• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

סקר בחירות 2019

אז אחרי שזה ירד מהפרק.
מעניין אותי הצורה הטכנית בלבד. נשים בצד רגע את העניין הפוליטי אם ראוי X או Y.
א. בהינתן 61 מנדטים לליכוד בראשות ביבי. האם בג"צ יהיה מחויב לדון ביום שלמחרת, האם ייתכן מצב שראש ממשלה מואשם, מכהן?
ב. האם ייתכן מצב שבג"צ יחליט כי זה לא מתפקידו לקבוע אם זה ראוי או לא ?
ג. האם נכונה השקפתי שביבי יהיה ראש ממשלה גם של נכדיי ?
א. בגץ לא מחויב לדון בשום דבר. הוא יכול לדחות כל עתירה על הסף.
ב. במצב תיאורטי של 61 מנדטים לליכוד בראשות ביבי זה בדיוק מה שהוא יעשה. כל דבר אחר זה ניסיון הפיכה שלטונית, ויצדיק הקמה של בית משפט חדש לחוקה, עם כללים חדשים למי מתמנה אליהם.
בכל מצב אחר (כולל 61 מנדטים למפלגות הימין, אבל לא ישירות לליכוד) - בג"ץ עשוי להחליט הכל. גם להחליט שזה לא מתפקידו לקבוע לפי פרשנות נרחבת של עצמאות סמכות הנשיא ביחס לפעולות משפטיות. הוא כן יצטרך לקבוע בשאלה האם חובה על נתניהו להתפטר בעצמו \ חובה על הכנסת להצביע אי אמון נגדו.
ג. לא יודע עוד כמה שנים אתה נותן לו בבריאות טובה ומספיקה בשביל התפקיד. מצד שני, כבר היה לנו ראש ממשלה עם מצב בריאותי רעוע שהוסתר בקפידה.
 
א. בגץ לא מחויב לדון בשום דבר. הוא יכול לדחות כל עתירה על הסף.
כמובן, העמד אותי על טעותי... פשוט, זכרתי שהיה עניין עם עתירה קודמת שהם אמרו שזה מצב דאז היפותטי בלבד לכן הם לא מעוניין לדון בו. כלומר הם לא דחו על הסף אלא אמרו שכאשר נגיע הגשר, נפוצץ אותו?
זה בדיוק מה שהוא יעשה.
לא הבנתי. יעשה מה, ידון בעתירה או לא ידון? כמו כן מה לדעתך הוא יחליט?
הוא כן יצטרך לקבוע בשאלה האם חובה על נתניהו להתפטר בעצמו \ חובה על הכנסת להצביע אי אמון נגדו.
הנ"ל
והמתחת זה לא דבר והיפוכו?
גם להחליט שזה לא מתפקידו לקבוע
או שבגצ מתערב או שהוא לא. איך יש מצב ביניים ?
 
אז אחרי שזה ירד מהפרק.
מעניין אותי הצורה הטכנית בלבד. נשים בצד רגע את העניין הפוליטי אם ראוי X או Y.
א. בהינתן 61 מנדטים לליכוד בראשות ביבי. האם בג"צ יהיה מחויב לדון ביום שלמחרת, האם ייתכן מצב שראש ממשלה מואשם, מכהן?
ב. האם ייתכן מצב שבג"צ יחליט כי זה לא מתפקידו לקבוע אם זה ראוי או לא ?
ג. האם נכונה השקפתי שביבי יהיה ראש ממשלה גם של נכדיי ?
א. תרחיש דמיוני. אם התכוונת ל"גוש", אז טרם ראיתי מה עמדת ימינה בקשר לכהונה במקביל לניהול הליך משפטיי כנאשם. לפי החוק ראש ממשלה מכהן לא צריך להתפטר עם הגשת כתב אישום. בגצ לא יהיה מחוייב לדון בנושא.
ב. כן.
ג. לא. כבר כיום רוב העם לא רוצה בו כראש ממשלה ולא נראה לי שמצבו נהיה טוב יותר עם הזמן.
 
א. תרחיש דמיוני. אם התכוונת ל"גוש", אז טרם ראיתי מה עמדת ימינה בקשר לכהונה במקביל לניהול הליך משפטיי כנאשם. לפי החוק ראש ממשלה מכהן לא צריך להתפטר עם הגשת כתב אישום. בגצ לא יהיה מחוייב לדון בנושא.
א.
העניין הזה לא ברור לי.
ראש ממשלה מכהן לא צריך להתפטר אבל שר כן ? [הלכת פנחס-דרעי].
האם כשחשבו על זה בזמן דרעי-פנחס, לא האמינו שראש ממשלה יואשם בפלילים או פשוט לא רצו להפיל ממשלה אם וכאשר?

ב. אתה מעריך שאם הם ידונו בזה, הם לא יתערבו ויגידו שזה מעליהם?

