במספרים מוחלטים היא נמצאת בריכוזי אוכלוסיה גבוהים
מספרים מוחלטים לא כל כך מעניינים כמו האחוז של אותם המספרים מסה"כ האוכלוסיה הכללית.
אתה כנראה גדלת בין אנשים כאלה (או שאתה כזה ולכן בטוח שמצאת את האור) ואני לא.
גדלתי. אין אור למצוא. אני לא בטוח בכלום.
מה את לא? כזאת?
מה זה כזאת?
בפריפריה (הנידחת) שאני מכירה, יש סובלנות ללהט"בים לא פחות ולא יותר מהסובלנות המדומיינת שלך לגבי אנשים מהמרכז.
עפה לי שן בינה.
קודם כל, עם כל הכבוד לסובלנות ללהט"בים, היא לא קודש הקודשים של הפלורליזם והליברליזם. אבל היא בהחלט סמן ימני. בכל מקרה מזל שאי אפשר לרצוח אותם גם היום כי כנראה שבפריפריה הם היו נרצחים יותר, לא אבסולוטית, אלא באחוזים מהאוכלוסיה.
הייתי אומר שאנחנו בהחלט לא באים מפריפריות שונות, כי פריפריה היא מושג כוללני ומדומיין שמגדיר ובעצם גודר בתחומו מאפיינים מסויימים שנכונים לא בהכרח. אולי "סטיגמות". מה שכן הוא שפריפריה היא בהחלט מושג מוגדר. לפעמים בפשטות ולפעמים באריכות.
הייתי אומר שאני ואת בהחלט מסתכלים על פני הדברים אחרת (את אופטימית כנראה, אני פסימי) ומה שבטוח עוד יותר הוא שהסביבה האנושית שלך שונה מאוד מהסביבה האנושית שלי ומכאן שסך כל החוויות שלנו שונות מאוד. שמח על מזלך הטוב שהצלחת ליצר לעצמך אחת כזו בפריפריה, אני הצלחתי לייצר אחת כזאת רק במרכז (ירושלים ות"א, כי שם גרתי). אצלי הסביבה הפריפריאלית
נשארה אותו הדבר וכמעט שלא השתנתה (החברים "מפעם").
מהסובלנות המדומיינת שלך לגבי אנשים מהמרכז
עכשיו את סתם מעליבה. זו החוויה
שלי. אם אני משתף אותה עם העולם, זה לא אומר שהיא נכונה בהכרח בלי חוקים ברזל. זה רק אומר שככה אני רואה את החיים בעיניים שלי... רואה מקולקל? בטוח. אין לי ספק שמקולקל.
כמו שאני לא עושה רדוקציה לחוויות שלך, אל תעשי כזו לשלי.
כל אחד והמציאות שלו, הילדות שלו, מה שהמוח שלו נכון להיכנע ולדחוף לו, בכלים שלו, על בסיס היכולות הקוגנטיביות, הפיזיות והמנטליות שלו.
שיהיה.
והסובלנות הזאת משותפת גם לאנשים משכילים וגם לפחות
ואוו.... זה כל כך לא נכון. המשכילים פוגשים הרבה יותר נאורות מהלא משכילים ומכאן נמשכת ההתנהגות היותר נאורה שלהם במונחים מערביים, כמו למשל התייחסות ללהט"בים. זה ממש מוזר לי שאת כותבת את זה בכזו נחרצות, אבל מקבל את זה. זו החוויה שלך.
אני מעריכה שזה מפני שאין כאן יותר מדי אנשי "שופוני, כמה אני מגניב, משכיל, מתקדם ומתנשא על אחרים ואיך הצלחתי להימלט מהחשוכים".
תורידי את המתנשא כי זה פירוש שלך וזה באמת משפט נכון. אולי חוץ מהמגניב... כי מה לנו ולמגניבות בכלל, מה אנחנו צ'סטר צ'יטה מזבנג?
"החשוכים" בהקשר הזה היא בסה"כ הגדרה שבחרת בה במכוון וגם קולעת היטב למה שאני כתבתי. חשוכים כמילה בפני עצמה או כהגדרה זו לא מילה שמפחידה אותי.
באותה מידה אפשר לכנות "חשוכים" אנשים כמוני שלא מוכנים לעבור לסמארטפון, דווקא כי ככה ולא מוכנים לקבל על עצמם טכנולוגיה. או סתם אנשים שחושבים שבדיחות שואה זה מצחיק ממש והומור שחור זה אחלה.
