• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

טיפים לבניית תיק השקעות

ארי1

משתמש רשום
הצטרף ב
29/5/15
הודעות
16
דירוג
33
מזה מספר שנים אני מתפרנס אך ורק מהשקעות פסיביות בשוק ההון. יש לי השכלה רלוונטית (קורסי כלכלה וחשבונאות) וכן ידע רב וניסיון שצברתי בתחום. למען הסר ספק - אינני עוסק בייעוץ השקעות בכל דרך שהיא. ומטרתי בפוסט הזה היא פילנטרופית לחלוטין, לסייע בידי אנשים להשקיע את כספם באופן חכם.

ראשית אציין שלעניות דעתי, תיק השקעות אופטימלי לאדם הלא מקצועי הוא תיק השקעות מבוזר המנוהל ע"י אנשי מקצוע ולכן תיק ההשקעות האידיאלי לטווח הארוך הוא פוליסת חסכון במסלול כללי שמוצעת ע"י בתי השקעות רבים, ושתשואתה זהה לתשואת הפנסיה/גמל במסלול כללי. וזאת בתנאי שדמי הניהול סבירים וההשקעה היא אכן לטווח ארוך. בין היתרונות ניתן למנות: יתרונות מיסוי, אפשרות לשנות מסלולי השקעה, השקעה בנכנסים לא סחירים, פיזור נכסים, פיזור גאוגרפי, חשיפה למט"ח, השתתפות בהנפקות של מניות ואג"ח, גידור סיכונים ועוד.

בניהול תיק השקעות עצמאי, להלן תובנות שלי:

1. זהב איננו השקעה ראויה לטווח ארוך. זהב הינו סחורה שאיננה מספקת ריבית/דיבידנד. ניתן להשקיע בסחורות בתקופות מסוימות, ואולם מכיוון שלאדם הלא-מקצועי קשה לתזמן השקעות אלה, עדיף להימנע מהם לגמרי.

2. ישנם אגחים קונצרניים רבים, במיוחד הלא מדורגים והלא ממונפים, אשר אינם מקבלים את ההערכה הראויה. נוצר כאן עוות שוק, כאשר התשואה על אגחים אלה גבוהה במיוחד והסיכון מאד נמוך. ניתן לדעתי להכות את תשואת השוק ע"י מתן משקל יתר לאגחים אלו על חשבון אגחים ממשלתיים המספקים תשואה נמוכה.

3. ישנם הזדמנויות רבות ומעניינות דוקא באגחים בעלי סיכון גבוה. ואולם כאן נדרש ידע וניסיון רב כדי לבחור בצורה סלקטיבית את האגחים המתאימים ולתזמן את הקניה ומכירה בהתאם.

4. קרנות נאמנות ללא עמלת קניה-מכירה הם מכשיר ההשקעה המועדף עלי בגלל הסיבות הבאות:
a. אפשר לבצע שינויים בתיק מבלי לספוג עמלות קניה ומכירה (בנגוד לתעודות סל וקרנות מחקות)
b. אין הפרשים בין שער קנייה ומכירה (בניגוד לתעודות סל)
c. בבחירה נכונה של קרנות נאמנות לפי מדדי תשואה, שארפ, סטיית תקן, דמי ניהול ופרמטרים נוספים – יש תמורה נאותה לדמי הניהול. דמי הניהול שאני מוכן לשלם נעים לרב בין חצי אחוז עד אחוז. לעתים אהיה מוכן לשלם קצת יותר עבור קרן ממש טובה, אך לא יותר מאחוז וחצי.
d. אפשר ורצוי להחליף קרנות נאמנות בקרנות שלהן ביצועים טובים יותר מבחינת הפרמטרים הנ"ל. תדירות השינויים משתנה בהתאם לכמות הזמן שאנו מוכנים להקדיש לכך.

5. בניהול השקעות עצמאי אפשר ורצוי להגדיל את הסיכונים לאחר ירידות ולהיפך.

6. מכירה בהיסטריה בשיא הפניקה היא הטעות הכי גדולה ונפוצה של משקיעים לא נבונים. יש לבחור תמהיל סיכון מותאם באופן אישי ולעצב אסטרטגיה ארוכת טווח.

7. מסלולי השקעה בפוליסות חסכון, קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה הם מכשיר השקעה שיש להשתמש בו. גם כאן כדאי להגדיל את הסיכונים לאחר ירידות משמעותיות ולהיפך.

8. מומלץ לבצע פיזור בתיק לפי הקריטריונים הבאים, בשיעורים הנהוגים בגופי הפנסיה:
a. פיזור השקעות מניות/ אגחים קונצרניים / אגחים ממשלתיים
b. פיזור אגחים מדדי/שקלי/רבית משתנה
c. פיזור גאוגרפי
d. חשיפה למט"ח

זהו בינתיים. מקווה שמידע זה שנובע מניסיוני הרב יסייע למי מכם לבצע את השקעותיו בהצלחה.
 
