• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

טיפולים פסיכולוגיים והגישה הסולידית

  • פותח הנושא sogi
  • פורסם בתאריך

sogi

משתמש בכיר
הצטרף ב
4/2/15
הודעות
3,192
דירוג
2,391
אני רוצה לפתוח דיון בנושא של טיפולים פסיכולוגיים.
כידוע זה דבר לא זול בכלל (יכול להגיע ל-200 עד 300 ש"ח בשעה).

השאלות שלי:
1) האם אתם חושבים שזה עוזר ?

2) איך זה מסתדר עם גישת הסולידית, למזער את התשלום על שירותים חיצוניים. אחרי הכל גם לפתור בעיות אפשר באופן עצמאי או בעזרת חברים וקרובי משפחה.

3) זה מתחבר לשאלה 2. אני רואה את מקצוע הפסיכולוג, דומה מאוד למקצוע של יועץ השקעות. הוא כאילו מומחה, אבל בעצם זה לא מומחיות אמיתית כמו מהנדס וכד'.
האם לדעתכם יש לפסיכולוג מומחיות אמיתית ששווה לשלם עליה ?
 
1 - לא
2 - לא יודע, תשאל אותה
3 - ברגע שהאקסית שלי צייצה ואמרה ״צריך לדבר על זה״, צלצלתי לעו״ד שלי. פסיכולוג זה מקצוע סינטטי שאני דוחה בשתי ידיים - האקסית שלי פסיכולוגית ולכן אני ״ממש אובייקטיבי״ :)
 
היי,

כמה דברים:
שווה קודם כל לבדוק סיבסוד בקופת חולים.
המקסימום שיש בקופ"ח מכבי זה 30 פגישות ולדעתי צריך יותר מזה.
אבל כל אחד והפלונטרים שלו...
מה שמאוד חשוב לדעתי וקריטי זה החיבור הטוב עם הפסיכולוג.
בהיעדר החיבור הזה הטיפול לא יממש את כל הפוטנציאל שלו.

אני לא מסתכלת על הכל דרך הגישה הסולידית כי אני לא חושבת שאפשר להכפיף הכל תחת הגישה הזו.
לפני שנתיים באוגוסט רציתי לראות את הרופא שלי והתקשרתי לתיאום תורים של הדסה עין כרם.
היא נתנה לי תור ל....יולי שנה לאחר מכן.
כן כן פאקינג 11 חודשים להמתין לרופא!!!
שאלתי בתמימות מה היה קורה אם הייתי רוצה לבוא באופן פרטי. היא אמרה לי רק רגע ואז ציינה שיש לו תור ל...עוד 3 שבועות!
התפוצצתי מכעס כמו זיקוקי דינור ביום העצמאות, והתקשרתי לאבא שלי שהסביר לי שאני לא תמיד צריכה להיות דון קישוט ושהוא ייתן לי את הכסף ושאלך לראות כבר את הרופא (סכום פעוט של 1,200 ש"ח).
אז אני לא תמיד סולידית, לא מאמינה בלראות את החיים בשחור ולבן, מאמינה בבאמצע לפעמים.


מבחינת האם טיפול פסיכולוגי שווה?
זו שאלה אינדיבידואלית.
השאלה מה אתה רוצה לפתור ומה כואב לך.
אני כן אגיד בהקשר שלי שפעם סבלתי מחוסר יציבות תעסוקתי והיום אני הרבה יותר טובה בזה.
לפני הטיפול גם נעדרתי ביטחון עצמי ובין היתר זה השפיע ישירות על איך אני מתראיינת ואיזה שכר אני דורשת.
כשהולכים לטיפול פסיכולוגי יש לזה אפקט פריפריאלי כלומר לא רק הנושא שלשמו הגעת מטופל אלא על הדרך מבלי שתשים לב יש שיפור אדיר בעוד תחומים.
בשבוע שעבר נפגשתי עם חברה שהיא באותו מקצוע שלי.
לה יש נסיון של 8 שנים ולי יש נסיון של 3 שנים.
שתינו ללא נסיון ניהולי.
המשכורת שלה נמוכה בכמה אלפי שקלים מהמשכורת שלי.
אין לי שום ספק שזה בזכות הביטחון שטיפחתי באמצעות הטיפול הפסיכולוגי, היכולת להרגיש ולהגיד אני שווה, אני ראויה, מגיע לי.
גם היכולת להיות ממוקדת, להחזיק מעמד בעבודה שלא טוב לי בה, לעבור ראיונות בצורה טובה, לפתוח את עצמי לנושא של חיסכון וחיים צנועים יותר- הכל בא לי מהשינויים שעבדתי בזכות הטיפול.

