• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

כמה כסף צריך כדי לפרוש?

katon

משתמש רגיל
הצטרף ב
4/12/16
הודעות
312
דירוג
73
שלום,

אני מעוניין במחקרים דומים שמסבירים את החישובים האלה על פני כל השווקים בעולם יחד או באזורים מסויימים. אני לא חושב שזה טוב להסתמך על השוק אמריקני רק. איך אפשר לחשב את אותם דברים עבור השקעות במניות מכל העולם? @הסולידית אמרה:

מקור אחד לספקות הוא טענת האנומליה ההיסטורית. ממצאיו של מחקר טריניטי מבוססים על ניתוח רטרוספקטיבי של תקופות בנות 30 שנה בשוק ההון האמריקני. למרות שטווח הדגימה לכאורה רחב מאוד, בפועל הוא מוגבל למדינה המשגשגת ביותר בתולדות האנושות, בתקופה המשגשגת ביותר בתולדות האנושות.

במובן זה, יש הטוענים שארה"ב במאה ה-20 היא אנומליה היסטורית. הם מצביעים על כך שהחלת ניתוח זהה על מדינות אחרות תביאה למסקנה שמשיכה שנתית סטאטית של 4% תסתיים בקטסטרופה (ביפן, לדוגמה, שיעור המשיכה הבטוח ההיסטורי היה 0.7% (!)). למה שמשקיעים ישראלים ששואפים לעצמאות כלכלית בגיל צעיר, למשל, יבססו החלטות הרות גורל על חוויות היפותטיות של פורשים אמריקנים?

היבט אחר של ביקורת טוען כי לכלל ה-4% אין עוד תוקף בעידן המתאפיין בסביבת ריבית אפסית. הטענה היא שבסביבת ריבית כזו, תוחלת התשואה מהשקעה בנכסים פיננסים נמוכה מאוד, וזו בהגדרה מחייבת הקטנה של שיעור המשיכה הבטוח. וויד פו (Pfau), אחד החוקרים הבכירים בתחום, סבור שמשיכה של 4% בשנה מתיק ההשקעות פשוט אינה יכולה להיחשב "בטוחה" כשמחירי המניות בשיא של כל הזמנים, ואילו התשואות מאגרות החוב הן בשפל של כל הזמנים.

למרבה הצער, לפי המודלים של פו, ביל ברנשטיין ומבקרים אחרים, "שיעור המשיכה הבטוח" עבור פורשים שמפסיקים לעבוד היום הוא 2% בלבד. במילים אחרות, לשיטתם, יש לחסוך סכום גדול פי 600 מהוצאות המחייה החודשיות שלכם כדי להגיע לעצמאות כלכלית – כל סכום נמוך מזה מגדיל את הסיכון לכישלון קולוסאלי של התכנית.

המשותף לשתי הביקורות הללו הוא שכלל ה-300 נשען על נתוני העבר כדי לגבש אסטרטגיית פרישה בעתיד. במובן זה, משיכה קשיחה, סטאטית ופשטנית של 4% מדי שנה תיחשב ל"אסטרטגיה בטוחה" רק ככל שהעתיד יהיה דומה לעבר. אם התשואות בעתיד תהיינה נמוכות משמעותית, או אם האינפלציה בעתיד תהיה גבוהה משמעותית, הרי שכלל ה-300 עלול להיות אופטימי מדי כאסטרטגיית פרישה.
 
שאלה מעניינת, כמשקיע נדל"ן אני מתמקד בנכסים המניבים תשואה נטו משכירות לפני מס, בסדר גודל של 6% עד 10% (כמובן שעיתוי הרכישה קריטי),
למעט נכסים מוטיי עליית ערך, וכאן אני אתפשר על תשואה נמוכה יותר.
מדובר כמובן בתשואה התחלתית משום הנטייה של השכירויות לעלות לאורך זמן, בנוסף השימוש במימון מאפשר תשואות גבוהות יותר על ההון העצמי המושקע.
בהחלט ניתן די בקלות לתכנן הכנסה חודשית לגיל פרישה.
 
אחרי כמה שבועות של קריאה אינטנסיבית על הרעיון של פרישה מוקדמת החלטתי לכתוב סיכום על מה שהבנתי בנושא. חשבתי שהסיכום עשוי לעניין קוראים אחרים בפורום. אשמח למשוב על כל טעות / הנחה מופרכת במה שאני כותב. @הסולידית אשמח במיוחד לשמוע מה דעתך על הפוסט הזה.

אמל"ק: יש לי שני טוויסטים מעניינים לכלל 4%
  1. אם הולכים על תיק 100% מנייתי ומוכנים לחזור לעבוד במקרה של נפילות בבורסה / לצמצם הוצאות הסיכוי לשרידות התיק עולה בצורה משמעותית. המשמעות היא שאפשר לבחור אחוז משיכה גבוה יותר. לצורך העניין 5% ולא 4%. זה מאפשר להקדים את היעד לפרישה מוקדמת.

  2. בעיני כלל 4% ממקסם את ההסתברות שלא נצטרך לחזור לעבוד ומגן מפני סיכון רצף התשואות. אבל מה אם המטרה שלי היא למקסם את הסיכוי לצאת לעצמאות כלכלית מוקדמת תוך לקיחת סיכון שאחזור לעבוד לכמה שנים במהלך הפרישה אם הבורסה לא תאיר אלי פנים? אם זו המטרה שלי אוכל להתחיל עם אחוז משיכה גבוה יותר ולהנמיך אותו לאורך השנים. אסביר למה הכוונה

    כדי להבין את האסטרטגייה חשוב לזכור שככל שטווח הפרישה ארוך יותר צריך שיעור משיכה נמוך יותר שמגן מפני סיכון רצף התשואות.

    נניח שאני מגיע לגיל 40 עם הון שמאפשר לי לצאת לעצמאות כלכלית על פי שיעור משיכה של 7%. זה שיעור משיכה גבוה במידה מסוכנת כיוון שיש סיכון גבוה לנפילות בבורסה שיפגעו משמעותית בתיק שלי. אבל אני לוקח את הסיכון הזה מתוך תכנון מוקדם להקטין את אחוז המשיכה כל שנה עד שבגיל 60 אגיע לאחוז משיכה של 5% מהתיק.

    בגיל 41 אבדוק את התיק. אם הוא גדל מספיק כך שכעת אוכל לחיות ממנו בהתאם לאחוז משיכה של6.9%? נהדר אוכל להמשיך עם הפרישה שלי. אבל אם הבורסה נפלה אחזור לעבוד לתקופה ו/או אצמצם הוצאות.

    אחזור על זה הבדיקה הזו כל שנה עד שבגיל 60 אגיע למצב שהגעתי לתיק בגודל כזה שאוכל לחיות ממנו בביטחון עם משיכה שנתית של 5%. כזכור משיכה של 5% בשנה היא גבוהה יחסית אבל אם אני מוכן לחזור לעבוד / לצמצם הוצאות סיכויי ההשרדות שלה עולים ל100%.

    אפשר כמובן לשחק עם האחוז ההתחלתי והסופי ובאיזה אחוז נרצה לרדת בכל שנה. הרעיון של הגישה הזו הוא שהיא נותנת לבורסה להחליט האם אנחנו צריכים לחזור לעבוד או לא. אם יש לנו מזל יכול להיות שנפרוש סופית בגיל 40. אם אין לנו מזל נחזור לעבוד במהלך הנפילות כדי להקטין / למנוע משיכה מהתיק.

