• התכנים בפורום אינם מהווים ייעוץ מקצועי מכל סוג, לרבות ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו המיוחדים של כל אדם.
    השימוש בפורום כפוף לתנאי השימוש. עצם השימוש בפורום מהווה הסכמה מלאה לתנאים אלה.

הנהירה של כל צעירי ישראל ללימודי מדעי המחשב

  • פותח הנושא פותח הנושא Yuvalbuz3
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

Yuvalbuz3

משתמש רגיל
הצטרף ב
11/7/18
הודעות
233
דירוג
176
אחת התופעות של המשבר הנוכחי והמתמשך בתעשיית ההייטק היא הצפה של פוסטים של ג׳וניורים תלמידי/בוגרי מדעי המחשב / הנדסת תוכנה המתחננים לעבודה ללא כל מענה מצד השוק (ולעומת הקונספציה הרווחת , גם הציונים המעולים של הרבה מהם לא תורמים, הרבה טוענים שגם הרחיבו אופקים בטכנולוגיות נוספות ופרויקטים).
ובכלל, נשים בצד את המצב בשוק והקושי של ג׳וניורים , נראה שכמעט כל צעיר במדינה לומד מדעי המחשב , ומי שלא מוצא עבודה הולך לתואר שני בתקווה שזה מה שידחוף אותו קדימה(זה השיח גם בסביבה הקרובה שלי האמת).
רציתי לפתוח דיון לגבי האם יש בכלל פרופורציה בין כמות לומדי מדעי המחשב לבין הביקוש תכלס בשוק.
יש לי הרגשה שאנחנו באינפלציה מטורפת של התואר הזה ובכלל נהירה אדירה של צעירים בעוד שתהליכים שדווקא מקצצים בעובדים ישראלים (ע״י מיקור חוץ זול, משבר כלכלי, בינה מלאכותית )מתקדמים במקביל ולא הולכים לעצור בקרוב , למעט אולי המשבר כמובן.

הרבה מאוד מאותם צעירים כבר מודעים לחשיבות הציונים, למידה של טכנולוגיות עדכניות, עשייה של פרויקטים , ואכן מבצעים את זה , ועדיין מתקשים למצוא משרה ראשונה , או במקרה הטוב מנוצלים בתפקידים שלא יקדמו אותם ובשכר נמוך .

הייתי שמח לשמוע דעות בנושא , האם עדיין הייתם ממליצים לצעירים ללכת וללמוד מדעי המחשב ? אתם לא מרגישים שזה איבד פרופורציה ?
שגם כשהשוק יתאושש ויחזור לקדמותו יש ככ הרבה מחפשי עבודה ובוגרי תארים שעדיין יהיה קרב דמים בחוץ ?
 
מה יעזרו לך דעות? אתה צריך נתונים.
הייתי שמח למצוא נתונים כאלה .
לא מצאתי שום דבר שיכול לעזור לי לגבש דעה בנושא .
לפני תקופה ראיתי סקר שעל פיו התואר במדעי המחשב הוא הנלמד ביותר (ל2023 אם אני לא טועה) , אבל זה רק מדגיש את החשש .
אני מניח שכל מה שנותר זה באמת לשמוע דעות מאנשים שעובדים בתעשייה, עוברים על קורות חיים, מראיינים, מגייסים , ומבינים יותר ממני לאן הרוח נושבת .
 
הייתי שמח לשמוע דעות בנושא , האם עדיין הייתם ממליצים לצעירים ללכת וללמוד מדעי המחשב ?
כן. אבל בעיקר אם ילכו ללמוד באוניברסיטה, אם יש להם זיקה מסוימת לתחום, שיבינו שהם צריכים להתחיל לחפש משרת סטודנט בשנה השניה, שברוב המקרים ניסיון חשוב. שאם הם לא בעשירונים העליונים מבחינת ציונים - שיבינו ששיווק עצמי, למידה לראיונות, פוליטיקה בסיסית, קצת סילופים וחנפנות במידה הם כלים חשובים מאוד להצלחה.
 
גוגל קצר והיית מוצא
יש יותר סטודנטים לניהול מאשר למדעי המחשב מתמטיקה וסטטיסטיקה יחד….

למה לצאת בהצהרות בומבסטיות לא מבוססות?
למה אתה כועס ?
אם תכניס את לומדי הנדסת תוכנה , הנדסת מערכות מידע ושאר התארים שבסוף מכוונים לתעשייה מאוד ספציפית ובדרכ משרות מאוד ספציפיות (כמו פיתוח, דאטה וכו)
תקבל כמות גדולה הרבה יותר.

