• התוכן שלפניכם איננו ייעוץ פיננסי. הוא אולי נחזה ככזה, ואף נשמע ככזה, אבל למרבה הפלא, הוא איננו כזה, וממילא לא יכול להיחשב תחליף לייעוץ מטעם בעל הרישיון המתאים, לרבות ייעוץ מס, ייעוץ פנסיוני או ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו המיוחדים של כל אדם. מכאן שאין לראות בתכני הפורום המלצה לביצוע פעולות כלשהן בניירות ערך או בנכסים אחרים, וכל הסתמכות עליהם תהיה באחריות הקורא בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחברה בלבד ואין באמור בה כדי לשקף את דעותיה של בעלת האתר.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

טסלה

  • פותח הנושא פותח הנושא Benjamin W
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך
איך מגיעים חמצב הזה שבו הרגולטור מאפשר אתמה שאתה מתאר? פשוט ״מכילים״ את המתים? מתי יהיה ביטחון מספק שהמכוניות מסוגלות לנהוג בעצמן מבלי שלנהג תהיה איזושהי אחריות חוקית? זו קפיצה עצומה.
משהו שאתה כנראה מפספס -
* כל המכוניות של טסלה (לא משנה אם שילמת על FSD או לא), באות מהמפעל כבר עם כל החומרה/מצלמות שדרושות למערכת ה-FSD, על חשבונה.
* גם כשאדם נוהג, המערכת רצה ברקע ב-shadow mode ומחשבת "מה היא הייתה עושה בסיטואציה הזאת" - ומשווה אם יש הבדלים בין החישוב שלה להתנהגות הנהג בפועל. זה חלק מהמידע הנאסף, מכל צי הרכבים הפעיל של טסלה.
* כשטסלה רוצה לשפר התנהגות כלשהי - למשל נהיגה בגשם, או כשמשאית ליד מתיזה בוץ/חצץ על השמשה - היא שולחת בקשה לכל צי הרכבים הפעיל שלה, לאסוף דוגמאות של מצבים כאלו ולשלוח לה וידאו/נתונים בחזרה.

ככה שכל צי הרכבים הפעיל של טסלה (יותר ממיליון וצומח במהרה) מלמד בכל רגע נתון את המערכת איך לנהוג טוב יותר. הם אוספים את המקבילה לשנות ניסיון של נהיגה אנושית בכלום זמן, ונתקלים בכל סיטואציה אפשרית - שאדם בודד לא יראה בחייו.
 
אני לא פה לעשות את העבודה בשבילך, ולא אדחוף לגרון שלך סרטונים אחד אחרי השני עד שתהיה מרוצה. אם זה מעניין אותך, הפניתי אותך לכמה מקורות טובים, אם לא, אתה מוזמן להמשיך להאמין שזה לא יקרה עוד 10 שנים. המציאות לא תלויה במה אתה מאמין.
אדם, שאלה, המיידע שהרכב קולט בדרך, הוא בצורת וידאו נכון? האם הכל נשמר במאגר מסויים?
האם הוא מזהה מספרי לוחיות זיהוי של רכבים אחרים?
האם הוא יכול לזהות פרצופים?

אני שואל מבחינת אבטחת מידע, לאיפה כל המיידע הזה זורם? האם יש התחשבות בפרטיות?
 
אדם, שאלה, המיידע שהרכב קולט בדרך, הוא בצורת וידאו נכון? האם הכל נשמר במאגר מסויים?
ממה שאני מכיר, זה יותר מדי מידע לשמור מכל הרכבים לכל הזמן.
במקום - יש להם מערכת אוטומטית שמבקשת מהצי לשלוח דגימות של סיטואציות ספציפיות, שהם צריכים כדי לשפר את הנהיגה שלהם (ואלו נכנסות לבסיס הנתונים שעליו מלמדים את הגרסאות הבאות של התוכנה). אין לי תובנות מיוחדות להיבטי הפרטיות של זה.
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
איך מגיעים חמצב הזה שבו הרגולטור מאפשר אתמה שאתה מתאר? פשוט ״מכילים״ את המתים? מתי יהיה ביטחון מספק שהמכוניות מסוגלות לנהוג בעצמן מבלי שלנהג תהיה איזושהי אחריות חוקית? זו קפיצה עצומה.
ממליץ לקרוא את הדוח של טלסה לשנת 2020, קריאה מרתקת ומעשירה.
https://www.tesla.com/ns_videos/2020-tesla-impact-report.pdf