    בונוס קטן בתרחיש הזה הוא שנקבל הפקדות פנסיוניות (ואולי גם לקרן ההשתלמות) דווקא במהלך הנפילות בבורסה. זו דרך מגניבה לתת בוסט לתיק כשהשוק זול.

    חשוב לי להדגיש ששיטת הפרישה שאני מציג כאן היא בעיקר שעשוע אינטלקטואלי. אני לא הולך לפרוש מחר בבוקר על פי השיטה הזו. אני בעיקר מנסה להבין האם זו גישה שעשוייה לעבוד.
נתחיל עם קצת רקע כללי: עצמאות כלכלית היא מצב בו ההכנסות של אדם מנכסיו (מניות / נדל"ן / בעלות על עסקים / וכו') מספקת את כל צרכיו. במצב כזה העבודה הופכת לבחירה ולא להכרח. באנגלית עצמאות כלכלית = financial independence או בקיצור FI.

אדם שמגיע לעצמאות כלכלית ופורש מוקדם משוק העבודה הוא retires early או בקיצור RE. כאשר מצרפים את שני המושגים ביחד מקבלים FIRE. תנועה שדוגלת בהגעה לעצמאות כלכלית ופרישה מהעבודה בגיל צעיר.

כאמור עצמאות כלכלית הוא מצב שבו יש לי מספיק הכנסות פסיביות כדי לקיים את רמת ההוצאות שלי עד יום מותי. אבל איך מחשבים כמה זה?

קודם כל שני מונחים חשובים:
  1. שווי נומינלי - מה סכום הכסף שיש לי ביד. נניח 1,000,000 שקל
  2. שווי ריאלי - מה כוח הקנייה של הכסף שיש לי ביד. אם יש לי 1,000,000 שקל אבל המחירים עלו ב10% מבחינת כוח הקנייה יש לי 900,000 שקל.

    כמשקיעים חשוב מאוד לחשוב באופן ריאלי ולא נומינלי. השאלה היא לא גודל הסכום שיש לכם ביד אלא מה אתם יכולים לקנות איתו.

    לצורך הדוגמה במהלך ההיפר אינפלציה שהייתה בגרמניה בשנת 1923 כיכר לחם עלתה כ-200 מיליון מארק מארק. מבחינה נומינלית אתם מולטי מיליונרים. אבל מבחינה ריאלית יש סיכוי שהגעתם לפת לחם.
ניקח לדוגמה אדם שמשקיע במניות 100% מהונו במניות. התשואה הנומינלית השנתית בבורסה להשקעה במדד מניות מפוזר היא כ10% בשנה. האם פירוש הדבר שאם השקעתם בתיק שהוא 100% מניות תוכלו למשוך מתוכו 10% לנצח והוא ישמור על גודלו? לא ממש. הנתון הזה הוא נומינלי כלומר מתעלם מאינפלציה. אם המטרה שלנו היא לשמר את כוח הקנייה הריאלי אנחנו צריכים להפחית את האינפלציה מהתשואה הנומינילית בבורסה. זה יורד את התשואה לכ7% ריאלי בשנה.

האם זה אומר שאפשר למשוך 7% בשנה לנצח? לא ממש בגלל סיכון רצף התשואות.
הסיכון הזה הוא החשש שהשנים הראשונות אחרי הפרישה יהיו גרועות במיוחד. עדיין תרוויחו 7% ריאלית בממוצע בשנה אבל השנים הראשונות שאחרי הפרישה אופיינו בנפילות חדות בבורסה. חשוב לשים לב שסיכון רצף התשואות משמעותי במיוחד לעשור הראשון שאחרי הפרישה. אם שרדתם את העשור הזה עם תשואות סבירות כנראה שהתיק שלכם גדל בצורה יפה בשנים האלו ונפילות שיגיעו עכשיו פחות ישפיעו עליו.

אוקי, אז לא 7% בשנה. כמה אפשר למשוך ולהבטיח בוודאות גבוהה את שרידות התיק לטווח הארוך?

כאן נכנס מחקר טרינטי לתמונה. המחקר הזה בדק כמה כסף אפשר למשוך מהתיק בכל שנה כדי שהתיק עדיין ישרוד לכל תקופת הפרישה .

במחקר בדקו מגוון הרכבי תיקים:
  • 100% מניות
  • 75% מניות ו25% אג"ח
  • 50% מניות ו50% אג"ח
  • 25% מניות ו25% אג"ח
מה שכותבי המחקר גילו זה שבתיק של 50% מניות ו50% אג"ח משיכה שנתית של 4% משווי התיק בשנה הראשונה ואז משיכת הסכום של השנה הקודמת + אינפלציה בכל שנה יוצרת וודאות של 96% שהתיק ישרוד למשך 30 שנה. חשוב לשים לב ש4% בא לבדוק מה התרחיש הפסימי. ברוב המקרים משיכה של 4% בלבד מהתיק בשנה הראשונה הותירה תיקים גדולים מאוד אחרי 30 שנה. כלומר התיק המשיך לגדול למרות המשיכות כיוון שהתשואות בבורסה היו גדולות מהמשיכות.

שימו לב שיש שני גורמים שמשפיעים על שרידות התיק:
  1. אחוז המשיכה בו בוחרים - ככל שהאחוז גבוה יותר שרידות התיק יורדת כיוון שבכל שנה אתם "אוכלים" נתח משמעותי של התיק.

  2. הרכב התיק - כעיקרון תיקים עם אחוז מניות גבוה יותר שורדים טוב יותר אם כי היעילות הזו גבוהה יותר בתיקים של 75% מניות לעומת תיקים של 100% מניות. אני חושד שזה בגלל שתיקים כאלו רגישים יותר להתממשות סיכון רצף התשואות לעומת תיק עם אחוז אג"ח מסויים שממתן תנודתיות. הסיכון באג"ח הוא הקטנת הצמיחה של התיק בתקופות בהם הבורסה גואה.
אסביר כיצד מחושב ההון הנדרש בתיק ההשקעות על פי אחוזי משיכה שונים ואז אציג מספר ביקורות על מחקר טרינטי.

כדי לדעת כמה הון אתם צריכים ליציאה לעצמאות כלכלית בדקו מה ההוצאה השנתית שלכם וחלקו אותה ב4%. נניח שאתם מוציאים 12,000 בחודש. ההוצאה השנתית שלכם תהיה 12,000*12 כלומר 144,000 שקל. אם נחלק 144,000 ב4% נקבל:

144,000/0.04=3,600,000

רוצים לקחת אחוז משיכה נמוך יותר ולוודא שהתיק ישרוד בכל תרחיש? פשוט חלקו את ההוצאה השנתית באחוז החדש. נניח 3%:

144,000/0.03=4,800,000

שימו לב שהקטנת אחוז המשיכה מעלה את הביטחון בשרידות התיק אבל דורשת הון התחלתי גדול יותר. מה קורה אם אתם מוכנים לקחת סיכון גדול יותר לתיק מתוך מטרה להפסיק לעבוד בגיל מוקדם יותר? נניח 5% משיכה?

144,000/0.05=2,880,000

כלומר אנחנו משחקים כאן על ציר שצד אחד שלו עם אחוזי המשיכה הנמוכים מוודא את הישרדות התיק. הצד השני עם אחוזי המשיכה הגבוהים מתפשר על הישרדות התיק לטובת הון התחלתי נמוך יותר בפרישה.

