• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

טסלה

רווחים עתידיים צפויים לא גורמים לאנשים להמציא שמות (״ETF״), או להגן על חברה בחירוף נפש. לא, לא... יש כאן משהו אחר, רגש, מגניבות, באז, והדבר הזה מביא אנשים להשקיע.
אנשים שנכנסים לעומק להכיר את החברה מגלים חברה שיש הרבה דברים להתרגש מהם, אז כן זה מערב גם רגש.
אבל האנשים הללו התרגשו מהחברה גם כשהיא הייתה עשירית או 5% ממה שהיא היום בשווי שוק, הם לא ייצרו שווי שוק של טריליון דולר. מה שמזיז את שווי השוק שלה זה הוכחות במספרים לגבי ייצור רווחים, וגידול בייצור רווחים. יש תרחיש ברור ומוגדר היטב של איך טסלה תהיה חברה של כמה טריליוני דולרים מעסק ייצור הרכבים בלבד, וככל שמשקיעים (בפרט מוסדיים) מקבלים יותר ראיות שהתרחיש הזה עתיד להתקיים אז השווי עולה יחד עם הוודאות (הרי ברור שעליה הדרגתית בין אפס למאה היא הרבה יותר הגיונית בשוק יעיל מאשר קפיצת מדרגה מאפס למאה).
 
אנשים שנכנסים לעומק להכיר את החברה מגלים חברה שיש הרבה דברים להתרגש מהם, אז כן זה מערב גם רגש.
אבל האנשים הללו התרגשו מהחברה גם כשהיא הייתה עשירית או 5% ממה שהיא היום בשווי שוק, הם לא ייצרו שווי שוק של טריליון דולר. מה שמזיז את שווי השוק שלה זה הוכחות במספרים לגבי ייצור רווחים, וגידול בייצור רווחים. יש תרחיש ברור ומוגדר היטב של איך טסלה תהיה חברה של כמה טריליוני דולרים מעסק ייצור הרכבים בלבד, וככל שמשקיעים (בפרט מוסדיים) מקבלים יותר ראיות שהתרחיש הזה עתיד להתקיים אז השווי עולה יחד עם הוודאות (הרי ברור שעליה הדרגתית בין אפס למאה היא הרבה יותר הגיונית בשוק יעיל מאשר קפיצת מדרגה מאפס למאה).

גם חברות של פינוי אשפה, או של שירות למשכנתאות, יכולות לגדול בהרבה ולייmר רווח גדול למשקיעים - אבל אין להן באז ואף אחד לא מחליט שהן ״ETF״. אז לא, זה לא כמו חברה אחרת. יש חסידים שקונים בגלל הבאז. לא אומר שאתה, אבל יש, ומההדים שאני שומע זו תופעה מספיק רחבה בשביל לנפח מחיר.
 
גם חברות של פינוי אשפה, או של שירות למשכנתאות, יכולות לגדול בהרבה ולייmר רווח גדול למשקיעים - אבל אין להן באז ואף אחד לא מחליט שהן ״ETF״. אז לא, זה לא כמו חברה אחרת. יש חסידים שקונים בגלל הבאז. לא אומר שאתה, אבל יש, ומההדים שאני שומע זו תופעה מספיק רחבה בשביל לנפח מחיר.
אין מחלוקת שיש הרבה באז סביב החברה, אבל אני טוען שהבאז מוצדק ושהוא לא המקור לשווי הנוכחי. המקור לשווי הנוכחי הוא הוכחה חד משמעית לכושר ייצור הרווחים של טסלה ומסלול ברור לגידול ענק ברווחים. היה סביב טסלה אותה כמות באז גם כשהיא נסחה באזור 550+ לפני חודשים ספורים בלבד.
 
אין מחלוקת שיש הרבה באז סביב החברה, אבל אני טוען שהבאז מוצדק ושהוא לא המקור לשווי הנוכחי. המקור לשווי הנוכחי הוא הוכחה חד משמעית לכושר ייצור הרווחים של טסלה ומסלול ברור לגידול ענק ברווחים. היה סביב טסלה אותה כמות באז גם כשהיא נסחה באזור 550+ לפני חודשים ספורים בלבד.

אתה באמת חושב, שאין קשר בין המחיר לבאז?
עזוב טסלה, בוא נשאל תאורטית:
חברה א, בניתוח קר ואובייקטיבי הרווח שלה בעוד 5 שנים הוא כמו 1/2 מערך השוק שלה עכשיו, היא עוסקת בפינוי זבל ואף אנליסט לא מפרסם עליה תחזית.
חברה ב, בניתוח קר ואובייקטיבי הרווח שלה בעוד 5 שנים הוא כמו 1/2 מערך השוק שלה עכשיו, כל טוויט של הבוס שלה מהדהד בכל העולם, ומנהלים עליה דיון ארוך בפורום הסולידית.
אתה חושב שהתמחור שלהן יהיה דומה?
 
