• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

משחת שיניים

@ביולוג ירושלמי - עניינת אותי עם ההמלצה לצחצח אחרי האוכל ולא לפני. כשניסיתי לקרוא קצת, נתקלתי בהמלצה הפוכה (ראה כאן).
האם הבאת בחשבון את נושא הפרשת החומצה ע"י הפלאק שעל השיניים בזמן הארוחה? מודה שאני לא חשבתי על זה.
גלזגו, בתור לא רופא שיניים זו ה"המלצה" שלי. האמת שאני פחות מעדיף שזו תיקרא המלצה, כי אז יחשבו שאני עוד מבין במשהו ומבין על מה אני כותב חס ושלום :lol:
אני לא רופא שיניים ואין לי נגיעה לרפואת שיניים. גם לא השכלתי את עצמי אקדמית באונ' בכל מה שנוגע לרפואת שיניים.
באופן כללי אני רושם את מה שאני מבין, מיודע לגביו או פיתחתי הבנה לגביו לאחר מחקר עצמאי מעמיק וקפדני או אקדמי. במקרה של השרשור האקראי הזה לגבי משחת שיניים וכל מה שכתבתי בו, הדברים שאני כותב ברובם הם יותר פרקטיקה מונחית הגיון.
אכן יש הגיון רב בלצחצח שיניים לפני האוכל, כביכול להוריד את כל החיידקים ממשטחי הלעיסה, ואז לאכול בכיף כי אין חיידקים שיפרקו את האוכל ואת שאריות המזון. הבעיה בפרקטיקה הזו לטעמי היא שאי אפשר להוריד לגמרי את כל החיידקים ממשטחי הלעיסה ולכן אחרי הארוחה הם עדיין ישנם ויש להם מה לפרק ובשפע. חיידקים גם מתרבים נורא נורא מהר... זאת לעומת מה שאני נוהג לעשות - לצחצח שיניים אחרי האוכל, כביכול להסיר את כל שאריות המזון ממשטחי הלעיסה כולל את החיידקים, כך שלחיידקים שכבר אינם (בגלל הצחצוח שלאחר האוכל) אין שאריות מזון ואוכל לפרק (שוב, בגלל הצחצוח שלאחר האוכל).
לטעמי ולדעתי האישית (חשבתי על זה ממש הרגע) בצחצוח שלאחר הארוחה מרוויחים פעמיים - הפה נשאר נקי הן משאריות אוכל והן מחיידקים. בצחצוח שלפני הארוחה מרוויחים פעם אחת - הפה נשאר נקי מחיידקים אך מלא בשאריות מזון ("פירצה הקוראת לגנב").
לכרגע מחיפוש חומר אקדמי בנושא, בצורה מרפרפת ולא מעמיקה, אני מבין שאין קונצנזוס מחקרי אמפירי (כלומר מאמרים מדעיים בעיתונים מקצועיים מבוקרים בביקורת עמיתים) בדבר. מתנצל מראש שאין לי סבלנות לחפור יותר לעומק מעבר לרמה השטחית, זה לא נושא שמעסיק אותי בשגרה.
הייתי אומר שהדברים היותר חשובים מאשר לצחצח לפני או אחרי ארוחה הם לצחצח פעמיים ביום (ולא יותר מ- 3 פעמים), עם משחה שמכילה פלואוריד (רה-מינרליזציה של דנטין השן), להשתמש במברשות רכות עד רכות מאוד (כדי להגן על רקמת החניכיים מצחצוח אגרסיבי ועל צוואר השן משחיקה), להשתמש במי פה אם מתחשק ומרגישים שזה עוזר, להסיר שאריות מזון מידי פעם בפעם (חוט דנטלי או קיסמי הקשת הללו עם החוט)... ועוד ועוד...

