• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

האם רוב הכלכלנים קפיטליסטים?

אנחנו לא דיברנו על על מישהו שעובד למחייתו, אני דיברתי על מצבים בהם הבחירה היחידה שעומדת בפניך היא לעשות משהו שאתה לא רוצה לעשות. אם אתה לא רוצה לעבוד אתה כמובן יכול לעזוב את העבודה ולכן זה לא הגדרת עבדות. הגדרת העבדות היא כשאתה לוקח הלוואה- שמאותו רגע אין לך בחירה בנושא - יש בפניך אפשרות אחת, תתחיל לייצר עבור המלווה ערך, או ש....
אפילו במקרה הזה אפשר להכנס לפשטר שהיא חלק מחוקי המשחק.
 
שאפו על השיחה המעניינת שהתפתחה כאן!
אני מדלגת על עבדות בתקופות קודמות (אם כי זה מרתק) כדי לדבר רגע על "עבדות מודרנית" כפי שכתבו פה מעלי.
אני חושבת כמו @גרהם שעבדות כזאת היא הלך רוח אישי יותר מאשר כוח חיצוני לנו. הבחירה להשתעבד לשעות עבודה רבות נובעת לרוב (אבל לא תמיד) מהתחושה שיש לנו המון צרכים שחייבים לספק ושהם עולים הרבה כסף. אם אדם היה עובד באמת רק כדי לספק לעצמו אוכל מזין, קורת גג סבירה, כמות בגדים הגיונית וכן הלאה- לא היה לו צורך להשתעבד וכן היה יכול להרשות לעצמו לזוז הלאה ממקום עבודה אחד לשני בלי חשש, כולל הפוגות מעבודה אם חסך לשם כך.
אנחנו אלה שכובלים את עצמנו ע"י תשוקות ופנטזיות מצד אחד וחרדות מצד שני. החיים הרבה יותר פשוטים מזה ויעיד על כך כל חתול רחוב מצוי.
עבדות אינה תוצאה של קפיטליזם. בקפיטליזם אמורה להיות הזדמנות לכולם (נקודות הפתיחה יכולות להיות שונות, אבל לא אמורה להיות תקרה למעמד כזה או אחר).
מי קפיטליסט? מעבר לכך שיש פערים גדולים מאד על רצף התאוריות השונות, יש גם הבדל מהותי בין מי שדוגל באידיאל מופשט ובין מי שמממש אותו
והוא בעל נכסים רבים ועושר רב. להערכתי, מי שהוא בעל הון יתקשה להיות כל-כך נדיב כלפי הזדמנות שווה לכולם והוא יעדיף את בני משפחתו וחוג מכריו.
בארה"ב למשל, יש חקיקה מסיבית לטובת זכויות בעלי ההון על פני השאר וזה קורה בין אם הדמוקרטים או בין אם הרפובליקנים בשלטון. טובת קהילתך
העשירה קודמת :(
 
אפילו במקרה הזה אפשר להכנס לפשטר שהיא חלק מחוקי המשחק.
גם עבד ,לפחות לפי דיני המשפט העברי יכול להשתחרר בתנאים מסוימים. תנאים כאלה שהם בתוך חוקי המשחק (לא תסגיר עבד אל אדוניו,למשל) זה לא הופך אותו ללא עבד. עבדות היא מושג של רצף.
אומנם לפעמים הבדל כמותי יכול להסתכם בהבדל איכותי,אבל אין כאן שום אמת מידה אובייקטיבית מדעית שיכולה ללמד מתי ההבדל הכמותי הופך לאיכותי. בעיניך ההבדל בין עבד לשכיר ששפוט למעסיקו מכורח הנסיבות שונה איכותית ,בעיניי הוא לא. השכיר אולי קרוב יותר לקוטב החופש,אבל הוא בהחלט שותה מכוס תרעלת העבד
 
אומנם לפעמים הבדל כמותי יכול להסתכם בהבדל איכותי,אבל אין כאן שום אמת מידה אובייקטיבית מדעית
לא יודע אם זה מדעי, אבל בעיני מדובר בהבדל מהותי (איכותי אם תרצה) - בשיטה האוסרת עבדות יש חרויות עליהן האדם לא יכול לוותר מבחינה משפטית, אשר בשיטה המתירה עבדות מותר לו לוותר עליהן.
אני לא רואה שום טעם בבחינת הנושא הזה שלא בעיניים של השיטה הפוליטית והמשפטית. ברור שסובייקטיבית כל אדם, גם החופשי ביותר, יכול להרגיש כבול.
 