אתה עושה כאן דמוניציה לאנשים שונים ממך פוליטית ותרבותית
מה לך ולפלורליזם
לעומת זאת, דמוניזציה היא מילה גדולה מדי עליי (לעומת החשוכים). לא פחות ולא יותר. דיברתי על חברים שלי נניח, נתתי מטאפורה מסויימת ואתה לקחת את זה לדמוניזציה.
תנוח.
הם באמת שונים ממני פוליטית (למרות שאין לי שיוך פוליטי חוץ אולי משמאלני מנייאק
), אבל לא תרבותית כי אני מכיר את התרבות גם של פה וגם של שם.
עכשיו לגבי ה"נאור בפני עצמו",אז אם האיר לי "האור" במשהו, האור של המשהו "האחר", של תרבות אחרת נניח, סגנון אחר של אנשים אחרים, אז מבחינתי כל אחד בפני עצמו הוא "נאור" בהקשר מסויים וספציפי לעומת מישהו אחר שלא נפתח לו האור. לא רשמתי "נאור"
על מישהו אחר, לא מדובר פה ב"על". גם המילה "מואר" היא לעומתית ביסודה. לא שאני מנתח לשון מבריק.
אני לא מבין למה משתמשים במילים "נאור" ו"מואר" בהקשר שנאמר למישהו כסוג של עקיצה. נאור לפי ההגדרה בוויקיפדיה זה משהו שכל אחד צריך לשאוף אליו.
שכל אחד יחליט לעצמו במה הוא נאור לעומת מישהו אחר (לבטח נאור בהשקעות ובסולידיות) ולמה זו לדעתו מחשבה טכנית הגיונית.
המילה "נאור" גם לא מפחידה אותי.
מן הסתם "מה לך ולפלורליזם" זו קביעה ולא שאלה, רק שמשום מה כשאני מסתכל בהגדרה של פלורליזם בוויקי אני דווקא כן מזהה את עצמי. אז אתה קובע שלא על סמך כמה פסקאות אולי לא הכי נעימות לעין, ואני קובע שכן על סמך חיים שלמים שבהם הוכחתי לעצמי שאני כן.
באשר למרגיזות הבלתי נסבלת של אנשים נאורים בעיני עצמם
אני מבין אותך, אבל אם אני קולט אותך נכון אתה מתכוון לאנשים שמרגישים את עצמם שהם טובים יותר מאחרים.
אני לא רשמתי פה אף פעם שאני יותר טוב ממישהו אחר, ובטח שלא מהחברים הטובים שלי מהפריפריה. אתם קיבלתם את ההרגשה הזו כי? לא יודע, אולי זה גם באשמתי וצורת ההתנסחות שלי שהיא לפעמים ישירה ולא הכי מאורגנת.
זה שאני לפעמים מנתח את העולם לאבק דק בתור צופה מהצד, מטמטם את עצמי, מתיישב על המחשב ומשתף את המחשבות שלי בעניין פה, זה לא עושה אותי ל"מישהו שחושב את עצמו ליותר טוב מהחברים שלו בפריפריה", למישהו שהוא "מתנשא" (כי מה, רק ממה שאני כותב כבר קבעתם שאני אדם מתנשא? וואלה?), וגם "לא פלורליסט".
שהאוכלוסיה בפריפריה החברתית היא טיפשה יותר מהאוכלוסיה ב"מרכז" החברתי
חס וחלילה. אני לא ציינתי את המילה "טיפשות" בשום הקשר שכזה שנוגע להבדלים שבין הפריפריה למרכז.
לעולם לא חשבתי שהפריפריאלים, שאני ביניהם, הם טיפשים. הם כן בורים לפעמים, אבל בורות יש גם אצל משכילים ועשירים ומה לא (למשל בורות בהשקעות). בורות היא גם לא מילה גסה.
ותודה על תגובה מעולה שדייקה אותי. פריפריה גאוגרפית לעומתה פריפריה חברתית.
אני לא יודע לכתוב כמוך ולא יודע לבטא את עצמי באופן הזה כך שזה יובן כמו שאת כתבת את זה.
במקרה
שלי, למשל עם הדוגמא של הכלוב והקופים (אולי למישהו הציק ההשוואה לקופים כאילו זה משהו כל כך רע כמו שכריש הוא גם חיה רשעה ושאר טימטומים אחרים), אני כן מדבר גם על פריפריה גאוגרפית שבדרך לא קסם בכלל כן חוברת לפריפריה חברתית.
גם וגם. ביחד.
