• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אוליביה פילפלאז' יוצאת לדרך

כנראה שאשמור 20 אלש"ח בקופ"ג שיש לי בה דמי ניהול בתנאי "חבר", כקרן חירום שהיא שקלית ונזילה יותר, אבל אעביר אותה למסלול סולידי יותר.
PFIC.
1. האם קרנות השתלמות אכן ממוסות כ-PFIC? אני רואה דעות סותרות, אבל לא רוצה לקחת סיכון שכן במידה ואין תשובה ודאית.
תלוי.
אם את עצמאית ואת מחזיקה בPFICים בתוך הקרן אז כן. אם את עצמאית+IRA ולא מחזיקה בPFIC אז לא.
אם אם שכירה אז לא.
2. תוך כמה זמן ניתן להנזיל קופ"ג להשקעה? האם אכן יכולה לשמש אותי כקרן חירום (ונניח אשתמש בכרטיס אשראי לכסות את העלויות upfront?) אני לא רוצה לאבד את תנאי ה"חבר" עם סגירת הקופה.
כמה ימים.
5. מס ירושה אמריקאי- מה ההשלכות עליי?
התקרה שלך הרבה יותר גבוהה, עד בערך 11M$ את העיזבון שלך פטור.
בכל מקרה לפני ביצוע, קבעתי כבר פגישה עם יועץ מיסוי אמריקאי שיעבור איתי ויוודא שאני לא עושה שטויות יותר מדי גדולות.
לפי הנתונים שסיפקת אני לא רואה סיבה שתצטרכי לשלם ולו אגורה לIRS.
 
עלה ל-12.92M$, לא רע, חבל שה-60K$ נשאר עלוב כשהיה
 
בשנים האחרונות כשמילאתי דו"ח ל-IRS, נאמר לי שקרן בשווי נמוך מ-25K$ אינו ממוסה. לכן חשבתי להשאיר 20 אלף ש"ח שאפילו לא מתקרב לגבול העליון.

תלוי.
אם את עצמאית ואת מחזיקה בPFICים בתוך הקרן אז כן. אם את עצמאית+IRA ולא מחזיקה בPFIC אז לא.
אם אם שכירה אז לא.
אני שכירה - אלו חדשות נהדרות! תודה

לדעתי בגילך עדיף אפילו 80% ומעלה.
אני חושבת ש-70% מתאים לסיבולת הסיכון שלי כרגע.
 
מאז העדכון האחרון ובתזמון לא רע בכלל לדעתי, בחודשים האחרונים אני עובדת על ה"רפורמה הכלכלית" הפרטית שלי:

1. סגרתי את שתי קופות הגמל להשקעה שלי, והעברתי 100K לחשבון IB.

חייבת לומר שהחלק הטכני של פתיחת החשבון והנזלת הקופות היה יחסית מהיר, ומה שלקח לי את רוב הזמן זה הקריאה והלמידה על רכישת ה-ETF ועל המערכת של IB. למי שמתעניין, עזר לי לפתוח תיק דמה ב-IB ולשחק קצת עם האפליקציה "על יבש" לפני שהעברתי את הכספים עצמם.

עכשיו שהכסף שלי לא נתון למיסוי-עודף מסובך על ידי ה-IRS, אני מרגישה הקלה וזה בהחלט היה צעד נדרש מבחינתי.

אני מושקעת ב-VT וב-VXUS, במטרה לפזר את תיק ההשקעות שלי, שכולל גם חשבון מנוהל המשקיע במניות ארה"ב. חשבתי לרגע להנזיל את החשבון המנוהל ולצרף אותו לחשבון ה-IB, אבל האמת שלא דחוף לי כרגע, ואני די שמחה שיש עוד גורם שמגוון את ההשקעות שלי בכך שהוא מקבל החלטות שונות משלי.

2. החלטתי "למסד" את קרן החירום שלי, כך ש-32K עוברים לפקדון בבנק ירושלים (ותודה לבנק ישראל שחייב את הבנקים לחשוף את הריביות שלהם לכלל הציבור).
הסכום הוא תוצאת חישוב של עלות מחיה של כ-8000 ₪ לחודש * 4 חודשי מחיה (בפועל, כנראה שקצת יותר כי לא מדובר בתקציב עצמות יבשות).

3. קרן ההשתלמות שלי שרדה את הרפורמה בגלל שמתברר שהיא לא PFIC. אחרי שאסיים את יתר התהליך, אעבור לעבוד על הורדת דמי ניהול אצלה שהם כיום 0.8% מחסכון (מיטב דש).

