• התוכן שלפניכם איננו ייעוץ פיננסי. הוא אולי נחזה ככזה, ואף נשמע ככזה, אבל למרבה הפלא, הוא איננו כזה, וממילא לא יכול להיחשב תחליף לייעוץ מטעם בעל הרישיון המתאים, לרבות ייעוץ מס, ייעוץ פנסיוני או ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו המיוחדים של כל אדם. מכאן שאין לראות בתכני הפורום המלצה לביצוע פעולות כלשהן בניירות ערך או בנכסים אחרים, וכל הסתמכות עליהם תהיה באחריות הקורא בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה, ובכלל זה החובה לעמוד בהוראות כל דין, היא על מחברה בלבד ואין לייחס את האמור בה לבעלת האתר.

טסלה

  • פותח הנושא פותח הנושא 123W
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך
אין לו מושג על מה הוא מדבר.

אתה סומך לחלוטין על המידע השיווקי של טסלה
מצחיק שאתה קובע עבורי על מה אני מסתמך :)

אוקי. על מה היא מבוססת?
מעקב שלי אחרי ההתקדמות של טסלה והבנה מעמיקה של טסלה ומה הם עושים.
רק לדייק, 6-12 חודשים זאת לא הערכת לאוטונומיה שלב-5 מאושרת רגולטורית שבה הנהג יכול לישון, אלא 6-12 עד שה-FSD של טסלה נוהג בכל כביש בצורה טובה בלי שטויות, אבל עדיין עם השגחת נהג (בין רמה 2-4).

מעריך את זה במספר נמוך של עשורים
לול. טוב, גם לך אין מושג על מה אתה מדבר.
 
לול. טוב, גם לך אין מושג על מה אתה מדבר.
ההערכה שלי מבוססת על הסתכלות על סוגי הבעיות שנפתרו עד כה על ידי הטכנולוגיות העדכניות ביותר:
* לגרום לילדים להקליק על פרסומות
* לנצח במשחקים, שהם מעין מיקרוקוסמוסים של העולם שלנו, רק הרבה יותר פשוטים
* בעיות שאפשר לפשט כמו ניהול מחסן אוטומטי, סופרים לא מאויישים וכו׳

בפיתרון הבעיות האלו עסוקים מגדולי המוחות בתעשייה כולה שגויסו על ידי החברות הגדולות בתעשייה, בעיות שהן משמעותית פשוטות מהבעיות שאותן רכבים אוטונומיים צפויים להתמודד וזה עוד בלי שאלות מאוד מורכבות כמו רגולציה, התמודדות עם האבטלה ששינוי כזה יביא וקצב התאמת התשתיות, שאלות שבכלל לא תלויות בטסלה. לפחות כשאני מסתכל על כל זה אני בכלל לא רואה איך משהו מזה יתממש לפני 2030-2040. מה שאני כן יכול לדמיין הוא עולם שבו הצורך ברכב פרטי פוחת, מדינות מתכננות את גדילתן בצורה אחראית יותר סביבתית כך שתחבורה ציבורית תתפוס מקום מרכזי יותר, והצורך בהתניידות יפחת על ידי שינויים כמו עבודה מרחוק, וכו׳. השאלה שלי אליך היא: למה אתה חושב שאתה --כן-- יודע על מה אתה מדבר? הייתי שמח להסבר יותר מעמיק מהטענה שלך להבנה מעמיקה של הנושא.
 
נערך לאחרונה ב:
הייתי שמח להסבר יותר מעמיק
בתור התחלה תראה את Tesla AI day

ידע ב-ML עוזר להבין את רמת הקדמה הטכנולוגית שטסלה הציגה שם, אבל אפשר להתרשם גם בלי.

ובתור המשך ממליץ לראות את סרטוני ה FSD של הבחור הזה:

אחרי שתראה מה קיים, ואיך טסלה בונים את זה, אפשר לנהל דיון יותר מושכל על מתי מה יהיה מושג, ללא אנלוגיות לתוכנות לניהול מחסנים.
 
