• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

חוות דעתכן/ם על תיק השקעות ראשון

עופר קם

משתמש רשום
הצטרף ב
11/4/20
הודעות
10
דירוג
6
אהלן,

בחודשים האחרונים החלטנו לעשות סדר כלכלי ולמדנו המון מהפורום ומהפוסטים באתר. ימי הקורונה אפשרו לנו לסיים את טיוטת תיק ההשקעות שלנו, ונשמח מאוד לקבל הערות או הצעות לשיפור מהחברים כאן.

ראשית, מתנצלים על ריבוי המידע - כתבנו כך גם כדי להסביר לעצמנו את ההחלטות שלנו. תודה מראש על הזמן שאתם מקדישים לנו.

קצת רקע - אנחנו זוג בני 30 ללא ילדים (מתכננים ילדים בשנתיים שלוש הקרובות). עובדים בהייטק כשכירים, זכאים לקרן השתלמות, קרן פנסיה + ביטוח מנהלים (מאחר שעוברים את תקרת ההפקדות לקרן פנסיה מקיפה). בעלי דירה ללא משכנתא בשווי של כ-2.5 מיליון ש"ח, שמושכרת תמורת 5,000 ש"ח בחודש.

אופק השקעה ארוך - לא צופים שנצטרך את הכסף מתיק ההשקעות אלא במקרה של אירועים חריגים.

מטרת ההשקעה היא לאפשר לכסף שנחסך מההכנסה הפנויה שלנו לעבוד בתקופה בה אנחנו לא זקוקים לו, כדי לאפשר לנו גמישות מקסימלית למקרה שנרצה לפרוש מוקדם (כרגע לא חושבים בכיוון), לקנות דירה נוספת להשקעה אם תהיה הזדמנות מעניינת, לקנות דירה לילדים וכו'.

תיק ממוסה:

הקצאת נכסים - מניות 90% סולידי 10%

רציונל: מדובר בכסף שאנחנו לא זקוקים לו לצרכי מחייה (אלא במקרה של אירועים חריגים חלילה) ואנחנו מוכנים לסכן אותו ולספוג הפסדים (אמנם אין לנו ניסיון של עשרות שנים בהשקעות אבל בירידות האחרונות שהחלו בעקבות התפרצות הקורונה התיק שלנו חטף וזה לא הזיז לנו יותר מדי מתוך הבנה שההשקעה היא לטווח ארוך. השינוי היחיד שעשינו בעקבות הירידות הוא הגדלת שיעור המניות בתיק ע"ח רכיב האג"ח). בנוסף, אופק ההשקעה שלנו ארוך. בעוד כחמש שנים נבחן את הקצאת הנכסים שוב לאור התקצרות אופק ההשקעה ואם יהיו שינויים בצרכים שלנו.

אופן ההשקעה - חשבון ב-IB דרך המתווך הישראלי (דרך הדיל של דיבידעת). בהמשך נבחן מעבר ל-IB, כרגע לצורך ה"קפיצה למים" היה לנו נוח יותר להתחיל דרך המתווך הישראלי, גם אם נשלם מעט יותר בעבור כך (וגם כדי לחסוך את ד"נ החודשיים ב-IB שכן אין לנו כרגע 100K דולר בתיק).

סכום ההשקעה - כרגע יש לנו תיק השקעות בסך 170,000 ש"ח מושקע דרך פסגות פרו. התכנון הוא לסגור את התיק בפסגות פרו ולהעביר את כל הכסף ל-IB. הרכישה באמצעות הסכום הזה תהיה בפעם אחת.

מעבר לכך בשנים הקרובות נוכל להתחייב לחסכון חודשי לתיק הממוסה בסך שנע בין 10,000-18,000 ש"ח בחודש (מתוך הכנסה נוכחית נטו של כ-32,000 ש"ח שצפויה לעלות בשנים הקרובות).

הרכישה השוטפת תתבצע פעם ברבעון (אז גם יבוצע איזון במידת הצורך) לפי ההקצאה הבאה:

QQQ
15%
רציונל: מתוך מחשבה ואמונה שלנו (שייתכן שמוטעות) שחברות הטכנולוגיה ייתנו תשואה עדיפה לפחות בעשור הקרוב, החלטנו לתת להן משקל גדול יותר מתוך נתח ההשקעה בשוק האמריקאי ולכן "לקחנו" 15% מתוך VTI למדד המייצג בעיקר את מניות חברות הטכנולוגיה. אנחנו מודעים לכך שמניות אלה מיוצגות גם ב-VTI אך בשיעורים נמוכים יותר.

VTI
30%

VXUS
45%
רציונל: שילוב 2 קרנות (לעומת רק VT) נותן פיזור טוב יותר וחשיפה ליותר מניות. דמי הניהול בשילוב 2 הקרנות זולים יותר מאשר VT. חסכון דמי הניהול משמעותי אף יותר לעומת הקרנות האיריות. לפי סימולציות שונות שפורסמו בפורום קרנות אמריקאיות עדיפות על האיריות ב-30 השנים הראשונות.

חסרונות (שהחלטנו שכנראה נסבלים עבורנו לעומת היתרונות): חשיפה אפשרית למס ירושה אמריקאי (מעל 60K דולר).
מס דיבידנדים בסך 25% וחלוקה אוטומטית של הדיבידנד ללא יכולת צבירה בשל חוקי המס בארה"ב.
צורך לעסוק ברכישה מחדש של מניות עם הדיבידנדים שחולקו לרבות עלויות קנייה והפסד זמן שהכסף היה יכול להיות מושקע בו (החסרונות יפחתו מעט ע"י כך שהדיבידנדים יתווספו לרכישה הרבעונית השוטפת).
צורך בהגשת דו"ח מס שנתי עקב קבלת הדיבידנדים.

