• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

הטיה לסקטור הטכנולוגי - דיון

bobby

משתמש סולידי
הצטרף ב
6/2/18
הודעות
162
דירוג
14
שלום לכולם!

בעקבות דיון שהתפתח בכמה שרשורים (1, 2) לגבי הטיית התיק מפיזור עולמי סטנדרטי, אשמח לפתוח על הנושא שרשור נפרד.

כמפתח שנחשף באופן יומיומי לכמות העצומה של התחומים בחיינו שהטכנולוגיה עוד לא נגעה בהן, כמו גם התחומים שבהם האקדמיה וקדמת המחקר והעשייה עדיין לא הגיעו לקהל הרחב, אני חושב שלחברות טכנולוגיה יש עוד המון לאן להגיע בעשורים הבאים. לדעתי (הלא מבוססת לחלוטין), ההתקדמות בשני העשורים האחרונים משמעותית מאוד, אבל היא תתגמד לעומת העשורים הקרובים.

אני מבין שעוד משתמשים בפורום חושבים כך (או ההפך :)) - אשמח אם תוכלו לציין את הסיבות והמסקנות שלכם לגבי הנושא הזה (בעד או נגד).
 
מצד אחד מסכים, מצד שני האם אנחנו באמת יודעים משהו ששאר השוק העולמי לא יודע (ולכן כבר יש לו ביטוי בשווי השוק של חברות טכנולוגיות, ולכן במדדים)? אם לא, אז הטיה לסקטור כזה או אחר היא בהכרח הטיית-יתר
 
אני משקיע בVGT (בעצם הטיית יתר מעבר להשקעה הנוכחית שלי באותן חברות דרך VOO ודרך IWDA שגם בהן אני משקיע).
 
מצד אחד מסכים, מצד שני האם אנחנו באמת יודעים משהו ששאר השוק העולמי לא יודע (ולכן כבר יש לו ביטוי בשווי השוק של חברות טכנולוגיות, ולכן במדדים)? אם לא, אז הטיה לסקטור כזה או אחר היא בהכרח הטיית-יתר
ישנן הטיות שמצופות לתת תשואת יתר, בתמורה לסיכון יתר.
בדיוק כמו שאג"ח ומניות לא נוצרו שווים מבחינת פרופיל תשואה סיכון, כך גם לא כל המניות נוצרו שוות.
יש עולם שלם של מחקרים בתחום ה-risk premia, כגון גודל, ערך, מומנטום, תנודתיות ועוד רבים.
יתכן, וזה דורש הדגמה, שלמניות טכנולוגיה יש פרמיה משלהן, שמתבטאת בעודף סיכון ועודף תשואה. כל זה יכול להתקיים מבלי להפר את תיאוריית השוק היעיל.
 
אני החלטתי לתת ייצוג יתר למניות הטכנולוגיה של S&P500 בהיקף של 10% מהתיק שלי.עם קרן נאמנות מחקה ישראלית, מעבר להשקעה עם קרנות כלל עולמיות.
מאמין שייתן את התשואה המצופה.
 
לדעתי (הלא מבוססת לחלוטין), ההתקדמות בשני העשורים האחרונים משמעותית מאוד, אבל היא תתגמד לעומת העשורים הקרובים.
דעתי (הלא מבוססת גם כן) כדעתך. אינני חושב שההתקדמות בהכרח מתומחרת היום. יכולות לצוץ טכנולוגיות משבשות חדשות שאף אחד אינו יודע לתמחר את הפוטנציאל הגלום בהן היום. כולם יכולים לנחש שאם ב2030 רוב המכוניות יהיו אוטונומיות (כמובן אין לדעת אם זה יקרה), הרי שתהיה לזה השפעה גדולה על הכלכלה. כמה זה ישפיע? האם זה מתומחר היום? אינני חושב שניתן לומר על זה משהו מעניין כיום. אישית אני מאמין שמהפכת הרכב האוטונומי תתרחש והיא תהיה גדולה לפחות בסדר גודל של מהפכת האינטרנט. ויש עוד הרבה דברים מעניינים בקנה. לכן הייתי לא הייתי פוסל הטייה לסקטור הטכנולוגי. אבל אינני מתרגם את דעתי לשום דבר - החלק המנייתי בתיק שלי משקף את השוק העולמי.
אגב מעניין לדעת מה ההסברים של האנשים להטיות שלהם - האם יש להם ניתוחים כמותיים מעניינים (בניגוד לניתוח שלי שעיקרו תחושת בטן).
@TunaGolem ?
 