אתה באמת חושב, שאין קשר בין המחיר לבאז?
עזוב טסלה, בוא נשאל תאורטית:
חברה א, בניתוח קר ואובייקטיבי הרווח שלה בעוד 5 שנים הוא כמו 1/2 מערך השוק שלה עכשיו, היא עוסקת בפינוי זבל ואף אנליסט לא מפרסם עליה תחזית.
חברה ב, בניתוח קר ואובייקטיבי הרווח שלה בעוד 5 שנים הוא כמו 1/2 מערך השוק שלה עכשיו, כל טוויט של הבוס שלה מהדהד בכל העולם, ומנהלים עליה דיון ארוך בפורום הסולידית.
אתה חושב שהתמחור שלהן יהיה דומה?
אין לי ספק שבדוגמא שלך החברה עם מנכל מם-לודר תסחר *כנראה* עם מכפיל יותר גבוה.
אבל - תוסיף לזה גם שהחברה הזאת יהיו לה מלא אנשים קולניים לא פחות שיקראו למנכ״ל רמאי, ושידברו בחדשות למה החברה הולכת לפשוט רגל ולמה התמחור שלה הזוי וכן הלאה וכן הלאה. זאת הייתה המציאות של טסלה במשך שנים ארוכות למרות הבאז של ״המעריצים״. מה ששבר את השורטיסטים והביא לזינוק בשווי, לא היה המעריצים, זה היה הרווחים. מעריצים, שורטיסיטים, ״חדשות״, כל אלו הם כמעט ללא יוצא דופן רעש מקומי, ומה שמכריע בטווח הארוך זה ביצועי החברה. מספרים. אני נהנה מהבאז של טסלה, אבל אני משקיע בה כי השתכנעתי עמוקות שהיא הולכת לנצח במספרים.
 
אין לי ספק שבדוגמא שלך החברה עם מנכל מם-לודר תסחר *כנראה* עם מכפיל יותר גבוה.
אבל - תוסיף לזה גם שהחברה הזאת יהיו לה מלא אנשים קולניים לא פחות שיקראו למנכ״ל רמאי, ושידברו בחדשות למה החברה הולכת לפשוט רגל ולמה התמחור שלה הזוי וכן הלאה וכן הלאה. זאת הייתה המציאות של טסלה במשך שנים ארוכות למרות הבאז של ״המעריצים״. מה ששבר את השורטיסטים והביא לזינוק בשווי, לא היה המעריצים, זה היה הרווחים.


יש דרך פשוטה לבדוק מה יותר חזק, האפקט של הגרופיז או האפקט של ה״שונאים״.
כשהוא כותב טוויט חיובי/שלילי על משהו (לא טסלה, אפילו נגיד מטבע וירטואלי), האם השוק מגיב בכיוון שהוא כותב, או בכיוון הפוך?
אנחנו יודעים את התשובה :)

מעריצים, שורטיסיטים, ״חדשות״, כל אלו הם כמעט ללא יוצא דופן רעש מקומי, ומה שמכריע בטווח הארוך זה ביצועי החברה. מספרים. אני נהנה מהבאז של טסלה, אבל אני משקיע בה כי השתכנעתי עמוקות שהיא הולכת לנצח במספרים.

אז זה שהגעת להתעניין ולכתוב על טסלה ולא על חברה לפינוי זבל, זה בגלל שעברת על כל החברות לפינוי זבל בעולם וגילית שטסלה יותר טובה מכולן? או שהיתה סיבה אחרת שגרמה לך להסתכל דווקא על טסלה? עכשיו תשליך מכאן על אחרים...
 
כשהוא כותב טוויט חיובי/שלילי על משהו (לא טסלה, אפילו נגיד מטבע וירטואלי), האם השוק מגיב בכיוון שהוא כותב, או בכיוון הפוך?
אנחנו יודעים את התשובה :)
שמע הוא ה meme-lord. כמה ערך כלכלי אתה שם על זה שהחיים שלך מבדרים יותר?

אז זה שהגעת להתעניין ולכתוב על טסלה ולא על חברה לפינוי זבל, זה בגלל שעברת על כל החברות לפינוי זבל בעולם וגילית שטסלה יותר טובה מכולן? או שהיתה סיבה אחרת שגרמה לך להסתכל דווקא על טסלה? עכשיו תשליך מכאן על אחרים...
מודה, לא חקרתי מספיק על חברות פינוי זבל בשביל לתת השוואה הוגנת מול טסלה.
אבל כן ברצינות, טסלה זאת לא החברה הראשונה שקראתי עליה או השקעתי בה, זאת כן החברה הראשונה שככל שלמדתי יותר נשאבתי יותר פנימה. לא הייתי קונה את הרכב אם לא הייתי מבין עד כמה החברה ומה שהם בונים, מהפכני, במובן הכי מילולי של המילה. ואני די בטוח (לא בדקתי) שיש מתאם גדול מאד בין רוכשי הרכב של טסלה למשקיעים של טסלה. ברגע שנופל לך האסימון, הוא נופל עד הסוף. זה הרכב הכי טוב, שמיוצר על ידי החברה הכי טובה.
 
הסרטון כולו הוא קליק-בייט מעצבן. יוצרי תוכן רציניים לא מסתירים את הפואנטה שלהם עד אמצע הסרטון.
אחסוך לאחרים, זה TSLA.
כבר נידון פה שאפשר להסתכל על חברת טסלה כ-ETF בפני עצמו בכלל שהיא עוסקת בכל כך הרבה תחומים:
אדם, עם כל הכבוד (ויש הרבה) לגמרי פספסת את הפואנטה כאן.
* ראשית משנו שולי - ההסתרה של הפואנטה עד הדקה השביעית (0.3 מהוידאו) נועדה להביא את זה בהדרגה, לא ליצור דעה קדומה לפני שהוא מתחיל לבנות את הטענות שלו. וגם כדי שתהיה קצת הפתעה