נערך לאחרונה ב:
מזה מספר שנים אני מתפרנס אך ורק מהשקעות פסיביות בשוק ההון.
למען הדיוק, לפי דבריך, אתה כל דבר חוץ ממשקיע פסיבי.

לעניות דעתי, תיק השקעות אופטימלי לאדם הלא מקצועי הוא תיק השקעות מבוזר המנוהל ע"י אנשי מקצוע.

"תיק ההשקעות האידיאלי" הוא מונח בעייתי במיוחד, אבל אם הייתי צריכה להגדיר אותו, הייתי מכוונת לתיק השקעות שהולם את פרופיל הסיכון של המשקיע (כך שלא ימכור בפאניקה), ואשר מאפשר לו להשיג את מטרותיו ארוכות הטווח בעלות הנמוכה ביותר. ניהול חיצוני עשוי, בנסיבות מסוימות, למנוע מהמשקיע לנטוש את הספינה ברגע האמת, אבל מצד שני, העלות שלו -- במיוחד אם ניקח בחשבון הצטברות אקספוננציאלית -- גבוהה מכדי שניתן יהיה להצדיקה, במיוחד במונחים של "תיק השקעות אידיאלי" כהגדרתו לעיל.

ההמלצה על פוליסת החסכון בהקשר זה רעה בעיני, משום שמדובר במוצר לא שקוף, יקר, שזכה כבר לגינוי מצד הרשות לניירות ערך, ובניגוד לדבריך - אינו נושא הטבת מיסוי משמעותית (זולת היכולת לדלג מסלול השקעה מרגע לרגע - מה שלמרבה האירוניה מעיד על כך שהתיק "אינו אידיאלי" כהגדרתו לעיל). כמובן שפוליסת חיסכון עדיפה על הימנעות מהשקעה - אבל בשוק קיימים מוצרים זולים משמעותית.

1. זהב איננו השקעה ראויה לטווח ארוך. זהב הינו סחורה שאיננה מספקת ריבית/דיבידנד.
אני מעדיפה לחשוב על זהב (בדגש על זהב פיזי) כעל נכס פיננסי שמנותק מהמערכת הפיננסית המסורתית. במובן זה זהב הוא פוליסת ביטוח מפני ברבורים שחורים. כמו זה, למשל.

2. ישנם אגחים קונצרניים רבים, במיוחד הלא מדורגים והלא ממונפים, אשר אינם מקבלים את ההערכה הראויה.
אין לי בעיה עם אגרות חוב קונצרניות כנכס השקעה לכשעצמו. באופן אישי אני לא משתמשת בהן ב"שוקולד מריר" משום שאני מעדיפה לקחת סיכון בפלח המנייתי של התיק, ואת פלח האג"ח לא לחשוף לסיכון אשראי / מט"ח / ריבית. כל שכן כשמדובר באג"ח זבל.

קרנות נאמנות ללא עמלת קניה-מכירה הם מכשיר ההשקעה המועדף עלי בגלל הסיבות הבאות:
עמלות קניה / מכירה הן ברות מיקוח. דמי ניהול על הקרן - אינם ברי מיקוח. מבחינתו של המשקיע הפסיבי שממעט לבצע פעולות - דמי הניהול הם העלות המשמעותית יותר. מטילה ספק רב בטענתך כי למשקיעים פרטיים ישנה יכולת לחזות איזה קרן אקטיבית תניב ביצועים טובים יותר מאחיותיה על סמך נתוני העבר

5. בניהול השקעות עצמאי אפשר ורצוי להגדיל את הסיכונים לאחר ירידות ולהיפך.
אף אחד לא יודע לתזמן את השוק. איך נדע אם הגענו לשפל? מה מבטיח לנו שלא נתפס סכין נופלת? שום דבר. בניהול השקעות עצמאי אפשר ורצוי לדבוק בתכנית שהגדרנו מבעוד מועד.

מסלולי השקעה בפוליסות חסכון, קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה
הניסיון לבלבל בין פוליסות החסכון לבין אפיקי השקעה פנסיוניים הוא שלילי בעיני ולצערי מאפיין חלק גדול ממאמצי השיווק של מוצרים אלה.
.
 
נערך לאחרונה ב:
תודה @ארי1

כמה שאלות:
- איזה אחוז מהתיק מנוהל על צד ג׳ ואיזה על ידיך ישירות?
- מבין כל הדברים שאתה עושה בעצמך (אגח קונצרני לא מדורג או בסיכון גבוה, בחירית קרן נאמנות אידאלית, וכד) מה היחס של כל אחד בתיק?
- האם מבין שני הדברים הנ״ל אתה מנהל בעצמך השקעות נוספות כלשהן?
- האם אתה בעלים של דירה למגורים/להשקעה?
- מה אחוז המשיכה השנתי מהתיק לפני מס?
 
