• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

תהיות על המצב הפיננסי העולמי, משבר הנדל"ן בארץ ולאן מועדות פנינו

ברור שלא כולם, אבל מהנתונים שאני מכיר, מערכת החינוך הפורמלי במרכז נותנת כלים טובים יותר כדי להגיע לפקולטאות תחרותיות ויחידות טכנולוגיות והחינוך הלא פורמלי וגורמים נוספים מגדילים את הפער לדעתי. ועדיין, אני מניח שההייטק נותן אפשרות הרבה יותר טובה לצעיר מהפריפריה לעלות בבת אחת מספר שלבים בסולם הסוציאואקונומי מאשר מקצועות ריווחיים אחרים כרפואה או משפטים. [אשמח אם תוותר על התיוגים העדתיים בדיון כאן].
לא דיברתי על יחידות טכנולוגיות ,אלא על האפשרות ללמוד מקצוע טכנולוגי באוניברסיטה.
אני למדתי בתיכון בקצה של המדינה והיו אצלנו את כל המגמות שהיו אצל חברים שלי במרכז הארץ.
יכלת לבחור לעשות 10-15 יחידות מחשבים /בקרה /פיזיקה. וזה עוד לפני 20 שנה..
הימים שבהם היו שולחים אותך לבית ספר מקצועי כי אין משהו אחר בסביבה -עברו לפני שנולדנו.

אני לא חושב שאמרתי משהו לא בסדר מבחינה עדתית .
 
אני למדתי בתיכון בקצה של המדינה והיו אצלנו את כל המגמות שהיו אצל חברים שלי במרכז הארץ.
זו לא הנקודה.
יש אינספור קישורים שמראים שיש פער עצום בין הפריפריה למרכז בלימוד 5 יח"ל מתמטיקה למשל, וגורמים נוספים שמשפיעים על המשך הדרך האקדמית.
כל הכבוד לך, אבל ברמה הסטטיסטית המקרה שלך חסר משמעות.
ולגבי סיווג עדתי של אנשים, אכן לא אמרת משהו לא בסדר מבחינת אנשים רבים בארץ. בעיני סיווג אנשים לפי מדינת הלידה של סבא וסבתא זה דבר מיותר, ומכאן בקשתי.
 
לאחרונה מתגבשת אצלי ההבנה שמה שקרה בעשור פלוס האחרון שבו בנקים מרכזיים פיזרו כסף לכל עבר בטענה שזה נעשה לצורך הצלת הכלכלה הגלובלית ממשבר נזילות וקטסטרופה כלכלית, תהליך שהתגבר באופן קיצוני בזמן הקורונה, זהו למעשה סיפור כיסוי למנגנון שנועד להגביר את חלוקת העושר העולמי ולהעשיר עוד יותר את אלה שיש להם על חשבון אלה שאין להם.

היי
זה חלק מהמחזוריות בכלכלה, זה היה קיים מאז ומתמיד, אין צורך לפתח תאוריית קונספירציה לגבי הבנקים המרכזיים
על חלוקת העושר העולמי, זה מאוד פשוט, העושר מגיע מירושות, מהון שנצבר בהשקעות ובפעילות עסקית, וגם מפעילות לא כשרה.

תחושה של קיפוח לא מועילה, עדיף להתמקד במתן מענה לאתגרים הפיננסיים העומדים בפנינו :)
 
שאלימות לא תורמת לשיפור המצב בטווח הארוך
אני מסכים בהחלט עם רב דברייך אבל דווקא הטענה הנ״ל פחות מתיישבת עם המציאות. דווקא מחאות ומהפכות אלימות הולידו שינוי בעל משמעות (המהפכה הצרפתית למשל).
גם בארהב של המאה הקודמת היו מהלכים אלימים רבים עד לשינוי על הרקע הגזעני ( שחורים-לבנים).
לא סותר את העובדה ששינוי יכול להיווצר ללא שימוש באלימות ובדרכים דיפלומטיות.
גם מלחמות הן אלימות.
אז לאלימות, שהיא ללא ספק מרכיב אפל בחיי האנושות, יש גם תרומה גדולה להתפתחות שלנו.