ג. לא. כבר כיום רוב העם לא רוצה בו כראש ממשלה ולא נראה לי שמצבו נהיה טוב יותר עם הזמן.
ג.
אני חושש שבעידן בו אנחנו נמצאים היום הטירלול עם הטרמפ במטוס+הצילום עם החבר מארה"ב ייתנו עוד 4 מנדטים כי הוא יודע אנגלית והוא גבר גבר.
בוא לא נתנבא...
 
א.
העניין הזה לא ברור לי.
ראש ממשלה מכהן לא צריך להתפטר אבל שר כן ? [הלכת פנחס-דרעי].
האם כשחשבו על זה בזמן דרעי-פנחס, לא האמינו שראש ממשלה יואשם בפלילים או פשוט לא רצו להפיל ממשלה אם וכאשר?

ב. אתה מעריך שאם הם ידונו בזה, הם לא יתערבו ויגידו שזה מעליהם?


ג.
אני חושש שבעידן בו אנחנו נמצאים היום הטירלול עם הטרמפ במטוס+הצילום עם החבר מארה"ב ייתנו עוד 4 מנדטים כי הוא יודע אנגלית והוא גבר גבר.
בוא לא נתנבא...
א. לא חושב שמישהו דמיין אי פעם שראש ממשלה שעומד למשפט פלילי חמור יידבק לכסא וכל סביבתו לא תבין שלישראל מגיע ראש ממשלה במשרה מלאה שלא מבלה ימין בדיונים משפטיים שאם ייכשל בהם ילך לכלא.
ב. לא יודע. פעם היו אומרים שיש נושא לא שפיט, היום זה פחות מקובל. אני מאד מקווה שלא נגיע למצב בו בכנסת יש רוב ממליצים לנאשם בעבירות חמורות בפלילים ובגצ קובע שהוא לא יכול להיות מועמד.
ג. בינתיים הסקרים מראים שהעם לא מושפע מהשטויות האלו. הוא יצא די טמבל עם השליפה על סיפוח בלי לבדוק כלום ובלי להבין שאין לזה היתכנות כרגע, אבל מי שיכעס עליו על זה יצביע כנראה ימינה ולא כחו"ל, כך שאין תנועה בין הגושים.
 
כמובן, העמד אותי על טעותי... פשוט, זכרתי שהיה עניין עם עתירה קודמת שהם אמרו שזה מצב דאז היפותטי בלבד לכן הם לא מעוניין לדון בו. כלומר הם לא דחו על הסף אלא אמרו שכאשר נגיע הגשר, נפוצץ אותו?
הם אמרו שכרגע הם לא דנים. כשיגיעו למוקש הבא, יחליטו אם לדרוך עליו, לנטרל אותו או לדלג מעליו שוב. דבר אחד תהיה בטוח - לכל החלטה שהם יחליטו, הם יוכלו לספק הנמקה שתתקבל בהסכמה על ידי חלק מהמשפטנים במדינה.
לא הבנתי. יעשה מה, ידון בעתירה או לא ידון? כמו כן מה לדעתך הוא יחליט?
לא ידון. יגיד שזה לא מתפקידו. גם השופטים האקטיביים ביותר שחושבים שזה כן מתפקידם, יחשבו שוב במצב ההיפותטי של 61 מנדטים לליכוד.
או שבגצ מתערב או שהוא לא. איך יש מצב ביניים ?
במצב החוקי כיום, יש לנו כאן 3 גורמים שיש להם חלק בכהונת ראש הממשלה (מינוי או העברה מתפקיד). לאחד מהם (הנשיא) יש חסינות בחוק מפני פעולות משפטיות. לאחד (ראש הממשלה) עומדת חזקת החפות, ולגורם השלישי (הכנסת) יש את הבחירה הדמוקרטית.
צריך לזכור, שכל ראש ממשלה כלשהו שמכהן בתפקיד מהשבוע לשבוע הבא, זה כי אין 61 חברי כנסת שמסכימים על מישהו אחר שיחליף אותו. החוק מאפשר ל-61 ח"כים שמסכימים על ראש ממשלה אחר, להציע אי אמון קונסטרוקטיבי, והממשלה החדשה תתחיל לכהן בצורה מיידית.

