• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

יזם בתחילת הדרך- שילוב של סולידי עם יצר של לקיחת סיכונים

איך אתם רואים את מצבי והיכולת שלי לעמוד ביעדים לאחר קריאת הפוסט?

  • מושלם, בדרך הנכונה

    הצבעות: 9 90.0%
  • טוב אבל יש מקום לשיפור

    הצבעות: 0 0.0%
  • נדרשת פה מחשבה מחדש על מס' נושאים

    הצבעות: 1 10.0%
  • לא לשנות את התמהיל ולא לעזוב עבודה בטוחה

    הצבעות: 0 0.0%
  • המצב פחות טוב ממה שנדמה לך

    הצבעות: 0 0.0%

  • סך הכל מצביעים
    10

צ'רצ'יל

משתמש סולידי
הצטרף ב
5/2/21
הודעות
20
דירוג
22
שלום לכולם!
מקווה שתהנו מהקריאה כמו שאני נהנתי מהכתיבה....
רקע:
בן 26 רווק (על הדרך שווה לציין שאני אשמח להכיר סולידית ;)) ללא ילדים שנמצא בצומת דרכים משמעותית.
אני מסתובב בבלוג מאז 2016, התאהבתי בסולידית. התאהבתי ביכולת שלה לזקק נתונים, ערכים ותהליכים למשפטי מחץ ומדריכים נגישים לכל "הדיוט" כמוני. בזכותה נפתח לי תיאבון לקחת אחריות על עצמי, להפיץ לסביבה על החשיבות של הישענות עצמית וגם להציב יעדים לעצמי. בעיקר היא לימדה אותנו איך להשקיע וללכת לישון בשקט, וגיליתי על עצמי שברגע שאני קונה מנייה של חברה, אני לא הולך לישון בשקט.
יש לי הרבה נפילות, הרבה רגעי חולשה, הרבה רגעים שאני שוכח למה אני עושה מה שאני עושה.
את ההשקעה התחלתי בפועל ב-2017.

קצת על מה אני עושה בחיים:
ב-5 שנים האחרונות אני עובד בתעשיית הסייבר בתפקיד של ראש תחום חדשנות, לצד עבודתי כשכיר פתחתי עסק עצמאי שדרכו אני נותן הרצאות וייעוצים במגוון של תחומים - טכנולוגיה, היסטוריה, פוליטיקה, סייבר, מכירות (התחומים שאני אוהב וצברתי ידע).
לא השלמתי תואר באקדמיה, העדפתי לפרוש וללכת לעבוד.
משבוע הבא אני עוזב את מקום העבודה *המאוד בטוח שלי* ומתחיל להקים סטארטאפ עם שותף. אני כל כך מתרגש וכל כך מלא בפחדים וחששות. המשמעות המיידית היא ירידה קשה בהכנסות שלי (לאפס). אין לי חשש מהתרסקות כלכלית, אין לי משפחה, אין לי חובות, וכל ההוצאות שלי יכולות לצנוח לכמעט אפס בהחלטה של רגע.

שווי נכסים:
אפעם לא הייתי בזבזן גדול, אם כי, אני מוציא כסף למחייה יותר מרוב האנשים סביבי - אבל זה מתקזז משמעותית עם העובדה שאינני בעל רכב, אינני שוכר, אינני משלם על סמים, ואינני טס פעמיים בשנה לחו"ל עבור חופשות (כן טסתי המון ברחבי העולם מכיוון שזומנתי לתת המון ייעוצים במדינות שונות בעולם)

השכר החודשי שלי הוא בעל משתנים שונים וקשור לעובדה שאני גם עצמאי וגם שכיר, כמו כן, גם כשכיר יש לי המון בונוסים צדדים, אבל בשנה האחרונה ממוצע ההכנסות החודשי היה 19K~ נטו, בשנים קודמות זה היה סביבות ה-13K~ נטו.

עו"ש: 70K
חשבון מסחר שווי כולל (מיטב דש טרייד-מסלול IB): 735K -
מזומן- 55K
VXUS - 200K
VTI - 264K
BND - 82K
ARKK - 30K
ARKG - 35K
IZRL - 33K
מש אגח ישראל - 22K
תא 125 תכלת - 25K
שווי הביטקוין והאת'ריום ברשותי: 20K (ניקנו ב-10K)
קופג"ש (אלטשולר כללי, 0.8%): 112K (מפריש 2K בחודש לשם)
קה"ש (סנופי, 0.35%): 110K
מיילים של טיסות: שווי של 70K (לא מתכוון למכור, אולי חלק קטן) -- בכ"מ לא מחשיב את הסכום הזה בשווי הכולל.
סה"כ שווי נכסים כולל:
1M+ (לא רע ב-5 שנים).
-מתוך זה רכיב התשואה הוא רק 70K, ככה שהרוב הוא חיסכון ולא תשואה


נכס לא מוחשי: אני גר ביחידת דיור (שבניתי בעצמי) בשטח של סבתא, אין לי שכירות ואין לי הוצאות מסביב. לגבי מעבר מגורים, זה עשוי להשתנות בהמשך, אבל קיבלתי החלטה שרק שיהיה לי מקור מימון נוסף אבצע את המהלך הזה (רק אם אקבל השקעה זה יקרה). את רוב הייעוצים נתתי עד היום אונליין, והמעסיק שלי בתחום החדשנות דואג לי להסעה יומית מהבית למקום העבודה. הנכס כמובן הוא בבעלות סבתא (נכד יחיד) וישמש אותי כל פעם שאצטרך.

