• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

תרגיל בהתעוררות

נת*

משתמש סולידי
הצטרף ב
6/10/21
הודעות
29
דירוג
23
התעוררות פיננסית באה בגלים, זו לפחות החוויה שלי ושאותה אשתף כאן (ומי שרוצה לקפוץ לתכלס, יכול כמובן).

רמת המודעות תלויה קודם כל בנקודת הפתיחה – באיזה בית גדלת, כמה עסקו בנושא, האם זה היה טאבו? במה חווית - את מי פגשת בדרך, האם עזרו לך אנשי מקצוע נאמנים (ע"ע סוכן הפנסיה ויועצי השקעות), לאלו עצות האזנת, בהצלחות ובכישלונות; ובמה למדת - כמה חקרת ובכמה כישרון יש לך בלהעמיק בנושא שהוא קצת מרתיע.

בפיננסים יש גם חרטות – על דברים שלא עשית והיית צריך לעשות, ועל דברים שעשית ולא היית צריך. מאותה סיבה זה גם נושא טריקי – בהרבה תחומים ברור שהלמידה היא לגיטימית ולמידה הרי לוקחת זמן. אבל כשלוקח זמן עם למידה בכסף, זמן שבו אתה גם מפסיד כסף שיכולת להרוויח, זה פחות נעים. לכן ההתעוררות היא לא רק עניין שבשכל, אלא גם עניין שברגש: להשלים עם מה שעברת, עם טעויות, עם הזמן שלקח לך ללמוד. ומכאן להסתכל רק קדימה.

אני, כמו רבים, גדלתי בבית חסכן שלא דיבר על כסף. בימי בגרותי המוקדמת ידעתי מצד אחד שצריך לשאוף להכניס יותר משמוציאים, אבל לא הייתה לי חשיבה או הבנה פיננסית מפותחת מדי מעבר לזה. כך גם לגבי אשתי (ברוב המקומות שבהם אני כותב בהמשך בלשון יחיד הכוונה לשנינו).

כך יצא שלמרות שנכנסתי לקבע בגיל 22 ושהרווחתי מיד משכורת לא רעה, במיוחד ביחס לחבריי המשוחררים-המחפשים-את-עצמם ולאשתי הסטודנטית, הנטייה שלנו הייתה להשאיר יותר מדי בעו"ש. בדרך גם השקענו לא מספיק בחוכמה, ואסימונים נפלו להם רק אט-אט: במילים אחרות, אנחנו היום עם חסכונות יפים (נראה לי). אבל היינו יכולים יותר.

אבל כאמור - זה לא חשוב. זה תהליך. וכחלק מהתהליך החלטנו לפני כמה חודשים לארוז את כולו, את מה שאנחנו מבינים היום ולא הבנו אז, את האסימונים שנופלים לאיטם, את הכסף שישב בעו"ש ולא הושקע, את זה שהושקע אבל יכול אולי יותר. להיסגר על מה עושים איתו קדימה, ולמקסם את מצבנו.

** ועכשיו כמה צעדים אחורה. **

אנחנו זוג, אני 32, אשתי 31 +2 בני 4 ושנה, מהמרכז. טוב לנו בחיים. אשתי במקצוע חופשי, עובדת בשני מקומות, קשה אבל ניהנת. אני השתחררתי לפני זמן קצר מקבע אחרי כעשור (זה היה ארוך). המעבר לעולם האמיתי כרוך בחוסר ודאות - במה אני רוצה/יכול לעבוד? לשמחתי הרבה, אחרי כמה חודשי התעסקות, חשיבה, עליות ומורדות, מצאתי עבודה טובה ומעניינת בתנאים טובים, שתשאיר אותי עם הכנסה די דומה למה שהיה לי עד כה, ושבה אני אוכל להתפתח. בגדול - אני מרגיש בר-מזל.

אנחנו בנקודת זמן שבה אנחנו מסתכלים קדימה ודי אופטימיים לגבי עתידנו. יש לנו משפחה קטנה, יציבה ונהדרת, וגם סביבה תומכת של חברים ומשפחה. אנחנו מודים על כך. שנינו עובדים ואוהבים לעבוד, עם שאיפות וכיווני מחשבה של התפתחות וצמיחה. הכל יכול לקרות, אבל כל זה גם די נותן ביטחון מהבחינה הכלכלית.