אגב ניהול, אמנם תואר סופר כללי ויש שיגידו חסר תועלת , אבל בסופו של דבר הוא עומד בציפיות של הסטודנטים (הם יודעים שהלימודים די קלים , ואין הכוונה למקצוע ספציפי בתעשייה ספציפית,
ושהשכר נמוך בהתחלה ) אז סה״כ אין להם מה להתלונן.
 
נערך לאחרונה ב:
לקח לי בדיוק דקה ללכת לאתר הלמ״ס ולמצוא את המידע.
בשנת תשפ״ב - 2022 (השנה המעודכנת האחרונה) קיבלו 1,878 סטודנטים תואר בוגר ממכללה במדעי המחשב, מתמטיקה או סטטיסטיקה (+20 תואר שני) ו2476 סטודנטים קיבלו תארים ראשונים במדעי המחשב או הנדסת מחשבים מאוניברסיטאות. סך הכל 4374 אנשים בשנה. אהיה לארג׳ ואספור גם מהנדסי חשמל, מכונות, מתמטיקאים וסטטיסטיקאים מדובר על עוד 1547 איש. כלומר פחות מ6000 איש בשנה מקבלים תואר רלוונטי. (מקור ומקור).

בפרסום על היצע וביקוש בשוק העבודה:רבעון שלישי 2023 שפורסם ב16 בינואר 2024 הלמ״ס הראה שיש מחסור של כ22,000 משרות פנויות לבעל משלח יד אקדמי, ו40% מתוך הביקוש היה לבעלי משלח יד בענפי טכנולוגיות המידע כלומר כ8,800 משרות. מתוך המשרות האלו כ26% היה ספציפית למפתחי תכנה - 2288 משרות פנויות. (מקור)

אז בקצרה - בכל שנה נכנסים לשוק העבודה כ6000 סטודנטים עם יכולות בתחום הטכנולוגי. גם ברבעון גרוע כמו רבעון 3 של 2023 יש יותר מ8,800 משרות במחסור, ורובן בפיתוח תכנה. אז כן, יש הרבה מאוד אנשים בלי נסיון שנכנסים ומתקשים למצוא עבודה, אבל זה היופי בניסיון, רוכשים אותו עם הזמן.

והמלצה חמה: אם אתה רוצה להצליח בתחום, תלמד לחפש נתונים ולעמת את מה שאתה חושב עם נתונים. לשאול אנשים רנדומליים באינטרנט לא יביא אותך רחוק.
 
לקח לי בדיוק דקה ללכת לאתר הלמ״ס ולמצוא את המידע.
בשנת תשפ״ב - 2022 (השנה המעודכנת האחרונה) קיבלו 1,878 סטודנטים תואר בוגר ממכללה במדעי המחשב, מתמטיקה או סטטיסטיקה (+20 תואר שני) ו2476 סטודנטים קיבלו תארים ראשונים במדעי המחשב או הנדסת מחשבים מאוניברסיטאות. סך הכל 4374 אנשים בשנה. אהיה לארג׳ ואספור גם מהנדסי חשמל, מכונות, מתמטיקאים וסטטיסטיקאים מדובר על עוד 1547 איש. כלומר פחות מ6000 איש בשנה מקבלים תואר רלוונטי. (מקור ומקור).

בפרסום על היצע וביקוש בשוק העבודה:רבעון שלישי 2023 שפורסם ב16 בינואר 2024 הלמ״ס הראה שיש מחסור של כ22,000 משרות פנויות לבעל משלח יד אקדמי, ו40% מתוך הביקוש היה לבעלי משלח יד בענפי טכנולוגיות המידע כלומר כ8,800 משרות. מתוך המשרות האלו כ26% היה ספציפית למפתחי תכנה - 2288 משרות פנויות. (מקור)

אז בקצרה - בכל שנה נכנסים לשוק העבודה כ6000 סטודנטים עם יכולות בתחום הטכנולוגי. גם ברבעון גרוע כמו רבעון 3 של 2023 יש יותר מ8,800 משרות במחסור, ורובן בפיתוח תכנה. אז כן, יש הרבה מאוד אנשים בלי נסיון שנכנסים ומתקשים למצוא עבודה, אבל זה היופי בניסיון, רוכשים אותו עם הזמן.

