• התכנים בפורום אינם מהווים ייעוץ מקצועי מכל סוג, לרבות ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו המיוחדים של כל אדם.
    השימוש בפורום כפוף לתנאי השימוש. עצם השימוש בפורום מהווה הסכמה מלאה לתנאים אלה.

עזרה בהבנת היקף מס על RSU (כולל ארקין-מוזס)

  • פותח הנושא פותח הנושא yam_golan
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

yam_golan

משתמש רשום
הצטרף ב
20/6/24
הודעות
25
דירוג
4
אני מנסה להבין את המס שאני אדרש לשלם במכירה של מניות שקיבלתי בחברה, במגרת הפרסום החדש כאן על הלכת ארקין מוזס).

אני אשתמש בדוגמא הבאה, נניח שאני עובד באפל:
אילקצו לי ב:
May 16, 2019
100 מניות

בתאריכים האלו היה לי ווסטינג:
May 16, 2020
Aug 16, 2020

לצורך הפשטות, 50 מניות בכל ווסטינג.

ואני רוצה למכור היום (29/05/2026).

כמה מס אני אמור לשלם?

אני מוסיף את הדאטה כדי שזה יהיה ברור:
Apple - May 16, 2019 - 300.66$ (USD/ILS = 3.5712 )
Aug 16, 2020 - 116.09$ (USD/ILS = 3.4061 )
Today: 312.51$ (USD/ILS = 2.81)

נתרכז בווסטינג השני (כי הראשון הוא באותו התאריך של האלקוץ) לצורך ההסבר:
שווי מניות כשאלקצו לי בדולר (שווי של 50 מניות): 15033$
שווי מניות כשאלקצו לי בש"ח: 53685 ש"ח
שווי מניות בווסטינג השני בדולר: 5804$
שווי מניות בווסטינג השני בשקל: 16770 ש"ח
השווי היום בדולר: 15625$
השווי היום בשקל: 43907 שח

אופציות המיסוי השונות של החלק הפירותי:
לפי יום האלקוץ (בערך השקלי שלו) - 0.5*53685 = 26842.5
לפי יום הווסטינג (בערך השקלי שלו) - 0.5*16770 = 8385
לפי יום האלקוץ (בערך הדולרי שלו, אבל בערך השקל הנוכחי) - 2.81*0.5*15033= 21121.3
לפי יום הווסטינג (בערך הדולרי שלו, אבל בערך השקל הנוכחי) - 2.81*0.5*5804= 8154.62

אופציות המיסוי השונות של החלק ההוני:
לפי הפער בין היום ליום הווסטינג ארקין - G1=27200,G2=27636 ולכן מס יחושב כ30% מ 27200
לפי הפער בין היום ליום האלקוץ ארקין - G1=-9715,G2=1666 ולכן מס הוא 0 (אין חבות מס ואין הגנת מס)
לפי הפער בין היום ליום הווסטינג בשקלים - מס 30% מ27137
לפי הפער בין היום ליום האלקוץ בשקלים - הפסדתי 9778 - מגן מס?
לפי הפער בין היום ליום הווסטינג בדולרים לפי השקל הנוכחי- 30% מ27597
לפי הפער בין היום ליום האלקוץ בדולרים לפי השקל הנוכחי - 30% מ 1663.52

הנוסחה של ארקין מוזס כמו שאני מבין אותה:
pBuy - מחיר מניה בדולרים ביום הקניה
pSell - מחיר המניה בדולרים ביום המכירה
Ebuy - שער הדולר ביום הקניה
Esell - שער הדולר ביום המכירה
ואז:
שקלית נומינלית:
G1 = (pSell*Esell)-(Pbuy*Ebuy)
דולרי מנורמל:
G2 = (Psell - Pbuy) * Esell

ואז:
G1>0 AND G2>0 = min(G1,G2) Tax
G1<0 AND G2<0 = max(G1,G2) Shield
(G1>0 AND G2<0) or ( G1<0 AND G2>0) = No Tax and No Shield



*אפשר להניח מדרגת מס של 50%
 
נערך לאחרונה ב:
ערכתי את ההודעה אחרי שתיקנו אותי:

תיקנתי אז נתייחס לדוגמא שלך, קודם כל נעיף את כל הנתונים חסרי המשמעות:
כמו שציינתי, צריך שווי הענקה, (לפי ממוצע דולרי 30 ימי מסחר אחרונים).
נראה לי שזה הסכום?
שווי מניות כשאלקצו לי בש"ח: 53685 ש"ח

שער הענקה הדולרי כפול שער יציג במימוש זה החלק הפירותי

וצריך תמורה בשקלים במועד המימוש
נראה לי שזה הסכום?