*עריכה - חטאתי. לא קראתי את כל השרשור לפני שהגבתי ואני בדיוק רואה שהזכרת את מה שציינתי. אז כדבריו של ז׳אק המיתולוגי מהקומדי סטור היה נוהג לומר: ״שכח מזה!״.
 
נערך לאחרונה ב:
לא קראתי את כל הדיון, רק את ההודעה הראשונה. ואני חייב לציין שאני מרגיש משהו דומה למה שתיאר פותח השירשור.

אני הרבה יותר קפיטליסט מאשר סוציאליסט בדעותי, אבל בתקופה האחרונה אני דיי נגעל מהקפיטליזם בצורתו הנוכחית.
אני מאוד מתחבר לקפיטליזם של איין ראנד, אבל פחות לקפיטליזם של היום. הקפיטליזם של היום מרגיש לי כמו קפיטליזם שהמטרה שלו היא להעשיר את כספי העשרים (וממש אין לי שנאה כלפי עשרים). רוב היוניקורנים היום לא מייצרים שום דבר משמעותי חוץ מעוד איזה SAAS שמשווק כ"הדבר החם הבא" כאשר מאחורי כל הסלוגנים שלהם עובד מניעה קפיטליסטי נטו - להרוויח כמה שיותר כסף מהנפקה, רוב החברות הגדולות דוגלות בפרקטיקות על גבול הפשע (ראה ערך - פולקסוואגן עם זיוף בדיקות הדיזל), הקבלנים בונים נדל"ן רק בשביל לבנות נדל"ן בלי שום יחס לאיכות הבניה או פיתוח אורבני, וכדומה.

מנגד, אני שומע של מדינות (בעיקר אירופאיות בודדות) שמגבילות את הפעילות של מונופולים על מנת להגן את האזרחים שלהם, שמשקיעות באנרגיה ירוקה ושמנסות להגן על הסביבה.

מצד שני יש לזה הסבר - אנשים צורכים בכמויות פסיכיות - אוכל, דיור, דברים חומריים. אני בטוח שאם מחר מישהו מקים חברת תעופה שיכולים לטוס בה בעמידה תמורה 20$ לכרטיס - יהיה תור ענק של אנשים שיסכימו לזה. אז כמובן שהמערכת היא מערכת סגורה. כשיש לך לקוחות שמוכנים לצרוך על ימין ועל שמאל, תמיד ימצא יזם שיעשה מינימום עבודה.

מבחינתי קפיטליזם זה כמו שאיין ראנד אמרה - אני עושה את העבודה שלי הכי טוב שאפשר ומקבל על זה תמורה הוגנת שאותה אוכל להחליף בעבודה של אדם אחר. וממש לא - אני עושה את המינימום הדרוש, בדרך דופק את כולם ומקבל מזה מקסימום תמורה.

זהו, הוצאתי קיטור.
 
ני דיי נגעל מהקפיטליזם בצורתו הנוכחית.
כי זה לא קפיטליזם. אנחנו נמצאים בשלביה האחרונים של בועה מפלצתית בכל הנכסים, שנופחה עקב מדיניות ממשלתית כלל עולמית לדכא את שערי הריבית ולספק נזילות בזול. אין שום דבר קפיטליסטי כשהשוק הכי חשוב (כסף ואשראי) מולאם לחלוטין ומנוהל על ידי המדינה באופן כושל (כמו כל דבר מולאם). בחממה הזו צומחים כל מני צמחים משונים (SASS , ICO ) שלא היה להם סיכוי באוויר הצח של שוק חופשי
 
חייב להודות שאין לי ממש מושג מה קורה בארה"ב כי אני לא עוקב. אם זה באמת המצב אז זה רק מחזק את ההנחה שלי שיש סיכוי שאנחנו לפני שינוי מהותי באופן שבו הדברים מתנהלים.

בכל אופן, ממה שאני רואה ושומע בארץ אז אין פה עדיין רעבים ללחם, אבל הפערים כן הולכים וגדלים בקצב מטורף ואנשים מתחילים לראות את זה ולשאול שאלות.
רעבים ללחם? זה המדד?
זה מאוד זול להאכיל משפחה באוכל מאוד בסיסי(נגיד הארוחה ההודית, אורז ועדשים ועוד קצת).