4. התארסתי לאחרונה לבן זוגי.
תכנון ותקצוב חתונה זה נושא בפני עצמו.. כרגע שמרנו בעו"ש 20K בצד לכל הנושא. אנחנו עדיין בשלבים ההתחלתיים של הארגון.
אולי בהמשך ארשום פה את התקציב אליו אנחנו מגיעים. כנראה שזו לא תהיה החתונה הכי סולידית בעולם, אבל אני בטוחה שיסקרן אותי לחזור ליומן עוד כמה שנים ולראות כמה הוצאנו על האירוע הזה.


סה"כ אני שמחה מכל השינויים שערכתי בחודשים האחרונים, ומאוד עוזר לרכז את זה בכתב ביומן המסע.
אני רגועה יותר שהרווחים העתידיים שלי לא יחתכו על ידי מיסוי נוסף של ה-IRS, שדמי הניהול שלי פחות נוגסים בכסף, ושנציגי שירות לקוחות ישראלים לא מטרטרים אותי הלוך חזור על כל שאלה קטנה.

סה"כ שווי נקי (ללא פנסיה): 414,532 ש"ח. כולל פנסיה – 574,760 ש"ח.


משימות לעתיד:

* מאז שהתחלתי את "עבודת הגדולים" שלי במהלך השנים האחרונות, העברתי 3.5K כל חודש לקופל"ה. המטרה החדשה שלי היא לראות אם אני יכולה להעלות את ההפקדה ל-IB ל-4K בחודש. אני אערוך את הניסוי הזה במאי ויוני ואראה איך אני מסתדרת.

* מיזוג כלכלי עם בן הזוג לקראת הנישואים – כבר דיברנו על הקמת חשבון בנק משותף (בנוסף לחשבונות הפרטיים שלנו). עוד לא דיברנו על האם ההכנסות ייכנסו לחשבון המשותף וכל אחד יקבל דמי כיס, או שכל אחד יפריש מהחשבון שלו לחשבון המשותף אחוז/ סכום מסוים. בן הזוג הוא עצמאי ואני תקועה עם תיק-האזרחית-האמריקאית, אז חשוב לי לייצר מעט הפרדה כדי לא לחלק כסף בחינם לממשלת ארה"ב. מצד שני לא חושבת שלרשום הכל על שמו זה הפתרון האידיאלי. נושא שיתפתח אני מניחה בעדכון הבא. אשמח לשמוע תובנות שלכם.

החלטנו שבעוד כמה חודשים אנחנו נעבור דירה מהפריפריה לרחובות. שנינו רוצים את הקירבה למשפחה ולחברים וקצת פספסנו את זה בשנים האחרונות. אני מניחה שעלויות המחיה שלנו צפויות לעלות, מקווה שלא משמעותית. המשימה היא להתארגן על מעבר קל וזול עד כמה שניתן, ולהטמיע אורח חיים שיאפשר לנו להמשיך לחסוך.
 
4. התארסתי לאחרונה לבן זוגי.
מזל טוב!

למי שמתעניין, עזר לי לפתוח תיק דמה ב-IB ולשחק קצת עם האפליקציה "על יבש" לפני שהעברתי את הכספים עצמם.
אני אשמח לשמוע על ה"משחקים" באפליקציה, גם אני שוקל להעביר לשם סכום מסוים.
נציגי שירות לקוחות ישראלים לא מטרטרים אותי הלוך חזור על כל שאלה קטנה.
בטוח שהעברה ל-IB משפרת את המצב? לפחות בארץ לא צריך לחשוב על אזורי זמן, שפה זרה וכו', וכל חברה בעולם יכולה לספק שירות לקוחות לא משהו.
החלטנו שבעוד כמה חודשים אנחנו נעבור דירה מהפריפריה לרחובות.
אני בטוח שהרבה פה ישמחו לשמוע על פערים ברמות המחירים שתשימי לב אליהם במעבר מפריפריה (מקום זול אני מניח?) לרחובות, עיר שצמחה מאוד בשנים האחרונות ויש בה ביקושים גבוהים.
 