* שנית, להגדיר את הוידאו לפי הטבלה זה לא הוגן ממש. קודם כל הוא פירט בעצמו הרבה דברים שקיימים או צפויים בטסלה, אח"כ נעזר בטבלה ששלח לו עוקב שלו בעיקר כדי שיוכל לחתוך לתכלס בלי לפרט עוד הרבה. השורות שהוא עובר עליהן מהטבלה הן לעיניין (לדוגמא - אמרנו שטסלה שווה הרבה ביחס ליצרני רכב, אבל אם היא באמת תיצור אחוז גדול מהמכוניות זה אומר שגם צריל להעביר אליה שווי לא רק מחברות הררכב הקיימות אלא גם מחברות של מושבים למכוניות, של חברות של תיבות הילוכים ומערכות הנעה, של סוכנויות רכב ושל סוכנויות יד שניה - כי את כל אלה טסלה עושה בעצמה - והוא גם מראה שווי של כמה מהענפים האלה).
הוא התמקד בתחבורה, אנרגיה, ביטוח ו- AI - יש לו סרטון עם ראיון שעשה עם CTO של חברת AI בחו"ל שמעריכה שטסלה תהפול למפלצת בנושא.
והווא לגמרי דילג על נושאים כמו CRM. ראיתי את כל הסרטונים שלו ולא ראיתי פעם אחת שהוא מציין שטסלה תמכור את זהץ למען האמת הוא אפילו אומר שאת DOJO היא כנראה לא תמכור (כצ'יפ או כשירות נושל AWS - אבל אם כך זה רק אומר שלדעתם השימושים העצמיים יהיו רווחיים יותר)

* ושלישית - הפואנטה האמיתית היא לא שטסלה היא ETF, שזה רעיון ישן, אלא שהיא מוצר פיננסי אחר עם יתרונות ש- ETF יכל רק לחלום עליהם.

הוא אומר שיש להם חיסרון
גדול ביחס ל- ETF בנושא ניוד כספים (הם לא יכולים להחליט מחר בבוקר לא להחזיק בתחום הרכב בלבד ולהשקיע רק בביטוח, כמו ש- ETF יכול להחליט. לדעתי בזה הוא דווקא טועה כי בניגוד לקרנות אקטיביות, ETF מחקה S&P500 ממש לא יכול לשנות אחזקות ב- APPLE לדוגמא, וגם ETF פעיל כמו ARKK יכול אמנם לעזוב את PALANTIR לטובת חברה אחרת, אבל זה רק עבור חברות אחרות בסקטור ובד"כ זה לא מיידי לנטוש את הסקטור)

- אבל יש לו גם יתרונות גדולים. ביחס ל- ARKK זה שהם לא כבולים ל- 10%, אבל ביחס לכל ה- ETF-ים יש 3 יתרונות והם:

1. הרבה מאוד אחזקות הן בחינם. הוא נותן דוגמא שנניח ש- STARLINK היו חלק מטסלה ולא SPACEX - אז לפני 5 שנים הם היו סתם רעיון שהתחילו לעבוד עליו ולא היה מזיז בכלום את המחיר של המניה - אז אם הייתם קונים לפני 5 שנים מניות טסלה, הייתם בעצם מקבלים מניות ב- STARLINK בחינם! ואז הוא אומר שטסלה ביטח במצב הרבה יותר מתקדם מה ש- STARLINK היתה לפםני 5 שנים, הדרך שלה להצלחה קלה הרבה יותר - ובכל זאת כמעט תמיד היא לא מתומחרת בכלל

2. אם ETF מחליט להשקיע בחברה כלשהי זה לא משפיע על הביצועים שלה (רק בעקיפין אם המנייה מאוד תעלה ואז הם יגייסו הון) בעוד שטסלה יכולה להחליט לקדם מאוד חלק אחד בחברה שנראה מבטיח על חשבון חלק אחר שפחות מבטיח.

3. היתרון הגדול ביותר זה ש- ARKK יכולה רק לנסות להבין מצב של חברה ושוק על פי מידע גלוי, וכשהמידע גלוי אז לרוב הוא כבר מתומחר פנימה. אם ל- ARKK היה מידע פנימי של כל החברות שהיא מחזיקה הם היו יכולים לעשות ביצועים מדהימים - אבל זה לא חוקי ואין מידע כזה. לעומת זאת לטסלה יש מידע פנים לגבי כל עיסקה שהן סוגרים, עלויות, הצלחות ובעיות טכנולוגיות, ביקוש, בעיות באספקה וכו' - כלומר ה- ETF של טסלה מבוסס על מידע פנים!

אם כבר להביא תמונה אחת, התמונה הבאה יותר מייצגת:

FF4C7sDWYAAZ29T.jpg
 
נ.ב. הוא לא ממש Fanboy של טסלה,לדוגמא יש לו וידאו עם הרבה סיכונים שלהם וביקורת על אילון (זה חלק 2 של הראיון שלו עם ה- CTO ההיא), ובעבר כשהם עברו ל- Vision Only

דוגמא אחרת, הוא הוציא וידאו שהראה שהתוצאות שלהם פחות טובות ממה שהיה עם מכ"ם. מאוחר יותר הוא הוריד את הווידאו (לא זמין) והסביר שזה גם כי Fanboys אכלו לו את הראש אחר כך, אבל בעיקר כי הוא עצמו לא מרוצה מהסיבות שנתן שם (כן היתה בעיה, אבל בשביל להימנע מאותם פנבויז הוא ניסה לתרץ אותה בוידאו ולהסביר למה זה יכול להיות בסדר. הוא לא הרגיש נוח עם זה ואמר שהיהצריך פשוט להציג את העובדות ולהגיד "יש תוצאות טובות אז זאת לא בעיית בטיחות, - אבל זה פחות טוב ממה שהיה קודם, ואני מניח שטסלה יתקנו בהמשך"

הניתוחים שלו מגיעים בדכ מהכיוון ההנדסי.
 