לא חושב שזה המדד לתסיסה במדינה מערבית.
 
כי זה לא קפיטליזם. אנחנו נמצאים בשלביה האחרונים של בועה מפלצתית בכל הנכסים, שנופחה עקב מדיניות ממשלתית כלל עולמית לדכא את שערי הריבית ולספק נזילות בזול. אין שום דבר קפיטליסטי כשהשוק הכי חשוב (כסף ואשראי) מולאם לחלוטין ומנוהל על ידי המדינה באופן כושל (כמו כל דבר מולאם). בחממה הזו צומחים כל מני צמחים משונים (SASS , ICO ) שלא היה להם סיכוי באוויר הצח של שוק חופשי
מזה SASS? חיפשתי בגוגל לא מצאתי (ואני מנחש שאתה לא מתכוון ל software as a service)
 
1) בחברה מודרנית החלשים לעולם לא מתקוממים נגד מי שפוגע בהם. להיפך הם הבסיס האלקטורלי של מי שדואג שישארו מאחור. תשומת הלב שלהם מכוונת בעזרת תעמולה צינית לשנאה של קבוצות אחרות באוכלוסיה, ובייחוד של מי שרוצה לעזור להם.
2) שיפור רמת החיים נובע משיפורים טכנולוגיים, לא מהדפסת כסף.
 
לא לנשים ולערבים
דוקא מבחינת שילוב של נשים בתעשייה, ממה שאני רואה סביבי (שוב אין לי נתונים רק תצפיות מהשטח) שהן מקבלות יותר ויותר הזדמנויות, גם מבחינת שווי השכר והתנאים.
אצלינו למשל המנהל של אחת המחלקות אמר אוף דה רקורד שהוא מתכוון לגייס רק נשים עד להודעה חדשה בשביל לשפר את האיזון המגדרי, זה כמובן לא חוקי אבל לאף אחד לא אכפת, ונראה שהHR תומכים במהלך.

לגבי ערבים באמת יש אפליה קשה במיוחד בגלל שיש אצלם המון מהנדסים וכאלה שלומדים טכנולוגיות גבוהות, וזה באמת מצער בעיני. כנ"ל לגבי כהי עור, למרות שאני לא באמת יודע כמה מהם נמצאים בשוק עם הכשרה מתאימה שמחפשים עבודה.
אבל זה לא סוד שאנחנו מאוד גזענים, ואין מקום יותר טוב משוק התעסוקה כדי לראות את זה.
 
נערך לאחרונה ב:
רעבים ללחם? זה המדד?
זה מאוד זול להאכיל משפחה באוכל מאוד בסיסי(נגיד הארוחה ההודית, אורז ועדשים ועוד קצת).
ברור שזה לא המדד, הבאתי את זה כתגובה למה שרשמו על המצב עם מחוסרי הבית בארה"ב.

אנחנו חיים בעידן שבו עניים במדינות מערביות מסתובבים עם אייפון ואוכלים בחוץ. הרבה מזה מתאפשר בזכות האשראי האינסופי שזמין לכולם. מן הסתם שזה מצב מעוות ולא בר קיימא וזה לא משנה את העובדה שהם עניים, הם רק לא חושבים את עצמם לכאלה.

אני חושב, ועל זה בגדול מדבר הפוסט, שבקצב ההתייקרויות הנוכחי של הכל (ובמיוחד עם מה שקורה בשוק הדיור להשכרה שממש בימים אלה חושף את הפרצוף המכוער של הקפיטליזם) לא רחוקה הנקודה שבה הם יתחילו להתעורר מהפנטזיה ולהפנים את מצבם האמיתי. מה יבוא אחרי זה? אין לי באמת מושג. אולי כלום, אולי משהו בכל זאת יקרה.
 
