• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

כשהחיים קופצים לבקר בלי להודיע מראש...

amidar

משתמש רגיל
הצטרף ב
25/1/15
הודעות
784
דירוג
1,080
אז נקעתי את הקרסול תוך כדי משחק כדורעף, נחיתה גרועה מקפיצה, הפציעה הכמעט הכי נפוצה בתחום.

החלטתי קצת לשתף את אשר על ליבי, מקווה שזה יאיר כמה דברים לכמה אנשים.

אני כבר שבוע בבית, עם נקע בקרסול ימין. לצערי נקע שמוגדר לא קל. כלומר, אני לא יכול להזיז את כף הרגל, לא לעמוד עליה, לא לדרוך עליה, ובגדול - יכול לחלוטין לשכוח מכך שרגל ימין בכלל קיימת, כי היא רק מפריעה לי כרגע.

לשמחתי לא מדובר בשבר, ויש לזה יתרונות לא מבוטלים, כמו היכולת להתקלח בלי לדאוג שמים ירטיבו את הרגל.

למה בכל זאת אני כותב את הפוסט הזה? כי אני מרגיש שאני חווה מאד בקטנה חלק מההגדרה של סיעודי. גיליתי את זה במקרה, ממש במקרה, ואסביר איך.

נכון שבהגדרות הסיעוד יש משהו שקשור ביכולת של האדם לאכול? אז אני יכול לאכול לחלוטין. מה זאת אומרת לאכול? אני יכול לשבת ליד שולחן, ולאכול כל מה שנמצא עליו עם כלי אוכל.
מה אני לא יכול לעשות?
1. לצאת מהבית לרכוש מזון (יכול להיפתר על ידי משלוח).
2. להעביר מצרכים ממקום למקום (אני יכול לשים תיק גב של ביצפר, עמוס ככל שיהיה, ולהעביר אותו איתי ממקום למקום).
3. להכין אוכל (בד"כ כלל דורש העברה של מצרכים בין אזורים שונים במטבח, אבל אני צריך יד פנויה בשביל זה, ואין לי).
4. להגיש אוכל לשולחן (כאמור, הידיים שלי עסוקות בלהחזיק קביים כדי שלא אפול).
5. לפנות כלים מהשולחן.
6. לשטוף כלים ולשים בייבוש.
7. להחזיר כלים למקום.

עכשיו, חשוב לי לציין - אני צעיר (35), בריא, עוסק בספורט ושומר על כושר. אני מסוגל לבצע הרבה מאד דברים רק בכוח של רגל אחת (כמו להתכופף ולהרים דברים כבדים מהרצפה, נסו את זה על רגל אחת למשל שעה, שלא לדבר על יום או שבוע). עם זאת, אני לא מסוגל להרים את התינוק בן החצי שנה שלנו כדי להרגיע אותו, לא יכול להחליף לו חיתול, בטח שלא לקלח אותו (אני מתקלח על כיסא פלסטיק).

אה, ואם לא ציינתי, אנחנו גרים בקומה שלישית. בלי מעלית. כל יציאה מהבית (אפילו למטרות טיפול ברגל) זה פרוצדורה לא פשוטה, שלוקחת זמן.
כמובן שבגלל שמדובר ברגל ימין, אני גם מנוטרל מלנהוג, כך שאיבדתי את העצמאות (היחסית) שלי (כן, אני יודע שיש אוטובוסים ומוניות, לכן העצמאות היא יחסית).
אני תוהה מה אמור לעשות אדם יותר מבוגר, או אפילו מישהו בגילי, שחי לבד (נגיד רווק?). זה לחלוטין גורם לי לתהות על המשמעות של המצב שנקרא סיעודי. במקרה שלי מדובר על מגבלה שאמורה לעבור עם הזמן, ויש לי בת זוג מדהימה שדואגת לי, ומשפחה עוד יותר מדהימה שדואגת לשנינו.