אדם, עם כל הכבוד (ויש הרבה) לגמרי פספסת את הפואנטה כאן.
* ראשית משנו שולי - ההסתרה של הפואנטה עד הדקה השביעית (0.3 מהוידאו) נועדה להביא את זה בהדרגה, לא ליצור דעה קדומה לפני שהוא מתחיל לבנות את הטענות שלו. וגם כדי שתהיה קצת הפתעה

* שנית, להגדיר את הוידאו לפי הטבלה זה לא הוגן ממש. קודם כל הוא פירט בעצמו הרבה דברים שקיימים או צפויים בטסלה, אח"כ נעזר בטבלה ששלח לו עוקב שלו בעיקר כדי שיוכל לחתוך לתכלס בלי לפרט עוד הרבה. השורות שהוא עובר עליהן מהטבלה הן לעיניין (לדוגמא - אמרנו שטסלה שווה הרבה ביחס ליצרני רכב, אבל אם היא באמת תיצור אחוז גדול מהמכוניות זה אומר שגם צריל להעביר אליה שווי לא רק מחברות הררכב הקיימות אלא גם מחברות של מושבים למכוניות, של חברות של תיבות הילוכים ומערכות הנעה, של סוכנויות רכב ושל סוכנויות יד שניה - כי את כל אלה טסלה עושה בעצמה - והוא גם מראה שווי של כמה מהענפים האלה).
הוא התמקד בתחבורה, אנרגיה, ביטוח ו- AI - יש לו סרטון עם ראיון שעשה עם CTO של חברת AI בחו"ל שמעריכה שטסלה תהפול למפלצת בנושא.
והווא לגמרי דילג על נושאים כמו CRM. ראיתי את כל הסרטונים שלו ולא ראיתי פעם אחת שהוא מציין שטסלה תמכור את זהץ למען האמת הוא אפילו אומר שאת DOJO היא כנראה לא תמכור (כצ'יפ או כשירות נושל AWS - אבל אם כך זה רק אומר שלדעתם השימושים העצמיים יהיו רווחיים יותר)

* ושלישית - הפואנטה האמיתית היא לא שטסלה היא ETF, שזה רעיון ישן, אלא שהיא מוצר פיננסי אחר עם יתרונות ש- ETF יכל רק לחלום עליהם.

הוא אומר שיש להם חיסרון
גדול ביחס ל- ETF בנושא ניוד כספים (הם לא יכולים להחליט מחר בבוקר לא להחזיק בתחום הרכב בלבד ולהשקיע רק בביטוח, כמו ש- ETF יכול להחליט. לדעתי בזה הוא דווקא טועה כי בניגוד לקרנות אקטיביות, ETF מחקה S&P500 ממש לא יכול לשנות אחזקות ב- APPLE לדוגמא, וגם ETF פעיל כמו ARKK יכול אמנם לעזוב את PALANTIR לטובת חברה אחרת, אבל זה רק עבור חברות אחרות בסקטור ובד"כ זה לא מיידי לנטוש את הסקטור)

- אבל יש לו גם יתרונות גדולים. ביחס ל- ARKK זה שהם לא כבולים ל- 10%, אבל ביחס לכל ה- ETF-ים יש 3 יתרונות והם:

1. הרבה מאוד אחזקות הן בחינם. הוא נותן דוגמא שנניח ש- STARLINK היו חלק מטסלה ולא SPACEX - אז לפני 5 שנים הם היו סתם רעיון שהתחילו לעבוד עליו ולא היה מזיז בכלום את המחיר של המניה - אז אם הייתם קונים לפני 5 שנים מניות טסלה, הייתם בעצם מקבלים מניות ב- STARLINK בחינם! ואז הוא אומר שטסלה ביטח במצב הרבה יותר מתקדם מה ש- STARLINK היתה לפםני 5 שנים, הדרך שלה להצלחה קלה הרבה יותר - ובכל זאת כמעט תמיד היא לא מתומחרת בכלל

2. אם ETF מחליט להשקיע בחברה כלשהי זה לא משפיע על הביצועים שלה (רק בעקיפין אם המנייה מאוד תעלה ואז הם יגייסו הון) בעוד שטסלה יכולה להחליט לקדם מאוד חלק אחד בחברה שנראה מבטיח על חשבון חלק אחר שפחות מבטיח.

3. היתרון הגדול ביותר זה ש- ARKK יכולה רק לנסות להבין מצב של חברה ושוק על פי מידע גלוי, וכשהמידע גלוי אז לרוב הוא כבר מתומחר פנימה. אם ל- ARKK היה מידע פנימי של כל החברות שהיא מחזיקה הם היו יכולים לעשות ביצועים מדהימים - אבל זה לא חוקי ואין מידע כזה. לעומת זאת לטסלה יש מידע פנים לגבי כל עיסקה שהן סוגרים, עלויות, הצלחות ובעיות טכנולוגיות, ביקוש, בעיות באספקה וכו' - כלומר ה- ETF של טסלה מבוסס על מידע פנים!