ספציפית לגבי בטיחות, כבר היום רכבי טסלה הכי בטיחותיים בעולם, ובפרט הם יותר בטיחותיים ככל שהם מסתמכים יותר על מערכות בטיחות אקטיביות ברכב (מניעת תאונות ו-auto pilot). מאסק מעריך שכל רכבי טסלה עם HW3 (מערכת המצלמות ומעבד העיבוד תמונה שיש ברכבי טסלה מהשנים האחרונות) יהיה כפי-10 יותר בטיחותיים מנהג אנושי עם FSD, ובעתיד עם HW4 (שמיועד להתחיל החל מ-cyvertruck) יגיעו לפי-100 יותר. מה הקריטריון? לא בטוח, אבל למשל כמו בגרף למטה, מספר תאונות לק״מ נסועה.

בארה״ב יש כ-38 אלף הרוגים כל שנה מתאונות דרכים.
אם ה-FSD של טסלה (או כל מערכת אחרת לצורך העניין), בטוחה פי-2 מנהג ממוצע, וכולם היו עוברים להשתמש בה ומספר ההורגים היה יורד ל-19 אלף הרוגים בשנה, כאשר כל ההורגים הם באשמת טעויות של ה-FSD, האם זאת תוצאה טובה? מתקבלת על הדעת?
הרי די ברור שמוסרית, כלכלית, חברתית ובכל קנה מידה, זאת תוצאה עדיפה ורצויה.
האם היא מתקבלת על הדעת? ברור שלא. אנשים לא מסוגלים להתמודד עם רכב טסלה שמעורב בתאונה לא משנה מאיזה סיבה, או עושה פניה לא מושלמת שמאלה, מבלי לאבד את הראש. מה יקרה אם רכבי טסלה עם FSD יהרגו 10 איש?
בסופו של דבר, הרציונל ינצח, ורגולטורית רכבים יאושרו לנהוג אוטומונית גם אם הם פוצעים והורגים אנשים לפעמים, כי הדאטא יראה שהם עושים את זה פי-10 או פי-100 פחות מאשר קופים מפותחים שאוהבים לשתות רעל, לנהוג עייפים ולקרוא הודעות בטלפון בזמן נהיגה. אבל זה לא יהיה תהליך קל.
מסכים מאד גם עם מה ש @Yevgeny אמר, הערך של האוטומוניה הוא מיידי גם ללא רגולציה שמאפשרת רמה-5, או 4, כי ברגע שטכנולוגית הרכב שלי חכם מספיק בשביל להמנע מתאונה, הוא אמור להיות מסוגל לעשות את זה גם אם אני עדיין מאחורי ההגה (active safety).



1637331001639.png
 
אדם, שאלה, המיידע שהרכב קולט בדרך, הוא בצורת וידאו נכון? האם הכל נשמר במאגר מסויים?
האם הוא מזהה מספרי לוחיות זיהוי של רכבים אחרים?
האם הוא יכול לזהות פרצופים?