אבל תחשבו לרגע, מה קורה אם אתם באמת עונים על ההגדרה של סיעודי (ובשביל זה צריכים להתקיים קצת יותר דברים ממה שציינתי פה). אני תוהה עד כמה באמת שווה להחזיק את הגוף הפיזי בחיים...כמובן בתנאי שאין מזור לבעיה שלכם...

(לא חייבים לענות, אני סתם מעביר את הזמן שלי וחולק הגיגים...)
 
החלמה מהירה.
 
אני כבר שבוע בבית, עם נקע בקרסול ימין.
בתור אחת שכל חייה נקעה את קרסוליה, למדתי שחייבת ללכת על הרגל מיד. ככה זה נרפא הכי מהר. אבל יכול להיות שאצלי הנקעים היו פשוטים, אף פעם לא טרחתי לבדוק. לעומת זאת, כשהיו לי שברים- מיד ידעתי את ההבדל ולא העזתי לדרוך. מה שכן, הרגישות לנקע עלולה להיות יותר גדולה אצלך. כלומר תצטרך לחבוש תחבושת אלסטית לחיזוק בזמן משחק או טיול.
בל תחשבו לרגע, מה קורה אם אתם באמת עונים על ההגדרה של סיעודי (ובשביל זה צריכים להתקיים קצת יותר דברים ממה שציינתי פה). אני תוהה עד כמה באמת שווה להחזיק את הגוף הפיזי בחיים...כמובן בתנאי שאין מזור לבעיה שלכם...
אוהו... אין לך מושג על אינסטינקט החיים אצל רוב האנשים. אני מכירה (והכרתי) כמה במצב נורא שחיים ומאושרים.
 
קודם כל החלמה מהירה!
מה שאני יכולה לחשוב עליו זה שיש הבדל בין להפוך פתאום לסיעודי, אפילו בדרגה בינונית כמו אצלך, לבין להוולד ככה או לא להכיר/לזכור מה הם חיים עצמאיים.
במישור הפיננסי, או אם אין תמיכה ממשפחה זה באמת יכול להיות קטסטרופלי.. במישור הנפשי, אני מניחה שהחיים חזקים מהכל.
 
מה שהכי נורא בביטוח סיעודי, זה עד כמה המצב באמת צריך להיות קשה בשביל שתוכר כזכאי (לפי מה שתיארת אתה ספורטאי אולמפי לפי ההגדרות הסיעודיות) אם בכלל תצליח לנצח את החומה הביורוקרטית.
ביטוח סיעודי, שלא כמו ביטוח בריאות המכסה ניתוחים יקרים או תרופות מחוץ לסל, זה משהו שדי קל לבטח לבד (לשים כסף בצד בהשקעה סולידית במקום לשלםעל הביטוח, לוודא שיש לך כסף בצד לכל מקרה שלא יהיה, וגם להסתמך על הילדים שיהיו שם לעת צרה - אין בזה שום דבר פסול לדעתי, משפחה שם כדי לעזור אם צריך).
וכמובן - שתבריא מהר!
 
החלמה מהירה !
 
לא התעמקתי בביטוחים סיעודיים, או מי שחושב שחסכון יספיק אם יהפוך לסיעודי חלילה- תיקחו בחשבון שהשכר של עובדים זרים הוא שכר מינימום+ פנסיה ופיצויים ולא שקל פחות. אתם מנחשים במי הכי פגעה העלאת שכר במינימום.. זקנים ונכים (תודות ל)
 
רפואה שלמה ומהירה. כשנדרסתי על ידי מונית נפגעתי ביד ימין. הייתי לבד, בארץ זרה עם יד ימין מושבתת. מהתיאור שלך נשמע שהקרסול דווקא הרבה יותר שימושי מיד ימין. לא חשבתי על זה עד עכשיו.
 
