• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

צום על מים

DiverGirl

משתמש רגיל
הצטרף ב
24/1/15
הודעות
287
דירוג
657
הפוסט הזה בא בעקבות דיון בנושא אחר כאן בפורום. החלטתי שעדיף לפתוח שרשור נפרד המוקדש לשיטה הזו. אני חושבת, שהנושא של צום על מים מאד מתחבר לקונספט הסולידיות ומינימליזם, כמו שאומרים - LESS IS MORE.

כל מה שכתבתי רלוונטי וחשוב להבנת הנושא, ואני מקווה שלא תתלשו את הדברים מהקונטקסט. הכתוב מתבסס על ספרות בנושא, שיחות עם צמים ותיקים וניסיון אישי.
כל מה שכתוב כאן הוא בגדר האינפורמציה בלבד, ולא בגדר ההמלצה. יש להתייעץ עם רופא, לפני שמתחילים לצום.


מה זה צום על מים?
בדיוק כפי שזה נשמע, מדובר בהימנעות מכל אוכל או שתיה מלבד מים. בגדול, רצוי מאד לא לצרוך שום דבר אחר, אלא אם כן יש צורך ממשי בהשלמת אלקטורליטים, ויש כאלה שצורכים כמות מזערית של מלח ים או מקור איכותי אחר לנתרן, אשלגן וכו'. אבל בגדול, הצום הקלאסי הוא על בסיס מים בלבד.

בשביל מה זה טוב?
כל התועלות של צום מתבססות על העובדה, שביום-יום הגוף משקיע המון משאבים בעיכול של אוכל, שמגיע מבחוץ. תהליך העיכול מורכב מהמון תהליכים בגוף, בהם מעורבות מערכות שונות, כולל מערכת החיסון. לפי מחקרים שונים, כ- 50% (יש טוענים שאף יותר) מהערך האנרגטי של המזון מתבזבז בסופו של דבר על תהליך העיכול. לעומת זאת, בזמן הצום, הגוף מעכל את המאגרים הפנימיים של עצמו, מה שמצריך משמעותית פחות משאבים והמשאבים האלה מופנים לריפוי עצמי.

מה קורה בגוף בזמן הצום?
בגדול, שלושה תהליכים מתרחשים במקביל:
1. צריכת המשאבים הפנימיים. בדומה לחיות בטבע שטורפות קודם את החיות החלשות, הגוף "טורף" קודם כל את הרקמות הלא בריאות, ואת התאים שלא הכרחיים לו (כלומר, לא את הרקמות הבריאות של עברי גוף כגון כבד וכו', אלא שומן, משקעים של מינרלים וכו').
2. מערכת החיסון ומערכות אחרות במהלך הצום מתפנות לתקן נזקים ומחלות שונות.
3. פינוי רעלים ופסולת מסוגים שונים, שהצטברה בגוף במהלך החיים. דוגמה הכי מובהקת היא דיווחים של צמים רבים, שקיבלו בילדותם אנטיביוטיקה בכמויות גדולות, ובמהלך הצום חשים בפה טעם בלתי נסבל של אנטיביותיקה שהצטברה בגוף והייתה שם במשך עשרות שנים, ומתחילה לצאת סוף סוף החוצה. אי אפשר לדעת מה מסתתר בתוך הגוף, עד שלא מתחילים לצום, ואז אחרי כמה ימים של צום כל זה מתחיל לצאת החוצה, ולפעמים זה פשוט מזעזע... :(

איזה מחלות אפשר להרפות?
קודם כל, הצום הוא לא פנציה נגד כל המחלות שקיימות. אבל לפי התיעודים שנעשו בקליניקות ברחבי העולם, ע"י רופאים עצמאיים, וע"י הצמים עצמם, ישנו אחוז גבוה של ריפוי, או נסיגה משמעותית, של מגוון מחלות. דוגמאות: השמנת יתר, סכרת, יתר לחץ דם, דלקות שונות, התמכרויות לניקוטין ו/או סוכר, סרטן, וכו'.

