ואיך המספרים האלה עוזרים לתת הערכה לשווי ה"אמיתי" שאתם מוכנים לשלם עבורה?
לא משקיע (כרגע) בחברות ספציפיות אלא רק במדדים. יכול להיות שאתנסה בזה בטווח הבינוני-רחוק כעיסוק פנאי-למחצה.
ממליץ לך לחפש מידע על "השקעות ערך" או fundamental analysis
יש כמה אסכולות שונות אבל בגדול הדברים בד"כ מתכנסים לדוח"ות הפיננסים של החברה --- בכל סקטור זה טיפה שונה - כי יש סקטורים שבהם חשובה יותר הרווחיות ויש כאלה שחשובה בהם יותר הצמיחה , יש סקטור עם חשיפה לסחורות (נניח נפט) ויש כאלה שפחות, וכו'.
גם אין שום "מספר" בודד שיכול לספר את כל הסיפור - לדוגמא, יכול להיות שחברה A היא בעלת נתון כלשהו שפחות טוב מחברה B - נניח, הרווח הנקי פר מניה -
אבל יכול להיות שתגלה שלחברה A קל יחסית לשפר את הרווחיות שלה ע"י הקטנת ההוצאות, בעוד שאצל B אין הרבה "משחק" שאפשר לעשות עם ההוצאות וכדי לצמוח הם צריכים להגדיל את שורת ההכנסות ---
ואם תסתכל על הגידול
בהכנסות ותראה ש-A נניח צומחת בהם יותר מהר מ-B (אפילו אם ההוצאות שלה גדלות בהתאם), אז תבין שלמעשה B עומדת "להישאר מאחור" ביחס ל-A - שמתישהו תוכל להיות גם גדולה יותר וגם רווחית יותר
זו רק דוגמא לסוג הניתוח שתיאלץ לעשות כדי לנתח חברות
בגדול - ע"פ אחת האסכולות של הערכת שווי - ה-"מחיר" ההוגן שכדאי לך לשלם על עסק (בקיזוז כל מיני שיקולים אחרים כמו מומנטום, תנודתיות, וכו' של המחיר) -
הוא הסכום הכולל של רווח שאתה יכול לצפות להרוויח ממנה - עם יחס "הנחה" מקובל על רווחים עתידיים.
לדוגמא - נניח ואתה רוצה לקנות חנות נעליים. אז ע"פ האסכולה הזו - אתה צריך לקחת את כל הרווחים העתידים הצפויים (נניח 100 או 200 שנה קדימה), ולהכפיל כל רווח עתידי באיזשהו פקטור מקטין שמשקף את הקיטון בשווי של כסף עתידי. למשל - אם הפקטור הזה הוא 15%, זה אומר שכל רווח עתידי שווה לך 15% מקודמו כפונקציה של השנים שתצטרך לחכות כדי לקבל אותו.
אם למשל חנות הנעליים מרוויחה (רווח נקי אחרי מס) של מליון ש"ח בשנה, ונניח אתה לא מכניס למשוואה צמיחה של העסק (פתיחת סניפים נוספים וכו') אלא נטו רק רווחים - ואתה מאמין שהם ימשכו בדיוק כך (ובהתאמה לאינפלציה) - אז הרווח בשנה הראשונה נניח שווה לך מליון. והרווח בשנה השניה שווה לך 850,000 והרווח בשני השלישית שווה לך 722,000 אלף, וכן הלאה... סכום את כל אלה עד שזה מתכנס לאיזשהו סכום (מתישהו הרווח בשנה ה-X , נניח בשנה ה-50, יהיה כל כך קטן שההשפעה שלו על המחיר בהווה הוא אפסי) -- וזה המחיר שהיא "שווה" לך.
כאמור, מה שמסבך את החישוב הוא שאתה צריך לקחת בחשבון סיכונים כמו תחרות, שינויים רגולטוריים, צפי להגדלת מיסים, סיכונים אפשריים של תלות בספקים (נניח אם יש רק ספק/יבואן אחד ואתה תלוי בו אז זה סיכון) , יעילות/גמישות (כמה קל לבצע שינויים בעסק במידת הצורך? כמה קל לגייס עובדים?), וכו'.
ניתוח איכותי יקח את כל אלה בחשבון ויפיק איזושהי הערכת מינימום (תרחיש פסימי) ומקסימום (תרחיש אופטימי) ותוכל להחליט שאתה משלם כל דבר בטווח הזה.