4. התארסתי לאחרונה לבן זוגי.
מזל טוב
* מיזוג כלכלי עם בן הזוג לקראת הנישואים – כבר דיברנו על הקמת חשבון בנק משותף (בנוסף לחשבונות הפרטיים שלנו).
לדאוג שכספים מלפני הנישואין ישארו בחשבון נפרד, בלי הכנסת כספים חדשים לשם.
גם אם את לא פותחת חשבון משותף, אז לפתוח חשבון יחיד נוסף.

כך בעתיד במקרה הצורך ניתן יהיה לשייך את ההכנסות מהכספים שלפני הנישואין לכל אחד מבני הזוג בנפרד, ולקבל זיכויים וניכויים נפרדים גם על כספים אלה.

לא איש מקצוע, השימוש בתוכן הרשומה על אחריות הקורא בלבד.
 
עדכון יוני

שווי נקי

הטריגר לעדכון הזה הוא שאתמול כמו בכל תחילת החודש, מילאתי את האקסולידית שלי והבנתי שהשווי נטו שלי (כולל פנסיה) חצה את רף ה-600K ש"ח!
לעומת סיפורי ההצלחה כאן בפורום זה אולי לא הרבה, אבל במסע שלי זו בהחלט אבן דרך משמעותית, ואני די מתרגשת לגבי שינוי הקידומת.

שווי נטו כולל פנסיה – 618K
שווי נטו – 450K

אחוז חסכון והשקעה

כמו שכתבתי בעדכון הקודם, החלטתי להעלות את סך החסכון/השקעה החודשי שלי (מהמשכורת נטו) ל-4,000 במקום 3,500 ש"ח.
בינתיים הרעיון לשלם לעצמי קודם ואז להתנהל עם יתרת הכסף רק מוכיחה את עצמה: תמיד נשאר מספיק כסף בסוף החודש, והרצונות שלי פשוט מתגמשים על פי הסכום שנמצא בעו"ש באותו רגע. זה אחד הטיפים היותר משמעותיים שקיבלתי מההורים, מהפורום ומכמה ספרים שקראתי, שמתבררים כפשוטים ונכונים.

בן הזוג שלי ואני שמים לב שבחודשיים האחרונים בעיקר בגלל תשלומי מקדמה לספקי חתונה, ההוצאות שלנו עולות. אני כל הזמן אומרת לעצמי שזה זמני - אבל זה עדיין מציק לי בעין. מצד שני, החלטנו שאנחנו כן רוצים ללכת על מסיבה שלא תגביל מראש את כמות האנשים שאנחנו רוצים להזמין. אז אלו ההשלכות..

תקציב זוגי

בניגוד לשיווק האגרסיבי של תעשיית החתונות לפיו ההחלטה הכי חשובה שאקבל בחיי היא איך יראה עיצוב שולחנות האוכל בחתונתי (ומה זה מעיד עליי כבן אדם???), אני מוצאת שהחלקים שיותר מרגשים אותי בנישואים הם החלקים בהם אני ובן הזוג יושבים לתפור יחד את החיים שלנו.

שנינו נפגשנו בגיל יחסית מאוחר ביחס לזוגות החברים שלנו (בזמן הקורונה כשהייתי בת 29), ולכן כל אחד מאיתנו הגיע לזוגיות עם מזוודה מלאת חפצים, הון שמושקע במקומות שונים, ואולי הכי חשוב - רעיונות וציפיות לגבי החיים המשותפים העתידיים שלנו.

ישבנו אתמול יחד על תקציב זוגי לקראת המעבר שלנו לעיר חדשה ולקראת הנישואים. סכום ההוצאות עליו הסכמנו (9,100 ש"ח לחודש להוצאות זוגיות), היה תולדה של דיון של איך אנחנו רוצים שיראו החיים שלנו, איפה אנחנו רוצים לדעת ולשתף הכל, ואיפה אנחנו צריכים גמישות ועצמאות (לא, הוא לא צריך לספוג כלכלית את העובדה שאני עוד מפתחת תמונות ושמה אותם באלבומים כמו סבתא'לה כי אני יודעת שיום אחד כל העננים וההארדרייבים לגיבוי שלי יימחקו).

בינתיים, מאוד נהנית מהתהליך הזוגי שמביא איתו ההחלטה להתחתן. מעניין לשמוע מה דעתכם.
 
לעומת סיפורי ההצלחה כאן בפורום זה אולי לא הרבה, אבל במסע שלי זו בהחלט אבן דרך משמעותית, ואני די מתרגשת לגבי שינוי הקידומת.
כל הכבוד! גם בהשוואה ליומני מסע אחרים זה יפה מאוד.