והמלצה חמה: אם אתה רוצה להצליח בתחום, תלמד לחפש נתונים ולעמת את מה שאתה חושב עם נתונים. לשאול אנשים רנדומליים באינטרנט לא יביא אותך רחוק.
מה לגבי תופעות כמו מיקור חוץ ? בינה מלאכותית ? הם לא ישפיעו על הביקוש לבוגרים ישראלים ?
שים לב אני לא מתייחס בשאלה שלי רק לנתונים יבשים של איקס מסיימים ו-ואי דרישות , אליהם אני מודע, עובדה שבשטח מעסיקים עדיין לא מגייסים ג׳וניורים והם מתקשים למצוא עבודה .
אז כנראה שהמחסור לא ככ דחוף בתעשייה כמו שנראה בנתונים.
מציע לך לא לענות כמו נוד נפוח , זה לא יביא אותך רחוק .
 
הצפה של פוסטים של ג׳וניורים תלמידי/בוגרי מדעי המחשב / הנדסת תוכנה המתחננים לעבודה ללא כל מענה מצד השוק
מוזר, בשיחה שלי עם מרצה מהאקדמיה הוא טען שהאוניברסטיאות לא מצליחות לעמוד בביקוש הנדרש ע"י השוק. הוא תאר כמה צעדים שהממשלה (הקודמת) מנסה לעשות אבל גם הם לא מספיקים.
 
היה מחסור גדול של עובדים עד לפני המשבר
ומשברים באים והולכים

זה נכון שהמצב היום רע מאוד

אבל כשיורידו את הריבית והיא תרד אני מאמין שיחזרו הגיוסים לא פחות משהיו לפני המשבר הזה


בישראל יש את מצב המלחמה שבטח לא תורם בעניין, קשה לדעת אבל גם זה ירגע באיזה שהו שלב (מקווה לפחות)
 
נערך לאחרונה ב:
מוזר, בשיחה שלי עם מרצה מהאקדמיה הוא טען שהאוניברסטיאות לא מצליחות לעמוד בביקוש הנדרש ע"י השוק. הוא תאר כמה צעדים שהממשלה (הקודמת) מנסה לעשות אבל גם הם לא מספיקים.
בביקוש של סטודנטים שרוצים ללמוד או בביקוש של מעסיקים לעובדים בתחום?
 
מה לגבי תופעות כמו מיקור חוץ ? בינה מלאכותית ? הם לא ישפיעו על הביקוש לבוגרים ישראלים ?
מיקור חוץ היה תמיד.
להבנתי (לא מתכנת, איש אלגוריתמים) נכון להיום (לא יודע מה יהיה מחר) השימוש ב AI מגדיל את התפוקה של המתכנת ולא מחליף אותו, היו כבר לא מעט תהליכים וטכנולוגיות "מגדילי תפוקה" לאורך השנים והם לא פגעו בשוק כי הביקוש לטכנולוגיה גם גדל, בקיצור, קשה לחזות.
עובדה שבשטח מעסיקים עדיין לא מגייסים ג׳וניורים והם מתקשים למצוא עבודה .
לא חושב שכדאי להגיע למסקנות בשעת משבר עולמי בהייטק ומלחמה בישראל, בעוד שנה מהיום התמונה יכולה להיות מאוד שונה.
אני מכיר אנשים שסיימו אוניברסיטה במשבר 2008 ואמרו תודה שקיבלו אותם לעבודה (אחרי חצי שנה של חיפוש עבודה) בשכר x, לאחר שנה המצב השתנה והשכר שלהם עלה ל 2x.
 
ביקוש של מעסיקים. אבל כפי שכתבת, זה היה לפני המשבר האחרון.
כן, היום הביקוש של המעסיקים נמוך מאוד גם בקרב דורשי הניסיון

שלא נדבר על חסרי ניסיון

אני בטוח שהמשבר יעבור השאלה מתי..
 
לא יודע מה תבחר ללמוד, אבל אם תבחר לשפר את יחסי האנוש שלך זה יעשה לך רק טוב. גם אם לא מוצא חן בעיניך איך שמישהו מתנסח, תבלע את הגלולה ותדבר לגופו של עניין ולא לגופו של איש. התוקפנות/אובר התגוננות שלך לא תביא אותך רחוק באף מקום עבודה.
הפידבק שנתנו לך לגיטימי ורלוונטי למה ששאלת ולנושא. תחכים להשכיל מאנשים שמקדישים לך מזמנם ולהפיק את הלימונדה מהלימון.

ולגופו של עניין - תלמד מה שאתה אוהב ומעניין אותך (ויש בו עתיד כלכלי). באפן אישי אני ניגשתי השנה (שנה א'), למסלול של כלכלה ניהול ומערכות מידע. לא התלהבתי מתכנות בפייטון וכנראה בסמסטר הבא אחליף מסלול לכלכלה וניהול סוליקו.