פק"מ - 10%
דרך בנק מזרחי או בנק ירושלים
רציונל: ההשקעה שלנו תהיה דרך IB ואין לנו רצון לשלם ד"נ חודשיים לבית השקעות ישראלי או לבנק רק עבור תיק השקעות שיאפשר לנו רכישת אג"ח מקומי (לא מעוניינים בחשיפת מט"ח באג"ח זר). בנוסף, לאור הריביות הנמוכות מאוד שקיימות היום בעולם, ועלויות הרכישה והצורך בהחזקת תיק השקעות נוסף - אנחנו חושבים שזה לא יהיה יעיל בשלב הזה לרכוש אג"ח לחלק הסולידי.
פק"מ יאפשר לנו לקבל ריבית סבירה לחלק הסולידי ומינימום התעסקות עם החלק הזה של התיק. בנוסף, נבחר מוצר שניתן למשוך ממנו את הכסף בהתראה קצרה יחסית של חודש לכל היותר (ואז ישמש גם כקרן חירום וגם כ"מאגר" מזומנים ממנו ניתן לרכוש מניות במקרה של ירידה חדה בשוק, ויהיה מוגן יחסית מפני אינפלציה ועליית ריבית ע"י משיכה והשקעה בכלי אחר במקרה של התפרצות אינפלציונית).

חשבון פטור (קרן השתלמות + פנסיה)

קרן השתלמות
כרגע יש לנו 2 קרנות השתלמות במנורה בד"נ של 0.3% מסלול מניות 100% (בכל קרן כרגע יש כ-30,000 ש"ח, ואנחנו מפקידים בכל חודש את התקרה המקסימלית). מתכננים להעביר אותן ל-IRA. כרגע קיבלנו 2 הצעות של ד"נ זהים למה שיש לנו (0.3%), אבל נמשיך לחפש בית השקעות עם ד"נ זולים יותר.

לאחר המעבר ל-IRA:
הקצאה: 100% מניות (לאור הפטור ממס שיש לחלק הזה בתיק).

IWDA
90%

EIMI
10%

רציונל: קרנות צוברות ולא מחלקות, לכן לא צריך לרכוש מחדש מניות עם הדיבידנדים שחולקו ויש חסכון בעלויות קנייה. בנוסף, אין הפסד תשואה של הזמן שהכסף לא היה מושקע. מס דיבידנדים של 15% במקום 25%. אין תשלום מס נוסף מאחר שמדובר בחשבון פטור.

קרן פנסיה מקיפה
מודים שזה היה נושא מאוד סבוך להבנה, גם אחרי קריאה מקיפה בפורום. אנחנו מתכוונים להמשיך ולהעמיק את הקריאה בנושא - ונשמח להפנייה לחומרים רלוונטיים.

שנינו באלטשולר שחם, בתנאי פנסיית ברירת מחדל. מסלול 100% מניות. בכל חודש כל אחד מאיתנו מפקיד את הסכום המקסימלי (כ-4,200 ש"ח) לקרן הפנסיה המקיפה, ואת היתר מפקידים לביטוח מנהלים בהראל.
כרגע בעקבות המידע שכבר קראנו אנחנו מתכננים להשאיר את קרן הפנסיה המקיפה לאור הביטוחים הזולים יחסית שהיא מאפשרת ולאור האג"ח המיועדות שיש בקרן הפנסיה.

בהקשר הזה לא הצלחנו להבין כמה דברים:
  1. האם בגיל שלנו (30) אנחנו בכלל זכאים להינות מהאג"ח המיועדות או שזה רק מגיל מבוגר יותר?
  2. האם בשל העובדה שבחרנו במסלול 100% מניות איבדנו את רכיב האג"ח המיועדות או ש-100% מניות הוא רק מהחלק ללא האג"ח? (כלומר 70% מניות ו-30% אג"ח מיועדות)
  3. האם בהינתן אופק ההשקעה שלנו בקרן הפנסיה (כ-35 שנים) התשואה הצפויה (ככל הנראה) בהשקעה של 100% מהמניות לא עדיפה על פני תשואת האג"ח המיועדות?
  4. האם לאור הסכום הגבוה שצפוי להיצבר בקרן הפנסיה שלנו עדיין עדיף לנו להקצות לרכיב הזה בתיק ההשקעות 100% מניות וכך ככל הנראה נשלם מס שולי מקסימלי של 47%?
לאור המידע שנמשיך לקרוא בנושא ואולי גם התייעצות עם יועץ פנסיוני עצמאי נשקול את העברת קרן הפנסיה המקיפה ל-IRA, עם הקצאת נכסים דומה לזו של קרן ההשתלמות.

ביטוח מנהלים
אנחנו משלמים היום להראל עמלות מופקעות (3% מההפקדה ו-0.5% מהצבירה).
ננסה למצוא בית השקעות שיאפשר לנו להעביר ל-IRA רק את ההפרשות מהחלק של ביטוח המנהלים (כלומר עבור יתרת השכר שמעל 20,000 ש"ח שהחלק שלו מופרש לקרן הפנסיה המקיפה).
הקצאת הנכסים ב-IRA הזה תהיה דומה לזו של קרן ההשתלמות.

נשמח לשמוע את דעתכן/ם!
תודה רבה וחג שמח!
 
לגבי האגח המיועדות, כן אתם זכאים (מסלול מנייתי מדבר על החלק שלא מושקע באגח מיועדות), אבל אני מודה שגם אני כבר לא בטוח מה החלק שמושקע באגח בדיוק.

בכל מקרה, הייתי מציע לראות למה בדיוק מתכוונים באלטשולר שחם כשהם אומרים מנייתי - באיזה מדדים הם משקיעים, ולהשוות את זה לשני מסלולים פופולריים כאן בפורום - מניות חול של הפניקס ומניות פסיבי של מיטב דש (גם מיטב דש מוכרים כברירת מחדל).
בהעברה לIRA תאבדו את הרכיבים הביטוחיים של קרן פנסיה. אם אתם עושים את זה כדאי לדאוג לביטוחים אחרים, לדעתי.

לגבי המס בפרישה - קחו בחשבון שיש פטורים מסוימים ממס על קצבת פנסיה. היום, לדוגמה, קצבת פנסיה חודשית של עד 10,000 שח בערך פטורה ממס הכנסה.
 
