כן.
כאשר קונים יחידות בקרן סל (או כל מוצר בסגנון), מנהל הקרן קונה את המניות שבמדד, לפי החלק היחסי שלהן במדד.
זה מעלה את הביקוש בשוק למניות הללו ומכאן המחיר עולה.
כנ"ל לגבי מכירה.
נ.ב.
זה יכול להיות קצת יותר עקיף מזה. יש קרנות סל שלא מחזיקות את המניות באופן ישיר (אלא דרך חוזים עתידיים, הסכמי swap וכדומה) - אבל העיקרון זהה