מה זה? הכלכלן זה הרבי החדש ולא ידעתי? אם רוב הרבנים אורתודוקסים בארץ, תלך לפיהם? למה לא תלך לפי רוב הרבנים באמריקה? שם הרוב רפורמים.
מה בכלל כתבת כאן? ולמה?

אני כרגע מאוד קפיטליסט. וכנראה אבחר ב'זהות' בגלל המצע הכלכלי שלהם. רציתי לדעת האם רוב האנשים שלמדו את המקצוע לעומק מסכימים עם זה, או לא.
 
מה זה אומר ללכת בדרך שלהם?
אני חושב שכמו בכל תחום תגלה שיש הרבה יותר תחום אפור והרבה קושי לסווג מישהו כשמאל/ימין כלכלי.
אם היית שואל את פרידריך האייק מה דעתו על מילטון פרידמן הוא בטח היה אומר שפירדמן הוא סוציאליסט מסריח.
תשקול אולי להקשיב לפודקאסט "ערך מוסף"
http://www.added-value.co/
לדעתי מקום טוב לקבל ידע בנושאים כלכליים וגם קצת לשמוע דעות של ימין/שמאל כלכלי.
(בעיני החלק הימני לא בא מספיק לידי ביטוי, אבל עדיין כדאי להקשיב)

אני יודע שהתחום אפור. לכן שאלתי בנוסף גם על דברים ספציפיים, כמו מדיניות רווחה, מס פרוגרסיבי, וכו' כדי שאבין עד כמה קפיטליסטים הם.
 
אני כרגע מאוד קפיטליסט. וכנראה אבחר ב'זהות' בגלל המצע הכלכלי שלהם. רציתי לדעת האם רוב האנשים שלמדו את המקצוע לעומק מסכימים עם זה, או לא.
אני לא יודע מה העמדה של רוב ה"מבינים", אבל אני יכול להפנות אותך למאמרים של מישהו שהוא "מאד מבין" שמסביר למה לעמדה של ה"מבינים" אין שום עדיפות על העמדה של כל אדם אחר ברמה הנורמטיבית.
 
טכנית, כל הציויליזציות החזקות ביותר בתולדות האנושות הצליחו בזכות מודל העבדות, שהיתה אחד המרכיבים העיקריים להצלחתן. מהמצרים הקדמונים, דרך היוונים, הרומאים, הסינים, האמריקאים ועוד רבים.
לדעתי אתה מבלבל בין קורולציה לסיבתיות. אם עם מסויים כבש עם אחר ושדד אותו, אז ברור שהוא יהיה עשיר יותר. בצורה דומה, אם עם כלשהו שיעבד עם אחר אז מצבו הוטב.
השאלה היא- האם במידה ובתוך אותו העם חלק מהאנשים יעברו ממצב של אנשים חופשיים למצב של עבדים- האם המדינה תהיה חזקה יותר?

למשל, השאלה היא לא האם ארה"ב חזקה יותר כשהיא לוקחת אפריקאים ושמעבדת אותם, אלא האם ארה"ב חזקה יותר עם אפריקאים חופשיים מאשר עם אפריקאים עבדים.
למשל, בארה"ב הצפון בלי העבדים היה הרבה יותר משגשג מהדרום. וברור שעמים שמראש היו חזקים יותר לאורך ההיסטוריה מטבע הדברים גם היו אלו שכבשו, שעבדו ושדדו עמים אחרים.

מבחינה כלכלית הסיבתיות גם מאוד ברורה.. כשאדם חופשי הפריון שלו הרבה יותר גדול. כשהוא עבד הוא שקול לבהמה (וגם מתומחר כבהמה) והפריון שהוא יתן יהיה המינימום שהוא צריך כדי לא להיענש.
 