נערך לאחרונה ב:
בניהול תיק השקעות עצמאי, להלן תובנות שלי
אני הייתי שמח לשמוע ממך ולנסות להבין איך הנסיון שלך תורם לתובנות שאתה צובר.
ברור לי איך השיטה של ניתוח נתונים הסטוריים גלויים לכל יכולה להביא לתובנות.
אני כבר זמן רב תוהה איך אפשר ללמוד משהו בשוק משוכלל (כמו שוק אגרות החוב ושוק המניות) מתוך נסיון אישי. הנושא היחיד שאני מצליח ללמוד מהנסיון הוא על היכולות שלי להתמודד.
 
ראשית אתייחס להערות/שאלות של הסולידית, בהמשך אתייחס לשאר:
1. אני משקיע חציפסיבי. העיסוק בשוק ההון הוא תחביב אצלי - מאתגר, מושך, מספק עניין. אבל התיק שלי מעוצב ומנוהל באופן כזה שאני יכול בכל רגע נתון להוריד את הרגל מהגז ולתת לתיק להתנהל מעצמו. מידת הזמן שאני משקיע בו, תלויה אך ורק בי. ברצותי - אוכל לפנות את מרבית זמני ולבצע רק שינויים מדי רבעון בתיק. ברצותי - אוכל לפנות את זמני לגמרי ועדיין להנות מתשואת השוק שהתיק מספק. בפועל, בשנים האחרונות, אני מבלה כ-3 שעות ביום להתעדכן בחדשות כלכליות, לבצע ניתוחים שונים, לחפש הזדמנויות, לתת הוראות ביצוע ולעקוב אחריהם וכד'. אבל אני עושה זאת מתוך בחירה ולכן אני מרשה לעצמי לקרוא לזה עיסוק חציפסיבי.
2. דוקא פוליסות חסכון שקופות למדי, הן מראות את תמהיל השקעתם במסלולים השונים. ובעיקר - הן מחוייבות לפרסם תשואות שניתן תמיד להשוותן באתר ביטוח-נט. מצ"ב קובץ עם תשואות שנתיות של פוליסות חסכון מובילות ב-3 שנים אחרונות (תמונה תוצג בפוסט נפרד). האם תוכלי לאתר לי מוצר או תיק השקעות כלשהוא שיכול להתחרות עם תשואות מדהימות אלו? דמי ניהול שאני משלם הם 0.8%, לא גבוה במיוחד (אני משקיע חלק מן הכספים שלי במוצר זה). בכל מקרה אני ממליץ לכל אדם שמשקיע להשוות את עצמו לתשואה אלטרנטיבית ופסיבית לגמרי זו כדי לבדוק את עצמו אם הוא מנהל את כספו נכון.
3. בתיק בניהול אישי - מסכים שמי שפסיבי לגמרי ישלם פחות דמי ניהול על תעודות סל וקרנות מחקות. במקרה שלי אני אוהב לבצע התאמות ושינויים ולכן מעדיף דמי ניהול קבועים מאשר עמלות קניה ומכירה. אבל ניתן למצוא גם לא מעט קרנות אקטיביות עם דמי ניהול נמוכים מאד, למשל חצי אחוז.
4. פוליסת החסכון כדוגמת מנורה קרן י' החדשה, כלל כללי 3, הפניקס כללי 1, הראל כללי 1, מגדל קרן י' החדשה - הם גם מוצרי ביטוח מנהלים והתשואה אליהם לגמרי זהה. כך שניתן להגדירם גם כמוצרים פנסיוניים. אתה יכול להשקיע לפוליסות אלה גם לפנסיה (לא נזיל), וגם לפוליסה (נזיל). לכן אני ממליץ על מוצרים אלה לטווח ארוך. קודם כל בגלל שתהליך הקמת הפוליסה גוזל זמן. ושנית - משום שרמת הסיכון וטיב ההשקעות מתוכננת לטווח ארוך, כמו בפנסיה. הטבות המס מתבטאות בכך שהרווחים המצטברים אינם מייצרים ארוע מס עד לפדיון. במידה שהפדיון נעשה בגיל מבוגר (אחרי 60 כמדומני) אחוז המס צפוי להיות נמוך יותר. במסלולים הכלליים יש יתרון משמעותי נוסף - הנכסים הלא סחירים. בעידן של רביות נמוכות - אלו הנכסים הטובים והאיכותיים ביותר, ושאינן נגישים למשקיע הפרטי.
5. במידה ונכנסת אל השוק עם 65% מניות אכן לא מומלץ לבצע התאמות. אך במידה שיש לך 25% מניות למשל והשוק ספג ירידות חזקות, אפשר ורצוי לדעתי להגדיל את אחוז המניות בתיק ל - 30%. אמנם לא ניתן לדעת איפה התחתית אך ככל שהשוק יורד גדלים הסיכויים שאנו קרבים אליה. זה גם לא קריטי לתפוס את התחתית, השוק בסופו של דבר יעלה - גם לתפיסתך. כמובן שעדיף שהגדלת המניות בתיק תהיה מבוססת על הערכות כלכליות כלשהן של הסיבות לירידות וטיבן - עניין שמשקיע פסיבי שלא מכיר את שוק ההון והכלכלה הגלובלית - לא מסוגל לבצע בכוחות עצמו. אך הוא יכול להעזר באיש מקצוע לשם כך.
6. אני חושב שמדד שארפ יכול לספק אינדיקציה בריאה לגבי קרן נאמנות (או מוצר כלשהוא) שמנוהלת היטב. מדד שארפ, כידוע, מספק אינדציה של תשואה ביחס לסטיית תקן / תנודתיות / סיכון. אם אני רואה קרן שמדד שארפ שלה גבוה אני יכול להסיק שמנהל הקרן ביצע את עבודתו נאמנה ויש יסוד להניח שימשיך לעשות כך בעתיד. אני נוהג לפזר את הכספים בין מספר מנהלי קרנות מצליחים (נאמר 5-6 הטובים ביותר בקטגוריה מסויימת) ולבצע החלפות תקופתיות. כמובן שאני מתייחס גם לתשואות, סטיית התקן, הרכב הנכסים ופרמטרים נוספים.
 