ראש ממשלה מכהן לא צריך להתפטר אבל שר כן ? [הלכת פנחס-דרעי].
יש שני הבדלים מהלכת פנחסי דרעי:
א. המצב החוקי השתנה מאז ההלכה. כשההלכה ניתנה, גם שר מורשע יכול היה להמשיך לכהן. בג"ץ החליט שזה לא מצב נורמטיבי, ולכן קבע שאם יש לקונה בחוק שמאפשרת מצב כזה, הוא מתערב. הזמן שנראה לו נכון בשעתו כשהמחוקק לא כתב כלום, היה ההחלטה על הגשת כתב האישום. מאז חשב על זה המחוקק, והחליט שהזמן הראוי לדעתו הוא לא הגשת כתב האישום, אלא הרשעה. בג"ץ לא נדרש לנושא מאז (לא היה שר שהתעקש להמשיך לכהן אחרי שהחליטו להגיש נגדו כתב אישום).
ב. המנגנון שדרכו הופעל הלכת פנחסי דרעי (וגם מנגנון דומה לגבי ראשי ערים) שונה מהמנגנון שצריך להפעיל במקרה של ראש ממשלה.
האם כשחשבו על זה בזמן דרעי-פנחס, לא האמינו שראש ממשלה יואשם בפלילים או פשוט לא רצו להפיל ממשלה אם וכאשר?
אחרי פנחסי דרעי, בישיבות על ניסוח חוק יסוד הממשלה האמינו בשני מצבים אפשריים -
1. ראש ממשלה פושע שהכנסת תעיף אותו בעצמה בלי סעיפי חוק מפורשים.
2. ראש ממשלה שנרדף על ידי הפרקליטות וזוכה לאמון הכנסת (כפי שכתבתי, לפחות ברמה שאין הסכמה של 61 ח"כים על ממשלה אחרת).
המחוקק בפירוש חשב על האפשרות הזו, ולא רצה להעניק ל"פקידים" את הסמכות להדיח את ראש הממשלה כל עוד הכנסת לא בוחרת להעיף אותו, וכתב האישום לא נבחן אפילו בערכאה ראשונה.
 
א. לא חושב שמישהו דמיין אי פעם שראש ממשלה שעומד למשפט פלילי חמור יידבק לכסא וכל סביבתו לא תבין שלישראל מגיע ראש ממשלה במשרה מלאה שלא מבלה ימין בדיונים משפטיים שאם ייכשל בהם ילך לכלא.
ב. לא יודע. פעם היו אומרים שיש נושא לא שפיט, היום זה פחות מקובל. אני מאד מקווה שלא נגיע למצב בו בכנסת יש רוב ממליצים לנאשם בעבירות חמורות בפלילים ובגצ קובע שהוא לא יכול להיות מועמד.
ג. בינתיים הסקרים מראים שהעם לא מושפע מהשטויות האלו. הוא יצא די טמבל עם השליפה על סיפוח בלי לבדוק כלום ובלי להבין שאין לזה היתכנות כרגע, אבל מי שיכעס עליו על זה יצביע כנראה ימינה ולא כחו"ל, כך שאין תנועה בין הגושים.
הם אמרו שכרגע הם לא דנים. כשיגיעו למוקש הבא, יחליטו אם לדרוך עליו, לנטרל אותו או לדלג מעליו שוב. דבר אחד תהיה בטוח - לכל החלטה שהם יחליטו, הם יוכלו לספק הנמקה שתתקבל בהסכמה על ידי חלק מהמשפטנים במדינה.

לא ידון. יגיד שזה לא מתפקידו. גם השופטים האקטיביים ביותר שחושבים שזה כן מתפקידם, יחשבו שוב במצב ההיפותטי של 61 מנדטים לליכוד.

במצב החוקי כיום, יש לנו כאן 3 גורמים שיש להם חלק בכהונת ראש הממשלה (מינוי או העברה מתפקיד). לאחד מהם (הנשיא) יש חסינות בחוק מפני פעולות משפטיות. לאחד (ראש הממשלה) עומדת חזקת החפות, ולגורם השלישי (הכנסת) יש את הבחירה הדמוקרטית.
צריך לזכור, שכל ראש ממשלה כלשהו שמכהן בתפקיד מהשבוע לשבוע הבא, זה כי אין 61 חברי כנסת שמסכימים על מישהו אחר שיחליף אותו. החוק מאפשר ל-61 ח"כים שמסכימים על ראש ממשלה אחר, להציע אי אמון קונסטרוקטיבי, והממשלה החדשה תתחיל לכהן בצורה מיידית.


יש שני הבדלים מהלכת פנחסי דרעי:
א. המצב החוקי השתנה מאז ההלכה. כשההלכה ניתנה, גם שר מורשע יכול היה להמשיך לכהן. בג"ץ החליט שזה לא מצב נורמטיבי, ולכן קבע שאם יש לקונה בחוק שמאפשרת מצב כזה, הוא מתערב. הזמן שנראה לו נכון בשעתו כשהמחוקק לא כתב כלום, היה ההחלטה על הגשת כתב האישום. מאז חשב על זה המחוקק, והחליט שהזמן הראוי לדעתו הוא לא הגשת כתב האישום, אלא הרשעה. בג"ץ לא נדרש לנושא מאז (לא היה שר שהתעקש להמשיך לכהן אחרי שהחליטו להגיש נגדו כתב אישום).
ב. המנגנון שדרכו הופעל הלכת פנחסי דרעי (וגם מנגנון דומה לגבי ראשי ערים) שונה מהמנגנון שצריך להפעיל במקרה של ראש ממשלה.