השווי היום בשקל: 43907 שח
כל שאר הנתונים שרשמת חסרי משמעות לעניין המס.
מכיוון מערך המימוש נמוך מערך הענקה, אז כל סכום המימוש הוא פירותי 50%

אם המימוש היה גבוה מהענקה, אז שווי הענקה פירותי, וכל מה שמעל הוני 28/30 אחוזים
 
נערך לאחרונה ב:
צריך שווי הענקה, (לפי ממוצע 30 ימי מסחר אחרונים כפול שער יציג במועד הענקה).
אצלנו הנאמן חישב את שווי ההענקה בשקלים (לחישוב המס הפירותי) לפי שווי ההענקה הדולרי כפול שער הדולר ביום המכירה, לא ביום ההענקה.
 
כנל אצלי, וגם, אאלט חישוב שווי המניה ביום ההענקה הוא תהליך פנימי בחברה להבנתי, כל חברה קובעת באיזה דרך שבא לה איך לחשב את מחיר ההענקה ומעבירה את המחיר הזה לנאמן.
 
כנל אצלי, וגם, אאלט חישוב שווי המניה ביום ההענקה הוא תהליך פנימי בחברה להבנתי, כל חברה קובעת באיזה דרך שבא לה איך לחשב את מחיר ההענקה ומעבירה את המחיר הזה לנאמן.
לא תהליך פנימי, זה נקבע בפקודה.
שווי הענקה עבור מניות שכבר רשומות למסחר, הוא לפי ממוצע השווי ל 30 ימי המסחר האחרונים (במניה) שקדמו למועד ההענקה.
כשהנתונים שנלקחים לחישוב הממוצע הוא הערך השקלי לפי השער היציג בתום כל יום מסחר.
 
הנאמן אצלי ממש לא עשה שום חישוב כזה.
לקח את מחיר ההענקה שקיבל מהחברה, עד אליו גבה מס שולי והמיר לשח לפי השער באותו יום, ומעל מחיר ההענקה גבה 25% והמיר לשח לפי השער של אותו יום.

עכשיו אני תוהה אם זה פעל לטובתי או נגדי ( כנראה לטובתי כיוון שהשקל במגמת התחזקות יומית בגדול) והאם זה שארשום פה את שם הנאמן יגרום לכך שאיכשהו הוא יתקן את דרכיו..
 
עכשיו אני תוהה אם זה פעל לטובתי או נגדי ( כנראה לטובתי כיוון שהשקל במגמת התחזקות יומית בגדול) והאם זה שארשום פה את שם הנאמן יגרום לכך שאיכשהו הוא יתקן את דרכיו..
עברו לפחות שנתיים ממועד הענקה למימוש, אז איך מגמה יומית של שער המטבע תשפיע פה?
ולא יעזור שישנה דרכיו, רק לנסות להבין אם תמיד הוא פועל כך
 
שווי הענקה עבור מניות שכבר רשומות למסחר, הוא לפי ממוצע השווי ל 30 ימי המסחר האחרונים (במניה) שקדמו למועד ההענקה
מה קורה בחברות שלא רשומות למסחר?
 
מה קורה בחברות שלא רשומות למסחר?
אם היא נרשמה תוך 90 יום ממועד ההקצאה, לוקחים את המחיר הממוצע ב־30 ימי המסחר הראשונים.
בכל מקרה אחר, שווי הענקה הוא 0, כלומר אחרי שנתיים כל הרווח במימוש הוא הוני.
 
צודקת, אצלם ראיתי בעבר שזה היה שער עלות, ממוצע 30 הימים דולרי.
ובמימוש עבור הפירותי, הם לקחו את השער הממוצע פחות עמלות וכפלו ביציג במועד המכירה.
ערכתי גם את ההודעה למעלה
 
נערך לאחרונה ב:
מכיוון מערך המימוש נמוך מערך הענקה, אז כל סכום המימוש הוא פירותי 50%
אבל להבנתי זה עדיין לא נכון (לפי הדוגמא שלו) כי יש לו רווח…


אני אשתמש בדוגמא הבאה, נניח שאני עובד באפל:
אילקצו לי ב:
May 16, 2019
100 מניות

בתאריכים האלו היה לי ווסטינג:
May 16, 2020
Aug 16, 2020

לצורך הפשטות, 50 מניות בכל ווסטינג.

