• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

מוטרדת מהעתיד התעסוקתי שלי

איילוש

משתמש רשום
הצטרף ב
28/12/20
הודעות
12
דירוג
66
אני מכירה את הבלוג הזה כבר למעלה משנה, ורק היום גיליתי על קיומו של הפורום ...
תיכף ומיד מנצלת את האפשרות לשפוך בפניכם את אשר על ליבי , בתקווה שתגלו סבלנות ואמפתיה וגם תשתפו בעצותיכם ומחשבותיכם (מהמעט שהספקתי לקרוא כאן בפורומים , יש כאן שפע של אנשים טובים וחכמים שאשמח לתגובותיהם..)

חוסכת ממכם כאן את נסיבות חיי שהובילו אותי לאן שהובילו – בטח יום אחד אקדיש לכך הודעה בקטגוריית יומנים אישיים בפורום- וניגשת ישר לעניין:

אני בת 26 אוטוטו, סטודנטית שנה ב לתואר במדעי הסביבה (טכנית לומדת זו השנה השלישית כי פרשתי את התואר מסיבות כלכליות לשנה נוספת). הגעתי לתואר עם ידע מינימלי ביותר של 3 יחידות מתמטיקה ו4 באנגלית, הודות למוטיביציה רבה ללכת לטייל בשנות התיכון במקום לשבת ללמוד. ציון הפסיכומטרי שלי היה די עלוב, וללימודים התקבלתי על תנאי פלוס חיוב במכינה אינטנסיבית כהכנה. הקורסים בתואר מעניינים אותי מאוד ואני לגמרי מתחברת לתחום .

במקביל ללימודים האינטנסיביים שמתפרשים על פני 4-5 ימים בשבוע , אני עובדת במשרה כמעט מלאה (במשמרות) כדי לממן את מחייתי , לבד לחלוטין (ואף מצליחה לחסוך!). אני גם משתתפת במלגות שמתאפשרות לי. השגרה שלי עמוסה מאוד בשנתיים וחצי האחרונות, ואני לא פעם מוצאת את עצמי שחוקה מאוד וחסרת כח . יחד עם זאת אני לא מהטיפוסים המתלוננים ומשתדלת לראות את הכוס המלאה כך שגם מרגעי שבר כתוצאה מהמצב אני יוצאת צ'יקצ'ק באופטימיות. לצערי , הלו"ז הצפוף גם מראה את השפעתו על הציונים , והממוצע שלי כרגע עומד על 75.

בחודשים האחרונים אני מוטרדת מאוד מהשאלה הרת הגורל – "במה עובדים עם התואר שלך?" ואני ממש מבוהלת מכך שאין לי לגמרי תשובה . מבירור שערכתי עם בוגרים של החוג, הסתבר לי שאכן חלק לא קטן מהם לא מוצא תעסוקה בתחום , והם פשוט ממשיכים לתואר שני רלוונטי או פונים ללמוד\להתעסק בתחום אחר לחלוטין . מי שכן מוצא עבודה , מסתפק במשכורת ממוצעת מינוס במרבית המקרים . בצער רב אני נאלצת להודות שכרגע ברור לי שאני ממשיכה להשקיע כסף, זמן ואנרגיה, ממש קורעת את חיי , עבור דבר שאין לי שמץ של מושג האם וכיצד יועיל לי בעתיד. לאחר שכעסתי על עצמי והייתי מדוכדכת מכך שלא עשיתי שיעורי בית לפני שהתחלתי ללמוד ומכך שאני כבר בת 26 ללא אופק תעסוקתי ברור, פניתי להתעסק בפתרון לבעיה .

האופציות שחשבתי עליהן הן כאלה:


1. להמשיך בלימודים , כבר כמעט חצי מהתואר מאחוריי, ולקוות לטוב כשאפלט לשוק העבודה , אולי יתמזל מזלי ואהיה ממש טובה ואמצא משהו בתחום.

