• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

הלוואי שנהיה ירוקים ובריאים :)

האגיפטולוגית

משתמש רגיל
הצטרף ב
22/12/18
הודעות
112
דירוג
255
אצלנו במצרים סמל הסטטוס הצרכני הנחשק ביותר היה הקבר. אדם משכיל בגיל העמידה היה משקיע את מיטב הונו ומרצו בבניה, עיטור, ריהוט וקישוט הקבר שלו - אם כבר צריך לבלות את הנצח מתחת האדמה, לפחות נעשה את זה בסטייל. אבל אפילו במצרים, הקבר לא היה מטרה אלא אמצעי – להתגלגל לעולם הבא ולחיות שם בכיף עם אוזיריס ושאר המתים.
אז היום משלמי ביטוח לאומי בארץ הקודש זוכים להטמן חינם בקבר יפה יותר או פחות כתלות במיקוד שלהם, ואנחנו יכולים להפנות את המשאבים שלנו למטרות קצת פחות נעלות. כבר הרבה זמן רציתי לפתוח יומן משלי, והגדרת המטרות שהופכות את הרצון האמורפי לחיות/למות טוב היתה מבחינתי האתגר גדול. מעולם לא נכנסתי למינוס ולא לקחתי הלוואה, ואני מרגישה – הרגשה שמתחדדת בעקבות קריאה כאן ובפורומים אחרים – שיש לי מספיק ומעבר לזה.

אני אגיפטולוגית בעבר ומשמרת עתיקות בהווה, מה שאומר שאני עובדת במקצוע חלומותיי, בעזרת השם עד מאה ועשרים (או לפחות עד מקסימום ה-70 האקדמי), בלי שום רצון לפרישה מוקדמת. אני מבלה באקדמיה בסטטוסים אלה ואחרים כבר למעלה מעשר שנים (ספציפית כרגע – לימודי דוקטורט), ולמרות שהתפרנסתי במהלך כל התקופה הזאת אין לי מה שאנשים קוראים 'חסכון משמעותי'. בספטמבר האחרון חזרתי מלימודים באנגליה, ולמעשה התחלתי רשמית את חיי העבודה שלי רק השנה, בגיל 34 :)
חישובי שווי נקי:
  • כסף בבנק: 4997 ₪ בחשבון הישראלי, 320 פאונד בחשבון האנגלי
  • פנסיה: 44146 ₪, מסלול מחקה מדד S&P
  • פקדון בנקאי: 6600 ₪ עם הפקדה חודשית של כ-1000 ₪ ל-3 שנים, ריבית 3.2%
  • תיק ני"ע ישן שמנמנם בבנק: 7824 ₪ מנייתי מחקה מדד
  • קרנות השתלמות: כ-5000 ₪ בשתי קרנות, אחת מהן לא פעילה
אז כמו שהובן כאן אולי, אין לי צפי כרגע להגדלה משמעותית בהכנסות, כך שהגדלת שיעור החסכון שלי תלויה במיקסום כושר המחיה ובצמצום ההוצאות. מה לעשות עם החסכון הזה זו כבר שאלה אחרת.. המשכורת הנוכחית שלי עומדת על 4500 ₪ נטו, ועוד 5000 ₪ מלגה (בע"ה צפויה לגדול ל-6000 ₪ באוקטובר). בנוסף, יש לי עבודה נוספת מהבית של בדיקת חיבורים לפסיכומטרי – השכר הוא לפי שעות, והעבודה די בלתי נסבלת אבל במקרה הצורך יכולה להכניס אפילו 4000 ₪ בחודש. אני לא לוקחת אותה בחישוב התקציב שלי.