למה אי אפשר להוציא הילדים בגיל 14 לעבוד בשדה כמו פעם! במקום זה מבזבזים את זמנם בלימודי תנך\ספרות\הסטוריה\מתמטיקה\אנגלית עד גיל 18 ..., למה זה לא מפריע לכם?
זה מאוד מפריע לי. רק שאני לא הולך להתערב בזה. ילדים זו בעיה שלכם, ועד שאני אצטרך לסבול אותם בשוק העבודה וכו', כבר אהיה לקראת פנסיה.
אפשר למחוק את השורה "להוציא ילדים בגיל 14 לעבוד בשדה כמו פעם" כי היא מעניקה קונוטציה שלילית לעובדה שילדים פעם היו כח עבודה משפחתי חשוב שתרם להישרדות המשפחה כתא אנושי-קהילתי מצומצם, תרם ללכידות ולמרקם המשפחתי (גם אם הם "נוצלו" במושגים מערבים, פלורליסטים מודרניים פדוצנטרים). אותם ילדים גם עבדו בשדה כי ככה היה נהוג וכי ככה הם רתמו את חלקם (כמו שהיום נהוג שילדים מעבידים את ההורים שלהם שעות נוספות בלספק את צרכיהם המיוחדים - אבא תביא אותי, אבא תיקח אותי, אבא תחזיר אותי).
בעוד מאה או יותר, ילדים שעוזרים לשטוף כלים חלילה בכיור המשפחתי, או לעמול על איבוק המזנון המשפחתי, ייחשבו לכאלה שנוצלו רחמנא ליצלופן.
"לעבוד בשדות" זה לא בושה ואפילו לא היה בזבוז זמן כי היום הילדים "לומדים בבית הספר" שלדעתי זה לא פחות גרוע ובלא מעט מקרים כן ביזבוז זמן (אלא אם כן ראית בילד ספציפי שלמד בשדות את ניוטון הבא והוא נתקע עם עבודה בבית ספר - זה כן ביזבוז...).
מה, מה עם "חנוך לנער על פי דרכו"?
לא חבל על ילד שעובד בשדות בגיל 14 במקום שילמד ויהיה (אולי) מדען טילים או אמיר חצרוני הבא? לא חבל על ילד שיושב בבית הספר ולומד חצי יום במקום שילך לעבוד בשדות ויהיה (אולי) אגרונום מבריק לא מדופלם או נגן סקסופון מן המעולים?
אולי גם למידה בבית הספר תורמת לשרידות של המשפחה אם הילדים מתגמלים את ההורים כשהם הופכים להיות מרוויחים לעתיד.
מעולה. מסכים.
מעוניין לסגור אותם ושתלמידהם יעקרו לצורך לימודים
לא בדיוק. אני בעיקר "רוצה" לסגור את רובן הגדול, להשאיר כמה מוצלחות מאוד בעלות רמה גבוהה (של הוראה, של סטודנטים, כלומר גם תנאי קבלה גבוהים), אבל בעיקר לקחת כמה מהן ולהפוך לאוניברסיטאות שמכבדות את עצמן ואת הבוגרים שלהן.
גם מאוד מסכים.
חברות למחקר ביולוגי היו פותחות כאן סניפים וממלאות את מעבדות המחקר בבוגרי ביולוגיה זולים
זה לא עובד ככה. אי אפשר לעשות את זה באותה קלות שזה נכתב, זה עולה הון תועפות להקים מעבדות ואופרציה של פיתוח/מחקר/ייצור ביולוגי, הרבה דברים משתבשים על הדרך, ובדר"כ ידע ביולוגי הוא לא ידע "נודד" מה שמגן על התעשיות הביולוגיות פה מלעבור לסין עכשיו ומיד (ברמת האוכלוסיה, לא ברמת הפרט - ברור שד"ר למדעי החיים יכול לנדוד). אבל זה לא מגן עליהן מפני צו סגירה בשוק קפיטליסטי.
גם בוגרי ביולוגיה הודים או סינים זולים (זולים יותר מהביולוגים הישראלים? כמעט ולא קיים דבר כזה) אי אפשר לייבא, כי
להרגשתי הלא מאומתת אינטואטיבית זה פשוט לא עובד ככה.
או שפשוט רמת בוגרי הביולוגיה לא טובה מספיק כך שערכם נמוך יותר
יכול מאוד להיות. לא שולל את זה. בוגרים ישראלים ממוסדות ישראלים לרוב (מכללות?
).
בעל הבולבול הכי רפוי לא לרמתכם
שלי הכי רפוי.
ואני עומד על זה.