לגבי שחיקה חומצית שלאחר האוכל, אכן לא נגעתי בזה כי לא רציתי להרחיב יותר מדי - מומלץ בהחלט לצחצח תמיד חצי שעה עד שעה אחרי האכילה בגלל החומצות שהחיידקים מפרישים שמרככים את זגוגית השן (לא ריכוך פיזי אלא ריכוך כימי). במקרה של שתיית קפה זה לא תופס. אם אוכלים קרואסון עם הקפה זה כן תופס.
 
נערך לאחרונה ב:
[QUOTE="ביולוג ירושלמי, post: 149959, member: 109 הבעיה בפרקטיקה הזו לטעמי היא שאי אפשר להוריד לגמרי את כל החיידקים ממשטחי הלעיסה ולכן אחרי הארוחה הם עדיין ישנם ויש להם מה לפרק ובשפע. חיידקים גם מתרבים נורא נורא מהר....[/QUOTE]
בדיוק כמו שאי אפשר להוריד את כל החיידקים לפני הארוחה , לא ניתן להוריד את כל החיידקים ואת שאריות האוכל אחרי הארוחה...... והחיידקים מתרבים מהר.
כך שאני לא יודע איך אתה בונה את התזה שלך.

אני כמובן לא רופא שיניים ולא מבין בזה כלום
 
לגבי צחצוח הלשון. ראו את הווידאו הקצר הזה.
הוא מדבר על זה שחיידקים טובים נמצאים על הלשון, ולכן צחצוח הלשון לא מומלץ. לפחות לא עם חומרים אנטי בקטריאליים.
 
בדיוק כמו שאי אפשר להוריד את כל החיידקים לפני הארוחה , לא ניתן להוריד את כל החיידקים ואת שאריות האוכל אחרי הארוחה...... והחיידקים מתרבים מהר.
מתנצל מראש, אבל אם אתה מחפש תשובה אולטימטיבית וחותכת אני לא הכתובת... אתה לא חייב להסכים איתי ולא התיימרתי להציג דיעה רפואית. איש הצחצוח בעיניו יעשה ונראה לי שההגיון שלאורו הסברתי את עצמי תופס גם מבלי לעמוד למבחן דיסרטציה.
אם זה לא ברור מספיק - תמיד יש חיידקים, תמיד יש שאריות אוכל ותמיד הכדור הוא עגול (אבל לא כשהוא פוטבול כי אז הוא אליפטי). השאלה היא רק האיזון בין האליפטיות המובנית של הכדור לבין לחץ האדים שבתוכו בהתאם למשוואות מקסוול שטוענות ש- PV=nRT, למרות שאלו כלל לא משוואות מקסוול.

הוא מדבר על זה שחיידקים טובים נמצאים על הלשון, ולכן צחצוח הלשון לא מומלץ. לפחות לא עם חומרים אנטי בקטריאליים.
ראיתי את הווידאו. כתבנו פה לגבי הטריקלוזן שזהו חומר שאני אישית נמנע ממנו בכל מוצרי השיניים שאני רוכש, רק בגלל הרגשה אישית ופרטית היות והוא לא הוכח כמסוכן וכמזיק באופן וודאי (תקרא לזה אינטואיציה, אני נמנע גם מספיד סטיק לדומיו וכו' למרות שזה לא מזיק).
כשרשמתי לגבי צחצוח לשון זה רק על מנת להסיר את שכבת הפלאק שהצטברה על הלשון. התכוונתי לצחצוח מכאני, עם מברשת לשון בלבד (זאת ההמלצתי עליה גם מברישה וגם גורפת), בלי משחתץ שיניים ובלי שום חומרים.
ההעדפה היא לצחצוח הלשון לפני צחצוח השיניים כי "קודם מלכלכים ואז מנקים".
 
אלמקס כ-10-15-20 ש"ח תלוי במבצע. קולגייט בייבוא מקביל יש גם ב3-5-7 שקלים.
ממליץ באיזה נסיעה הבאה למדינה במזרח להביא משם . קניתי משחות בכ2 שח לשפורפרת ו-1.5 שח למברשת. לא מבין למה זה צריך להיות כל כך יקר כאן!
 