אני גרה כיום בקיבוץ ליד ירושלים, ועלות המגורים שלי היא מקסימום 1800 שקל (מגורים, מיסים, חשבונות ותקשורת). יש לי שני בורות תקציביים:
  • מי שמתגורר באזורים האלה יודע שההגעה למקום העבודה היא המינוס הגדול לצד הנוף ושכר הדירה הנמוך. יש לי רכב חסכוני משנת 2008, ואני כמעט מתביישת לנהוג ברכב חדש כל כך אבל זה מה שהיה... אנחנו מסתדרים יפה ביחד. ההוצאות הקבועות עליו עומדות על 800 ₪ החזר הלוואה להורים שלי, ו-200 ₪ שאני שמה כל חודש בצד בשביל טסט וטיפולי עתידיים. אני מתדלקת פעם בחודש בעלות של 280 ₪. אם הדלק נגמר, אני משתדלת לקחת אוטובוס לעבודה – הרכב הוא החור התקציבי הכי גדול שלי.
  • יש לי בן זוג שחי בחו"ל, ואין צפי למעבר של אחד מאתנו לארץ המגורים של השני. אני טסה אליו די הרבה, וזו הוצאה שיכולה להגיע ל-1000 ₪ בחודש בממוצע.
הוצאות קבועות נוספות מעבר לכך, לפי ממוצע של החצי שנה האחרונה –
  • כסף צבוע לחסכון לטווח קצר למטרות שונות ובלתמים: 550 ₪
  • פסיכולוגית – 1200 ₪
  • אוכל (כולל אוכל בחוץ) – כ-450 ₪
  • תרומות - כ-400 ₪
  • הוד מעלת החתולה שלי – 300 ₪
  • תרופות – 300 ₪
  • בילויים – 300 ₪
  • מוצרי פארם למיניהם – 100 ₪
  • קניות לבית – 100 ₪
כך ששיעור החסכון שלי הקבוע שלי כרגע הוא לא גבוה יחסית – פחות מ-30%. מצד שני, כאמור, אני מרגישה שיש לי כל מה שאני צריכה ורוצה. אולי גם זה משהו, אבל מצד שני אולי זו טעות פטאלית ובעצם אני צריכה לבדוק חיבורים ולהרוויח עוד 4000 ₪ בחודש..

מטרות –
  • לסיים את הדוקטורט עוד 4.5 שנים. בשפיות ובשמחה, שיתכן ועולות לי באותם אלפי שקלים שאני לא מרוויחה מדי חודש בעבודה מהבית למרות שעקרונית אני יכולה.
  • משפחה... ההחלטה לגבי הורות (או במקרה שלי, כך נראה, חד הוריות לא רשמית) היא מטרת טווח קצר וטווח ארוך מאד גם יחד.. יתכן שבשנים הקרובות אצטרך לעבור למקום גדול יותר, ולהפנות כסף לתשלום למעונות וכו'.
אמצעים -
מבחינת קרן חירום, יש לי יכולת עקרונית לחיות מבלי לסבול בתקציב של 2600 ₪ בחודש. אני חוסכת כסף לאט לבלתמים ומשתדלת לקחת בחשבון את כל מה שנקרא הוצאות 'לא צפויות', כך שאני מרגישה שאני יכולה כרגע להפנות את רוב החסכון שלי לאפיק בסיכון גם אם עוד לא סיימתי לצבור קרן חירום מתחת לבלטות.

חסכון לטווח קצר (3 שנים) – הפקדה קיימת של כ-1000 ₪ חודשי. הכסף יעזור לי לקבלת החלטות לגבי הורות בעוד 3 שנים.

חסכון לטווח ארוך – הפנסיה שלי כרגע נשענת על הפרשות ממשכורת מינימום, מכיוון שרוב ההכנסה שלי מגיעה ממלגות. הייתי רוצה להתחיל לבנות תיק שייסמך על הפקדה ראשונית של התיק הבנקאי שאסגור והפרשה חודשית של 2000 ₪. אמנם אין לי מטרות מוגדרות כרגע (אין לי דחף לקנות דירה בעולם הזה, לפחות לא בינתיים..), אבל זה כסף שאני מרגישה שאני לא צריכה באופן מיידי, אז גם אם הציוויליזציה תגיע לקיצה אני אסתדר בלעדיו. זה הנושא שאני מתמהמהת בו, אולי כי קראתי כאן הרבה דברים בגנות קופות הגמל להשקעה. מצד שני, אולי כדאי לפתוח קופת גמל להשקעה בינתיים, מכיוון שאין לי מספיק חסכון כדי לפתוח חשבון מסחר עצמאי?