פנסיה:
קרן פנסיה (הלמן, מסלול סנופי): 240K
קופ"ג (אלטשולר, מנייתי): 6K - כל ההפרשות מעל התקרה לקרן הולכות לקופ"ג

הוצאות-
התחייבויות: אין
כרגע ההוצאות שלי עומדות על 4.4K חודשי. זה אומנם גבוה יחסית לאדם ללא רכב וללא הוצאות דיור. לפעמים אני משתגע איך זה קורה. אני מוציא כסף על קורסים (אני כל חיי לוקח קורסים, חלקם יקרים), ייעוצים (משפטיים, עסקיים, כושר ועוד), שכלולים ועל ניסויים למיניהם (לרכוש מוצר בשביל ללמוד אותו). אפשר להגיד שרק 2K הולך על "כיף מיותר".
לפני 4 שנים השקעתי 20K בחברה שפשטה את הרגל, זה היה שיעור חשוב לחיים.

השאיפה שלי כרגע עם הירידה הצפויה בהכנסות לרמה 0 זה שההוצאות שלי יעמדו על סביבות ה-2.5-3K

כמה מילים על אסטרטגיית ההשקעה:
בכל פעם שצברתי 100K (בערך כל חצי שנה) השקעתי בעיקר בניירות VTI VXUS BND (בחלוקה של 45-35-20) עם קצת עודפים שפיזרתי במקומות נוספים. אני חייב להגיד שהתשואה שיש לי מ"VVB" מאוד מאוד נמוכות, עשיתי בשנים האחרונות תשואה כוללת די נמוכה. לדעתי זה נבע בגלל שכל פעם ששמתי כסף היו ירידות משמעותיות כמה ימים אחרי. אז במה שקשור לזה... יש לי די נאחס.

עוד משהו משמעותי לגבי הרכב ההשקעה, הרבה יגידו שקופג"ש מוצר מיותר, ושאני סתם השקעתי בישראל בחשיפה גבוהה מידי מעבר לשווי של ישראל. מבחינתי ההשקעה משקפת את מי שאני, אני לא רוצה לוותר על השקעה בישראל כי בעיניי זו מדינה מדהימה ביכולת שלה לייצר חברות מצויינות בעתיד. אני שמח על האפשרות לפזר בין מסחר פרטי לבין בית השקעות אקטיבי. אני מרגיש שאני ישן טוב בלילה שיש לי חלק קטן מהסכום בנוהל במקום אחר.

הדבר היחיד שאני חושש לגביו הוא משקל יתר לסנופי (בגלל הפנסיה, הקהש, וה-VTI). כמו כן, אני קצת חושש מהאחזקה שלי ב-VXUS שלטעמי מגוון מידי, ושחברות אירופאיות מורידות אותו למטה. ככה אני מאבד מהחוזק האמיתי של הכלכלה הסינית-הודית. לא מתכוון לשנות את הפוזיציה בכל מקרה, אבל תוהה אם לא כדאי לי להוסיף ניירות שמתמקדים באסיה-פסיפיק ובכך להקטין את החשיפה לאירופה.

אני מודה גם שאני חושש בשבועות האחרונות שאנחנו רגע לפני תיקון חדש והתפוצצות בועה, אני מודה שאני מושפע מהקולות שמפזרים את זה בכל עבר. זה גם קורה לי לתהות אם כדאי לי להתכונן לתרחיש כזה באופן דיפנסיבי יותר ולהשאיר לי כמות מזומן משמעותית הרבה יותר.

מחשבות פתוחות בנוגע לתיק ההשקעה:
** אני לא מצפה לייעוץ, אלא למחשבות פתוחות, נתונים שלא שמתי לב לגביהם, דברים ששווה לשקול ולהבין וכל ערך מוסף מעבר **