האם כל אחד יכול לצום?
תלוי כמה זמן האדם מעוניין לצום. יממה אחת בשבוע בד"כ אפשר לצום בלי בעיה, וזה אפילו מומלץ ע"י רופאים רבים. לגבי פרקי זמן ארוכים יותר: יש מקרים בהם הסכנות של צום עולות על התועלות. מקרים בהם העוסקים בתחום לא ממליצים לצום: אבנים בדרכי המרה / בכבד, מחלות מסוימות של מערכת העיכול, תת משקל, ועוד.

כמה זמן ובאיזו תדירות צמים?
הצום הקלאסי נמשך בין 1 ל-30 יום, ומשך הצום תלוי במצב הבריאותי ומטרותיו. לרב, המומחים ממליצים לא לרוץ ישר לצום של 14 יום, אלא להתחיל מיום אחד בשבוע (24 או 36 שעות), ואם רוצים - להעלות בהדרגה את אורכו. אני אישית מכירה אנשים מנוסים שצמים פעם בשבוע + שבוע-שבועיים פעם בכמה חודשים, ו/או בסביבות 30 יום פעם בשנה-שנתיים. אין המלצה חד משמעית לא בנושא משך הצום ולא בנושא התדירות. כמובן שיש גבול: לא מומלץ לצום יותר מ-30-40 יום, וגם לא יותר מ-100-120 ימים בשנה במצטבר.

איך מסיימים צום ומה קורה בהמשך?
סיום הצום גם מכונה "יציאה מהצום", והוא נמשך בין 50% ל-100% ממשך זמן הצום עצמו. לדוגמה, אם מישהו צם שבוע, אז המומחים ממליצים על תקופת יציאה של שבוע. מתחילים מכמויות קטנות של מיצים סחוטים וטריים מעורבבים עם מים (1-2 ימים), אחר כך מיצים לא מדוללים (עוד יום-יומיים), אחרי זה מחית פירות, וכך מוסיפים בהדרגה מאכלים נוספים לתפריט. סיום הצום הוא לא פחות (או אפילו יותר) חשוב מהצום עצמו. סטייק טוב, או אפילו סנדוויץ ביום הראשון אחרי צום של שבועיים – זאת סכנת חיים ממשית! צום, במיוחד כזה שנמשך יותר מכמה ימים, מחייב משמעת עצמית גבוהה. דבר נוסף חשוב מאד: מטרת העל של הצום היא ריפוי וגמילה מהרגלים לא בריאים, כגון אכילת יתר, התמכרויות שונות, שיפור תזונה וכו'. מי שמתייחס לצום כאל פתרון קסם ומשתמש בו כדי לרזות מהר בלי לשנות את הרגלי היום-יום, עשוי להעלות בחזרה את כל הקילוגרמים, ועוד תוספת מכובדת.

החוויה האישית שלי
ב-3 שנים האחרונים, כתוצאה מתזונה לקויה, סטרס, ועוד גורמים, המצב הבריאותי שלי מאד הדרדר. הפכתי לבחורה עצבנית, עייפה באופן קבוע (לא משנה כמה ישנתי), חולה כל חורף כמעט בלי הפסקה חודש וחצי – חודשיים בכל וירוס אפשרי, וכו'. בנוסף, אכלתי המון, והיה לי חשק מטורף למתוקים. כל הבדיקות היו תקינות, ולרופאים לא ממש היה פתרון בשבילי. בסוף הקיץ הגעתי למצב שהרגשתי שאני בקושי מתפקדת, נסיתי פעם-פעמיים צום של 36 שעות בשביל הנסיון, ואז צמתי 10 ימים. לאחר מכן, התחלתי לצום פעם בשבוע למשך יממה. כתוצאה מכל זה:

