• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

לא סולידי, אבל עם יומרות להשתקם כלכלית

  • פותח הנושא shh
  • פורסם בתאריך

shh

משתמש רשום
הצטרף ב
2/2/21
הודעות
10
דירוג
21
האמת זה קצת מוזר לכתוב יומן מסע, אני כל החיים שלי עושה רשימות, מטרות ויעדים שמתעדכנים ומתחלפים כל הזמן.
אני ידעתי בכל רגע נתון מה המצב שלי גם בהקשר הכלכלי, הכל מפורט כבר שנים באקסלים ובטבלאות וורד (לא שזה עזר למנוע התרסקות מזוויעה). אבל אני מרגיש צורך להפוך את היומן לפומבי כדי להעמיק את המחויבות לנושא הכלכלי ולרצון שלי לשפר את המצב שלי.
אני בראשון מתחיל\חוזר לעבודה במשרד בו עבדתי עד לא מזמן, אחרי שהייתי בהפסקה של מספר חודשים אשר נדרשים מבחינה מקצועית. ובעקבות כך, השכר שלי צפוי לקפוץ בכ-50% ואני חושב שזה זמן נכון לעשות עצירה, להגיד איפה אני עומד ולאן אני רוצה להגיע בינואר 2022.

אז קצת עליי, אני בן 29, ואני בזבזן גם לפי ההגדרות של האדם הנורמטיבי ולא רק לפי הגדרות של הפורום הזה שהוא כנראה סולידי יותר מן הממוצע. אני באמת מאמין בנהנתנות כערך ובכך אולי אני חוטא לפורום ולקהילה הזו. מן הצד השני יש לי מוסר עבודה גבוה ומאז גיל 16 לאחר שסיימתי את לימודיי עבדתי רצוף.
הבעיה שמוסר העבודה שהוביל לכך שתמיד הכנסתי כסף בשילוב האמונה שאני מלא פוטנציאל ופעם אני אצליח אם ירצה הגורל, נתנו את התחושה שלא משנה כמה אני אבזבז אני אוכל לכסות את זה בשלב מאוחר יותר או תוך כדי ויהיה בסדר.

הייתי כשנתיים קצין בקבע ביחידות סגורות ובסופ"ש הייתי אצל ההורים, ובהתאם לכך הרווחתי כסף שאמור להיחסך ברובו הגדול. כלום לא נחסך, מסעדות יוקרה, טיולים לחו"ל בכל רגילה, בגדים יקרים וכיוצא בזה, יצאתי מהצבא עם כמה אלפים בודדים בעו"ש וגם לגבי הנתון הזה אני לא בטוח.
לאחר מכן המשכתי לעבוד וכעבור כמה חודשים הפכתי לסטודנט, כאן גם התחלתי להשכיר דירה עם שותף בירושלים. אני אחרי החודשיים הראשונים כסטודנט בהם עבדתי פחות, נקלעתי למינוס, ושבתי לשוק העבודה. הכנסתי סכומים סבירים לסטודנט בנוסף היו לי מלגות הצטיינות שונות ולא שילמתי שכ"ל וזה בערך כיסה את ההוצאות שלי שהיו גבוהות ביחס לסטודנט ממוצע שכן עדיין חייתי ברמת חיים גבוהה באופן יחסי לסטודנט ובכלל, כך שנותרתי במינוס הזה שלא הפריע לי יותר מדי.
נקודת השבר הייתה בקיץ של שנה א' טסתי ליעד מסיבות יקר במיוחד בחודש אוגוסט, ואני פתאום שמתי לב שאני מגיע לתקרת האשראי שלי בעו"ש ולקחתי הלוואה בתוך החופשה אינטרנטית מהבנק עם ריבית איומה. מפה המשכתי להסתחרר, שכן רמת החיים שלי הייתה ונותרה גבוהה, אבל עבדתי במקביל ולכן אומנם החובות שלי תפחו אבל לא בקצב מטריד מאד ואני חושב שהיו בערך על 50,000 ש"ח ובריביות נוראיות (פריסת תשלומי אשראי, הלוואות על הכרטיס, הכל באזור 7-12 אחוזי ריבית).
נקודת השבר הייתה במסגרת חילופי סטודנטים ביעד מרוחק ומערבי, שם כבר היה קושי אובייקטיבי לעבוד בגלל ענייני אשרות, ורק עבודות שיכולתי לעשות מרחוק המשיכו להזרים כסף (עבדתי בכמה עבודות שהפכו למעשה לפחות מאחת) ומן הצד השני ההוצאות שלי גדלו באופן עצום. זה הגיע למצב שהסיבה היחידה שלא נמנעה ממני רכישת כרטיס הטיסה חזרה לארץ כאשר הייתי חנוק לחלוטין הייתה כי הייתה שביתה בבנק, אז לא היה מי שיעצור את זה.
מפה לשם בינואר 2019 חזרתי לארץ והחובות באופן רשמי עמדו על 170,000 ש"ח בפועל אני חושב שהוא היה בשיאו קרוב ל-200,000 ש"ח אם לא מעליו (בטח במידה שמחשבים ריביות).