אני שואל מבחינת אבטחת מידע, לאיפה כל המיידע הזה זורם? האם יש התחשבות בפרטיות?
יש הגדרה ברכב אם אתה מאשר לטסלה לאסוף נתונים מהרכב שלך לצורך שיפור המערכות שלהם. אם אני לא טועה זה דלוק כברירת מחדל והשארתי דלוק.
כמו שיבגני רשם - הם לא אוספים את כל הווידאו מהרכב, זה יותר מדי והם לא צריכים את רובו (לא צריך עוד מיליארד ק״מ של רכב נוסע ישר על כביש מהיר, יש להם כבר מספיק), מה שהם רוצים זה את מקרי הקצה המעניינים, ואת זה הם מקבלים דרך איסוך אוטומטי במקרים חריגים (תאונה וכד׳) או על בסיס ״שאילתות״ שטסלה שולחים לצי הרכבים העולמי (הם מגדירים פרמטרים של ״מה מעניין אותם לקבל״ וצי הרכבים שולח להם סרטונים של מקרים כאלו). כיוון שכל צי הרכבים מקבל עדכונים תוכנה בחינם בשוטף כל הזמן over the air (לכולם יש sim עם חיבור דאטא חינם לכל החיים) אז הם גם יכולים ללמד את הרכבים לזהות סוגים חדשים של מקרים שהם לא ידעו לזהות קודם ולשלוח את המקרים הללו לטסלה, כדי שהם יזינו אותם למערכת הלמידה שלהם וישפרו את המערכת.
לטלסה אין צורך או עניין לקרוא מספרים של לוחיות רישוי או פנים של אנשים, ואני לא חושב שהרזולציה מספיק טובה לזיהוי פנים (בקושי מספירה ללוחיות רישוי, איכות ההקלטה של הסרטונים שיש לי בטסלה נמוכה יותר מזו שיש לי ממצלמת דרך ברכב הקודם).
מבחינת פרטיות, מבין לחלוטין, בעיני כל עוד אפשר לכבות שיתוף מידע בהגדרות זה מספיק טוב בשבילי, כי הערך של לשתף עם טסלה מידע שיהפוך את העולם שלנו למקום בטוח יותר בכבישים הוא עצום. אני אשמח מאד אם כשהילדים שלי יגיעו לגיל נהיגה, הם יעשו את זה ברכב שיעשה כל מה שאפשר כדי שהם לא יהיו מעורבים בתאונה.
 
אך נהג יפני היה מסתדר פה טוב מאוד, האם אפשר לומר את אותו הדבר על מכונה שלמדה רק את הדאטא שנאסף ביפן? אני לא הייתי בונה על זה.
נקודה מעניינת.
גם בתוך המדינה, נהיגה בבני ברק לא דומה לנהיגה בב"ש שלא דומה לנהיגה בירושלים ות"א.
מעניין איך טסלה מתמודדת עם זה בארה"ב ואיך היא מתכננת להתמודד עם זה בעתיד במדינות אחרות.

רק הערה קטנה, אני לא בטוח עד כמה נהג יפני היה מסתדר פה טוב מאוד.
ואם חושבים על זה, אני בתור נהג זר שמגיע למדינה עם תרבות נהיגה של עולם שלישי, הייתי מעדיף לשכור טסלה עם FSD מאשר להתסגל לתרבות הנהיגה בעצמי.
 
נקודה מעניינת.
גם בתוך המדינה, נהיגה בבני ברק לא דומה לנהיגה בב"ש שלא דומה לנהיגה בירושלים ות"א.
מעניין איך טסלה מתמודדת עם זה בארה"ב ואיך היא מתכננת להתמודד עם זה בעתיד במדינות אחרות.

רק הערה קטנה, אני לא בטוח עד כמה נהג יפני היה מסתדר פה טוב מאוד.
ואם חושבים על זה, אני בתור נהג זר שמגיע למדינה עם תרבות נהיגה של עולם שלישי, הייתי מעדיף לשכור טסלה עם FSD מאשר להתסגל לתרבות הנהיגה בעצמי.
האתגר העיקרי כרגע לפתור הוא ללמד רכב לנהוג לבד (לפי החוקים) מבלי לעשות שטויות (כמו לנסוע בנתיב הנגדי, או לעצור סתם) ומבלי לעשות תאונות או לדרוס הולכי רגל.
ברגע שפתרנו את זה (קרובים מאד), מקבלים רכב שנוהג קצת כמו תלמיד נהיגה, תקין אבל מעצבן לשאר הרכבים בכביש. האתגר הבא זה לוודא שהוא נוהג בצורה ״אנושית״, באופן אסרטיבי ובאופן שמותאם להתנהגות הנורמלית של הסביבה, זה אפשרי לעשות את זה בייחוד שטסלה אוספים המון דאטא על נהגים אנושיים במקומות שונים ויכולים ללמוד מהם פרמטרים שונים של ״נימוס״ ו״אסרטיביות״ ולשייך את זה למיקום גיאוגרפי. אבל זה שלב מאוחר יותר.
 