2. להמשיך בלימודים תוך שאיפה להעלות ממוצע כדי שאוכל להתקבל ללימודי הנדסה (חומרים\מים\סביבה ואפילו בניין יכול להיות מגניב בכיוון של בניה ירוקה וכו'), בתקווה שייתנו לי פטורים מקורסים חופפים שכבר עשיתי. המינוסים- לא חזקה במתמטיקה ופיזיקה אבל יכול להיות שזה משהו שאפשר לעבוד עליו. בנוסף, זה לימודים של 4 שנים אינטנסיביות נוספות.

3. להמשיך בלימודים ובמידה וכשאסיים לא אהיה פנויה מנטלית , כלכלית ורגשית ללמוד עוד 4 שנים להנדסה, להסתפק בלימודים לתעודת הנדסאי מים\בניין\כימיה, בשאיפה שבשילוב התואר בסביבה, יגדיל את הסיכויים שלי למצוא עבודה שתעניין אותי בתחום . גם כאן, ייתכן שאקבל פטור מקורסים חופפים.

4. לעשות הסבת אקדמאים לסיעוד בסיום התואר. סיעוד זה תחום שעניין אותי מאז ומעולם ולעיתים בדיעבד אני תוהה לעצמי מדוע מראש לא פניתי לכיוון הזה..

5. להפסיק את הלימודים כעת, לחסוך קצת כסף כמה חודשים ולפנות ללימודי מכינה להנדסה (אני לא עומדת בתנאי הקבלה להנדסות כרגע) שייארכו כמה חודשים, או לחלופין להתחיל תעודת הנדסאי באחד התחומים שהזכרתי (בהנדסאים אני די בטוחה שאקבל פטורים מקורסים שעשיתי גם אם קיבלתי ציון יחסית נמוך).

אם הצלחתם לעקוב עד לכאן, ויש לכם עוד כמה דקות , אני ממש אשמח לשמוע מה אתם הייתם עושים . האירו את עיניי אם עולה לכם משהו לגבי הואפציות שהעליתי , ואם יש לכם אינפורמציה כלשהי שאני לא יודעת עליה לגבי האופציות שהעליתי , אשמח ממש שתכתבו לי . האם כדאי ללמוד הנדסאי? האם יש עבודה בתחום? האם כדאי לי להשקיע בהנדסה דווקא? ואולי דווקא תפתיעו ותגלו לי שיש עבודה עם תואר במדעי הסביבה...מה עדיף מבחינת שכר עתידי?

תבורכו!
 
קודם כל חשוב לי להגיש שזה בסדר גמור להיות בשנה שנייה באוניברסיטה בגיל 26. אני הייתי באותו מצב. אני יכול להזדהות עם הקושי שבשילוב לימודים ועבודה.

4. תמיד יש ביקוש לאחיות. אמא שלי עשתה הסבה לסיעוד והיא מאוד מרוצה.
6. לעבוד כמורה למדעי הסביבה

עבודה כמורה היא עבודה נוחה יחסית עם משכורות סבירות (אני לא משווה להייטק) אבל ביחס לכמות החופשים והשעות הנוחות זו באמת עבודה טובה
מצד שני אם את בטוחה שאת לא הולכת להמשיך בתחום עדיף לחתוך במקום לשרוף עוד שנה על לימודים.

גילוי נאות מורה למדעי הסביבה בתיכון.
 
האופציות מאוד שונות ותלויות בין היתר בהעדפה אישית שלך (לדוגמא להיות אחות זה משהו שעושים רק אם מאוד רוצים לדעתי)

היתי מתחיל מלהכין טבלה גדולה של כל אופציה, מה הסיטואציה הריאלית לגביה בהיבט של מציאת עבודה (לעשות תואר שני ולהתגלגל משם זו לא תשובה), מה המשמעות הכלכלית (אחרי כמה זמן תתחילי להרוויח כמה כסף), כמה היא מעניינת אותך וכו'
 
4. תמיד יש ביקוש לאחיות. אמא שלי עשתה הסבה לסיעוד והיא מאוד מרוצה.
מעודד לשמוע. זו באמת אחת האופציות שנראות לי יותר רלוונטיות מבחינת השקעת משאבים

עבודה כמורה היא עבודה נוחה יחסית עם משכורות סבירות (אני לא משווה להייטק) אבל ביחס לכמות החופשים והשעות הנוחות זו באמת עבודה טובה

אני פחות מעוניינת לעבוד בהוראה. מגיעה מעולם של חינוך והדרכה (טיולים) וקצת מיציתי. מחפשת להתפתח בכיוון אחר...