כאן, חזרתי לבית הוריי שמרוחק אומנם שעה מהמרכז, אבל אפשר לי לא להוציא כסף רב, ועבדתי המון בכל גיג שמצאתי שהיה פנוי בעייני. באופן אירוני זה גם היה השלב שבו הבנקים וחברות האשראי לחצו עליי והלוואות חזרו והכל היה נורא לחוץ.
אחרי שהצלחתי לייצב את הספינה באופן שלא לוחצים עליי על בסיס יומיומי (החוב עדיין עמד על 6 ספרות), עצרתי לחשוב איך אני מטפל בזה. הגעתי להבנה שהרבה יותר קל יהיה לי לאור מאפייני ההתנהגות שלי עדיין לחיות ברמת חיים גבוהה יחסית לציבור הכללי (אם כי לא כמו בעבר) אבל להגדיל את ההכנסות שלי. ייתכן ולטווח הארוך זה הלך רוח מוטעה, אני לא יודע, אבל בזמן המשבר בו הייתי מצוי טיפול עצמי לא הייתה אופציה. המסעדות, הבארים, מאמן הכושר ובגדי היוקרה נתנו לי מוטיבציה להמשיך לעבוד כמות שעות רבה, ולדעתי לפחות זה סייע לי לשמר את הנגיסה האגרסיבית בחוב. האם יכולתי לנגוס יותר, כנראה שכן, האם זה היה ריאלי בעבורי נפשית כנראה שלא ואני מעריך שהייתי פחות אפקטיבי אם לא היו לי את הגזרים הללו.
אציין שנותרתי בבית הוריי מאז ינואר 19' הזה מתוך הבנה שפזרנות זה דבר אחד, שכ"ד תל אביבי זה דבר אחר לגמרי ולא יאפשר נגיסה בחוב בטח שלא אגרסיבית.

במהלך תקופה הזו הצטרפתי למקום העבודה אליו אני שב, עבדתי בעבודות צד ובסופו של דבר כנראה שעבדתי משהו כמו 15 שעות ביום, 6 ימים בשבוע. ומחקתי את הרוב המכריע של החוב. כיום שנתיים אחרי נקודת השפל נותרו מה-200,000 ש"ח חוב במידה ואני מחשב גם את חיובי האשראי הקרובים שלי כ-25 אלף ש"ח חוב, ועל כך אני מבסוט על עצמי.

בהתאם לכך המצב כיום הוא כזה:
השכר הצפוי הוא 11,000 ש"ח נטובנוסף לכך אני עובד כפרילנסר בכל מיני עיסוקים צדדים שמניבים לי כ-3,500 ש"ח נטו בחודש בממוצע, כך שאני בערך עומד על 14 נטו בהערכה שלילית בנוגע לפרילנס (כנראה שגם בהערכת חסר זו אני ארוויח יותר אם נחשב מענקי חתימה ובונוסים, אבל לא רוצה להכליל את זה אלא רק את הכסף שנכנס לי מדי חודש).
קרן פנסיה: 65,000 ש"ח
השקעות בשוק ההון בשווי 1,600 ש"ח בקרנות מחקות פחדניות (ביצעתי השקעות אלו בחודשים האחרונים ממש בקטנה רק כדי להבין כיצד עליי לפעול ברגע שאמחק את החוב, וסכומי ההשקעה יגדלו).
מינוס בעובר ושב כ-10,000 ש"ח - השאיפה היא שהמשכורת הראשונה תמחק זאת.
שאריות של ההלוואה האחרונה לבנק על סך 14,000 ש"ח - אני מקבל מענק חתימה עם המשכורת הראשונה אשר הוא מעט מעל הסכום הזה, ואני אשתמש בזה למחוק את ההלוואה הזו.

יעדים לשנה הקרובה:
אני צריך בחודש הקרוב להפוך לעוסק פטור (כרגע עצמאי שכיר ומפסיד על זה כסף)
חודש פברואר אין שינוי בסטטוס קוו, משכורת ראשונה נכנסת עם המענק ומוחקת את החובות שלי וכנראה נשאר לי עודף של אלפי שקלים בודדים.
חודש מרץ אני רוצה לעבור למרכז בחזרה ובסיבוב הנוכחי ללא שותפים כי מיציתי, ובהתאם לכך הצריכה תהיה גבוהה יותר משמעותית
בהתאם לרצון האמור ההכנסה החודשית שלי החל מהחודש השני תוקצה באופן הבא:
50% צריכה שוטפת (כ-7,000, 5000 בית עם חשבונות וארנונה ו-2000 ש"ח הוצאות שוטפות), 20% ילכו להשקעות פסיביות ארוכות טווח, 20% השקעות לטווח ארוך למטרות קונקרטיות (להלן דירה\פונדקאות מה שיבוא קודם או חלילה מצב חירום) ו-10% ילכו לטובת חיסכון למטרות שהן כיף יקר וגדול על מנת שלא להיכנס לסחרור כמו שהיה בעבר בכיף יקר וגדול.
בונוסים ככל שיהיו יכנסו לשני החסכונות ארוכי הטווח באופן שווה (המענק הראשוני כאמור ילך למחיקת הלוואה).
כמובן שיוזרם כל הזמן הזה כסף לקרן הפנסיה, אבל אני לא מכניס את זה לשכלול כי זה כסף שבכלל לא עובר לי ביד.

עד ינואר 2022 המטרות הן כדלקמן:
להיות עם עסק פטור
לטוס לחו"ל - חיסכון בסכום של 17,000 ש"ח אשר יצטבר בסוף השנה.
לעבור לתל אביב - יכוסה בהוצאות שוטפות
השקעות בסכום של 35,000 בשוק ההון לטווח ממש רחוק (קרנות מחקות)
השקעות בסכום של 35,000 באג"ח ושאר דברים סולידים לטווח הרחוק אך למטרות קונקרטיות שאמורים להיות רלוונטים יותר בגיל 35 (דירה\פונדקאות).
לחסוך מעל 100,000 בקרן פנסיה (כנראה יותר, לא מתעמק בזה כל עוד הסכומים נראים לי גדלים באופן הולם).