בעניין אג״ח מיועדות לצעירים ראו כאן משנת 2017: https://pensuni.com/?p=4118
כיצד ישפיע השינוי על החוסכים הצעירים בקרן הפנסיה?
כדי למנוע חריגה תקציבית, משרד האוצר לא הגדיל את כמות אגרות החוב שמועברת לכל קרן פנסיה. אחוז אגרות החוב שמועבר לקרן נשמר, 30% מסך נכסי הקרן. על הקרן להקצות כעת את אגרות החוב בשיעור שונה, כך שלרשות מקבלי הקצבאות יעמדו 60% אגרות החוב מיועדות וכל יתר אגרות החוב יופנו ליתר החוסכים.

מהלך זה צפוי להקטין את שיעור אגרות החוב של החוסכים כך שלאחר הגדלת הזכאות לפנסיונרים שיעור הזכאות של החוסכים יעמוד על כ- 28% במקום 30% שיש היום.

בנוסף, חשוב לזכור כי מהלך זה מונע את הסבסוד שהיה קיים עד כה בין החוסכים לבין הפורשים החדשים.

>>>רוצים להיזכר למה קרן הפנסיה היא לא פירמידה?

בשנת 2024 צפוי להיות מהלך נוסף, כאשר חוסכים מעל לגיל 50 יזכו להבטחת תשואה על 30% מהנכסים שלהם, והיתרה (במידה ותישאר) תופנה לצעירים. עד 2024 יש לא מעט שנים, כך שאני לא יכל להתחייב שהשינוי המתוכנן אכן יצא לפועל.
 
ברוך הבא!
מהפירוט המקיף שנתת, עושה רושם שחשבתם ברצינות לפני שהחלטתם על הפיזור שמתאים לכם אז קודם כל - כל הכבוד! ושנית, אתה מזהה בעצמך איפה ניתן לשפר (למשל, ביטוח המנהלים) וזה מעולה בפני עצמו. זה אומר שלאורך כל הדרך אתם תבחנו מחדש את הפיזור ותתאימו למציאות החדשה ולתכניות לעתיד חדשות. זה אולי נשמע לך מובן מאליו מה שאני אומרת אבל זה ממש נדיר לפגוש חשיבה מגובשת כזאת ועוד בגיל צעיר כל-כך.
לגבי השאלות על קרן הפנסיה - אני מציעה שתפנה לאלטשולר ותשאל גם לגבי אחוז האג"ח המיועדות עכשיו ובעתיד וגם לגבי הרכב המניות. נדמה לי שהחבר'ה שם פחות אוהבים להיצמד למדד/הרכב מסויים ויותר נוטים לבחור בעצמם מניות וגם לשנות את ההרכב כרצונם. יש כאלה (כמוני) שפחות מתחברים לגישה הזאת אבל תצטרך לשאול, להבין ואז להחליט.
כמה שאלות ברשותך:
1. נטו ההכנסות הוא 32K או 38K? כולל השכ"ד.
2. מה אחוז ההוצאות החודשי שלכם נכון להיום וכמה חודשי חירום אתה שם בצד? לדבריך, הפק"מ מערבב קרן חירום ומזומן להשקעה.
3. מה הם אירועים חריגים מבחינתך שאתה צריך להתכונן אליהם? כי לא ראיתי התייחסות מיוחדת לשינוי כשיגיעו הילדים ולאפשרות של ירידה בהיקף ההכנסות.
4. התכניות לכסף המושקע לא נשמעות מגובשות. בהתחשב שיש לכם כבר קרנות פנסיה בתור חלק נכבד שנועד לתקופה...ובכן, של הפנסיה - שאר הכסף נועד בעצם לשימושם ורווחתם של הילדים בעוד 35 שנה? או שתקנו דירות נוספות במהלך השנים הקרובות ואז צריך להשאיר אולי כסף בטוח יותר בצד?
 
אהלן,

בחודשים האחרונים החלטנו לעשות סדר כלכלי ולמדנו המון מהפורום ומהפוסטים באתר. ימי הקורונה אפשרו לנו לסיים את טיוטת תיק ההשקעות שלנו, ונשמח מאוד לקבל הערות או הצעות לשיפור מהחברים כאן.

ראשית, מתנצלים על ריבוי המידע - כתבנו כך גם כדי להסביר לעצמנו את ההחלטות שלנו. תודה מראש על הזמן שאתם מקדישים לנו.

קצת רקע - אנחנו זוג בני 30 ללא ילדים (מתכננים ילדים בשנתיים שלוש הקרובות). עובדים בהייטק כשכירים, זכאים לקרן השתלמות, קרן פנסיה + ביטוח מנהלים (מאחר שעוברים את תקרת ההפקדות לקרן פנסיה מקיפה). בעלי דירה ללא משכנתא בשווי של כ-2.5 מיליון ש"ח, שמושכרת תמורת 5,000 ש"ח בחודש.

אופק השקעה ארוך - לא צופים שנצטרך את הכסף מתיק ההשקעות אלא במקרה של אירועים חריגים.

מטרת ההשקעה היא לאפשר לכסף שנחסך מההכנסה הפנויה שלנו לעבוד בתקופה בה אנחנו לא זקוקים לו, כדי לאפשר לנו גמישות מקסימלית למקרה שנרצה לפרוש מוקדם (כרגע לא חושבים בכיוון), לקנות דירה נוספת להשקעה אם תהיה הזדמנות מעניינת, לקנות דירה לילדים וכו'.

תיק ממוסה:

הקצאת נכסים - מניות 90% סולידי 10%

רציונל: מדובר בכסף שאנחנו לא זקוקים לו לצרכי מחייה (אלא במקרה של אירועים חריגים חלילה) ואנחנו מוכנים לסכן אותו ולספוג הפסדים (אמנם אין לנו ניסיון של עשרות שנים בהשקעות אבל בירידות האחרונות שהחלו בעקבות התפרצות הקורונה התיק שלנו חטף וזה לא הזיז לנו יותר מדי מתוך הבנה שההשקעה היא לטווח ארוך. השינוי היחיד שעשינו בעקבות הירידות הוא הגדלת שיעור המניות בתיק ע"ח רכיב האג"ח). בנוסף, אופק ההשקעה שלנו ארוך. בעוד כחמש שנים נבחן את הקצאת הנכסים שוב לאור התקצרות אופק ההשקעה ואם יהיו שינויים בצרכים שלנו.