אחרי פנחסי דרעי, בישיבות על ניסוח חוק יסוד הממשלה האמינו בשני מצבים אפשריים -
1. ראש ממשלה פושע שהכנסת תעיף אותו בעצמה בלי סעיפי חוק מפורשים.
2. ראש ממשלה שנרדף על ידי הפרקליטות וזוכה לאמון הכנסת (כפי שכתבתי, לפחות ברמה שאין הסכמה של 61 ח"כים על ממשלה אחרת).
המחוקק בפירוש חשב על האפשרות הזו, ולא רצה להעניק ל"פקידים" את הסמכות להדיח את ראש הממשלה כל עוד הכנסת לא בוחרת להעיף אותו, וכתב האישום לא נבחן אפילו בערכאה ראשונה.

תודה רבה על ההשקעה והאריכות, מעריך.
א. עצם זה שאנחנו בלי עניין החסינות המשפט כבר התחיל בפועל?
ב. אצל אולמרט לקח 4 שנים. אצל ביבי סביר שייקח יותר עקב ההיקף וכמות העדים.
אם הלכה הבושה מזמן, ולא היה כלום כי אין כלום.האם יש "משהו" בחוק המונע מראש הממשלה להמשיך לנהל את המשפט תוך כדי שהוא מכהן?
[כן, אני יוצא מנק' הנחה שזה מצב הגיוני עבור גוש הימין לתת לביבי להמשיך להתנהל כראות עיניו]
ג. במצב שיש קואליציית שמאל -> ביבי לא ראש ממשלה -> הוא ח"כ/שר "רגיל" -> הוא מחויב להתפטר מהממשלה?
 
אחרי פנחסי דרעי, בישיבות על ניסוח חוק יסוד הממשלה האמינו בשני מצבים אפשריים -
מי שהאמין כך לא הכיר את המצב החוקי ובעצם טעה.
במקרה של רדיפה יש לכנסת את האפשרות להעניק לראש הממשלה חסינות וזה תפקידה. ובמקרה של חסינות כלל לא מגיעים לשאלה הנדונה כאן.
אבל הטענה לגבי ה"פקידים" מעניינת. אתה חושב שראש הממשלה הנוכחי יסכים לפנות את כסאו ולא יטען שמיליון מצביעים שווים יותר מ-3 או 6 שופטים (שמן הסתם ימצאו לכל אחד מהם איזה דודה רבא מפאיניקית או שכן לשעבר מהקרן החדשה כפי שעשו עד כה לכל מי שטיפל בתיק)?
 
א. עצם זה שאנחנו בלי עניין החסינות המשפט כבר התחיל בפועל?
כתב האישום הוגש. טרם התחיל ההליך.
ב. אצל אולמרט לקח 4 שנים. אצל ביבי סביר שייקח יותר עקב ההיקף וכמות העדים.
אם הלכה הבושה מזמן, ולא היה כלום כי אין כלום.האם יש "משהו" בחוק המונע מראש הממשלה להמשיך לנהל את המשפט תוך כדי שהוא מכהן?
[כן, אני יוצא מנק' הנחה שזה מצב הגיוני עבור גוש הימין לתת לביבי להמשיך להתנהל כראות עיניו]
כרגע אין בושה ואין מניעה. לא סתם כתבתי על בנט ושקד כי הם הצהירו שלא יתמכו אוטומטית בנאשם בעבירות חמורות, אבל אני מסכים איתך שאין מה לבנות עליהם בענייני מוסר.
ג. במצב שיש קואליציית שמאל -> ביבי לא ראש ממשלה -> הוא ח"כ/שר "רגיל" -> הוא מחויב להתפטר מהממשלה?
כן. הוא לא יכול להיות שר. זה אחד הנושאים שתוקע את ממשלת האחדות האפשרית. אם יימצא סידור עבודה לביבי, יהיה קל יותר להגיע להסכמות.
 
כן. הוא לא יכול להיות שר
א. אז לא הבנתי מה היה "פחות גרוע" מהקונסטלציה הקודמת של חצי חצי בזמן עם כחו"ל? האם זה כי הוא האמין דאז שעם תכנית מדינית מטורפת הוא יגרוף את המנדטים שחסרו לו ?
ב. גם אם ביבי ראש ממשלה וגם אם לא, עדיין התהליך התחיל. עדיף לו להגיע לכתב אישום כ-ראש ממשלה מכהן ולקוות לגזר דין מקל?
ג. יכול להיות יותר גרוע?
 