אני חפרתי, ואני אפילו לא בטוח שזה מיועד למישהו שהוא לא עצמי, אז בהצלחה לי הלוואי ואעבור את כל היעדים שלי, ולאלו אשר יקראו וייעצו אומר מראש שתבוא עליכם הברכה על האיכפתיות.
 
נערך לאחרונה ב:
אחלה יומן, נשמע שאתה בזבזן ראוותן.
משמח אותי לראות שאתה יוצא מהתחתית.
תזכור שאתה כבר בן 29!
יש לי כמה הצעות:
* עוד לא יצאת מהמינוס ואתה כבר מדבר על טיסה לחו"ל בסכום של 17,000 עוד השנה?
וואלה לא נראה לי שמגיע לך, אם אתה רוצה לעבור מהפך אמיתי אני במקומך יושב בארץ ומראה לעצמי שאני יכול לחסוך, לפחות שנה!
* תישאר פה בפורום ותעדכן את היומן, זה יקפיץ אותך רחוק.
* תזכור שלפעמים להתאבד על עבודה זה מעולה לטווח הארוך אבל היתרון של הסולידים זה שהם רצים מרתון.
מרתון של ריבית דריבית יכול להביא אותך לגבהים שאתה כרגע לא חולם עליהם.
* ובהקשר הזה תתחיל לחלום על הגבהים הגבוהים כדי להגיע באמת גבוה.
* תתחיל לחשוב על תיק ועל איך הוא יראה בקרוב אתה כבר לא במינוס וזה משחק חדש.

בהצלחה!
 
ברוך הבא!
בהצלחה!
אם אפשר לשאול, האם אי פעם היית תקופה בחיים בה 'התכלבת'?
 
ברוך הבא ובהצלחה!
חודש פברואר אין שינוי בסטטוס קוו, משכורת ראשונה נכנסת עם המענק ומוחקת את החובות שלי וכנראה נשאר לי עודף של אלפי שקלים בודדים.
חודש מרץ אני רוצה לעבור למרכז בחזרה ובסיבוב הנוכחי ללא שותפים כי מיציתי, ובהתאם לכך הצריכה תהיה גבוהה יותר משמעותית
- עוד לא הוכחת אפילו למשך חודש אחד (לעצמך) שאתה מסוגל להתנהל לפי תקציב
- אתה לא משאיר לעצמך מרווח ביטחון בכלל (קרן חירום כלשהי) מה יקרה אם פתאום תצטרך לעשות טיפול שיניים יקר או משהו? התכנית שלך קורסת באותה שניה.

אני מסכים עם @Paranoid, קח לפחות כמה חודשים שבהם אתה מוכיח לעצמך שאתה מסוגל לעמוד בתכנית של הוצאה של 2000 ש"ח לחודש ואת ה- 5000 שתכננת לשים על שכ"ד - תצבור לקרן חירום (למשל באמצעות פקדון יומי/חודשי - רק שיהיה נפרד) שתיתן לך מרווח ביטחון במקרה הצורך
 
אחלה יומן, נשמע שאתה בזבזן ראוותן.
תזכור שאתה כבר בן 29!
יש לי כמה הצעות:
* עוד לא יצאת מהמינוס ואתה כבר מדבר על טיסה לחו"ל בסכום של 17,000 עוד השנה?
וואלה לא נראה לי שמגיע לך, אם אתה רוצה לעבור מהפך אמיתי אני במקומך יושב בארץ ומראה לעצמי שאני יכול לחסוך, לפחות שנה!
* תישאר פה בפורום ותעדכן את היומן, זה יקפיץ אותך רחוק.
* תזכור שלפעמים להתאבד על עבודה זה מעולה לטווח הארוך אבל היתרון של הסולידים זה שהם רצים מרתון.
מרתון של ריבית דריבית יכול להביא אותך לגבהים שאתה כרגע לא חולם עליהם.
* ובהקשר הזה תתחיל לחלום על הגבהים הגבוהים כדי להגיע באמת גבוה.
* תתחיל לחשוב על תיק ועל איך הוא יראה בקרוב אתה כבר לא במינוס וזה משחק חדש.

בהצלחה!

1. בחיים לא הרגשתי זקן יותר חחחח
2. בנוגע לטיסה לחו"ל, אתה כנראה צודק, ואני כמובן כמובן לא אתחיל לחסוך לזה לפני שהמינוס נמחק. אבל אני מרגיש שאני רוצה איזה גזר בסוף השנה. לא יודע אם מגיע לי או לא מגיע לי, אבל מה הם חיים בלי הנאה, וכל מה שבא לי אחרי שנתיים בארץ (בשלב שזה יקרה בפועל 3) זה להתהלך בניכר משוחרר מדאגות, אני לא פוסל את האפשרות שאני אגיע למסקנה שלא מגיע לי עדיין ואדחה את המתנה, אבל אני רוצה שיהיה מולי גזר כי לחיסכון כשלעצמו אין ערך בעייני.
3. בגלל זה אני לא חושב שאני ראוי להיקרא סולידי, אני חושב שהמטרות שלי (ואולי של כל בן אדם) הן מטרות הסולידי, אבל הדרך שלי תהיה אחרת, כי אני אחר.
4. אני אשאר בפורום, זה באמת עוזר (זה מנע ממני היום לרכוש מעיל עור).
5. אני חושב הרבה על התיק, בגלל זה ההשקעה ששמתי על 1,500 ש"ח ולמען האמת כך הגעתי לאתר (הכרתי אותו בעבר, אבל מבחינתי הסולידית זו זו שמתקלחת במים קרים, וזה לא טייטל שמושך אותי כיעד או כדרך לחיים וזה הרחיק אותי הרבה זמן מן האתר, רק כאשר רציתי לקרוא על תיקי השקעות ד"ר גוגל הביא אותי לכאן).
6. אני קצת מפחד לחלום על גבהים בשלב הזה, דווקא לזה אני מרגיש שאני עדיין לא ראוי, חולם קטן, 70,000 ש"ח בשנה לחיסכון שאינו פנסיוני.