לגבי הצפה של השוק, אני דווקא חושב שהמצב רחוק מהמציאות, במיוחד אם רילוקיישן רלוונטי עבורך. אולי השוק הטכנולוגי בישראל מוצף (או יהיה מוצף בעתיד), אבל דווקא במקצועות האלה, שהכל עובד באנגלית, דרך מחשב, אפשר להשתלב בעבודה מהבית בחברות בין לאומיות. אפשר לעבוד בחברות בכל העולם. אתה לא מוגבל רק לשוק הישראלי.
אם אתה אוהב את זה, אם אתה חושב שתהיה טוב בזה, לך על זה. דעות של חברי פורום לא רלוונטיות.
אם אתה עושה את זה רק כדי להשיג משכורת 2x במקום משכורת x סביר להניח שלא תהיה טוב במה שאתה עושה ואז אכן תהיה אחד מאלה שלא מוצאים עבודה.

ג.נ לא כועס ולא נוד נפוח
 
נכון להיום (לא יודע מה יהיה מחר) השימוש ב AI מגדיל את התפוקה של המתכנת ולא מחליף אותו
זה לא בא ביחד? אם מתכנת אחד מספיק עבודה של שני אנשים, אולי לא צריך את המתכנת השני.
 
הרבה חברות למדו בשנה וחצי האחרונות להסתדר עם הרבה פחות עובדים (ככה זה כשהמשקיעים סוגרים את הברז), ובאופן כללי העובד הישראלי יקר יחסית (וכמובן, מדובר במדינה לא יציבה, כפי שהוכיחה המלחמה והמשבר החוקתי).
להערכתי הלא מבוססת אנחנו צפויים לראות קיפאון / דעיכה ריאליים (ביחס למספר מבקשי העבודה) של ההייטק בישראל בשנים הקרובות, ואולי אף מעבר.
 
להערכתי הלא מבוססת אנחנו צפויים לראות קיפאון / דעיכה ריאליים (ביחס למספר מבקשי העבודה) של ההייטק בישראל בשנים הקרובות, ואולי אף מעבר.
גם אם אתה צודק, עדיין ללכת ללמוד מדעי המחשב פותח לך אופציות במקומות אחרים.
 

פתחו חשבון למסחר עצמאי

פסגות טרייד

ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון

מיטב טרייד

ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪5,000
פתיחת חשבון

אקסלנס טרייד

ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון
פסגות טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
פתיחת חשבון
מיטב טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪5,000
ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
אקסלנס טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
גילוי נאות: האתר מקבל תגמול בגין פתיחת חשבון דרך הקישורים. אין באמור משום ייעוץ השקעות או שיווק השקעות.
אני עם יובל בפן הענייני,
אם עכשיו גוגל מגייסים אלף מהנדסי תוכנה ובדיוק אלף תוכניתנים סיימו מכללה סוג ד', אז המספרים אמנם מסתדרים, אבל זה לא אומר שאותם אלף סטודנטים ילכו לעבוד בגוגל או בכלל ימצאו עבודה כלשהי.

מספרים הם מקום טוב להתחיל בו אבל במקרה הזה - הם משקרים. מהניסיון האישי שלי (בתעשיה מקבילה), המשרות הדרושות הם לאנשים שהם ברמה גבוהה בהשוואה בינלאומית וכמות האנשים הזו היא תמיד משאב מוגבל.