נראה לי שברור שהרכב של טסלה נוהג ממש טוב ברוב הסיטואציות, השאלה היא רק מה זה רוב... קשה יהיה לצפות מנהג שיושב מאחורי ההגה להצליח להגיב נכון בזמן במקרה שהרכב לא יגיב נכון בסיטואציה מסויימת אחרי מאות או אלפי קילומטרים בהם הרכב נוסע לבד ללא בעיות. אם הנהג לא באמת ינהג רוב הזמן אז הריכוז שלו יהיה אפסי ולא יהיה לו סיכוי להגיב למקרי קצה בהם החומרה/תוכנה כושלים. עכשיו נשאלת השאלה כמה 9 אחרי 99.9% טסלה יצליחו להוסיף כדי שתאונות כאלה יהיו נדירות ואיזוטריות ולא משהו יום יומי, כי ברור שהעולם יהיה הרבה פחות סלחני לתאונות של רכב אוטונומי מאשר לתאונות עם נהג, גם אם אבסולוטית יהיו פחות תאונות. זה יקרה גם כי צריך למכור עיתונים וגם כי יקרו טרגדיות עקב טעויות של הרכב. השאלה אם זה יקרה פעם בשנה או פעם ביום...
 
לפני כמה חודשים רציתי להעמיק קצת יותר בהשפעות שיהיו לרכבים אוטונומיים על אספקטים שונים של התחבורה.
דיי מהר הופתעתי לגלות שזה ממש לא צפוי להוריד את העומס ואולי דווקא להעלות אותו.
מקור מעניין הוא למשל הדוח הזה.

עושה רושם שלפי רוב ההערכות רכב אוטונומי יביא לשיפור כלשהו ביעילות של הכביש, אבל לא בסדרי גודל כאלו שהפקקים ייעלמו. זה דווקא עשוי להוסיף נסועה לכבישים ולהפוך אותם לפקוקים יותר- אוכלוסיות שהיום לא יכולות לנהוג, נסיעות ריקות (מי חשב שיכול להיות יותר גרוע מאדם יחיד ברכב) או סתם נסיעה עודפת כי רוצים לשלוח איזה חבילה או כי החניה יקרה ואפשר להגיד לרכב לנסוע בסיבובים עד שצריך אותו שוב.
בקיצור- אני מנחש שממשלות ינסו לעודד תחבורה ציבורית מאסיבית (אוטובוסים/רכבות) על פני רכבים שיתופיים ובטח שפרטיים.

האם אין לכם (משקיעי טסלה ושות') חשש שהרכב האוטונומי, בין אם שיתופי או פרטי לגמרי הוא משהו שגם כן יחלוף לגמרי תוך כמה שנים לטובת תחבורה ציבורית אוטונומית? איך טסלה למשל נערכת בתחומים האלו?

כמה ציטוטים מהדוח:
הגודש בעידן התחבורה החכמה עשוי להתפתח בשני תסריטים מנוגדים: בראשון, התחבורה החכמה תסייע לייעול הקיבולת ולצמצום כמות כלי הרכב שעל כביש, ואילו בשני, היא תוביל להגדלת הנסועה ולהחרפת הגודש בכבישים.
...

ליסבון: מחקר של פורום התחבורה הבינלאומי ב-OECD ערך סימולציית תנועה בעיר ליסבון. במסגרתה נבחנו תסריטים לאימוץ מלא (100%) וחלקי (50%) של תחבורה אוטונומית-שיתופית, בשני מודלים אפשריים (עם שיתוף נסיעות וללא שיתוף נסיעות), עם ובלי הסעת המונים איכותית, כך שהתקבלו שמונה תסריטים אפשריים (איור 16) הסימולציה הראתה כי קיים פוטנציאל להפחתה משמעותית של מספר כלי הרכב הדרושים על מנת לספק את צרכי הניידות הנוכחיים, אולם פוטנציאל זה מתממש רק בחלק מהתסריטים. בתסריט חדירה של %100 ,במודל של נסיעות משותפות ובשילוב מערכת הסעת המונים, ניתן להפחית את צי כלי הרכב ב-%90 .לעומת זאת, בתסריט חדירה של %50 ,ללא מערכת הסעת המונים, המצב הנוכחי לא משתפר ואף מורע.
...