ותודה, זה לא מובן מאליו!
 
ברוך הבא!
בהצלחה!
אם אפשר לשאול, האם אי פעם היית תקופה בחיים בה 'התכלבת'?

כן, בסיום 2018 כאשר החוב תפח ולא היו ממש הכנסות אפשריות התכלבתי באופן הכי קיצוני שאפשר כנראה לדמיין (לא רחוק מהסולידית, הייתי מבקר בכנסים של האוניברסיטה בשביל לאנצ' וחייתי על ספות) וגם בתקופה שלאחר מכן בחזרה לארץ כאשר פשוט לא היה לי אשראי לכלום. זה נעשה כמובן מכורח, אבל התחושות הנפשיות שלי לא היו טובות עם זה ולא רק מהחוב, התחושה של חיים שאני לא נהנה מהם ולא חוגג, יוצא, מתאמן, מטייל הם נטולי פואנטה.
 
ברוך הבא ובהצלחה!

- אתה לא משאיר לעצמך מרווח ביטחון בכלל (קרן חירום כלשהי) מה יקרה אם פתאום תצטרך לעשות טיפול שיניים יקר או משהו? התכנית שלך קורסת באותה שניה.

אני מסכים עם @Paranoid, קח לפחות כמה חודשים שבהם אתה מוכיח לעצמך שאתה מסוגל לעמוד בתכנית של הוצאה של 2000 ש"ח לחודש ואת ה- 5000 שתכננת לשים על שכ"ד - תצבור לקרן חירום (למשל באמצעות פקדון יומי/חודשי - רק שיהיה נפרד) שתיתן לך מרווח ביטחון במקרה הצורך

הסתכלתי על האג"ח בתור קרן הביטחון, כאילו אפשר היה לשים את זה בפק"מ, אבל האג"ח נתפס בעייני ככלי מספיק סולידי כקרן לימים גשומים.

אני עמדתי בתקציב של ה-2000 ואפילו פחות בשנה החולפת במרבית החודשים ועל בסיס זה עשיתי את ההערכה שלי. אני לא יודע כמה מדויק אני אהיה בחישוב שלי כל עוד אני לא אשכור דירה (אני אומנם לא משלם הרבה על אוכל בכל מקרה, כי המשרד מממן ארוחות צהריים, ואני משלם כיום את החשבונות שלי שהן לא חשבונות הנוגעים למגורים עצמם). אבל אני כן לוקח את זה בחשבון ואחשוב על לדחות את זה לכיוון אפריל-מאי כדי שיהיה לי משחק מסוים במידה ואני ביצעת הערכת חסר של ההוצאות הצפויות ואם כן זה לא יבוא על חשבון החיסכון שהקציתי לשנה הקרובה אלא על חשבון השכ"ד שלא שילמתי בחודשים מרץ-אפריל.
 
זה נעשה כמובן מכורח, אבל התחושות הנפשיות שלי לא היו טובות עם זה ולא רק מהחוב, התחושה של חיים שאני לא נהנה מהם ולא חוגג, יוצא, מתאמן, מטייל הם נטולי פואנטה.
אל תיקח את זה ככה. תחשוב על זה הפוך: אתה לא יכול לצרוך משהו מבלי שאתה מייצר משהו. בדרך כלל, הסדר הטוב הוא שקודם כל אתה מייצר ערך (חוסך כסף), ואז הולך לצרוך איתו דברים.
אתה פשוט עשית את זה הפוך. קודם חגגת, ואז התכלבת וקיבלת את זה כמו האנגובר. אבל העיקר יצאת מזה ואתה בדרך לחיסול החובות!
 
בעיקר עם הרבה פחות מרווח ביטחון כלכלי מאשר שאר האנשים פה.
מקווה שתצליח להמשיך לעלות למעלה ולא תחזור בחזרה לתחתית עם ההחלטות הצרכניות שאתה מרשה לעצמך :)

מזל טוב בקרוב על להיות בפלוס.
 
כן, בסיום 2018 כאשר החוב תפח ולא היו ממש הכנסות אפשריות התכלבתי באופן הכי קיצוני שאפשר כנראה לדמיין (לא רחוק מהסולידית, הייתי מבקר בכנסים של האוניברסיטה בשביל לאנצ' וחייתי על ספות) וגם בתקופה שלאחר מכן בחזרה לארץ כאשר פשוט לא היה לי אשראי לכלום. זה נעשה כמובן מכורח, אבל התחושות הנפשיות שלי לא היו טובות עם זה ולא רק מהחוב, התחושה של חיים שאני לא נהנה מהם ולא חוגג, יוצא, מתאמן, מטייל הם נטולי פואנטה.

מסכים.
אני חושב שאתה צריך למצוא דרך 'להתכלב' בלי שאתה מוותר על מה שחשוב לך
לצאת, להתאמן לטייל וגם לחגוג אפשר לעשות בלי לפוצץ סכומים כמו שאתה מתאר.
 
  • אהבתי
Reactions: shh
מה קשור פונדקאות?
שני זכרים ביולוגיים בזוגיות שמעוניינים בילדים יזדקקו לפונדקאית.