  • אני חושב לגוון בהמשך בנייר כמו SCHD, גם מכיוון שהוא נותן משקל שונה לניירות אמריקאים שכבר נמצאים אצלי דרך VTI/סנופי, וגם הוא יאפשר לי להנות מתזרים דיב'. יש לי שאיפה בעתיד לא להצטרך למכור כל כך ניירות, אלא להנות מהדיב' שלהם גם בעיתות משבר קשים בעולם. אני תוהה אם שווה לי לעשות את זה כאשר BND יעלה פתאום למעלה (לדוג' בגלל משבר) אז אני אמכור חלק ממנו ואקנה עם זה SCHD . נכון שאני מבטל את הערך של אג"ח בחשבון, ומצד שני למה אג"ח זה מוצר חובה? רק בשביל שהתיק לא יזוז חזק מידי למעלה ולמטה?
  • אני תוהה אם שווה לי להיחשף לנדל"ן דרך שילוב של VNQ+VNQI - מה המחשבות שלכם בנוגע לניירות האלה? איך הקורולציה שלהם למדדים המרכזיים? מה הסיכונים? ועוד דברים מעניינים ששווה לשקול לפני הכנסתם לתמהיל.
  • החלטתי שלא אהיה בפוזיציה גדולה מ-2% במטבעות קריפטו. ואם המטבעות חורגים בתשואה אז אממש רווחים. אני מסכים עם באפט שמדובר במוצר שנמדד רק ביחס לפיאט ומבוסס על אמון בלבד ואינו מייצג ערך, ועם זאת, הוא כן מייצג מימד נוסף של יחסים כלכליים בין ישויות שלא היה קיים קודם.
  • שוקל להגדיל חשיפה ב-COMMODITIES כסוג של נייר שיאפשר לי גידור במשבר הקרוב-VCMDX/DBC + VAW מה המחשבות שלכם בנוגע לCOMMODITIES בתור קורולציה הפוכה לשאר המניות?
  • הפסקה של הפקדות ל-VXUS והתחלת הפקדה לנייר FSEAX (לדוג') שממוקד באסיה-פסיפיק ולא כולל את יבשת אירופה הבעייתית בעיניי. אין בי ידע מיוחד ומומחיות בשביל לתת הערכות, אני מסתכל על נתונים כמו ילודה, הגירה, אי יציבות פוליטית
  • גיוון בניירות כמו VWIGX/VWILX, ARKK, ARKG (מה אתם חושבים עליו?) בשביל אולי לייצר מנועי צמיחה עתידיים לתיק. קצת רכבתי פה על איזה "הייפ", אבל לאחר צפייה של שעות בראיונות של Chamath Palihapitiya, Catherine Wood ו- Ron Baron אני באמת התרשמתי מהחזון שלהם ואני חושב שהוא בא לידי ביטוי דרך קרנות סל נגישות לישראלים (כמו ARK).
התוכנית:
  • כפי שניתן לראות יש לי מזומן בעו"ש שיספיק לקיים את עצמי שנתיים קדימה.
  • יש לי מעט מזומן בתיק ההשקעות שיאפשר לי להשקיע קצת בעתות משבר.
  • אני מקווה בהמשך לגוון את תיק ההשקעה בניירות דיב' ובנדל"ן
  • לגבי קניית דירה למגורים, אני מניח שאני עשוי ללכת לכיוון הזה בשלב מסוים בחיים, אבל זה מבחינתי תלוי אך ורק אם יהיו לי הישגים כלכליים משמעותיים שיצדיקו את זה
  • אין לי איך לדעת אם העסק שאני מקים יצליח, אני נכנס אליו עם חששות גדולים והבנה שאני לוקח סיכון, הסיכון הוא בעל משמעות ארוכת טווח, שכן, לא אוכל לחזור למשרה הנוחה והיציבה שהייתה לי. טיפים מכם וסתם זריקת מוטיבציה יוכלו לעשות לי טוב.
  • השאיפה שלי זה להצליח להגיע ל-6M עד גיל 36
מטרות בחיים:
  • להקדיש זמן לדברים שחשובים לי באמת- חברים, הקמת משפחה, פיתוח אישי, לגור שנה באיזה אי
  • להשקיע את כולי לייעוץ, הרצאות, יצירה ולהתמקצע אך ורק בתחומים שמעניינים אותי
  • להשפיע על עסקים וסטארטאפים עתידיים
  • לחזור לאקדמיה ללמוד לתואר, אני מקווה לא בגיל מתקדם מידי
אני מודה לסולידית על הפלטפורמה האדירה שהקימה פה, ומודה לכל אחד מהגולשים על הקריאה והתרומה לדיון או בהודעה פרטית. שתהיה לכולכם שנה נפלאה :)

לגבי הזוגיות - זה עדיין רלוונטי ;)
 
נערך לאחרונה ב:
שווי של מליון בגיל 26? נראה לי שאתה צריך ללמד אותנו במקום לקבל טיפים :)
זה שילוב של הרבה מזל, לנצל הזדמנויות שהגיעו אליי, לא להיות בזבזן ולרוץ לת"א כמו כל חבריי והרבה לילות בלי שינה בשביל לרצות את הנהלת החברה.
 
בטוח שזו לא טעות ? o_oo_o

שאפו אדיר!
והצלחה גדולה עם הסטארט אפ!
לגבי חיסכון- אולי לחלוק את הקורסים שאתה רוכש עם עוד אדם שמתעניין בהם (בהנחה שהם דיגיטליים), לבדוק אופציות לקורסים חינמיים דרך האתר קמפוס IL , להשאיל מוצרים במקום לקנות לתקופת ההתלמדות, ייעוץ כושר שמעתי שאפשר לקבל בחינם בחלק מהמסלולים של קופות החולים השונות , ופשוט לנהל מעקב צמוד חודשי אחר ההוצאות שלך ע"י אפליקציות ייעודיות\אקסל. זה עושה סדר ממש ובסוף החודש סביר שתגלה שיש לך לא מעט איפה להוזיל עלויות. תקשורת- כדאי לבדוק מול חברת הסלולר שלך אולי יש חבילה זולה יותר ממה שאתה משלם היום ולא לחשוש להתמקח איתם, כנ"ל לגבי ספק האינטרנט. אם אתה רווק עצל שמשתמש לא מעט בחד פעמי- אז חדל :> , שווה ללמוד להסתפר לבד או להסתייע בחבר, לקנות אלכוהול בסופר ולא בפאב, גמילה ממשלוחים וג'אנק פוד, להתקין טיימר בדוד חשמל, וכדאי גם לעשות סדר באופן כללי בחפצים האישיים שלך- תמיד מגלים שם דברים שמרוב בלאגן חשבנו שהם אינם והלכנו לקנות חדש...
 
הצעות אין לי, נראה לי שאתה תכתוב את הספר. אבל המון בהצלחה במיזם!

אתה לוקח כאן leap of faith מאוד רציני כי אתה נמצא במקום מאוד טוב ועל שנים בהם כל שקל שתחסוך יוכפל מספר פעמים עד הפרישה שלך. אבל כמו שאתה אומר, אתה לא תפיל איתך משפחה שלמה אם זה לא יעבוד ויש לך זמן גם להיכשל ולקום על הרגליים.
 
וכדאי גם לעשות סדר באופן כללי בחפצים האישיים שלך
אהבתי את כל התגובה שלך! תודה רבה.
את זה אני חייב לעשות בהקדם.

בוא נתעקב על זה רגע... ;)
אני לא מומחה גדול, הכננתי ועיצבתי עם חברים, הבאתי פועלים בעצמי, חברים עזרו הרבה. אין לי ניסיון או ידע בשיפוצים, אין לי גם ידיים טובות לזה. היה לי הרבה רצון ודימיון שזה יהיה ואיך יהיה.