1) נעלם לי לחלוטין חשק למתוקים, אני לא צריכה לשכנע או להגביל את עצמי בכוח לא לאכול מתוק – פשוט לא בא לי.
2) אני זקוקה בערך לחצי מכמות האוכל שנהגתי לאכול לפני זה. שוב, זה לא נובע מהגבלה מודעת, אלא הגוף פשוט מאותת לי שזהו. אימצתי לעצמי כלל מאד פשוט: אם אחרי האוכל אני יש לי יותר כח ואנרגיה מאשר לפני – סימן שאכלתי בדיוק את מה שאני צריכה ובכמות שאני צריכה. אם אני עייפה או ישנונית אחרי האוכל – סימן שאכלתי יותר מדי, או את המאכלים שלא הייתי צריכה לאכול.
3) יש לי המון מרץ ואנרגיה שהיו כ"כ חסרות לי לפני הצום, אני זקוקה לפחות שעות שינה ובבוקר כמה רעננה.
4) אין לי יותר התקפי רעב, אם לא אכלתי 4-5 שעות. למעשה, אני מסוגלת להסתדר בלי אוכל, או על מעט מאד אוכל, למשך יום שלם. כמובן שעדיף לא להגיע לזה, אבל מה לעשות – כולנו אנשים עסוקים ויש ימים שלא יוצא לי לאכול מסודר. ביום כזה אני לא מתעלפת מירידה בסוכר (כי הסוכר שלי נמוך למשך כל היום, כי אני כמעט ולא אוכלת סוכרים או פחמימות פשוטות).
5) נראית הרבה יותר טוב, רזיתי כמה קילו ומאז המשקל שלי נשמר קבוע.
6) עוד דברים טובים שלא בא לי לציין כאן, כי הם אישיים מדי :) .

בהמשך אפרסם בנפרד רשימה של מאמרים וספרות מומלצת.
וכל הכבוד למי שקרא עד הסוף :).
 
נערך לאחרונה ב:
נשמע לי מעט מוגזם, אני יכול להבין יום צום פעם בשבוע ״לניקוי מערכות״ אבל מספר ימים רצופים? אני לא חושב שהרופאה שלי תאשר.
בכול אופן הנושא מעניין מאוד וזה יכול להיות עוד נושא לשיחה במפגש צפונים 3.
 
מעניין, אבל עם כל הכבוד, נושאים תזונתיים קיצוניים שכאלו ראוי שידונו בהם בליווי חוות דעת של מומחים, קרי מחקרים קליניים, ולא ״מומחים״ עם מרכאות הממציאים תיאוריות פסודומדעיות מתוך אלגוריות ו״הארה״.
זו לא הערה ספציפית על שיטה זו ובוודאי שלא על פותחת השרשור. הערה כללית.
 
לפי מיטב ידיעתי, צום ממושך עלול דווקא לגרום לירידה בתפקודי הכבד, הכליות והמערכת החיסונית.
באספקט זה, קראתי שאולי יביא לשיפור במחלות אוטו-אימיונית שונות.
מעבר לזה, לאחר מספר ימי צום רצופים הגוף מתחיל לצרוך חלבונים למטרות אנרגיה (למשל שרירים).

בכל מקרה, ממליץ לך להתיעץ עם רופא לפני כניסה לצום ממושך....

בהמשך אפרסם בנפרד רשימה של מאמרים
אשמח לעיין בהפניות.
 
בקבוצה הזו - תזונה קטוגנית מדובר בקבוצה סגורה.
בכל מקרה, אנשים נוהגים לצאת שם בצום של מספר ימים על מים ומלחים.
התחלתי לצום קצת לפני כיפור ויצא צום של כ-40 שעות. שברתי את הצום רק כי הילד לקח פתאום את הכידון ורכב כמה קילומטרים כשאני בריצה אחריו.
 
@DiverGirl מרתק לקרוא אבל חשוב להזכיר שצום יכול לגרום נזקים ולא מתאים לכל אחד.
ממש בזהירות ותוך כדי מעקב של בדיקות דם וכו
כמו בכל דבר יש גם דרכי ביניים (צום מיצים לדוג)
 
"צום מיצים" הורס את כל מה ש"צום נוזלים" מנסה להשיג.
מיץ זה סוכר עם מים בצבע.
צום נוזלים זה מים ותוספת מלחים (למקרה והזענו).