למתכנתים הנה קטע קוד שכתבתי עם חבר שבו אני מציג איך לחשב כמה כסף צריך בתיק ההשקעות בהתאם להוצאה החודשית ולאחוז המשיכה שאנחנו בוחרים.
Python:
monthly_expense = 12000

def calculate_sum(monthly_expense):

    for i in range(27, 51, 1):
        percentage = i / 10
        retirement_sum = (monthly_expense * 12) / (percentage / 100)

        print(f"With the {percentage:.1f}% rule, the sum you will need to retire is: {retirement_sum:.0f}")

calculate_sum(monthly_expense)

שימו לב שהקוד מעגל טיפה את המספרים.
איך עובדת המשיכה בפועל? כאן צריך לשים לב לשני דברים:
  1. התאמה לאינפלציה
  2. מס רווחי הון
התאמה לאינפלציה
נניח שהחלטתם ללכת על אחוז משיכה של 4%. הגעתם למצב שבו ההוצאה השנתית שלכם (144,000) שווה ל4% מתיק ההשקעות שלכם (3,600,000). בשנה הראשונה תמשכו 4% משווי התיק כלומר 144,000. בשנה השנייה אתם מושכים את הסכום שמשכתם בשנה הקודמת + אינפלציה.

אם לצורך העניין האינפלציה השנה הייתה 5% תמשכו 144,000*1.05 = 151,200. כלומר אתם תגדילו את המשיכה שלכם כדי לשמור על כוח הקנייה הריאלי שלכם. זו הסיבה שקוראים לגישה הזו "סכום + אינפלציה" אתם מתחילים עם סכום קבוע ובכל שנה מוסיפים לו את האינפלציה. אם לא נעשה את זה לאורך זמן כוח הקנייה הריאלי שלנו ישחק.

חשוב לשים לב שאינפלציה אינה אחידה לכל האנשים. אם לצורך העניין מחירי המלונות עלו והעלו מאוד את האינפלציה אבל אני לא יוצא למלונות יכול להיות שכוח הקנייה שלי נשאר יציב ואפילו ירד. מצד שני יכול להיות שאני רגיש מאוד למחירי החשמל וגני הילדים. שווה לקחת את הנתון הרשמי של האינפלציה בזהירות. יכול להיות שהאינפלציה האישית שלכם גבוהה / נמוכה מהנתון הרשמי.

התאמה למס רווחי הון

על רווחים בבורסה צריך לשלם מיסים. עקרונית התשלום הוא מס של 25% על רווח ממניות ומס של 15% על רווח מאג"ח. אבל חשוב להבין שאם מכרתי מניות ב1,000 שקל לא אשלם 250 שקל מס משתי סיבות:
  1. חלק מההון הוא הקרן ולא רווחים. התשלום הוא רק על הרווחים. בהקשר הזה יש קשר מעניין בין אחוז החיסכון שלכם לאחוז המס שתשלמו. ככל שתחסכו יותר כסף תצטרכו לשלם פחות מס רווחי הון כיוון שאחוז משמעותי יותר מההון שלכם נובע מחיסכון ולא מתשואה בבורסה.

  2. ניתן להשתמש בטכניקות שונות כדי להקטין תשלום מס כמו מכירה מלאכותית בשכבות, שימוש במוצרים פטורים ממס כמו קרן השתלמות ופנסיה והעובדה שהחל מגיל 60 משלמים פחות מס על הרווחים.
הנקודה היא שכנראה לא נשלם 25% מס על כל שקל שאנחנו מוציאים מהבורסה אלא פחות.

נניח לצורך הדיון שאני מניח שאשלם בממוצע מס בגובה של 15%. אם אתם בונים על כלל 4% וחשבתם על תיק השקעות בשווי של 3,600,000 כדי לממן מחייה שנתית בעלות של 144,000 תצטרכו להגדיל את תיק ההשקעות ב17% ל4,212,000 ומהסכום הזה למשוך 4% בשנה הראשונה ומשם להתאים לאינפלציה.

(מגדילים ב17% ולא ב15% כי העלייה צריכה להיות גדולה מהירידה כדי לחזור לאותה נקודה. הנוסחה היא (אחוז ירידה / 100 - אחוז ירידה) * 100%

במקרה שלנו:
15100-15*100%=17%)

אחת התובנות המרתקות ממחקר טריניטי היא הקשר בין ההוצאה השנתית שלי לבין הזמן שיקח לי להגיע לעצמאות כלכלית. ככל שאני מוציא יותר בשנה אצטרך תיק השקעות גדול יותר. ההשפעה הזו משמעותית יותר באחוזי משיכה נמוכים יותר.

הוצאה חודשית של 12,000 עם משיכה של 4% תדרוש תיק בשווי 3,600,000 מליון. אם נגדיל את ההוצאה ל13,000 נצטרך תיק של 3,900,000.

לעומת זאת אם נבחר במשיכה של 6% נצטרך תיק של 2,400,000 בהוצאה חודשית של 12,000 שקל. אם נגדיל את ההוצאה ל13,000 נצטרך תיק של 2,600,000.

כלומר להוצאה החודשית ולאחוז המשיכה יש השפעה דרמטית על גודל התיק. ככל שאני מקטין את ההוצאה החודשית אוכל לפרוש עם תיק קטן יותר.

עוד נקודה שאני אוהב בנוגע למחקר טריניטי זה שהוא מציב יעדים ברי השגה. אתם עצמאים כלכלית ברגע שחסכתם מספיק חודשי מחייה.

במשיכה על פי 3% גודל התיק צריך להיות שווה ל400 חודשי מחייה
במשיכה על פי 4% גודל התיק צריך להיות שווה ל300 חודשי מחייה
במשיכה על פי 5% גודל התיק צריך להיות שווה ל240 חודשי מחייה

חשיבה על צבירת מספר חודשי מחיה מאפשרת להציב דדליינים קלים יותר פסיכולוגית. לצבור מליון (או כמה מליונים) זו מטלה עצומה ומאיימת. אבל לצבור חודש מחייה? זה די קל. אחרי זה אפשר להתקדם ליעד הבא של חמש חודשי מחייה ואז עשר חודשי מחייה וכן הלאה. זה הופך מטרה גדולה ומעורפלת למטרה עם יעדים ברורים וברי השגה.

ביקורות על מחקר טרינטי:

מחקר טרינטי המקורי דיבר על פרישה למשך 30 שנה. אם אני פורש צעיר שבונה על פרישה ארוכה התיק צריך לשרוד ליותר שנים ובהתאמה צריך להקטין את אחוז המשיכה. כאשר בודקית את הישרדות התיק על פי כלל 4% ומאריכים את תקופת הפרישה מ30 ל50 שנה סיכויי ההישרדות של התיק יורדים ל36%!

טענה נוספת כנגד התיק היא שהוא מבוסס על שוק המניות האמריקאי (המניות שנבחנו שייכות למדד S&P500) ולתקופה טובה במיוחד בהיסטוריה. ישנם מגוון מדינות בהם משיכה של 4% בתיק שמורכב מ50% מניות מהשוק המקומי ו50% הייתה מובילה להתכלות התיק תוך פחות מ30 שנה. את פיזור התיק קל לפתור בעזרת השקעה במדדי מניות עולמים.

עוד בעיה במחקר היא שהוא לא לקח בחשבון עמלות ומיסים. כך שאם לדוגמה הם מניחים שאחוז המשיכה הבטוח הוא 4% צריך להקטין אותו מעט כדי להתחשב בהשפעה של העלויות האלו.