ואני רוצה למכור היום (29/05/2026).

אני מוסיף את הדאטה כדי שזה יהיה ברור:
Apple - May 16, 2019 - 300.66$ (USD/ILS = 3.5712 )
Aug 16, 2020 - 116.09$ (USD/ILS = 3.4061 )
Today: 312.51$ (USD/ILS = 2.81)
הנתונים הרלוונטיים:

שווי הענקה - 100 מניות בשער של 300.66$
ביום המכירה הוא רוצה למכור 50 מניות (בעיקרון היה וסטינג כבר על הכל, אז הוא יכול תכלס למכור 100 מניות, אבל נניח הוא רוצה למכור רק 50)
השער של המניה ביום המכירה 312.51$
שער הדולר ביום המכירה 2.81 שקל לדולר.

בהנחה שהוא רוצה למכור 50 מניות החישוב להבנתי הוא:

סה״כ תמורה ברוטו דולרית = 50 מניות כפול שער ביום המכירה (312.51) = 15,625.5$
סה״כ תמורה ברוטו שקלית = 15,625.5$ כפול שער הדולר ביום המכירה (2.81) = 43,907.65₪
(מתעלמת מעמלה של דולרים בודדים)

הכנסה פירותית דולרית - 50 מניות כפול שער הענקה = 15,033$
הכנסה פירותית שקלית (לפי 2.81) = 42,242.73₪

רווח הון דולרי = 592.5$
רווח הון שקלי = 1,664.92₪

מההכנסה הפירותית הנאמן ייקח מס לפי 62.17% (והמעביד יתקן במשכורת הבאה לפי 50%)
מרווח ההון הנאמן ייקח מס לפי 25% (והעובד יצטרך לשלם עצמאית את ההפרש אם יש מס יסף לפי 28%-30%)

כלומר
החלק הפירותי:
לפי יום האלקוץ (בערך הדולרי שלו, אבל בערך השקל הנוכחי) - 2.81*0.5*15033= 21121.3
החלק ההוני
לפי הפער בין היום ליום האלקוץ בדולרים לפי השקל הנוכחי - 30% מ 1663.52
(רק שלי יצא 1664.92₪)
 
רווח הון שקלי = 1,664.92₪
בדיוק

דרך אגב, באופן כללי המספרים שלו לא נכונים
אם ההקצאה הייתה ב־16.5.2019 והקצו לו 100 מניות.
אז שער הענקה צריך להיות 201.15$.
ושווי הענקה 20,115$
אבל באוגוסט 2020 היה פיצול במניה, ביחס של 1:4

מכאן יוצא ששווי הענקה 20,115 כרגע הוא על 400 מניות.

שווי למניה נוכחי הוא רשם 312.51$ ושער דולר 2.81
אז במימוש כל המניות:
תמורה: 351,261₪
החלק הפירותי: 56,523₪.
והחלק ההוני: 294,738₪.
 