מעבר לכך, נכון - תוך מעקב וביקורת.
המטרה היא להמנע מבית חולים.
 
אנטיביוטיקה לא נשארת בגוף למשך שנים. סך הכך מדובר במולקולה שהגוף מפרק די מהר ויכול או למחזר או להפריש החוצה (אין שם מתכות כלשהן שיכולות להצטבר). אם אנטיביוטיקה היתה מצטברת בגוף לא היה צריך לקחת אותה כל פעם מחדש (וזה גם היה גורם לזה שאחרי פעם אחת, היית נשארת רק עם אוכלוסיות חיידקים עמידות).
לא יודעת מה הטעם שהם מרגישים בפה- אבל בודאות זו לא האנטיביוטיקה שהם לקחו בילדות.
 
למיטב ידיעתי במקרי סטרס כגון צום ממושך הגוף מפרק קודם כל שרירים ורק מאוחר יותר רקמות שומן עמוקות. הטענה לפיה הגוף מנצל קודם כל "רקמות לא בריאות ותאים לא הכרחיים" היא מוטעית ומטעה.
 
הכי חשוב להקשיב לגוף. לא הייתי פוסלת את הגישה ש @DiverGirl הציעה כי עובדת טוב לחלק מהאנשים וזה מה שחשוב.
 
היי חברה, אני שמחה שהפוסט עורר דיון ענייני.
הועלתה כאן נקודה חשובה: פירוק מסת השריר בזמן הצום.
אכן, במהלך הצום הגוף מפרק גם את השומן, וגם את השרירים, ולמען האמת אין תשובה חדש משמעית מה מתפרק יותר - הראשון או השני, אני מניחה שזה מאד אינדיווידואלי.

מהשיחות עם צמים מנוסים, הבנתי שזה לא כל כך משנה, כל עוד מקפידים לבנות את מסת השריר מחדש לאחר סיום הצום.
דעתי האישית (וגם של אנשים עם נסיון בתחם הזה) - במקרים רבים צום לבדו אינו מספיק, ומחייב גם פעילות גופנית לפני (לצורך בניית מסת שריר, במיוחד עבור אנשים רזים), פעילות גופנית במינון הנכון במהלך הצום, וגם פעילות גופנית לאחר הצום לצורך בניית מסת שריר מחדש.
 
@DiverGirl ,
האם תגיעי מחר למפגש צפונים 3 לפני או אחרי הצום :)
 
יש התיחסות לפגיעה של צום ממושך על בסיס קבע לפגיעה בחילוף החומרים?
 
מעניין, אבל עם כל הכבוד, נושאים תזונתיים קיצוניים שכאלו ראוי שידונו בהם בליווי חוות דעת של מומחים, קרי מחקרים קליניים, ולא ״מומחים״ עם מרכאות הממציאים תיאוריות פסודומדעיות מתוך אלגוריות ו״הארה״.
זו לא הערה ספציפית על שיטה זו ובוודאי שלא על פותחת השרשור. הערה כללית.
אני למדתי לפקפק בהכל גם במומחים וגם במחקרים שלהם. הכי טוב לנסות ולהתנסות לבד וכך אני עושה תמיד.
כל אדם בוגר ראוי שינסה ויתנסה, יקשיב לגוף שלו ויראה אם הוא מרגיש טוב יותר או לא. יכול להיות שהאפקט הוא רק פלסיבו ואין שום דבר רע בזה אם זה עובד.

הערה כללית. לא התנסיתי בצום מלבד בעבר כשהייתי אוכל בשר אז בחד"א בעבודה היו מגישים בשר לא במצב הכי טרי שלו וזה היה גורם לי מדי כמה חודשים לקלקול קיבה ואז לא הייתי אוכל במשך יומיים-שלושה עד שזה היה עובר.
 
@DiverGirl תודה שענית לשאלתי. מאד מעניין, חבל שאין סיכוי שאנסה ליישם :) גם אם הייתי משתכנעת בודאות שזה כדאי, לא הייתי יכולה לעשות כזה שינוי קיצוני. מילא לא לאכול יום בשבוע, אבל כל העבודה שצריך לעשות מסביב לזה כבר הופכת את זה למסובך מדי בשבילי.
 