נערך לאחרונה ב:
להלן תמונה של תשואות פוליסות החסכון כפי שגזרתי מאתר ביטוח נט. בסינון כללתי רק פוליסות שהונפקו החל מ-2004 ושניתן להצטרף אליהן. התשואות ממויינות לפי השגים ב - 3 שנים אחרונות. ניתן כמובן לבצע פילוחים לכל תקופה שהיא.
http://s16.postimg.org/5gmqdesp1/image.jpg
 
@ארי1 בהמשך להיסטוריית ביצועי הפוליסות שצירפת בצילום מסך, נדמה לי שהדוח עצמו סותר את היתרון של פוליסות על פני מוצרי השקעה מחקים זולים יותר - באופן ישיר.
במקום החמישי ברשימה הייתה פוליסה של פניקס שמחקה את מדד ה-SP500, ובמקום שביעי/שמיני שתי פוליסות אחרות של פניקס שמחקות מדד תא 25/100. התשואות המוצגות הן ברוטו - ואם מנכים דמי ניהול ממוצעים של 1% לשנה מהתשואה (הממוצע עבור הפוליסות בפועל גבוה יותר, ואילו מוצרים שמחקים מדדים אלו ניתן לרכוש באופן עצמאי בדמי ניהול אפסיים), מקבלים שעקיבה פסיבית אחרי המדדים הייתה מגיעה בערך למקום השני/שלישי/רביעי בתשואה ביחס לרשימה הזאת.

במילים אחרות - בתקופה של שלוש שנים, יש רק פוליסה בודדת (מתוך יותר ממ-100?) שהביסה אסטרטגיית השקעה פסיבית. מה הסיכוי שמישהו יבחר היום, מתוך מגוון הפוליסות, דווקא את זאת שבמקרה תביס השקעה פסיבית גם בשלוש השנים הבאות? זה בגדול אותו הניחוש כמו לנסות לבחור מנהל אקטיבי שיביס את השוק - ניחוש שתוחלתו היא שלילית ביחס לתשואת השוק.
אז נכון שמי שהשקיע באמצעות הפוליסות הללו אולי קיבל תשואה יפה, אבל היו לו אלטרנטיבות טובות עוד יותר.
 
נערך לאחרונה ב:
תגובה ליבגני: אם במעקב אחרי מדדים אתה מתכוון לתיק של 100% מניות, אז כנראה שאתה צודק - לא ניתן להכות את המדדים לאורך זמן. אני אישית לא מוכן לסכן את הכסף שלי בצורה כזאת. אני התייחסתי לפוליסות במסלול הכללי. וההשוואה צריכה להיות לתיק השקעות בעל פרופיל סיכון דומה. הרכב הנכסים של כל פוליסה מפורסם ברבים. לדוגמא:
https://www.harel-group.co.il/wps/w...keren_NEW_YOD.pdf?MOD=AJPERES&lmod=1692556270
אפשר גם לראות בטור של מדד שארפ את היתרון של הפוליסות במסלול הכללי על הפוליסות במסלול מנייתי. הערכים יותר גבוהים באופן מובהק.
 