כאן זה 'יומן מסע', אבל מסע לאן? קשה לנו להגדיר יעד כלכלי מספרי. אנחנו לא שואפים לפרוש לפני הפרישה. עם זאת ברור שרוצים למקסם את מצבנו. הצעות להגדרת 'מטרה'? מוזמנים.

אנחנו כן יודעים לנסח את הדברים כך, אנחנו רוצים: 1. לשמר את רמת החיסכון הנוכחית; 2. לעולם לא למצוא את עצמנו בדוחק שהיה אפשר למנוע - למשל במקרה של אירוע בריאותי (חלילה וכו') ללא מקורות סבירים לטפל בעניין 2. לספק לילדינו (2 היום והתכנון הוא לעוד 1) גב כלכלי בהגיעם לבגרות (איך להעניק, ומתי בדיוק? נדבר בהזדמנות) 3. החלום הקרוב הוא לנסוע ללימודים של אשתי בחו"ל בשנה הבאה, צריך לשמור לזה עתודות 4. יכול להיות שיהיו עוד חלומות (שנת טיול בעוד 5 שנים?), אבל כרגע לא הגדרנו אותם.

** ועכשיו לחלק האמנותי. **

להלן מצבנו הפיננסי (נכון ללפני חודש).

הכנסות - שנינו ביחד כ-31,000 ₪ נטו. שיעור חיסכון ממוצע סביב ה-30%, בדקנו בחודשים האחרונים על מה אנחנו מוציאים ולא זיהינו יותר מדי שיפורים אפשריים/ריאליים. שיעור החיסכון עוד יתעצב לו בחודשים הקרובים עקב השחרור והעבודה החדשה. הוצאות חדשות: החזרתי רכב לצבא, הוצאות דלק שלא היו, משכנתא ללא גרייס עד שהדירה תהיה מוכנה (בעוד כחצי שנה), ועוד כאלו ואחרות. לכן אני כרגע אניח ששיעור החיסכון הולך לרדת לאזור ה-25%, לצורך העניין שנחסוך 7,000 ₪ בחודש (84,000 ₪ בשנה). אבל, נהיה חכמים יותר אחרי מספיק דגימות בחודשים הקרובים.

עו"ש – 78,394 ₪

מניות בבנק (שיחקתי בזה קצת מתישהו) – 16,760 ₪

פוליסת חיסכון – 215,742 ₪, מסלול כללי (X מניות), 0.8% ד"נ

קרן השתלמות (שלי) – 211,010 ₪, מניות, 0.8% ד"נ

קרן השתלמות (שלה) – 1. מעסיק 1 – 5,104 ₪, מניות, 0.65% ד"נ; מעסיק 2 – 14,078 ₪, 0.65% ד"נ

קופ"ג ישנה – 138,100 ₪, מניות, 0.8% ד"נ

חסכון לבת ה-4: לכל ילד, מניות – 6,655 ₪; ביטוח חיים – 10,788 ₪, מניות, 1.25% (מופרז ולכן פתחנו את הבאה>>); קופ"ג – 600 ₪, מניות, 0.39% ד"נ (הפרשה 300 ₪ חודשי)

חסכון לבן שנה: לכל ילד, מניות – 1,009 ₪; ביטוח חיים – 1,982 ש"ח, מניות, 1.25% (מופרז ולכן פתחנו את הבאה>>); קופ"ג – 600 ₪, מניות, 0.39% ד"נ (הפרשה 300 ₪ חודשי)

דירה – הון עצמי שהושקע 550,000 ₪ (מתוכם 300K מתנת משפחה, מה שהניע את הקנייה) ומשכנתא – עוד לא גיליתי איך נכון להחשיב את זה בתוך החסכונות? צריך לפתוח פרק 'התחייבויות'?