אין לו מושג על מה הוא מדבר.
וואו, זה היה יהיר מצידף....הבחור עם רזומה מפואר בנושא, לא איזה חוקר מקלדת שמחליט שהחיסונים מסוכנים...

לוק ג'וליה התמחה בפיתוח בינה מלאכותית במשך שלושה עשורים, שבהם היה ממובילי פיתוח סירי של אפל ועבד בסמסונג, HP ושלל סטארט־אפים. כיום הוא המדען הראשי של רנו
 
וואו, זה היה יהיר מצידף....הבחור עם רזומה מפואר בנושא, לא איזה חוקר מקלדת שמחליט שהחיסונים מסוכנים...

לוק ג'וליה התמחה בפיתוח בינה מלאכותית במשך שלושה עשורים, שבהם היה ממובילי פיתוח סירי של אפל ועבד בסמסונג, HP ושלל סטארט־אפים. כיום הוא המדען הראשי של רנו
זה רק הופך את זה למביך עוד יותר עבורו שהוא כה בור בתחום החם ביותר היום ב-ML.
 
בתור התחלה תראה את Tesla AI day

ידע ב-ML עוזר להבין את רמת הקדמה הטכנולוגית שטסלה הציגה שם, אבל אפשר להתרשם גם בלי.

ובתור המשך ממליץ לראות את סרטוני ה FSD של הבחור הזה:

אחרי שתראה מה קיים, ואיך טסלה בונים את זה, אפשר לנהל דיון יותר מושכל על מתי מה יהיה מושג, ללא אנלוגיות לתוכנות לניהול מחסנים.
נהפוך הוא, אין פה אנלוגיה, אבל אם כבר אז לדעתי הטענה שמכיוון שטסלה מציגה התקדמות בתחום למידת המכונה (שאגב הוא אמנם מרשים מאוד אבל לא מהפכני מהבחינות שמאפשרות את מימוש ההבטחות) אז בעוד כמה שנים יעלו לכביש מספר משמעותי של רכבים שנוסעכים בעצמם רוב הזמן שקול לטענה שמכיוון שב-1954 הומצא הטרנזיסטור, ב-1964 אנשים יבלו את רוב זמנם במרבי המרשתת, משהו שאין לאף אחד ויכוח לגביו מלבד לוחות הזמנים. מה שטסלה עושים שקול להמצאת הטרנזיסטור וקידום התחום על פני שימוש בשפופרות ריק, אבל אין פה התקדמות אלגוריתמית או עקרונית כלשהי שמגבה את לוח הזמנים שאתה מציב להם. למרות כל ההישגים המרשימים מאוד של טסלה ובכלל, התחום הוא בחיתולים באופן יחסי. גם המוח שלי נשבר בכל פעם שאני רואה עוד כתבה על מכונה שיוצרת תמונות של ספות אבוקדו, אבל למי שמכיר את האלגוריתמים שעומדים מאחורי הדבר, ומודע לחולשות והבעיות שלהם, יודע שזה רחוק מאוד מההבטחות של מאסק.
 
נערך לאחרונה ב:
מצחיק שאתה קובע עבורי על מה אני מסתמך
זה היה אמור להיות סימן שאלה :$
עקב שלי אחרי ההתקדמות של טסלה והבנה מעמיקה של טסלה ומה הם עושים
אני מדגיש שוב, מה המקורות שלך למעקב הנ"ל מלבד טסלה עצמה?
בין רמה 2-4
זה חתיכת טווח... כבר היום יש להם 2 והם מתיימרים ל3.
 
זה חתיכת טווח... כבר היום יש להם 2 והם מתיימרים ל3.
העניין הוא שבין 2-4 נדרש נהג מאחורי ההגה, ההבדל היא בעיקר עד כמה המערכת טובה, ומתי היא תצריך התערבות נהג.
רמה 5, זה קפיצת מדרגה כי נהג (או הגה) לא נדרש יותר.