נערך לאחרונה ב:
2. דוקא פוליסות חסכון שקופות למדי, הן מראות את תמהיל השקעתם במסלולים השונים. ובעיקר - הן מחוייבות לפרסם תשואות שניתן תמיד להשוותן באתר ביטוח-נט. מצ"ב קובץ עם תשואות שנתיות של פוליסות חסכון מובילות ב-3 שנים אחרונות (תמונה תוצג בפוסט נפרד). האם תוכלי לאתר לי מוצר או תיק השקעות כלשהוא שיכול להתחרות עם תשואות מדהימות אלו? דמי ניהול שאני משלם הם 0.8%, לא גבוה במיוחד (אני משקיע חלק מן הכספים שלי במוצר זה). בכל מקרה אני ממליץ לכל אדם שמשקיע להשוות את עצמו לתשואה אלטרנטיבית ופסיבית לגמרי זו כדי לבדוק את עצמו אם הוא מנהל את כספו נכון.
הערות שלי:
1. 3 שנים זה מעט מאוד.
2. מה בדיוק שקוף פה. נניח פוליסת חיסכון במסלול כללי:
א. כמה אחוז מניות? (ולא, בין 15 ל-50% זה לא תשובה, ולא, מה היה לא אומר מה הם מתכננים להמשך. מי מבטיח לי שבמשבר הנוכחי הם לא הורידו מ-40 ל-15?).
ב. באיזה מניות? אין שום התחייבות לכמה בחו"ל, מתוך זה כמה בארה"ב, אירופה, מתפתחים, בטח שלא דרך איזה אמצעים? האם הם קונים רק את מניות אפל?מדד? איזה?
ג. מה הקריטריון לשינוי ההשקעה?
ד. כמה מושקע באגח? ממשלתי? קונצרני? ארוך? בינוני? קצר? דירוג גבוה? נמוך?

לסיכום - אחד המוצרים הכי לא שקופים (בקרנות נאמנות אקטיביות לפחות יש תשקיף עם מטרה כללית ובנצ'מרק שעל גביו עושים את ההתאמות).
בעיה גדולה נוספת: להשקיע במסלול כללי- אומר שהכסף מושקע בערך כמו הפנסיה שלך. אותי זה מטריד. הייתי מעדיף שהכסף שאינו בפנסיה יושקע בתיק השקעות נפרד, שההחלטות בו מתקבלות לא על ידי אותם אנשים, וגם לא נמצא בידיים של אותם אנשים.

יחד עם זאת- אני מסכים שלמי שאין כוח להתעסק עם השקעות- לשים את כספו בפוליסת חיסכון זו החלטה סבירה, בייחוד אם מצליחים להשיג דמי ניהול טובים (אני הישגתי בכלל 0.6% ועדיין ויתרתי).
 
תודה @ארי1
כמה שאלות:
- איזה אחוז מהתיק מנוהל על צד ג׳ ואיזה על ידיך ישירות?
- מבין כל הדברים שאתה עושה בעצמך (אגח קונצרני לא מדורג או בסיכון גבוה, בחירית קרן נאמנות אידאלית, וכד) מה היחס של כל אחד בתיק?
- האם מבין שני הדברים הנ״ל אתה מנהל בעצמך השקעות נוספות כלשהן?
- האם אתה בעלים של דירה למגורים/להשקעה?
- מה אחוז המשיכה השנתי מהתיק לפני מס?

אני ואשתי מחזיקים בנכסים הבאים:
----------------------------------------
בית פרטי עם יחידת דיור להשכרה (45%) נכסים פיננסיים (55%)
אין לנו הלוואות / משכנתאות.

נכסים פיננסיים מפולגים כך:
--------------------------------
תיק השקעות בבנק בניהול שלי (30%)
פוליסת חסכון (15%) - אופציה לשינוי מסלולים
קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ביטוח מנהלים (55%) - אופציה לשינוי מסלולים
* הערה: אנחנו מפרישים לעצמנו כסף לביטוח מנהלים + פנסיה מהעו"ש כל חודש.

תיק השקעות בבנק מפולג כך:
---------------------------------
80% קרנות נאמנות בארץ ובחו"ל.
* הערה: כל הקרנות נאמנות נבחרות באופן פרטני ומוחלפות מדי פעם
20% אג"חים ומניות פרטניים
* הערה: אחוז האחזקה הפרטנית משתנה עם הזמן ויכול גם להגיע ל 50% בתקופות מסויימות

תשואות והוצאות
-------------------
עד 2012 לא ביצעתי מעקב.
2012: תשואה 13.6% הוצאות 5.7% רווח 7.9%
2013: תשואה: 13.2% הוצאות 5.3% רווח 7.9%
2014: תשואה: 5.7% הוצאות: 7.3% הפסד 1.6%
* הסיבה לעליית ההוצאות בשנת 2014 קשורה בעיקר בהוצאה חד-פעמית על רכב חדש. כרגע אנחנו מחזיקים שני רכבים.