הכל (ללא פנסיה) = 1,249,622 ₪ (מתוכם כ-20,000 ₪ לילדים)

פנסיה שלי – כללית - 562,730 ₪, מניות, ד"נ אפסיים; משלימה – 28,961 ₪, SP500

קופת גמל שלי – 50,688 ₪, מניות, ד"נ 0.8%

פנסיה שלה – 92,389 ₪, ד"נ ברירת מחדל

הכל כולל הכל ופנסיה = 1,987,035 ₪

אני יודע שאני יכול להפחית את דמי הניהול בחלק מהדברים במחיר קצת מיקוח, אני לא בטוח שאנחנו ברמת הסיכון שאנחנו רוצים, ואולי צריך לשנות מסלול כזה למסלול אחר.

עם זאת, זה פחות קריטי כי אנחנו חושבים להעביר את המירב לניהול עצמי, בדמי ניהול נמוכים ולבצע את הצעדים הבאים. אני משתף בכיוונים ראשוניים ובכל מיני שאלות פתוחות שיש לנו:

1. תיק 70% מניות, 30% אג"ח בבית השקעות, שישמר פשטות. להעביר לשם – את פוליסת החיסכון (למרות אירוע מס שיגבה כמה אלפי שקלים), המניות וחלק מהעו"ש. להפריש לשם חודשית (עדיף רבעונית? יותר?). השקעה ל15 שנים פלוס.

2. הבנתי שמשכנתא הופכת את הקצאת האג"ח לטעות? מה הייתם עושים במקרה כזה? אנחנו כן צריכים נתח מהכסף שיהיה נזיל ומושקע בסיכון נמוך יחסית.

3. להעביר את ההשתלמות וקופ"ג ל-IRA, כסף שיישאר שם לעד מבחינתנו - מכירים מקור ידע, פרקטי ועדכני, טוב בנושא?

4. להשאיר את הקופות של הילדים איפה שהן, כדי שיישאר מופרד ועל שמם. להגדיל ל-500 ₪ חודשי לכל אחד (+ חיסכון לכל ילד של 100 ש"ח).

5. זה כן משאיר מקום להחלטה לגבי הפנסיות - להעביר ל-SP500?

6. להשאיר כ-50,000 ₪ בעו"ש.

נראה לי שזה מספיק לעכשיו, יבואו עוד. אני מאוד אשמח לשמוע מחשבות מכל סוג.
 
2. הבנתי שמשכנתא הופכת את הקצאת האג"ח לטעות? מה הייתם עושים במקרה כזה? אנחנו כן צריכים נתח מהכסף שיהיה נזיל ומושקע בסיכון נמוך יחסית.
חפש דיונים דומים בפורום.
פרעון מוקדם של המשכנתא ייתן תשואה גבוהה ובטוחה מכל אג"ח.
 
ברוך הבא לפורום.
 
להשאיר את הקופות של הילדים איפה שהן, כדי שיישאר מופרד ועל שמם. להגדיל ל-500 ₪ חודשי לכל אחד (+ חיסכון לכל ילד של 100 ש"ח).
לדעתי לא קריטי שזה יהיה על שמם, על מנת לשמור על פשטות יכול להיות בתיק שלכם.

ביטוח חיים – 10,788 ₪
מה זה? חיסכון לילד משולב עם ביטוח חיים?
 
לדעתי לא קריטי שזה יהיה על שמם, על מנת לשמור על פשטות יכול להיות בתיק שלכם.
כן מתלבט לגבי זה. לכאורה אני יכול להפקיד הכל כגוש לחשבון העצמאי. גם פשטות וגם דמי ניהול נמוכים יותר ככה"נ.
השאלה היא איך אני "מעניק" להם את זה בבוא היום? זה יהיה חייב לבוא דרך אירוע מכירה ותשלום מס, לא?
וגם איך אני אדע לומר שזה הX כסף שהפרשתי לילד הספציפי (מניח שאפשר לחשב, אפילו כאחוז מסוים מהתיק בבוא העת)?

מה זה? חיסכון לילד משולב עם ביטוח חיים?
לא יודע למה כתבתי "ביטוח חיים", זו פוליסת חיסכון ("קשת לפרט" במגדל)
 
פרעון מוקדם של המשכנתא ייתן תשואה גבוהה ובטוחה מכל אג"ח.
קראתי בשרשורים אחרים על גישות שונות לגבי היחס לנדלן בתיק, לא הגעתי בהכרח למסקנה clear-cut בעניין הזה.
אני כן מבין שלאור נתח הנדל"ן בתיק (כ-44% נכון לעכשיו) ותשלום המשכנתא, למעשה אין הגיון בחלוקה של 70/30 אגח/מניות.

