• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

המדען הראשי השקיע 2 מיליון שקל בחומוס של שטראוס ללא חומרים משמרים

@Yevgeny, מדבריך משתמע שהידע התזונתי הנכון קיים, רק לא מיישמים אותו בגלל אינטרסים מסחריים. אני אומר דבר אחר: הידע התזונתי הקיים חלקי ומפוקפק, התחום נמצא עדיין בחיתוליו, התגליות הגדולות עוד לפנינו, וכרגע יש בתחום הרבה יומרה ומעט ידע.

המומחים טוענים שהשמנה נובעת מאכילה לא נכונה, ושעבור כל אדם קיימת אכילה נכונה שהיא גם בריאה, גם לא משמינה, וגם לא גורמת תחושת רעב, עייפות, מצברוח ירוד וכו'.

ראשית, אני בכלל לא בטוח שהשמנה נגרמת מאכילה לא נכונה. אולי יש גורם אחר, למשל פתוגן, ואכילת יתר היא רק סימפטום. שנית, אני טוען שעבור רוב האנשים השמנים לא קיימת אכילה נכונה שעונה על שלושת התנאים הללו: גם בריאה, גם לא משמינה, וגם לא גורמת תחושת רעב, עייפות, מצברוח ירוד וכו', וגם אם קיימת, המומחים לא יודעים מהי.

כיצד זה יתכן שאכילה נכונה שעונה על שלושת התנאים הללו לא קיימת עבור מישהו? תחשוב על הדוגמה של אישה בהריון שהתיאבון שלה גדל: היא חייבת לבחור בין עליה במשקל ובין תחושת רעב. אין לה אפשרות להימנע מעליה במשקל בלי תחושת רעב. אני טוען שרוב האנשים השמנים נמצאים במצב דומה.

המומחים אומרים עוד דבר: "אכילה רגשית". אתה יודע מה זה מזכיר לי? לפני שגילו שאולקוס נגרם על ידי חיידק, טענו שהוא נובע ממתח נפשי. לפני שגילו שאיידס נגרם על ידי נגיף דיברו על "סרטן ההומואים" וטענו שהוא נובע מחיים של בדידות וחוסר אהבה. כל עוד לא ימצאו את הגורם האמיתי להשמנה, ימשיכו להמציא הסברים נפשיים כמו "אכילה רגשית" כדי לתרץ את הכישלון של התחום.
 
נערך לאחרונה ב:
אתה בא בטענות לתחום הלא נכון.
תזונאי יכול להגיד לך מה מומלץ לאכול, העובדה שלא הצלחת למלא אחר ההמלצות לא אומרת שההמלצות עצמן שגויות. אם אונקולוג ממליץ לפציינט להפסיק לעשן והוא לא מצליח, זה לא אומר שהבעיה היא במדע האונקולוגיה. השאלה למה לרוב האנשים קשה מאוד לשנות הרגלי תזונה (והרגלים אחרים) כבר שייכת לתחום הפסיכולוגיה/נוירולוגיה וכד'. גם העובדה שעוד לא מצאו את אותו פתוגן/פגם גנטי היפותטי שגורם לאכילת יתר ופיתחו את הדיאטה המושלמת שכל אחד יכול לשמור בלי בעיות, עדיין לא אומרת שאפשר לזרוק מהחלון את כל ההמלצות התזונתיות.
 
  • מכשיר ביתי שרק יחידי סגולה מצליחים להפעיל אותו לא שווה הרבה.
  • אם תיפתר הבעיה של דחף חזק לאכילת יתר, התזונאים יהפכו למובטלים.
  • כלומר, הידע שיש להם הוא לא שמיש בגלל בעיית ציות, אבל ברגע שתיפטר בעיית הציות הידע שלהם יהפוך ללא נחוץ.
  • אני טוען שיש בתחום יותר יומרה לידע מאשר ידע.
  • הקושי לציית להוראות התזונאים זה דווקא דבר טוב, כי כשזה לא עובד תמיד אפשר לטעון שהבעיה היא חוסר ציות.
  • אצל מקובלים זה עובד קצת אחרת: הם טוענים שהקמע לא עבד כי לא האמינו בו מספיק.
 
מדבריך משתמע שהידע התזונתי הנכון קיים, רק לא מיישמים אותו בגלל אינטרסים מסחריים.
יש עוד אפשרות (שאני מאמינה בה): הידע התזונתי לא קיים בגלל אינטרסים מסחריים. האינטרסים המסחריים הוא שנאכל יותר מדי ולא בריא, כדי שנצרוך גם יותר מזון וגם יותר תרופות. ורצוי שלא נדע שאפשר אחרת ואיך, ובטח שלא רצוי שזה יהיה קל וזול. לעומת זאת האינטרס הציבורי הוא שנאכל בריא ובמידה, ושיושקעו הרבה משאבים כדי לגלות איך אפשר לעשות את זה בצורה ישימה. אבל באינטרס הזה מושקעים הרבה פחות כספים מאשר באינטרס המסחרי הנוגד.
 