מתוך המודלים והמחקרים שנסקרו לעיל מסתמן, כי הגדלת מקדם המילוי וקיבולת הכביש באמצעות תחבורה ציבורית ושיתופית, היא זו שתוביל למודל פיצול נסיעות מאוזן יותר ולהפחתת הגודש בכבישים. זאת, בניגוד לתרחיש עתידי שבו מרבית כלי הרכב האוטונומיים הם בבעלות פרטית, ובו מתבצעות נסיעות ריקות או עם אדם בודד.
חשוב להדגיש: כיום קיימת העדפה מובהקת בקרב אנשים לבעלות על רכב פרטי ולנסיעה ללא שותפים זרים, וקשה להאמין שהעדפה זו תשתנה בקלות.
 
יש הגדרה ברכב אם אתה מאשר לטסלה לאסוף נתונים מהרכב שלך לצורך שיפור המערכות שלהם. אם אני לא טועה זה דלוק כברירת מחדל והשארתי דלוק.
וואלה, לא ידעתי שיש לך טסלה, עכשיו הפוזיציה שלך ברורה יותר כי אתה חווה את הרכב באופן קבוע.
בתור התחלה תראה את Tesla AI day
ראיתי בינתיים רק את החצי הראשון (עד ה labeling) וזה מדהים, עם ידע מועט על ML מאוד הרשים אותי האופן בו הם מידלו את הבעיה והאבולוציה האישית שלהם בנושא הזה.
מעבר לכך אין לי דעה האם זה יבשיל ומתי אבל הטכנולוגיה מרתקת ללא ספק.
 
השרשור הזה הולך להתיישן רע מאוד לאחד הצדדים
אבל אין סימטריה בתוצאה של כל אחד מהצדדים...אם משקיעי טסלה טועים בזה שהחברה היא השקעה טובה(השקעה טובה...לא חברה טובה), אז להם יגרם נזק שינוע בין אובדן תשואה אלטרנטיבית במקרה "הפחות חמור" לבין אובדן מהותי של קרן במקרה היותר גרוע.

אלו שחושבים שטסלה אינה השקעה נבונה(או פשוט אינם בעלי עמדה כלפי טסלה) ואין להם פוזיציה בטסלה...אין משמעות עבורם להאם טסלה תייצר מכאן תשואה עודפת או לא...
השאלה מה ההשקעות האישיות שלהם עושות...(אלא אם כן הם דובוני לא לא של השקעות....ולא משקיעים בכלום כי "הכל גרוע").
אין צורך בהשקעות(וגם אין יכולת) לדעת איך להתייחס לרוב החברות/השקעות...אתה יכול לקבל תוצאה מספקת++ אם רק נשארים באזור שבו יש לך יתרון יחסי.
 
עושה רושם שלפי רוב ההערכות רכב אוטונומי יביא לשיפור כלשהו ביעילות של הכביש, אבל לא בסדרי גודל כאלו שהפקקים ייעלמו.
דווקא פעם ראיתי וידיאו שמסביר שחלק גדול מהפקקים נוצרים בעקבות התנהגות אנושית, כמו מעבר תדיר ומיותר בין נתיבים, שמירת מרחק לא נכון ובארץ גם התפלחויות לנתיב כדי לעקוף פקק, מה שרק מגדיל אותו.
רכבים אוטונומים אמורים למנוע את כל הדברים הנ"ל, מה שאמור להפחית את כמות הפקקים באופן משמעותי.

דבר מעניין לגבי פקקים, שלאנשים לפעמים קשה לתפוס, זה לפעמים מספיק שיפור קטן(בכמות כלי הרכב או בצורת הנהיגה) כדי לגרום לשיפור משמעותי ולהפוך פקק מיגע לנסיעה זורמת.

