• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

הנזק במינימליזם ואנטי-צרכנות, בראייה רחבה

noam23

משתמש רגיל
הצטרף ב
17/10/16
הודעות
712
דירוג
610
שלום לכולם,

כמה הגיגים שבא לי לפרוק אחרי שקראתי קצת את הבלוג והפורום (שללא ספק מכילים גם אינפורמציה חשובה בנושאים כלכליים, ושאפו ליוצרת האתר ולכותבים).

אני חושב שגם מי שדוגל במינימליזם ובאנטי-צרכנות, עדיין מעוניין להנות מחידושי הקידמה הטכנולוגית.

מי לא רוצה תחבורה ציבורית יעילה, זמינה, שקטה, בטוחה, זולה, ולא מזהמת, שבאמת תסיר את הצורך ברכב פרטי (כמו זו למשל שניתן לספק ע"י שימוש ברכבים חשמליים אוטונומיים, המופעלים ע"י תחנות כוח המשתמשות באנרגיית השמש בלבד)?

מי לא רוצה טיפולים רפואיים חדשניים, כנגד אינספור מחלות, שיאפשרו להיות בריאים ומתפקדים בכל גיל?

מי לא רוצה מזון בריא שעבר את כל הבדיקות הראויות, ומגודל תוך שמירה על ערכים סביבתיים ואתיים (אני משוכנע שגם יוצרת האתר, במידה ותאלץ "להפוך המבורגרים במרץ" לאחר משבר עולמי שיאלץ אותה לחזור לעבוד, תעדיף להפוך המבורגרים שנוצרו מתאי גזע במעבדה, ולא המבורגרים זהים להם מכל בחינה, רק שהגיעו לאחר התעללות ושחיטת פרות)? מי לא רוצה לראות צמצום של עוני ושל העדר השכלה?

אני משוכנע שגם אלו כאן הדוגלים במינימליזם ובאנטי-צרכנות, אפילו הקיצוניים ביותר (כגון יוצרת האתר) היו רוצים להמשיך לראות התקדמויות בכל התחומים הללו.

העניין הוא, שההתקדמויות בכל התחומים הללו דורשים את המשך התפתחות הטכנולוגיה. התפתחות הטכנולוגיה דורשת המון כסף.

מהיכן מגיע הכסף להמשיך ולפתח את הטכנולוגיה (כדוגמת מעבדי המחשב שנמצאים בבסיס של הכל)?

מהצרכנים!


אותם צרכנים שהאתר הזה כה בז להם, אלו שקונים סמארטפונים, ואייפדים וטלוויזיות ורכבים ועוד. אלו שיוצאים לחופשות וקונים במסעדות (ומעשירים את קופת נותני השירות, שכתוצאה מכך גם הם יכולים לרכוש טכנולוגיה). אלו האנשים שבכספם מאפשרים לגלגלי הקידמה לנוע קדימה, אלו האנשים שבזכותם למחלקות ה- R&D יש כסף.

ההתכנסות של האדם בתוך דירתו הקטנה, תוך ויתור ככל האפשר על צרכנות, פשוט פוגע בהתקדמות הטכנולוגית של העולם, וכתוצאה מכך יעכב פיתוחים חשובים מאוד שכולנו, כולל הדוגלים באנטי-צרכנות, מאוד רוצים שיגיעו.

כעת, כל אדם זכותו שיעשה מה שברוחו (כל עוד לא עובר על החוק). וגם ברור שאנטי-צרכנות היא תופעה שולית בזמן הזה שלא באמת יכולה להשפיע גלובלית כל עוד נשארת תופעה שולית, אך חשוב להבין מהן ההשלכות הרחבות יותר של בחירה בדרך חיים מסוימת, ושל הטפה ציבורית לדרך חיים מסוימת.

חשוב לי לסיים את הפוסט הזה ולהגיד שכמובן האלטרנטיבה של אנטי-צרכנות לא חייבת בהכרח להיות צרכנות חסרת אחריות, שמכניסה לחובות ולהתנהלות כלכלית מסוכנת. יש גם את מצבי ביניים הבריאים, לאדם ולהמשך הקידמה האנושית.

ובכל זאת אוסיף עוד משפט כדי לגעת בחדות בנקודה שמפריעה לי:
יש לי בעיה עקרונית עם התפיסה של אדם שקונה (וממליץ לכולם לקנות) ביטוח רפואי שמכסה תרופות חדשניות שאינן בסל, אך בהתנהלותו האישית (שמצמצמת משאבים למחלקות המחקר ופיתוח) פוגע ביכולת של תרופות חדשות כאלו להיווצר מלכתחילה.
 