אז בהחלט הגיוני שמצד אחד יש ביקוש אדיר ומצד שני היצע גבוה והם נפגשים פחות מהמצופה.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ל דרישה של הברוקר הישראלי לסגור את התיק עקב מעבר לחו"ל ברוקרים ופלטפורמות מסחר 4
רם בוסני פרויקט "מנהטן 101" (פרויקט מס' 32) של חברת ההשקעות SDB. נדל"ן 2
J משיכת של כספים שהופקדו לקצבה מוכרת פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
מ שאלות דיווח שנתי של עובד הייטק עם חשבון השקעות רגיל בבנק מיסים 4
ר איזה יועץ אני מחפשת?(השקעות בני"ע עם היבט מיסויי של מגורים באירופה וחיים ביורו) שוק ההון 2
N מיקסום של צבירות נמוכות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
R חלוקה מחדש של תיק השקעות 1.1m שוק ההון 8
י השוואה נכונה של הצעות משכנתה שונות נדל"ן 11
$$$ טראמפ $$$ סגנון ההשקעה של הסולידית פוסטים מאיכות נמוכה 172
M האם זה תקין שעמלת הקניה של מניה מחושבת כחלק ממחיר המניה? שוק ההון 1
Y השקעה של כספי פיצויים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
א שאלות לגבי ביטוח דירה של הוריי נדל"ן 2
ה התייעצות לפני פנייה לממונה על שוק ההון: פריצת תקרת אכ"ע חוזית, "קניבליזציה" של התגמולים ותשובת סוכנות ההסדר פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 8
B עזרה למפתחים: מחפשים דוגמאות למבנה של דוחות תיקי השקעות (ללא פרטים אישיים!) שוק ההון 4
J שמירה להורשה של קופת גמל לפיצויים, האם כדאי? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
SolidAce מס יסף על מכירת ניירות ערך של ידועים בציבור מיסים 4
A המתמטיקה של החופש: האם יש מתכון לפרישה בטוחה? פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 106
U דוח שנתי למס הכנסה 1301 ליחיד - באיזה שדה להזרים את החשבונית של יועץ המס? מיסים 3
E האם אפשר להעביר חשבון ib מהבינלאומי לישראלי, והאם זה עדיין נחשב פיזור פיזי של ההון. שוק ההון 8
ב קרן השתלמות IRA - הגבלת קניה של נייר בודד פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 7
ב מאמר מעניין באתר של קיצ'ס - לגבי דחיית פרישה פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 2
1 תואר במדעים, התלבטות של אמצע החיים התפתחות אישית 0
M האנומליה של השקל שוק ההון 162
S מתלבט מה לעשות במצב הנוכחי של שוק העבודה התפתחות אישית 4
Royi סיבות לשחיקת ערך בקרן של אגרות חוב שוק ההון 1
K זיכוי מס על ביטוח חיים של משכנתא מיסים 0
OOmer מעבר מאינטראקטיב ישראל - עדכון 2026 ואפשרות של Delink חשבון קיים שוק ההון 12
Y איך כדאי לנהוג בהנחה וזכיתי בדירה למשתכן וארצה למכור בהיבט של משכתנא נדל"ן 2
א השתתפות המעסיק בביטוח הבריאות של מועסקיו אוף טופיק 0
T איפה באתר של IBKR אני מוצא את החשבון שאליו מעבירים שקלים (לא דרך IBAN) ברוקרים ופלטפורמות מסחר 3
O האם משיכה חלקית של המשכנתא מבטיחה את יתרת הסכום? נדל"ן 7
נ שאלה על הסימולטור לעצמאות כלכלית של הסולידית דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 0
T הקטנת תשלום מס מראש במקרה של סיום העסקה בחודש יוני מיסים 6
Williamsburg איפה אתם רואים את מדד המעוף בסוף 2026 בהנחת החלשה מהותית של האיראנים ואופק מדיני חדש לישראל? שוק ההון 12
Gari איך יודעים מה בסיס ההצמדה לצורך מס רווחי הון של קרן אירית מסוימת שנרשמה למסחר בבורסת תל אביב ונסחרת בש"ח? שוק ההון 12
M התנהלות בעייתית של סוכנת פנסיה של עובדת פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 6
N איך אפשר לדעת כמה מסלול מסויים של קרן הפנסיה עשה בחודש מסויים? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 18
מ התיק של האמיץ שוק ההון 42
K דוחות של סיכום פעולות באקסלנס טרייד שוק ההון 5
S התלבטות לגבי השקעה ביורו בפלח הסולידי של התיק שוק ההון 0
R טעות של הברוקר בחישוב מגן מס בנייר של איישרס מיסים 11
ת האם הקמפוס החדש של אוניברסיטת חיפה באמת כמו שמתארים אותו? "חדשני והייטקי" התפתחות אישית 14
D מה דעתכם על טוקניזציה של מניות/אג"ח/מתכות/מט"ח? שוק ההון 27
Count Olaf איך להתמודד עם התנהלות לא תקינה של אחראי ועד הבית? נדל"ן 14
D נתוני דמי ניהול של קרנות סל שוק ההון 28
ב אתר מסחר של הפניקס (לדוגמה) מתורגם מאנגלית ? ברוקרים ופלטפורמות מסחר 0
כלבלבון מה המשמעויות של התחלת דיווח מיסים לארה"ב בתור עצמאי? שוק ההון 42
M עמלות קרן כספית של בנק הפועלים שוק ההון 4
ש בתרחיש של נפילת המשטר האיראני השקל יגיע ל2 ש"ח? שוק ההון 19
sharon החלק הסולידי של התיק לא מסתדר לי מול האינפלציה האישית שלי שוק ההון 9

נושאים דומים

Back
למעלה