גילוי נאות מורה למדעי הסביבה בתיכון.

פעם ראשונה שומעת שיש מורים למקצוע כזה!
 
את אומנם בת 26 אבל יש לך עוד כ35+- שנים לעבוד. רצוי שזה יהיה במשהו שתאהבי. אל תפחדי לעשות שינויים.
מכיר (מקרוב) בוגר תואר בפיזיקה מהטכניון שלא מצא את עצמו אז הלך לתואר שני בפיזיקה. כבר מהשנה הראשונה ידע שהוא לא הולך לעבוד בזה ולא באקדמיה. בסוף עשה הסבה להייטק. הפואנטה היא שהוא יכל גם לעשות זאת בתואר הראשון.
אם את לא מסתדרת טוב עם מתמטיקה אז מקצועות ההייטק פחות רלוונטיים אבל יש המון מקצועות שהנדסאים יכולים להרוויח בהם לא מעט כמו חשמל, ארכיטקטורה, כימיה ועוד.
 
ברוכה הבאה.
החלטות מסוג זה הן מאוד קשות - משום שלא ניתן באמת לקבל החלטה נכונה - כל בחירה תוביל לאפיק אחר ורק ממרחק שנים יהיה אפשר להעריך האם נעשתה בחירה נכונה ואז זה כבר לא יהיה משנה...
לדעתי, בגלל שאין בחירה לא נכונה ממילא - עדיף לנסות להקשיב לבטן, ולראש ולהבין מה הדבר הנכון עבורך כרגע.

אני התחלתי ללמוד בגיל דומה ספרות ופילוסופיה ומסיבות דיי דומות - שלא הבנתי לאן זה מוביל אותי ואיך זה יסייע לי בפרנסה החלטתי לעזוב באמצע ולטוס לחצי שנה להודו... מה שהוביל אותי אח"כ גם לפתוח עסק.
האם הייתי עושה את אותה הבחירה היום, 12 שנים לאחר מכן?
אני מניח שהייתי מנסה יותר להשלים את התואר. חבל לוותר על שנים ואנרגיה ולצאת 'בלי משהו ביד'.
אבל, בניסיון שלי, ניתן להתפרנס טוב מאוד גם ללא תואר. ועדיף לא לחלץ 'בכוח' משהו שאולי לא ישרת אותך (כמו תואר שני, אלא אם כן יש משהו שמאוד מדבר אלייך ויכול לעזור לך גם להתפתח מקצועית).

26 זה זמן טוב להתחיל לנסות להבין מה רוצים לעשות כשנהיה גדולים.
בסופו של דבר כל בחירה היא לגיטימית וכמו שאפשר ללמוד טוב מהבלוג הזה, הכוח של החיסכון יכול להיות חשוב הרבה יותר מגובה ההכנסה.

בהצלחה רבה
 
אולי זו לא דעה פופולרית כ"כ בפורום אבל בל לא נשכח שאוניברסיטה היא מוסד להשכלה גבוהה ומחקר המעניק תארים אקדמיים.
היא לא אחראית לתעסוקת הסטודנטים בעתיד וכל קשר בין לימודים באונ' לבין קריירה הוא מקרי מלבד אולי רפואה.

בהצלחה בכל אשר תפני.
 
אז בעצם זה או שתמשכי בתואר, תנסי את מזלך ואם זה לא ילך תלמדי מקצוע חדש או שתשני כיוון כבר עכשיו.
מבחינה כלכלית(אני מוציא פה מהמשוואה את זה שאולי תרצי משפחה, ילדים ושעות עבודה קצרות יותר, תחום שאת יותר נמשכת אליו וכו׳) אני אישית חושב שעדיף לא להסתמך על מזל בפן התעסוקתי ולכן הייתי משנה מסלול כבר עכשיו.

האם כדאי ללמוד הנדסאי? האם יש עבודה בתחום?