ביקורת נוספת מדברת על הקשיחות של המודל. המודל מניח שבכל שנה ללא יוצא מהכלל אני מושך את הסכום שמשכתי בשנה הקודמת + אינפלציה. זה בעייתי משתי סיבות:
  1. אם יהיו עליות משמעותיות לא אנצל אותם כדי לשפר את איכות חיי
  2. אם יהיו ירידות משמעותיות עדיין אמשוך אותו סכום מה שמסכן את שרידות התיק. הסיכון הזה נובע מכך שאני מושך את אותו הסכום אבל הוא מהווה נתח גדול יותר מהתיק ויתכן שההשקעה שלי לא תחזור לגודל המקורי שלה.

    אתן דוגמה מספרית. נניח שבשנה א' אני מושך 4% מתיק של מיליון ש"ח. כלומר 40,000 שקל. בשנה הבאה הבורסה קורסת ב20% ואני מושך את אותו הסכום.

    כעת יש לי תיק שהיה שווה ל960,000 אחרי המשיכה של השנה הקודמת. הסכום הזה ירד בעוד 20% בעקבות המשבר בבורסה. כעת הוא שווה 768,000. נניח שהשנה הייתה אינפלציה של 2% ולכן אני מושך 40,000*1.02 כלומר 40,800. בשנה הקודמת הסכום הזה היווה כ4% מהתיק. השנה הסכום הזה הוא 5.3% מהתיק. זה שינוי משמעותי. אם לאורך זמן אני מוסך את אותם הסכומים + אינפלציה מתיק שהולך וקטן אני מסכן מאוד את ההישרדות שלו.

כדי להתמודד עם הסיכון הזה לשרידות התיק בעקבות נפילות הוצעו 2 אסטרטגיות משיכה חלופיות:
  1. משיכת אחוז קבוע מהתיק
  2. משיכה דינמית מהתיק
נניח שאתם מושכים אחוז קבוע מהתיק. אם הבורסה עלתה מאוד הסכום שתמשכו יהיה גדול יותר. אם הבורסה צנחה תמשכו סכום קטן יותר. היתרון של הגישה הזו היא שהיא מוודאת את שרידות התיק. אם תמיד תמשכו 5% מהתיק הוא לעולם לא יגמר. החיסרון של הגישה הזו הוא שהיא מובילה לתנודתיות עזה בהוצאות השנתיות שלנו. יש לנו הוצעות יחסית אחידות. שכר דירה, אוכל, גני ילדים וכו'. יהיה לנו קשה להסתדר אם בשנה אחת נוכל להוציא 12% יותר ובשנה שאחרי נצטרך לקצץ את ההוצאה ב20%.

זה מביא לגישה השנייה של משיכה דינמית מתיק ההשקעות. הגישה הזו היא מעין גישת ביניים בין משיכת סכום קבוע + אינפלציה למשיכת אחוז קבוע.

בגישה הזו מתחילים עם אחוז קבוע (נניח 4% ומעלים / מורידים את ההוצאה בהתאם לשינויים בשוק אבל עם הגבלה על גודל העלייה / ירידה במשיכה כדי להימנע מתנודות קיצוניות בהוצאות).

אתן דוגמה לאופן בו זה עובד. נניח שיש לכם תיק השקעות של מיליון שקל. על פי חוק 4% בשנה הראשונה אתם מושכים 40,000. בשנה השנייה אתם אמורים למשוך את אותו סכום + אינפלציה. במשיכה דינמית אתם מגדירים מראש אחוז משיכה כלפי מעלה ומטה. ככל שתגדירו רצפת משיכה נמוכה יותר תגבירו את הסיכוי להישרדות התיק. באופן מעניין הגדלת תקרת המשיכה בזמנים טובים לא משפיעה על שרידות התיק

כאמור בשנה הקודמת משכתם 40,000 והשנה אתם אמורים למשוך 40,000 + אינפלציה של 2%. בשיטת המשיכה הדינמית אתם מכפילים את הסכום של שנה שעברה (40,000) כפול האינפלציה (1.02) כפול תקרת המשיכה שהגדרתם (נניח 5%) ורצפת המשיכה שהגדרתם (נניח 1.5%-)
אחוז משיכהסכום משיכה מקסימלי ביחס לסכום שנה שעברה
גבול עליון (כשהבורסה עולה)5%40,000*1.05*1.02=42,840
גבול תחתון (כשהבורסה נופלת)-1.5%40,188=40,000*1.02*0.985


כדי להבין כמה למשוך מכפילים את השווי הנוכחי של התיק (כלומר בסוף השנה) באחוז המשיכה הקבוע (נניח 4%). בוא נניח שהתיק גדל כך שהוא שווה עכשיו ל1,100,000 שקל.

אם אכפיל 4% 1,100,000 אקבל 44,000. הסכום הזה נמצא מעל סכום המשיכה המקסימלי שהגדרתי לעצמי ולכן אמשוך עד לסכום המקסימלי כלומר 42,840.

אם לעומת זאת התיק יצנח ל900,000 הרי שלפי הכפלה ב4% אני אמור למשוך 36,000. אבל זה מתחת לסכום המשיכה המינימלי שלי ולכן אמשוך 40,188

אם אקבל תוצאה בין רצפת המשיכה שחישבתי לתקרת המשיכה אמשוך אותה. כלומר אמשוך כל סכום שיצא אחרי ההכפלה של גודל התיק ב4% אם היא בין הגבול העליון של 42,840 לגבול התחתון של 40,188. השיטה הזו מונעות תנודות חדות בהוצאות שלי שיפגעו באיכות חיי וגם מונעת משיכת יתר בנפילות ומאפשרת למשוך יותר בעליות.

על פי המאמרים עליהם אקשר בהמשך לגישת המשיכה הדינמית יש שני יתרונות משמעותים על פני כלל 4%.
  1. בסוף תקופת ההשקעה יהיה בתיק יותר כסף כיוון שהקטנו את המשיכות בזמני משבר. זה עוזר להתמודד עם הסיכון לאריכות ימים. כלומר אם החשש שהתיק יגמר בעודי בחיים ואבלה את שנותי האחרונות בחוסר כל.

  2. בשיטת המשיכה הדינמית אפשר להתחיל עם אחוז משיכה גבוה יותר ולהגיע לאותם אחוזי שרידות תיק. נניח בתיק של 80/20 מניות אפשר ללכת על 6.1% משיכה בגרסה הדינמית מול 5.5% במשיכה קבועה + אינפלציה. המאמר בדק את זה בטווח משיכה של 30 שנה אז לפרישה לטווח ארוך יותר יתכן שצריך להקטין את אחוז המשיכה אבל עדיין הרעיון מעניין.

    בעיניי גישת משיכת סכום + אינפלציה (כלומר כלל 4%) וגישת המשיכה הדינמית מתמודדות שניהם עם סיכון רצף התשואות. כלל 4% עושה זאת בעזרת התחלה עם אחוז משיכה נמוך יותר. גישת המשיכה הדינמית עושה זאת בעזרת התחלה עם אחוז משיכה גבוה יותר וקיצוץ במשיכות במקרה של נפילות בבורסה.
    עוד יתרון נחמד של שיטת המשיכה הדינמית הוא שבסופו של דבר אסיים עם יותר כסף. זה עוזר להתמודד עם הסיכון לאריכות ימים.

אחד האתגרים בשיטת המשיכה הדינמית הוא שבהינתן צניחה משמעותית של כמה שנים ברצף בבורסה נחתוך שוב ושוב את ההוצאות שלנו. זה לא דבר קל לביצוע.