ואם קראתם עד כאן, וחשבתם "איך הם חופרים, הארכאולוגים האלה..." תבוא עליכם הברכה :)
 
נערך לאחרונה ב:
אוכל (כולל אוכל בחוץ) – כ-450 ₪
אורז ועדשים? איך את מצליחה להוציא רק 15 ש"ח ליום כולל אוכל בחוץ?
הוד מעלת החתולה שלי – 300 ₪
איך? אנחנו מאכילים את החתול בחזה עוף וטונה וזה מגיע ל-150 ש"ח בחודש (סניור בן 14, כבוד!).
יש לי יכולת עקרונית לחיות מבלי לסבול בתקציב של 2600 ₪ בחודש.
ואני חשבתי שהבת שלי צנועה :)
על מה היית מוותרת (בלי לסבול) כדי להגיע להוצאה של 2600 בחודש כשכרגע את מוציאה כ-7500?
 
אורז, עדשים, קטניות אחרות, קינואה, בורגול, כוסמת, שימורים מדי פעם, קוואקר.. עושה קניה גדולה (500 שקל) פעם בכמה חודשים ובערך פעם בחודש קונה דברים לצריכה שוטפת - לרוב מוציאה על ירקות, מוצרי חלב, דגים וביצים. וקפה :) אני מבשלת לעצמי, מכינה לעצמי את הלחם שלי, וכמעט לא אוכלת בחוץ. ואני אוכלת טוב ואוהבת מאד לבשל. למען האמת האתגר הנוכחי שלי הוא הפוך - השכן השתקן שלי משאיר לי שקיות מלאות סלק על המדרגות פעם בשבוע, שהלוואי וידעתי מה לעשות איתן... בנוסף, יש חפירה ארכאולוגית שאני עושה לה לוגיסטיקה מדי קיץ - תמיד נשארות כמויות של אוכל יבש (בעיקר אורז וקמח).. כרגע יש לי 10 קילו אורז במזווה :)

החישוב לחתולה כולל הוצאות וטרינריות. כחתולת קיבוץ היא יוצאת החוצה, והוטרינרית כבר היתה כאן 3 פעמים השנה :/ אבל היא שמחה ורוצה לצאת אז אני סופגת את זה. היא תהיה בת 12 בסתיו ובגיל הזה כבר אין ביטוח. כל ההוצאות שכתבתי כאן הן הוצאות המקסימום.

אם תהיה קטסטרופה כלשהי שתאלץ אותי לרדת ברמת המחיה - אני אפסיק את הפסיכולוגית, אפטר מהרכב ולא אטוס עד שהמצב יתייצב. יכולה לצמצם עוד הרבה באוכל, מכיוון שיש לי מאגר גדול של אוכל יבש.. להתקלח אפשר גם עם סבון ב-7 שקלים, לא חייבים להוציא מעבר לזה :) כנ"ל לגבי בילויים ותרומות. הוצאות החובה היחידות שיישארו במקרה של קטסטרופה זה הסכום הכולל למגורים (1800 זה המקסימום כולל חשבונות בחורף), אוכל לחתולה (גם היא תוכל לאכול בזול יותר אם אין ברירה) ותרופות.

אגב, משהו שחשבתי עליו עכשיו (מתכוננים לאפוקליפסיה, יאי!) - יש לי גינה קטנה, שכרגע מספקת לי כל מיני צמחי תבלין. חשבון המים שלי קבוע, אז זה יכול להיות מקור גיבוי נוסף לדברים מסויימים למקרה שהעולם הפיננסי שלי קורס..
 
ברוכה הבאה לפורום,

חשבון מים קבוע זה בהנחה שבאפוקליפסה עדיין יהיו מים זורמים ונקיים בקיבוץ שאת גרה בו :)
 
ברוכה הבאה,
את כותבת יפה, אולי כדאי לנצל גם את הכיוון הזה להגדלת הכנסה - הגהה, ייעוץ לשוני וכו׳.
אפשרות נוספת שיכולה אולי לעניין אותך היא שיעורים פרטיים לילדים/בני נוער - זו יכולה להיות הכנסה משמעותית ביחס למספר השעות.
 