אם כבר להביא תמונה אחת, התמונה הבאה יותר מייצגת:

צפה בקובץ המצורף 644
אני צורך די הרבה תוכן פיננסי ביוטוב ויש לי אפס סבלנות לאנשים שמושכים את התכלס ולא אומרים אותו בכותרת או לפחות מיד בתחילת הסרטון. בסופו של יום, רוב התוכן ממוחזר, חלק קטן ממנו מקורי, אז אני מנסה פשוט לצרוך בעיקר את התוכן המקורי והם כמעט אף פעם לא עושים שטויות כאלו שנועדו לעלות מדדי engagement.

לגבי ההקבלה ל-ETF, היא לא באמת עומדת בשום בוחן רציני. זאת אנלוגיה יפה ותו לא. טסלה חברה עם הרבה עיסוקים ללא ספק, אבל אלו עיסוקים משולבים שעובדים טוב בסינרגיה ומחזקים את השלם (החברה). בקרן סל אין שום קשר בין חברה אחת לאחרת, זה סתם פיזור סיכונים. ובפרט, ארק לא חייבים להיות מוגבלים ל-10% לחברה, זאת בחירה שלהם (הם הגישו שינוי שמשנה את מדיניות הקרן לאפשר עד 30% לחברה בודדת, אבל לא נראה שהם מיישמים את זה עדיין בפועל ובוחרים להשאר עם עד 10% לחברה).
 
אני צורך די הרבה תוכן פיננסי ביוטוב ויש לי אפס סבלנות לאנשים שמושכים את התכלס ולא אומרים אותו בכותרת או לפחות מיד בתחילת הסרטון. בסופו של יום, רוב התוכן ממוחזר, חלק קטן ממנו מקורי, אז אני מנסה פשוט לצרוך בעיקר את התוכן המקורי והם כמעט אף פעם לא עושים שטויות כאלו שנועדו לעלות מדדי engagement.

לגבי ההקבלה ל-ETF, היא לא באמת עומדת בשום בוחן רציני. זאת אנלוגיה יפה ותו לא. טסלה חברה עם הרבה עיסוקים ללא ספק, אבל אלו עיסוקים משולבים שעובדים טוב בסינרגיה ומחזקים את השלם (החברה). בקרן סל אין שום קשר בין חברה אחת לאחרת, זה סתם פיזור סיכונים. ובפרט, ארק לא חייבים להיות מוגבלים ל-10% לחברה, זאת בחירה שלהם (הם הגישו שינוי שמשנה את מדיניות הקרן לאפשר עד 30% לחברה בודדת, אבל לא נראה שהם מיישמים את זה עדיין בפועל ובוחרים להשאר עם עד 10% לחברה).
ברור שההשוואה היא פישוט של הדברים. הוא עצמו כתב שזה בעיקר תרגיל מחשבתי ו- MOONSHOT. מבחינה אנליטית ממש ברור שזה לא מחזיק מים - בטח לא כשטסלה מוטורס היא כרגע מעל 90% מה- ETF הזה (הוא אומר נדמה לי בסרטון, שזה בעיקר מציחס לשלב שהחלק של טסלה אנרגיה ימריא). אבל אם אתה מאמין שטסלה חזקה ודומיננטית, אז לדעתי בהחלט יש בנקודות האחרות אמת.
מישהו כתב לו תגובה יפה שזה כאילו מחזיקים מניה טובה יחד עם אוסף של penny stocks - רק שכל מניות הפני האלה מנוהלות ע"י אילון מאסק, ויש להם גב פיננסי והנדסי חזק ויכולת שת"פ עם חברות נוסח טסלה וספייס-אקס. לדעתי זה מייצג יפה.
 
מישהו כתב לו תגובה יפה שזה כאילו מחזיקים מניה טובה יחד עם אוסף של penny stocks - רק שכל מניות הפני האלה מנוהלות ע"י אילון מאסק, ויש להם גב פיננסי והנדסי חזק ויכולת שת"פ עם חברות נוסח טסלה וספייס-אקס. לדעתי זה מייצג יפה.
מונח אחר זה שיש בטסלה הרבה option value. הרבה דברים שיכולים להיות כלום או המון, ואתה מקבל האופציות הללו בחינם כחלק מעסק מאד רווחי.
כמובן שהן לא באמת חינם, כי הן מתומחרות בצורה לא שקופה במחיר המניה, אי אפשר לשים אצבע בדיוק כמה ה-FSD מתומחר היום. או דוג׳ו. או רובוטיקה.
 
האופציות הכי חזקות הן אלה עם סיכוי המימוש הנמוך ביותר ובמועד החוק ביותר - של השגת BOT והשגת בינה מלאכותית כללית
כמה זה סיכוי של אחד לאלף על TAM שואף לאינסוף?

בסרטון עם הראיון עם ה- CTO אחרי AI DAY, היא אמרה שהם יהפכו את השוק עכשיו ויישאבו המון מוחות טובים. היא צופה שיהפכו לחברת ה- AI היישומית המובילה בעולם. בחלק הראשון היא צדקה, כי הגשת בקשות עבודה באמת גדלה אצלם פי 100 אחרי AI DAY והם יכולים עכשיו לפנות בהצעות למי שרק יירצו.