מקורות על שיטת המשיכה הדינמית:
  1. מאמר שמדבר על השפעת משיכה דינמית על הישרדות התיק בתקופות שפל בשוק.
  2. מאמר נוסף שמציין ששימוש במשיכה דינמית מקטין את הסיכון להתדלדלות התיק (גם למי שפרש בזמנים כמו השפל הגדול!) מה שמאפשר התחלה עם אחוז משיכה גבוה יותר.
  3. מאמר של ואנגארד שדן בהתאמת חוק 4% לפורשים צעירים.
  4. סרטון עם בן פליקס על משיכה דינמית. בסרטון הוא מדבר על העיקרון של גבולות ביטחון במשיכה. נניח שמתחילים עם 5% משיכה. אם תיק ההשקעות עלה בצורה משמעותית וכתוצאה המשיכה שלנו קטנה ל4% אפשר לתת לעצמנו העלאה של 10% במשיכה. מצד שני אם תיק ההשקעות ירד אפשר לקצץ בהוצאה.
  5. מחשבון שמאפשר לראות את ההשפעה של הרכבי תיק שונים, אופק ההשקעה ושיטת המשיכה על הסיכוי לשרידות התיק. תחת האופציה של שיטת המשיכה תבחרו בVanguard Dynamic Spending כדי לראות את ההשפעה של תקרת ורצפה משיכה שונות על הסיכוי להישרדות התיק.
  6. סרטון שמציג 3 אסטרטגיות משיכה:
    1. חוק 4% - משיכה בסכום קבוע + אינפלציה
    2. משיכה באחוז קבוע - 4% לנצח
    3. משיכה דינמית - 4% + שינויים מסויימים בהתאם למצב בשוק
לסיכום, הקטנת הסכום שאנו מושכים מהתיק בזמני משבר והגדלתם כשהשוק גואה מגדילה את ההסתברות לשרידות התיק ומאפשרת לפרוש עם אחוז משיכה גבוה יותר ותיק השקעות קטן יותר.

המשך בתגובה הבאה. מתברר שיש מגבלת תווים להודעה בפורום :lol:
 
נערך לאחרונה ב:
המשך:

ישנם שתי דרכים להקטין משיכה מהתיק בזמן משבר. דרך אחת היא פשוט לצרוך פחות. אני יכול לדחות את הטיול לחו"ל לפעם אחרת ולוותר השנה על חוג הקונג פו שלי. דרך שנייה היא בעזרת הגדלת הכנסות. אני יכול לחזור לעבוד מזמן משבר ולהכניס כסף שישמש כתחליף למשיכה מהתיק.

זה מביא אותי לרעיון של עיצוב תיק שבו אחוז המשיכה נקבע על פי המוכנות שלי לחזור לעבוד. נניח שהחלטתי שעד גיל 60 אני מעוניין להפסיק לעבוד בכל מחיר. המטרה שלי אם כן היא לוודא שבגיל 60 התיק ישרוד נפילות משמעותיות בלי לסכן את שרידותו.

נניח שעל פי הרכב התיק שלי (100% מניות) ואסטרטגיית המשיכה שלי (משיכה דינמית) הבנתי שמשיכה של 5% עם מוכנות לקצץ 10% מההוצאות בזמני משבר תוביל להישרדות כמעט ודאית של התיק בכל תרחיש.

נניח שבגיל 40 הגעתי למצב בו עלות המחייה השנתית שלי מהווה 6% מהתיק. אוכל לפרוש תוך הסתמכות על שתי דרכים שונות להגן על התיק במקרי משבר.
  1. אוכל לחזור לעבוד
  2. אוכל לקצץ בהוצאות
  3. אוכל לשלב את שתי הטכניקות האלו
בגיל 40 אין לי בעיה לחזור לעבוד. אבל אני רוצה לוודא שבגיל 60 אגיע למצב בו אוכל לחיות מ5% מהתיק. לכן בגיל 41 אבדוק את התיק. האם הוא גדל מספיק כך שאוכל לחיות ממנו בהתאם לאחוז משיכה של6.9%? נהדר אוכל להמשיך עם הפרישה שלי. אבל אם הבורסה נפלה אחזור לעבוד לתקופה ו/או אצמצם הוצאות.

אחזור על זה הבדיקה הזו כל שנה עד שבגיל 60 אגיע למצב שבו גודל התיק ביחס להוצאה שלי מאפשר לי לחיות ממנו עם משיכה של 5%. כזכור משיכה של 5% בשנה היא גבוהה יחסית אבל אם אני מוכן לחזור לעבוד / לצמצם הוצאות סיכויי ההשרדות שלה עולים ל100%.

יש מחקר מעניין שאומר שככל שמתבגרים ההוצאה השנתית יורדת בכ1% לשנה (בסכומים ריאלים לא נומינליים) כך שזה גם עוזר לכם לשמור על רמת חיים רצויה אפילו אם תיק ההשקעות לא במיטבו.

אפשר כמובן לשחק עם האחוז ההתחלתי והסופי ובאיזה אחוז נרצה לרדת בכל שנה. הרעיון של הגישה הזו הוא שהיא נותנת לבורסה להחליט האם אנחנו צריכים לחזור לעבוד או לא. אם יש לנו מזל יכול להיות שנפרוש סופית בגיל 40. אם אין לנו מזל נחזור לעבוד במהלך הנפילות כדי להקטין / למנוע משיכה מהתיק.

בונוס קטן בתרחיש הזה הוא שנקבל הפקדות פנסיוניות (ואולי גם לקרן ההשתלמות) דווקא במהלך הנפילות בבורסה כי אילו הזמנים בהם חזרנו לעבוד. זו דרך מגניבה לתת בוסט לתיק כשהשוק זול.

ככל שאתם צעירים ומוכנים ויכולים לחזור לעבוד תוכלו לקחת אחוז משיכה גבוה יותר. ככל שתתקרבו לגיל בו תרצו להימנע מעבודה תקטינו את אחוז המשיכה שלכם. פיתוח מגוון כישורים נדירים ומבוקשים מגביר את הסבירות שתמצאו עבודה גם בזמני משבר. יש לי תעודת הוראה שזו חתיכת תעודת ביטוח שתתן לי עבודה בכל גיל. בנוסף אני רוכש הכשרה כמתכנת. אולי לא אמצא את עבודת החלומות שלי אבל אוכל לעבוד במשהו לשנה - שנתיים ואז לחזור לפנסייה זה תרחיש שאני יכול לחיות איתו.

מעניין לציין שאם אני מפחית את אחוז המשיכה לאורך השנים (כיוון שהתיק גדל / חזרתי לעבוד) אני מקטין בהתאמה את הסיכון גם כי אחוז המשיכה ירד אבל גם (וזו נקודה מגניבה) כי אופק ההשקעה קטן. מסוכן יותר להתחיל עם 5% בגיל 40 מאשר עם 5% בגיל 60 (בגלל שהאחוז גדל עם השנים בהתאמה לאינפלציה). כשאני מוריד את אחוז המשיכה לאורך השנים אני מוריד כאן את ההשפעה של 20 שנה של התאמה לאינפלציה. כשחושבים על ריבית דריבית זה סופר משמעותי.