אתה לוקח כאן leap of faith מאוד רציני כי אתה נמצא במקום מאוד טוב ועל שנים בהם כל שקל שתחסוך יוכפל מספר פעמים עד הפרישה שלך. אבל כמו שאתה אומר, אתה לא תפיל איתך משפחה שלמה אם זה לא יעבוד ויש לך זמן גם להיכשל ולקום על הרגליים.
לגמרי.
לקום מכישלון זה כל כך קשה. אני נמצא במקום בשוק שיש לי שם, כוח, השפעה, ואני מוותר על כל זה לגמרי בלי דרך לשוב חזרה לאותו מקום.
אני די "סגור על עצמי" ועדיין מתקשה לפעמים לישון בלילה.
 
יפה מאוד. מרשים. בהצלחה.
הוצאות לצורך יצירת הכנסה זה לא ביזבוז. אל תספור אותם ביחד עם הוצאות אחרות.
 
נדירות ההחלטות שאפשר לקבל עם 100% ודאות. אישית לכוון ל-80% ודאות נתן לי הרבה שקט נפשי להחלטות כאלו ואחרות.
הרי גם אם תשקול להישאר תמשיך להתלבט. תשאל את עצמך מי מבין ההחלטות אתה יותר שקט איתה (יחסי, לא אבסולוטי).

אגב, אולי באותו תחום, לא הבנתי איך המשפט הבא מתקשר להמשך
וגיליתי על עצמי שברגע שאני קונה מנייה של חברה, אני לא הולך לישון בשקט

מעבר לכך, תודה על השיתוף - ומה שתחליט שיהיה בהצלחה!
 
יפה מאוד. מרשים. בהצלחה.
הוצאות לצורך יצירת הכנסה זה לא ביזבוז. אל תספור אותם ביחד עם הוצאות אחרות.
תודה רבה!
חלק מהדברים שביצעתי הם רצונות אישיים בלי ידיעה אם יהיה להם תשואה עתידית, לא בטוח שכל קורס שלקחתי יהיה רווחי. ולא כל דבר שקניתי היה רק ורק לימוד טהור, זה קצת אפור. :)

אגב, אולי באותו תחום, לא הבנתי איך המשפט הבא מתקשר להמשך
הכוונה היא לחברה ספציפית ולא של מדד שאני מאמין בו. ברגע שרכשתי חברות ספציפיות, פשוט כל הזמן התעסקתי בשווי המנייה ומתי לצאת ומתי להיכנס, זה כנראה מלמד שאין לי עצבי ברזל בהשקעות ושבשביל לשרוד לטווח הארוך אני צריך להשקיע בסקטור או במדד רחב. ותודה רבה על התגובה :)
 
@צ'רצ'יל ואיך ישפיע עלייך שהרבה "הון קריירה" ומאחל לך גם הון ממשי מושקע בחברה הספציפית שלך?
יש כאלו שפורחים בסיטואציה, ויש שמדיר שינה מעיניהם. טוב כנראה שכולם גם וגם, השאלה איפה תדמיין את עצמך על הסקאלה
 
@צ'רצ'יל ואיך ישפיע עלייך שהרבה "הון קריירה" ומאחל לך גם הון ממשי מושקע בחברה הספציפית שלך?
יש כאלו שפורחים בסיטואציה, ויש שמדיר שינה מעיניהם. טוב כנראה שכולם גם וגם, השאלה איפה תדמיין את עצמך על הסקאלה

שאלה טובה.
מטבעי אני בנאדם שהוא over-thinking, אני לחוץ מזה, המוח שלי כל הזמן מנסה לתכנן איך להתמודד עם סיטואציות. כלפיי חוץ, אני נראה כמו סלע יצוק ומכוסה בקרח ואי אפשר לחדור אליו או להשפיע אליו ושההחלטות שלו יציבות. בפועל יש סערה בתוכי רוב הזמן.
אני מנסה לנחם את עצמי שאני למעשה לוקח סיכון אבל שהוא חלק בלתי נפרד ממסע הלמידה שלי. אני מגיל 0 מדמיין את עצמי מנהל עסק ומעצב את העתיד ומשפיע על השוק והמחשבה שמישהו אולי יקנה את המוצר שלי מרגשת אותי ברמה שאי אפשר לתאר.
רוב האנשים מאוד יופתעו מההחלטה הזו, אני בנאדם מאוד יציב, נאמן למקום שאני עובד בו, לא רץ לשינויים ולגימיקים. גם תמיד חשבו שאני אהיה המנכ"ל תוך 15 שנה מעכשיו ושאני לא אעזוב לרדוף אחרי הזדמנויות בחוץ. ואתה יודע מה? הם צודקים. יש לי מסלול התקדמות ברור ואני בניתי תדמית של רמטכ"ל.

ועדיין הצורך להתחיל הכל מ-0 מדגדג לי משהו. זו החלטה לא רציונלית, הרי אם אני ממשיך לעבוד, אני בטוח אגיע ל-6M (ואולי יותר) עד גיל 36.
 
מעולה. אז קודם כל נשמע שהחלטת D: ואם זה כך, תתרכז בהצלחה הבאה ושכח ומכל היציבות שויתרת עליה. זה sunken cost.
 
מעולה. אז קודם כל נשמע שהחלטת D: ואם זה כך, תתרכז בהצלחה הבאה ושכח ומכל היציבות שויתרת עליה. זה sunken cost.
כן נראלי שאין דרך חזרה :)
נקווה שיהיה לי סיפור מעניין מכל המסע הזה.
 
נשמע אש
כמה הערות:
  1. הנהלת חשבונות, קורסים, חו"ל ומוצרים שאתה רוכש הם הוצאה ליגיטימית לעסק. למד לנצל זאת.
  2. אני מאמין יותר בסנופי, ומעט שווקים מתעוררים ועם סכום קטן להשקעות פחות סולידיות (ark למינהן)
  3. אגח ומזומן יש לך יותר מדי 70 בעוש, 55 בתיק ו82 ו22 באגח. ועוד 112 במסלול כללי (חלקו באגח כי זה מסלול כללי)- לדעתי להשאיר בחשבון כמה שתצטרך רק.
  4. בחלוקה נכונה אתה יכול בתיק של למעלה מ 1M למשוך דיבידנדים שיספקו לך יותר מחצי מההוצאות החודשיות שלך.
  5. תוכל להמשיך להכניס כעצמאי בלי לפגוע בסטרטאפ?
 