תזונה קטוגנית התחילה כטיפול באפילפסיה.עם הזמן הסתבר שגם עוזר לירידה במשקל. ברגע שהסוכר לא מתנדנד, נעלם הרעב הרגעי, בערך כמו תינוק שפותח פערים בין האכלות. ארוחה אחת טובה לשובע ופתאום למחרת רק אתה חושב על מה לאכול מחר.בלי הכנה. מדבר בתור אחד שאכל כל שעתיים~שלושה והיום פותח בצום של 40 שעות אחרי ארוחת ערב סטנדרטית.
 
אני פעם צמתי במשך 4-4.5 ימים. הקטע שהפתיע אותי הוא שלאחר משהו כמו איזה 40-50 שעות, איבדתי לחלוטין את תחושת הרעב, זה כבר לא היה סבל ולא היה קשה, לדעתי יכולתי בקלות לצום עוד שבוע - שבועיים. למעשה, לחזור לאכול היה די טראומתי, לא היה לי תאבון בכלל.
קצת מזכיר יציאה מויפסנה.
 
@DiverGirl ,
היו לי בעבר מספר פעמים שפשוט "לא בא לי" לאכול. הכנסתי כמות קטנה מאוד של מזון במשך מספר ימים אבל הקפדתי על שתית מים.
לא יודע למה, כנראה שהגוף שלח מסרים וכך פועלתי.
עכשיו, בלי להכנס לעומק מבחינה בריאותית כי אני צריך להתייעץ עם רופאת המשפחה בנושא, על איזו כמות מלחים מדובר ומה ההשפעת המלחים לאנשים עם לחץ גבוה שנשלט ע"י תרופות?
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
Homer אין לחץ מים חמים במטבח אוף טופיק 8
Couch Potato מערכת מים אפורים אוף טופיק 3
Couch Potato חימום מים בגז - כן או לא מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 27
א האם ההעלאה היום תגדיל את התשואות בפק"מים ? פוסטים מאיכות נמוכה 10
cypriano de rore אזהרת שתיה על מים מזוקקים אוף טופיק 62
T הדרך הבריאה והזולה ביותר לסינון מים? צרכנות פיננסית 8
ל מעוניין להפסיק לרכוש שישיות מים - איזה פתרון קיים יש? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 51
ל ביטוח דירה סיכוני מים נדל"ן 0
P צנרת מים מברזל יש ממה לחשוש? נדל"ן 6
A תמי 4 - בר מים , חלופות ואפשרויות לחסכון מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 2
S מחפש המלצה על מסנן פחם לברז מים ראשי בכניסה לדירה אוף טופיק 7
K מסנן מים פחם פעיל של קטדין אוף טופיק 1
ת דוד חשמל והפסקת מים אוף טופיק 4
L זה נכון שאפשר לטהר מים מזוהמים שיהיו ראויים לשתיה ע"י כלור? אוף טופיק 11
ל התקנת בר מים ללא קידוח בשיש מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 13
L (אי) תשלום חשבון מים בתקופה הזאת (שואלת לא עבורי) - ריבית פיגורים יומית צרכנות פיננסית 10
yossik מים לרדיאטור מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 26
C מים בקומקום או פינג'ן על הגז - מה יותר חסכוני? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 29
I השקעה במים (חברות מים/תשתיות וכדומה) שוק ההון 2
A מתקן מים מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 1
T כמה חשבון חשמל, מים וגז בממוצע לאדם אחד? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 4
Y שישיות או בר מים ? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 19
H בדיקת איכות מים ביתית - מישהו מבין בנושא? אוף טופיק 2
de dud קרנות בנושא - מים שוק ההון 6
yossik חדש עבורי - הרתחת מים חוזרת מרכזת רעלים. אוף טופיק 18
מוריה מים עומדים- מתי זה לא בריא? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 6
yossik תאגידי מים VS ניהול מים וביוב ע"י עירייה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 10

נושאים דומים

Back
למעלה