בעקבות סאגה של כמעט 4 חודשים בניסיון להעביר ני"ע בבית השקעות בישראל לחשבון שלי ב IB, אסקור את התהליך ואת ה DO ו DONT’S, כדי לחסוך לאחרים עגמת נפש, עצבים על מערכת הבנקאות הארכאית בארץ ובעיקר זמן. הכל נכון לשנת 2022.
1. בגלל שידעתי/חששתי שהתהליך לא יעבור חלק, לקחתי כמה חודשים מראש, ביחס ללו"ז של הצרכים האישיים שלי למעבר. ממליץ גם לכם לא לדחות לרגע האחרון.
2. החשבון שלי בבית השקעות ישראלי (מיטב) היה במערכת סגורה, לכן מראש ויתרתי על הניסיון להעביר מהם ישר לחשבון שלי ב IB. לא היה לי כח או זמן לנסוע עד למשרדים שלהם, להזדהות אישית ופתיחת החשבון רק כדי שאח"כ יגידו שהם לא יכולים/רוצים להעביר שלא לבנקים בישראל.
3. שלחתי למיטב הוראה להעברת ני"ע לחשבון המקושר שלי בבנק הפועלים. היו זריזים ויעילים. תוך מספר ימים ני"ע היו כבר בחשבון שלי בבנק.
כמה הערות לשלב זה –
א. לפני שנותנים הוראת העברה, לבקש מבית השקעות "דוח שאילתת מס הכוללת שערי מניות לכל מניה לפי שכבות" בדולרים. ברירת המחדל שלהם היא לשלוח דוח עם מחירי קניה בשקלים. ואתם צריכים בדולרים. זה מאוד חשוב, לשלב 6.
ב. עמלות - חייבו בגובה עמלת מכירה של התיק, ללא תקרה. כן, העמלה הכי גבוהה בשוק, ו"קנס" על כך שלא חשבתי/ביררתי את הנושא במעמד פתיחת חשבון במיטב (שהיה לפני די הרבה שנים). לכן מדובר בעוד תזכורת, שבבתי השקעות בארץ, עמלת העברת ני"ע, היא היותר חשובה מכל עמלות המסחר למיניהן, שגם ככה די זהות וממילא נמוכות יחסית.
4. ברגע שני"ע נכנסו לחשבון שלי בבנק הפועלים, ונתתי הוראה להעביר אותם לחשבון שלי ב IB, הצוות בבנק הפועלים היה חסר תועלת, לא מקצועי ולא שירותי כהרגלם.
א. זה לא פוסט שיימינג. אני לקוח של בנק הפועלים הרבה מאוד שנים. יש לי חשבונות בבנקאות פרטית בסניפים שונים. הבעיה הקבועה איתם, שכמעט כל בקשה שחורגת מהתנהלות עו"ש שוטפת, מעלה אצלם את לחץ הדם ומורידה את היכולת/נכונות לבצע את ההוראה, עד לאמירות מפורשות שעדיף לבצע אותה בבנק אחר. כנ"ל במקרה הזה.
ב. הבנקאית האישית שלי ביקשה פרטים להעברה ל IB. נתתי. רצו עוד פרטים. נתתי את המייל שקיבלתי מ IB לצורך הסדרת הניוד. אמרתי שתפנה אליהם ותבקש את מה שצריך. לא הסכימה בנימוק "שאסור להם לשלוח מיילים" או משהו בסגנון. אח"כ אמרה שזה בטיפול של מישהו בסניף ראשי. אח"כ לא ענתה למיילים, גם המישהו הזה לא ענה לי למיילים. כשניסיתי להבין מה בדיוק חסר ועם מי לדבר בבנק, קיבלתי שוב תשובות בסגנון של "אנחנו לא יכולים להגיד אבל נוכל לטפל בבקשה ברגע שנקבל את הפרטים הדרושים".
ג. לכל אורך הדרך היו לא שירותיים ולא מקצועיים – כולל צוות השקעות בסניף. ניכר שהם לא עשו פעולה כזאת אף פעם, לא יודעים מה לעשות וגם לא מעניין אותם ללמוד. ובעיקר מורחים זמן.
ד. בשלב מסוים ויתרתי, ונתתי הוראה להעביר את ני"ע לחשבון שלי בבנק אחר.
ה. תוך יום-יומיים, ני"ע היו כבר בחשבון שלי בבנק אחר. עמלות – 5 ש"ח פיקס.