מנגנון שנועד להגביר את חלוקת העושר העולמי ולהעשיר עוד יותר את אלה שיש להם על חשבון אלה שאין להם.
ניפוח של הנכסים הפיננסיים בכל העולם, אם מדובר במדדי המניות שהתפוצצו למעלה ובמחירי הנדל"ן שגם לא נשארו מאחור
המרוויחים הגדולים מהמצב אלו הם בעלי הכסף הישן שרובו מושקע בנכסים פיננסיים שהכפילו ושילשו את שוויים

כל אלה נכסים ריאליים.
אם מחירי הנכסים עלו בצורה מהותית זה לא בגלל שהנכסים תפחו (בעלי כסף ישן עם דירה מחזיקים בדיוק באותה דירה), זה בגלל שערך הכסף נפגע.
בעלי נכסים "מתעשרים" נומינלית, אבל לא ריאלית, במצב כזה.
כשהמדינה פוגעת בערך המטבע היא פוגעת בכל מי שלא בחוב. אותם "עשירים" (מחזיקי נכסים ריאליים) פשוט נפגעים פחות, אבל הם לא מרוויחים על חשבון אף אחד.

הניחוח הסוציאליסטי מונע ממך לראות שהמדינה פשוט חייה על חשבון האזרחים, ובמקום למסות אותם ישירות ע"י מס היא ממסה אותם בסתר ע"י אינפלציה. מי שמשכיל לצמצם את הפגיעה באמצעות החזקת נכסים ריאליים לא מרוויח אלא רק מפסיד פחות.

ההצדקה הכלכלית למהלך השנוי במחלוקת הזה של הבנקים המרכזיים הוא תאוריית החילחול
זו לא תיאוריה אמיתית, זה שם גנאי שמאלני לגישות ימניות בכלכלה.

ההצדקה לפעולותיו של הבנק המרכזי היא שאין לו שום כלי אחר להשתמש בו (יש בדיוק 2) ויש לו מטרות ברורות לעמוד בהן (גם כן 2).
הכשלון האמיתי הוא של הממשל עצמו, שיכול (עקרונית, גם אם לא פרקטית) לעשות לא מעט.
 
הקפיטליזם של היום מרגיש לי כמו קפיטליזם שהמטרה שלו היא להעשיר את כספי העשרים (וממש אין לי שנאה כלפי עשרים). רוב היוניקורנים היום לא מייצרים שום דבר משמעותי חוץ מעוד איזה SAAS שמשווק כ"הדבר החם הבא" כאשר מאחורי כל הסלוגנים שלהם עובד מניעה קפיטליסטי נטו - להרוויח כמה שיותר כסף מהנפקה, רוב החברות הגדולות דוגלות בפרקטיקות על גבול הפשע (ראה ערך - פולקסוואגן עם זיוף בדיקות הדיזל), הקבלנים בונים נדל"ן רק בשביל לבנות נדל"ן בלי שום יחס לאיכות הבניה או פיתוח אורבני, וכדומה.
הקפיטליזם לא אמור לאפשר לך לא לרכוש משהו אם הוא חסר ערך מבחינתך ,או לפנות למתחרה ממול כדי לקבל ערך טוב יותר במה שאתה מחפש?
 
כשהמדינה פוגעת בערך המטבע היא פוגעת בכל מי שלא בחוב. אותם "עשירים" (מחזיקי נכסים ריאליים) פשוט נפגעים פחות, אבל הם לא מרוויחים על חשבון אף אחד.
זה נכון בתיאוריה, ובעצם אפילו שם כבר הבינו שזה לא מדוייק. בפועל, אם ההכנסה של כולם יורדת, אז מצבו של זה שהכנסתו ירדה בשיעור הנמוך ביותר, משתפר.
הניחוח הסוציאליסטי מונע ממך לראות שהמדינה פשוט חייה על חשבון האזרחים, ובמקום למסות אותם ישירות ע"י מס היא ממסה אותם בסתר ע"י אינפלציה. מי שמשכיל לצמצם את הפגיעה באמצעות החזקת נכסים ריאליים לא מרוויח אלא רק מפסיד פחות.
המדינה עוסקת באספקת שרותים ציבוריים והעברה של עושר בין אנשים באמצעים שונים ומשונים. זה נכון שאינפלציה היא סוג של מס, אלא שהיא מביאה לחלוקת עושר שונה מאשר מיסים אחרים. היא כנראה עדיפה לעשירים מאשר מיסוי ישיר ולעניים מאשר מיסוי צריכה.
 