חשש שהרכב האוטונומי, בין אם שיתופי או פרטי לגמרי הוא משהו שגם כן יחלוף לגמרי תוך כמה שנים לטובת תחבורה ציבורית אוטונומית?
יכול להיות שזה יקרה בערים כמו ת"א, וNY, אבל בגדול התחבורה הציבורית בעולם ובארה"ב בפרט לא מספיק טובה ורחבה. לחלק לא קטן מהאוכלוסיה אין בכלל גישה לתחבורה ציבורית.
אם רכבים בכל זאת יעלמו בעתיד הרחוק, אז הם יעלמו לטובות רובוטקסי שלפי מה שאני מבין, זה רק יגרום לטסלה להרוויח יותר. אני גם מאמין שבמידת הצורך טסלה תדע לייצר גם כלי רכב שישמשו לתחבורה ציבורית.
 
דווקא פעם ראיתי וידיאו שמסביר שחלק גדול מהפקקים נוצרים בעקבות התנהגות אנושית, כמו מעבר תדיר ומיותר בין נתיבים, שמירת מרחק לא נכון ובארץ גם התפלחויות לנתיב כדי לעקוף פקק, מה שרק מגדיל אותו.
רכבים אוטונומים אמורים למנוע את כל הדברים הנ"ל, מה שאמור להפחית את כמות הפקקים באופן משמעותי.
ודבר נוסף - היכולת של כלי הרכב לתקשר זה עם זה והאפשרת ליצור מערכת מנוהלת שלמה שדואגת לטובת המערכת במקום מיליון כלי רכב שדואגים רק לעצמם מאפשרת יעילות רבה.
 
נראה לי שברור שהרכב של טסלה נוהג ממש טוב ברוב הסיטואציות, השאלה היא רק מה זה רוב... קשה יהיה לצפות מנהג שיושב מאחורי ההגה להצליח להגיב נכון בזמן במקרה שהרכב לא יגיב נכון בסיטואציה מסויימת אחרי מאות או אלפי קילומטרים בהם הרכב נוסע לבד ללא בעיות. אם הנהג לא באמת ינהג רוב הזמן אז הריכוז שלו יהיה אפסי ולא יהיה לו סיכוי להגיב למקרי קצה בהם החומרה/תוכנה כושלים. עכשיו נשאלת השאלה כמה 9 אחרי 99.9% טסלה יצליחו להוסיף כדי שתאונות כאלה יהיו נדירות ואיזוטריות ולא משהו יום יומי, כי ברור שהעולם יהיה הרבה פחות סלחני לתאונות של רכב אוטונומי מאשר לתאונות עם נהג, גם אם אבסולוטית יהיו פחות תאונות. זה יקרה גם כי צריך למכור עיתונים וגם כי יקרו טרגדיות עקב טעויות של הרכב. השאלה אם זה יקרה פעם בשנה או פעם ביום...
רמה 4 אומרת שהרכב לא יעשה תאונה או שטויות אבל יבקש מהנהג להתערב (לא בזמן אמת) אם הרכב לא יודע איך להמשיך. לדעתי אנחנו מאד קרובים לזה. אין שום סיבה שרכב אוטונומי שרואה את הסביבה תקין אי פעם יתנגש בחפץ אחר ביוזמתו.
 
  • אהבתי
Reactions: HHH
לפני כמה חודשים רציתי להעמיק קצת יותר בהשפעות שיהיו לרכבים אוטונומיים על אספקטים שונים של התחבורה.
דיי מהר הופתעתי לגלות שזה ממש לא צפוי להוריד את העומס ואולי דווקא להעלות אותו.
מקור מעניין הוא למשל הדוח הזה.

עושה רושם שלפי רוב ההערכות רכב אוטונומי יביא לשיפור כלשהו ביעילות של הכביש, אבל לא בסדרי גודל כאלו שהפקקים ייעלמו. זה דווקא עשוי להוסיף נסועה לכבישים ולהפוך אותם לפקוקים יותר- אוכלוסיות שהיום לא יכולות לנהוג, נסיעות ריקות (מי חשב שיכול להיות יותר גרוע מאדם יחיד ברכב) או סתם נסיעה עודפת כי רוצים לשלוח איזה חבילה או כי החניה יקרה ואפשר להגיד לרכב לנסוע בסיבובים עד שצריך אותו שוב.
בקיצור- אני מנחש שממשלות ינסו לעודד תחבורה ציבורית מאסיבית (אוטובוסים/רכבות) על פני רכבים שיתופיים ובטח שפרטיים.