הגעתי להבנה שהרבה יותר קל יהיה לי לאור מאפייני ההתנהגות שלי עדיין לחיות ברמת חיים גבוהה יחסית לציבור הכללי (אם כי לא כמו בעבר) אבל להגדיל את ההכנסות שלי
אני בעד הגישה הזאת. אם אתה אדם שאוהב לעבוד, ומסוגל למקסם שכר ורווחים, אין סיבה שלא.
 
קודם כל, ברוך הבא.
וכל הכבוד, הכרה בבעיה זה חצי הדרך לפיתרון :)
הגעתי להבנה שהרבה יותר קל יהיה לי לאור מאפייני ההתנהגות שלי עדיין לחיות ברמת חיים גבוהה יחסית לציבור הכללי (אם כי לא כמו בעבר) אבל להגדיל את ההכנסות שלי.
הגדלת הכנסות זה פלסטר/עזרה ראשונה/מכונת הנשמה למצב שלך. תמשיך כמובן להגדיל הכנסות כמה שאתה יכול ולסגור את החובות שלך בעזרתם. אבל זה לא פותר אותך מאימוץ של סגנון חיים חסכני יותר, רק נותן לך קצת יותר נחת בדרך לשם.
ככל שאתה מגדיל הכנסות אתה נעשה תלוי יותר באנשים אחרים שעלולים ביום בהיר אחד לסגור לך את הברז.

אני מציע לך לקרוא את הבלוג של הסולידית, וגם את הספר Your Money or Your Life (שהבלוג מבוסס במידה רבה עליו). עצם העובדה שאתה פה ושסגרת כמעט 100 אלף ש"ח של חובות זה סימן שכבר הבנת שאתה צריך להתחיל להתייחס אחרת לכסף שלך, וכדאי לך לקרוא מדריכים שיעזרו לך עם זה.
 
אבל אני מרגיש שאני רוצה איזה גזר בסוף השנה. לא יודע אם מגיע לי או לא מגיע לי, אבל מה הם חיים בלי הנאה, וכל מה שבא לי אחרי שנתיים בארץ (בשלב שזה יקרה בפועל 3) זה להתהלך בניכר משוחרר מדאגות, אני לא פוסל את האפשרות שאני אגיע למסקנה שלא מגיע לי עדיין ואדחה את המתנה, אבל אני רוצה שיהיה מולי גזר כי לחיסכון כשלעצמו אין ערך בעייני.
ב-2009 רכבתי במצרים על אופנוע.
מאז תמיד מתכננים לי טיול ליום הולדת X ב-ארה"ב/ איטליה...
שימשיכו לתכנן
 
בעיקר עם הרבה פחות מרווח ביטחון כלכלי מאשר שאר האנשים פה.
נכון וזה בסדר מבחינתי.
יש דברים אחרים שבמרחב הזה אוהבים לתייג כבחירה "צרכניסטית" כמו לצבור חוויות ולעשות דברים שלי יש יותר מהם. בעבורי מהות החיים היא מקסום הנאה, וביטחון כלכלי הוא חשוב רק ככלי שנועד לשמר זאת.
אנשים עושים בחירות, ביטחון כלכלי זה נחמד וחשוב, אבל בעבורי זה לא חזות הכל. גם כאשר אני אחסוך בצורה מסיבית בעתיד הקרוב, חלק ניכר מהסכומים הללו ייחסכו לטובת בזבוז הכסף, גם אם זה אומר שהניצול של ריבית ד'ריבית יהיה חלקי.
אני חושב שהלקח החשוב מבחינתי הוא לא להיכנס לתזרים שלילי, שזה גבול שאסור לחצות, ושעל מנת להרשות לעמך. אני גם בעתיד צפוי להמשיך לצרוך ולשלם בעבור חוויות ודברים שאני חושב ששווים את זה, אני לא חושב שחירות כלכלית היא החירות היחידה שרלבנטית ויש חירויות אחרות שסגנון סולידי יותר יוביל לשלילתם.
 
קודם כל, ברוך הבא.
הגדלת הכנסות זה פלסטר/עזרה ראשונה/מכונת הנשמה למצב שלך. תמשיך כמובן להגדיל הכנסות כמה שאתה יכול ולסגור את החובות שלך בעזרתם. אבל זה לא פותר אותך מאימוץ של סגנון חיים חסכני יותר, רק נותן לך קצת יותר נחת בדרך לשם.
ככל שאתה מגדיל הכנסות אתה נעשה תלוי יותר באנשים אחרים שעלולים ביום בהיר אחד לסגור לך את הברז.
עצם העובדה שאתה פה ושסגרת כמעט 100 אלף ש"ח של חובות זה סימן שכבר הבנת שאתה צריך להתחיל להתייחס אחרת לכסף שלך, וכדאי לך לקרוא מדריכים שיעזרו לך עם זה.