2 הסנט שלי בתור סטודנט להנדסאי בניין שאם חשקה נפשך במשכורת גבוה את תמצאי אותה בעיקר בעבודות ניהול בשטח או בתור עצמאית מצליחה, בעבודות משרדיות אין כסף טוב להנדסאים, אולי אחרי הרבה שנות ניסיון.
לגבי הנדסת בניין, אם את רוצה לעבוד בתכנון אחרי תואר ראשון תצטרכי להתמחות עוד 3 שנים.
להתמחויות בדיסציפלינות שונות כמו ייעוץ קרקע לדוגמא נדרש גם תואר שני בכדי לעבוד בתחום.
לגבי משכורות, את מוזמנת לעיין פה בסקר שכר(ברוטו) כדי לקבל סדר גודל.

מה שאני מנסה להגיד בעצם זה שכדי להרוויח טוב תצטרכי ללמוד ולעבוד קשה במשך הרבה שנים. זה לא נגמר ב2/4 שנות לימוד.
היתרון בתחום הזה לעומת תחומים אחרים הוא היציבות התעסוקתית והתגמול שתקבלי עם הניסיון.

בהנדסאים אני די בטוחה שאקבל פטורים מקורסים שעשיתי גם אם קיבלתי ציון יחסית נמוך

הנדסאי זה לימודי מקצוע, הלימודים הם יישומים ולא ממש דומים ללימודים באקדמיה ולכן לא תקבלי פטורים חוץ מאולי ממקצועות בסיס כמו אנגלית/מתמטיקה.
 
אולי דווקא תפתיעו ותגלו לי שיש עבודה עם תואר במדעי הסביבה...מה עדיף מבחינת שכר עתידי?
אני אספר לך שאמנם תואר במדעי הסביבה הוא מאוד כללי, אבל לפי דעתי יש מגמה בשוק ללכת לכיוון של אקולוגיה והשפעה סביבתית.
יכול להיות שתצטרכי להשלים תואר שני כדי להתמקצע בכיוון ספציפי, ולחפש עבודה בתחום זה קשה יחסית אבל אפשרי.

מבחינת אופציות תעסוקה, אני אציין פה מספר דברים שבדרך כלל לא מדברים עליהם מבחינת תעסוקה:
1. קציני אחריות תאגידית - נישה שמאוד מתחילה לתפוס (במיוחד בחברות גדולת), אלו קציני אחריות תאגידית שתפקידים בדרך כלל להוות ממשק שיתוף בין מחלקת תפעול ובינוי לבין מחלקת אחריות תאגידית (התנדבות וכדומה). מדובר במשרה בדרך כלל ששמה דגש על כך שתהיה שמירה אקולוגית של הערך המוסף בחברה (בעלי מניות אוהבים חברות ירוקות, זה מצטלם כל כך טוב :roll:).
צפי שכר: תואר ראשון - 6500 עד 9000, תואר שני - 8000 עד 16000, תואר שלישי - טוב, אם את ממש טובה בתחום (ומצליחה לשחות בפוליטיקה הארגונית) אז את יכולה לצפות לשכר באזור ה-24000
2. עמותות לשמירה על הסביבה - בדרך כלל מדובר בעמותות של אקטיביסטים, משכורת לא משהו אבל ביומיום זה די כיף והעבודה מאוד מושכת (בניגוד לסעיף אחד ששם לרוב מדובר בהרבה ישיבות צוות) ברמה המקצועית.
צפי שכר: בין 6000 לעד 10000, 12000 אם את ממש עילוי.
3. חברות סטארטאפ ירוקות - פה אני מחלק זאת לשניים. ביומד וטכנולוגיה ירוקה.
ביומד בדרך כלל מדובר בחברות רפואיות אשר מתבססות על ניסויי שדה, ולכן הם בדרך כלל מחפשים בוגרי מדעי הסביבה (למרות שתהיה לך תחרות עזה מול ביולוגים\אקולוגים על המשרות). אין לי מושג לגבי שכר, בחיים לא עניין אותי לעבוד שם.
טכנולוגיה ירוקה - פה את נכנסת לנישה יחסית חזקה בתחום הירוק שמאוד תופסת בישראל. זה מתחלק לטכנולוגיות של חקלאות ואנרגיה, אל מול חיזוי אקלים (קלימטולוגיה). שני התחומים הללו יחסית מאוד מבוקשים בשוק. קלימטולוגיה בתחום של חיזוי מזג אוויר והשפעות שלה על סחר עולמי (במיוחד בתחום של שינוע וספנות), חקלאות ואנרגיה בדרך כלל מדברת על הידרופוניקה\אקוופוניקה\ביוגז\פאנלים סולארים (תחומים לא מאוד סקסיים, אבל כן מאוד רווחים למי שיודע לעבוד בתחום).
צפי שכר: תלוי חברה\גודל\ונחיצות תפקיד.
4. חברות טיפול שפכים (במיוחד ברמה המוניציפלית) - מדובר בחברות ממשלתיות עירוניות אשר תפקידם הוא לנהל את הביוב והשפכים העירוניים, עבודה מאוד תפעולית אבל עם יציבות ממשלתית (משכורת לא משהו אבל תנאים סבבה לגמרי).
5. מפעלים - כל מפעל אשר עוסק בייצור כימיקלים, דרוש לו גם איש בקרה לפיקוח על הטיפול בשפכים (מאוד דומה לסעיף 4).
תנאים טובים, אבל חשוב לציין שבדרך כלל מדובר בסביבה מאוד גברית וקשה מאוד להתקבל לשם.
6. יזמות - פה זה תלוי רק בך, אם יש לך נישה וידע ספציפי שלא מיושם בתעשייה בארץ, אז בהחלט ניתן להצליח בתחום. אבל וזה אבל גדול, מומלץ להגיע לתחום אחרי שצברת ניסיון בתור שכירה בתעשייה.
 