1. ביבי צריך רק למסמס את הנושא של כתב האישום, הרי כבר 3 שנים אנחנו עם הדלפות על חקירותיו, זה ממלא את מהדורות החדשות, זה שיהיה משפט כזה או אחר, לא ישנה, ההבדל היחיד הוא שבמקום הצגות חד צדדיות באולפני החדשות, הם ייאלצו להראות עדי מדינה מגמגמים, נאומי הגנה משופשפים, וחוקרי תביעה שמנסים להצדיק אכיפה בררנית, העם יעבור את זה גם.
2. ביבי צריך להגיע ל61, עם 61 הוא יחוקק חוק חסינות רטרוקאטיבי עם פסקת התגברות.
3. הציבור היהודי בארץ ברובו עדיין איתו [יחס של כ56 מנדטים מול 51 לערך], הסיכוי שלו להגיע ל61 נמוך, אך כמה דברים יכולים לשנות את המצב, הראשון תהליך של הכרה בצעד הענק שהתרחש בהכרה האמריקאית, צעד שההשלכות שלו עוד לא מובנות על ידי חלקים מהעם והתקשורת, אך יתבררו בהמשך יותר, השני פתיחת חקירה נגד גנץ בפרשת המימד החמישי, השלישי ירידה באחוזי ההצבעה במגזר הערבי, היתכנות של אפשרות רביעית של אי מעבר אחוז החסימה אצל מרץ/עבודה פרחה והלכה לה.
4. במצב בו אין 61, ישנן 2 תרחישים ריאליים, ראשית צריך לקבוע שהאפשרות של פוטש לנתניהו בליכוד בשלב ראשון הוא לא ריאלי, זה לא יקרה. נקודה. התרחישים הריאליים הם ממשלת מיעוט עם הערבים, נראה שליברמן השלים עם זה, כך לפי פרשנים כאלו ואחרים, הנקודה היא שנתניהו הולך ללחוץ חזק מאוד בנושא הזה בעזרת תכנית המאה, ככל והוא יתקדם איתה, והחכי"ם הערבים יתנגדו, כחוללבן תיאלץ לבחור צד, ככל והיא תבחר בצד השמאלי ינטשו אותה המרכז-ימין, ככל והיא תבחר בצד הימני הערבים לא יחברו לממשלת מיעוט, לכן כנראה נתניהו יצליח למנוע תרחיש זה, האפשרות הריאלית השניה היא ממשלת כחוללבן-ונתניהו, כשכחוללבן יבינו שאי אפשר לשגע עוד את המדינה, וזכות העם לבחור מנהיג מושחת-לטעמם. אפשרות נוספת, לא כל כך ריאלית היא ממשלת כחוללבן-חרדים-ליברמן, היא לא סבירה כי אז ליברמן מפיל את הקייס הציבורי היחיד שלו מעבר לדאגתו לפנסיות לעולי חבר העמים.
5. התפרסם כעת כי היועמ"ש מתנגד לעיסקת טיעון, בהנחה שעמדה זו מושרשת בפרקליטות, אזי הסיכוי לפרישה של ביבי יורדת לכיוון האפס, כי הוא בטוח לא יפרוש על ריק.
6. התרחיש עליו אני מהמר, כלומר, אני סבור שרוב הסיכויים שיקרה, הוא שביבי לא יקבל 61 ותהיה ממשלת כחוללבן-נתניהו.
 