אופן ההשקעה - חשבון ב-IB דרך המתווך הישראלי (דרך הדיל של דיבידעת). בהמשך נבחן מעבר ל-IB, כרגע לצורך ה"קפיצה למים" היה לנו נוח יותר להתחיל דרך המתווך הישראלי, גם אם נשלם מעט יותר בעבור כך (וגם כדי לחסוך את ד"נ החודשיים ב-IB שכן אין לנו כרגע 100K דולר בתיק).

סכום ההשקעה - כרגע יש לנו תיק השקעות בסך 170,000 ש"ח מושקע דרך פסגות פרו. התכנון הוא לסגור את התיק בפסגות פרו ולהעביר את כל הכסף ל-IB. הרכישה באמצעות הסכום הזה תהיה בפעם אחת.

מעבר לכך בשנים הקרובות נוכל להתחייב לחסכון חודשי לתיק הממוסה בסך שנע בין 10,000-18,000 ש"ח בחודש (מתוך הכנסה נוכחית נטו של כ-32,000 ש"ח שצפויה לעלות בשנים הקרובות).

הרכישה השוטפת תתבצע פעם ברבעון (אז גם יבוצע איזון במידת הצורך) לפי ההקצאה הבאה:

QQQ
15%
רציונל: מתוך מחשבה ואמונה שלנו (שייתכן שמוטעות) שחברות הטכנולוגיה ייתנו תשואה עדיפה לפחות בעשור הקרוב, החלטנו לתת להן משקל גדול יותר מתוך נתח ההשקעה בשוק האמריקאי ולכן "לקחנו" 15% מתוך VTI למדד המייצג בעיקר את מניות חברות הטכנולוגיה. אנחנו מודעים לכך שמניות אלה מיוצגות גם ב-VTI אך בשיעורים נמוכים יותר.

VTI
30%

VXUS
45%
רציונל: שילוב 2 קרנות (לעומת רק VT) נותן פיזור טוב יותר וחשיפה ליותר מניות. דמי הניהול בשילוב 2 הקרנות זולים יותר מאשר VT. חסכון דמי הניהול משמעותי אף יותר לעומת הקרנות האיריות. לפי סימולציות שונות שפורסמו בפורום קרנות אמריקאיות עדיפות על האיריות ב-30 השנים הראשונות.

חסרונות (שהחלטנו שכנראה נסבלים עבורנו לעומת היתרונות): חשיפה אפשרית למס ירושה אמריקאי (מעל 60K דולר).
מס דיבידנדים בסך 25% וחלוקה אוטומטית של הדיבידנד ללא יכולת צבירה בשל חוקי המס בארה"ב.
צורך לעסוק ברכישה מחדש של מניות עם הדיבידנדים שחולקו לרבות עלויות קנייה והפסד זמן שהכסף היה יכול להיות מושקע בו (החסרונות יפחתו מעט ע"י כך שהדיבידנדים יתווספו לרכישה הרבעונית השוטפת).
צורך בהגשת דו"ח מס שנתי עקב קבלת הדיבידנדים.

פק"מ - 10%
דרך בנק מזרחי או בנק ירושלים
רציונל: ההשקעה שלנו תהיה דרך IB ואין לנו רצון לשלם ד"נ חודשיים לבית השקעות ישראלי או לבנק רק עבור תיק השקעות שיאפשר לנו רכישת אג"ח מקומי (לא מעוניינים בחשיפת מט"ח באג"ח זר). בנוסף, לאור הריביות הנמוכות מאוד שקיימות היום בעולם, ועלויות הרכישה והצורך בהחזקת תיק השקעות נוסף - אנחנו חושבים שזה לא יהיה יעיל בשלב הזה לרכוש אג"ח לחלק הסולידי.
פק"מ יאפשר לנו לקבל ריבית סבירה לחלק הסולידי ומינימום התעסקות עם החלק הזה של התיק. בנוסף, נבחר מוצר שניתן למשוך ממנו את הכסף בהתראה קצרה יחסית של חודש לכל היותר (ואז ישמש גם כקרן חירום וגם כ"מאגר" מזומנים ממנו ניתן לרכוש מניות במקרה של ירידה חדה בשוק, ויהיה מוגן יחסית מפני אינפלציה ועליית ריבית ע"י משיכה והשקעה בכלי אחר במקרה של התפרצות אינפלציונית).

חשבון פטור (קרן השתלמות + פנסיה)

קרן השתלמות
כרגע יש לנו 2 קרנות השתלמות במנורה בד"נ של 0.3% מסלול מניות 100% (בכל קרן כרגע יש כ-30,000 ש"ח, ואנחנו מפקידים בכל חודש את התקרה המקסימלית). מתכננים להעביר אותן ל-IRA. כרגע קיבלנו 2 הצעות של ד"נ זהים למה שיש לנו (0.3%), אבל נמשיך לחפש בית השקעות עם ד"נ זולים יותר.

לאחר המעבר ל-IRA:
הקצאה: 100% מניות (לאור הפטור ממס שיש לחלק הזה בתיק).

IWDA
90%

EIMI
10%

רציונל: קרנות צוברות ולא מחלקות, לכן לא צריך לרכוש מחדש מניות עם הדיבידנדים שחולקו ויש חסכון בעלויות קנייה. בנוסף, אין הפסד תשואה של הזמן שהכסף לא היה מושקע. מס דיבידנדים של 15% במקום 25%. אין תשלום מס נוסף מאחר שמדובר בחשבון פטור.

קרן פנסיה מקיפה
מודים שזה היה נושא מאוד סבוך להבנה, גם אחרי קריאה מקיפה בפורום. אנחנו מתכוונים להמשיך ולהעמיק את הקריאה בנושא - ונשמח להפנייה לחומרים רלוונטיים.

שנינו באלטשולר שחם, בתנאי פנסיית ברירת מחדל. מסלול 100% מניות. בכל חודש כל אחד מאיתנו מפקיד את הסכום המקסימלי (כ-4,200 ש"ח) לקרן הפנסיה המקיפה, ואת היתר מפקידים לביטוח מנהלים בהראל.
כרגע בעקבות המידע שכבר קראנו אנחנו מתכננים להשאיר את קרן הפנסיה המקיפה לאור הביטוחים הזולים יחסית שהיא מאפשרת ולאור האג"ח המיועדות שיש בקרן הפנסיה.