השכן השתקן שלי משאיר לי שקיות מלאות סלק על המדרגות פעם בשבוע, שהלוואי וידעתי מה לעשות איתן
אני מגדלת בגינה שלי ואז בבת אחת מבשילה כמות פסיכית...
אני מבשלת במים רותחים את הסלקים בשלמותם, מסננת (את המים שופכת בגינה אחרי שהתקררו), מקלפת, מגררת ומתבלת במיץ לימון קצת סוכר טיפה מלח-פלפל.
הסלט מלווה אותנו בארוחות הערב. לא ניסיתי להקפיא סלקים מבושלים שלמים אבל נראה לי שזאת גם אפשרות.
כחתולת קיבוץ היא יוצאת החוצה
גם החתול שלנו מבלה רוב הזמן בחוץ (כולל בלילה בדרך כלל לצערי). אבל אין לי עליו הוצ' וטרינריות בכלל טפוטפוטפו.
יש לי גינה קטנה, שכרגע מספקת לי כל מיני צמחי תבלין
בסתיו תשימי שם שתילי סלק, צנונית, סלרי עלים, חסה ותרד/מנגולד. מנסיוני הם הכי פשוטים לגידול. זה מאד נחמד לצאת לגינה לקטוף כמה עלי חסה וצנונית לסלט טרי.
הכי פשוט זה לתקוע כמה בצלים באדמה ולקבל בצל ירוק תוך זמן קצר.
כמעט לא אוכלת בחוץ. ואני אוכלת טוב ואוהבת מאד לבשל
זה באמת אחד הדברים שהופכים אדם להרבה פחות שביר ומאפשר לו לצמצם במהירות הוצאות כשנדרש.
מוזמנת לשרשור https://www.hasolidit.com/kehila/threads/מתכונים-בריאים-פשוטים-וזולים.2983/ ולהוסיף מתכוני לחם ואחרים.
 
את נשמעת אדם מעניין מאד.
יש לי חבר אגיפוטולוג. בערך בגילך. גם אוהב מאד את העבודה שלו.
איך את משלמת רק 1800 על שכירות? את בת קיבוץ?
 
ברוכה הבאה,
את כותבת יפה, אולי כדאי לנצל גם את הכיוון הזה להגדלת הכנסה - הגהה, ייעוץ לשוני וכו׳.
אפשרות נוספת שיכולה אולי לעניין אותך היא שיעורים פרטיים לילדים/בני נוער - זו יכולה להיות הכנסה משמעותית ביחס למספר השעות.
תודה על ההצעה, אבל כמו שכתבתי - יש לי אפשרות (לא מנוצלת) להגדל הכנסה. אני כרגע בוחרת שלא למצות אותה - יש לי מספיק, ברוך השם, וגם מספיק עבודה מעניינת :)
 
את נשמעת אדם מעניין מאד.
יש לי חבר אגיפוטולוג. בערך בגילך. גם אוהב מאד את העבודה שלו.
איך את משלמת רק 1800 על שכירות? את בת קיבוץ?
תודה :) לא חברה, שוכרת קרוואן.
 
נערך לאחרונה ב:
תודה על ההצעה, אבל כמו שכתבתי - יש לי אפשרות (לא מנוצלת) להגדל הכנסה. אני כרגע בוחרת שלא למצות אותה - יש לי מספיק, ברוך השם, וגם מספיק עבודה מעניינת :)
הצעתי מקצועות אחרים באותו תחום כי ציינת ש
העבודה די בלתי נסבלת
אבל כאמור את מתארת שיש לך מה שאת רוצה בחיים, אז תמשיכי לעשות רק מה שבא לך בטוב.
 
שאלה... איך אתם מסתדרים עם יחסים במדינות שונות?
האם הוא משתתף בהוצאות הכרטיס?
 