אני לא מסכים, אני תמיד אהיה תלוי באחרים באותה מידה שהמעסיק\הגורם המשלם יהיה תלוי בי,. אני נותן שירות\מוצר מסוים שאני מעריך שידרש גם בעתיד הרחוק ואין שום סיבה שאני לא אקבל שכר, יכול להיות שהשכר יהיה נמוך יותר בגלל שהמשק נפגע ולכן לא נכון להיות בחובות, אבל השכר יגיע גם יגיע יהיה אשר יהיה. אני לא איש הייטק אשר ייתכן בעוד עשור יתעדפו שירותיו של אחר כי זו חברה שמקדשת טכנולוגיות חדשות\נעורים.
אם המעסיק X לא ישלם, יהיה את המעסיק Y שישלם בעבור השירותים שלי. אני לא תלוי במעסיק שלי יותר משאני תלוי ביצרן הפסטות שלי ואני לא חושב שהסבירות שכלל המעסיקים יחדלו לשלם לי גבוה יותר מאשר הסבירות שכלל יצרני הפסטות יפסיקו לייצר פסטות.
אגב גם במקרה המאד מאד לא סביר בה כל המעסיקים בענף שאני מצוי לא ירצו להעסיק אותי, אז מעסיק בתחום אחר יעסיק אותי, אני משכיל, בעל ניסיון תעסוקתי, בעל כח פיזי לצורך העניין ואני אמצא מעסיק וכל עוד אני לא בחובות אני אוכל להתקיים. הסיטואציה היחידה בה אני יכול לראות שלא אמצא עבודה כלל היא מצב בריאותי ובשביל זה יש ביטוח שחשוב לשלם.

הגדלת ההכנסות במידה והיא מאפשרת תזרים חיובי של הכנסות באופן עקבי (ולא רק בעיתות משבר כמו זה שאני חוויתי) היא גם התרופה, היא לא רק הפלסטר.
אימוץ סגנון חיים חסכוני יגרום לפחות נחת בהקשרים אחרים, אתה משמר ומייצר כסף בעבור ביטחון כלכלי בטווח הרחוק, אבל במקביל עושה ויתורים, ואני בהקשר הזה לא מסכים עם הסולידית שאין ויתורים (ואני לא בטוח שהיא בעצמה טוענת את זה). השנים 2015-2018 שלי היו מדהימות ושנת 2019 הייתה מזוויעה והן קשורות בעבותות, האם המסקנה היא שהשנים 2015-2018 היו טעות (ואולי אפילו 2012-2018)? בעייני התשובה היא לא, אני מסוגל לישון בלילה ולחשוב על אותו לילה באיביזה, מוזיאון בניו יורק, שוק בתאילנד או קברט בפריז ולחייך באושר מהזיכרון והאירוע, תחושה כזו בעבורי לא יכולה להיות טעות. מה שכן הייתה הטעות, כפי שאלכס כתב הסדר היה מוטעה והאופן בו תכננתי את הפעולות היה שגוי. לא הייתי צריך לצרוך פחות הייתי צריך להרוויח יותר ואז לצרוך (ולו כי זה היה חוסך לי את אלפי השקלים ששילמתי כריביות).

אגב זה לא אומר שאני לא רוצה לחסוך לטווח הממש רחוק (מעל עשור לצורך העניין), אני רוצה וכאמור מקצה לכך סכום ניכר, אבל זה אחד ממספר דברים אותם אני מתעדף (ואגב עדיין מתלבט בנוגע לאופן התעדוף, כפי שניתן לראות מזה שאני כעת יותר נוטה לחכות עם המעבר כתוצאה מאמירה נכונה פה).
 
מסכים.
אני חושב שאתה צריך למצוא דרך 'להתכלב' בלי שאתה מוותר על מה שחשוב לך
לצאת, להתאמן לטייל וגם לחגוג אפשר לעשות בלי לפוצץ סכומים כמו שאתה מתאר.
אני מסכים ברמת העיקרון, אגב אני חושב שההישארות אצל ההורים בשנת 2020 הייתה במובן מסוים ביטוי בדיוק לזה. היה לי יותר חשוב שיהיה לי כסף להשתכר, ללכת לטוטו (המסעדה לא הקשקוש), מאמן פרטי ולקנות חליפה מאשר פרטיות.
אגב, אני לא חושב שטייבתי מספיק את התעדוף הזה, וזה אולי השאלה שאני הכי מתחבט בנוגע למקומות בהם אני מתכלב ולמקומות בהם אני לא מוכן להתכלב.
 
אני לא מסכים, אני תמיד אהיה תלוי באחרים באותה מידה שהמעסיק\הגורם המשלם יהיה תלוי בי,. אני נותן שירות\מוצר מסוים שאני מעריך שידרש גם בעתיד הרחוק ואין שום סיבה שאני לא אקבל שכר, יכול להיות שהשכר יהיה נמוך יותר בגלל שהמשק נפגע ולכן לא נכון להיות בחובות, אבל השכר יגיע גם יגיע יהיה אשר יהיה. אני לא איש הייטק אשר ייתכן בעוד עשור יתעדפו שירותיו של אחר כי זו חברה שמקדשת טכנולוגיות חדשות\נעורים.
אם המעסיק X לא ישלם, יהיה את המעסיק Y שישלם בעבור השירותים שלי. אני לא תלוי במעסיק שלי יותר משאני תלוי ביצרן הפסטות שלי ואני לא חושב שהסבירות שכלל המעסיקים יחדלו לשלם לי גבוה יותר מאשר הסבירות שכלל יצרני הפסטות יפסיקו לייצר פסטות.
אגב גם במקרה המאד מאד לא סביר בה כל המעסיקים בענף שאני מצוי לא ירצו להעסיק אותי, אז מעסיק בתחום אחר יעסיק אותי, אני משכיל, בעל ניסיון תעסוקתי, בעל כח פיזי לצורך העניין ואני אמצא מעסיק וכל עוד אני לא בחובות אני אוכל להתקיים. הסיטואציה היחידה בה אני יכול לראות שלא אמצא עבודה כלל היא מצב בריאותי ובשביל זה יש ביטוח שחשוב לשלם.
תראה, אנשים חווים פיטורים בחיים שלהם. זה קצת יומרני להגיד "לי זה לא יקרה, כי אני מוכשר וחכם".
זה שאני נהג זהיר שמציית לחוקים בכביש, זה לא אומר שאני יכול לוותר על חגורת בטיחות.