בהקשר הזה לא הצלחנו להבין כמה דברים:
  1. האם בגיל שלנו (30) אנחנו בכלל זכאים להינות מהאג"ח המיועדות או שזה רק מגיל מבוגר יותר?
  2. האם בשל העובדה שבחרנו במסלול 100% מניות איבדנו את רכיב האג"ח המיועדות או ש-100% מניות הוא רק מהחלק ללא האג"ח? (כלומר 70% מניות ו-30% אג"ח מיועדות)
  3. האם בהינתן אופק ההשקעה שלנו בקרן הפנסיה (כ-35 שנים) התשואה הצפויה (ככל הנראה) בהשקעה של 100% מהמניות לא עדיפה על פני תשואת האג"ח המיועדות?
  4. האם לאור הסכום הגבוה שצפוי להיצבר בקרן הפנסיה שלנו עדיין עדיף לנו להקצות לרכיב הזה בתיק ההשקעות 100% מניות וכך ככל הנראה נשלם מס שולי מקסימלי של 47%?
לאור המידע שנמשיך לקרוא בנושא ואולי גם התייעצות עם יועץ פנסיוני עצמאי נשקול את העברת קרן הפנסיה המקיפה ל-IRA, עם הקצאת נכסים דומה לזו של קרן ההשתלמות.

ביטוח מנהלים
אנחנו משלמים היום להראל עמלות מופקעות (3% מההפקדה ו-0.5% מהצבירה).
ננסה למצוא בית השקעות שיאפשר לנו להעביר ל-IRA רק את ההפרשות מהחלק של ביטוח המנהלים (כלומר עבור יתרת השכר שמעל 20,000 ש"ח שהחלק שלו מופרש לקרן הפנסיה המקיפה).
הקצאת הנכסים ב-IRA הזה תהיה דומה לזו של קרן ההשתלמות.

נשמח לשמוע את דעתכן/ם!
תודה רבה וחג שמח!

התשואה שלך על הדירה הינה 2.4% בשנה וזה בלי אובדן הכנסה מחוסר בשוכרים ותיקונים לבית...לשיקולך. חוץ הכל נראה הגיוני.
 
בהעברה לIRA תאבדו את הרכיבים הביטוחיים של קרן פנסיה. אם אתם עושים את זה כדאי לדאוג לביטוחים אחרים, לדעתי.

זאת הסיבה המרכזית שכנראה נשאר בקרן הפנסיה המקיפה. בהמשך אנסה לבדוק אם החסכון בדמי הניהול כתוצאה ממעבר לקופ"ג IRA גדול מעלות רכישת הביטוחים באופן פרטי לעומת דרך קרן הפנסיה המקיפה.

ידוע לך במקרה אם אפשר להפריש לקרן הפנסיה המקיפה עד התקרה (השכר שעד 20,000 ש"ח) ואת מה שמעבר לכך להפריש לקופ"ג IRA במקום לביטוח מנהלים? מדובר היום בסכום של כ-1,000 ש"ח בחודש ואני חושש שהוא יהיה נמוך מדי עבור המינימום שדורשים בתי ההשקעות כדי לפתוח קופ"ג IRA.

תודה!
 
ידוע לך במקרה אם אפשר להפריש לקרן הפנסיה המקיפה עד התקרה (השכר שעד 20,000 ש"ח) ואת מה שמעבר לכך להפריש לקופ"ג IRA במקום לביטוח מנהלים? מדובר היום בסכום של כ-1,000 ש"ח בחודש ואני חושש שהוא יהיה נמוך מדי עבור המינימום שדורשים בתי ההשקעות כדי לפתוח קופ"ג IRA.

אפשר, אבל כמו שאמרת, לא בטוח שיסכימו לפתוח לכם IRA בתנאים האלה. בכל מקרה אתה יכול פשוט לשים את הכספים האלה על הSP500 (יש מסלול כזה לקופת גמל בהלמן אלדובי) ולשנות אלוקציה במקום אחר כדי שתתאים לפרופיל הסיכון שלך
 
כמה שאלות ברשותך:
1. נטו ההכנסות הוא 32K או 38K? כולל השכ"ד.
2. מה אחוז ההוצאות החודשי שלכם נכון להיום וכמה חודשי חירום אתה שם בצד? לדבריך, הפק"מ מערבב קרן חירום ומזומן להשקעה.
3. מה הם אירועים חריגים מבחינתך שאתה צריך להתכונן אליהם? כי לא ראיתי התייחסות מיוחדת לשינוי כשיגיעו הילדים ולאפשרות של ירידה בהיקף ההכנסות.
4. התכניות לכסף המושקע לא נשמעות מגובשות. בהתחשב שיש לכם כבר קרנות פנסיה בתור חלק נכבד שנועד לתקופה...ובכן, של הפנסיה - שאר הכסף נועד בעצם לשימושם ורווחתם של הילדים בעוד 35 שנה? או שתקנו דירות נוספות במהלך השנים הקרובות ואז צריך להשאיר אולי כסף בטוח יותר בצד?