שאלה... איך אתם מסתדרים עם יחסים במדינות שונות?
האם הוא משתתף בהוצאות הכרטיס?
זאת שאלה די אישית.. מהבחינה הכלכלית, כתבתי כאן את ההוצאה המקסימלית החודשית שאני משלמת. לפעמים זה משתלב עם נסיעות להשתלמויות מטעם האוניברסיטה, ואז אני מקבלת החזר.
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
זאת שאלה די אישית.. מהבחינה הכלכלית, כתבתי כאן את ההוצאה המקסימלית החודשית שאני משלמת. לפעמים זה משתלב עם נסיעות להשתלמויות מטעם האוניברסיטה, ואז אני מקבלת החזר.
החוק הבלתי כתוב הוא שלנו מותר לשאול מה שאנחנו רוצים ואת יכולה לענות על מה שאת רוצה :)

מאוד מעניין החיים שלך בנוף הרגיל. ומרשים.
כך ששיעור החסכון שלי הקבוע שלי כרגע הוא לא גבוה יחסית – פחות מ-30%. מצד שני, כאמור, אני מרגישה שיש לי כל מה שאני צריכה ורוצה. אולי גם זה משהו, אבל מצד שני אולי זו טעות פטאלית ובעצם אני צריכה לבדוק חיבורים ולהרוויח עוד 4000 ₪ בחודש..
שווה להגדיל את החיסכון בשביל בלתמים שעוד לא חשבת עליהם, ועל המשך החיים שאולי תצטרכי יותר כסף כדי להישאר באותה רמת אושר/חיים תוך כדי חיים עם עוד זאטוט/ים.
שווה גם לעשות את זה איכשהו בעבודה שאת אוהבת ולא משהו שאת סובלת ממנו.
 
החוק הבלתי כתוב הוא שלנו מותר לשאול מה שאנחנו רוצים ואת יכולה לענות על מה שאת רוצה :)

מאוד מעניין החיים שלך בנוף הרגיל. ומרשים.

שווה להגדיל את החיסכון בשביל בלתמים שעוד לא חשבת עליהם, ועל המשך החיים שאולי תצטרכי יותר כסף כדי להישאר באותה רמת אושר/חיים תוך כדי חיים עם עוד זאטוט/ים.
שווה גם לעשות את זה איכשהו בעבודה שאת אוהבת ולא משהו שאת סובלת ממנו.
ככל הנראה לא הובנתי נכון - אני עובדת בעבודה שאני מאד, מאד אוהבת. לא יכולתי לדמיין מקצוע טוב ומספק יותר. אני מתכוונת להמשיך לעבוד בה לנצח או לכל הפחות ככל שהעולם יאפשר לי..
העבודה הבלתי נסבלת שכתבתי עליה היא אופציה ששמורה בצד, שכרגע אני לא ממצה כי אין לי רצון או צורך, ואני מעדיפה לעשות עם הזמן שלי דברים אחרים. זה עניין של החלטה..
 
יפה לראות שאת נהנת מהעבודה, בכל זאת לפי דעתי יותר קל לנסות להרוויח עוד קצת ולבזבז עוד קצת מאשר לחסוך על עצמך מאוד, אם אני מצליח לקרוא בין השורות (450 שקל בחודש על אוכל), את לא אוכלת בשר, ואם את צמחונית (שזה אפילו יותר יקר :)) את מאוד חוסכת על עצמך באוכל.
 
אצלנו במצרים סמל הסטטוס הצרכני הנחשק ביותר היה הקבר. אדם משכיל בגיל העמידה היה משקיע את מיטב הונו ומרצו בבניה, עיטור, ריהוט וקישוט הקבר שלו - אם כבר צריך לבלות את הנצח מתחת האדמה, לפחות נעשה את זה בסטייל. אבל אפילו במצרים, הקבר לא היה מטרה אלא אמצעי – להתגלגל לעולם הבא ולחיות שם בכיף עם אוזיריס ושאר המתים.
פרייסלס! ;)
 

חתול המטייל בחוץ פוצע ומשאיר למות ביסוריים שלושה-ארבעה בעלי חיים כל לילה בממוצע, ציפורים מכרסמים קטנים לא מזיקים וזוחלים.
 
יפה לראות שאת נהנת מהעבודה, בכל זאת לפי דעתי יותר קל לנסות להרוויח עוד קצת ולבזבז עוד קצת מאשר לחסוך על עצמך מאוד, אם אני מצליח לקרוא בין השורות (450 שקל בחודש על אוכל), את לא אוכלת בשר, ואם את צמחונית (שזה אפילו יותר יקר :)) את מאוד חוסכת על עצמך באוכל.
דווקא ממש לא צמחונית.. אבל לא אוכלת הרבה בשר. ולא מרגישה בכלל שאני חוסכת :) :)
 
Back
למעלה