אני לא תלוי במעסיק שלי יותר משאני תלוי ביצרן הפסטות שלי ואני לא חושב שהסבירות שכלל המעסיקים יחדלו לשלם לי גבוה יותר מאשר הסבירות שכלל יצרני הפסטות יפסיקו לייצר פסטות.
כן, זה עובד גם "מלמטה". הוצאות גבוהות פירושו אתה תלוי באנשים שישרתו אותך שגם כן עלולים להעלם (או להתייקר בחוסר פרופורציה).
אתה תלוי באחרים משני הכיוונים.

האם המסקנה היא שהשנים 2015-2018 היו טעות (ואולי אפילו 2012-2018)? בעייני התשובה היא לא, אני מסוגל לישון בלילה ולחשוב על אותו לילה באיביזה, מוזיאון בניו יורק, שוק בתאילנד או קברט בפריז ולחייך באושר מהזיכרון והאירוע, תחושה כזו בעבורי לא יכולה להיות טעות.
הטעות היא לא בתחושה, אלא בקישור בין התחושה לאירוע שבו חשת אותה.
כלומר המחשבה המוטעית שאת מה שהרגשת באיביזה אתה מסוגל להרגיש רק באיביזה.
אתה לא מסכים עם הגישה של הסולידית כי מבחינתך לוותר על חופשה זה אומר לוותר גם הרגשות שהרגשת בה ולכן זה נתפס בעיניך כהקרבה של מרכיב באישיות שלך.
 
על חוויות תמיד שווה להוציא כסף כי זה משהו שנשאר איתנו תמיד.
בגדי יוקרה, מסעדות יוקרה ומאמנים פרטיים זה כבר משהו אחר, יש להם תחליף זול יותר - לחוויות אין.

אתה כנראה עושה חישוב בראש של מה אני מפסיד מבחינה כלכלית ומה אני מרוויח מהבחינה החומרית ואתה מגיע למצב שאתה יוצא ברווח, אחרת לא הית קונה. מה שאני בא להגיד זה שאתה אולי מנסה להיות מישהו שאתה לא. אני אגיד לך את זה עכשיו בצורה הכי ישירה שיש ורק מתוך כוונה לעזור באמת: זה שעשית החלמה פיננסית וסגרת כמעט לגמריי את החוב ועשית תוכנית זה מדהים, אבל זה לא אומר שאתה השתנית, זה רק אומר שהגעת לנקודת קיצון שבה הית חייב, לא מתוך רצון אמיתי.

אותו דבר כשמישהו מוריד 30 קילו ומעלה אותם אחר כך +10 קילו, הוא לא שינה באמת את עצמו, אלא עשה פעולה דרסטית כי הוא הגיע לסף כל שהוא: הרופא הזהיר, הבטן גדלה מידי וכד׳, בדיוק כמו שאתה כבר הבנת שאתה עוד שניה נופל לתהום. אותו אחד שהגיע למצב שיש לו 30 קילו עודפים הגיע למצב כי היתה לו אמונה שזה בסדר ומגיע לו, בדיוק כמו שאתה מאמין שזה בסדר ומגיע לך מאמן פרטי, בגדי יוקרה וכד׳.

מה שאני בא להגיד זה שלא, לא מגיע לך. אתה לא נמצא במצב הפיננסי שמאפשר את זה. כסף זה דבר מאד פשוט, זה משאב מתכלה. אם יש לך עודפים אז אתה יכול להוציא אותם ועדיין לא לדאוג לכסף ולישון טוב בלילה. המינד סט שלך כמו שתיארת אומר דבר פשוט ״אני תמיד יכול לעבוד ולהחזיר את הכספים ואם לא אז יש ביטוח״. אני אומר לך חד וחלק, המינד סט הזה לא יוביל אותך לשום מקום טוב כלכלית. כל הזמן להגיד אחר כך אני אסתדר זה בדיוק המצב שהביא אותך למצב הגרוע שהגעת אליו ונחלצת ממנו - שים לב שהמינד סט הזה לא השתנה עדיין.
כמו שמישהו שמן שרזה, הרזה באמצעות פעילות אקטיבית ואכילה נכונה באופן זמני אבל לא שינה את המינד סט שלו לטווח ארוך, הוא ישמין בחזרה. מי שמאמין שמגיע הדברים הטובים בחיים בלי שהוא מייצר הרבה יותר ממה שאותם דברים טובים עולים, הוא לעולם יהיה עני כמו שמישהו שמאמין שמגיע לו לאכול בורקסים וממתקים לעולם יהיה שמן, זה הכל בראש.

אני רק לצורך הדוגמא בלבד הרבה יותר עשיר ממך אבל אני הולך עם בגדים מפוקס בסוף עונה, נוסע ברכב בן 10 שנים, אוכל במסעדות פועלים ומתאמן לבד. אני לא מחסיר מעצמי שום דבר שאני רוצה, וזה לא כי אני לא רוצה לנהוג במרצדס או לאכול בטוטו, זה כי לימדתי את עצמי לחיות על 20-30% מהרווח הנקי שלי, כי זה מה שאנשים עשירים עושים, הם מבזבזים פחות ממה שהם מכניסים, אחרת הם פשוט לא היו עשירים, הם היו עניים שנראים כמו עשירים. ככל שאתה מתעשר אגב, אתה יכול לחיות על אחוז יותר גבוה מההכנסה שלך ועדיין לחסוך מספיק כדי להשאר עשיר, אבל בהתחלה צריך לחסוך יותר ולצרוך פחות, זה עיניין מתמטי פשוט.

