולחן, ואני משנה את דעתי על בסיס שבועי איזו מהן עדיפה...

איך שבדקת את הביטוחים על שמך, תוכל לבדוק גם חסכונות פנסיוניים.
מעולה, תודה על העזרה! נמצא ברשימת המשימות לטיפול.

יש פה מומחים גדולים ממני אבל לעניות דעתי בשביל פרק זמן כזה תשאיר בבנק (עו"ש או פקדון).
כיום במחצית מההון שלי בעו"ש וחצי בקנ"ג. למשוך את הכסף לעו"ש = אירוע מס. זה אומר סביבות ה-500 ש"ח קנס מדינה. לא חבל? האם לא עדיף להשאיר בקנ"ג, לשנות מסלול למסלול אג"חי יותר כשאתקרב לרכישת הדירה כדי "לנעול" את הרווח (שינוי מסלול בקג"ל זה לא אירוע מס, ככל הידוע לי)?
מעבר לזה, כואב לי הלב שהכסף שלי סתם יישב בעו"ש ויצבור אבק - זה ככל הנראה טיעון פחות רציונלי, אבל בכל אופן מרגיש שזה משמעותי לוותר על המינוף.
אשמח לשמוע עוד מהמומחים הגדולים :)
 
למשוך את הכסף לעו"ש = אירוע מס. זה אומר סביבות ה-500 ש"ח קנס מדינה. לא חבל
אלו 500 שקל שתשלם בכל מקרה עוד שנתיים כשתמשוך את הכסף (אלא אם עד אז קופת הגמל תפסיד לך אותו)
האם לא עדיף להשאיר בקנ"ג, לשנות מסלול למסלול אג"חי יותר כשאתקרב לרכישת הדירה כדי "לנעול" את הרווח (שינוי מסלול בקג"ל זה לא אירוע מס, ככל הידוע לי)?
אתה כבר די קרוב לרכישת הדירה. שנתיים זה כלום זמן במונחים של תשואות. בטח בסכומים שציינת.
כמה רווח כבר תעשה על ה37K שלך? אולי 10K בתסריט הכי אופטימי.. האם זה שווה את הסיכון של מפולת בעוד שנה מהיום שתרחיק אותך מהמטרה שלך לקנות דירה?
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ptom יומנו של Late Bloomer יומני מסע אישיים 13
משקיע בתבונה יומנו של המשקיע בתבונה יומני מסע אישיים 8
G לדברים יש נטיה להסתדר - יומנו של בן 26 יומני מסע אישיים 14
F יומנו של פעור יומני מסע אישיים 12
R יומנו של רודף אחרי הכסף יומני מסע אישיים 84
שם משתמש בעייתי יומנו של מדען פחדן יומני מסע אישיים 61
מ יומנו של שפשף יומני מסע אישיים 10
ח יומנו של חסר מנוחה יומני מסע אישיים 12
J יומנו של 'סתם עוד אחד' יומני מסע אישיים 7
ה יומנו של שאפתן יומני מסע אישיים 15
ה יומנו של דביל :-) יומני מסע אישיים 43
ע יומנו של תוהה וטועה יומני מסע אישיים 18
ה יומנו של בן המדתא יומני מסע אישיים 44
ה יומנו של בן המדתא יומני מסע אישיים 1
N יומנו של מתלבט יומני מסע אישיים 27
T יומנו של מתחיל מאוחר יומני מסע אישיים 23
E יומנו של יזם יומני מסע אישיים 11
ה יומנו של סטודנט ומחשבות על העתיד יומני מסע אישיים 20
Shlom Mizrahi יומנו של צעיר שאפתן יומני מסע אישיים 31
CRT יומנו של CRT יומני מסע אישיים 25
ח יומנו של חסר המזל יומני מסע אישיים 16
Wonko יומנו של וונקו השפוי יומני מסע אישיים 292
OiNK יומנו של אוינק - ת״א יא חביבי יומני מסע אישיים 36
S יומנו של עוד זוג יומני מסע אישיים 57
benjamin יומנו של סגפן יומני מסע אישיים 16
KickR עוד הייטקיסט - יומנו של פתית שלג יומני מסע אישיים 603
S תביעה עצמאית של הביטוח בעקבות תאונת דרכים מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 4
ה עתידה של ישראל ? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 21
1 מה ההשפעות של הרפורמה של רשות שוק ההון? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
B השקעה של אותה קרן מחקה עבור ילדים שונים שוק ההון 12
R בדיקה של בית להריסה נדל"ן 0
NeonDrift האם יש כלל אצבע בנושא של דמי ניהול של קרן סל? שוק ההון 2
ס התיק של סולידי אופנסיבי שוק ההון 12
T איך מדווחים רווח/הפסד של מט״ח בטופס מס השנתי (1301) ? מיסים 2
ס שאלה של טרום התחלה שוק ההון 28
A יש הגיון כלשהו בשילוב גישה של השקעה במדדים ובגישה של מניות דיבידנד? שוק ההון 2
A שמעתי שיש בעיות בקופות הגמל של סלייס שוק ההון 2
ס איך לבצע מימוש מהיר של דירה במחיר השוק? נדל"ן 5
Homer רגע של עברית אוף טופיק 68
E מח"מ וריבית ממוצעת של קרן מחקה אג"ח שוק ההון 2
ריש-לקיש הגדלת אחוז הניכוי של החלק שלי בקרן ההשתלמות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
H חלקן של חברות בעליית המחירים פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 6
F ה s&p 500 ובעיית החוב של ארהב שוק ההון 2
ב מכירת דירה קיימת וקנייה של אחרת - איך אני מצמצם מיסים? נדל"ן 1
S אודה להמלצה על אתר אחד שמאפשר השוואת גרפים/תשואות גם של ETF אמריקאיות וגם של ETF איריות שוק ההון 6
מ מה השווי של הדירה? נדל"ן 7
Michel ביצוע מהלך משמעותי של הפקדה עצמאית בקרן פנסיה מקיפה. פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
ש תכנית הDRIP של אינטראקטיב ישראל שוק ההון 1
yanosh34 עודף לא ברור של זיכוי לפי סעיף 45א מיסים 21
R קרן השתלמות IRA בדמי ניהול של 0.5, האם כדאי? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4

נושאים דומים

Back
למעלה