יתרונות של הגישה הזו:
  1. אם מתחילים עם אחוז משיכה גבוה יותר ומוכנים לחזור לעבוד / לקצץ בהוצאות בנפילות ניתן לפרוש בגיל צעיר יותר ועם סכום קטן יותר.
חסרונות של הגישה הזו:
  1. הפרישה אינה ודאית ויתכן שנצטרך לחזור לעבוד בהתאם למצב בבורסה. אם המשבר משמעותי יתכן שנתקשה למצוא עבודה. אם כי היה שפע של עבודות במהלך הקורונה ובמשברים נוספים שחוויתי. אני מאמין שאדם שהקפיד על צבירת כישורים ומוכן ללכלך את הידים יהיו הזדמנויות בכל מצב. חשוב גם לזכור שההכנסה מהעבודה לא חייבת לכסות 100% מההוצאות. זה כמובן המצב האידיאלי (אם אפשר עם אקסטרה בצד להשקעה בזמן המשבר). גם אם העבודה מכסה רק 50% מההוצאות שלנו המשמעות היא קיצוץ משמעותי בסכום שאנחנו מושכים ובהתאמה הגדלה של ההסתברות להישרדות התיק.
מדוע אני חושב על תיק 100% מנייתי:

אני מכיר את הביקורות על תיק שמורכב מ100% מניות ואת הצורך בסיבולת סיכון גבוהה במיוחד. בנוסף ברור לי שאג"ח מקטין את הרגישות לסיכון רצף התשואות. אבל לטעמי אם סיבולת הסיכון מאפשרת את זה ואתם מאמצים אסטרטגיית משיכה דינמית ומוכנים לחזור לעבוד יש היגיון בבחירת תיק כזה. היסטורית זה התיק שהניב הכי הרבה תשואה ולכן הוא יאפשר לכם לצאת לפנסיה בהקדם האפשרי ולצבור כמות הון מקסימלית.

אחד החסרונות המשמעותים בתיק כזה הוא שהתנודתיות העזה שלו עשויה לאלץ אותי לחזור לעבוד בנקודות הבדיקה השנתיות. יתכן שהמשיכה השנתית שלי הייתה 4% מהתיק לפני שבוע והיום היא 8% מהתיק. האם אני צריך לחזור לעבוד? אין לי תשובה ברורה לסוגייה הזו וזה בעיני מינוס משמעותי באסטרטגייה הזו.

נקודה חשובה: אל תעצבו את תיק ההשקעות בהתאם למה שיביא אתכם לפנסיה מוקדמת אלא בהתאם לסיבולת הסיכון שלכם. זה נחמד שתיק מנייתי יאפשר לכם לפרוש קודם אבל אם המשמעות היא שאתם תמכרו בהפסד בנפילה הבאה זה לא עוזר לכם. תיק ההשקעות שלכם צריך להיות כזה שמאפשר לכם לישון טוב בלילה.

כאמור אני מציג כאן כמה שינויים משמעותים מאוד לחוק 4% בדמות תיק אגרסיבי של 100% מניות, התמודות עם סיכון רצף התשואות דרך חזרה לעבודה ו/או משיכה דינמית והקטנת אחוז המשיכה לאורך השנים כדי להתאים את אחוז המשיכה למוכנות שלי לחזור לעבוד בגילאים מאוחרים.

אשמח לשמוע מה דעתכם
 
נערך לאחרונה ב:
רוצה לפרט קצת? אם אני מבין נכון מוכנות לחזור לעבוד ו/או משיכה דינמית מהתיק מאפשרת אחוז משיכה גבוה יותר מהתיק באזור ה5%.
 
כאמור אני מציג כאן כמה שינויים משמעותים מאוד לחוק 4% בדמות תיק אגרסיבי של 100% מניות, התמודות עם סיכון רצף התשואות דרך חזרה לעבודה ו/או משיכה דינמית והקטנת אחוז המשיכה לאורך השנים כדי להתאים את אחוז המשיכה למוכנות שלי לחזור לעבוד בגילאים שונים.

אשמח לשמוע מה דעתכם
אם קיימת מוכנות להקטנת המשיכה או לחזרה לעבודה אז בהחלט אפשר לעשות הרבה דברים מעניינים.
אפשר אפילו לדייק את זה.
למשל להגיד "אני מוכן לצאת לפרישה שבה תהיה הסתברות של עד 30% של כישלון (כלומר שאצטרך לעבוד\להקטין משיכה). מהו שיעור המשיכה המתאים?" ולהשתמש במחשבונים וסימולציות כדי לחשב את זה.
נראה שהתעמקת הרבה בנושא, מפתיע שלא ציינת את זה.

אני יכול להגיד שאצלי זה דוקא עובד הפוך.
כלומר אני מעדיף לדחות את הפרישה כמה שצריך אבל לדעת שהיא תהיה, לפחות ע"פ נתונים היסטוריים, fail-safe, בלי צורך להקטין הוצאות או לחזור לעבוד בשום מצב.
 
נראה שהתעמקת הרבה בנושא, מפתיע שלא ציינת את זה.
תודה, זה המקור הבודד שהיה ברשימת מקורות שלי ושכחתי לעבור עליו :) אקרא אותו מחר. אה וואו עכשיו ראיתי שזה 60 פוסטים. אעבור על זה בחודש הקרוב :roll:
אני יכול להגיד שאצלי זה דוקא עובד הפוך.
כלומר אני מעדיף לדחות את הפרישה כמה שצריך אבל לדעת שהיא תהיה, לפחות ע"פ נתונים היסטוריים, fail-safe, בלי צורך להקטין הוצאות או לחזור לעבוד בשום מצב.
יש כאן בחירה בין ודאות של פרישה שדורשת הון גבוה יותר לבין פרישה מוקדמת יותר עם הסתברות לחזרה לעבודה.
 
רוצה לפרט קצת? אם אני מבין נכון מוכנות לחזור לעבוד ו/או משיכה דינמית מהתיק מאפשרת אחוז משיכה גבוה יותר מהתיק באזור ה5%.
מוכנות לחזור לעבודה זה לא פרישה, זה לא תמיד מתאפשר ואם כן אז אולי בשכר הרבה יותר נמוך ממה ששאתה מצפה.
ב4% יש סיכוי לא אפסי שיגמר הכסף. ב3% זה כן אפסי.
BETTER SAFE THAN SORRY
 
אקרא אותו מחר
תשריין לעצמך הרבה זמן, אבל אם אתה אוהב נתונים אתה תהנה.

בעיני יש כאן בחירה בין ודאות של פרישה שדורשת הון גבוה יותר לבין פרישה מוקדמת יותר עם הסתברות לחזרה לעבודה.
בדיוק. אצלי הבחירה היא בצד של ההון היותר גבוה אבל בהחלט יכול להבין מי שמעדיף את הצד השני של הבחירה.
 