האם הם יצליחו? בנושא של הרובוט היא משוכנעת שכן וחושבת שהם יהפכו לחברה הגדולה בעולם. אם נתקלת בטענה שטסלה היא CHOAM מהספר חולית, זה נולד בעקבות מה שהיא אמרה בראיון הזה
 
לא הייתי קונה את הרכב אם לא הייתי מבין עד כמה החברה ומה שהם בונים, מהפכני, במובן הכי מילולי של המילה. ואני די בטוח (לא בדקתי) שיש מתאם גדול מאד בין רוכשי הרכב של טסלה למשקיעים של טסלה. ברגע שנופל לך האסימון, הוא נופל עד הסוף. זה הרכב הכי טוב, שמיוצר על ידי החברה הכי טובה.
לגמרי מסכים עם מה שכתבת שמחיר המניה הוא בגלל הובלה טכנולוגית חזקה, פיתוח בקצב מהיר יותר ממה שאחרים מסוגלים לו בכלל (Joe Justice מי שהיה אחראי על Agile at tesla, מספר על שינוי מהותי בכל רכב כל 3 שעות, אאל"ט). רוב המשקיעים המוסדיים בכלל לא מודעים לטכנולוגיות ייצור כמו ה- gigacasting שבמקום מאות רובוטים והרבה שעות אדם להכנת החלק התחתון של המרכב ממאות כיפופי פח מרותכים זה לזה, פשוט יוצרים שני חלקים יצוקים ומחברים באמצע תיבת סוללה מבנית. GM התגאו לפני כמה שנים ביציקה ענקית בייצור של אזור הגלגלים בקדילק הכי גדולה שלהם, שזה לפני כל שאר יצרני הרכב, דבר שמשפר את האיכות ומוזיל את עלות הייצור - טסלה יוצקת חלק גדול פי כמה (שזה הישג טכנולוגי לא פשוט, לא רק עניין של להגדיל את התבנית של היציקה) , ויש להם גם פטנט על יציקת כל החלק התחתון של המרכב ביציקה אחת.

ובנוגע לציטוט.. יש טענות שהמניה עולה בגלל באז של מעריצים, ואנשים לא שואלים את עצמם למה יש לחברה כאלה מעריצים. זה כמו עם אפל והאיפון בעולם מלא נוקיות, כלומר מי שמתנסה במוצר מבין ששאר עול הרכב עומד להשתנות. הסרט הראשון של מי שכתבתי עליו נקרא Tesla's Secret Army מדבר על זה שכמעט כל מישקונה את הרכב גם מתחיל להשקיע. הוא בדק בטוויטר שלו (מדגם לא מיצג, ווהוא אומר את זה) כמה שאלונים, ורואים באופן ברור שכמעט כל מי שקונה מתחיל להשקיע אח"כ, ואם זה מישהו שהשקיע לפני זה (ואולי קנה מהרווחים) אז מגדיל השקעות בצורה ניכרת. אני מניח שכשאפל יצאה עם האייפון אז גם היו טענות שהמניה עולה בגלל הקונים המעריצים שלא מוכנים לשמוע מילה רעה עליהם ומשקיעים בצורה עיוורת, בעוד שהמציאות היא שפשוט היה להם מידע שלא היה לאחרים בשוק שלא התנסו באייפון.

חוזר אחורה, עוד כמה שנים לכולם יהיו רכבים חשמליים - אבל כמו במקרה של אפל, אני מאמין שטסלה תמכור 20% מהרכבים ותיקח 80% מהרווחים. השאר ייתחלק בין האחרים, בעיקר סיניים. הרווחים יהיו גדולים גם בגלל מוצר בין המובילים שאפשר לגבות עבורו מחיר פרימיום, וגם בגלל עלויות ייצור זולות יותר (זמן ייצור נמוך ב2/3 מזמן הייצור של החשמלית של פולקסווגן - וזה עוד לפני היציקות, חוזי אספקה סגורים שנים קדימה וכו')
 
שמע הוא ה meme-lord. כמה ערך כלכלי אתה שם על זה שהחיים שלך מבדרים יותר?

חיים מבדרים זה יופי, אבל לא על חשבון הכסף שאני שם.

מודה, לא חקרתי מספיק על חברות פינוי זבל בשביל לתת השוואה הוגנת מול טסלה.
אבל כן ברצינות, טסלה זאת לא החברה הראשונה שקראתי עליה או השקעתי בה, זאת כן החברה הראשונה שככל שלמדתי יותר נשאבתי יותר פנימה. לא הייתי קונה את הרכב אם לא הייתי מבין עד כמה החברה ומה שהם בונים, מהפכני, במובן הכי מילולי של המילה. ואני די בטוח (לא בדקתי) שיש מתאם גדול מאד בין רוכשי הרכב של טסלה למשקיעים של טסלה. ברגע שנופל לך האסימון, הוא נופל עד הסוף. זה הרכב הכי טוב, שמיוצר על ידי החברה הכי טובה.

הגישה של ״אני מכיר אישית מוצר/חברה ולכן יודע שהם טובים ולכן משקיע״ היא מעולה בתנאים מסויימים. אני חושב שמכל הספר המעולה של פיטר לינץ׳, זו אולי התובנה הכי חשובה. אבל מה התנאים המסויימים? התנאים הם, שהחשיפה שלך לנושא נותנת לך יתרון. בניגוד להיפותזת השוק היעיל המופרכת, המידע על חברה טובה לא מתפשט בקצב אינסופי, ולכן באמת לאדם פשוט יכול להיות יתרון. זה יכול לקרות כשאתה רואה רשת מזון חדשה שיש לה רק כמה סניפים ואתה אומר ״וואלה, הם עלו על משהו, הם עוד יכבשו את כל אמריקה״. אבל זה לא יכול לקרות עם רשת שכבר יש לה סניפים מחוף לחוף, כי פה כבר כן כולם מכירים, ומחיר השוק כנראה יהיה כבר הוגן, לא מציאה. ואם יש באז גדול, אז כנראה שמחיר השוק יהיה מעל להוגן.
עכשיו, כמו שכתב יפה @Ehud בכמה פוסטים - כן, יכול להיות שזה יקרה. יכול להיות שדווקא כאשר אתה מחפש מתחת לפנס, יהיה לך מזל ותמצא את מטבע הזהב שאחרים לא ראו. אבל זה סביר? שמתוך כל העולם, המקום הנכון לחפש הוא מתחת לפנס?
 