האם יש להם ניתוחים כמותיים מעניינים
רוב הניתוחים (לדעתי) יראו לך שהסקטור היום יקר מאד.
זאת אגב להבנתי חלק מהסיבה למה השוק האמריקאי יקר יותר מהשווקים הבינלאומיים, כי השוק האמריקאי מוטה מאד לסקטור הטכנולוגיה ביחס לשווקים אחרים, וסקטור הטכנולוגיה נסחר במכפילים גבוהים יותר.

ישנה גם אפשרות כמובן שכל התשואה העתידית מסקטור הטכנולוגיה כבר מתומחרת במחיר.
 
אני הפנתי עשרה אחוזים לטובת דגש על הסקטור הטכנולוגי והרפואי, מתוך אמונה שהסקטורים האלה יתנו המון ערך מתישהו במהלך העשורים הקרובים.
בתכלס, האופטימיזציות האלה נותנות הרגשה טובה אבל לא באמת משנות יותר מדי מבחינת כלל התיק - אפילו אם הסקטורים האלה יעשו כל שנה פי 2 מהמדד העולמי (שהוא כנראה רוב התיק שלך), אז תיהיה לך תשואה עודפת של אחוז במקרה הטוב.

אם אתה בוחר לתת דגש על הסקטור הטכנולוגי, אני חושב שעדיף לקנות מדד טכנולוגי עולמי ולא רק חברות טכנולוגיות בארה״ב (בארץ יש קרנות מחקות רק על טכנולוגי/רפואי ארה״ב, בזמן שהרבה חברות טובות מהסקטור הרפואי למשל הן בכלל לא מארה״ב)
 
התשובה האוטומטית נגד היא שזה כבר מתומחר בשוק בגלל הצפי.
מצד שני, אפשר לטעון בעד, שמחירי השוק נקבעים בעיקר על ידי המשקיעים האקטיביים, והם מתעניינים לרוב מה יהיה המחיר בחודש הקרוב (אם לא ב24 שעות הקרובות), ואם אתה משקיע לטווח הארוך, אז לך אכפת מתשואה עודפת לטווח הרבה יותר ארוך.
מצד שלישי ניתן לטעון נגד שיש משקיעים לכל קשת הזמנים, והשוק מייצג את הממוצע.

כמפתח שנחשף באופן יומיומי לכמות העצומה של התחומים בחיינו שהטכנולוגיה עוד לא נגעה בהן, כמו גם התחומים שבהם האקדמיה וקדמת המחקר והעשייה עדיין לא הגיעו לקהל הרחב, אני חושב שלחברות טכנולוגיה יש עוד המון לאן להגיע בעשורים הבאים.
מצדדים נוספים אפשר לטעון בעד כי יש לך סוג של מידע פנים, כי אתה יודע למשל לאן העולם הזה מתקדם.

אחרי כל החפירות האלו, ולמרות שאני מאמין שהולכת להיות מהפכה עם הרכב האוטונומי, ותחומים טכנולוגיים נוספים, אני לא מרגיש צורך להקצות למניות טכנולוגיה יותר ממה שהן בשוק. אם כי כשיש מסלול שכבר עושה את זה (למשל הפנסיה בהפניקס), אני לא ממש מתלונן.

ישנן הטיות שמצופות לתת תשואת יתר, בתמורה לסיכון יתר.
מה סיכון היתר במניות טכנולוגיה?

השוק האמריקאי מוטה מאד לסקטור הטכנולוגיה ביחס לשווקים אחרים
זה לא השוק היפני (ניקיי) שנחשב מוטה טכנולוגיה יותר מכולם?