תודה רבה על הפירוט, היה מעניין לקרוא אבל יש כמה דברים שהפריעו לי:
1. מוכנות לחזור לעבוד - אחרי 5-10 שנים מחוץ לשוק העבודה + משבר, לא בטוח שיהיה קל למצוא עבודה
2. פרישה של יותר מ-30 שנה, רלוונטית לאנשים מאוד מסוימים לדעתי. אלה שמוכנים לחיות בצמצום עד לסוף חייהם או כאלה שהסתדרו להם כל הכוכבים והצליחו להתברג לתפקיד מכניס במיוחד בגיל 21 וממש טובים במה שהם עושים.
3. שיפור איכות חיים בפרישה - ציינת שעשויים לאבד חלק מהרווחים אם בוחרים בחלק אגח גדול מהתיק וכך בעצם למנוע שיפור באורך החיים. לדעתי בפרישה פורשים מהכל, זה שלב להתסכל במראה ולומר זה מה שיש לי ועם זה אני אחייה ולא להמשיך לרדוף אחרי הכסף
4. בראייה שלי, כשמתים אין צורך בכסף, בגילאים מבוגרים לקראת סוף החיים זה ממש בסדר לאכול את התיק ושלא יצמח חזרה (כמובן שצריך לעשות את זה חכם ולא למשוך 10% כל שנה) - ירושה זה נחמד אבל קודם כל צריך לדאוג לעצמך

בנוסף פרישה מוקדמת ועצמאות כלכלית זה לא אומר שלא עובדים בכלל, זה פשוט מאפשר לך לעשות מה שאתה רוצה בקצב שלך. למשל הכרתי מישהו שהחברה שלו(תחום טכנולוגי) הוציאה אותו לפנסיה מוקדמת אז הוא ניצל את ההזדמנות ללמוד להיות קונדיטור בצרפת והמשיך לעבוד בזה ונהנה מכל רגע. או אמא של חבר שהחליטה שהיא עוזבת הכל והולכת להיות דיילת וגם ברקת שהיה ראש עיירת ירושלים וויתר על המשכורת בכנסת. לפעמים החופש זה פשוט לעבוד במה שרוצים בלי הלחץ הכלכלי
 
המאמר הזה קצת מדכא, למי שמתכנן משיכה של 3-4%.


והסבר,

מנסים בין השאר לטפל בהנחה שהייתה הטיה מכיוון שהמחקרים התעסקו רק עם השוק האמריקאי והשוק הזה היה ״בר מזל״ ולכן יש אפשרות שהוא לא מייצג טוב את מה שיהיה.
 
נערך לאחרונה ב:
המאמר הזה קצת מדכא, למי שמתכנן משיכה של 3-4%.


והסבר,

מנסים בין השאר לטפל בהנחה שהייתה הטיה מכיוון שהמחקרים התעסקו רק עם השוק האמריקאי והשוק הזה היה ״בר מזל״ ולכן יש אפשרות שהוא לא מייצג טוב את מה שיהיה.
אני מאמין שאפשר להתחיל לדבר על חוק המשיכה הבטוח במונחים של נגזרת (קצב השינוי) במקום להניח שהוא ערך קבוע ואז להתבאס כל כמה שנים כשהוא יורד.
מישהו צריך להרים את הכפפה, לאמוד את אחוז המשיכה בטוח כפונקציה של זמן ולעדכן את הנוסחאות בהתאם.
איפה הסטטיסטיקאים פה בפורום? :roll:
 
כדי לדעת כמה הון אתם צריכים ליציאה לעצמאות כלכלית בדקו מה ההוצאה השנתית שלכם וחלקו אותה ב4%. נניח שאתם מוציאים 12,000 בחודש. ההוצאה השנתית שלכם תהיה 12,000*12 כלומר 144,000 שקל. אם נחלק 144,000 ב4% נקבל:

144,000/0.04=3,600,000

אפילו אם עושים חשבון ראשוני, כדאי לקחת בחשבון שיש מס הכנסה .... זה משנה מאוד את הסכום הנדרש, במיוחד אם ״פורשים״ יחסית מוקדם. כדאי לקחת בחשבון שבגילאים שונים יש גם זכויות מס שונות - לדוגמא מגיל 60 ניתן לבקש מיסוי הכנסות משוק ההון לפי מדרגות מס הכנסה מה שנותן מדרגה של 10% ו-14% עד אזור ה-120,000 ש״ח בשנה ו-20% עד כמעט 200,000 ....

שים לב גם שבמחקר ה-4% המקורי בדקו מה הסיכוי שהתיק לא יגמר בחלוף 30 שנה, אבל יתכן שפרישה אפילו בגיל 55 תוביל ל״פנסיה״ של 40-45 שנים ואז האחוז שניתן למשוך על מנת לשרוד את התנודתיות של השווקים קרובה יותר ל-3.25-3.5% משיכה (ברוטו). כמו כן, יש מי שרוצים שהבדיקה תהיה לכך שהתיק לא יפחת מהסכום הנומינלי ההתחלתי מה שעוד יותר מוריד.

תקרא את המחקרים של Wade Pfau, שכיום מדבר על אחוז משיכה ״אינסופי״ של אזור ה-2.5%. בהצלחה!

כלל אצבע טוב לע״ד כבסיס לתכנון היא שעל כל מיליון ש״ח שיש לך בתיק ממוסה (בתיק של 60/40 מניות אג״ח או 70/30) סביר להניח שתוכל למשוך באופן אינסופי כ-0.2% בחודש שהם כ-2,000 ש״ח נטו -> 2.4% בשנה נטו ואם המס הוא 25% משיכה ברוטו של 3.2% שאמורה לעבוד.
 
אפילו אם עושים חשבון ראשוני, כדאי לקחת בחשבון שיש מס הכנסה .... זה משנה מאוד את הסכום הנדרש, במיוחד אם ״פורשים״ יחסית מוקדם. כדאי לקחת בחשבון שבגילאים שונים יש גם זכויות מס שונות - לדוגמא מגיל 60 ניתן לבקש מיסוי הכנסות משוק ההון לפי מדרגות מס הכנסה מה שנותן מדרגה של 10% ו-14% עד אזור ה-120,000 ש״ח בשנה ו-20% עד כמעט 200,000.
התייחסתי לזה. אני מניח מס ממוצע של כ15% דרך הטבות מס בגיל 60, שימוש בקרנות פנסייה מכירה מלאכותית בשכבות וכו'
שים לב גם שבמחקר ה-4% המקורי בדקו מה הסיכוי שהתיק לא יגמר בחלוף 30 שנה, אבל יתכן שפרישה אפילו בגיל 55 תוביל ל״פנסיה״ של 40-45 שנים ואז האחוז שניתן למשוך על מנת לשרוד את התנודתיות של השווקים קרובה יותר ל-3.25-3.5% משיכה (ברוטו). כמו כן, יש מי שרוצים שהבדיקה תהיה לכך שהתיק לא יפחת מהסכום הנומינלי ההתחלתי מה שעוד יותר מוריד.
התייחסתי גם לזה. זו אחת הביקורת בנוגע למחקר טרינטי שמנמיכה דרמטית את הישרדות התיק. אסטרטגיית משיכה דינמית עוזרת להתמודד עם הסיכון הזה
תקרא את המחקרים של Wade Pfau, שכיום מדבר על אחוז משיכה ״אינסופי״ של אזור ה-2.5%. בהצלחה!
יש לך לינק?
כלל אצבע טוב לע״ד כבסיס לתכנון היא שעל כל מיליון ש״ח שיש לך בתיק ממוסה (בתיק של 60/40 מניות אג״ח או 70/30) סביר להניח שתוכל למשוך באופן אינסופי כ-0.2% בחודש שהם כ-2,000 ש״ח נטו -> 2.4% בשנה נטו ואם המס הוא 25% משיכה ברוטו של 3.2% שאמורה לעבוד.
לדעתי אם לאדם יש את סיבולת הסיכון המתאימה יותר הגיוני ללכת על תיק של 100% מניות. כפי שכתבתי זה מאפשר אחוז משיכה גבוה יותר אם מוכנים לקצץ בהוצאות / לחזור לעבוד בזמני משבר.
 
התייחסתי לזה

כל אחד והתכנון שלו. אתה חייב לתכנן לפי הנסיבות הספציפיות שלך.
יש לך לינק?