יש שם אלמקס?
זהו אי אפשר לשתוק כבר: :lol:
איכס כזאת משחה מגעילה, בטעם של עראק :'(
וגם יקרה.. למרבה הצער גם אני לקוח, אשתי משתמשת רק בזה
 
אז אחרי כל השבחים לאלמקס
אני משתמש במשחת שיניים של סנסודיין
וראיתי שגם לאלמקס יש משחת שיניים sensitive.
מישהו ניסה?

ובלי קשר - מכירים מקום זול לקנות אלמקס בארץ / להזמין מחו"ל?
 
איך אפשר (באמת) לגרום לקצת הלבנת שיניים במקרה של שיניים עם כתמים ?
פעם הכרתי מישהו שהשתמש ב fast orange
עבד מעולה אחרי שבועיים של שימוש.
לא ממליץ!!!
 
אמממ.... נושא מעניין. מאוד. גם בו כבר הספקתי לחפור ולא מעט.
אותי תמיד נורא משעשע אנשים שמשקיעים זמן, מחשבה ולבטים בלרכוש משחות שיניים יקרות, מתוחכמות ומשוכללות ואז מצחצחים פעם ביום...
אבל הרבה יותר מצחיק אנשים שרוכשים משחת שיניים קולגייט ב- 15 ש"ח לשפורפרת של 75-100 מ"ל ואז מתלוננים על יוקר המחיה ועל הייבוא הבלעדי של איזה יבואן שקר כלשהוא.

1. מכירים את משחות השיניים עם ה"מיקרו-חלקיקים קריסטליים" וכו'?... אז זה פשוט פלסטיק.
חלקיקי פוליאתילן שמשמשים לשחיקה של השיניים בכדי להלבין אותם.
לא כזה מפתיע כל כך כשחושבים על זה לרגע, נכון?
נו בסדר, זה לשיקולכם אם בא לכם לשפשף את השיניים עם מיקרו-חלקיקים של פלסטיק. עליכם העבודה לברר אם זה מזיק או "טבעי" ואם איש מערות היה זקוק לחלקיקי פלסטיק בפה שלו כדי להנות מכדורי שוקולד ב- 2 בבוקר.
זה ממש לא נחוץ מבחינה בריאותית ואף לבטח שוחק את האמייל ואת רקמת החניכיים העדינה - משהו שלא כל כך מומלץ לעשות.

2. כן, טריקולוזן (Triclosan) אכן מהווה בעיה שאני נמנע ממנה במשחות שיניים באופן גורף.
הסיבה היא לא כי הוא מסרטן, כי הוא כנראה שלא או לפחות עדיין לא מוגדר כמסרטן וודאי (חומר קרצינוגני). יש ראיות לכיוון הרעילות של הטריקלוזן, או יותר נכון ההיתכנות שלו כגורם שמשנה "משהו" לכיוון המסרטן, אבל בוצעו מעט מאוד מחקרים בבני אדם וזה לא וודאי אז אין מה להיבהל עדיין.
הסיבה היא כי זה חומר אנטי-מיקרוביאלי, כלומר הורג חיידקים, ואני לא רוצה להתעלל בחיידקי השיניים שלי. מספיק שאני מצחצח אותם ממשטחי הלעיסה ואז שוטף אותם החוצה (שטיפה מכאנית).
יש חיידקים "רעים" ויש חיידקים "טובים", אם אשתמש בחומרים חזקים מדי יש סיכוי שאהרוג את הטובים ולא את הרעים, שאז יקבלו את ההזדמנות להתרבות ולשגשג על חשבון הטובים. מה גם שקיימת אפשרות שהחיידקים הרעים יפתחו עמידות לטריקלוזן (או כל חומר אחר לצורך העניין - נקרא סלקציה) ואז הוא גם לא יעיל והוא גם לא יוכל לשמש אותי במצבים שבהם ממש אצטרך אותו (נניח בשטיפת פה אחרי ניתוח חניכיים או עקירה כירורגית וכו').
כנ"ל לגבי כלורהדסידין דיגלוקונאט, חומר אנטימיקרוביאלי חזק (שגם מכתים את השיניים, כתמים שיורדים אצל השיננית כך אומרים) שאני אישית לא משתמש בו על בסיס קבוע (נמצא במי פה "פארודונטקס" וכו').