5. בבנק אחר, דיברתי עם הבנקאי האישי שלי והסברתי מה אני צריך.
א. הוא אמר בכנות שאף פעם לא עשה משהו כזה אבל יבקש הנחיות מחדר מסחר.
ב. חזר אליי וביקש פרטים לצורך הזנה למערכת של הבנק. פתחתי טיקט ב IB והעברתי את הבקשה.
ג. אלה הפרטים שקיבלתי מ IB והעברתי לו –
ד. אמר שהוא צריך גם להזין מספר פקס, מדינה וסטייס בארה"ב. אמרתי בפקס תזין את מספר הטלפון, מדינה ארה"ב וסטייט ניו יורק.
ה. תוך פחות משבוע ני"ע הופיעו בחשבון שלי ב IB. עמלות - 5 ש"ח פיקס.
6. ני"ע הגיעו ללא פירוט שכבות קנייה ועלויות. לכן צריך להזין אותם, לפי הפרטים בסעיף 3.א.
7. כשהתחלתי את הניוד מבנק הפועלים, פתחתי לפני זה טיקט ניוד ב IB, עם כל הפרטים. בגלל חוסר שיתוף פעולה מהבנק וחלוף הזמן, הטיקט נסגר אוטומטית. את הניוד מבנק אחר עשיתי ללא פתיחת טיקט. ני"ע עדיין נכנסו לחשבון שלי ב IB ללא התראות או פנייה כלשהי מ IB שמדובר בתהליך לא תקין או משהו כזה.
8. דילגתי על לא מעט התכתבויות ופינג-פונג טלופני/מיילים ביני לבין הפקידים. מקווה שרוח הדברים ברורה גם ללא סטנוגרמות מייגעות. די מבאס שבשנת 2022 זו רמת השירות/מקצועיות של בנקאים בארץ. הכי חשוב לדעתי זה אם החלטתם לבצע את המעבר, אז לא להשאיר אותו לדקה האחרונה או "מתישהו בעתיד". כי לא תדעו על איזה פקיד תיפלו וכמה חודשים יטרטרו אתכם ב"השלמת פרטים".
9. בהצלחה!
1. בגלל שידעתי/חששתי שהתהליך לא יעבור חלק, לקחתי כמה חודשים מראש, ביחס ללו"ז של הצרכים האישיים שלי למעבר. ממליץ גם לכם לא לדחות לרגע האחרון.
2. החשבון שלי בבית השקעות ישראלי (מיטב) היה במערכת סגורה, לכן מראש ויתרתי על הניסיון להעביר מהם ישר לחשבון שלי ב IB. לא היה לי כח או זמן לנסוע עד למשרדים שלהם, להזדהות אישית ופתיחת החשבון רק כדי שאח"כ יגידו שהם לא יכולים/רוצים להעביר שלא לבנקים בישראל.
3. שלחתי למיטב הוראה להעברת ני"ע לחשבון המקושר שלי בבנק הפועלים. היו זריזים ויעילים. תוך מספר ימים ני"ע היו כבר בחשבון שלי בבנק.
כמה הערות לשלב זה –
א. לפני שנותנים הוראת העברה, לבקש מבית השקעות "דוח שאילתת מס הכוללת שערי מניות לכל מניה לפי שכבות" בדולרים. ברירת המחדל שלהם היא לשלוח דוח עם מחירי קניה בשקלים. ואתם צריכים בדולרים. זה מאוד חשוב, לשלב 6.
ב. עמלות - חייבו בגובה עמלת מכירה של התיק, ללא תקרה. כן, העמלה הכי גבוהה בשוק, ו"קנס" על כך שלא חשבתי/ביררתי את הנושא במעמד פתיחת חשבון במיטב (שהיה לפני די הרבה שנים). לכן מדובר בעוד תזכורת, שבבתי השקעות בארץ, עמלת העברת ני"ע, היא היותר חשובה מכל עמלות המסחר למיניהן, שגם ככה די זהות וממילא נמוכות יחסית.
4. ברגע שני"ע נכנסו לחשבון שלי בבנק הפועלים, ונתתי הוראה להעביר אותם לחשבון שלי ב IB, הצוות בבנק הפועלים היה חסר תועלת, לא מקצועי ולא שירותי כהרגלם.