תודה על קבלת הפנים החמה ועל ההערות.
בנוגע לשאלות שלך:

1. נטו ההכנסות היום הוא 32K כולל שכ"ד. הנטו החודשי צפוי לגדול בשנים הקרובות בכאלפיים ש"ח בכל שנה (34K בחודש, 36K בחודש וכן הלאה).
2. ההוצאות נכון להיום הן כ-14K ש"ח בחודש (מתוך זה 7,500 ש"ח שכ"ד וחשבונות). קרן החירום תהיה ל-3.5 חודשים (כ-50K ש"ח). אין לנו התחייבויות מיוחדות למעט שכר דירה שמשולם ברובו ע"י שכ"ד שמתקבל מהשוכרים שבדירה שבבעלותנו, ויש לנו סעיף שמאפשר יציאה מחוזה השכירות בהתראה של 3 חודשים מראש. גם בתרחיש קיצון ששנינו מפוטרים בו זמנית אנחנו זכאים לדמי אבטלה של כ-3 חודשים.
3. אירועים חריגים מבחינתנו הם חלילה מצב בריאותי קשה או אבדן כושר עבודה (אגב יש לנו ביטוח אכ"ע דרך קרן הפנסיה וביטוח סיעודי). ההתייחסות לילדים ולירידה אפשרית בהכנסות היא טווח החסכון החודשי שהגדרנו ככזה שאנחנו יכולים להתחייב אליו בשנים הקרובות - בין 10-18K ש"ח בחודש (בנוסף לקרנות ההשתלמות והפנסיה). עם שיעור ההכנסות וההוצאות הנוכחי שלנו אנחנו יכולים לחסוך 18K ש"ח בחודש וכנראה שעם ילדים זה יירד יותר לכיוון ה-10K ש"ח (אם כי גם צפויה להיות עלייה מסוימת בהכנסות במהלך התקופה הזאת).
4. האמת היא שאין לנו כרגע מטרה מסוימת לכסף. נוצרה לנו הכנסה פנויה די גבוהה וחיפשנו איך להשקיע אותה. כמובן שתיק השקעות מכובד יאפשר לנו בעתיד גמישות אם נרצה לפרוש מוקדם או לקנות דירה לילדים, אבל אלה מטרות אופציונליות ורחוקות ולא משהו שהגדרנו שאנחנו רוצים בוודאות כרגע. לגבי דירה להשקעה - אנחנו לא מתכננים לעשות זאת אלא אם תהיה למשל ירידה חדה בשוק הנדל"ן ויווצר פוטנציאל לעסקאות מעניינות (או למשל הטבות מיסוי למשקיעים באזור מסוים, מי יודע....).
 
אפשר, אבל כמו שאמרת, לא בטוח שיסכימו לפתוח לכם IRA בתנאים האלה. בכל מקרה אתה יכול פשוט לשים את הכספים האלה על הSP500 (יש מסלול כזה לקופת גמל בהלמן אלדובי) ולשנות אלוקציה במקום אחר כדי שתתאים לפרופיל הסיכון שלך

תודה.
במקרה כזה אני גם חייב לרכוש ביטוחים באופן עצמאי לחלק שמופרש לקופ"ג או שאני יכול להחליט שמספיק לי לבטח דרך קרן הפנסיה רק את השכר שעד 20,000 ש"ח?
 
תודה.
במקרה כזה אני גם חייב לרכוש ביטוחים באופן עצמאי לחלק שמופרש לקופ"ג או שאני יכול להחליט שמספיק לי לבטח דרך קרן הפנסיה רק את השכר שעד 20,000 ש"ח?

בכל מקרה אתה לא חייב. אם הביטוח של קרן הפנסיה מספיק לך או לא זו החלטה שלך
 
התשואה שלך על הדירה הינה 2.4% בשנה וזה בלי אובדן הכנסה מחוסר בשוכרים ותיקונים לבית...לשיקולך. חוץ הכל נראה הגיוני.

תודה על ההערה. השיקולים הם הרצון לגוון את תיק ההשקעה, מיסוי שיהיה אם הנכס יימכר ובעיקר - אפשרות שנגור בעתיד בדירה שממוקמת קרוב להורים (בשלב שיהיו לנו ילדים).
מקווים שאולי תהיה עלייה בערך הנכס שתפצה לפחות על חלק מאבדן התשואה האלטרנטיבית.

לגבי החלק השני - האם הפיצול בין QQQ ל-VTI יעיל לדעתך? האם יש מדד טוב יותר מ-QQQ להשקעה ממוקדמת במניות חברות הטכנולוגיה (דמי ניהול טובים יותר, התמקדות רק בחברות טכנולוגיה ולא בעיקר כמו ב-QQQ).
 
תודה על ההערה. השיקולים הם הרצון לגוון את תיק ההשקעה, מיסוי שיהיה אם הנכס יימכר ובעיקר - אפשרות שנגור בעתיד בדירה שממוקמת קרוב להורים (בשלב שיהיו לנו ילדים).
מקווים שאולי תהיה עלייה בערך הנכס שתפצה לפחות על חלק מאבדן התשואה האלטרנטיבית.
בדרך כלל עליית ערך באה על חשבון ירידה בתשואה משכירות שהיא גם ככה נמוכה 2.4% כמו שציינתי.
כש 95% מהכסף שלך נמצא בדירה אחת זה לא נקרא גיוון תיק השקעות, לא תבין אותי לא נכון אני כן חושב שנכון לגוון בין
שוק ההון ונדל"ן אולם 1. כרגע יש לך הטייה ברורה לנדלן ועוד לנדלן לא מגוון.(באותו סכום אפשר להחזיק 4 דירות במקומות שונים בעולם/בארץ) 2. התשואה שלך על הנכס פשוט בדיחה(בלי להתחשב בהוצאות
על שיפוצים ואובדן הכנסה מחוסר בשוכרים), 2.4% יש אגחים יותר בטוחים שנותנים תשואה יותר גבוהה.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
פשוט בדיחה
נסה לחשוב על ניסוח פחות גס רוח בבקשה.
מעבר לזה, הפות"ש ציין שזאת דירה ללא משכנתא ויכול להיות שהיא אפילו ניתנה במתנה ואז כל שקל הכנסה הוא רווח אין סופי (אם מחשבים לפי עלות קניה ולא לפי שווי נוכחי) ואולי היא מושכרת לקרוב משפחה או שלא רוצים לעבור את גובה השכ"ד למס. יש המון סיבות אפשריות למצב הזה.
מה שבטוח הוא שדירה בבעלות, ללא משכנתא, היא חלק חשוב באי-שבירות במצב של קטסטרופה כי היא תמיד תאפשר לך קורת גג שזה אחד הצרכים הבסיסיים ביותר של כל אדם. עכשיו הוא יכול להתפנות להשקיע בשוק ההון עם החסכונות שלו וזה נשמע לי הכי סבבה בעולם :)
 