אבל הטענה לגבי ה"פקידים" מעניינת. אתה חושב שראש הממשלה הנוכחי יסכים לפנות את כסאו ולא יטען שמיליון מצביעים שווים יותר מ-3 או 6 שופטים (שמן הסתם ימצאו לכל אחד מהם איזה דודה רבא מפאיניקית או שכן לשעבר מהקרן החדשה כפי שעשו עד כה לכל מי שטיפל בתיק)?
יש כאן מסמך מרתק על חקיקת חוק יסוד הממשלה. רוב הטענות שמועלות כיום, הושמעו כבר אז על ידי אנשים מכל גוני הקשת, כשהם מדברים על מצב היפותטי.
לגבי 3 שופטים מחוזיים - המצב החוקי כיום מכריח את הכנסת לבצע הצבעה על המשך סמכות ראש הממשלה, ובנוסף, מאפשר לה להצביע אי אמון לא קונסטרוקטיבי (בלי הסכמה על ממשלה אחרת).
לגבי פסק דין חלוט - אכן חלק מחברי הכנסת (עוזי לנדאו, עמ' 25) רצו לאפשר לכנסת להחליט חרף החלטות בתי המשפט להשאיר את ראש הממשלה בתפקידו. בסוף התקבלה ההצעה של טומי לפיד שלא לאפשר את זה כשמדובר בפסק דין סופי.
מי שהאמין כך לא הכיר את המצב החוקי ובעצם טעה.
במקרה של רדיפה יש לכנסת את האפשרות להעניק לראש הממשלה חסינות וזה תפקידה. ובמקרה של חסינות כלל לא מגיעים לשאלה הנדונה כאן.
אני חייב להביא כאן ציטוט מריבלין (עמ' 29)
פה, המקרה שמשרד מהשפטים מצביע עליו שונה בתכלית. פה אדם שלא היה בו רבב לכאורה - כי כל מי שאומר "בעזרת השם", יכול להיות שיש בו רבב, אבל לכאורה לא היה בו רבב - הוא אדם שנבחר לראשות ממשלה. והנה באה המערכת, שאני לא מדמיין אותה, היא לא יכולה להיות קיימת, ומתנכלת לו. אלה דברים חמורים ביותר. זאת אומרת, אם אתה בא ואומר שיחידים שלא נבחרו, שלא עמדו למבחן הבוחר, שהעם לא רצה בהם, יכולים לבוא ולומר "האיש הזה לא יהיה", אחרי זה תתברר צדקתו או לא תתברר, ובינתיים יקרה דבר איום ונורא לאדם שנבחר בדמוקרטיה, שהיא לא השיטה הכי טובה, אני יודע שכך אתה חושב.
לגבי חסינות - המחוקק בחר להשאיר לכנסת גם את האפשרות לקדם את ההליך המשפטי במקביל להמשך הכהונה כל עוד הוא לא הוכרע באופן סופי, ולא רק את האפשרות לעצור את ההליך המשפטי.
האם יש "משהו" בחוק המונע מראש הממשלה להמשיך לנהל את המשפט תוך כדי שהוא מכהן?
לא. משפטים פליליים הולכים בשני מסלולים - מסלול מזורז למשפטים מיוחדים של ישיבות כל יום, ומסלול רגיל של דיון פה דיון שם לפי היומן בבית המשפט.
מאמין שאם יבחרו במסלול הרגיל, ראש הממשלה יוכל להמשיך לתפקד כרגיל, בודאי עכשיו כשאין לו תיקים נוספים שהוא מחזיק בהם.
אם יבחרו במסלול המזורז, אני מעריך שתהיה נבצרות יזומה לפרקי זמן קצרים שבהם ראש הממשלה יתמקד במשפט, כל עוד זה לא ינוצל לרעה על ידי התביעה שתנסה למשוך "זמן נבצרות".
 
א. אז לא הבנתי מה היה "פחות גרוע" מהקונסטלציה הקודמת של חצי חצי בזמן עם כחו"ל? האם זה כי הוא האמין דאז שעם תכנית מדינית מטורפת הוא יגרוף את המנדטים שחסרו לו ?
ב. גם אם ביבי ראש ממשלה וגם אם לא, עדיין התהליך התחיל. עדיף לו להגיע לכתב אישום כ-ראש ממשלה מכהן ולקוות לגזר דין מקל?
ג. יכול להיות יותר גרוע?
יש מספר יתרונות לנאשם שהוא ראש ממשלה:
1. ראש ממשלה נשפט בירושלים. לפי התקשורת, סנגורי ראש הממשלה העדיפו שהוא יישפט בירושלים ולא בתל אביב.
2. לחץ גלוי (שקיים כבר היום) וסמוי על השופטים שהכרעה נגדו בעצם מנוגדת לרצון העם לגבי מי שינהיג אותו. הטיעון חלש יותר לגבי שר ובוודאי לגבי חבר כנסת.
3. תוך כדי המשפט עצמו, כהונה כראש ממשלה מספקת אינספור תירוצים לדחיות. לבית המשפט אין כלים להתמודד עם תירוצים כאלו כשהם באים מכיוונו של ראש הממשלה בקשר לנושאים החשובים והסודיים עליהם הוא אחראי.

אני מקווה שאף אחד לא מדמיין שנגיע לשלב של גזר דין כשהוא עדיין מכהן. זה נזק אדיר למדינה.
 
כיוון שכרכו כאן 3 תיקים במשפט אחד, זה יקח לפחות 4 שנים, קשה להניח שיהיה גזר דין בעודו הוא מכהן, לפי מה שהבנתי רצונו הוא בקדנציה אחת נוספת להוכיח שהעם איתו, ואז לפרוש.
 