אני מתלבט עכשיו איך להקצות את התיק? 1. נתח נדל"ן 2. נתח 100% מניות 3. קרן חירום+כספים לטווח קצר (דיברתי על הוצאה חריגה אם נטוס ללמוד בחו"ל למשל)?
לא מחפש המלצה/ייעוץ כמובן, אלא לשמוע אם יש גישות בעניין הזה.
 
כן מתלבט לגבי זה. לכאורה אני יכול להפקיד הכל כגוש לחשבון העצמאי. גם פשטות וגם דמי ניהול נמוכים יותר ככה"נ.
השאלה היא איך אני "מעניק" להם את זה בבוא היום? זה יהיה חייב לבוא דרך אירוע מכירה ותשלום מס, לא?
וגם איך אני אדע לומר שזה הX כסף שהפרשתי לילד הספציפי (מניח שאפשר לחשב, אפילו כאחוז מסוים מהתיק בבוא
אין אירוע מס בהעברת ניירות ערך במתנה לילדים.
 
אין אירוע מס בהעברת ניירות ערך במתנה לילדים.
בעקבות ההודעה שלך קראתי שרשורים בנושא. למדתי שאפשר להצהיר בבנק על מתנה של ניירות ערך / אקטיבית מול פקיד שומה (בהנחה שהמנגנון יישאר זהה גם בעוד 20 שנה+).
מה שאני עוד צריך לחקור, ולא הגעתי למסקנות ברורות לגביו, הוא:
1. איך לעקוב אחרי הקצאת הכספים לילדים בתוך החשבון / בחשבונות מפוצלים?
2. האם מנגנון כזה (שקורה בקלות רבה בקופת גמל להשקעה) מתאים גם לסכומים של כ-300 עד 500 ש"ח חודשיים? או שצריך לצבור כמה חודשים (כמה?) כדי שתהיה אפשרות לבצע קנייה של מדד?
 
מה שאני עוד צריך לחקור, ולא הגעתי למסקנות ברורות לגביו, הוא:
1. איך לעקוב אחרי הקצאת הכספים לילדים בתוך החשבון / בחשבונות מפוצלים?
2. האם מנגנון כזה (שקורה בקלות רבה בקופת גמל להשקעה) מתאים גם לסכומים של כ-300 עד 500 ש"ח חודשיים? או שצריך לצבור כמה חודשים (כמה?) כדי שתהיה אפשרות לבצע קנייה של מדד?
אתה סתם מסתבך.
תקנה הכל בתיק אחד, בבוא העת תיתן לילדים כמה שאתה רוצה.
אם אתה מתעקש אפשר לתעד באקסל מה הסכום שמוקצה לילדים.
קניות בסכומים קטנים לא כדאיות בגלל עמלות מינימום.
 
3. להעביר את ההשתלמות וקופ"ג ל-IRA, כסף שיישאר שם לעד מבחינתנו - מכירים מקור ידע, פרקטי ועדכני, טוב בנושא?
קופ"ג - אם אין הרבה רווחים כלואים כלומר מס שתצטרכו לשלם במידה ותפקדו אז הייתי שוקל להעביר לתיק השקעות, שם דמי הניהול יהיו בפער יותר זולים בעוד שההשקעה יכולה להיות זהה (תלוי במסלול שאתה בוחר כמובן)

השתלמות - קודם כל 0.8 זה יקר יחסית לכמה שצברת, אנשים עם צבירה כזאת מגיעים לדמי ניהול נמוכים בהרבה. לגבי מעבר לIRA זה מבטל לך את האפשרות לקחת הלוואה כנגד הקרן.

מציע לך לבדוק את האפשרות של הלוואה כנגד הקרן השתלמות איתה תסגור את החלק הצמוד של המשכנתא, בדכ נותנים סדר גודל של פריים מינוס חצי על הלוואות כאלו, זה יגרור החזר חודשי גבוהה יותר כי תקופת ההלוואה היא קצרה יותר, אבל ככה תוכל להוריד את גובה הריבית על החוב שלכם, ולהוריד את הסיכון הטמון בחלק הצמוד של החוב (במידה ויש).
 