יש לי הרבה מה לכתוב לך, אנסה לתמצת.
אני מאוד מזדהה איתך והייתי במצב דומה כשהייתי בגילך. היום אני עוסק בשוק העבודה ומכיר מקרוב את עולם ההנדסאים.
1. קודם כל, אל תפחדי לעשות שינוי עכשיו. בניגוד למה שאת חושבת, את ממש צעירה . בהתחשב בעוד 40 שנות עבודה, גם אם "זרקת לפח" שנתיים (וזה לא באמת המצב) זה עדיין 5% מתקופת העבודה שלך.
2. ללמוד משהו בתקווה "שזה איכשהו יסתדר" זו לא תכנית עבודה. אולי זה באמת יסתדר, אבל עם תכנית ומטרה ברורה הסיכוי שלך להצליח גבוה בהרבה.
3. סיעוד - שכר טוב מאוד, יציבות, אתגר. אבל לרוב קריעת תחת. אם זה מתאים לך לכי על זה (יכול לפתוח גם אפשרויות עבודה בחו"ל)
4. הנדסאות - מסכים עם זה שכתב מעלי שבעבודה משרדית הנדסאי לא מרוויח טוב. השכר הגבוה בקרב הנדסאים הוא באמת של הנדסאי בניין, בעיקר מנהלי עבודה /פרויקטים וכאלה.
5. בהחלט יתכן שתוכלי לקבל פטורים משמעותיים בלימודי הנדסאות. אבל שוב, ללא מטרה תעסוקתית ברורה לא הייתי רץ לזה, אלא אם כן ביררת וראית שיש תפקידים רלוונטיים בכיוון שאת מתארת.
6. לימודי הנדסה - אם יש לך כוח לזה, זה יהיה כנראה הדבר המשתלם ביותר כלכלית בפער משמעותי.
 
