אני מתלבט בין גמל להשקעה לבין השקעה עצמאית
מוכן לסכם לך כדי לתת כיוון, אבל שתדע שחיפוש פשוט בפורום על "
קופת גמל להשקעה" יביא אותך להמון תוצאות וחומר לקריאה.
אם תיקח שבוע (נניח) של קריאת פה ושם, אולי חצי שעה בכל יום - אתה מקיף את הנושא אפילו אם השפה הפיננסית שברשותך פשוטה מאוד ופשטנית.
היתרון הענקי בקופת גמל להשקעה (מלבד הנוחות - לבחור מסלולים בהקלקת עכבר ולהפקיד בהו"ק אוטומאטית למסלול הנבחר) הוא הפטור ממס רווחי הון החל מגיל 60, אם מעבירים את הכסף ("הלך הכסף, נשארה רק הקצבה") למכשיר פנסיוני שמשלם קצבה.
נאמר פה בעבר וחישבו חישובים שהפטור הנ"ל ממס רווחי ההון "משתלם" רק אם דמי הניהול בקופת הגמל להשקעה הם בסביבות ה- 0.3%~ דמי ניהול מהצבירה
ומטה.
משהו כזה... כלל אצבע להזכירך, רעיון כללי, כוללני, לא כלל ברזל.
אז אם קופת הגמל להשקעה שלך היא בדמי ניהול של מעל 0.3%~ מהצבירה, הפטור הנ"ל ממס רווחי ההון כבר לא מהווה הטבה כזאת בומבסטית כמו שהוא נשמע על הנייר כי אתה משלם אותו לטווח ארוך בדמי הניהול היקרים יחסית (שוב, אם הם מעל 0.3%~ מכל הצבירה).
בהינתן מה שרשמתי עכשיו - אני חוזר ליתרון העיקרי של קופת הגמל להשקעה שהוא הנוחות שבאי-ההתעסקות בלקנות ניירות ערך בעצמך (להתלבט איזה, איפה, כמה, באיזו פקודת קניה, איפה פותחים תיק, כמה משלמים, איך קונים, איזו מערכת מסחר וכו' וכו' וכו').
זהו.
על נוחות משלמים.
אם נוחות פחות קריטית לך, ואתה מוכן להתאמץ רק
קצת (בהן צדק שזה באמת ממש קצת), כי אתה מבין כמונו שבתור משקיע מדדים (קרנות נאמנות מחקות מדד - ETFים, היום בדר"כ מדברים על הקרנות האיריות) - לנהל את התיק העצמאי והממוסה שלך זה בסה"כ נורא פשוט, נורא טכני ברמת הכמה קליקים על העכבר פעם בחודש, 5 דקות באתר בקושי פעם בחודש, וכל עוד אתה דבק באסטרטגיה ברורה - אני לא רואה סיבה למה להשקיע דרך קופת גמל להשקעה.
מסייג, שהסיבה שאני התחלתי את דרכי בשוק ההון בקופת גמל להשקעה היא כי חיפשתי נוחות על פני אופטימיזציה, לא שינה לי המחיר של המוצר, אלא רק רציתי לטעום את שוק ההון על באמת בכסף אמיתי, להרוויח ולהפסיד, להרגיש את הקזינו הזה שכולם מדברים עליו (ג.נ. - לא קזינו! דיבורים בעלמא), וחיפשתי להיכנס בצורה קלילה ופחות מנוהלת.
לי השקעה מנוהלת בתחילת דרכי (שנתיים שלמות) אך ורק דרך קופת גמל להשקעה, בנוחות מקסימלית ובצורה אוטומטית לגמרי (הו"ק חודשית) -
מאוד עזר.
בדיעבד, זה היה רעיון מאוד חכם
מבחינתי כי זה מה שהכניס אותי פסיכולוגית ומנטלית לשוק ההון - מוצר נוח, שנראה ומרגיש כמו קרן השתלמות (שכבר הייתה לי), עם דו"חות רבעוניים ושנתיים, ושעזר לי לסדר את הפסיכולוגיה שלי כמשקיע ולחדד את האסטרטגיה שלשמה אני פה.
מעבר לזה, טכנית, נטו,
קופת גמל להשקעה היא מוצר "גרוע", אבל היא ממש לא גרועה והיא למען האמת מוצר נהדר אם אתה לא משקיע כלל, לא רוצה להתעסק עם מיקו בכלל, ואז במקרה כזה, אפילו הסולידית אמרה בעצמה - עדיף קופת גמל להשקעה על פני כלום ושום דבר.
עזרתי?
מה היא התשואה המצטברת שהשיג המדד העולמי MSCI ACWI ב 20 השנות האחרונות ?
את זה לא בעיה למצוא בגוג-אל.
בדקתי למשל מידע באתר גמל נט לגבי קופת גמל במסלול מניות באחת החברות
אין לבדיקה שלך משמעות, כי אתה לא יודע מה מכיל אותו מסלול "מניות" הזה. עגלת סופר של מדדים ולא ברור מה.
ובעיקר מה שהמסלול הזה עשה, אף אחד לא מבטיח לך שהוא ימשיך לעשות.
אז אין בעיה לבדוק, ואין בעיה להסתכל על המספרים, ואין בעיה אפילו להתרשם ולהעריץ, רק חשוב להבין שאף אחד לא מבטיח לך כלום.
ראה מקרה אלטשומר שחם שהיו על הגל, משכו לסינים בבילבל, וירדו מהגלשן עם הפנים על האף.
וכו'.
אם אתה רוצה עזרה, מאוד יועיל לנו ולך אם תכתוב במסודר, הכי מפורט שאתה יכול, והכי תכל'ס שאתה יכול מה בדיוק אתה רוצה לעשות ולמה.
עם האיך ננסה לענות לך בשמחה.
ובגלל שחלק מהכסף בקרן גמל לא מושקע
נכון מאוד... אבל זה למתקדמים שלומו יקר... אין טעם לענות למתחיל עם מידע ל"מתקדמים".
גם לא יעזור לו לדעת שרוב קופות הגמל להשקעה לא קונות את המדד עצמו אלא חוזים על המדד ומחזיקות בעיקר מזומן.
ושחלק מהציפוי הוא סינטטי וכו'.
אתה בהחלט צודק, אבל צריך להתאים את המידע לשואל. הוא עוד לא שם לדעתי.