שלום לכולם!
מקווה שתהנו מהקריאה כמו שאני נהנתי מהכתיבה....
רקע:
בן 26 רווק (על הדרך שווה לציין שאני אשמח להכיר סולידית ;)) ללא ילדים שנמצא בצומת דרכים משמעותית.
אני מסתובב בבלוג מאז 2016, התאהבתי בסולידית. התאהבתי ביכולת שלה לזקק נתונים, ערכים ותהליכים למשפטי מחץ ומדריכים נגישים לכל "הדיוט" כמוני. בזכותה נפתח לי תיאבון לקחת אחריות על עצמי, להפיץ לסביבה על החשיבות של הישענות עצמית וגם להציב יעדים לעצמי. בעיקר היא לימדה אותנו איך להשקיע וללכת לישון בשקט, וגיליתי על עצמי שברגע שאני קונה מנייה של חברה, אני לא הולך לישון בשקט.
יש לי הרבה נפילות, הרבה רגעי חולשה, הרבה רגעים שאני שוכח למה אני עושה מה שאני עושה.
את ההשקעה התחלתי בפועל ב-2017.

קצת על מה אני עושה בחיים:
ב-5 שנים האחרונות אני עובד בתעשיית הסייבר בתפקיד של ראש תחום חדשנות, לצד עבודתי כשכיר פתחתי עסק עצמאי שדרכו אני נותן הרצאות וייעוצים במגוון של תחומים - טכנולוגיה, היסטוריה, פוליטיקה, סייבר, מכירות (התחומים שאני אוהב וצברתי ידע).
לא השלמתי תואר באקדמיה, העדפתי לפרוש וללכת לעבוד.
משבוע הבא אני עוזב את מקום העבודה *המאוד בטוח שלי* ומתחיל להקים סטארטאפ עם שותף. אני כל כך מתרגש וכל כך מלא בפחדים וחששות. המשמעות המיידית היא ירידה קשה בהכנסות שלי (לאפס). אין לי חשש מהתרסקות כלכלית, אין לי משפחה, אין לי חובות, וכל ההוצאות שלי יכולות לצנוח לכמעט אפס בהחלטה של רגע.

שווי נכסים:
אפעם לא הייתי בזבזן גדול, אם כי, אני מוציא כסף למחייה יותר מרוב האנשים סביבי - אבל זה מתקזז משמעותית עם העובדה שאינני בעל רכב, אינני שוכר, אינני משלם על סמים, ואינני טס פעמיים בשנה לחו"ל עבור חופשות (כן טסתי המון ברחבי העולם מכיוון שזומנתי לתת המון ייעוצים במדינות שונות בעולם)

השכר החודשי שלי הוא בעל משתנים שונים וקשור לעובדה שאני גם עצמאי וגם שכיר, כמו כן, גם כשכיר יש לי המון בונוסים צדדים, אבל בשנה האחרונה ממוצע ההכנסות החודשי היה 19K~ נטו, בשנים קודמות זה היה סביבות ה-13K~ נטו.

עו"ש: 70K
חשבון מסחר שווי כולל (מיטב דש טרייד-מסלול IB): 735K -
מזומן- 55K
VXUS - 200K
VTI - 264K
BND - 82K
ARKK - 30K
ARKG - 35K
IZRL - 33K
מש אגח ישראל - 22K
תא 125 תכלת - 25K
שווי הביטקוין והאת'ריום ברשותי: 20K (ניקנו ב-10K)
קופג"ש (אלטשולר כללי, 0.8%): 112K (מפריש 2K בחודש לשם)
קה"ש (סנופי, 0.35%): 110K
מיילים של טיסות: שווי של 70K (לא מתכוון למכור, אולי חלק קטן) -- בכ"מ לא מחשיב את הסכום הזה בשווי הכולל.
סה"כ שווי נכסים כולל:
1M+ (לא רע ב-5 שנים).
-מתוך זה רכיב התשואה הוא רק 70K, ככה שהרוב הוא חיסכון ולא תשואה


נכס לא מוחשי: אני גר ביחידת דיור (שבניתי בעצמי) בשטח של סבתא, אין לי שכירות ואין לי הוצאות מסביב. לגבי מעבר מגורים, זה עשוי להשתנות בהמשך, אבל קיבלתי החלטה שרק שיהיה לי מקור מימון נוסף אבצע את המהלך הזה (רק אם אקבל השקעה זה יקרה). את רוב הייעוצים נתתי עד היום אונליין, והמעסיק שלי בתחום החדשנות דואג לי להסעה יומית מהבית למקום העבודה. הנכס כמובן הוא בבעלות סבתא (נכד יחיד) וישמש אותי כל פעם שאצטרך.

פנסיה:
קרן פנסיה (הלמן, מסלול סנופי): 240K
קופ"ג (אלטשולר, מנייתי): 6K - כל ההפרשות מעל התקרה לקרן הולכות לקופ"ג

הוצאות-
התחייבויות: אין
כרגע ההוצאות שלי עומדות על 4.4K חודשי. זה אומנם גבוה יחסית לאדם ללא רכב וללא הוצאות דיור. לפעמים אני משתגע איך זה קורה. אני מוציא כסף על קורסים (אני כל חיי לוקח קורסים, חלקם יקרים), ייעוצים (משפטיים, עסקיים, כושר ועוד), שכלולים ועל ניסויים למיניהם (לרכוש מוצר בשביל ללמוד אותו). אפשר להגיד שרק 2K הולך על "כיף מיותר".
לפני 4 שנים השקעתי 20K בחברה שפשטה את הרגל, זה היה שיעור חשוב לחיים.

