אדם, עם כל הכבוד (ויש הרבה)
לגמרי פספסת את הפואנטה כאן.
* ראשית משנו שולי - ההסתרה של הפואנטה עד הדקה השביעית (0.3 מהוידאו) נועדה להביא את זה בהדרגה, לא ליצור דעה קדומה לפני שהוא מתחיל לבנות את הטענות שלו. וגם כדי שתהיה קצת הפתעה
* שנית, להגדיר את הוידאו לפי הטבלה זה לא הוגן ממש. קודם כל הוא פירט בעצמו הרבה דברים שקיימים או צפויים בטסלה, אח"כ נעזר בטבלה ששלח לו עוקב שלו בעיקר כדי שיוכל לחתוך לתכלס בלי לפרט עוד הרבה. השורות שהוא עובר עליהן מהטבלה הן לעיניין (לדוגמא - אמרנו שטסלה שווה הרבה ביחס ליצרני רכב, אבל אם היא באמת תיצור אחוז גדול מהמכוניות זה אומר שגם צריל להעביר אליה שווי לא רק מחברות הררכב הקיימות אלא גם מחברות של מושבים למכוניות, של חברות של תיבות הילוכים ומערכות הנעה, של סוכנויות רכב ושל סוכנויות יד שניה - כי את כל אלה טסלה עושה בעצמה - והוא גם מראה שווי של כמה מהענפים האלה).
הוא התמקד בתחבורה, אנרגיה, ביטוח ו- AI - יש לו סרטון עם ראיון שעשה עם CTO של חברת AI בחו"ל שמעריכה שטסלה תהפול למפלצת בנושא.
והווא לגמרי דילג על נושאים כמו CRM. ראיתי את כל הסרטונים שלו ולא ראיתי פעם אחת שהוא מציין שטסלה תמכור את זהץ למען האמת הוא אפילו אומר שאת DOJO היא כנראה לא תמכור (כצ'יפ או כשירות נושל AWS - אבל אם כך זה רק אומר שלדעתם השימושים העצמיים יהיו רווחיים יותר)
* ושלישית - הפואנטה האמיתית היא לא שטסלה היא ETF, שזה רעיון ישן, אלא שהיא מוצר פיננסי אחר עם יתרונות ש- ETF יכל רק לחלום עליהם.
הוא אומר שיש להם חיסרון גדול ביחס ל- ETF בנושא ניוד כספים (הם לא יכולים להחליט מחר בבוקר לא להחזיק בתחום הרכב בלבד ולהשקיע רק בביטוח, כמו ש- ETF יכול להחליט. לדעתי
בזה הוא דווקא טועה כי בניגוד לקרנות אקטיביות, ETF מחקה S&P500 ממש לא יכול לשנות אחזקות ב- APPLE לדוגמא, וגם ETF פעיל כמו ARKK יכול אמנם לעזוב את PALANTIR לטובת חברה אחרת, אבל זה רק עבור חברות אחרות בסקטור ובד"כ זה לא מיידי לנטוש את הסקטור)
- אבל יש לו גם יתרונות גדולים. ביחס ל- ARKK זה שהם לא כבולים ל- 10%, אבל ביחס לכל ה- ETF-ים יש 3 יתרונות והם:
1. הרבה מאוד אחזקות הן בחינם. הוא נותן דוגמא שנניח ש- STARLINK היו חלק מטסלה ולא SPACEX - אז לפני 5 שנים הם היו סתם רעיון שהתחילו לעבוד עליו ולא היה מזיז בכלום את המחיר של המניה - אז אם הייתם קונים לפני 5 שנים מניות טסלה, הייתם בעצם מקבלים מניות ב- STARLINK בחינם! ואז הוא אומר שטסלה ביטח במצב הרבה יותר מתקדם מה ש- STARLINK היתה לפםני 5 שנים, הדרך שלה להצלחה קלה הרבה יותר - ובכל זאת כמעט תמיד היא לא מתומחרת בכלל
2. אם ETF מחליט להשקיע בחברה כלשהי זה לא משפיע על הביצועים שלה (רק בעקיפין אם המנייה מאוד תעלה ואז הם יגייסו הון) בעוד שטסלה יכולה להחליט לקדם מאוד חלק אחד בחברה שנראה מבטיח על חשבון חלק אחר שפחות מבטיח.
3. היתרון הגדול ביותר זה ש- ARKK יכולה רק לנסות להבין מצב של חברה ושוק על פי מידע גלוי, וכשהמידע גלוי אז לרוב הוא כבר מתומחר פנימה. אם ל- ARKK היה מידע פנימי של כל החברות שהיא מחזיקה הם היו יכולים לעשות ביצועים מדהימים - אבל זה לא חוקי ואין מידע כזה. לעומת זאת לטסלה יש מידע פנים לגבי כל עיסקה שהן סוגרים, עלויות, הצלחות ובעיות טכנולוגיות, ביקוש, בעיות באספקה וכו' - כלומר ה- ETF של טסלה מבוסס על מידע פנים!
אם כבר להביא תמונה אחת, התמונה הבאה יותר מייצגת:
צפה בקובץ המצורף 644