קודם כל אני מסכים איתך שהמניה, אחרי העליות, לא מתמחרת סיכוי גבוה לכישלון. מהבחינה הזאת, התזמון של הדיון הזה לא עובד לטובתי. אני קניתי את המניות שלי בקיץ באיזור ה-220, קניה שהיה לי בה ביטחון גבוה מאוד (הפוזיציה הכי גדולה בתיק). היום כשהמניה ב-517, למרות החדשות הטובות שהיו מהקיץ ועד עכשיו (והיו לא מעט), אין ספק שיחס הסיכון/סיכוי הוא לא אטרקטיבי כפי שהיה.
אני רואה שאנחנו חוזרים להשוואה של מרצדס ובמוו, אז נראה לי שמשהו פרודוקטיבי שאני יכול להציע לדיון הזה כמישהו שכן מאמין בעתיד של החברה, זה למנות מספר סיבות שבגינן טסלה עלולה להנות מרווחיות שמרצדס ובמוו, בימים היפים שלהן, יכלו רק לחלום עליה.
1. מכירה ישירה לצרכן. מרצדס ובמוו מוכרות את המכוניות שלהן דרך רשת דילרים, שזה אומר שהדילר מתחלק איתן ברווח. טסלה מוכרת את הרכבים שלה במודל של שיווק ישיר. כיום החברה אינה רווחית אך כפי שאמרנו השוק צופה עתיד. אם החברה תהיה רווחית, היא תשמור את כל רווחי המכירה לעצמה, בניגוד למרצדס ובמוו. זה יתרון אדיר.
2. רשת טעינה. כשאתה קונה היום רכב, אתה מתדלק אותו בתחנת דלק. כשאתה קונה רכב של טסלה, אתה מטעין אותו בבית ובעמדות טעינה של טסלה (בתשלום). ככל שיהיו יותר רכבים, עמדות הטעינה יעבדו בתפוקה גבוהה יותר. לאחרונה טסלה העלו את מחירי הטעינה. בטווח של כמה שנים, זאת יכולה להיות יחידת רווח.
3. טסלה מוכרת רכבים במחירי יוקרה, אך מגיעה לשוק גדול יותר משוק היוקרה. בין המכוניות הנפוצות שאנשים מביאים לטרייד אין בארה"ב תמורת המודל 3
נמצאות טויוטה קאמרי, הונדה סיוויק ומאזדה 3. זאת תופעה שלא מתרחשת עם מותגי יוקרה אחרים. מדוע זה קורה? עלות האחזקה הכוללת של טסלה על טווח של 5 שנים פלוס היא לא גבוהה מזאת של הרכבים העממיים הללו, למרות המחיר היקר יותר של הרכב עצמו. זאת בזכות חיסכון ניכר בדלק ותחזוקה, ושימור ערך עדיף בשוק היד שניה (מפתיע אך זה המצב). בזכות התכונות הללו, טסלה מביאה את מעמד הביניים להוציא יותר על רכב, וזה כבר קיבל שם: The Tesla Stretch.
4. מכירה של שירותים נלווים. לדוגמה, מי שרוצה שהטסלה שלו תהיה מחוברת לאינטרנט בכל מקום, משלם היום 10 דולר בחודש. בנוסף, טסלה מציעה היום ביטוח בארה"ב (בעזרת צד שלישי שלוקח את הסיכון הביטוחי). בזכות הקשר הישיר עם הצרכן, היא תוכל בעתיד להציע שירותים נוספים, כולל אפליקציות תוכנה.
5. שדרוגי תוכנה מהאוויר: כל מי שקונה את המודל 3 יכול לקנות חבילת תוכנה לנסיעה אוטונומית במחיר של 7 אלף דולר. מי שבוחר לא לעשות זאת במועד הקניה, יכול לשדרג בכל שלב בהמשך. בחודש דצמבר, טסלה הציעה עדכון תוכנה בתשלום לרכבי המודל 3 שמשפר את תאוצת הרכב באופן משמעותי. המחיר של שדרוג התוכנה הזה הוא 2000 דולר. העלות השולית של טסלה למסירה של עדכון התוכנה הזה לכל מי שבוחר בכך היא אפס. זה דבר שלא קיים בתעשיית הרכב.
6. הובלה טכנולוגית. שוק הרכב כמו שאנחנו מכירים אותו היום הוא תחרותי בטירוף, שכן מדובר בטכנולוגיה בוגרת, בת יותר ממאה שנה, ולכן לאף חברה כבר לא נותר יתרון טכנולוגי אמיתי. הרכב החשמלי בנוי על טכנולוגיה שונה בתכלית, וטסלה מראה בכל דרך אפשרית שהיא המובילה הטכנולוגית, עם יתרון ניכר על המתחרות. מדברים על המתחרים כבר שנים, אבל בינתיים הפער לא נסגר, כי טסלה לא עומדת במקום. נתח השוק של מרצדס לדוגמה עומד היום על 2.76% מהרכבים הנמכרים בעולם. מה אם היתרון הטכנולוגי של טסלה מאפשר לה ללכוד 10% משוק הרכב העתידי? או 15%?
7. טסלה לא מוציאה כסף על שיווק. ב-2018, מרצדס הוציאה 689 מליון דולר רק על פרסומות בארה"ב.
8. בנוסף לעסק הרכב, לטסלה יש עסק אנרגיה צומח עם עתיד מבטיח מאוד, במיוחד בתחום של Utility Battery. בראייה ארוכת טווח, זה יכול להיות עסק גדול מאוד.
זה מה שעולה לי כרגע, אני מאמין שיש עוד. שוב, אני לא בא לומר שמחיר המניה כפי שהוא כיום מייצג נכונה את הסיכונים והסיכויים. אני רק אומר שלא בהכרח הייתי משתמש במרצדס או במוו כתקרה למה שטסלה יכולה להרוויח, כי יש הבדלים גדולים מאוד.