ה-FSD של טסלה היום הוא רמה-5, הוא נוסע מחניה לחניה ללא התערבות אנושית, הוא פשוט לא עושה את זה בצורה עקבית עדיין, ולפעמים היא גם עושה שטויות, אבל הוא נבנה להיות רמה-5. אם הוא יוגדר רמה 2, או 3 או 4 ע״י הרגולטור זה שאלה של באיזה קריטריון הם משתמשים לצורך הקביעה (אין לי מושג), אבל סביר שיהיה הרבה יותר קל לאשר מערכת כרמה 2-4 ברמה הרגולטורית כל עוד יש נהג מאחורי ההגה. לאשר לרמה 5 זה אומר שהרכב נבנה בלי הגה. טסלה אמרו שהם שוקלים לעשות את הקומפקט בלי הגה. ואפל הצהירו לפני כמה ימים שהם רוצים לצאת עם הרכב שלהם עוד 4-5 שנים כאוטונומי לחלוטין בלי הגה.
 
וואו, זה היה יהיר מצידף....הבחור עם רזומה מפואר בנושא, לא איזה חוקר מקלדת שמחליט שהחיסונים מסוכנים...

@adamshalev גם החליט קודם שכל הפתרונות של חברות כמו מובילאיי הם בדיחה, כך שלא הייתי מתפעל דווקא מהקביעה הזו שלו :)
 
אני מדגיש שוב, מה המקורות שלך למעקב הנ"ל מלבד טסלה עצמה?
דבר ראשון אני עצמי. יש לי הכשרה ידע ונסיון בתחום ה ML. לא בנהיגה אוטומטית, אבל אני מבין דבר או שתיים ויודע להבדיל בין בולשיט לדברים אמיתיים/מרשימים.

מלבד טסלה (לא שזה מקור רע, זה המקור הכי טוב כי הם שקופים בצורה יוצאת דופן): נהגי טסלה עם FSD שמשתפים את הנסיעות שלהם, המוצלחות והלא מוצלחות, עושים השוואות בין גרסאות (למשל לנסוע באותו מסלול עם כל גרסה ולתעד איך היא מתנהגת) וכד. מעקב אחר מומחים בתחום ML שמנתחים את ההתקדמות של טסלה ומביעים את דעתם לגבי מתי הם יגיעו לאוטונומיה רמה-5 (מתי, לא אם, והטווחים של ההשערות שלהם נעים ב low single digit years).
 
מה אתה חושב שטסלה תצליח לעשות ב-6-12 החודשים הקרובים, שהיא לא הצליחה לעשות בשלוש השנים האחרונות בהשקעה של סכומי עתק. אם אחרי כל כך הרבה זמן וכסף המכונית מנסה לפנות שמאלה לתוך משאית שחוסמת את הנתיב, או עוצרת בפתאומיות באמצע הנסיעה, זה כנראה לא גליץ' שאפשר לסדר עם if בקוד.

אני מסכים עם הבחור מרנו שרמה 5 לא תקרה לעולם (לפחות לא בימי חיינו), לא בטוח שנגיע אפילו לרמה 4. נהיגה דורשת אינטראקציה בין אנושית מרומזת, הבנה של כוונות וצפיה של העתיד המיידי. אלו כישורים שמוח אנושי מפתח לאורך זמן באמצעות נסיון, לא משהו שמכונית עם מכ"מ ומצלמה אי פעם תהיה מסוגלת לבצע.
זה נחמד שיש תרחישים שבהם המכונית מסוגלת להביא את עצמה מנקודה א' לנקודה ב', אבל זה מסוג הדברים שאו שאתה מגיע בהם ל-100% הצלחה או שחבל על המאמץ, כי אם ב-10% מהמקרים היא תדרוש התערבות של נהג אנושי כי חתול/גדר/רוכב קורקינט/שמש מסוונרת/צבע על הכביש/סימון נתיבים פגום וכו', לא עשית בזה כלום ויכולת להשאר עם הקרוז קונטרול והמובילאיי המצפצף.
 
נהיגה דורשת אינטראקציה בין אנושית מרומזת, הבנה של כוונות וצפיה של העתיד המיידי.
ובישראל: אגרסיביות ונכונות לשחק צ'יקן עם נהגים אחרים.
אין סיכוי שרכב אוטומטי יצליח לנהוג פה.
 
