• התכנים בפורום אינם מהווים ייעוץ מקצועי מכל סוג, לרבות ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו המיוחדים של כל אדם.
    השימוש בפורום כפוף לתנאי השימוש. עצם השימוש בפורום מהווה הסכמה מלאה לתנאים אלה.

התנהלות לפני ואחרי הנפקה

  • פותח הנושא פותח הנושא throwawayipo
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

throwawayipo

משתמש רשום
הצטרף ב
19/3/21
הודעות
4
דירוג
2
היי כולם!
כבר כמה שנים טובות שאני משוטט בפורום ופעם ראשונה שכותב :)
החברה שאני עובד בה מנפיקה בnasdaq ממש בקרוב.
יש ברשותי לא מעט אופציות, רובן כבר vested ויהפכו לנזילות לאחר ה lock up period והשווי המוערך שלהן במעמד ההנפקה יהפוך להיות הרוב המוחלט של השווי הנקי שלי.

אשמח אם מישהו מכם שהיה בסיטואציה דומה בעבר יוכל לשתף קצת מהחוויה האישית, בעיקר על האספקטים של מיסוי, מימוש האופציות ומכירת המניות. איזה דברים הייתם רוצים לדעת אז וגיליתם בדיעבד? מה הייתם עושים אחרת? למה לדעתכם חשוב לדאוג עוד לפני ההנפקה?
כמובן שאתייעץ עם רואה חשבון לאורך כל התהליך, אבל הייתי רוצה לשמוע גם טיפים מהחוויה האישית שלכם.
 
מזל טוב.
תברר את נושא המס איך מחושב, לפי שולי 50% או לפי הון 28%, אם יש נעילה של שנתיים.
 
אם הן במסלול הוני ועברו לפחות שנתיים מאז ההענקה, שיעור המס הוא 25% מהרווח (ההפרש בין מחיר המכירה למחיר האופציה).
אם עברת את ההכנסה השנתית שמחייבת במס יסף, תצטרך לשלם גם 3% מס על חלק ההכנסה שמעל הסף.
 
אם הן במסלול הוני ועברו לפחות שנתיים מאז ההענקה, שיעור המס הוא 25% מהרווח (ההפרש בין מחיר המכירה למחיר האופציה).
אם עברת את ההכנסה השנתית שמחייבת במס יסף, תצטרך לשלם גם 3% מס על חלק ההכנסה שמעל הסף.
הענקה שקרתה לפני IPO? התאריך הזה רלוונטי בכלל? מה שהוא קורה לו vested, זה מניות שעוד לא הונפקו בכלל בבורסה. או שזה שנתיים מה ipo?
 
הענקה שקרתה לפני IPO? התאריך הזה רלוונטי בכלל? מה שהוא קורה לו vested, זה מניות שעוד לא הונפקו בכלל בבורסה. או שזה שנתיים מה ipo?
המועד הרלוונטי למיטב ידיעתי הוא התאריך שרשום כיום החתימה על הסכם האופציות. הIPO ומועדי ההבשלה לא רלוונטים לתקופת השנתיים אצל נאמן.

לשם ההבהרה, איני מומחה מס ועל כן יש לוודא את הסוגיה מול איש מקצוע.
 
אם אני לא טועה, בהנפקה בכל מקרה אינך יכול למכור את המניות בחצי השנה הראשונה.
 
אם אני לא טועה, בהנפקה בכל מקרה אינך יכול למכור את המניות בחצי השנה הראשונה.
לפי החלטת המעסיק. בדרך כלל עושים את זה כדי למנוע היצף של מוכרים מייד עם תחילת המסחר.
 
אשמח אם מישהו מכם שהיה בסיטואציה דומה בעבר יוכל לשתף קצת מהחוויה האישית, בעיקר על האספקטים של מיסוי, מימוש האופציות ומכירת המניות. איזה דברים הייתם רוצים לדעת אז וגיליתם בדיעבד? מה הייתם עושים אחרת? למה לדעתכם חשוב לדאוג עוד לפני ההנפקה?
אני מכרתי כל מה שיכולתי ברגע שהיה אפשרי.
החריגים היחידים היו המתנה של כשנה עבור המנה הראשונה, בשביל שהמס יחושב במסלול הוני ולא פירותי, ועוד המתנות של חודש וחצי כדי להעביר סכומים גדולים משנת מס אחת לאחרת.

העיקרון שהנחה אותי - שלא יהיה נתח מרכזי של ההון העצמי מושקע במניה אחת.
 
תודה לכולם!
ההענקה המשמעותית כבר vested במלואה (עובד בחברה מעל 4 שנים), אז בתום ה lockup period אוכל להמיר למניות ולמכור תוך תשלום מס רווחי הון 25% (פלוס מס יסף) כי עברו כבר מעל שנתיים ממועד ההענקה.

חוץ מהאופציות של ההענקה הראשונית יש עוד מספר הענקות שיעברו vesting הדרגתית בשלוש שנים הקרובות, ואני מניח שאממש מיד כשכל פעימה תבשיל.