הידע התזונתי לא קיים בגלל אינטרסים מסחריים.
לא נשמע לי משכנע. ראשית, האינטרסים המסחריים סותרים אלה את אלה: למגדלי הירקות יש אינטרס שתאכלי ירקות. למגדלי הפירות שתאכלי פירות. למגדלי העוף -- שתעדיפי עוף על בקר. למגדלי הדגים -- שתחליפי עוף בדג. למגדלי האורגני -- שתאכלי רק אורגני. וכן הלאה.

שנית, יש מידה רבה של גמישות בייצור: מציעים לך קרקר רגיל, קרקר מחיטה מלאה, וקרקר דל נתרן. אם הרוב יקנו דל נתרן זה יהפוך לסטנדרט. אז בעצם הלקוחות הם אלה שקובעים.
 
@ogi הגמישות נוגעת רק ל-מה לקנות, לא ל-כמה לקנות. ובמיוחד לא ל-לא לקנות. והאינטרסים המסחריים לא באמת סותרים זה את זה במובן הזה - כל אחד רוצה שתקנה יותר משלו, אבל לא בהכרח על חשבון האחר אלא בנוסף. לצורך העניין צרכניזם הוא באינטרס של כל הגופים המסחריים ואי צרכניזם אינו.

מעבר לכך, לאף גוף מסחרי אין אינטרס למצוא את האמת האובייקטיבית - מהי התזונה האופטימלית, אלא אם כן הוא כבר יודע מראש מה התשובה ושהיא תהיה לטובתו. כיון שהוא אינו יודע, זה סיכון שאין לו שום סיבה לקחת. עדיף בהרבה להפיץ דיסאינפורמציה.
 
@מרק עוגיות, כשם שיש מסעדות שמגישות צלחת ענקית עם מעט מזון במרכז, וזה משתלם להן, כך גם יצרנים מוכנים למכור כמויות קטנות, למשל חבילת קרקרים שמחולקת בפנים לאריזות קטנות, לשמירת הטריות, דהיינו -- לא אוכלים הכל ביום אחד, אלא כל פעם פותחים תת-חבילה.

בנוסף, המיין-סטרים התזונתי הוא מאוד שלילי, ולא ברור לי איך את מסבירה את השליליות הזאת על בסיס אינטרסים מסחריים: לא לאכול יותר מדי שומנים, לא לאכול יותר מדי קלוריות, להימנע משומן טראנס, להימנע מסוכר...

אמת אובייקטיבית יכולה לצמוח בשיטת הקטיגור, הסניגור והשופט, כאשר הקטיגורים והסניגורים הם בעלי האינטרסים השונים, והשופטים הם ביקורת עמיתים והצרכן.

אגב, אינטרס לא חייב להיות מסחרי, הוא יכול להיות אידאולוגי או דתי. לטבעונים יש אינטרס לטעון שבשר לא בריא, לדתיים יש אינטרס לטעון שכריתת עורלה בריאה, וכן הלאה.
 
לא ברור לי איך את מסבירה את השליליות הזאת על בסיס אינטרסים מסחריים: לא לאכול יותר מדי שומנים, לא לאכול יותר מדי קלוריות, להימנע משומן טראנס, להימנע מסוכר...
מאוד פשוט:
כן לאכול מוצרים מופחתי שומנים, כן לאכול מוצרים דלי קלוריות וכו'.
אותם המוצרים עם עלויות ייצור זהות אבל במחירים מופקעים כי הם "דלי משהו".
 
@daat99 היה טרנד של להוריד את כמות הקלוריות.
גרם פחמימה/חלבון = 4 קלוריות.
גרם שומן = 9 קלוריות.
בחשבון מהיר וקל הורידו את השומן > הורידו את מספר הקלוריות.
זה גם הולך עם ההנחיות של משרד הבריאות האמריקאי משנות ה-70 להוריד את השומן וציור פירמידת המזון המפורסמת.

נ.ב.
אתה חושב ש"דלי X" זה מחיר מופקע?
אתה צריך לבדוק מוצרים שהם "נטולי גלוטן".
ואני לא מתכוון למוצרים שאכן צריך להוציא מהם את ה"גלוטן".
 