השאיפה שלי כרגע עם הירידה הצפויה בהכנסות לרמה 0 זה שההוצאות שלי יעמדו על סביבות ה-2.5-3K

כמה מילים על אסטרטגיית ההשקעה:
בכל פעם שצברתי 100K (בערך כל חצי שנה) השקעתי בעיקר בניירות VTI VXUS BND (בחלוקה של 45-35-20) עם קצת עודפים שפיזרתי במקומות נוספים. אני חייב להגיד שהתשואה שיש לי מ"VVB" מאוד מאוד נמוכות, עשיתי בשנים האחרונות תשואה כוללת די נמוכה. לדעתי זה נבע בגלל שכל פעם ששמתי כסף היו ירידות משמעותיות כמה ימים אחרי. אז במה שקשור לזה... יש לי די נאחס.

עוד משהו משמעותי לגבי הרכב ההשקעה, הרבה יגידו שקופג"ש מוצר מיותר, ושאני סתם השקעתי בישראל בחשיפה גבוהה מידי מעבר לשווי של ישראל. מבחינתי ההשקעה משקפת את מי שאני, אני לא רוצה לוותר על השקעה בישראל כי בעיניי זו מדינה מדהימה ביכולת שלה לייצר חברות מצויינות בעתיד. אני שמח על האפשרות לפזר בין מסחר פרטי לבין בית השקעות אקטיבי. אני מרגיש שאני ישן טוב בלילה שיש לי חלק קטן מהסכום בנוהל במקום אחר.

הדבר היחיד שאני חושש לגביו הוא משקל יתר לסנופי (בגלל הפנסיה, הקהש, וה-VTI). כמו כן, אני קצת חושש מהאחזקה שלי ב-VXUS שלטעמי מגוון מידי, ושחברות אירופאיות מורידות אותו למטה. ככה אני מאבד מהחוזק האמיתי של הכלכלה הסינית-הודית. לא מתכוון לשנות את הפוזיציה בכל מקרה, אבל תוהה אם לא כדאי לי להוסיף ניירות שמתמקדים באסיה-פסיפיק ובכך להקטין את החשיפה לאירופה.

אני מודה גם שאני חושש בשבועות האחרונות שאנחנו רגע לפני תיקון חדש והתפוצצות בועה, אני מודה שאני מושפע מהקולות שמפזרים את זה בכל עבר. זה גם קורה לי לתהות אם כדאי לי להתכונן לתרחיש כזה באופן דיפנסיבי יותר ולהשאיר לי כמות מזומן משמעותית הרבה יותר.

מחשבות פתוחות בנוגע לתיק ההשקעה:
** אני לא מצפה לייעוץ, אלא למחשבות פתוחות, נתונים שלא שמתי לב לגביהם, דברים ששווה לשקול ולהבין וכל ערך מוסף מעבר **

  • אני חושב לגוון בהמשך בנייר כמו SCHD, גם מכיוון שהוא נותן משקל שונה לניירות אמריקאים שכבר נמצאים אצלי דרך VTI/סנופי, וגם הוא יאפשר לי להנות מתזרים דיב'. יש לי שאיפה בעתיד לא להצטרך למכור כל כך ניירות, אלא להנות מהדיב' שלהם גם בעיתות משבר קשים בעולם. אני תוהה אם שווה לי לעשות את זה כאשר BND יעלה פתאום למעלה (לדוג' בגלל משבר) אז אני אמכור חלק ממנו ואקנה עם זה SCHD . נכון שאני מבטל את הערך של אג"ח בחשבון, ומצד שני למה אג"ח זה מוצר חובה? רק בשביל שהתיק לא יזוז חזק מידי למעלה ולמטה?
  • אני תוהה אם שווה לי להיחשף לנדל"ן דרך שילוב של VNQ+VNQI - מה המחשבות שלכם בנוגע לניירות האלה? איך הקורולציה שלהם למדדים המרכזיים? מה הסיכונים? ועוד דברים מעניינים ששווה לשקול לפני הכנסתם לתמהיל.
  • החלטתי שלא אהיה בפוזיציה גדולה מ-2% במטבעות קריפטו. ואם המטבעות חורגים בתשואה אז אממש רווחים. אני מסכים עם באפט שמדובר במוצר שנמדד רק ביחס לפיאט ומבוסס על אמון בלבד ואינו מייצג ערך, ועם זאת, הוא כן מייצג מימד נוסף של יחסים כלכליים בין ישויות שלא היה קיים קודם.
  • שוקל להגדיל חשיפה ב-COMMODITIES כסוג של נייר שיאפשר לי גידור במשבר הקרוב-VCMDX/DBC + VAW מה המחשבות שלכם בנוגע לCOMMODITIES בתור קורולציה הפוכה לשאר המניות?
  • הפסקה של הפקדות ל-VXUS והתחלת הפקדה לנייר FSEAX (לדוג') שממוקד באסיה-פסיפיק ולא כולל את יבשת אירופה הבעייתית בעיניי. אין בי ידע מיוחד ומומחיות בשביל לתת הערכות, אני מסתכל על נתונים כמו ילודה, הגירה, אי יציבות פוליטית
  • גיוון בניירות כמו VWIGX/VWILX, ARKK, ARKG (מה אתם חושבים עליו?) בשביל אולי לייצר מנועי צמיחה עתידיים לתיק. קצת רכבתי פה על איזה "הייפ", אבל לאחר צפייה של שעות בראיונות של Chamath Palihapitiya, Catherine Wood ו- Ron Baron אני באמת התרשמתי מהחזון שלהם ואני חושב שהוא בא לידי ביטוי דרך קרנות סל נגישות לישראלים (כמו ARK).
התוכנית:
  • כפי שניתן לראות יש לי מזומן בעו"ש שיספיק לקיים את עצמי שנתיים קדימה.
  • יש לי מעט מזומן בתיק ההשקעות שיאפשר לי להשקיע קצת בעתות משבר.
  • אני מקווה בהמשך לגוון את תיק ההשקעה בניירות דיב' ובנדל"ן
  • לגבי קניית דירה למגורים, אני מניח שאני עשוי ללכת לכיוון הזה בשלב מסוים בחיים, אבל זה מבחינתי תלוי אך ורק אם יהיו לי הישגים כלכליים משמעותיים שיצדיקו את זה
  • אין לי איך לדעת אם העסק שאני מקים יצליח, אני נכנס אליו עם חששות גדולים והבנה שאני לוקח סיכון, הסיכון הוא בעל משמעות ארוכת טווח, שכן, לא אוכל לחזור למשרה הנוחה והיציבה שהייתה לי. טיפים מכם וסתם זריקת מוטיבציה יוכלו לעשות לי טוב.
  • השאיפה שלי זה להצליח להגיע ל-6M עד גיל 36
מטרות בחיים:
  • להקדיש זמן לדברים שחשובים לי באמת- חברים, הקמת משפחה, פיתוח אישי, לגור שנה באיזה אי
  • להשקיע את כולי לייעוץ, הרצאות, יצירה ולהתמקצע אך ורק בתחומים שמעניינים אותי
  • להשפיע על עסקים וסטארטאפים עתידיים
  • לחזור לאקדמיה ללמוד לתואר, אני מקווה לא בגיל מתקדם מידי
אני מודה לסולידית על הפלטפורמה האדירה שהקימה פה, ומודה לכל אחד מהגולשים על הקריאה והתרומה לדיון או בהודעה פרטית. שתהיה לכולכם שנה נפלאה :)