האספקט של המיסוי כבר די התברר לי מאז כתיבת הפוסט. ההתלבטות העיקרית שלי עכשיו היא מתי לממש למניות ולמכור את האופציות שכבר הבשילו.
יש לי שתי דאגות עיקריות:
1. השווי של האופציות הבשלות הוא פי כמה מהשווי הנקי שלי היום, אז אני רוצה להחליט על תכנית מימוש מסודרת מראש במקום לקבל ההחלטות מהרגע להרגע.
2. התנודתיות הקיצונית בשוק בשנה האחרונה, במיוחד כשמוסיפים לכך lock up period של שישה חודשים.

ברור לי שזה לגמרי אינדיבידואלי מבחינת סיבולת סיכון, אבל בהינתן המצב הנוכחי בשוק, איך הייתם נוהגים? מוכרים ישר כשהמניות נזילות? dollar cost averaging? כרגע אני חושב על למכור חצי ואז את השאר בהדרגה בקצב קבוע.
לאחר המכירה המטרה היא להזרים את הכסף לתיק ההשקעות הסטנדרטי שכולל אך ורק ETFs.

זה אולי כבר פחות קשור למיסים (אלא אם כן יש השלכה על המיסוי בהינתן אסטרטגיות מכירה שונות) אבל עדיין מעניין אותי לשמוע את הפרספקטיבה של עוד אנשים בעניין.
תרגישו חופשי להעביר לקטגוריה אחרת אם צריך.

ועוד המתנות של חודש וחצי כדי להעביר סכומים גדולים משנת מס אחת לאחרת.
מניח שזה בשביל להימנע ממס יסף 3%? או למטרה אחרת?
 
ושאלה נוספת - התיק שלי ב IB בארה"ב, ואני מעוניין להימנע ממכירת המניות בארץ ואז להסתבך עם העברת מטח בסכום גדול. אני מעדיף לממש את האופציות למניות מול הנאמן ואז לבקש מהם להעביר אותן לחשבון ב IB ולבצע את העסקאות עצמן שם.
מישהו התנסה בתהליך כזה בעבר? כמה הנאמן משתף פעולה עם בקשות מהסוג הזה?
 
מניח שזה בשביל להימנע ממס יסף 3%? או למטרה אחרת?
לא.
אחרי האופציות הראשונות שהיו 100% רווחי הון, קיבלתי אחרי ההנפקה גם RSU שבהם יש חלק גדול שבכל מקרה ממוסה בצורה פירותית.
את החלק הזה העדפתי פעמיים לדחות לשנה שבה יצאתי לחל"ת אחרי לידה או לשנה שבה פרשתי מהעבודה ועברתי לעבודה פחות מכניסה (במשרה חלקית יותר).

בשתי הפעמים היה מדובר על הבשלה בנובמבר, ומכירה בינואר. לא בטוח שהייתי מחכה תקופה ארוכה יותר. ודאי לא בשביל לפרוס למס יסף כשמדובר בכמה שנים...

נקודת המוצא צריכה להיות: בהינתן נכס עם הרבה יותר תנודתיות (לעומת מדד ייחוס של הרבה מניות), עבור כמה תוספת בתוחלת התשואה שנובעת ממס הכנסה אני מוכן לסבול את התנודתיות?
כשמדובר בסעיף 102, מדובר בתוספת של 50% לתשואה (75% נטו במקום 50% נטו).
כשמדובר במדרגות מס (35 מול 47), מדובר בסדר גודל קטן יותר.
כשמדובר מס יסף, זו כבר תוספת ממש קטנה. זה בערך כמו שהיית בוחר להשקיע במדד תא35 במקום במדדי חו"ל אם היה עליו מסוי קטן יותר ב3-4% (וכנראה שהמניה של המעסיק תהיה יותר תנודתית מתא35).
 
יש עוד נקודה שכדאי לך לקחת בחשבון. עלייה של x אחוזים במנייה שלך שווה הרבה יותר מאשר עלייה x אחוזים במניה אחרת.
הסבר:
אם מחיר המימוש הוא 10$ ומחיר המניה ביום המכירה הוא 20$, אז אתה ברווח של 10$ למניה לפני מס. נניח החברה שלך עולה ב20%, מחיר המניה יהיה 24$, אבל עכשיו הרווח שלך לכל מניה יהיה 14$ לפני מס, כלומר 40% יותר רווח. זה עוד לפני הרווח מדחיית אירוע המס עם מכירת המנייה.

מצד שני גם ירידת ערך המניה של החברה שלך תשפיע בצורה הרבה חדה על הרווח שלך, עד כדי אפשרות למחוק את כל הרווח אם מחיר המניה יהיה נמוך ממחיר המימוש.
 