זה יכול לקרות כשאתה רואה רשת מזון חדשה שיש לה רק כמה סניפים ואתה אומר ״וואלה, הם עלו על משהו, הם עוד יכבשו את כל אמריקה״. אבל זה לא יכול לקרות עם רשת שכבר יש לה סניפים מחוף לחוף, כי פה כבר כן כולם מכירים, ומחיר השוק כנראה יהיה כבר הוגן, לא מציאה. ואם יש באז גדול, אז כנראה שמחיר השוק יהיה מעל להוגן.
עכשיו, כמו שכתב יפה @Ehud בכמה פוסטים - כן, יכול להיות שזה יקרה. יכול להיות שדווקא כאשר אתה מחפש מתחת לפנס, יהיה לך מזל ותמצא את מטבע הזהב שאחרים לא ראו. אבל זה סביר? שמתוך כל העולם, המקום הנכון לחפש הוא מתחת לפנס?
הנקודה היא שבנוגע לטסלה מפרסמים המון מידע מוטעה, אם בגלל אינטרסים של מתחרים (והממשל הנוכחי), אם כי זה מושך קהל If it bleeds, it leads ואם בגלל חוסר הבנה בסיסי. המידע הזה משפיע מאוד על מחיר המניה, לרוב בלי שום ביסוס במציאות. מי שחוקר את זה לעומק (ובטוויטר יש קהילה שלמה שדגה ומנתחת כל פרט, חיובי או שלילי) לומד להפריד בין דברים אמיתיים לשקרים\שטויות\דברים בעלי השפעה קצרה ולא מהותית. כשאלה קורים אז כולם מזנקים ל- buy the dip
 
הנקודה היא שבנוגע לטסלה מפרסמים המון מידע מוטעה, אם בגלל אינטרסים של מתחרים (והממשל הנוכחי), אם כי זה מושך קהל If it bleeds, it leads ואם בגלל חוסר הבנה בסיסי. המידע הזה משפיע מאוד על מחיר המניה, לרוב בלי שום ביסוס במציאות. מי שחוקר את זה לעומק (ובטוויטר יש קהילה שלמה שדגה ומנתחת כל פרט, חיובי או שלילי) לומד להפריד בין דברים אמיתיים לשקרים\שטויות\דברים בעלי השפעה קצרה ולא מהותית. כשאלה קורים אז כולם מזנקים ל- buy the dip

עזוב את התנודות. הנקודה שלי היא שלא ברור שה-dip הוא נמוך. מי אמר לך שאין חברות במחיר שמשתלם בהרבה, פשוט הן בסקטורים פחות סקסיים, ואין להן קהילה שמנתחת כל פרט? עוד פנינה בספר של פיטר לינץ׳: הוא מסתכל כמה אנליסטים מנתחים מניה, והתשובה שהוא הכי אוהב היא ״אפס״.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
עזוב את התנודות. הנקודה שלי היא שלא ברור שה-dip הוא נמוך. מי אמר לך שאין חברות במחיר שמשתלם בהרבה, פשוט הן בסקטורים פחות סקסיים, ואין להן קהילה שמנתחת כל פרט? עוד פנינה בספר של פיטר לינץ׳: הוא מסתכל כמה אנליסטים מנתחים מניה, והתשובה שהוא הכי אוהב היא ״אפס״.
אם כבר מצטטים, באפט אמר שבניגוד לבייסבול, אין מגבלה למספר הפעמים שאתה לא חובט - אז עדיף לחבוט רק בתחומים שאתה מבין בהם וכשאתה משוכנע שתצליח. יכול להיות שאם אלמד את נושא פינוי הזבל אמצא חברה שתעלה פי 10 תוך שנה, ואם כן מעולה. אבל אין לי עניין ללמוד כרגע תחומים נוספים - לא רק כי זבל זה פחות סקסי מהתחומים של טסלה, אלא כי:
א. בהשקעות אני מעדיף לדעת הרבה על מעט תחומים מאשר להתפרס.
ב. מזכיר שהפורום הזה הוא "הסולידית" והבסיס שלו הוא השוק היעיל וחוסר יכולת להכות בעקביות את המדדים. פילוסופפית ההשקעות שלי דוגלת בכך שזה נכון, פרט לנושא אח שהוא disruption, כלומר אם לפני כל הבדיקות שלי מראות שחברה מסוימת כרגע ב- DIP ומוערכת פחות מדי ביחס למתחרות שלה אז במקרה הטוב אולי אני ארוויח מזה משהו, אבל אם החברה ההיא זאת נוקיה ואפל וציאה בינתיים מכשיר לא רלוונטי, טלפון יקר בלי מקשים, אז יכול להיות שעדיף לי להשקיע בנוקיה על פני בלאקברי, אבל למען האמת אם אני לא מהמר (באנגלית trader) אלא משקיע (באנגלית long term investor) אז גם בנוקיה לא נכון להשקיע.