מה אתה חושב שטסלה תצליח לעשות ב-6-12 החודשים הקרובים, שהיא לא הצליחה לעשות בשלוש השנים האחרונות בהשקעה של סכומי עתק. אם אחרי כל כך הרבה זמן וכסף המכונית מנסה לפנות שמאלה לתוך משאית שחוסמת את הנתיב, או עוצרת בפתאומיות באמצע הנסיעה, זה כנראה לא גליץ' שאפשר לסדר עם if בקוד.

אני מסכים עם הבחור מרנו שרמה 5 לא תקרה לעולם (לפחות לא בימי חיינו), לא בטוח שנגיע אפילו לרמה 4. נהיגה דורשת אינטראקציה בין אנושית מרומזת, הבנה של כוונות וצפיה של העתיד המיידי. אלו כישורים שמוח אנושי מפתח לאורך זמן באמצעות נסיון, לא משהו שמכונית עם מכ"מ ומצלמה אי פעם תהיה מסוגלת לבצע.
זה נחמד שיש תרחישים שבהם המכונית מסוגלת להביא את עצמה מנקודה א' לנקודה ב', אבל זה מסוג הדברים שאו שאתה מגיע בהם ל-100% הצלחה או שחבל על המאמץ, כי אם ב-10% מהמקרים היא תדרוש התערבות של נהג אנושי כי חתול/גדר/רוכב קורקינט/שמש מסוונרת/צבע על הכביש/סימון נתיבים פגום וכו', לא עשית בזה כלום ויכולת להשאר עם הקרוז קונטרול והמובילאיי המצפצף.
גם אתה טועה. אין מה לעשות … טכנולוגיה מתקדמת מספיק נראית כמו קסם, וכשלא מבינים איך היא עובדת זה נראה בלתי אפשרי.
 
מה שנראה לי בלתי אפשרי זה מערכת נהיגה אוטונומית שהושקעו בה מאות מיליארדי דולרים ואלפי שנות אדם מנסה לפנות שמאלה לתוך משאית שהיא יכולה לראות בבירור שעומדת שם...
 
מה שנראה לי בלתי אפשרי זה מערכת נהיגה אוטונומית שהושקעו בה מאות מיליארדי דולרים ואלפי שנות אדם מנסה לפנות שמאלה לתוך משאית שהיא יכולה לראות בבירור שעומדת שם...
אז הנפצת מספר מהראש (מאות מיליארדים) ועל בסיס סרטון אחד שצולם על ידי אדם אחד במקום אחד (בלי אינדיקציה למה הרכב היה עושה בפועל אם הנהג לא היה מתערב) החלטת מה אפשרי ומה לא אפשרי?

ראית את ה AI day של טסלה? ראית את התקדמות הגרסאות בחודשים האחרונים? אתה יודע על מה טסלה עובדים?
 
אז הנפצת מספר מהראש (מאות מיליארדים) ועל בסיס סרטון אחד שצולם על ידי אדם אחד במקום אחד (בלי אינדיקציה למה הרכב היה עושה בפועל אם הנהג לא היה מתערב) החלטת מה אפשרי ומה לא אפשרי?

לא החלטתי כלום, ראיתי וידאו שמראה את המכונית מנסה לפנות לתוך משאית, באמצע יום שמשי בהיר לחלוטין כשהמכונית יכלה לראות ולזהות בקלות את המשאית. אני מתאר לעצמי (מקווה) שגם אם הנהג לא היה מתערב לא הייתה מתרחשת התנגשות כי הרכב היה בולם את עצמו, זה עדיין לא אומר שזו החלטה סבירה מצד המחשב לבצע, ובטח שזו לא חווית נסיעה נעימה כשהרכב בולם בפתאומיות או מתמרן בחדות ברגע האחרון (כמו עם הגדר שחסמה את הנתיב הימני) כדי לצאת מסיטואציה שהוא הכניס את עצמו לתוכה, מה שמראש לא היה קורה לנהג אנושי.
הסרטון האחרון שקישרת אליו שבו הרכב מצליח לנסוע מנקודה א' לנקודה ב' בכבישים מסומנים היטב, עם רמזורים ברורים וללא שום מצבים בלתי צפויים מוכיח שהטכנולוגיה עובדת במקרים מסוימים, אבל ברור לך שזה לא מוכיח שזה עובד בכל המקרים. אגב, אפילו בסרטון הזה הרכב בולם באמצע הכביש ללא שום סיבה בדקה 3:34.
הייתי רוצה לראות איך הרכב יתנהג באותו מסלול במצב שבו אחד הרמזורים מתקלקל, או - כמו המצב בהרבה מדינות באירופה - שאין בכלל רמזורים בצד השני של הצומת.

