• התכנים בפורום אינם מהווים ייעוץ מקצועי מכל סוג, לרבות ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו המיוחדים של כל אדם.
    השימוש בפורום כפוף לתנאי השימוש. עצם השימוש בפורום מהווה הסכמה מלאה לתנאים אלה.

האם חישוב "כדאיות רכישת דירה" בהתאם לעלויות הדירה מול עלות השכירות זה לא בעצם תזמון שוק?

  • פותח הנושא פותח הנושא MarketTimer
  • פורסם בתאריך פורסם בתאריך

MarketTimer

משתמש בכיר
הצטרף ב
7/12/16
הודעות
1,652
דירוג
1,444
משום מה נראה לכולם מאוד טבעי להחליט האם עדיף לקנות או לשכור דירה לפי תשואת השכירות: אם תשואת השכירות נמוכה אז עדיף לשכור ואם היא גבוהה אז עדיף לקנות.
על פניו נשמע הגיוני.
אבל מה ההבדל בין זה לבין להחליט מתי לקנות מניות לפי תשואת הדיבידנד שלהם?
או לחכות שהריבית תעלה לפני שמשקיעים באג"ח?

הרי בשני המקרים זה לא נותן לנו אינדיקציה אמיתית על התשואה הכוללת כי מחיר הכנס עצמו יכול לעלות/לרדת הרבה בזמן שמחכים.

אם נחיל את העצה המקובלת פה לגבי מניות, שאומרת שאם החלטת שאחוז מסויים מהתיק שלך צריך להיות במניות אז פשוט תקנה אותן כי בתוחלת אתה מפסיד את תוחלת התשואה היומית בכל יום שאתה מחכה, למה זה לא תקף באותה מידה לנדל"ן?
 
זהו אכן תזמון שוק רק שהוא אפשרי (אם כי קשה) כי מחירי הדירות לא לגמרי יעילים.
 
אם נחיל את העצה המקובלת פה לגבי מניות, שאומרת שאם החלטת שאחוז מסויים מהתיק שלך צריך להיות במניות אז פשוט תקנה אותן כי בתוחלת אתה מפסיד את תוחלת התשואה היומית בכל יום שאתה מחכה, למה זה לא תקף באותה מידה לנדל"ן?

כי בנדלן אתה קונה דירה ספציפית באזור מסויים, ואילו במניות אתה קונה סל מניות מפוזר בכל העולם

גם במניות יתכן שיהיה סקטור מנופח בשוק, או אזור גאוגרפי בו שווקי המניות מנופחים, אבל בגלל שאתה קונה סל עולמי מפוזר, הנחת העבודה היא שהמנופחים מתקזזים עם סקטורים זולים, או בורסות זולות יותר

ההשוואה היותר מדויקת היא בין קניית דירה לבין קניית מנית חברה ספציפית שעושה עסקים רק באזור גאוגרפי מסויים, ואז השאלה שלך הופכת יותר נכונה
 
תקף באותה מידה לנדל"ן - תזמון שוק גרידא. לראיה - עשרות אלפי ממתינים בתקופת פרוץ המחאה החברתית וההבטחות על תוכנית מע"מ 0, שהיו בטוחים כבר אז שהשוק יקר מידי ואוטוטו יבוא התיקון והם יקנו - נשארו עד היום עם הכסף בפק"ם - בלי דירה - וניצבים מול מחירים גבוהים בכ - 25%, ריבית משכנתאות גבוהה יותר, ואובדן תשואה אלטרנטיבית של מספר שנים. תזמנו וטעו.
 
תזמנו וטעו.
תזמנו כן. טעו - לא בהכרח (חוץ מאבדן תשואה אלטרנטיבית, אבל זה היה מצריך החלטה אמיצה של שמים כסף במניות למרות שקונים דירה בטווח זמן X).
גם המחירים לפני שלוש שנים היו מאוד יקרים.
 
אני חושב שזה יותר מתיזמון שוק, מדובר בהחלטה חשובה מהבחינה הכלכלית, ולכן יהיה הגיוני לבחון הם מחירי הנכסים הם בעלי הגיון כלכלי ביחס לכח הקנייה במשק, שכר העבודה הממוצע, השכירות בשוק, להשוות מול אלטרנטיבות השקעה בשווקי נדל"ן בחו"ל, לבחון את האטרקטיביות של המשכנתאות, לבחון מול השקעה בשוק ההון.....
במידה והמחיר אכן כלכלי, תופיע השאלה הבאה, האם לרכוש דירה למגורים או נכס להשקעה ?
 
כי לנדל"ן יש תוחלת תשואה ריאלית ארוכת טווח - אפס.