3. פלואוריד הוא חשוב כי הוא זה שבעצם עושה רה-מינרליזיה של דנטין השן.
אין לי דעה בעניין (יש לי, אבל היא ארוכה וחופרת מדי ואין לי סבלנות לזה). אני משתמש במשחות שיניים עם פלואוריד.

4. למי שסובל מאפטות (כיבים קטנים ומכאיבים בפה) - מאוד מומלץ להימנע ממשחות שיניים שמכילות SLS, SDS ונגזרותיו. אני סבור שזה די ידוע כבר.
או שלא?
SLS ונגזרותיו הוא לא רשע, הוא בסך הכל דטרגנט (="סבון") והוא לא יוצר את האפטות בעצמן, אלא מעכב את ההחלמה מהן.

5. רוב השיכלולים והנצנצים במשחות השיניים הן עניין של שיווק, מיתוג, פילוח שוק וקהל יעד.
באמת שהכל חרטה.
כמה הכל? - מבחינתי 95%.

- צחצחו פעמיים ביום ולא יותר מזה (תחשבו גם על רקמת החניכיים העדינה ולא רק על אמאייל השן).
פעם ב- 3 ימים אני מפספס צחצוח לילה (ולא אוכל ארוחת ערב וכו') כדי לתת לרקמת החניכיים יום מנוחה להתאושש.
- צחצחו אחרי הקפה והקרואסון בבוקר.
כן, לא רגילים לזה ובהתחלה זה "מגעיל", אבל אפשר להתרגל. הרבה יותר הגיוני ללכלך את הפה בבוקר ואז לנקות אותו מאשר לנקות על הבוקר ואז ללכלך למשך שאר היום עד צחצוח הלילה.
- אל תאכלו לפחות 3-5 שעות לפני השינה (גם אם זה אומר להפסיק לאכול ב- 18:00 בערב).
- צחצחו ח-ל-ש. ממש להניח את מברשת השיניים על משטחי הלעיסה ולא לדחוף אותה כלפי החניכיים. זה ממש ממש ממש קריטי לחניכיים שלכם.
-
השתמשו במברשות השיניים הכי רכות בנמצא (Extra Soft) - החיידקים ושאריות המזון יורדים די בקלות ולא צריך יותר מזה. אתם לא עושים ניקיון של פסח ורקמת החניכיים היא מאוד מאוד רגישה.
- איזו משחת שיניים לבחור? - לפחות מבחינתי, מספיק שיש בה פלואוריד. כל השאר נתון לדיון.
צורת הצחצוח (טכניקה), משך הצחצוח ואופן הצחצוח (חזק-חלש, יסודי-עצלני, ממוקד או מפוזר בדעת) חשוב יותר.

אישית, אני מצחצח פעמיים ביום (פעם ב- 3 ימים לא מצחצח בערב ואז לא אוכל מהצהריים), במברשת שיניים הרכה ביותר האפשרית, בטכניקה שמתאימה לאנשים עם נסיגת חניכיים (45 מעלות מקו החניכיים ומטה), מקפיד מאוד לצחצח את הלשון בצורה ייסודית עם מברשת הלשון הכי טובה בשוק לטעמי (אין להשיג בארץ, ייבאתי אישית מאמאזון), עם אורביטול פשוטה וזולה מאוד שמיוצרת בקריית שמונה (בעיקר כי היא מיוצרת בארץ ואני פטריוט נלהב ואידיאולוגי של התעשיה הישראלית ומקפיד מאוד על כך בכל מוצרי הצריכה שלי וגם בלבוש כי אני מאלו שאכפת להם מעקיבת הפחמן שלהם רחמנא ליצלן ולא חושב שזה לא הגיוני שיובילו בעבורי משחות שיניים מחו"ל).
מי פה - אם כבר אז עם אלכוהול. פעם ביומיים בערך, לא רוצה להרגיז יותר מדי את פלורת הפה שלי.
מידי פעם מקנח בסילונית (תוצרת ישראל, אלא מה?) שרכשתי והיא נחמדה לי (עושה עבודה לא רעה בלשמר את המצב הקיים והמטופל במצב של נסיגת חניכיים).
תקשיב
אתה פשוט אדם מתוק
+הרבה הומור...
עזרת לי מאוד!
(אפשר לשאול באיזה משחת שיניים אתה משתמש?
 