כך שלדעתי בסופו של יום טיפול פסיכולוגי זו השקעה הרבה יותר מאשר הוצאה.
ובעיניי זה הדבר הכי נכון וחכם שעשיתי למען עצמי.
 
נערך לאחרונה ב:
1. כן, לבן אדם המתאים. יש לי כמה חברות שהלכו לפסיכולוגים במשך תקופות ונשבעות שזה עזר להן. אני לא רואה את עצמי מתחברת לזה בכלל.
2. אם אני לא תוהה יש באקסולידית סעיף של הוצאות לפסיכולוג. יש כאלה שאין להם תמיכה מהסביבה, או לא נעים להם להשען על משפחה וזה פתרון יקר אבל נחוץ לפעמים.
3. זה מאוד תלוי בפסיכולוג, לא כולם פרוייד...(וזה נכון לגבי כל מקצוע). אני פגשתי פעם מישהי שפשוט ידעה לקרוא אנשים, תוך כמה דקות, היא ידעה מה הדברים שמפריעים לי ונתנה לי עצות (בלי שביקשתי), זה היה מדהים ומפחיד, היא אגב למדה פסיכולוגיה אבל עבדה בתחום אחר.
 
1) האם אתם חושבים שזה עוזר ?

2) איך זה מסתדר עם גישת הסולידית, למזער את התשלום על שירותים חיצוניים. אחרי הכל גם לפתור בעיות אפשר באופן עצמאי או בעזרת חברים וקרובי משפחה.

3) זה מתחבר לשאלה 2. אני רואה את מקצוע הפסיכולוג, דומה מאוד למקצוע של יועץ השקעות. הוא כאילו מומחה, אבל בעצם זה לא מומחיות אמיתית כמו מהנדס וכד'.
האם לדעתכם יש לפסיכולוג מומחיות אמיתית ששווה לשלם עליה ?
1) נראה לי שזה כמו לשאול אם רפואה עוזרת לא? אני ממש מבין קטן בתחום, אבל עד כמה שידוע לי זה תחום מבוסס אקדמית עם תוצאות מוכחות במחקרים מבוקרים.
2. למזער תשלום על שירותים חיצוניים שאתה יכול לעשות בעצמך. לא כל כך מבין מאיפה הקביעה שאפשר לפתור בעיות גם עם חברים/משפחה. כאילו אני לא חושב שהמשפחה שלי או חברים שלי מיומנים לייעץ או לתת תמיכה בנושאים פסיכולוגיים, אלא אם כן עברו הכשרה כלשהי כמובן.
3. כנ"ל, לא מבין מאיפה נובעת הקביעה הזו...
 
לפסיכולוג אין מומחיות אמיתית כי צורת העבודה אינה נכונה לרוב.
בפסיכולוגיה אין טרמינולוגיה מוגדרת הרי אם תשאלו מישהו בפסיכולוגיה מה זה אהבה לא נצא משם עם הגדרה קצרה וקולעת.
אין דרך מדידה מוסכמת ולשאול אנשים כמה הם מרגישים מאושרים זה לא אמין כי מה ההבדל בין מאושר 7 ל-8.
אין דרך לשלוט על תנאי הניסוי ככה שיהיו מספיק קרובים למציאות הרבה פעמים כי ניסויים כמו ניסוי הכלא של סטנפורד אסורים.
ורגע מה המשתנים בכלל? איך חוזרים על ניסוי? ויותר מזה איך אני בודק את הדיוק והאמינות של התוצאות.
כמו שבכלכלה למומחים אין מושג גם כאן המקרה דומה.
אנחנו מסובכים מידי ולכן הסקה על אנשים בודדים זאת ספקולציה במקרה הטוב.
כמובן יש יוצאים מהכלל אך הם נכנסים יותר תחת מדעי המוח.
לכן כנראה אין הבדל מהותי בין ללכת לחבר או יותר נכון למישהו שיש לו ניסיון עם אנשים מאשר ללכת לפסיכולוג.
 
