• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

סוכנות ומחאה חברתית - חישוב מסלול מחדש של הסולידית?

טרטליה

משתמש רגיל
הצטרף ב
2/2/15
הודעות
369
דירוג
249
@הסולידית מדגישה בפוסטים שלה את ההבחנה בין סוכנות ומבנה. רוצה לומר -
אין לנו על מה לסמוך מלבד על עצמנו; השקע נא את המאמצים שלך בשינוי עצמך ולא בשינוי המערכת.

לאור המגמה החברתית-כלכלית שעלתה על סדר היום בשנים האחרונות והגיעה לשיאה עם "קרנות הפנסיה של ישראל" -
{
למי שלא מכיר:
לאחר כחמישה חודשי דיונים והאור הירוק שנתן בג"ץ למהלך הדרמטי של משרד האוצר ואגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, לפני ימים ספורים (ביום 1.8.2016) ניתנה ההודעה הרשמית על ידי שר האוצר והממונה על שוק ההון– מהפכת דמי ניהול בקרנות הפנסיה. החל מיום 1 בנובמבר 2016, כל עובד במשק יוכל להצטרף / לעבור, לאחת משתי קרנות פנסיה וליהנות מדמי הניהול מהנמוכים בשוק, שעשויים לחסוך לו מאות שקלים מידי חודש. החל מנובמבר כאמור, מי שיחליט להצטרף לקרן הפנסיה הנבחרת, ייהנה מדמי ניהול בשיעור של 1.31% מההפקדות החודשיות ושיעור של 0.01% מהצבירה בקרן.
}
- האם לא הגיע הזמן להודות שהחשיבה הנ"ל של הסולידית לא מחזיקה מים והדרך הנכונה היא שילוב :
חסכון אישי והתנגדות אישית לצרכניזם וגם
מלחמה אקטיבית, כקבוצה, במוקדי הכוח ובגופים שפוגעים באזרח

עבור עובד קבלן מסויים, החסכון הבלתי נתפס בדמי הניהול, שמתאפשר רק עתה, יכול לשנות את החיים בהמשך הדרך. לא פחות (גם אם לא במקום) מאותו שינוי פנימי.
 
נדמה לי שכבר כתבתי זאת פעם, אבל שווה לחזור על זה. לפני כמאה כתב הפילוסוף הספרדי הדגול חוסה אורטגה אי גאסט את המשפט האלמותי: ״אני הנני אני ונסיבותי, ואם אינני גואל אותן, אינני גואל את עצמי״ רוצה לומר, אדם איננו אי. עלינו להסתמך על יכולותינו וכישורינו ומאמצינו כדי להגשים את עצמינו (בהקשר זה במובן הכלכלי על מנת להגיע גם לרמות אחרות), אבל זה לא אומר שיש להתעלם מקיומו של מבנה, שעלול להיות מושחת, או מוטה, או בלתי הגון, או לא יעיל, או סתם עובד על פי סדרי עדיפויות והנחות שנראות לנו שגויות. כדי לשנות את המציאות האישית באמת, יש צורך גם בשינוי עמוק יותר של המציאות החברתית.
מי שמתרכז רק בעצמו הוא אגואיסט ולא יגיע לגאולה אמיתית. מי שרק מצביע על הממסד או החברה ומתעלם מאחריותו האישית הוא קולקטיביסט ולא יגיע לגאולה אמיתית. אבל האמת שמציע לנו אי גאסט היא שאיננו צריכים לבחור בין זו וזו, אלא לעבוד בשני המישורים, כל אחד והמינון שלו והעיתוי שלו.
אגב, חסידי תורות הניהול שקראו את ״לנצח נבנו״- המחקר המפורסם על הארגונים המצליחים בעולם העסקים, אולי יזכרו שאחד העקרונות היא דחיית הפילוסופיה של ה״או או״ ואימוץ פילוסופיה של ״גם וגם״.
 
אני תמיד טענתי שזה גם וגם.
לא מבינה איך האחד סותר את השני.
באופן אישי אני מנסה לקדם את עצמי כמה שאני יכולה, אבל גם מוחה כנגד עוולות כלליות כשאני רואה לנכון.
שתי הפעולות מקדמות אותי בסופו של דבר.
 
אין לנו על מה לסמוך מלבד על עצמנו; השקע נא את המאמצים שלך בשינוי עצמך ולא בשינוי המערכת.
ועל אף האמירה הזאת היא גם השקיעה לא מעט זמן ומאמץ שבזכותו קמו הבלוג, קהילת הקוראים והפורום שהתגבשו כאן עם הזמן והשפיעו על אי אלו אלפי אנשים במצטבר - זו בעיני השפעה די מוחשית על המערכת לאורך השנים...
 
עבור עובד קבלן מסויים, החסכון הבלתי נתפס בדמי הניהול, שמתאפשר רק עתה, יכול לשנות את החיים בהמשך הדרך. לא פחות (גם אם לא במקום) מאותו שינוי פנימי.
השאלה אם עובדי קבלן של תגבור לדוגמה (שהחברה פתחה להם פנסיה דרך סוכנות בבעלותם בדמי ניהול במחיר מלא ולא חשבו לעבור קודם), ידעו למשל עכשיו לעבור לקרן הזולה?
האם הקרן עדיפה על קרנות קיימות (אם הבנתי נכון אין מסלולים שונים), חוץ מבדמי הניהול?
קרן ברירת המחדל קמה כתוצאה מצעקה ודחיפה של קבוצה כלשהי, או מתוך משרד האוצר... כחלק מהפעולה שלהם כנגד "הר הכסף", לדוגמה?
כלומר עוד נדבך בכיוון של איך פותרים את בעית הפנסיה בעתיד בלי פעולה של האוצר, אלא רק חיוב של החברות להרוויח פחות?
(אז גם פחות מס על רווחי חברות).
 
עוד נדבך בכיוון של איך פותרים את בעית הפנסיה בעתיד בלי פעולה של האוצר, אלא רק חיוב של החברות להרוויח פחות?
למה חיוב, מישהו כפה על החברות להשתתף במכרז הזה? להיפך, אם טרחו להשתתף כנראה הן חושבות שירוויחו מהעניין - אולי זה יבוא על חשבון החברות האחרות, אבל ככה פועלת תחרות.
 

נושאים דומים

Back
למעלה