בינתיים הרעיון לשלם לעצמי קודם ואז להתנהל עם יתרת הכסף רק מוכיחה את עצמה: תמיד נשאר מספיק כסף בסוף החודש, והרצונות שלי פשוט מתגמשים על פי הסכום שנמצא בעו"ש באותו רגע.
מעניין, עושה לי חשק לעשות אותו דבר. האם בכל זאת יש "תקרה" שאת חושבת שלא תעברי בגובה ההפקדה החודשית, כי זה יגביל מדי רצונות ספונטניים או הוצאות חיוניות?
סכום ההוצאות עליו הסכמנו (9,100 ש"ח לחודש להוצאות זוגיות)
מעניין, למה הכוונה הוצאות זוגיות? צרכים חיוניים כמו חשבונות של הדירה המשותפת?

תמשיכי לעדכן, זה יומן מסע מעניין מאוד!
 
לא בדיוק הבנתי מה זה אומר. אפשר הסבר? :)
זו גישה שצברה פופולאריות (בטח בניסוח הזה) בעקבות הספר "אבא עשיר אבא עני" של רוברט קיוסאקי.
הגישה אומרת שכאשר אתה מקבל הכנסות (בין אם זה מעבודה כשכיר, מדירה, או לא משנה ממה), אתה קודם צריך "לשלם לעצמך" (להשקיע כמה שבחרת מראש) לפני שתתחיל לשלם לאחרים (למשל לקופאי/ת בסופרמרקט, למלצר/ית במסעדה, וכו').

זו דרך מסוימת להבטיח שתצליח לחסוך, גם כשזה נראה לך בלתי אפשרי (אבל זה גם עלול להיות פתח לחדלות פרעון, נראה לי שגישה עדיפה היא להתנהל בצורה מסודרת, תוך כדי שמתעדפים חסכון "אגרסיבי").
 
עדכונים, עדכונים, עדכונים


יצא שלא עדכנתי את היומן כמו שרציתי לפני החתונה, ואז נכנסנו למלחמה ולא הרגיש נכון להתעסק בחישובים כלכליים. האמת, לא נראה לי שהייתי יכולה לגייס את תשומת הלב הנדרש לעדכון גם אם הייתי מנסה לשבת מול המסך. אז באיחור ניכר, כותבת עדכון חצי-שנתי שכולל בתוכו כמעט כל שינוי בחיים שאפשר לחשוב עליו:

מעבר הדירה

לפני מספר חודשים בן הזוג ואני אמרנו יפה שלום לעיר בה התגוררנו 3 שנים יחד, ארזנו את פקלאותינו ועברנו מהפריפריה לרחובות. ההתקרבות למשפחה, לחברים, ולמקורות הכנסה איכותיים יותר עושה לנו בינתיים רק טוב ואנחנו מאוד שמחים על המעבר. מה שכן, עם המעבר יוקר המחייה הרים את ראשו ואנחנו מרגישים את ההבדלים המשמעותיים בין שתי הערים. יציאה משותפת שפעם הייתה עולה לנו פחות מ-100 שקלים, מסתיימת עכשיו בכמעט כפול מזה, ואנחנו שמים לב שהרבה יותר קשה למצוא חלופות זולות למוצרים ושירותים.

החתונה

באמת שבמזל, הספקנו להתחתן לפני המלחמה. האולם שסגרנו היה יחסית יקר ולכן הקפדנו לצמצם בסעיפים האחרים ועמדנו יפה בתקציב. תודות למתנות נדיבות אפילו יהיה לנו מספיק כסף ששמנו בצד לירח דבש מפנק שייצא לפועל כשהמצב יירגע. אני חייבת לציין שאני בכלל לא מתחרטת על חתונת ה"מיינסטרים" שלנו כולל הדיג'יי, צלם וכו' (לטעמי לא הגזמנו, אבל לא הצטמצמנו בצורה שהרגשנו שאנחנו מוותרים על משהו משמעותי עבורנו). החלטנו בתחילת התהליך שאנחנו מעוניינים באירוע שנוכל להזמין אליו הרבה אנשים בלי צורך לספור ראשים, ובאמת היה כיף ונהננו עם כל מי שהגיע. אני כן שמחה שמתוך מעגל הקרובים אלינו התגלו כמה חברות ובנות משפחה עם כשרונות שהוזילו לנו מאוד את החתונה ועזרנו לנו לעמוד בתקציב שקבענו.