נערך לאחרונה ב:

פתחו חשבון למסחר עצמאי

פסגות טרייד

ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון

מיטב טרייד

ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪5,000
פתיחת חשבון

אקסלנס טרייד

ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון
פסגות טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
פתיחת חשבון
מיטב טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪5,000
ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
אקסלנס טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
גילוי נאות: האתר מקבל תגמול בגין פתיחת חשבון דרך הקישורים. אין באמור משום ייעוץ השקעות או שיווק השקעות.
שאלה בנושא. אם האופציות היו בחברה פרטית שהונפקה, הרי ניתן לפרוס רווח הון במניות לא סחירות. האם מקרה הנפקה הוא תקף? או בגלל שהמכירה הייתה כשהמניות נסחרו, זה לא חל?
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
M התנהלות בעייתית של סוכנת פנסיה של עובדת פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 6
Count Olaf איך להתמודד עם התנהלות לא תקינה של אחראי ועד הבית? נדל"ן 14
ה מעבר משכיר לעצמאי - שאלות לגבי התנהלות אופטימלית פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
A התנהלות מרחוק מול חשבון בנק אמריקאי צרכנות פיננסית 14
C התנהלות כעוסק פטור חדש(עם אזרחות אמריקאית) מיסים 10
S התנהלות מול הבנק עם משכנתא לאחר ניתוק תושבות נדל"ן 1
C התנהלות עם בת זוג בעלת אזרחות אמריקאית ועוסק פטור שוק ההון 5
S התנהלות חכמה במט"ח בעקבות היחלשות הדולר שוק ההון 59
algo.il התנהלות נכונה עם קרן פנסיה עבור בן 39 פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 7
I התנהלות עם כרטיס אשראי מול מזומן - מה היתרונות והחסרונות? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 49
ה התנהלות מול בנק - משכנתא נדל"ן 1
A התנהלות בפרישה מוקדמת ללא משכורת רשמית - בירוקרטיה ופתרונות פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 59
Couch Potato התנהלות כספית בטיול משפחתי צרכנות פיננסית 51
S התנהלות עם קרן הפנסיה בעת הגעת אישה לגיל 63 פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 12
N התנהלות חשודה של יועץ משכנתאות ובנק במחזור משכנתא נדל"ן 16
D טיולים בחו'ל התנהלות כלכלית נכונה. צרכנות פיננסית 10
ס התנהלות בתקופה ללא הכנסות שוק ההון 6
ד גרימת נזק לרכוש פרטי - התנהלות מול רשות מקומית אוף טופיק 16
N המשך התנהלות בקרן פנסיה לאחר מעבר לחו"ל + ניוד מיסים 1
G עצה לגבי רכישת דירה ראשונה / התנהלות כלכלית נדל"ן 1
ר התנהלות פיננסית ברילוקיישן אוף טופיק 9
ש התנהלות של עוסק פטור כלפי מס הכנסה מיסים 8
א התנהלות פיננסית ברילוקיישן לארה"ב צרכנות פיננסית 28
ס התנהלות בהחזקת שני חשבונות בנק למסחר שוק ההון 4
S התנהלות הצדדים בשכירות כאשר אין חוזה תקף נדל"ן 23
ר עצה לגבי התנהלות עם כסף בעוש/תיק ניע/משכורת נמוכה פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 8
E התנהלות נכונה מבחינת מיסוי לזוג נשוי שאחד מהם אזרח אמריקאי מיסים 7
האזרח החשדן התנהלות פיננסית משפחתית צרכנות פיננסית 7
פשוט התנהלות פיננסית בעת ירידה מהארץ פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 31
A התנהלות כלכלית הורה מזדקן אוף טופיק 13
B התנהלות מול בעל דירה אוף טופיק 27
grimble grumble התנהלות עם שני כרטיסי אשראי בנקאיים בשני בנקים שונים צרכנות פיננסית 12
W לבטים לגבי התנהלות עם דיירים שוכרים בדירה שלי נדל"ן 21
S התנהלות עם מט"ח לאדם שנמצא לעיתים תכופות בחו"ל ברוקרים ופלטפורמות מסחר 2
A התנהלות מול ספק אוף טופיק 5
B התנהלות פיננסית סביב רילוקיישן לבריטניה צרכנות פיננסית 8
א התייעצות לגבי התנהלות מול לקוח אוף טופיק 16
ס התנהלות כלכלית בזוגיות צרכנות פיננסית 9
ס התנהלות בנקאית בסיסית ואבטחה צרכנות פיננסית 1
מתכנת התנהלות עם חשבון LinkedIn התפתחות אישית 6
T התנהלות כלכלית נכונה - אתגר תכנוני צרכנות פיננסית 5
yossik עובדת סיעודית - התנהלות כספית, זכויות וחובות אוף טופיק 67
MJJF התנהלות באמצעות סוכן פנסיוני לעומת התנהלות ישירה צרכנות פיננסית 3
I התנהלות בעייתית של סוכנות ביטוח צרכנות פיננסית 4
קירכהוף משבר כלכלי - התנהלות וטיפים בזמן משבר שוק ההון 26
ר התנהלות עם התיק בתקופת הקורונה שוק ההון 15
O התנהלות עצמאית מול רשויות המס צרכנות פיננסית 21
א התנהלות עם כסף בנסיעה ארוכה לחו"ל (אוסטרליה) צרכנות פיננסית 5
מ ריכוז פוסטים בנושא התנהלות נכונה בשוק מתפנצ'ר שוק ההון 5
H התנהלות כלכלית לזוג מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 294

נושאים דומים

Back
למעלה