נערך לאחרונה ב:
1) אני משוכנע שזה יכול לעזור. מלבד מחקרים, גם מניסיון אישי של חברים שלי שהיו \ הולכים לכאלה, ואני מאמין שזה טוב גם לאדם בריא לגמרי.
2) צריך למצוא את האיזון המושלם בין הדברים. יש דברים שאנשים לא יכולים להתפשר עליהם: כמו שלדורין יש חוג וכלב, לבחור אחר יש מכונית, ולאחר יש אהבה חזקה ביותר לצילום, שעשויי להיות תחביב מאוד יקר גם לאדם חסכן. כל אלו לא הופכים את האדם ללא "סולידי" (חסכן) כל עוד הוא עדיין חוסך חלק גדול ממשכורתו.
3) וזאת אולי הנקודה הכי חשובה.
כמו שיש אנשים שפשוט לא יכולים לנהל לעצמם את ההשקעות (ברור שכולם "יכולים", אבל לאלו הקושי גדול מכוח הרצון, יתכן בגלל יכולת או מנטליות), יש כאלו שלא יכולים לנהל את עצמם חוקית, יש כאלו שלא יכולים לתקן לעצמם בעיות בבית...יש אנשים שלא בנויים לשמש כפסיכולוגים של עצמם.
באופן אישי אני דואג לעצמי לצורך הזה ולכן אני מרגיש מבולבל מאוד מאנשים שלא מסוגלים לעשות את זה (לשכור אדם שיעזור לי להכיר את עצמי - לי אישית מרגיש מגוחך הרבה יותר מלשכור אדם שינהל לי השקעות או אפילו שינקה לי את הבית), וחושב שהאפקטיביות העדיפה של זה אמורה להפוך את זה לאטרקטיבי לכל אדם (פסיכולוג צמוד בכל מקום, בכל סיטואציה שיודע להסתכל לי בתוך הראש. נשמע טוב?).
והעובדה נשארת שיש אנשים שלא יכולים לעשות את זה בשביל עצמם. אז החסכן שיכול - מוטב לו גם בלי קשר לכסף שיעשה זאת בעצמו, ומי שלא - שילך לפסיכולוג.
 
כשחולים - הולכים לרופא, כשצריך עזרה נפשית מקצועית - הולכים לפסיכולוג. אגב לא מכירה מחירים של 200-300, יותר בכיוון של 500. יכולה להעיד שהייתי בטיפול קצר של כמה פגישות לפני מספר שנים וזה עזר לי מאוד
 
לדעתי, תלוי למי ולמה.
בתור ילדה נשלחתי לטיפול פסיכולוגי ולתחושתי, המחיר ששילמתי על ההתנהלות סביב הטיפול היה רב יותר מן התועלת שבטיפול עצמו. לעומת זאת בתקופת הצבא וכמה שנים לאחר מכן הייתי בשתי תקופות טיפול שתרמו לי מאוד.
נדמה לי שמבוגרים לא מאושרים יכולים להתרם מאוד מטיפול טוב ואחראי. אבל צריך סבלנות ומוכנות לעבוד. לא מאמינה בקסמים.
לצערי, אני רואה כל מיני טיפולים שלעניות דעתי אינם אחראיים, כלומר לא שומרים מספיק על המטופל: למשל, טיפול של אותו מטפל בכמה בני משפחה, או חברים, טיפול שפעם הוא פרטני ופעם זוגי או משפחתי וכדומה.
בנוסף, אני רואה סביבי מקרים רבים של הורים ששולחים את הילדים לטיפולים רגשיים כאלה ואחרים, ונדמה לי שהילד הוא פשוט ה-״פציינט המזוהה״....
 
@sogi

אני רוצה לפתוח דיון בנושא של טיפולים פסיכולוגיים.
1) האם אתם חושבים שזה עוזר ?

שאלה כללית מדי. מה המטרות של הטיפול? באיזה סוג של טיפול אתה מעוניין?
אגב, אני אישית לא כל כך אוהבת מילה "טיפול". נשמע לי פסיבי למדי. אני יותר אוהבת לקרוא לזה "אימון" או "תהליך", גם אם לא מדובר באיש מקצוע שמגדיר את עצמו כמאמן. לדעתי זו עבודה משותפת לכל דבר, ואיש המקצוע הוא רק איש מקצוע שיש לו כלים מקצועיים ונסיון, ותפקידו לכוון ולעזור לך להגיע למטרה שאתה מגדיר לעצמך. אני פניתי פעמיים לפסיכולוגים, בהפרש של כ-10 שנים. בשני הפעמים היו לי מטרות מאד ברורות, ולדעתי זה עזר להתמקד ולעשות תיאום ציפיות עם עצמי ועם אנשי המקצוע שפניתי אליהם. גם בפעם הראשונה, וגם בפעם השנייה זה עלה לי לא זול יחסית למצב הכלכלי באותה תקופה, אבל העבודה נמשכה מספר חודשים בודדים ואני מאד מרוצה מהתוצאות. אחלה כלי להעצמה וצמיחה אישית, שוב, בתנאי שאתה מגדיר לעצמך את המטרות, מוצא את האדם הנכון גם ברמה המקצועית וגם ברמה ה-"כימיה" האישית, ומגדיר פחות או יותר את מסגרת הזמן לתהליך. דוגמה אחרת: אני מכירה מקרוב מישהו שהיה במצטבר לפחות 6 או 7 שנים בטיפול פסיכולוגי מסוגים שונים, ולהרגשתו לא התקדם יותר מדי, כי הוא לא באמת יודע מה הוא רוצה. הוא יודע מה הוא לא רוצה (כלומר, לא רוצה להיות עם הבעיות שיש לו כרגע), אבל אין לו מושג מה הוא כן רוצה מהחיים שלו. לדעתי, זה מתכון לתהליך כושל.