האם אין לכם (משקיעי טסלה ושות') חשש שהרכב האוטונומי, בין אם שיתופי או פרטי לגמרי הוא משהו שגם כן יחלוף לגמרי תוך כמה שנים לטובת תחבורה ציבורית אוטונומית? איך טסלה למשל נערכת בתחומים האלו?

כמה ציטוטים מהדוח:
לא התעמקתי בדוח מעבר למה שציטטת, נשמע הגיוני שאם מחליפים רכב רגיל ברכב אוטונומי פרטי זה לא מקטין עומס על הפקקים (ואולי מגדיל אם הרכב האוטונומי הפרטי עושה נסיעות עם אפס אנשים). לא מכיר את הנושא מספיק בשביל להביע שעה מה יקרה, אבל הפחתת הפקקים זה לא ה selling point העיקרי של רכבים אוטונומיים, זה בין השאר בטיחות, הוזלה בסדר גודל של עלות נסיעה, וויתור על הצורך להחזיק רכב פרטי (עם כל העלויות שכרוכות בזה) כי אתה יכול להגיע לאן שתרצה מתי שתרצה בבטיחות ובזול, הגנשת תחבורה לאנשים שהיא פחות נגישה אחיהם היום (בגלל המחיר או אי היעילות של תחבורה ציבורית). חשוב לזכור שלא כולם חיים במרכזי ערים עם פקקים.
מבחינת טסלה וחברות אחרות - אוטונומיה זה העתיד חד וחלק, רכב בלי אוטונומיה (רמה 4 לפחות) יהיה רלוונטי בקרוב כמו סוס. איך זה משפיע או לא משפיע על הפקקים זאת שאלה לא רלוונטית.
 
וואלה, לא ידעתי שיש לך טסלה, עכשיו הפוזיציה שלך ברורה יותר כי אתה חווה את הרכב באופן קבוע.
הפוזיציה הכפולה היא טריה למדי. החלתי להתעניין בטסלה כהשקעה, ואז התחלתי להתעניין בטסלה כחברה, ואז אחרי שהטסלות הגיעו לארץ וחבר שלי קיבל את אחת הראשונות, הוא נתן לי לנסוע עליה ונעשה אצלי קליק בראש שחיבר בין ״דברים באינטרנט״ לדברים בעולם האמיתי, והתחלתי להתעניין יותר בטסלה כרכב, ובסוף השתכנתי שזאת רכישה משתלמת בין השאר כי היא מורידה משמעותית את עלות האחזקה של הרכב באופן שכנראה break even לפחות מול הרכב ה״טיפש״ שלי, אבל בתמורה אתה מקבל רכב הרבה-הרבה יותר טוב. ברגע שזה נהיה no-brainer, עשיתי את ההזמנה.
 
הרבה מהפקקים נוצרים בגלל בעיות קואורדינציה שייפתרו במידה רבה ע"י רכבים אוטונומיים (בגלל ההבדלים במהירות התגובה).
שווה לצפות בסרטון:
 
הרבה מהפקקים נוצרים בגלל בעיות קואורדינציה שייפתרו במידה רבה ע"י רכבים אוטונומיים (בגלל ההבדלים במהירות התגובה).
שווה לצפות בסרטון:
בשביל להגיע לשם אתה צריך להחליף את רוב הרכבים בכביש באוטונומיים. זה יקח זמן.
יש חברה בשם comma.ai שעושה משהו חמוד למדי - הם מוכרים לך משהו שהוא בגדול מצלמת דאש בורד עם מחשב, וזה מתחבר למערכת השליטה של הרכב (מסתבר שהרבה רכבים חדשים מיוצרים עם יכולת שליטה ממוחשבת על הגה/גז/בלם למרות שאין להם יכולות אוטונומית), וזה הופך את הרכב שלך לאוטונומי במידת מה. זה כמובן לא יוכל להיות טוב כמו רכב שנבנה מאפס לאוטונומיה, אבל הגישה שלהם מאד lean ומאפשרת להפוך רכבים קיימים לאוטונומיים.
 

נושאים דומים

Back
למעלה