נסה לחשוב על ניסוח פחות גס רוח בבקשה.
מעבר לזה, הפות"ש ציין שזאת דירה ללא משכנתא ויכול להיות שהיא אפילו ניתנה במתנה ואז כל שקל הכנסה הוא רווח אין סופי (אם מחשבים לפי עלות קניה ולא לפי שווי נוכחי) ואולי היא מושכרת לקרוב משפחה או שלא רוצים לעבור את גובה השכ"ד למס. יש המון סיבות אפשריות למצב הזה.
מה שבטוח הוא שדירה בבעלות, ללא משכנתא, היא חלק חשוב באי-שבירות במצב של קטסטרופה כי היא תמיד תאפשר לך קורת גג שזה אחד הצרכים הבסיסיים ביותר של כל אדם. עכשיו הוא יכול להתפנות להשקיע בשוק ההון עם החסכונות שלו וזה נשמע לי הכי סבבה בעולם :)

1. לא מבין מה גס רוח במה שאמרתי לא העלבתי אותו או מישהו בשירשור סה"כ ציינתי אולי במילים קצת חזקות מדי שהתשואה לנכס עתיר סיכון כמו דירה של 2.4% הוא ממש אבל ממש נמוך.(שכנראה עוד יורד עם מוסיפים שיפוצים וכד').
2. אי שבירות אפשר גם עם דירה ב 0.5M בירוחם, וכל שאר ההסברים שרשומים שם אינם תירוץ להחזיק כל כך הרבה כסף בנכס בעל סיכון תשואה כל כך גבוהה.

כל ההון שיש ברשות אדם הם תיק השקעות אחד גדול שאמור לשקף את הסיכון וכתוצאה מזה את התשואה שיקבלו, כרגע חלוקת הנכסים שלו הינם 170k בתיק השקעות בורסאי(6%) מפוזר על פני אלפי חברות ו 2.5M על בית אחד עם תשואה של 2.5%(94%) לי זה נראה הקצאת נכסים גרועה. השקעה בנכס יחיד מכילה בתוכה idiosyncratic risk שהינו סיכון שאינו מפוצה בתשואה ולכן התיק הזה נראה לי מאוד מאוד מסוכן.
 
1. לא מבין מה גס רוח במה שאמרתי לא העלבתי אותו או מישהו בשירשור סה"כ ציינתי אולי במילים קצת חזקות מדי שהתשואה לנכס עתיר סיכון כמו דירה של 2.4% הוא ממש אבל ממש נמוך.(שכנראה עוד יורד עם מוסיפים שיפוצים וכד').
2. אי שבירות אפשר גם עם דירה ב 0.5M בירוחם, וכל שאר ההסברים שרשומים שם אינם תירוץ להחזיק כל כך הרבה כסף בנכס בעל סיכון תשואה כל כך גבוהה.

כל ההון שיש ברשות אדם הם תיק השקעות אחד גדול שאמור לשקף את הסיכון וכתוצאה מזה את התשואה שיקבלו, כרגע חלוקת הנכסים שלו הינם 170k בתיק השקעות בורסאי(6%) מפוזר על פני אלפי חברות ו 2.5M על בית אחד עם תשואה של 2.5%(94%) לי זה נראה הקצאת נכסים גרועה. השקעה בנכס יחיד מכילה בתוכה idiosyncratic risk שהינו סיכון שאינו מפוצה בתשואה ולכן התיק הזה נראה לי מאוד מאוד מסוכן.

זה בסדר, לא נעלבתי :)
תודה על העצות.

כמו שכתבתי - השיקול העיקרי בהמשך ההחזקה בדירה הוא שייתכן שנעבור לגור בה בשנים הקרובות כשיהיו לנו ילדים מאחר שהיא נמצאת ליד ההורים. קיבלנו את הדירה במתנה מההורים, כך שבשלב הזה אנחנו לא מרגישים בנוח למכור אותה ולהשקיע את הכסף - גם אם זה נכון יותר כלכלית.
 
שהתשואה לנכס עתיר סיכון כמו דירה של 2.4% הוא ממש אבל ממש נמוך
לא מסכים בכלל, זה נכס בעל תשואה לא רעה (בערך כמו תיק 50 50),בסיכון מאוד נמוך (בהנחה שזה באיזור סביר), גם בפרמטר של תנודתיות הערך וגם ביציבות של התזרים, התזרים נקי ממס, צמוד למדד, ועוד לפני עליית ערך.
 
לא מסכים בכלל, זה נכס בעל תשואה לא רעה (בערך כמו תיק 50 50),בסיכון מאוד נמוך (בהנחה שזה באיזור סביר), גם בפרמטר של תנודתיות הערך וגם ביציבות של התזרים, התזרים נקי ממס, צמוד למדד, ועוד לפני עליית ערך.
יותר כמו 4.5% תיק 50%,50% עם אגח 10 שנים ריאלית זה מ-1928 עד היום.
כל שאר הדברים שכתבת מסבירים למה כדי להחזיק דירה שאני לחלוטין מקבל אבל ממש קל למצוא דירה עם 3.5% תשואה + במיוחד עם
כוללים מימון שהוא נמוך היום ברמה היסטורית.

@עופר קם נתן סיבה אישית(לא כלכלית בעליל) למה הוא לא מוכר אני לא מוצא סיבה להמשיך בדיון בנושא הדירה.
 
אשמח לחוות דעתכם האם הפיצול בין QQQ ל-VTI יעיל? והאם יש ETF טובה יותר מ-QQQ להשקעה ממוקדת במניות חברות הטכנולוגיה (דמי ניהול טובים יותר / התמקדות רק בחברות טכנולוגיה ולא בעיקר כמו ב-QQQ וכו'). תודה
 
נערך לאחרונה ב:
אשמח לחוות דעתכם האם הפיצול בין QQQ ל-VTI יעיל? והאם יש ETF טובה יותר מ-QQQ להשקעה ממוקדת במניות חברות הטכנולוגיה (דמי ניהול טובים יותר / התמקדות רק בחברות טכנולוגיה ולא בעיקר כמו ב-QQQ וכו'). תודה
שים לב שגם ככה יש לך הטייה לטכנולוגיה בגלל ששניכם עובדים בהייטק.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
האם בשל העובדה שבחרנו במסלול 100% מניות איבדנו את רכיב האג"ח המיועדות או ש-100% מניות הוא רק מהחלק ללא האג"ח?
המסלול 100% הוא רק לגבי החלק ללא אג"ח. בכל מקרה בגילכם כנראה שבקרוב לא יהיה לכם אגח"ים (כפי שהזכירו כאן).