א. זה לא פוסט שיימינג. אני לקוח של בנק הפועלים הרבה מאוד שנים. יש לי חשבונות בבנקאות פרטית בסניפים שונים. הבעיה הקבועה איתם, שכמעט כל בקשה שחורגת מהתנהלות עו"ש שוטפת, מעלה אצלם את לחץ הדם ומורידה את היכולת/נכונות לבצע את ההוראה, עד לאמירות מפורשות שעדיף לבצע אותה בבנק אחר. כנ"ל במקרה הזה.
ב. הבנקאית האישית שלי ביקשה פרטים להעברה ל IB. נתתי. רצו עוד פרטים. נתתי את המייל שקיבלתי מ IB לצורך הסדרת הניוד. אמרתי שתפנה אליהם ותבקש את מה שצריך. לא הסכימה בנימוק "שאסור להם לשלוח מיילים" או משהו בסגנון. אח"כ אמרה שזה בטיפול של מישהו בסניף ראשי. אח"כ לא ענתה למיילים, גם המישהו הזה לא ענה לי למיילים. כשניסיתי להבין מה בדיוק חסר ועם מי לדבר בבנק, קיבלתי שוב תשובות בסגנון של "אנחנו לא יכולים להגיד אבל נוכל לטפל בבקשה ברגע שנקבל את הפרטים הדרושים".
ג. לכל אורך הדרך היו לא שירותיים ולא מקצועיים – כולל צוות השקעות בסניף. ניכר שהם לא עשו פעולה כזאת אף פעם, לא יודעים מה לעשות וגם לא מעניין אותם ללמוד. ובעיקר מורחים זמן.
ד. בשלב מסוים ויתרתי, ונתתי הוראה להעביר את ני"ע לחשבון שלי בבנק אחר.
ה. תוך יום-יומיים, ני"ע היו כבר בחשבון שלי בבנק אחר. עמלות – 5 ש"ח פיקס.
5. בבנק אחר, דיברתי עם הבנקאי האישי שלי והסברתי מה אני צריך.
א. הוא אמר בכנות שאף פעם לא עשה משהו כזה אבל יבקש הנחיות מחדר מסחר.
ב. חזר אליי וביקש פרטים לצורך הזנה למערכת של הבנק. פתחתי טיקט ב IB והעברתי את הבקשה.
ג. אלה הפרטים שקיבלתי מ IB והעברתי לו –
Please find the information related to this transfer below:
Name: *******************
IBKR account number: U1234567
Phone: +41 41 726 9500
Contact Person: Transfer Desk
SWIFT: IBKRUS33XXX
Email: fop-transfer-in@********************** (please note that this email is exclusively for bank to bank correspondence)
Name: *******************
IBKR account number: U1234567
Phone: +41 41 726 9500
Contact Person: Transfer Desk
SWIFT: IBKRUS33XXX
Email: fop-transfer-in@********************** (please note that this email is exclusively for bank to bank correspondence)
ד. אמר שהוא צריך גם להזין מספר פקס, מדינה וסטייס בארה"ב. אמרתי בפקס תזין את מספר הטלפון, מדינה ארה"ב וסטייט ניו יורק.
ה. תוך פחות משבוע ני"ע הופיעו בחשבון שלי ב IB. עמלות - 5 ש"ח פיקס.
6. ני"ע הגיעו ללא פירוט שכבות קנייה ועלויות. לכן צריך להזין אותם, לפי הפרטים בסעיף 3.א.
7. כשהתחלתי את הניוד מבנק הפועלים, פתחתי לפני זה טיקט ניוד ב IB, עם כל הפרטים. בגלל חוסר שיתוף פעולה מהבנק וחלוף הזמן, הטיקט נסגר אוטומטית. את הניוד מבנק אחר עשיתי ללא פתיחת טיקט. ני"ע עדיין נכנסו לחשבון שלי ב IB ללא התראות או פנייה כלשהי מ IB שמדובר בתהליך לא תקין או משהו כזה.
8. דילגתי על לא מעט התכתבויות ופינג-פונג טלופני/מיילים ביני לבין הפקידים. מקווה שרוח הדברים ברורה גם ללא סטנוגרמות מייגעות. די מבאס שבשנת 2022 זו רמת השירות/מקצועיות של בנקאים בארץ. הכי חשוב לדעתי זה אם החלטתם לבצע את המעבר, אז לא להשאיר אותו לדקה האחרונה או "מתישהו בעתיד". כי לא תדעו על איזה פקיד תיפלו וכמה חודשים יטרטרו אתכם ב"השלמת פרטים".
9. בהצלחה!