מקווה שעניתי על כל שאלותיך!
 
אני הייתי שמח לשמוע ממך ולנסות להבין איך הנסיון שלך תורם לתובנות שאתה צובר.
ברור לי איך השיטה של ניתוח נתונים הסטוריים גלויים לכל יכולה להביא לתובנות.
אני כבר זמן רב תוהה איך אפשר ללמוד משהו בשוק משוכלל (כמו שוק אגרות החוב ושוק המניות) מתוך נסיון אישי. הנושא היחיד שאני מצליח ללמוד מהנסיון הוא על היכולות שלי להתמודד.
אתה צודק שלימוד עצמי והסקת מסקנות יכולה להיות קשה, במיוחד אם האגו מושפע מכך.
לדוגמא: יש לי ידידה שהיא סוחרת יומית בבורסה. היא משלמת מאות אלפי ש"ח עמלות בשנה לבנק. פשוט שערוריה.
בד"כ היא מצליחה לעשות סיבובים יפים אבל מדי פעם יש איזה נפילה שמוציאה אותה מאיזון וגורמת לה מימוש בהפסד גדול.
יוצא איפה שגם היא עובדת הרבה מאד שעות, וגם מפסידה כסף ביחס לתיק השקעות פסיבי לחלוטין. אז למה כל המאמץ?
נסיתי מספר פעמים לשכנע אותה להשקיע בפוליסת חסכון, תיק מנוהל או תיק פסיבי כלשהוא, ללא הצלחה.
 
מרשים ביותר. אתה בין המעטים בפורום שכבר נמצאים בשלב שבו עבודה היא אופציונאלית. נשמח לשמוע עוד (עדיף בפוסט נפרד) על איך הגעתם לפרוש בגיל כזה, איך חסכתם כסף, איך אתם מושכים להתיק בשוטף ועוד.
אני מצטרף להצעה של אדם, יש הרבה אנשים שטוענים שהפרישה אינה אפשרית בגיל צעיר וזה סוג של חלום, אז מעניין לשמוע את המסע שלכם לעצמאות
שנה טובה
מעולם לא היתה לנו מטרה להגיע לעצמאות כלכלית. גם היום אני בספק אם אפשר להגדיר את מצבנו ככזה. אבל זה נכון שיש לנו גמישות רבה להחליט במה להעסיק את עצמנו.
אני מניח שהעובדה ששנינו (אני ואשתי) בחרנו בקריירת הייטק, כאשר אין לנו ילדים(*), יכולה להסביר כיצד רמת ההכנסות שלנו היתה תמיד גבוהה מרמת ההוצאות שלנו. DINK - שמעתם?
https://en.wikipedia.org/wiki/DINK_(acronym)
ואולם זה לא ההסבר המלא. חלק ניכר מן ההון קיבלנו בירושה.

(*) לזוגות צעירים ששוקלים לא לגדל ילדים מסיבות כלכליות או סיבות אחרות, יש לי טיפ אחד חשוב לתת: קחו בחשבון שהחלטה זו עשויה בשלב מסויים להיות בלתי הפיכה, וייתכן שתצטערו על כך.
 
נערך לאחרונה ב:
הי אורי1
יש לי מספר שאלות
1. האם התשואות הן על כלל הנכסים ? כולל הדירה למגורים?
2. האם הם כוללות את היחידה להשכרה ?
3. למה בחרתם להמשיך להפקיד עצמאית לתוכניות הפנסיוניות ? הרי אין בהפקדה הטבת מס לאחר שפרשתם מהעבודה ?
תודה
 
הי אורי1
יש לי מספר שאלות
1. האם התשואות הן על כלל הנכסים ? כולל הדירה למגורים?
2. האם הם כוללות את היחידה להשכרה ?
3. למה בחרתם להמשיך להפקיד עצמאית לתוכניות הפנסיוניות ? הרי אין בהפקדה הטבת מס לאחר שפרשתם מהעבודה ?
תודה
1. התשואות הן ביחס לנכסים הפיננסיים בלבד.
2. התשואות כוללות את היחידה להשכרה אשר תורמת 0.66% לתשואה.
3. אתה צודק לחלוטין שאין הטבות מס, שהרי אנו משלמים מס על הכנסות הון בלבד. עיקר ההפרשות שלנו מתבצע לביטוח מנהלים, שם יש לנו מקדם קצבה מעולה מובטח, וזוהי ככל הנראה ההשקעה הטובה ביותר לטווח ארוך למרות דמי ניהול מנופחים (0.6% + 15% מהתשואה!). בנוסף אני מפריש סכום מינימלי לקרן הפנסיה שלי כדי לקבל דמי ניהול נמוכים יותר על הצבירה וכדי לשמור על הפוליסה פעילה. לדעתי גם זו השקעה לא רעה בגלל שיש להם 30% אגח"ים ממשלתיים מיועדים.
4. התשואות הן נטו - כלומר לאחר מסי הון ודמי ניהול.
 