כל מה שכתבתי לא בא במטרה להקניט או לרדת עלייך או לטפוח לעצמי על השכם, אלא רק במטרה להאיר את עינייך גם אם זה קשה לשמוע עכשיו וגם אם לא תבין את כל מה שאמרתי עכשיו. עשית צעד ראשון גדול מאד והגעת לפורום הסולידית, אתה כבר מתקדם יותר מ-90% מהאוכלוסיה אבל זו רק ההתחלה, ובמסע הזה (מסע ששוב רוב האוכלוסיה לא תעבור אלא תמשיך לחיות מהיד אל הפה) יש עליות ומורדות.

בהצלחה.
 
על חוויות תמיד שווה להוציא כסף כי זה משהו שנשאר איתנו תמיד.
גם זה לא בהכרח נכון, מניסיון.
חוויות לא נשארות בזכרוננו, או נעלמות, כתלות בהוצאה כספית כלשהי. רוב הזכרונות היפים שלי למשל לא קשורים בחוויות שעלו כסף.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
O רוצה פאסיבי סולידי אבל יש בלוצ'יפ ברווח שוק ההון 11
ב הלוואת margin לעומת מכירת box spread (לא סולידי) שוק ההון 4
ט קניית מחשב גיימינג סולידי אוף טופיק 11
A פיקדון דולרי == חלק סולידי ? שוק ההון 33
ט מחשב נייח סולידי למשחק ספציפי (cs 2) אוף טופיק 5
E התלבטות לגבי חלק סולידי בתיק השקעות שוק ההון 0
Homer תיק סולידי חו"ל - אשמח להערות והארות שוק ההון 3
T זוג סולידי עם שאיפות לעצמאות כלכלית יומני מסע אישיים 13
N באיזה אפיק סולידי אתם משתמשים בימים אלו? שוק ההון 17
M סגירת פוזיציה לסכום נקוב ביורו לשנה בכ 6% באפיק סולידי. שוק ההון 11
S תאורייה לתיק סולידי שוק ההון 15
G אפיק השקעה סולידי בדולר קנדי שוק ההון 4
S סיור סולידי ב-Jeruz אוף טופיק 3
T יומן מסע - צעיר סולידי יומני מסע אישיים 15
A קו העוני 2022 – האם כל סולידי הוא עני? פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 174
Couch Potato קרנות אג"ח ושמירת ערך בחלק ה"סולידי" של התיק שוק ההון 3
אורליוס אפיק סולידי טווח ארוך 25% מהתיק שוק ההון 4
N תיק השקעות סולידי ועליית הריבית שוק ההון 8
Shnizelia איך קונים רכב "סולידי"? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 15
R קריסת האג"ח הממשלתיות ומעבר לאפיק סולידי אחר שוק ההון 12
deussex מסתבר שעדיין מתקשה להגדיר אחוז סולידי בחלק הנזיל, מלבד נדל"ן שוק ההון 29
ט רכב פרטי סולידי (נראה לי) מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 5
א יש עוד טעם להשקיע את החלק הכי סולידי בתיק בקרנות של אג"ח ממשלתי? שוק ההון 45
ל האם לוותר לשכן שטוען שחניה שלו? או להוציא כסף ולשלם על חניה?( לא רק שלא סולידי,מאוד מצומצמת כרגע) אוף טופיק 51
S פקדון/השקעה סולידי עבור זוג מבוגר לפני גמלאות שוק ההון 1
נ מעבר לעולם סולידי? יומני מסע אישיים 2
deussex אחוז נכס נדל"ן בבעלות, בחישוב מאזן מניות - חלק סולידי שוק ההון 2
M סדר ותכנון פיננסי לצעיר סולידי בתחילת דרכו שוק ההון 11
B האם נכון להסתכל על אג”ח מיועדות כחלק ה״סולידי״ של התיק שוק ההון 6
L תיק סולידי 40-60 שוק ההון 16
M בין סולידי לצרכניסט יומני מסע אישיים 40
J תיק השקעות סולידי בניהול עצמי שוק ההון 27
de dud טלפון סלולרי סולידי צרכנות פיננסית 1
ס תיאום מס סולידי (עם מומחי מס וללא תשלום) מיסים 14
X אפיק סולידי לחיסכון עבור קנייה בדולרים שוק ההון 4
אשר יועץ משכנאות "סולידי" באיזור ירושלים נדל"ן 4
H גינון סולידי מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 35
I זוגיות עם פרטנר לא סולידי אוף טופיק 41
bobby בניית תיק סולידי 30-70 או 40-60 עם גידור מט"ח שוק ההון 6
צ'רצ'יל יזם בתחילת הדרך- שילוב של סולידי עם יצר של לקיחת סיכונים יומני מסע אישיים 25
Y האם יש קרנות עם מינוף סולידי? שוק ההון 4
A אג"ח סולידי לתקופה של שנה שוק ההון 11
D תהיות של סולידי מתחיל ושאלות תיאורטיות בנוגע לגיבוש תוכנית. שוק ההון 0
S תיק סולידי ראשון - התייעצות שוק ההון 11
S רכב סולידי לנסיעה לעבודה אוף טופיק 20
T מרכיב "סולידי" לתיק IRA שוק ההון 3
ב הלוואה ללא ריבית למינוף סולידי והשקעות ראשוניות בשוק? שוק ההון 15
משה גל מלון/צימר סולידי לזוג ללילה אחד מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 5
1337justme מכשיר אליפטי 'סולידי' ואמין? צרכנות פיננסית 0
ב טלפון לא-סיני סולידי צרכנות פיננסית 17

נושאים דומים

Back
למעלה