נערך לאחרונה ב:
מבחינה כלכלית הסיבתיות גם מאוד ברורה.. כשאדם חופשי הפריון שלו הרבה יותר גדול. כשהוא עבד הוא שקול לבהמה (וגם מתומחר כבהמה) והפריון שהוא יתן יהיה המינימום שהוא צריך כדי לא להיענש.
שאלה מטרידה - האם בעולם בו מכונות מחליפות את כל עובדי הצווארון הכחול הטיעון הזה עדיין תקף?
 
אני לא יודע מה העמדה של רוב ה"מבינים", אבל אני יכול להפנות אותך למאמרים של מישהו שהוא "מאד מבין" שמסביר למה לעמדה של ה"מבינים" אין שום עדיפות על העמדה של כל אדם אחר ברמה הנורמטיבית.
אשמח שתפנה אותי
 
קפיטליזם וסוציאליזם, הם בתכלס יותר עניינים ערכיים ומוסריים, מאשר כלכליים.

השאלות הכלכליות באמת לא מעניינות. כשיורדים לעומק העניין, אלה תפיסות אתיות שונות.
 
אגב יש תשובות מעניינות לשאלה שלך ב-Quora.
עוד לא יכול לפרסם לינקים אז פשוט חפש הכותרת שלך באנגלית
 
אולי יעניין אותך לקרוא את התגובה של פרופ' עומר מואב לספר של פרופ' אריאל רובינשטיין
http://tchelet.org.il/include/print.php?id=484

ובאותו נושא, פוסט של ד"ר אורי כץ" האם הכלכלה היא מדע": http://blogs.haaretz.co.il/orikatz/400/
קראתי את הפוסט של הד"ר, כל פעם אני צוחק כשכלכלן אומר לי שהתחום הוא מדעי. בכלכלה זה עובד באופן הבא- יש תיאוריה שמישהו חכם המציא, ואז באים אנשים עם כוח כלכלי ומאמצים את התיאוריה ומתחילים ליישם אותה, ועכשיו אחרי שהם יישמו אותה, היא אכן מתבררת כנכונה.

כמו אדם שנואם בפני המון משולהב: "העם השני שונא אותנו! אם נהרוג את העם השני עכשיו, הם לא יהרגו אותנו!" ואכן כשההמון המשולהב יוצא וטובח בעם השני, מסתבר שאותו נואם צדק- לא הרגו אותנו. השאלה היא האם הוא צדק כי דבריו נכונים או האם הוא צדק כי ההמון הקשיב לו. בכלכלה זה בולט בכל תיאוריית המאקרו של קיינס, שבכל שלב שלומדים אותה היא נראית הזוייה, חזירית וקומוניסטית, אבל מכייוון שקבוצה של בנקאים לפני 100 שנים החליטו שזו השיטה מעכשיו, אז זו תיאוריה נכונה שלומדים בכל המוסדות, בלי לפקפק האם היא נכונה.

באופן כללי כל ניסיון לשים התנהגות אנושית על גרפים רציפים נועדה לכישלון, כי בני אדם הם לא יצורים עם תפיסה רציפה, הם יצורים ביולוגיים שלא כפופים לכללי הגזירה והאינטגרציה שבהם עושים שימוש בניתוח עקומות וכו'. זה בולט במיוחד במחקרי רציונליות כלכלית, ששם מגלים שאנשים יכולים לקבל החלטה א' בנקודה אחת על העקומה, ואז בנקודה נורא נורא קרובה לקבל החלטה הפוכה לגמרי. על כך בנוי הרעיון של תמחור מוצרים בשיטת ה 9.99 ש"ח או 199.99 ש"ח וכו', זה הוכח מחקרית שעל אף שכל אחד חושב שזה לא עובד עליו, סטטיסטית ההבדל הזה של אגורה הוא הבדל דיפרנציאלי מינימלי שהופך החלטה אנושית מכן ( קנייה) ללא ( לא קנייה). ולכן התנהגות אנושית לא בנויה לעקומות כמו שכלכלנים מנסים לחרטט.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
Prince from the Biomass האם אתם קפיטליסטים? אוף טופיק 228

נושאים דומים

Back
למעלה