אם ההכנסה של כולם יורדת, אז מצבו של זה שהכנסתו ירדה בשיעור הנמוך ביותר, משתפר.
אם מפיגים את הניחוח הסוציאליסטי.. אז לא, זה לא עובד ככה. בעל דירה "שווה" היום יותר אבל הוא מחזיק בדיוק באותה דירה. מצבו לא השתפר, סביר להניח שאפילו ההפך כי ההוצאות שלו עדיין גדלות נומינלית.
אם עצם ההשווה למי שלא שפר עליו גורלו משפרת את מצבנו.. יש מיליארדים באפריקה/סין/הודו שיכולים לשפר את מצבנו.
 
אם עצם ההשווה למי שלא שפר עליו גורלו משפרת את מצבנו.. יש מיליארדים באפריקה/סין/הודו שיכולים לשפר את מצבנו.
אין קשר לאפריקה ולא למי שלא שפר עליו גורלו - אלו אנשי קש. הדיון הוא על מדינה וקהילה וכשלוקחים את קבוצת ההשוואה הרלוונטית, יש חשיבות גם להכנסה יחסית ולא רק להכנסה אבסולוטית.
 
יש אינספור קישורים שמראים שיש פער עצום בין הפריפריה למרכז בלימוד 5 יח"ל מתמטיקה למשל, וגורמים נוספים שמשפיעים על המשך הדרך האקדמית.


השאלה אם זה נובע ממחסור בהזדמנויות , או ממחסור ברצון ללמוד מתמטיקה. לדוגמא, בפריפריה שיעור החרדים גדול יותר ביחס למרכז, ושם ברור שזה עניין של רצון.

לא חושב שיש ילד בישראל שרוצה ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ואין לו ההזדמנות לזה (בתנאי שיש לו היכולות המתאימות כמובן). אני אישית מכיר הרבה כאלו שגדלו בפריפריה ועובדים בהייטק, כולל בתפקידים בכירים מאד.
 