ד״ר גוגל. יש לבחור מאמרים וספרים ואתר משלו, לא חסר חומר. חלקו לא רלוונטי לנו אבל חלקו כן. בעיקר אצל האמריקאים ביטוח לאומי משמעותי יותר כ״חסכון״ בגיל מבוגר יותר אבל מצד שני נושא ביטוח הבריאות והביטוח הסיעודי עולה הרבה יותר ...
לדעתי אם לאדם יש את סיבולת הסיכון המתאימה יותר הגיוני ללכת על תיק של 100% מניות. כפי שכתבתי זה מאפשר אחוז משיכה גבוה יותר אם מוכנים לקצץ בהוצאות / לחזור לעבוד בזמני משבר.

להסתכל על דברים רק דרך סיבולת סיכון איננה הסתכלות מלאה - מה המטרות שלך? מה האחריות שיש לך? מה אתה רוצה להשאיר לדורות באים / לתרום לצדקה?

הספרים של Pfau יתנו לך דרך יותר מסודרת לחשוב על חלק מהשאלות - שים לב שיש לו כמה ספרים סביב הנושאים של פרישה:

https://www.amazon.com/Books-Wade-D-Pfau/s?rh=n:283155,p_27:Wade+D+Pfau

יתכן שבאמת 100% מניות יעבוד עבורך, אבל רק אתה יכול לדעת זאת, ורק אחרי שתגדיר מה בדיוק הנכסים שלך צריכים לאפשר לך להשיג מבחינת מטרות.

כדוגמא - לפני כעשור קרוב ביקש סיוע עם השקעת חלק מנכסיו. הפנסיות שלו כיסו בערך פי 2 מהצריכה השוטפת שלו והצטבר לו סכום. אחרי שעברנו יחד תהליך שבו ראינו שזה סכום שבכוונתו להוריש לנכדיו ושמבחינתו הוא ״מוותר עליו״ ולעולם לא יגע בו ושזה לא יסכן מטרות אחרות שהיו לו כמו לטייל כל עוד הוא מסוגל, היה ניתן לבנות את ההשקעה מבחינת הדרך וכו׳ כך שתתן לנכדיו את התשואה נטו הטובה ביותר 20 שנה מאוחר יותר.

אל תהיה פטיש שרואה רק מסמרים. לכל מכלול נסיבות צריך לבנות תוכנית השקעות ולכן יש אנשי מקצוע שעוסקים בכך - הן בבניית התכנית והן ביישומה. לדעתי יש בפורום כמה אנשים שהם Certified Financial Planners רק שצריך לוודא שהעצות שלהן יעילות מבחינת מיסוי ישראלי.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
נ כמה כסף צריך חוסך לפנסיה בהתאם לגילו פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10
E איך מתמחרים כמה כסף אני צריך לגבות מהלקוח עבור דלק? אוף טופיק 10
איש ירח מי צריך ללמד את הילדים שלכם על כסף דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 65
Y חדר כושר צריך להחזיר לי כסף בשל ביטול מנוי אבל דורש פרטי חשבון בנק צרכנות פיננסית 4
R כמה כסף צריך בשביל הכנסה פסיבית של 8000 שקל בחודש פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 29
N כסף בעו"ש צרכנות פיננסית 49
קפיטליסט_מרושע המלצה: "כסף קטן" - ספרוני חינוך פיננסי לילדים של בנק ישראל התפתחות אישית 0
א דרכים להרוויח יותר כסף מעבודה כשכיר יזמות והגדלת הכנסות 11
ש.ב. סגירת כסף לילדים - חלוקה שווה אוף טופיק 43
A עזרה בהבנת עסקאות וזמינות כסף בIB שוק ההון 1
N משיכת כסף מ-IB שלא דרך IBAN - אפשרי? שוק ההון 6
ג'וני לנד איך למוכר הנעלים יש כסף לקנות עגבניות? אוף טופיק 4
edangz משיכת כסף מחשבון הIB שוק ההון 12
B כסף בקופ"ג שמיועד לדירה בעוד שנה. לאיזה מסלול להעביר? צרכנות פיננסית 1
B כסף בקופ"ג שמיועד לדירה בעוד שנה. לאיזה מסלול לעבור בינתיים? צרכנות פיננסית 0
B העברת כסף מ IB לצורך תשלום צרכנות פיננסית 6
C כסף נזיל בעו״ש בבית השקעות שוק ההון 1
S משיכת כסף בנסיבות משמחות - באיזה צורה? צרכנות פיננסית 7
A מה לדעתכם הכי כדאי לעשות עם כסף זמין היום? עסקה או סגירת חובות? נדל"ן 4
M כמה נפשות אתם, וכמה כסף בממוצע אתם מוציאים בשנה על חופשות בארץ ובחו"ל? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 43
ה אשמח לקבל המלצות איך להעביר כסף משכירות באנגליה (חברת ניהול) לחשבון בנק בארץ, תודה! פוסטים מאיכות נמוכה 0
S כסף בעו״ש שוק ההון 3
O התלבטות לאן לנתב כסף פנוי כל חודש שוק ההון 5
S רגע לפני מעבר ל-IRA התיעצות אחרונה - האם לנייד כסף מקרן הפנסיה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
A מס על משיכת כסף מקרן מחקה מדד מיסים 9
סנופקין מחפש עצה: כסף ממניות לסגירת מסלול פריים? נדל"ן 16
ר עצה לגבי התנהלות עם כסף בעוש/תיק ניע/משכורת נמוכה פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 8
ר איך להבין לכמה כסף אני זקוקה בחודש? שוק ההון 19
Gun איך לחסוך כסף בתור בן 18 שגר לבד (לפני הצבא?) מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 23
A העברת כסף לחו"ל עבור תשלום לפרילנסרים - איך הכי כדאי? צרכנות פיננסית 0
M העברת כסף מישראל לארה"ב לקרוב משפחה מדרגה ראשונה צרכנות פיננסית 5
C IB - ריבית על כסף בחשבון שוק ההון 9
M בנק דיסקונט לא מקבל העברות קריפטו מחלפנים מאושרים של כסף שעבר בBittrex? פוסטים מאיכות נמוכה 3
א משכנתא-האם למשוך ממסלול פריים או לשחרר כסף מקופות? שוק ההון 0
שמירה על ערך כסף לאזרח אמריקאי צרכנות פיננסית 0
א משכנתא- האם למשוך ממסלול פריים או לשחרר כסף מקופות? נדל"ן 28
S איך ניתן לשלם עם כסף בWISE עבור טיסה עם RYANAIR? צרכנות פיננסית 0
B למה קיבלתי כסף ממס הכנסה? מיסים 8
א השקעת כסף מחשבון אמריקאי בארה"ב שוק ההון 10
M רכישת אופציות מבלי להוציא כסף - equitybee ודומיהן צרכנות פיננסית 12
M דילמת חיי - חוויה סטודנטיאלית או התקדמות מקצועית וחיסכון של כסף? התפתחות אישית 44
A עיתוי העברת כסף לחו"ל - מה השיקולים? שוק ההון 1
א חשבון וייז - לא מבין איך מעבירים אליו כסף מהארץ פוסטים מאיכות נמוכה 9
M העברת כסף לארה"ב (סכומים קטנים) צרכנות פיננסית 2
נ מהיכן למשוך כסף, קג"ל או תיק השקעות? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
L גרמניה לכמה חודשים, איך מסתדרים עם כסף וחסכון בעמלות? צרכנות פיננסית 2
O משיכת כסף מBinance השקעות אלטרנטיביות 4
י פיזור סכום כסף גדול בפקדון שוק ההון 3
M כסף בצבירת פנסיה לאחר פטירה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
G העברת כסף לשוואב צרכנות פיננסית 3

נושאים דומים

Back
למעלה