אבל לא באמת משנות יותר מדי מבחינת כלל התיק - אפילו אם הסקטורים האלה יעשו כל שנה פי 2 מהמדד העולמי (שהוא כנראה רוב התיק שלך), אז תיהיה לך תשואה עודפת של אחוז במקרה הטוב.
מה? אחוז בשנה בתיק כולו לא משנה יותר מידי? על ריבית דריבית שמעת?
אנשים פה עושים אופטימיזציות על משהו שנותן פחות מחצי פרומיל (חלוקה לVTI וVXUS לעומת החזקת VT), ואתה מזלזל פה באחוז שלם? ברצינות?
 
מה? אחוז בשנה בתיק כולו לא משנה יותר מידי? על ריבית דריבית שמעת?
אנשים פה עושים אופטימיזציות על משהו שנותן פחות מחצי פרומיל (חלוקה לVTI וVXUS לעומת החזקת VT), ואתה מזלזל פה באחוז שלם? ברצינות?

אל תיהיה דרמטי, כתבתי שבמקרה הכי טוב זה אולי יגיע לאחוז - וגם זה לא בחינם.
ובאופן כללי, לפעמים כדאי לוותר על אופטימיזציות בתיקים פאסיביים לטובת פשטות (וגם כי זה חוסך המון המון זמן התעסקות :))

בשנת 2000 אנשים טענו את אותן טענות בדיוק...
אני חושב שאנשים בתחום מבינים שאנחנו רחוקים ממה שהיה בשנות ה 2000, יכול להיות שאנחנו הדור הראשון שיחווה שתי מהפיכות משמעותיות (אחרי מהפיכת המידע) במהלך חייו. אני יכול להבין למה מישהו ירצה לתת לסקטור הזה דגש נוסף.
 
אינני חושב שההתקדמות בהכרח מתומחרת היום. יכולות לצוץ טכנולוגיות משבשות חדשות שאף אחד אינו יודע לתמחר את הפוטנציאל הגלום בהן היום.
גם זה מתומחר.
עניתי רק בגלל השאלה האישית.
 
מה האינדיקציה לכך?
אין. זו השערה. אי אפשר לסתור אותה עם הנתונים שלפנינו.

שאלתי אותך מה הצידוק הכמותי להטיות שיש לך בתיק (אם אינני טועה יש שם הטיה למניות ערך).
מבוסס על המחקר של פאמה-פרנץ. לא עומד בסתירה להשערת השוק היעיל.
בניגוד למחשבה שניתן לבחור סקטור שיכה את השוק.
 
זה כי הם התחילו להשמיע אותם מספר שנים לפני
בכל רגע נתון יש אדם שטוען משהו על כוון השוק וצודק....אבל לא בתקופה

בהקשר הטכנולוגי יש להיות עם הפנים על צג מד הדופק הדיגיטלי
חשוב לשים לב לאחוז החשיפה הגלובלית (העתידית) של מוצרי דגל
וחשוב לשים לב למתחרים שעדיין לא הונפקו אבל עומדים
קרנות סל של 25-50 חברות יכול להיות פיתרון פסיבי נחמד, רק לשים לב לדמי ניהול ולתוכן של חברות שתיכף נעלמות
פיקינג של חברות צריך להעשות עם קצת הבנה בתחומים המשוייכים, לא הכל נמצא בדוחות הכספיים

זאת כמובן לא המלצה
 
רוב הניתוחים (לדעתי) יראו לך שהסקטור היום יקר מאד.
זאת אגב להבנתי חלק מהסיבה למה השוק האמריקאי יקר יותר מהשווקים הבינלאומיים, כי השוק האמריקאי מוטה מאד לסקטור הטכנולוגיה ביחס לשווקים אחרים, וסקטור הטכנולוגיה נסחר במכפילים גבוהים יותר.

ישנה גם אפשרות כמובן שכל התשואה העתידית מסקטור הטכנולוגיה כבר מתומחרת במחיר.
אם הבנתי אותך נכון, סקטור הטכנולוגיה ישיא במקרה הטוב תשואת השוק (כי התשואה העתידית כבר מגולמת במחיר) תשואת חסר במקרה הרע (כי המכפיל הנוכחי גבוה)
תשואה עודפת רק אם יביס את הציפיות.
 

נושאים דומים

Back
למעלה