עריכה:
הנה עוד וידאו שבו הרכב בקושי מצליח לבצע פניה בסיסית ביותר שמאלה:
 
נערך לאחרונה ב:
מה שנראה לי בלתי אפשרי זה מערכת נהיגה אוטונומית שהושקעו בה מאות מיליארדי דולרים ואלפי שנות אדם מנסה לפנות שמאלה לתוך משאית שהיא יכולה לראות בבירור שעומדת שם...
אני מבין קטן מאוד בטסלה ספציפית, אבל אעיר שיש הרבה תוכנות מאוד טובות ומרשימות, שהושקעו בהן מילארדים, שעדיין יש להם באגים או exploits כאלה ואחרים ש"נראים" לנו מגוחכים (כמו לפנות לתוך משאית), ועם זאת לא מורידים מהערך של התוכנות הללו. כשבונים מערכת תוכנה עצומה, זה צפוי שיהיו edge cases.
כמובן, עבור דבר שבו בטיחות חשובה כמו נהיגה אוטונומית, זה קושי שיצטרכו להתגבר עליו; אבל זה ממש ממש ממש לא מוריד מהרצינות והיכולות של התכנה אם כרגע יש להם edge cases כאלה.
 
זה ממש ממש ממש לא מוריד מהרצינות והיכולות של התכנה אם כרגע יש להם edge cases כאלה.
במובן של להתרשם מהן אתה צודק.
במובן של לסמוך עליהן עם החיים שלי זה בדיוק ההבדל בין מוצר שמיש לקוריוז.
 
לא החלטתי כלום, ראיתי וידאו שמראה את המכונית מנסה לפנות לתוך משאית, באמצע יום שמשי בהיר לחלוטין כשהמכונית יכלה לראות ולזהות בקלות את המשאית. אני מתאר לעצמי (מקווה) שגם אם הנהג לא היה מתערב לא הייתה מתרחשת התנגשות כי הרכב היה בולם את עצמו, זה עדיין לא אומר שזו החלטה סבירה מצד המחשב לבצע, ובטח שזו לא חווית נסיעה נעימה כשהרכב בולם בפתאומיות או מתמרן בחדות ברגע האחרון (כמו עם הגדר שחסמה את הנתיב הימני) כדי לצאת מסיטואציה שהוא הכניס את עצמו לתוכה, מה שמראש לא היה קורה לנהג אנושי.
הסרטון האחרון שקישרת אליו שבו הרכב מצליח לנסוע מנקודה א' לנקודה ב' בכבישים מסומנים היטב, עם רמזורים ברורים וללא שום מצבים בלתי צפויים מוכיח שהטכנולוגיה עובדת במקרים מסוימים, אבל ברור לך שזה לא מוכיח שזה עובד בכל המקרים. אגב, אפילו בסרטון הזה הרכב בולם באמצע הכביש ללא שום סיבה בדקה 3:34.
הייתי רוצה לראות איך הרכב יתנהג באותו מסלול במצב שבו אחד הרמזורים מתקלקל, או - כמו המצב בהרבה מדינות באירופה - שאין בכלל רמזורים בצד השני של הצומת.
אני לא פה לעשות את העבודה בשבילך, ולא אדחוף לגרון שלך סרטונים אחד אחרי השני עד שתהיה מרוצה. אם זה מעניין אותך, הפניתי אותך לכמה מקורות טובים, אם לא, אתה מוזמן להמשיך להאמין שזה לא יקרה עוד 10 שנים. המציאות לא תלויה במה אתה מאמין.
 

נושאים דומים

Back
למעלה