כאשר הייתי בגיל העשרה, אבא שלי עבר תאונה עם קטנוע ונפגע בכף יד ימין - חצי שנה ישב בבית ורק תרגל את האצבעות במשחקי מחשב (הנחית רופא).
לפני שנתיים, הוא עבר תאונה עם קטנוע עם שבר בברך וחצי שנה בבית עם גבס.
מבחינת סיעודי - יש 6 מבחנים שאתה צריך להכשל ב-3 מהם כדי להחשב סיעודי:
מאתר ביטוח לאומי
על מנת לבחון את תפקודו של הקשיש, הוגדרו במסגרת מבחן התלות, שש פעולות בסיסיות:
לקום / לשכב:
האם הקשיש מסוגל לעבור ממצב של שכיבה למצב של ישיבה זקופה, וממצב של ישיבה (במיטה או בכסא גלגלים), למצב של עמידה ללא עזרת אדם נוסף.
  • להתלבש / להתפשט: בדיקה זו בוחנת האם הקשיש מסוגל להוריד את בגדיו ולהתלבש ללא עזרת אדם אחר, בנוסף, האם הוא מסוגל לחבר לעצמו תותבות או אביזרים רפואיים שונים.
  • אכילה ושתיה: בבדיקה זו נבחנת יכולתו של הקשיש לאכול ולשתות באופן עצמאי, ללא עזרת אדם נוסף וללא סיוע מכשירים או עזרים. בדיקה זו לא מיועדת כדי לבדוק את יכולתו של הקשיש להכין או להגיש לעצמו את האוכל.
  • רחצה: האם הקשיש מסוגל להיכנס ולצאת מהמקלחת או האמבטיה באופן עצמאי, האם הוא מסוגל לפתוח את ברז המים, להתרחץ, להסתבן.
  • שליטה על סוגרים: האם הקשיש מסוגל לשלוט על סוגריו, ולטפל בצרכיו, או שמא הוא זקוק לקטטר, חיתול או אמצעי עזר אחר.
  • ניידות: בבדיקה זו נבחנת יכולתו של הקשיש לנוע ממקום למקום בתוך ביתו, ללא עזרת אדם קרוב, וללא הישענות על עזרי הליכה כמו קביים ומקל. קשיש המרותק למיטתו או נעזר בכסא גלגלים לצורך ניעה, לא עומד בבדיקה זו.
מאתר כלל
להלן ההגדרות המקובלות של הפעולות הנבדקות במבחן ADL:

  • לקום ולשכב - יכולתו העצמאית של הנבדק לעבור ממצב שכיבה לישיבה ו/או לקום מכסא, כולל ביצוע פעולה זו מכסא גלגלים ו/או ממיטה
  • להתלבש ולהתפשט - יכולתו העצמאית של הנבדק ללבוש ו/או לפשוט פריטי לבוש מכל סוג ובכלל זה לחבר ו/או להרכיב חגורה רפואית ו/או גפה מלאכותית
  • להתרחץ - יכולתו העצמאית של הנבדק להתרחץ באמבטיה, להתקלח במקלחת או בכל דרך מקובלת, כולל פעולת הכניסה והיציאה לאמבטיה או למקלחת
  • לאכול ולשתות - יכולתו העצמאית של הנבדק להזין את גופו בכל דרך או אמצעי (כולל שתייה ו/או אכילה, בעזרת קשית) לאחר שהמזון הוכן עבורו והוגש לו
  • לשלוט על סוגרים - יכולתו העצמאית של הנבדק לשלוט על פעולת המעיים ו/או פעולת השתן. אי שליטה על אחת מפעולות אלה אשר משמעה למשל שימוש קבוע בסטומה או בקטטר בשלפוחית השתן, או שימוש קבוע בחיתולים או באמצעי ספיגה למיניהם, ייחשבו כאי שליטה על סוגרים
  • ניידות - יכולתו העצמאית של הנבדק לנוע ממקום למקום. ביצוע פעולה זו באופן עצמאי וללא עזרת הזולת, תוך העזרות בקביים ו/או במקל ו/או בהליכון ו/או באביזר אחר כולל מכני או מוטורי או אלקטרוני, לא תחשב כפגיעה ביכולתו העצמאית של המבוטח לנוע. אולם, ריתוק למיטה או לכסא גלגלים, ללא יכולת הנעתו באורח עצמאי על ידי המבוטח, ייחשב כאי יכולתו של המבוטח לנוע
חברות הביטוח הגדילו וחילקו כל מבחן ל-2:
מבחן קימה משכיבה לעמידה הם חילקו ל-משכיבה לישיבה, מישיבה לעמידה - אז אם אתה מסוגל להתרומם מהמיטה למצב ישיבה - אתה 50% כשיר ואת המבחן הזה עברת.
למרות שלאחרונה המפקח על הביטוח קבעה שאין מצב 50% - או שאתה מצליח בכל הדרך או שאתה נכשל בכל הדרך.