נערך לאחרונה ב:
* הערה: אנחנו מפרישים לעצמנו כסף לביטוח מנהלים + פנסיה מהעו"ש כל חודש.
למה אתם מפרישים כסף מהעו"ש לקופות לא נזילות (עד הפנסיה). למה לא אם כבר לפוליסת חסכון או קרן השתלמות שהם חלק מהאסטרטגיה שלך גם ככה אבל נזילים?
עריכה: ראיתי עכשיו שכבר ענית על חלק מהשאלות לע.מדי.
קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ביטוח מנהלים (55%) - אופציה לשינוי מסלולים
איזה חלק מזה נזיל (אני מניח שרק קרן השתלמות? או שאולי גם קופות גמל ישנות?) ואיזה לא?
 
בביטוח המנהלים יש פיצויים ששחררתי אך לא פדיתי. לפי הבנתי הם העבירו את הכסף לפוליסת חסכון באותו מסלול, וכסף זה נזיל.
קרנות ההשתלמות נזילות. קופות הגמל - נזילות כולן או לפחות ברובן. ואגב, דמי ניהול - 0.35%.
סה"כ נכון לעכשיו כ 72% מהנכסים הפיננסיים הם נזילים. כמובן שאני במעקב על נושא הנזילות כדי לוודא שאני לא אתקע על בעיית נזילות לפני הפנסיה.
 
נערך לאחרונה ב:
@ארי1,
אז אם אני מבין נכון
ההוצאות עד לגיל 67~ נמשכות מהתיק הפיננסי בבנק+פוליסת חסכון+יח השכרה
והצד של הפנסיה/קופג יכנס לשימוש מגיל67 ?

תודה
 
תגובה ליבגני: אם במעקב אחרי מדדים אתה מתכוון לתיק של 100% מניות, אז כנראה שאתה צודק - לא ניתן להכות את המדדים לאורך זמן. אני אישית לא מוכן לסכן את הכסף שלי בצורה כזאת. אני התייחסתי לפוליסות במסלול הכללי. וההשוואה צריכה להיות לתיק השקעות בעל פרופיל סיכון דומה. הרכב הנכסים של כל פוליסה מפורסם ברבים. לדוגמא:
https://www.harel-group.co.il/wps/w...keren_NEW_YOD.pdf?MOD=AJPERES&lmod=1692556270
אפשר גם לראות בטור של מדד שארפ את היתרון של הפוליסות במסלול הכללי על הפוליסות במסלול מנייתי. הערכים יותר גבוהים באופן מובהק.
תעשה תרגיל פשוט: אמרת שפוליסת חסכון זה מוצר פשוט ושקוף. יש מדד ייחוס עבור כל אפיק השקעה בתוך הפוליסה. אז תרכיב בעצמך מוצר זהה ע"י קניית מוצרים מחקי מדד לפי אותו תמהיל כפי שמצויין בפוליסה. ואז תשווה. הרי אתה בעצמך מסכים עם הטענה שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לנצח מדד לאורך זמן. אז למה לשלם 0.8%, תרכיב את הפוליסה שאתה רוצה בזול.
 
@ארי1 שאלה לי אליך: ניסית לסמלץ מה היה לך עכשיו אם הייתה מושקע בתיק פאסיבי פשוט (קרן סל כלל עולמית מנייתית, קרן מחקה אגחית) עם תמהיל קבוע (אולי משתנה לפי הגיל) במקום כל השקעה בפוליסות חיסכון, קרנות נאמנות אקטיביות ושהקעה ממוקדות במניות ואגחים ושינויי תמהיל כאלה ואחרים?
 
@ארי1,
אז אם אני מבין נכון
ההוצאות עד לגיל 67~ נמשכות מהתיק הפיננסי בבנק+פוליסת חסכון+יח השכרה
והצד של הפנסיה/קופג יכנס לשימוש מגיל67 ?
תודה
כן, הבנת נכון. מבחינת הנזילות סדר ההנזלה הוא כדלקמן:
1. תיק השקעות בבנק
2. פוליסת חסכון
3. קופות גמל וקרנות השתלמות
4. בית - תאורטית ניתן למוכרו ולקנות במקומו דירה רגילה מה שיכניס הון משמעותי לתיק ההשקעות בבנק, אבל זה מצב שלא הייתי רוצה להגיע אליו. אנחנו מאד נהנים מן הבית :)
5. פנסיה / ביטוח מנהלים - הופכים לקצבה החל מגיל פנסיה. לא נזילים.