מידי פעם מקנח בסילונית

אז זהו, יצא לי לדבר עם רופא שיניים לאחרונה, והוא אמר את הדבר הבא:

"סילונית לא באמת מנקה את הפלאק שנדבק לשיניים, לכל היותר היא מזיזה לכלוך גדול שנתקע בין השיניים, אבל זה בדיוק מה שמברשת השיניים עושה. בנוסף, יש להשתמש בסילונית לפני הצחצוח. לאחר שאנחנו מסיימים לצחצח, רצוי לירוק את שאריות המשחה ולא לשטוף אותן עם מים. הרעיון הוא שחלק קטן ממשחת השיניים אמור להישאר בחלל הפה לאחר הצחצוח כדי להגן על השיניים כמה שיותר. ברגע ששוטפים את הפה - בין אם זה עם מים מכוס או על ידי סילונית - בעצם מוציאים גם את השארית הקטנה הזו של המשחה, ובכך מחלישים את הפעולה שלה לאורך זמן."

אני חייב לציין שמבחינה לוגית - זה עושה שכל.

פרקטית - לא שיניתי דבר בהרגלי הצחצוח שלי.
 
אפשר לשאול באיזה משחת שיניים אתה משתמש?
תודה רבה על הפירגון... בטח שאפשר D:
אני משתמש בכמה משחות שיניים במקביל, ואף פעם לא באחת בודדת.
למה אני עושה את זה?
כי בכל משחת שיניים יש חומרים שונים, בדר"כ, בריכוזים שונים. אני לא מדבר על הפלואוריד שאת זה אני דואג שיהיה בכל משחות השיניים שלי (נועד לרה-מינרליזציה של דנטין השן וזה חשוב מאוד).
משחות שיניים שונות נועדו "לבלבל" את חיידקי הפה ולא לעודד אוכלוסיית חיידקים אחת על פני האחרת. אני רוצה את כל המגוון.
בבוקר מצחצח במשחת שיניים אחת, בערב לפני השינה מצחצח במשחת שיניים אחרת.
  1. רוכש אחת פשוטה וזולה - בדר"כ אורביטול כי יש מבצע בשלישיות וכי מיוצרות בארץ.
  2. אחת מלוחה - בדר"כ פרודונטקס.
  3. אחת במבצע - כי סולידי ותימני באופי.
  4. ואחד אלוהינו שנקרא ימלין ג'ל 3000 כי יש עליו הרבה המלצות ברשת מאנשים פשוטים שמעידים שהוא ממש נחמד ומועיל וגם כי הוא מיוצר בישראל. זה ג'ל מלוח עם ריכוז פלואור נמוך יחסית שנחמד להשתמש בו מידי פעם.
"סילונית לא באמת מנקה את הפלאק שנדבק לשיניים, לכל היותר היא מזיזה לכלוך גדול שנתקע בין השיניים, אבל זה בדיוק מה שמברשת השיניים עושה. בנוסף, יש להשתמש בסילונית לפני הצחצוח. לאחר שאנחנו מסיימים לצחצח, רצוי לירוק את שאריות המשחה ולא לשטוף אותן עם מים. הרעיון הוא שחלק קטן ממשחת השיניים אמור להישאר בחלל הפה לאחר הצחצוח כדי להגן על השיניים כמה שיותר. ברגע ששוטפים את הפה - בין אם זה עם מים מכוס או על ידי סילונית - בעצם מוציאים גם את השארית הקטנה הזו של המשחה, ובכך מחלישים את הפעולה שלה לאורך זמן."
הוא צודק. אם היית שואל אותי על כך, הייתי אומר בערך את אותם הדברים...
כל מה שכתבתי נכתב ממזמן, אז אני לא זוכר אם התעכבתי על כך.