המלחמה

גדולים וטובים ממני ניסו לתאר את תחושות הצער, האובדן והזעם שמביאה איתה המלחמה. אני רק אוסיף שכרגע בן הזוג במילואים ואני מתרגלת לחיי נשואה-רווקה כפויים. כמו בתקופת הקורונה, במישור הכלכלי בחודשים האחרונים נחתכו לנו בצורה משמעותית ההוצאות בקטגורית המותרות.

שינוי העבודה

בין טירוף לטירוף, החלטתי גם להתחיל עבודה חדשה בתקופה הזו. העבודה מגיעה עם העלאה בשכר כך שאני מטפסת ל-20.5K ברוטו (עוד לא יודעת עדיין כמה בדיוק אקבל בנטו), פינוקים שחברה גדולה במגזר הפרטי יודעת לתת, וקיצור זמן היוממות שלי מ-50 דקות ל-20. ההחלטה לשפר עמדות בעבודה נעשתה אחרי זמן לא גדול בעבודה הקודמת שלי, והוחלטה בחצי-בהיסוס. בדרך כלל אני אוהבת להיות סגורה ב-100% על שינויים גדולים שאני עושה. הפעם אחרי המון התלבטויות פשוט צעקתי YOLO וקפצתי מהמטוס, מקווה שהמצנח שלי ייפתח.

סיכום שנתי

בנוסף לכל הטירוף לעיל, הגיע גם סוף השנה. הסיכום השנתי:

סה"כ הכנסות נטו ממשכורת השנה – 137,563 ש"ח

ממוצע חודשי על הוצאות חיוניות (אישי+חלקי במשק בית): 6,287 ש"ח
ממוצע חודשי על הוצאות שאינן חיוניות (אישי+ חלקי במשק בית): 2,080 ש"ח

אחוז חסכון שנתי ממוצע: 20%

עלייה בשווי נטו מתחילת השנה – 213,749 ש"ח.

* העלייה הודות להיחלשות השקל ולקרן נוספת מההורים שנוספה לחישוב.

מטרות שהצבתי ב-2023 ולא עמדתי בהן

בעדכון אפריל הודעתי לעצמי שאעלה את הסכום החודשי להשקעה ל-4,000 ש"ח. עכשיו בסוף השנה אני רואה שההחלטה הזו לא רק שלא החזיקה, אלא שמצאתי את עצמי חוסכת פחות ופחות בגלל כל השינויים שעברנו ושפירטתי בתחילת העדכון. אני קובעת לעצמי לקבל את המשכורת הראשונה בינואר, לעבור את החודש בכפוף לתקציב מעודכן לחיינו החדשים, ולהחליט בסוף ינואר כמה ריאלי להקציב להשקעה.

מרגיש טוב לחזור לעדכן, אשמח להתייחסויות אם יש.
 
באמת שבמזל, הספקנו להתחתן לפני המלחמה.
מזל טוב!

מה שכן, עם המעבר יוקר המחייה הרים את ראשו ואנחנו מרגישים את ההבדלים המשמעותיים בין שתי הערים
כמי שעברו מהפריפריה למרכז, לא היה אולי אפקט הפוך, כיוון שבמרכז יש יותר עסקים מכל סוג ולכן תחרות גדולה יותר ביניהם? שאלה פתוחה גם לקוראים אחרים שעשו מעבר כזה או בכיוון ההפוך.

אני חייבת לציין שאני בכלל לא מתחרטת על חתונת ה"מיינסטרים" שלנו כולל הדיג'יי, צלם וכו' (לטעמי לא הגזמנו, אבל לא הצטמצמנו בצורה שהרגשנו שאנחנו מוותרים על משהו משמעותי עבורנו).
ככה צריך. תעשיית הפקת האירועים יצאה משליטה והפכה לצינור חד-צדדי של כספים, אשמה, פנקסנות ובזבוז מזון, ככה שתמיד טוב לשמוע על חתונות שפויות.

הפעם אחרי המון התלבטויות פשוט צעקתי YOLO וקפצתי מהמטוס, מקווה שהמצנח שלי ייפתח.
אמן.
להחליט בסוף ינואר כמה ריאלי להקציב להשקעה.
נשמח לשמוע איך את מחליטה דבר כזה - אחוז/אבסולוטי, לפי המלצת הסולידית או שיקול אחר.
 
Back
למעלה