נ.ב.
אם יש לך נקע בצד אחד - אתה צריך קב אחד, למה שניים?
בתוך הבית - חפש שרפרף/כסא עם גלגלים - זה משחרר לך את 2 הידיים.

נ.נ.ב.
לגבי מצב להחזיק את עצמי בחיים או לא...
זה מה שגומר אותך? נקע בקרסול?
יש אנשים שאיבדו גפיים, אולי אתה רוצה פרוטזה?
 
החלמה מהירה!
 
החלמה מהירה!
 
@amidar החלמה מהירה,

בנוגע לביטוח סיעודי, הורדתי טבלת תעריפים של קופ"ח (משכתי עד גיל 120)
יוצא שמי שמתחיל גיל 18 (לפני זה זה עלות אפס) הסכום המהוון שהוא צריך להשקיע כדי לכסות סכום בסיסי של כ 5K ש"ח במונחים של גיל 18
הוא ...1000 ש"ח בערך, אם רוצים להשתמש בכלל ה 400 אז זה שקול בערך ל וויתור ממוצע על 100 ש"ח לחודש כאשר הנזק יכול נוע בין 3 שנים ב 5K ל 10 שנים ב 10K ,כלומר בין 180K ל 1.2M ש"ח,

כל אחד יעשה חושבים האם הסיכון הפיננסי בסיעוד מצדיק גידור כזה עם הסיכון שיתכן שחברת הביטוח "תבריז" ברגע האמת.
בנוגע לחסכון שהוא חלופי אני מעריך שההנחה שבין גיל 18 ועד גיל 40 לא יהיה ארוע כזה, ואז לפי הוצאה של 100 ש"ח לחודש שנחסכה, החוסך יחזיק בהון אלטרנטיבי של כ 80K ש"ח (לפי 4% ברוטו) , לא בדיוק הון שיעזור למקרה סיעוד, כדי לחסוך ל 1.2M צריך חסכון של 1500 ש"ח לחודש - בתנאי שהארוע לא יקרה מוקדם מדי.
 
וואו! איזה מבול של תגובות :)

כולה שיתפתי קצת מהרהורי ליבי, ממש כיף לגלות שאשכרה אנשים לקחו את הזמן, ענו, חיפשו חומר ומידע, עשו חישובי עלות תועלת והגיבו.