* בינתיים נראה שאנו מצליחים לשמור על גודלו של התיק הפיננסי, ורק אחוז הנזילות יורד עקב הפרשות לפנסיה. ואולם עקב ירידת הרבית לא ברור אם מצב זה יימשך לאורך זמן.
 
נערך לאחרונה ב:
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
S המחשות ב-AI -> שימוש - טיפים? פוסטים מאיכות נמוכה 5
י טיפים לאיך להשקיע בצורה פאסיבית בשוק ההון שוק ההון 6
J טיפים להצלחה בתפקיד בחברת גמפא התפתחות אישית 5
ו טיפים להתגבר על הפחד להשתתף במסיבת ריקודים? (לא יכולתי לחשוב על כותרת מוצלחת יותר) התפתחות אישית 9
א טיפים תזונה / שוקו אורגני אוף טופיק 19
Cleo החזרת משלוח יקר לחו"ל על חשבוני + הגשת בקשה להחזר מכס - טיפים? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 7
H טיפים לתביעה קטנה בנוגע לרשלנות רפואית אוף טופיק 27
W טיפים של מאסטרים לנצח את השיטה התפתחות אישית 2
אושו טיפים למשכיר המתחיל נדל"ן 5
N צריך מאגר טיפים , להתנהלות עם חברות ההשקעות הישראליות - שרובן ככולן כושלות. ומעלות סיכונים רבים ובעיות פוטנציאליות. פוסטים מאיכות נמוכה 22
S טיפים ותובנות - הגשת דו"ח שנתי 1301 למס הכנסה (כולל רווח הון בחו"ל) מיסים 19
ש טיפים לאבא גרוש מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 0
Skazi טיפים בקניית דירה ישנה נדל"ן 18
A טיפים לחיסכון בהוצאות משפחה 2021, 2022, 2023 מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 155
E מבקש טיפים לקניית נכס מכונס ושאלה נדל"ן 13
A טיפים להפתחת מיסוי בעקבות משבר הקורונה מיסים 6
G טיפים למרכז הערכה אוף טופיק 3
ה המנוהל בעל כורחו - בקשת טיפים לשליטה על תיק מנוהל שוק ההון 1
Dagayev טיפים חסכניים והמלצות לחתונה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 29
D טיפים להכנסה מדיבידנדים שוק ההון 1
G טיפים לפני סבב משכנתא? שוק ההון 16
M סטודנט - מחפש טיפים כלכליים מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 25
B טיפים לשדרוג נכס להשכרה נדל"ן 3
ס טיפים ללמוד לבד? התפתחות אישית 27
קוף שמבין טיפים לחשיבה מחדש על מנהג הטיפים האדיוטי מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 19
D ביטוח סיעודי - טיפים לתביעה? צרכנות פיננסית 6
S טיפים חסכניים לטיול תרמילאי מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 21
M מעקב שוטף אחרי תקציב- טיפים? צרכנות פיננסית 1
M טיפים לנותני שירותים מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 104
משה מחפש טיפים לתואר שני התפתחות אישית 10
א טיפים לחתונה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 2
אiהד טיפים לזיהוי שרלטנים אוף טופיק 26
Y טיפים לתיירות זולה בחגים? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 3
א טיפים, קריאה ועיניים. התפתחות אישית 40
A השקעה בנדל"ן מסחרי- טיפים? שוק ההון 5
הסולידית "99 טיפים לעצמאות כלכלית" מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 15
R מה לעשות עם כספים שמיועדים לבניית בית ? שוק ההון 21
מ קבלן לבניית בית פרטי - חוות דעת על ניר ושגיא פרוייקטים פוסטים מאיכות נמוכה 1
B השקעת כספים המיועדים לבניית בית שוק ההון 8
R דעה בנוגע לבניית תיק השקעות + שאלה בנוגע לרכישת ETF שוק ההון 1
ח איפה הייתם שמים כסף שנועד לבניית בית? שוק ההון 39
S פרישה מוקדמת - בחינת המכשירים לבניית ההון פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 6
F ספרות מומלצת לבניית תוכנית לעצמאות כלכלית התפתחות אישית 3
A שאלה בסיסית לבניית תיק חדש שוק ההון 28
ס אווטסורסינג לבניית תיק השקעות פשוט (ללא ניהול) צרכנות פיננסית 3
G משקיע מתחיל - צריך עזרה לבניית תיק שוק ההון 10
C אסטרטגיה לבניית תמהיל משכנתא צרכנות פיננסית 53
R התלבטויות בנוגע לבניית תיק השקעות שוק ההון 19
amit מחפש מדריך לבניית אתרי אינטרנט התפתחות אישית 3
ח מחפש אקסל למעקב אחרי תיק השקעות אוף טופיק 1

נושאים דומים

Back
למעלה