2) איך זה מסתדר עם גישת הסולידית, למזער את התשלום על שירותים חיצוניים. אחרי הכל גם לפתור בעיות אפשר באופן עצמאי או בעזרת חברים וקרובי משפחה.
הגישה הסולידית היא לא המטרה, אלא הדרך. אם אתה מרגיש, שתהליך עם פסיכולוג יכול לשפר משמעותית את איכות החיים שלך - אז תנסה את זה. בכל אופן, אחרי 2-3 פגישות אתה אמור להבין, האם זה מתאים לך בכלל.

3) זה מתחבר לשאלה 2. אני רואה את מקצוע הפסיכולוג, דומה מאוד למקצוע של יועץ השקעות. הוא כאילו מומחה, אבל בעצם זה לא מומחיות אמיתית כמו מהנדס וכד'. האם לדעתכם יש לפסיכולוג מומחיות אמיתית ששווה לשלם עליה ?
תלוי באיש המקצוע. כל אחד מהם מאמץ לעצמו "ארגז כלים" ייחודי משלו. בוודאי שיש חפרים, ויש שם גם אנשים שבעצם סובלים מבעיות נפשיות בדרגה כזו או אחרת. אבל יש הרבה מומחים מעולים בתחומם, ואני אסכם את זה בצורה הכי קצרה ותמציתית:
לדעתי, עבודה עם איש מקצוע בתחום הפסיכולוגיה בהחלת יכול להצליח, אם:
א) המסגרת הזו בכלל מתאימה לך באופן עקרוני
ב) אתה מוצא איש מקצוע עם השכלה רלוונטית, נסיון ויש לך כימיה טובה איתו
ג) אתה יודע בדיוק מה המטרה של תהליך, ואתה מוביל אותו
 
@sogi לגבי "הגישה הסולידית", למה זה צריך להסתדר איתה? המשנה של הסולידית זה לא תורה מסיני, אתה יודע.
אם אתה לא "הסולידית" עצמה אני לא רואה סיבה לנהוג ב"גישתה" בכל דבר וענין.
זה אמנם הפורום שלה אבל הרשה לי להניח שרבים פה לא שותפים לדעות שלה בתחומים לא מעטים.
 
קטונתי מלהחליט אם יש דבר כזה פיסוכלוג מומחה. בכל אופן, לרוב האנשים שאני מכיר לא תזיק מנה הגונה של 'שיקוף' או 'משוב' נטול פניות, ולפעמים פסיכולוג זו דרך טובה לקבל את זה.
 
קטונתי מלהחליט אם יש דבר כזה פיסוכלוג מומחה. בכל אופן, לרוב האנשים שאני מכיר לא תזיק מנה הגונה של 'שיקוף' או 'משוב' נטול פניות, ולפעמים פסיכולוג זו דרך טובה לקבל את זה.
גם אני קטונתי, אבל אני חושב שאיזה חתול או כלבלב נחמד יוכל להקשיב לבעיות, יקשקש בזנבו או יגיד פרררר ובא לציון גואל.
 
גם אני קטונתי, אבל אני חושב שאיזה חתול או כלבלב נחמד יוכל להקשיב לבעיות, יקשקש בזנבו או יגיד פרררר ובא לציון גואל.
נראה לי שאתה בהדחקה...
 