לגבי חסינות - המחוקק בחר להשאיר לכנסת גם את האפשרות לקדם את ההליך המשפטי במקביל להמשך הכהונה כל עוד הוא לא הוכרע באופן סופי, ולא רק את האפשרות לעצור את ההליך המשפטי.
נשמע דמיוני. לא רואה סיטואציה בה ראש ממשלה שזוכה לאמון הכנסת ממשיך לכהן, הקואליציה מסירה את חסינותו (בניגוד לחוק הקובע שאין להסיר חסינות כאשר יש רדיפה, כפי שכתבת) והוא ממשיך לכהן כאילו כלום לא קרה.
יותר סביר שרובי ריבלין לא העלה על דעתו ראש ממשלה שמשתלח ברשויות החוק והניח שהוא כלל לא יבקש חסינות.
מאמין שאם יבחרו במסלול הרגיל, ראש הממשלה יוכל להמשיך לתפקד כרגיל, בודאי עכשיו כשאין לו תיקים נוספים שהוא מחזיק בהם.
אם יבחרו במסלול המזורז, אני מעריך שתהיה נבצרות יזומה לפרקי זמן קצרים שבהם ראש הממשלה יתמקד במשפט, כל עוד זה לא ינוצל לרעה על ידי התביעה שתנסה למשוך "זמן נבצרות".
מדברים על משפט יותר ארוך משל אולמרט. בחירה במסלול "רגיל" משמעה דיונים עד שנות ה-30 לפחות. גם במסלול המזורז מדובר בחודשים ארוכים, כנראה כמה שנים. אבל אולי מה שכתבת זו הטקטיקה - לבקש כאילו דיון מזורז ואחר כך להאשים את התביעה שבאשמתה ראש הממשלה לא יכול לתפקד.
 
נשמע דמיוני. לא רואה סיטואציה בה ראש ממשלה שזוכה לאמון הכנסת ממשיך לכהן, הקואליציה מסירה את חסינותו (בניגוד לחוק הקובע שאין להסיר חסינות כאשר יש רדיפה, כפי שכתבת) והוא ממשיך לכהן כאילו כלום לא קרה.
יותר סביר שרובי ריבלין לא העלה על דעתו ראש ממשלה שמשתלח ברשויות החוק והניח שהוא כלל לא יבקש חסינות.
בתכל'ס, השינוי שאפשר לשקול כדי לאזן בעתיד בין סמכות הכנסת למשפטנים, זה לאפשר הדחה בכנסת כבר מרגע הגשת כתב אישום.
החלק שרובי ריבלין וכל האחרים לא העלו על דעתם, זה המצב הנוכחי שבו כנראה יש רוב בכנסת להדחת ראש הממשלה, אבל כל התומכים בהדחה, לא מסוגלים להסכים ביניהם על זהות הממשלה המחליפה.
הלימבו הארוך הזה, שבו לראש הממשלה אין אמון, אבל גם אין אמון לאף אחד אחר שיחליף אותו (שזה בדיוק מוביל למצב הנוכחי של אין חסינות והוא בכל זאת עדיין ראש הממשלה), זה בדיוק החלק שאף אחד לא העלה על דעתו. כדאי לזכור שזה בדיוק אותו חלק שמוביל אותנו לבחירות כל חצי שנה...
 