נערך לאחרונה ב:
השתכנעתי, מחר אני מתקשר לבנק (וגם זה רק כי היום הוא סגור) כדי למכור את כל הרבה מאוד השקלים שאני משקיע בחברות טכנולוגיה, ביו-רפואה, אנרגיה ותחבורה, ואצא לפוצץ אותם על רביולי מפונפן של משה שגב, חליפות יוקרה מכיכר המדינה, וחופשות בטן-גב ברודוס. מה לא עושים בשביל "להמשיך ולפתח את הטכנולוגיה".
 
עש לילה,

למרות שניסית לעשות צחוק, מה שאולי אינך מבין עד הסוף הוא, שהכסף שתעביר מחברות הטכנולוגיה, ביו רפואה וכו', לכיוון של רביולי מפונפן, חליפות יוקרה וכו', יחזור אליהן בסופו של דבר (אולי לא כולו, אך חלק ניכר). הנקודה היותר חשובה היא, כמה כסף אתה מרוויח וכמה כסף אתה מוציא. אם בנאדם מרוויח 20 אלף ש"ח ומוציא את כולו על צרכנות, הוא תורם להתפתחות הטכנולוגית הרבה יותר מאשר אדם שהצליח להגיע לאיזון תוך התקיימות מ 3000 ש"ח לחודש (כאשר תיק ההשקעות שמאפשר לו את ההתקיימות הזו, הוא תיק מפוזר לגמרי, כשחלק גדול ממנו מושקע גם בזהב). התנהלות כזו תורמת לקיפאון, ולא לצמיחה ולהתפתחות. באמת קשה להבין את זה?
 
אדם שליו,

שני הלינקים שצירפת, לא עונים על הטענה שלי.

הטענה שלי (בצורתה הפשוטה ביותר) היא שאם חברת סאמסונג או חברת אינטל מוכרת פחות מוצרים, היא מקבלת פחות כסף (למה היא מוכרת פחות מוצרים, כי אנשים החליטו לא לעבוד, ולחיות אורח חיים מינימליסטי, אנטי-צרכני, ולשם כך אינם צריכים יותר מ- 3000 ש"ח לחודש, ותיק ההשקעות שלהם מתוכנן גם למשיכת סכום חודשי זה ולא יותר). אם היא מקבלת פחות כסף, יש לה פחות כסף ומוטיבציה להשקיע ב R&D, ואם היא משקיעה פחות ב R&D, זה מאט את התפתחות הטכנולוגיה, ולכן הרבה דברים שאני ואתה רוצים, יתעכבו. זו מהות הטיעון.

הנקודה היא שאי אפשר להחזיק את החבל משני קצותיו. אתם רוצים לא לעבוד ולחיות באורך חיים מינימליסטי ואנטי-צרכני, במידה ורבים ינהגו כמוכם, תהיה האטה בהתפתחות הטכנולוגיה.
 
אז סמסונג ואינטל יתחילו לפתח רק מוצרים שבאמת מועילים לנו לצרכנים מינימליסטיים, ולא ייצרו כל כך הרבה מוצרים גרועים שלא מחזיקים מעמד.
וכל האנשים שעובדים כיום במשרות שלא תורמות כלל לקידמה כמו עובדי בתי הקפה, ילכו לעבוד במקומות אחרים שיש סיכוי שכן תורמים לקידמה.
בקיצור - אני לא מודאג.
 
תראה...
אם הייתי יכול לחיות בכיף ולהוציא 20K בחודש על צריכה וכד' הייתי עושה את זה בשמחה.

אבל לא בא לי לעבוד 10-12 שעות בלתכנת קקה משעמם, בשביל שאני אוכל להרשות לעצמי כל מיני שטויות שאני לא באמת צריך, ולא מסבות לי משהו מעבר לשעשוע חולף.
 
שירבי,
זה לא יכול להסתכם בכך שסמסונג ואינטל יפתחו רק מוצרים שמועילים לצרכנים מינימליסטיים, כי הכסף שאתם יכולים להשקיע (במידה ואתם רוצים להתקיים באופן מינימליסטי של 3000 ש"ח לחודש) הוא זעום, ויפגע בהמשך הפיתוחים. הקמת מפעל לפיתוח מעבדי 10nm או 7nm בהמשך זו השקעה דמיונית, הסכום אדירים, והאפשרות לכך מתקבלת רק בזכות כל אותם צרכנים שמתפוצצים על מכשירי אייפון ואייפד ושאר "שטויות" כהגדרת האתר הזה. הם אלו שמביאים את רוב הכסף ל R&D, בעוד אנשים שבוחרים שלא לעבוד, ולחיות מינימסלטית מ 3000 ש"ח לחודש, לא יכולים לתרום הרבה ממילא.
 