איזה כיף שרשורים כאלו. נחת ואריכות ימים.
אם הצלחתם לעקוב עד לכאן, ויש לכם עוד כמה דקות , אני ממש אשמח לשמוע מה אתם הייתם עושים . האירו את עיניי אם עולה לכם משהו לגבי הואפציות שהעליתי , ואם יש לכם אינפורמציה כלשהי שאני לא יודעת עליה לגבי האופציות שהעליתי , אשמח ממש שתכתבו לי . האם כדאי ללמוד הנדסאי? האם יש עבודה בתחום? האם כדאי לי להשקיע בהנדסה דווקא? ואולי דווקא תפתיעו ותגלו לי שיש עבודה עם תואר במדעי הסביבה...מה עדיף מבחינת שכר עתידי?
הצלחתי לעקוב,
חכמי הפורום כבר שפכו [וישפכו] מנסיונם ודעתם, חכמים ממני זה בטוח.
ה-10אג' שלי ואנכי ממש נזהר ללכת בין הטיפות ולא לחטוא בניו-אייג מתקדם אבל ברשותך:
את מה שאת בגלל הטיולים בתיכון ובגלל מה שעברת. תניחי לעבר להיות בעבר, לעתיד בעתיד.
צמתים כאלו הם שכיחים ונורמליים. לפעמים אנחנו שוכחים שהיעד הוא הדרך.
רוב הסובבים אותי למדו תארים שהם לא רצו כי "כולם לומדים" ועכשיו עובדים בעבודות שהם דיי מדוכדכים בהם. לכן את במקום טוב כי את שואלת את השאלות הנכונות. תקופת הקורונה היא תקופה מצויינת להוריד הילוך ולהסתכל סביב, לקבל רעיונות ולחתוך או לתת פול גז בהמשך.
לדידי, עדיף שכר נמוך קצת אבל במקום שמספק אותך משכר גבוה אבל פקקים אינסופיים ועבודה שלא מספקת אותך [כל אחד וסיפוקו הוא]

אם את לומדת בצפון, תני צ'יקצוק בפרטי, אזמין אותך לקפה בחאן בו אני חי כעת. תזכי לראות בעל בית שעבר 3 עשורים, 3 עסקים מצליחים ועדיין לא סגור מה הוא רוצה להיות כשהוא יהיה גדול :).

מלא אהבה, סולידריות
וברוכה הבאה לפורום הצנוע.
בהצלחה יקירה.
 
זה חשוב שהבנת לפחות שהיית צריכה לחקור מה עושים אנשים עם התואר שלך לפני שנרשמת בכלל. מוטב להבין באמצע התואר מאשר להיות בוגר שמתרסק עם האף לתוך הקיר. כמו שאמרו פה אבל - צריך לשחרר מהעבר ולהסתכל קדימה.
5. להפסיק את הלימודים כעת, לחסוך קצת כסף כמה חודשים ולפנות ללימודי מכינה להנדסה (אני לא עומדת בתנאי הקבלה להנדסות כרגע) שייארכו כמה חודשים
אישית, אני הייתי בוחר באופציה הזו - אם את שואלת מה אנחנו היינו עושים.
אבל חשוב לזכור שלא כל ההנדסות נבראו באותו צלם. יש הנדסות עם יותר עבודה ויש עם פחות. חשוב לחקור את זה.
מבלי לפרט עכשיו למה, הייתי מציע לך לחקור על הנדסת תעשייה וניהול (איך שזה לא נקרא). יש כמה מסלולי תעסוקה עיקריים שזה מאפשר - וחלקם גם עובדים בתפקידים טכנולוגיים בחברות הייטק (לא פיתוח).
אבל הנדסה זה הנדסה. את באמת מוכנה נפשית וקוגניטיבית לעשות קורסים כמו חדו״א? זה קשה, אבל מי שרוצה להתהדר בתואר ״מהנדס״...
אם את לא בנויה לזה, האופציה השניה שהיתה חביבה עלי היא ההסבה לסיעוד, באמת. זה גם יאפשר לך באמת לעשות לימונדה מהלימון הזה שהשקעת בו כבר כמה שנים.
 
4. לעשות הסבת אקדמאים לסיעוד בסיום התואר. סיעוד זה תחום שעניין אותי מאז ומעולם ולעיתים בדיעבד אני תוהה לעצמי מדוע מראש לא פניתי לכיוון הזה..

נשמע מההודעה שלך שסיעוד זה מה שאת באמת רוצה. לכי על זה.

מכל הנתונים ששיתפת (מתמטיקה 3 יח"ל, פסיכומטרי לא גבוה, ממוצע תואר נוכחי) לא בטוח שתואר בהנדסה מתאים לך. לדעתי, ללכת בכיוון הזה תהיה טעות.
 