איך לעקוב אחרי הקצאת הכספים לילדים בתוך החשבון / בחשבונות מפוצלים
לא צריך להסתבך. יש לי תיק בברוקר ישראלי שכולל ני"ע ספציפים לכל אחד מהילדים. פעם בתקופה, בימי הולדת או מכל סיבה שלא תהיה, אני עושה העברה בנקאית וקונה עוד מהמניה.
 
אתה סתם מסתבך.
לא צריך להסתבך.
כן, אחרי התגובות שלכם ועוד מחשבה אני מבין שלא צריך לסבך את העניין. אפתח תיק אחד להכל, ככל הנראה אבצע מעקב מסוים באקסל. אני כן רוצה לדעת מה ה"נתח" של כל ילד.

השתלמות - קודם כל 0.8 זה יקר יחסית לכמה שצברת, אנשים עם צבירה כזאת מגיעים לדמי ניהול נמוכים בהרבה. לגבי מעבר לIRA זה מבטל לך את האפשרות לקחת הלוואה כנגד הקרן.
תודה על תגובתך. מודע לזה שזה גבוה, יותר מדי זמן יושב לי בראש שאני צריך לעשות עם זה משהו. או לעשות תהליך מיקוח או IRA.
 
מחוץ להקשר אבל בעצם בתוכו...
בחודשים האחרונים, ועוד יותר בימים האחרונים, אני מוצא שהמוח שלי מתעסק המון בכסף (מה שהוליד גם את השרשור כאן) ואני תוהה עם עצמי האם זה נובע מ-1. רצון פשוט למקסם/לדאוג לעתיד ולסדר עניינים 2. הנאה (שתחסר לי אחרי שאסיים את סעיף 1).
יש לי זיכרונות ילדות של ביקורת מצד הוריי על כל בן שיח שעסק מבחינתם "יותר מדי" בכסף (סיפר על מחיר שבו קנה, כסף שהרוויח וכדומה). זו הייתה ביקורת קבועה למשל על אחת הדודות. רפלקס שמלווה אותי למרות שעברו איזה שני עשורים מאז ולמרות שאני עצמי חושב הרבה יותר על כסף ממה שהם נהגו.

בחזרה לעניינים ארציים. מרוב פשפוש בנושא, ובהיסטוריה של הפורום, הלכתי קצת לאיבוד בימים האחרונים.
למעשה השאלה החשובה ביותר שעומדת כרגע היא זו:
קראתי בשרשורים אחרים על גישות שונות לגבי היחס לנדלן בתיק, לא הגעתי בהכרח למסקנה clear-cut בעניין הזה.
אני כן מבין שלאור נתח הנדל"ן בתיק (כ-44% נכון לעכשיו) ותשלום המשכנתא, למעשה אין הגיון בחלוקה של 70/30 אגח/מניות.

אני מתלבט עכשיו איך להקצות את התיק? 1. נתח נדל"ן 2. נתח 100% מניות 3. קרן חירום+כספים לטווח קצר (דיברתי על הוצאה חריגה אם נטוס ללמוד בחו"ל למשל)?
לא מחפש המלצה/ייעוץ כמובן, אלא לשמוע אם יש גישות בעניין הזה.
אשמח מאוד לשמוע מחשבות של עוברי אורח כאן.
 
עדכון קצר:
1. עוד מנסה להתקדם מול מיטב ד"ש עם ה-IRA. ביום שמישהו יחזור אלי משם מהמחלקה הנכונה (IRA!), אני אהיה שמח. עם זאת, ככל הנראה יהיו לי חסרים כמה עשרות אש"ח כדי להגיע ל-300K שהם דורשים.
2. לכן במקביל חיפשתי כיוונים להוריד בדמי ניהול במסלול S&P מנוהל. מצאתי ב-0.4% (במקום 0.7% היום) - מתכוון להעביר לשם את הקה"ש הקיימת שלי + לפתוח שם את החדשה (מעסיק חדש) (ואולי להעביר גם עוד כמה משלל מוצרי - קופת גמל, קה"ש של אשתי).
3. פתחתי חשבון מסחר בפסגות. מתכוון לקנות בפעם הראשונה בשבוע הקרוב...
 

נושאים דומים

Back
למעלה