לגבי הזוגיות - זה עדיין רלוונטי ;)
לא נראה שאתה צריך עצות וזריקות מוטיבציה הסיפור שלך מעורר השראה.
לגבי הסטארט אפ- אם לא עכשיו אימתי, אתה במצב האופטימלי לסטארטאפיסטים במיוחד שיש לך ביטחון כלכלי ואתה יכול להרשות לעצמך כמה שנים ללא הכנסה.
לגבי הקרנות של ark, איך אתה משקיע בהם דרך איזה ניירות? בבורסה הישראלית בשקלים או דרך הבורסה בארהב בדולרים?
 
שאלה טובה.
מטבעי אני בנאדם שהוא over-thinking, אני לחוץ מזה, המוח שלי כל הזמן מנסה לתכנן איך להתמודד עם סיטואציות. כלפיי חוץ, אני נראה כמו סלע יצוק ומכוסה בקרח ואי אפשר לחדור אליו או להשפיע אליו ושההחלטות שלו יציבות. בפועל יש סערה בתוכי רוב הזמן.
אני מנסה לנחם את עצמי שאני למעשה לוקח סיכון אבל שהוא חלק בלתי נפרד ממסע הלמידה שלי. אני מגיל 0 מדמיין את עצמי מנהל עסק ומעצב את העתיד ומשפיע על השוק והמחשבה שמישהו אולי יקנה את המוצר שלי מרגשת אותי ברמה שאי אפשר לתאר.
רוב האנשים מאוד יופתעו מההחלטה הזו, אני בנאדם מאוד יציב, נאמן למקום שאני עובד בו, לא רץ לשינויים ולגימיקים. גם תמיד חשבו שאני אהיה המנכ"ל תוך 15 שנה מעכשיו ושאני לא אעזוב לרדוף אחרי הזדמנויות בחוץ. ואתה יודע מה? הם צודקים. יש לי מסלול התקדמות ברור ואני בניתי תדמית של רמטכ"ל.

ועדיין הצורך להתחיל הכל מ-0 מדגדג לי משהו. זו החלטה לא רציונלית, הרי אם אני ממשיך לעבוד, אני בטוח אגיע ל-6M (ואולי יותר) עד גיל 36.
דווקא לרדוף אחרי החלומות שלך לדעתי זה הדבר הכי רציונלי שאדם יכול לעשות. כסף זה לא הכל ואני דווקא שישבתי פעם אחת וראיתי שהגעתי להון של מעל מיליון זה מה שנתן לי את הדחיפה לקום ולשנות.זה היה כזה כאפה של נו ו...אז אני יעבוד עוד כמה שנים ויגיע ל2 מיליון ול3 וראיתי שזה לא מה שיעשה אותי מאושר אז עשיתי סטופ וישבתי לחשוב לאן אני רוצה ללכת בחיים ומה אני באמת רוצה להשיג.
 
  • בחלוקה נכונה אתה יכול בתיק של למעלה מ 1M למשוך דיבידנדים שיספקו לך יותר מחצי מההוצאות החודשיות שלך.
  • תוכל להמשיך להכניס כעצמאי בלי לפגוע בסטרטאפ?
תודה על התגובה!
1. על מה חשבת?
2. לצערי לא

לגבי הקרנות של ark, איך אתה משקיע בהם דרך איזה ניירות? בבורסה הישראלית בשקלים או דרך הבורסה בארהב בדולרים?
תמיד צריך מוטיבציה ואישור מבני האדם סביבך, המוח שלנו מתוכנת ככה, בין היתר גם שלי. :)
אני משקיע דרך מיטבדש במסלול IB . הכל דולרי למעט 2 הניירות השקליים והקטנים שלי.

כסף זה לא הכל
מבחינתי כסף הוא הדבר הכי חשוב, אבל אני לא רואה בכסף ככלי לרכישה של פרארי, אלא כאמון במה שאני עושה, ככלי להשפיע וליצור, וגם היכולת האישית להבטיח הישרדות לאורך זמן.
 