אני מכירה את הבלוג הזה כבר למעלה משנה, ורק היום גיליתי על קיומו של הפורום ...
תיכף ומיד מנצלת את האפשרות לשפוך בפניכם את אשר על ליבי , בתקווה שתגלו סבלנות ואמפתיה וגם תשתפו בעצותיכם ומחשבותיכם (מהמעט שהספקתי לקרוא כאן בפורומים , יש כאן שפע של אנשים טובים וחכמים שאשמח לתגובותיהם..)

חוסכת ממכם כאן את נסיבות חיי שהובילו אותי לאן שהובילו – בטח יום אחד אקדיש לכך הודעה בקטגוריית יומנים אישיים בפורום- וניגשת ישר לעניין:

אני בת 26 אוטוטו, סטודנטית שנה ב לתואר במדעי הסביבה (טכנית לומדת זו השנה השלישית כי פרשתי את התואר מסיבות כלכליות לשנה נוספת). הגעתי לתואר עם ידע מינימלי ביותר של 3 יחידות מתמטיקה ו4 באנגלית, הודות למוטיביציה רבה ללכת לטייל בשנות התיכון במקום לשבת ללמוד. ציון הפסיכומטרי שלי היה די עלוב, וללימודים התקבלתי על תנאי פלוס חיוב במכינה אינטנסיבית כהכנה. הקורסים בתואר מעניינים אותי מאוד ואני לגמרי מתחברת לתחום .

במקביל ללימודים האינטנסיביים שמתפרשים על פני 4-5 ימים בשבוע , אני עובדת במשרה כמעט מלאה (במשמרות) כדי לממן את מחייתי , לבד לחלוטין (ואף מצליחה לחסוך!). אני גם משתתפת במלגות שמתאפשרות לי. השגרה שלי עמוסה מאוד בשנתיים וחצי האחרונות, ואני לא פעם מוצאת את עצמי שחוקה מאוד וחסרת כח . יחד עם זאת אני לא מהטיפוסים המתלוננים ומשתדלת לראות את הכוס המלאה כך שגם מרגעי שבר כתוצאה מהמצב אני יוצאת צ'יקצ'ק באופטימיות. לצערי , הלו"ז הצפוף גם מראה את השפעתו על הציונים , והממוצע שלי כרגע עומד על 75.

בחודשים האחרונים אני מוטרדת מאוד מהשאלה הרת הגורל – "במה עובדים עם התואר שלך?" ואני ממש מבוהלת מכך שאין לי לגמרי תשובה . מבירור שערכתי עם בוגרים של החוג, הסתבר לי שאכן חלק לא קטן מהם לא מוצא תעסוקה בתחום , והם פשוט ממשיכים לתואר שני רלוונטי או פונים ללמוד\להתעסק בתחום אחר לחלוטין . מי שכן מוצא עבודה , מסתפק במשכורת ממוצעת מינוס במרבית המקרים . בצער רב אני נאלצת להודות שכרגע ברור לי שאני ממשיכה להשקיע כסף, זמן ואנרגיה, ממש קורעת את חיי , עבור דבר שאין לי שמץ של מושג האם וכיצד יועיל לי בעתיד. לאחר שכעסתי על עצמי והייתי מדוכדכת מכך שלא עשיתי שיעורי בית לפני שהתחלתי ללמוד ומכך שאני כבר בת 26 ללא אופק תעסוקתי ברור, פניתי להתעסק בפתרון לבעיה .

האופציות שחשבתי עליהן הן כאלה:


1. להמשיך בלימודים , כבר כמעט חצי מהתואר מאחוריי, ולקוות לטוב כשאפלט לשוק העבודה , אולי יתמזל מזלי ואהיה ממש טובה ואמצא משהו בתחום.

2. להמשיך בלימודים תוך שאיפה להעלות ממוצע כדי שאוכל להתקבל ללימודי הנדסה (חומרים\מים\סביבה ואפילו בניין יכול להיות מגניב בכיוון של בניה ירוקה וכו'), בתקווה שייתנו לי פטורים מקורסים חופפים שכבר עשיתי. המינוסים- לא חזקה במתמטיקה ופיזיקה אבל יכול להיות שזה משהו שאפשר לעבוד עליו. בנוסף, זה לימודים של 4 שנים אינטנסיביות נוספות.