בתכל'ס, השינוי שאפשר לשקול כדי לאזן בעתיד בין סמכות הכנסת למשפטנים, זה לאפשר הדחה בכנסת כבר מרגע הגשת כתב אישום.
החלק שרובי ריבלין וכל האחרים לא העלו על דעתם, זה המצב הנוכחי שבו כנראה יש רוב בכנסת להדחת ראש הממשלה, אבל כל התומכים בהדחה, לא מסוגלים להסכים ביניהם על זהות הממשלה המחליפה.
הלימבו הארוך הזה, שבו לראש הממשלה אין אמון, אבל גם אין אמון לאף אחד אחר שיחליף אותו (שזה בדיוק מוביל למצב הנוכחי של אין חסינות והוא בכל זאת עדיין ראש הממשלה), זה בדיוק החלק שאף אחד לא העלה על דעתו. כדאי לזכור שזה בדיוק אותו חלק שמוביל אותנו לבחירות כל חצי שנה...
גם הרעיון של הנשיא מצויין - נבצרות עם סמכויות נרחבות לממלא המקום (בתקווה שיבחרו מישהו קצת יותר מתאים ממירי רגב הנוכחית).
כך אפשר לא לבקש הסרת חסינות תוך שמירה על תואר ראש הממשלה, המעון לזוגתו ורציפות שלטונית כי אין צורך באמון מחודש מהכנסת. הממשלה ממשיכה באותו הרכב בדיוק. חבל שהרעיון הזה לא התקבל, היה חוסך הרבה בעיות וכסף במדינה ושומר על איזון בין המפלגות הגדולות בתיקו הפוליטי שנוצר. אם אדון ליברמן היה מספר לכולם שהוא נגד חסינות, סביר שגם היה מתקבל.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
דור דורים סקר בחירות 2019 - אחרי הגשת הרשימות אוף טופיק 119
גרהם סקר בחירות 2020 אוף טופיק 1378
S סקר - עד כמה אתם הייתם מוכנים לפשרה כדי למנוע בחירות נוספות אוף טופיק 152
דור דורים מועד ב' – סקר בחירות 2019S אוף טופיק 1073
Rio סקר: המפלגה של הסולידים - בחירות לכנסת ישראל 2015 אוף טופיק 93
A שיקולים ותהיות בבחירת קרן פנסיה וגמל\השתלמות לאחר סקר שוק ולימוד עצמי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14
A [סקר] איפה נמצא תיק ההשקעות הממוסה שלכם? שוק ההון 34
ד סקר עמלות מוסדות פיננסים צרכנות פיננסית 3
חתול לילה סקר: האם מובילי המאבק צריכים להסכים לפשרה פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 379
guesto סקר: עד כמה פסיבי התיק שלכם? שוק ההון 28
הק995 חובת מילוי סקר פולשני של הלמ"ס אוף טופיק 47
oferM סקר: האם הריבית העולה תוריד את מחירי הדירות מחוץ לאיזור הפריפריה ? פוסטים מאיכות נמוכה 7
O סקר - האם מייק צריך להשקיע בקרן של אינבסקו במקום בזו של בלאקרוק? שוק ההון 310
E סקר: דירה ענקית 6 חדרים VS ארבע חדרים עם גינה גדולה נדל"ן 9
ט סקר - עד מתי חורף הקריפטו? השקעות אלטרנטיביות 8
adamshalev מה תהיה התשואה השנתית היחסית של ARKK מול SPY חמש שנים מהיום - סקר 3 שוק ההון 8
ק סקר שוק בנקים ופתיחת חשבון בנק - מרחוק צרכנות פיננסית 7
adamshalev מה תהיה התשואה השנתית היחסית של ARKK מול SPY חמש שנים מהיום - סקר 2 שוק ההון 21
stamEhad סקר -מחזיקים נכסים שלא בהכרח קורלטיביים לשוק המניות? שוק ההון 11
חתול לילה סקר: האם זה תיק טוב למשקיע מתחיל? שוק ההון 76
Harvey אסטרטגיה להשקעה בנדל״ן באיזור גוש דן, סקר - מה הסוג נכסים המועדף עליכם? נדל"ן 8
הסולידית סקר: איזו ערכת עיצוב הכי מוצלחת? שער הקהילה 35
nicepo1 סקר,בחירה בנכס ספקולטיבי ל20 שנה אוף טופיק 11
flower סקר | חקיקה אזרחית אוף טופיק 18
S סקר שוק בין הבנקים כדי למצוא את הבנק האטרקטיבי ביותר צרכנות פיננסית 5
flower סקר - עוזר\ת וירטואלית - Alexa/Bixby/Cortana/Siri/Google אוף טופיק 19
twister סקר + דיון: כמה מזומן אתם מחזיקים בעו"ש למחייה היומיומית? שוק ההון 120
Ron.B סקר מחיר למשתכן- מגורים או השקעה? נדל"ן 7
Mr. Bigglesworth סקר: כמה התיק שלכם חשוף ישירות לשקל? שוק ההון 6
א סקר ריבית מובטחת עד סוף החיים שוק ההון 20
L סקר ביטול הוי הכחול בוואטסאפ - יש לכם ווי כחול בווטסאפ או שביטלתם את זה? אוף טופיק 54
ג אחוזים קטנים מהתיק בניירות ספקולטיביים + סקר שוק ההון 11
the_newbie סקר: אלוקציית נכסים ע"פ מצב משפחתי שוק ההון 36
Jenia29 סקר משכורות אוף טופיק 7
קורא הדוק אם מחר מבטלים את הפטור ממס בקרן השתלמות. מה אתם עושים? (סקר) צרכנות פיננסית 20
S סקר למשקיעי מדדים פסיבים על החלק המנייתי בתיק שלכם שוק ההון 67
adamshalev סקר: איזה סוג של משקיע אתם? שוק ההון 37
S סקר למשקיעים באופן פרטי עם חשבון חייב במס שוק ההון 40
H סקר ביטוח בריאות צרכנות פיננסית 79
adamshalev סקר: מה ההקצאה שלכם למניות היום שוק ההון 153
S סקר תושבות אוף טופיק 0
S סקר: עצמאים מרוויחים יותר ? אוף טופיק 3
א סקר - גילאי עובדי הייטק בפורום אוף טופיק 26
S סקר - כמה נשים מביאות הביתה נטו ? אוף טופיק 191
א סקר: באיזה גיל אתם מתכננים לפרוש/באיזה גיל פרשתם ? פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 21
מתכנת סקר: יש לכם רכב? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 34
דור דורים [סקר] מיטב דש פנסיה מקיפה מסלול מנייתי פאסיבי חו"ל צרכנות פיננסית 35
א סקר: לאיזה עשירון אתם שייכים? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 41
adamshalev סקר: מה הייתה התשואה שלכם לשנת 2017 שוק ההון 66
P סקר השוואת דמי ניהול בפוליסות חסכון צרכנות פיננסית 78

נושאים דומים

Back
למעלה