ראשית - תודה למאחלי ההחלמה המהירה, מהפה שלכם - לקרסול שלי!
שנית - אני אכן אוגדר כספורטאי אולימפי אם יבדקו עלי עכשיו את מבחני הסיעודיות. הרעיון לא היה להגיד שאני סיעודי, אלא לחלוק איתכם כמה פציעה שגרתית יכולה להשבית בשניה.
שלישית - כל שלושה מבחנים שתבחרו באקראי מההגדרה של מצב סיעודי כנראה מעידים על זה שמישהו במצב ממש מחורבן, ברור לי שהחיים חזקים מהכל (כמאמרו של ראש ממשלתנו הנוכחי: "בואו לא נשכח את החיים עצמם...."), מצד שני, למישהו בריא בן 35 זה לחטוף סטירת לחי מצלצלת.
רביעית - מאז שנולדתי, זו הפעם הראשונה שאני פצוע וגם מושבת. עד היום חוויתי רק פציעות קלות של כמה ימים, ובוודאי שלא גרמו לי להשבתה מוחלטת.
חמישית - מצחיק אותי לחשוב שבגלל הרעיון של חיסכון (קומה שלישית בלי מעלית), אני משלם בנוחות ויכולת תנועה...

בקיצור, תודה לכולם, היה מרענן לקרוא את התגובות שלכם :)
מאחל לכם לעולם לא להיפצע, ובטח שלא כמוני, ומקווה לחזור לכושר מהר...

אגב, תגובה ספציפית ל @Jane Doe , אני לא באמת יודע מה יותר חשוב (יד או רגל), אבל גיליתי שבמקרה שלי, הרגל יותר חשובה. לדוגמא - אני יכול להמשיך לעבוד בתכנות עם יד אחת, אבל כרגע לא יכול ללכת לחדר האוכל ולקחת מגש עם אוכל (מה שאני כן יכול לעשות עם יד אחת!).
 
כל עוד יש לך אצבע אחת, עין אחת, מוח וישבן - אתה יכול לעבוד בתכנות.
צריך גם פניות נפשית/שכלית שלפעמים אין לפחות בתקופת הסתגלות מפציעה. ויש מצבים שכואב לשבת. בקיצור מסכימה איתך, אבל לא תמיד המוח והישבן מתפקדים כראוי..

אבל תחשבו לרגע, מה קורה אם אתם באמת עונים על ההגדרה של סיעודי (ובשביל זה צריכים להתקיים קצת יותר דברים ממה שציינתי פה). אני תוהה עד כמה באמת שווה להחזיק את הגוף הפיזי בחיים...כמובן בתנאי שאין מזור לבעיה שלכם...
אני חוויתי משהו מהסגנון והגעתי למסקנה ההפוכה, שחיי מאד משמעותיים גם כשלא בתפקוד מלא וזקוקה לעזרה מהסובבים. כשהבראתי התחלתי לעזור לאחרים ואני חווה כמה שזה משמח לעזור באמת.
אם חלילה היית צריך להישאר במצב הנוכחי לכל החיים האם באמת אין טעם לחייך? האם אתה לא משמעותי לאוהביך ומוטב להם בלעדיך?

מבחינה כלכלית, לשכיר יש רשת ביטחון של ימי מחלה, ולאחר מכן ביטוח אובדן כושר עבודה. כמובן שלמי שיש רק הכנסה פאסיבית הכל ממשיך לזרום כרגיל.
לגבי סיוע יומיומי בקניות, בישול ומה שהוזכר למעלה, צריך עוד כסף זמין, או לחלופין משפחה / קהילה תומכת. לפעמים צריך עוד מזומנים לרופאים פרטיים וטיפולים אלטרנטיביים וכדו'.

בכל אופן, אני חושבת שיש הרבה טוב להוציא מסיטואציה כזו, זה מלמד הרבה.

רפואה שלמה !
 
כל עוד יש לך אצבע אחת, עין אחת, מוח וישבן - אתה יכול לעבוד בתכנות.
אין חובה אפילו לעין אחת. אני מכיר אישית תוכניתן עיוור.
הוא משתמש בצג ברייל שמקפיצה לו ליד את הטקסט מהמסך. מה שכן, זה לחלוטין הופך אותו לקומפיילר אנושי :)
 
אגב מה בנוגע לקביים? אני זוכרת שלא היתה לי בעיה לרדת במדרגות להתנייד בחוץ וכד'
 

נושאים דומים

Back
למעלה