פתחו חשבון למסחר עצמאי

פסגות טרייד

ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון

מיטב טרייד

ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪5,000
פתיחת חשבון

אקסלנס טרייד

ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון
פסגות טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
פתיחת חשבון
מיטב טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪5,000
ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
אקסלנס טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
גילוי נאות: האתר מקבל תגמול בגין פתיחת חשבון דרך הקישורים. אין באמור משום ייעוץ השקעות או שיווק השקעות.
בכמה הודעות ישנות ראיתי שלצורך חישוב החלק הפירותי השתמשו בשער היציג במועד הענקה.
אבל נראה שיש הסכמה כרגע שמשתמשים בשער היציג במועד המימוש, כפי שעשיתם בשרשור הזה גם.
זה בגלל הבנה נכונה יותר או שינוי של התקנות? או סתם בגלל שהתברר שזאת הפרקטיקה?
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
מ עזרה בהבנת שער המרה בבנק ברוקרים ופלטפורמות מסחר 0
G עזרה בהבנת התשואה - מקפת משלימה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
A עזרה בהבנת עסקאות וזמינות כסף בIB שוק ההון 1
A עזרה בהבנת עסקה מתמשכת נדל"ן 14
Y עזרה בהבנת גרף portfolio performance בIB שוק ההון 0
D עזרה בהבנת ניוד קרן הפנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
T צריך עזרה בהבנת תיק "מייק", בדולרים, למתחילים שוק ההון 6
O עזרה בהבנת היתרונות בפיצול הפקדות בין פנסיה לגמל (האפשרות הנוספת) פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
B עזרה בהבנת השקעה ראשונה בקרן נאמנות שוק ההון 7
נ עזרה בהבנת נתונים על אג"ח שוק ההון 13
O עזרה בהבנת ETF של Vanguard שוק ההון 2
O עזרה בהבנת שווי ETF אג"ח (AGGG) שוק ההון 2
ק עזרה בהבנת תמהיל משכורת ומשמעויות אוף טופיק 5
A עזרה בהבנת עמלות-משקיע ראשוני ללא רקע זקוק לייעוץ שוק ההון 71
נולי אינטרקטיב ישראל - עזרה בהבנת המייל. שוק ההון 15
ע עזרה בהבנת נתונים בגרף שוק ההון 6
O עזרה בהבנת מושגים מהבנק שוק ההון 20
י עזרה בהבנת רשימת נכסים עם חוזים עתידיים שוק ההון 6
אליא חייב, חייב, חייב עזרה בהבנת אג"ח ממשלתי ... :-) שוק ההון 7
M עזרה במילוי טופס 1322 . תמיד מסתבכת עם זה מיסים 11
B עזרה למפתחים: מחפשים דוגמאות למבנה של דוחות תיקי השקעות (ללא פרטים אישיים!) שוק ההון 4
ת עזרה בטופס 867 מיסים 13
א עזרה בלקיחת משכנתא צרכנות פיננסית 4
ד עזרה בדו"ח שנתי למס הכנסה מיסים 1
stamEhad קניית אג״ח ממשלתית או פקדון בנקאי לשנתיים - עזרה לחבר שוק ההון 5
הסולידית בקשת עזרה - סיוע בתיקון השו"ב הפיננסי/אקסולידית שוק ההון 5
ק עוגני משכנתאות- בקשת עזרה להבנה נדל"ן 6
ג חדשה בתחום -עזרה בסיסית יומני מסע אישיים 7
I מתקשה לעשות סדר וליישם - צריך עזרה דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 38
B עזרה באיתור בקשה והתנגדויות שהוגשו לועדה מחוזית לתכנון ובנייה נדל"ן 3
M עזרה במילוי דוח שנתי עם פריסת פדיון ימי חופש מיסים 0
Y נשאלתי האם במניות יש ריבית דריבית - ולא ידעתי איך לענות. עזרה שוק ההון 27
בנגה ניהול תיק השקעות - עזרה להורים שוק ההון 4
J בקשת עזרה: דיווח רטרואקטיבי על הפסדים מ-IBKR מיסים 5
B דרוש עזרה - מעוניין בספרי לימוד כהכנה לבחינות מנהל תיק השקעות שוק ההון 0
shesek עזרה להדיוטות בנוגע לאגרות חוב שוק ההון 5
א עזרה בחישוב עמלה צרכנות פיננסית 7
ח עזרה דחופה עם הבנק!! מיסים 44
ע בבקשה עזרה דחופה נדל"ן 10
T עזרה בהגשת דוח אישי מיסים 1
ז שלום, העברת ניירות ממיטב דש ומ IBKR - לבנק לאומי - עזרה ברוקרים ופלטפורמות מסחר 6
ע תמהיל משכנתא עזרה בבקשה ! נדל"ן 9
א הסולידי (יותר מדי) - עזרה בדרך יומני מסע אישיים 16
א איחוד החשבונות בישראל תחת קורת גג אחת- עזרה. ברוקרים ופלטפורמות מסחר 15
stevexcx עזרה אוף טופיק 1
Lag צומת בקריירה - פיננסים\הסבה להייטק? עזרה (25) התפתחות אישית 25
ת עזרה במציאת תרשים ביצועי עבר של חברות השקעות שוק ההון 2
D עזרה להורים בקניית דירה מיסים 1
K עזרה בבחירת קרן פנסיה למשרת קבע פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
L חייב עזרה להשלמת טפסים 1322 ו1344 מיסים 0

נושאים דומים

Back
למעלה