בינימין ויליארד,

מקבל את טענתך, מה שאני אומר זה שאם הרבה יפעלו כמוך, יהיו לכך השלכות בנושא התפתחות הטכנולוגיה. אין מה לעשות, כשכולם עובדים קשה, הטכנולוגיה מתפתחת מהר יותר מאשר שמחפשים לעבוד את המינימום ולהתקיים מהמינימום.
 
עש לילה,

למרות שניסית לעשות צחוק, מה שאולי אינך מבין עד הסוף הוא, שהכסף שתעביר מחברות הטכנולוגיה, ביו רפואה וכו', לכיוון של רביולי מפונפן, חליפות יוקרה וכו', יחזור אליהן בסופו של דבר (אולי לא כולו, אך חלק ניכר). הנקודה היותר חשובה היא, כמה כסף אתה מרוויח וכמה כסף אתה מוציא. אם בנאדם מרוויח 20 אלף ש"ח ומוציא את כולו על צרכנות, הוא תורם להתפתחות הטכנולוגית הרבה יותר מאשר אדם שהצליח להגיע לאיזון תוך התקיימות מ 3000 ש"ח לחודש (כאשר תיק ההשקעות שמאפשר לו את ההתקיימות הזו, הוא תיק מפוזר לגמרי, כשחלק גדול ממנו מושקע גם בזהב). התנהלות כזו תורמת לקיפאון, ולא לצמיחה ולהתפתחות. באמת קשה להבין את זה?
צריך לעשות הבחנה בין אידאליסט לבין ריאליסט. אני ריאליסטי.
אם אקנה אייפון חדש כל שנה, אייפון 8,9...15 או מסך LG 40, 50, 60, 100 אינץ' או מכונית חשמלית מבית טסלה אכלתי את הפנסיה שלי. האם אפל או האדון מאסק יתמכו בנו לעת זיקנה?
לעומת זאת אם אקנה מנייה של אפל או כל חברה אחרת אני עושה טוב לביתי וגם משלם מס רווחי הון שזה גבוהה ממע"ם ועוזר לכלכלת המדינה...
 
בינימין ויליארד,

מקבל את טענתך, מה שאני אומר זה שאם הרבה יפעלו כמוך, יהיו לכך השלכות בנושא התפתחות הטכנולוגיה. אין מה לעשות, כשכולם עובדים קשה, הטכנולוגיה מתפתחת מהר יותר מאשר שמחפשים לעבוד את המינימום ולהתקיים מהמינימום.
למה אתה מניח שהתפתחות טכנולוגית זה משהו חיובי?
 
טוב לי עם העולם שלנו היום. מה שאני לא יודע או מכיר, לא חסר לי (ignorance is bliss). יכול להיות שאם כולנו נעבוד כמו חמורים כל החיים ונבזבז מספיק כסף על החברות הנכונות, תהיה איזו פריצת דרך טכנולוגית מדהימה שתשנה את החיים שלנו מהקצה אל הקצה. ויכול להיות שלא. אני מעדיף להסתפק במה שיש, לעבוד את המינימום ההכרחי ובשאר הזמן לבלות ולהנות. לבזבז כמה שפחות ולחסוך כמה שיותר כדי לעבוד כמה שפחות. העולם שאנחנו חיים בו היום לא כל כך נורא ואין לי שום בעיה מוסרית להוריש אותו כפי שהוא לילדיי (למעט ענייני אנרגיה והתחממות גלובאלית, מסכים, אבל צרכנות מוגזמת היא ההיפך מהפיתרון לכך). להיפך, אני חושב שייטב להם יותר אם יהיו להם הורים פנויים ומעורבים ומאושרים ולא כאלה שעובדים 60 שעות בשבוע כדי לממן את המכוניות והבית הגדול והעוזרת והמטפלת, וזה יהפוך אותם לאנשים הרבה יותר מאושרים מאשר ההבטחה שכשהם יהיו גדולים יהיה להם אייפון גרסה 20 עם מעבד 2 ננומטר של אינטל.
 
קמת מפעל לפיתוח מעבדי 10nm או 7nm בהמשך זו השקעה דמיונית, הסכום אדירים, והאפשרות לכך מתקבלת רק בזכות כל אותם צרכנים שמתפוצצים על מכשירי אייפון ואייפד ושאר "שטויות" כהגדרת האתר הזה.
אתה רוצה להגיד שאשכרה אתה הולך וקונה גאדג'טים כדי לתמוך בחברות האלו? כאילו, אתה מרגיש אידיאליסט?
 
באמת קשה להבין את זה?
אתה טועה.
אני אוסיף ואומר, אני מעדיף חברה פחות צרכנית שמייצרת פחות אשפה וזיהום בכלל.
מה שאתה מציע לא רק ישרוף את הזמן שלי על חשבון משפחתי, אלא, גם יזהם את העולם פי כמה יותר.
 