האם בהינתן אופק ההשקעה שלנו בקרן הפנסיה (כ-35 שנים) התשואה הצפויה (ככל הנראה) בהשקעה של 100% מהמניות לא עדיפה על פני תשואת האג"ח המיועדות?

לא בטוח בכלל ואין איש אשר יודע. אישית, אם מישהו נותן לי עכשיו ריבית של 4.86% עם סיכון אפסי, אני זורק כל השקעה אחרת ושם את כל כספי על זה.

נשקול את העברת קרן הפנסיה המקיפה ל-IRA

עם דמי הניהול האפסיים, מגוון המסלולים ואג"ח מדינה שהקצאתם תגדל בהמשך ככל שתתקרבו לפרישה, אני לא רואה איפה היתרון ל IRA.

ננסה למצוא בית השקעות שיאפשר לנו להעביר ל-IRA רק את ההפרשות מהחלק של ביטוח המנהלים
תמיד אפשר להקטין במקצת את ההפרשה לפנסיה.

הדירה נשמע לי אחלה עוגן בסיכון נמוך, שמאפשר לך להיות אגרסיבי בהשקעות גם בממוסה וגם בלא ממוסה.
מבחינת חלוקת המניות נראה לי מוזר, אבל יש פה אנשים שיותר מנוסים ממני בזה, משאיר את להם.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
סנופקין חוות דעת: פתיחת חשבון ב IB ישראל וחיבור לחשבון האמריקאי שלי ב IB שוק ההון 51
L חוות דעת על תמהיל משכנתא + מיקוח ריביות נדל"ן 8
V חוות דעתכם על תמהיל עם יועץ נדל"ן 20
עלילה מסלול חוות דעת על תמהיל של יועץ נדל"ן 32
T חוות דעת על ייעוץ שקיבלתי מיועץ השקעות בבנק שוק ההון 9
D חוות דעת על השקעה ל 10 שנים שוק ההון 2
littleSeal חוות דעתכם על תיק השקעות ראשון שוק ההון 0
G חוות דעת על תכנית השקעה ל25 שנים שוק ההון 26
B חוות דעת על בתי השקעות אוף טופיק 7
N הערכה מחדש - חוות דעת על תיק שוק ההון 25
S סוחר מתחיל - תיק עצמאי חוות דעת. שוק ההון 12
א חוות דעת לתיק השקעות שוק ההון 4
ב חוות דעת תמהיל משכנתא נדל"ן 30
מ קבלן לבניית בית פרטי - חוות דעת על ניר ושגיא פרוייקטים פוסטים מאיכות נמוכה 1
jinjiy חוות דעת - מה הצעד שהייתם לוקחים? נדל"ן 33
A חוות דעת תמהיל משכנתא נדל"ן 7
N תיק השקעות - חוות דעת שוק ההון 23
השקעה לא מזל חוות דעת על קרן נאמנות חדשה בשוק שוק ההון 6
Y חוות דעת לפני פתיחת תיק שוק ההון 4
B חוות דעת - תמהיל משכנתא נדל"ן 5
O תמהיל משכנתא - חוות דעת נדל"ן 1
G חוות דעת על תיק השקעות (תיק פרטי, קה"ש, קופות גמל ופנסיה) שוק ההון 14
B חוות דעת על תיק לזוג בני 65 שוק ההון 7
א חוות דעת על תיק השקעות (תיק פרטי, קה"ש ופנסיה) שוק ההון 5
N חוות דעת על תמהיל לרכישה דירה ראשונה נדל"ן 23
T תיק השקעות- חוות דעת שוק ההון 4
T חוות דעת על תיק השקעות שוק ההון 3
I חוות דעת לגבי תיק השקעות שוק ההון 17
א חוות דעת על תיק השקעות שוק ההון 13
י חוות דעת על הצעה למשכנתא נדל"ן 10
פרח בר חוות דעתכם על תיק השקעות לסטודנט חדש שוק ההון 14
C חוות דעת אישית על הספר 'חוק מספר 1' ועל השיטה שמוצגת בו שוק ההון 4
C חוות דעת *אישית* על הספר 'חוק מספר 1' והשיטה שמוצגת בו שוק ההון 0
B תיק השקעות ראשון - חוות דעת שוק ההון 4
G חוות דעת תיק ההשקעות הראשון שלי שוק ההון 2
T חוות דעת - תיק השקעות ראשון שלי שוק ההון 6
pasta חוות דעת על תיק השקעות חדש שוק ההון 11
H חוות דעת בנוגע לריביות משכנתא צרכנות פיננסית 4
D חוות דעת תיק השקעות - התיק של DOR22 שוק ההון 16
stamEhad חוות דעת על תיק השקעות ראשון לבת זוגי שוק ההון 14
stamEhad חוות דעת תיק קיים של הייטקיסט בן 32 - מחפש את השינויים הנכונים שוק ההון 14
נירוש צריך חוות דעת לגבי PEPPER פוסטים מאיכות נמוכה 17
deussex חוות דעתכם בבקשה - תיק השקעות ראשון שוק ההון 9
O התיק (הראשון) שלי - חוות דעת, הערות והתייחסויות יתקבלו באהבה שוק ההון 10
לעניות דעתי חוות דעתכם המלומדת- תמהיל, ריביות ופריסה נדל"ן 26
E חוות דעת והצעות לשיפור ההשקעות לחסוך מתחיל וצעיר שוק ההון 9
T חוות דעת IRA - הלמן מול הפניקס/אקסלנס שוק ההון 18
Y חוות דעת - מיטב דש שוק ההון 22
Y חוות דעת על תיק השקעות פשוט מני"ע נסחרים בשקלים שוק ההון 3
A חוות דעת תיק השקעות ראשון שוק ההון 1

נושאים דומים

Back
למעלה