3. להמשיך בלימודים ובמידה וכשאסיים לא אהיה פנויה מנטלית , כלכלית ורגשית ללמוד עוד 4 שנים להנדסה, להסתפק בלימודים לתעודת הנדסאי מים\בניין\כימיה, בשאיפה שבשילוב התואר בסביבה, יגדיל את הסיכויים שלי למצוא עבודה שתעניין אותי בתחום . גם כאן, ייתכן שאקבל פטור מקורסים חופפים.

4. לעשות הסבת אקדמאים לסיעוד בסיום התואר. סיעוד זה תחום שעניין אותי מאז ומעולם ולעיתים בדיעבד אני תוהה לעצמי מדוע מראש לא פניתי לכיוון הזה..

5. להפסיק את הלימודים כעת, לחסוך קצת כסף כמה חודשים ולפנות ללימודי מכינה להנדסה (אני לא עומדת בתנאי הקבלה להנדסות כרגע) שייארכו כמה חודשים, או לחלופין להתחיל תעודת הנדסאי באחד התחומים שהזכרתי (בהנדסאים אני די בטוחה שאקבל פטורים מקורסים שעשיתי גם אם קיבלתי ציון יחסית נמוך).

אם הצלחתם לעקוב עד לכאן, ויש לכם עוד כמה דקות , אני ממש אשמח לשמוע מה אתם הייתם עושים . האירו את עיניי אם עולה לכם משהו לגבי הואפציות שהעליתי , ואם יש לכם אינפורמציה כלשהי שאני לא יודעת עליה לגבי האופציות שהעליתי , אשמח ממש שתכתבו לי . האם כדאי ללמוד הנדסאי? האם יש עבודה בתחום? האם כדאי לי להשקיע בהנדסה דווקא? ואולי דווקא תפתיעו ותגלו לי שיש עבודה עם תואר במדעי הסביבה...מה עדיף מבחינת שכר עתידי?

תבורכו!
תואר ראשון יכול לשמש לצורך קבלה לתואר שני במקצוע אחר, בכפוף להשלמות וזה קיצור דרך מקובל שחבל לוותר עליו מראש. מה שכן, נסי לשפר את הממוצע (בהרבה מקצועות הציונים במבואות שנה א נמוכים יחסית כך שיש לך סיכוי), כי יש מקומות בהם ירצו 80 ממוצע.
 
תמיד אפשר להסב לתוכנה במקומות שדרישת הסף אליהם הוא תואר ראשון מדעי.

לא בטוח שזה מה שטוב לך, אבל דעי על האפשרות.

ממליץ מנסיון עקיף על elevation academy אם רלוונטי עבורך.
 
לא כולם צריכים ללמוד הנדסה או מחשבים.
מה עם להמשיך לתואר שני ולשלב גם ניהול לדוגמא? או כלכלה. אני מכיר מישהי שעשתה תואר ראשון בקיימות וכלכלה מתוך מטרה להשתלב בחברת אנרגיה סביבתית לאחר התואר ובאמת הצליחה.
 
תראי, אני בעמדה מאוד דומה לך כאחד שלומד קורסים לתואר בביולוגיה, ועכשיו גם קורסים בכלכלה- אני מתעניין במחקר מגיל קטן אבל תמיד נלחץ מהשכר
באמת עדיין לא החלטתי מה יהיה הכיוון שלי בחיים, ולמזלי, בנקודת הזמן הזו יש לי את היכולת פשוט לזרוק הכל ולהתחיל מ-0 (בן 20, חייל חובה)

אבל הנקודה שלי היא כזאת:
אם הצלחת להסתדר במהלך התואר-לצמצם פערים לימודיים מהתיכון, להתקבל ללימודים, לסיים את הקורסים, לשלב עבודה במשרה כמעט מלאה והכל לגמרי בעצמך-תני לעצמך את הקרדיט שתצליחי להסתדר גם בעתיד

את נשמעת לי כמו אדם עם ראש על הכתפיים, שבאמת נלחם כדי להצליח
מאחל לך הצלחה רבה! זה קטן עלייך
 

נושאים דומים

Back
למעלה