נערך לאחרונה ב:
אם בנאדם מרוויח 20 אלף ש"ח ומוציא את כולו על צרכנות, הוא תורם להתופתחות הטכנולוגית הרבה יותר מאשר אדם שהצליח להגיע לאיזון תוך התקיימות מ 3000 ש"ח לחודש (כאשר תיק ההשקעות שמאפשר לו את ההתקיימות הזו, הוא תיק מפוזר לגמרי, כשחלק גדול ממנו מושקע גם בזהב). התנהלות כזו תורמת לקיפאון, ולא לצמיחה ולהתפתחות. באמת קשה להבין את זה?
למען הדיון... נניח ואתה צודק ואדם שמוציא את כל כספו בחודש על צרכנות תורם להתפתחות הטכנולוגית יותר מ"מינימליסט"...
האם אתה יודע להגיד כמה כסף ממה שהוא מוציא הולך למיסים?
האם אתה יודע לומר מה יקרה לאדם שכזה, ביום בו יפוטר מהעבודה?
ההתנהלות החסכנית מובילה לקיפאון? פנה לממשלה.
האזרח הקטן, גם זה שלא מינימליסט, זה שבוכה שלוקחים לו/ אוכלים לו/ שותים לו, עדיין מנסה לחסוך ולמצוא איך לגמור את החודש, שוב כי המיסים.
 
מילת הקסם כאן זה איזון, ניתן להתנהל באופן אחראי מהבחינה הצרכנית מתוך מטרה לחסוך ולהשקיע, לא חייבים לקחת את זה לצד הקיצוני.
מבחינת סדרי העדיפויות, צריך שתהיה העדפה למצב האישי של כל אחד מאיתנו ולא למצב חברות הטכנולגיה, כי אם אנחנו לא נדאג לעצמנו אף אחד לא ידאג לנו, ובוודאי לא חברות הטכנולוגיה המובילות.
 
מה שמדאיג אותך זה שלא יהיה לחברות מספיק כסף או מספיק מוטיבציה?

לגבי כסף שמגיע לחברה, למה השקעה ישירה במניות היא פחות אפקטיבית?

לכן הרבה דברים שאני ואתה רוצים, יתעכבו
לגבי מוטיבציה, זה אמור לגרום לדברים להתפתח הרבה יותר מהר וטוב, כי יקנו רק דברים איכותיים מאד, ולא רק שיפורים קטנטנים- רוצים שנקנה? תשפרו הרבה יותר מהר.
 
@noam23 יש לי פתרון מעולה בשבילך - אג"ח קונצרני.
כך גם אתה שומר על כספך (יחסית לצריכה) וגם תומך בטכנולוגיה. אם כולם ינהגו כמוך, עלות גיוס ההון של חברות הטכנולוגיה תהיה נמוכה מאד (אפילו יחסית לעלות האפסית היום), והן יוכלו להשקיע בפיתוח אינספור אייפונים שמכינים רביולי.
דרך אחרת היא להשקיע במה שחשוב. מי שחושב שאייפון חדיש הוא לא דבר חשוב ממילא לא רואה את האסון אם ייצאו פחות אייפונים חדשים לשוק (מה שקראת התקדמות טכנולוגית). העברת ההשקעות לחברות תרופות וכד' תשרת את המטרה.
 
למען הדיון... נניח ואתה צודק ואדם שמוציא את כל כספו בחודש על צרכנות תורם להתפתחות הטכנולוגית יותר מ"מינימליסט"...
האם אתה יודע להגיד כמה כסף ממה שהוא מוציא הולך למיסים?
האם אתה יודע לומר מה יקרה לאדם שכזה, ביום בו יפוטר מהעבודה?
ההתנהלות החסכנית מובילה לקיפאון? פנה לממשלה.
האזרח הקטן, גם זה שלא מינימליסט, זה שבוכה שלוקחים לו/ אוכלים לו/ שותים לו, עדיין מנסה לחסוך ולמצוא איך לגמור את החודש, שוב כי המיסים.
נגעת בביטוי שמאוד שנוא עלי - "האזרח הקטן".
אני, ולדעתי רוב הגולשים בפורום הזה, לא חושבים שהם "אזרחים קטנים"
זה ביטוי עתיק יומין מאז ימי מפאי שהגיע זמנו להמחק מהלקסיקון העברי, ולאחר מכן הוסיפו גם את "האזרח מהשורה"
אני לא מהשורה ובטח לא קטן.
אני וכולנו - משלמי מיסים שווי זכויות ומשלמי המשכורת לקברניטי המדינה ולא "אזרחים קטנים".

 
נערך לאחרונה ב:
@אנא-אל ,
תתחדשי על האווטר החדש שלך.
 
Back
למעלה