צחצוח לשון
- יסודי, ותמיד תמיד תמיד לפני צחצוח השיניים. קודם מטאטים ורק אחר כך מעבירים סמרטוט.
מנקה לשון הוא הדבר הכי משמעותי בחשיבותו לדעתי לאחר צחצוח שיניים.
אישית אני מכור למנקה הלשון מתוצרת חברת GUM (שנקראת בארצות הברית גם Sunstar). מזמין אותם מאמזון במחירים שאין בארץ, וגם אין להשיג אותם בארץ.
מנקה לשון אדיר עם מברשת אמיתית ומגרפה יעילה. אחרי שמתחילים, ומתרגלים ולא מוותרים, אי אפשר להתחיל לצחצח בלעדיו. הוא הופך את הלשון מצהובה מסריחה לוורדרדה מדהימה.

סילונית - לא זוכר שטענתי איפשהוא חס וחלילה שהיא מורידה פלאק... ממש לא, היא מיועדת להסרת שאריות המזון מבין השיניים. היא תחליף די מוצלח לחוט דנטלי, פרקטיקה שנקראת Oral irrigation (להלן: 1 | 2 | 3).
במאמר מספר 3 מוסבר במילים קצרות ופשוטות שהיא לא תחליף להסרת פלאק, אלא כלי עזר בשיפור ההגיינה האוראלית ובעיקר פריודנטיטיס (מחלות חניכיים, שלא תדעו מצרות).
את הפה לא שוטפים אחרי הצחצוח עם הסילונית. היא נועדה רק להסרת שאריות המזון מהשיניים לפני הצחצוח.

והשוס הכי גדול שמעט מאוד אנשים חושבים עליו (זהירות - עצה במשקל זהב גולמי לפניכם):
את צחצוח השיניים מסיימים לא בשטיפה עם מים מהברז שמורידה את כל הפלואוריד החוצה אל הכיור... אלא בשטיפה עם מי פה, שמשאירים את הפלואוריד בפה.
קטע.
זה לא מתאים לכולם. אבל אם מנסים ומתרגלים זה אדיר.
כשעושים את זה, ומתרגלים לזה, אפשר לעבור למי-פה עדינים ונחמדים וזולים, עדיף כאלו בלי אלכוהול שמייבש את הפה (אבל "הורג" את החיידקים - רק שאין צורך כי עשינו עבודה טובה לפני כן). אלכוהול לא לשכוח הוא גם סוכר כהלי שיכול לשמש מזון לחיידקים. אז עדיף בלעדיו.

וכן, לפעמים אני נמצא רבע שעה בחדר האמבטיה בבוקר או בלילה... אני מאלו שאוהבים להתעורר לאט ויציב ולא כרוח הסערה... על הדרך אני גם תולש שערות לבנות מהגבה!
(הראשונה הופיעה ממש לפני כמה ימים :'( זה חדש לי לגמרי ומוכיח לי שאני מזדקן על באמת, הייתי חייב לשתף :lol:).
 
אף אחד פה לא מצחצח עם סודה לשתיה? סולידי ביותר
 
אף אחד פה לא מצחצח עם סודה לשתיה? סולידי ביותר
השכנה שלי מערבבת משחת שיניים עם סודה לשתיה.
יש לה שיניים לבנות כמו במגזין אופנה והיא בת 65.
אני לא ניסיתי עדיין.
 
Back
למעלה