אתה חושב ש"דלי X" זה מחיר מופקע?
אם אני משווה מוצר "לא דל ולא נעליים" מול מוצר "דל משהו" אז המחיר של השני לרוב מופקע ביחס למחיר של הראשון.
עקב כך אני רואה אינטרס מסחרי לחברות למכור את המוצר היקר יותר "דל משהו" מאשר את המוצר הזול יותר "לא דל ולא נעליים".

נ.ב.
אני לא טוען שאין מוצרים עם מחירים מופקעים יותר כמו "נטול משהו" אבל גם כאן יש אינטרס מסחרי למכור את המוצר היותר יקר.
 
בעניין האידאולוגיות והדתות, רק רציתי לציין שיש גם שלל אינטרסים שאינם מסחריים. אז מה? מדענים ידועים ערכו את מחקריהם למרות התנגדות הכנסיה. מה שחשוב להתקדמות המדע זה חופש המחקר, הביטוי והדעה. אינטרסים תמיד יהיו.

בעניין המוצרים הדלים או המועשרים, אתם מסיטים את הדיון למחיר. הדיון הוא על הידע התזונתי. אם אפשר למכור מוצרים (שנחשבים) בריאים יותר במחירי פרימיום, זה דווקא נותן תמריץ לערוך מחקרים שיגלו מה בריא. כאמור, מוצר פרימיום שהופך פופולרי, הופך לסטנדרט, מיוצר על ידי יצרנים רבים יותר, ובכמויות גדולות יותר, ומחירו יורד.
 
נערך לאחרונה ב:
ם אפשר למכור מוצרים (שנחשבים) בריאים יותר במחירי פרימיום, זה דווקא נותן תמריץ לערוך מחקרים שיגלו מה בריא
כן ולא, צריך לזכור שנתח השוק של המוצרים הרגילים וLOW COST הוא הרבה יותר גדול מנתח המוצרים של הפרימיום וכך גם מתח הרווחים, את שוק הפרימיום לרוב, יתחזקו החברות לצורך "ההופעה" ופחות לצורך רווחים
 
כן ולא, צריך לזכור שנתח השוק של המוצרים הרגילים וLOW COST הוא הרבה יותר גדול מנתח המוצרים של הפרימיום וכך גם מתח הרווחים, את שוק הפרימיום לרוב, יתחזקו החברות לצורך "ההופעה" ופחות לצורך רווחים
נראה לי שיש מחלוקת בינך ובין דעת:
אם אני משווה מוצר "לא דל ולא נעליים" מול מוצר "דל משהו" אז המחיר של השני לרוב מופקע ביחס למחיר של הראשון.
עקב כך אני רואה אינטרס מסחרי לחברות למכור את המוצר היקר יותר "דל משהו" מאשר את המוצר הזול יותר "לא דל ולא נעליים".
דעתי האישית: מצד אחד, אני מתאר לעצמי שלמוצר מיוחד יש עלות גבוהה יותר ליחידה, מפני שחלק מהעלויות מתחלקות על מספר קטן יותר של יחידות. בנוסף, למוצר המיוחד יש סיכוי גבוה להיכשל, היות שברוב המקרים מתברר שיש לו קהל יעד מצומצם יותר, לעתים מצומצם מדי מכדי להמשיך את ייצורו. מצד שני, החברות מסוגלות לפצות על כך במחיר.
 
היות שברוב המקרים מתברר שיש לו קהל יעד מצומצם יותר, לעתים מצומצם מדי מכדי להמשיך את ייצורו.
זאת בדיוק הבעיה, נתח השוק שלו הוא קטן יחסית, הרוב קונה את המוצר הרגיל ובדר"כ הרוב גם רגיש למחיר ולכן יבחר בו, עלויות היצור שלו הינן נמוכות בדר"כ משמעותית מיצור מוצא הפרימיום
 
נערך לאחרונה ב:
לחזור רגע לנושא המקורי,
הטעם של החומוס החדש ממש מזכיר לי את קופסאות השימורים של החומוס שהיו פעם.
לדעתי הטעם בינוני
אולי אנסה לערבב אותו עם טחינה ואז ישתפר הטעם
 
לחזור רגע לנושא המקורי,
הטעם של החומוס החדש ממש מזכיר לי את קופסאות השימורים של החומוס שהיו פעם.
לדעתי הטעם בינוני
אולי אנסה לערבב אותו עם טחינה ואז ישתפר הטעם
עדיין לא בדקתי, אחפש מחר בסופר את זה.
 
הנה דוגמה להשקעה בפיתוח.
עכשיו הוופלים גם בריאים (חיטה מלאה) ולא רק טעימים.
13653035_10153923957613752_4895773922545367167_o.jpg


וזה בלי לבדוק כמה מהקמח המלא הוא אכן מלא ו...
 
Back
למעלה