קטונתי מלהחליט אם יש דבר כזה פיסוכלוג מומחה. בכל אופן, לרוב האנשים שאני מכיר לא תזיק מנה הגונה של 'שיקוף' או 'משוב' נטול פניות, ולפעמים פסיכולוג זו דרך טובה לקבל את זה.
@Sinister , אולי אם תארגן קבוצת טיפול לחברי הפורום נשיג ככה הנחה.
תזכורת : להנהלת הפורום אין בעיה עם עצם ההתארגנות אך היא אינה רוצה להיות מזוהה עם אסכולה פסיכולוגית כזו או אחרת.
 
וואו, זה נושא מעניין. לא טופלתי בעצמי אבל מהיכרות עם כאלה שכן טופלו ודברים שלמדתי מטובים ממני יש לי כמה תובנות מעניינות.
1) קודם כל מקצוע הפסיכולוגיה זה ברובו בולשיט. רוב האנשים שלומדים את זה הולכים לזה כי אין בזה מתמטיקה והם רוצים "להיות עם תואר" - כמו בשאר מקצועות מדעי הדשא. וככה גם נראית האיכות של רוב הפסיכולוגים, ממש לא חסרים סיפורים שם בחוץ על אנשים שאומרים שזה בכלל לא עזר להם ופסיכולוגים שפשוט היו גרועים.
2) אני כן מכיר בזה שזה לא רק יכול לעזור - אלא ממש עוזר לחיים של אנשים. בייחוד אם מדובר בפסיכולוג מוכשר (ואין שם בחוץ יותר מדי כאלה! עם כל ההצפה של המקצוע) שבאמת מבין את מקצוע הפסיכולוגיה וכיצד בנויה ועובדת נפש האדם. הכרתי אחד שנה שעברה וכל מילה שיצאה מהפה שלו היתה מבחינתי כמו זהב, אם הוא היה נותן גם שירותים פסיכולוגיים (זו רק ההשכלה הפורמלית שלו) לגמרי הייתי הולך אליו.
3) לא יודע מי הקריץ פה 200 או 300 שקל, אולי לפני עשור. כיום זה נע יותר סביב ה-500.
4) גם בנאדם שפונה אל פסיכולוג צריך להיות מוכן ולהפנים מה הולך להיות לו בפגישה. מי שראה את "הסופרנוס" וכל הסצנות שטוני היה אצל הפסיכיאטרית - איך שהוא התחיל להתעצבן שם ולקחת דברים ללב כל הזמן זה ממש לא הגישה להגיע לטיפול. צריך להיות מוכן באמת להגיע ממקום שאתה מוכן באומץ להתבונן פנימה אל תוך עצמך ולקבל את המציאות שמה שתראה שם בפנים כנראה לא יהיה נחמד כל כך (אבל היי - אצל מי מאיתנו הכל בסדר ב-100%?!) וגם לבוא ממקום שאתה פתוח להקשיב כמובן ולא לבוא אטום בגישה שאתה כבר יודע הכל על עצמך.
 
בקיצור אנחנו צריכים פסיכולוג שיספר לנו קצת... @אשר ?
 
@AlexNOSAM מי שרוצה תואר "בלי מתמטיקה" לא יבחר בפסיכולוגיה. יחסית למקצועות לא מדעיים, יש בו הרבה סטטיסטיקה, והמסלול עצמו הוא אחד ממסלולי ההכשרה הארוכים והמפרכים שיש. בניגוד לרפואה, שום כמעט כל סטודנט נהיה רופא, אצל פסיכולוגים רק מיעוט קטן מבין תלמידי שנה א' יקבלו הסמכה. לכן גם לא הבנתי מה שכתבת על "הצפת המקצוע". מהכרותי, לפחות בפסיכלוגיה קלינית (שהיא נושא הדיון) יש מחסור גדול בתקנים להתמחות וממש אין הצפה.
 
מצטרפת לדבריו של @גרהם ...
יש סינון מאד רציני לפי כל מיני קריטריונים אחרי שנה א' בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה. זה דבר ראשון.
דבר נוסף: כדי להיות מוסמך לעסוק בפסיכוטרפיה (כנראה, הסוג הנפוץ ביותר של טיפול פסיכולוגי), חייבים תואר שני. וזה בכלל לא קל לסיים תואר שני במדעי התנהגות, כי גם שם יש סינון מאד רציני.

טיפול פסיכולוגי טוב ויעיל זה לא שיחות נפש.
זאת עבודה שדורשת הרבה מאמצים גם מצדו של המטפל, וגם מצדו של הלקוח.
בשביל שיחות נפש באמת לא כדאי לשלם מאות שקלים לשעה :)
 
נערך לאחרונה ב:
Back
למעלה