פריפריה שיעור החרדים גדול יותר ביחס למרכז, ושם ברור שזה עניין של רצון.
אתה בטוח? כי הערים החרדיות הגדולות הן במרכז.
לא חושב שיש ילד בישראל שרוצה ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ואין לו ההזדמנות לזה (בתנאי שיש לו היכולות המתאימות כמובן). אני אישית מכיר הרבה כאלו שגדלו בפריפריה ועובדים בהייטק, כולל בתפקידים בכירים מאד.
בוא ננטרל את ההכרות האישית שהיא לא רק מצומצמת אלא גם מאד מוטה (סביר יותר שתכיר את מי שהצליח מאשר מי שנשאר בעיר שמרוחקת ממך ולא הצליח).
ברור שהפריפריה היא לא הומוגנית וגם בה יש גוונים שונים. אבל, אם תקח את כלל הגורמים שקשורים להצלחה אקדמית (בממוצע, לא בקשר לכוכבים שמגיעים לתפקיד מאד בכיר נגד כל הסיכויים), אז נראה לי שאין ספק איפה עדיף לגדול. הרצון של ילדים בגיל הזה קשור מאד לסביבה, לדוגמה אישית בבית ובקהילה, חשיפה לסיפורי הצלחה במעגל הרחב יותר וכמובן נגישות ללימודים (היום פחות רלוונטי כשהכל ברשת, אבל עדיין קיים).
בוא נגיד את זה אחרת - תיכוניסט מוכשר באופקים, לא חרדי, שרוצה חיים חומריים טובים יותר מאשר הוריו. למה שלא ילמד 5 יח"ל מתמטיקה? [השאלה בהשוואה לבן גילו עם כישורים זהים שגדל בבית עשיר ברמת השרון, למשל].
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ו תהיות בנוגע להתייחסותה של הסולידית ל-"מודל החרדי". פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 34
S תהיות על יעילות השקעות שמערבות סיכון למס ירושה אמריקאי מיסים 7
ז תהיות לגבי התיק ולגבי דיבידנד שוק ההון 15
stamEhad לוקחים משכנתא פעם ראשונה - התייעצות, תהיות ושאלות נדל"ן 14
Roi גוגל תהיות לנפילה אחרי הדוח מאתמול שוק ההון 16
arvin תהיות ושבירת ראש למה לא להשקיע רק ב-S&P 500 שוק ההון 77
א תהיות בעקבות הסכסוך הרוסי - אוקראיני שוק ההון 7
M תהיות לגבי קרנות באופן כללי וקרנות סינטתיות באופן ספציפי שוק ההון 32
כ תהיות לגבי בחירת מדד להשקעה ב IRA שוק ההון 5
T תהיות בנוגע לתיק שוק ההון 32
ד תהיות על ה"מסלול הרגיל" אוף טופיק 34
I תהיות של תיק השקעות עצמאי ראשון שוק ההון 12
כ תהיות לגבי לתיקון 190 כאלטרנטיבה לחשבון ממוסה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 13
Y תהיות לגבי השקעה בסיכון נמוך שוק ההון 6
L תהיות לגבי האינפלציה בשנים הקרובות שוק ההון 82
D תהיות של סולידי מתחיל ושאלות תיאורטיות בנוגע לגיבוש תוכנית. שוק ההון 0
U תהיות לגבי השקעה לפי משקל שוק שוק ההון 39
M [תהיות בעקבות משבר הקורונה] אוף טופיק 63
abby1994 תהיות של התחלה התפתחות אישית 14
Henchman34 תהיות לגבי ביטוח דירה צרכנות פיננסית 53
מ תהיות על קופת גמל ותיקה שוק ההון 9
E פנסיה - מספר תהיות ושאלות צרכנות פיננסית 0
H קרן פנסיה- תהיות צרכנות פיננסית 15
C מכר שנפטר- מעלה תהיות אוף טופיק 3
C תהיות לגבי סיפוק מהעבודה התפתחות אישית 6
Oyi תהיות לגבי פתיחת חשבון מסחר בארץ שוק ההון 18
יבגני וולף תהיות לגבי אגרות חוב שוק ההון 3
יבגני וולף תהיות על מניות reit שוק ההון 6
R תהיות לגבי אחזקה ישירה של אג״ח מבחינת מיסוי מיסים 29
קרן תהיות למי שלא רכש דירה נדל"ן 46
Odysseus תהיות לגבי רדיפת תענוגות אוף טופיק 9
AlexNOSAM תהיות של בחור בן 22 יומני מסע אישיים 34
Sinister תהיות על חופש ברוח יום העצמאות אוף טופיק 21
Henchman34 תהיות על בחירת אג"ח בחלק הפחות תנודתי בתיק. שוק ההון 118
snail תהיות לגבי ריבית בנק ישראל אוף טופיק 14
ב תואר במדמ"ח בפתוחה לרגל המצב התפתחות אישית 18
F האם קרנות הפנסיה כרגע בירידה בשל המצב? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
מ איזו קרן פנסיה מחקת סנופי בחרתם ולמה? (יש גם סיכום של תמונת המצב היום) פוסטים מאיכות נמוכה 5
de dud מחשבות על הגירה בעקבות המצב פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 1208
מ המצב בארץ ופתיחת חשבון בחו"ל צרכנות פיננסית 7
J דיון - שיקום המצב הכלכלי בלבנון. אוף טופיק 152
deussex המצב הביטחוני בארץ ומחשבות על רלוקיישן אוף טופיק 141
M מה אתם עושים עם הגמל להשקעה עם כל המצב? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
L המצב הפוליטי בקנדה אוף טופיק 117
השקעה לא מזל מה היה המצב הכלכלי כשנולדת? פוסטים מאיכות נמוכה 24
A האם מטריד אתכם המצב ברוסיה? אוף טופיק 34
V המצב הכלכלי בארץ שוק ההון 27
ג מה באמת המצב הכלכלי? כזה קשה? אוף טופיק 98
S בעקבות המצב, האם הורדתם את החלק המנייתי באופן משמעותי? שוק ההון 18
ת עד כמה המצב הכלכלי קשה ומה צופן לנו העתיד? אוף טופיק 389

נושאים דומים

Back
למעלה