@צ'רצ'יל תעשה חיפוש לתעודות סל שמחלקות דיבידנד (למשל voo על s&p) ותרכיב לך תיק שיתן לך את הדיבידנד שרשמתי.
בנוסף יש vnq למשל קרן ריט (נדלן) שמחלקת דיבידנד גבוה בגלל חוקיות חלוקת רווחים בקרנות ריט
תבדוק טוב. תעשה הקצאת נכסים נכונה ותשאל בפורום יש פה הרבה עצות טובות
 
@צ'רצ'יל תעשה חיפוש לתעודות סל שמחלקות דיבידנד (למשל voo על s&p) ותרכיב לך תיק שיתן לך את הדיבידנד שרשמתי.
בנוסף יש vnq למשל קרן ריט (נדלן) שמחלקת דיבידנד גבוה בגלל חוקיות חלוקת רווחים בקרנות ריט
תבדוק טוב. תעשה הקצאת נכסים נכונה ותשאל בפורום יש פה הרבה עצות טובות
רשמתי בפוסט על שילוב אסטרטגיית דיב' והתייחסתי לניירות כאלה
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
A השקעת במתחם האלפיים/אלף דרך יזם נדל"ן 5
N יזם צעיר המעוניין להקים עסק אוף טופיק 35
hommie התייעצות לגבי שמאות לפני תביעת יזם נדל"ן 2
T הערת אזהרה לטובת יזם בתמ״א שבקשתו להיתר סורבה נדל"ן 0
E יומנו של יזם יומני מסע אישיים 11
A יזם נדל"ן דרישות התפתחות אישית 3
L יזם זקוק לייעוץ שוק ההון 11
י תמא 38/1 - יש פה יזם שעושה/עשה פרויקט כזה? נדל"ן 4
ש העברה בנקאית - שאלה של טירון בתחילת דרכו צרכנות פיננסית 14
מ השקעה לבני 18 בתחילת דרכם שוק ההון 4
N אדריכל בתחילת דרכו שרוצה לעסוק גם ביזמות התפתחות אישית 11
G בתחילת הדרך, מבולבל מרוב רעשי רקע יומני מסע אישיים 1
H התלבטות איזו משרה עדיפה בתחילת הקריירה התפתחות אישית 5
Know one משפחה הייטקיסטית בתחילת הדרך יומני מסע אישיים 24
ח מימון בתחילת עסקת רכישת בית מיזם נדל"ן 4
א הפקדה של מקסימום בתחילת שנה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
K זוג בתחילת הדרך - הכל פתוח יומני מסע אישיים 56
M סדר ותכנון פיננסי לצעיר סולידי בתחילת דרכו שוק ההון 11
V בתחילת הדרך יומני מסע אישיים 2
חדש בשוק התייעצות בתחילת החיים פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 18
F יומן מסע של הייטקיסט בתחילת דרכו באחת מחברות ה-FANG (גאמפא) יומני מסע אישיים 21
Y תיק ההשקעות של משקיע בתחילת דרכו - אשמח לכל ביקורת שהיא! שוק ההון 12
R משפחה בתחילת הדרך יומני מסע אישיים 19
A עזרה בתחילת תכנון פיננסי נכון צרכנות פיננסית 2
Y משקיע בתחילת דרכו - פרמטרים לבחירת קרן מחקה מדד שוק ההון 12
ה אבודה בתחילת הדרך יומני מסע אישיים 36
S בחור צעיר בתחילת דרכו בעולם ההשקעות שוק ההון 8
I עוד הייטקיסט בתחילת הדרך יומני מסע אישיים 60
M קבלת החלטות בתחילת הדרך התפתחות אישית 8
S זוג נשוי בתחילת דרכו, מה לעשות עם הכסף? נדל"ן 3
צ בתחילת דרכי :) ויש לי כמה שאלות שוק ההון 9
ה כמה שאלות בתחילת הדרך, כי הגיע הזמן להתחיל להשקיע שוק ההון 17
Sean ייעוץ לצעיר בתחילת הדרך אוף טופיק 3
E זוג בתחילת הדרך בחו"ל יומני מסע אישיים 4
R זוג בתחילת הדרך האם להמשיך את הסיבוב של הגלגל? יומני מסע אישיים 3
R הכוונה בתחילת הדרך - מתכנתת לקראת קבע יומני מסע אישיים 10
mika_sh הכוונה בתחילת הדרך יומני מסע אישיים 14
מ בן 25 בתחילת הדרך יומני מסע אישיים 13
T עזרה לזוג צעיר בתחילת החיים של "הגדולים" יומני מסע אישיים 45
L עזרה ועידוד למשקיעה בתחילת דרכה שוק ההון 10
R מה הדרך הטובה והזולה ביותר להצמד לדולר? פוסטים מאיכות נמוכה 3
P הדרך לאיתקה יומני מסע אישיים 1
Y מכירה של RSU בשכבות, מה הדרך המיטבית מיסים 19
T מה הדרך הטובה ביותר לקצור רווחים מקריפטו במינימום עמלות? השקעות אלטרנטיביות 0
Bonfire מה הדרך הזולה ביותר להמיר עשרות אלפי דולרים לש"ח? צרכנות פיננסית 9
Henchman34 האם קל גמל \ slice הגיעו לסוף הדרך? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
G השקעה דרך בורסת ישראל או בורסת ארה"ב? מה הדרך הנכונה להשלים את תיק המניות שלי? שוק ההון 4
א מה הדרך הכי זולה להחשף לשוק הישראלי ? שוק ההון 3
S מה הדרך הקלה ביותר לגהץ בגדים? צרכנות פיננסית 18
E הדרך המומלצת למעקב אחר S&P 500 שוק ההון 1

נושאים דומים

Back
למעלה