חוזר לזבל... יכול להיות שיש חברה לפינוי זבל שבשנה הבאה תיזכה במכרז ענק ותגדל פי 10. אם החברה של אח שלי ואני יודע את זה, יופי ואשקיע, אבל אחרי שהמידע יופץ לציבור והחברה תגדל פי 9-10 מייד אמכור, אלא אם יש לה טכנולוגיה ייחודית שאין לאחרים, והשוק לא מתמחר עדין. בד"כ זה לא קורה - אבל מקום שהשוק נכשל בו באופן עקבי זה בחיזוי disruption. ל- TONY SEBA יש גרף יפה בנושא - החיזוי תמיד לינארי או קרוב לכך, בעוד שהמציאות אקספוננציאלית. אז אני לא קונה טסלה ב- DIP כי הרווחתי 10% ביחס ללפני חודש ועוד חודש אני אוכל למכר ב- 10% רווח, אלא כי אני מאמין שהחברה תגדל ביותר מפי 10 מעכשיו, וה- DIP נותן לי הזדמנות לקנות 10% יותר מניות ממה שהיה לפניו. אם אח"כ זה יירד בעוד 10, לא נורא, אני חושב שבכל מקרה חבטתי טוב.

דיברתי הרבה, אבל בוא נגיד ככה - הרבה הערכה אין לי לאנליסטים בוול סטריט. יש להם חוסר הבנה משווע בנושא הטכנולוגיה, וזה עוד לפני ניגוד אינטרסים.
 
א. בהשקעות אני מעדיף לדעת הרבה על מעט תחומים מאשר להתפרס.

בהחלט. רק למה לבחור בתחום ״סקסי״ שכל העולם מתעניין בו? זה ממש לחפש את המטבע מתחת לפנס.

ב. מזכיר שהפורום הזה הוא "הסולידית" והבסיס שלו הוא השוק היעיל וחוסר יכולת להכות בעקביות את המדדים. פילוסופפית ההשקעות שלי דוגלת בכך שזה נכון, פרט לנושא אח שהוא disruption, כלומר אם לפני כל הבדיקות שלי מראות שחברה מסוימת כרגע ב- DIP ומוערכת פחות מדי ביחס למתחרות שלה אז במקרה הטוב אולי אני ארוויח מזה משהו, אבל אם החברה ההיא זאת נוקיה ואפל וציאה בינתיים מכשיר לא רלוונטי, טלפון יקר בלי מקשים, אז יכול להיות שעדיף לי להשקיע בנוקיה על פני בלאקברי, אבל למען האמת אם אני לא מהמר (באנגלית trader) אלא משקיע (באנגלית long term investor) אז גם בנוקיה לא נכון להשקיע.

לא יודע מה הבסיס של הפורום, אבל הנחת השוק היעיל אינה נכונה. לו היא היתה נכונה, אז לא היה טעם לעשות בדיקות לגבי שום חברה, ולא היה טעם להתייחס לשום dip, כי המחיר שבו השוק מעריך את טסלה (או כל חברה אחרת) הוא המחיר הנכוןֿ, וההשקעה בטסלה (או בכל חברה אחרת) רק מגדילה את השונות מבלי לשפר את התוחלת.

חוזר לזבל... יכול להיות שיש חברה לפינוי זבל שבשנה הבאה תיזכה במכרז ענק ותגדל פי 10. אם החברה של אח שלי ואני יודע את זה, יופי ואשקיע, אבל אחרי שהמידע יופץ לציבור והחברה תגדל פי 9-10 מייד אמכור, אלא אם יש לה טכנולוגיה ייחודית שאין לאחרים, והשוק לא מתמחר עדין. בד"כ זה לא קורה

ממש לא נכון. השוק מלא בחברות לא פופולריות שנמכרות בהנחה גדולה. לא פי 10, אבל פי 2 בהחלט.

- אבל מקום שהשוק נכשל בו באופן עקבי זה בחיזוי disruption. ל- TONY SEBA יש גרף יפה בנושא - החיזוי תמיד לינארי או קרוב לכך, בעוד שהמציאות אקספוננציאלית.
אז אני לא קונה טסלה ב- DIP כי הרווחתי 10% ביחס ללפני חודש ועוד חודש אני אוכל למכר ב- 10% רווח, אלא כי אני מאמין שהחברה תגדל ביותר מפי 10 מעכשיו, וה- DIP נותן לי הזדמנות לקנות 10% יותר מניות ממה שהיה לפניו. אם אח"כ זה יירד בעוד 10, לא נורא, אני חושב שבכל מקרה חבטתי טוב.

כלומר, אתה אומר: השוק יעיל בשביל לתמחר חברות זבל שמעט אנשים מסתכלים עליהן, אבל הוא לא יעיל בשביל לתמחר את טסלה שכל העולם מסתכל עליה? זה בדיוק הפוך.

דיברתי הרבה, אבל בוא נגיד ככה - הרבה הערכה אין לי לאנליסטים בוול סטריט. יש להם חוסר הבנה משווע בנושא הטכנולוגיה, וזה עוד לפני ניגוד אינטרסים.

לזה אני מסכים לחלוטין, רק לא ברור למה אתה כותב ״בנושא הטכנולוגיה״, כאילו בנושאים אחרים דעתם כן נחשבת.
 

נושאים דומים

Back
למעלה