לפי מדד TR (כולל דמי השכירות) או שאתה מדבר על המחיר בלבד? אם רק על המחיר אז זו לא השוואה הוגנת, זה כמו למדוד את ביצועי שוק המניות בלי דיבידנדים או גרוע מכך - שו האג"ח בלי קופון הריבית...
 
כי בנדלן אתה קונה דירה ספציפית באזור מסויים, ואילו במניות אתה קונה סל מניות מפוזר בכל העולם

גם במניות יתכן שיהיה סקטור מנופח בשוק, או אזור גאוגרפי בו שווקי המניות מנופחים, אבל בגלל שאתה קונה סל עולמי מפוזר, הנחת העבודה היא שהמנופחים מתקזזים עם סקטורים זולים, או בורסות זולות יותר

ההשוואה היותר מדויקת היא בין קניית דירה לבין קניית מנית חברה ספציפית שעושה עסקים רק באזור גאוגרפי מסויים, ואז השאלה שלך הופכת יותר נכונה

אבל ההנחה היא שאתה לא יכול לתזמן גם סקטורים או מניות בודדות. אחרת - במקום לקנות את השוק תעשה לונג על סקטור זול ושורט על סקטור מנופח.

נושא הפיזור הוא חשוב אבל הוא בלתי תלוי בשאלת התזמון.
 
אני חושב שזה יותר מתיזמון שוק, מדובר בהחלטה חשובה מהבחינה הכלכלית, ולכן יהיה הגיוני לבחון הם מחירי הנכסים הם בעלי הגיון כלכלי ביחס לכח הקנייה במשק, שכר העבודה הממוצע, השכירות בשוק, להשוות מול אלטרנטיבות השקעה בשווקי נדל"ן בחו"ל, לבחון את האטרקטיביות של המשכנתאות, לבחון מול השקעה בשוק ההון.....
במידה והמחיר אכן כלכלי, תופיע השאלה הבאה, האם לרכוש דירה למגורים או נכס להשקעה ?

גם השקעה במניות היא חשובה מבחינה כלכלית אז צריך לבחון האם הבורסה ברמה סבירה ביחס לשכר הממוצע וכל מה שכתבת, לא?
 
אם רק על המחיר אז זו לא השוואה הוגנת, זה כמו למדוד את ביצועי שוק המניות בלי דיבידנדים או גרוע מכך - שו האג"ח בלי קופון הריבית...
לא השוואה מאוד מדויקת.
בשביל השכירות, לרוב אתה תצטרך לעבוד (או לשלם למישהו לעבוד) בניהול הנכס.
כשתחשב שכירות נטו, אתה תגלה שהוא הרבה יותר נמוך מהברוטו או מה שרוב האנשים משתמשים כדי לחשב את ה- TR על הנכס.
(והנה כבר יקפצו עלי כל האלה שיש להם דירה כבר 6 שנים שלמות בלי חודש אחד של דירה ריקה)
 
נושא הפיזור הוא חשוב אבל הוא בלתי תלוי בשאלת התזמון.

לא נכון.

ברמה העקרונית, עם פיזור מספיק גדול, הפיזור מבטל את שאלת התיזמון, כמו שהסברתי קודם, על כל סקטור "מנופח" יש סקטור "זול" שמקזז אותו.ועל כל בורסה מנופחת יש בורסה זולה במדינה אחרת שמקזזת אותה.

לעומת זאת, ברגע שקנית דירה ברחוב מסויים ברמת גן (לדוגמא), יתכן שקנית בתקופה בה רמת-גן מנופחת, או סקטור הנדלן באופן כללי מנופח, או השקל מנופח. כל אלו הם סיכונים מיוחדים לדירה ברמת גן שלא קיימים כאשר את קונה סל מניות מפוזר. הפיזור מנטרל את הסיכונים האלו.

אגב, זה לא אומר שאתה לא צריך לקנות דירה כעת, אני עונה לך באופן תאורטי לחלוטין.
 
@MarketTimer
תאוריית השוק היעיל מתבססת על כך שכל המידע הידוע, ידוע לכולם. ושהרבה סוחרים אקטיביים - כולל מחלקות מסחר בעלות משאבים גדולים בהרבה משלך בוחנים כל מניה (או אג"ח), כך שאם נוצר כשל שוק הוא נסגר עוד קודם ששמת לב אליו. בנדל"ן המצב שונה.
1. מעט מאוד גופים גדולים רוכשים דירות, ורוב גדול מאוד של הרוכשים הם בכלל למטרות מגורים ומושפעים יותר מהעדפותיהם הסובייקטיביות מאשר ממצב השוק.
2. תהליך מכירה וקניה לוקח חודשים, וגם מלווה בעלות גבוהה.
3. נדל"ן היא השקעה שמערבת הרבה מאוד רגשות ופסיכולוגיה.
 
זה כמו להגיד שאם אני מכבס בגדים במכבסה ולא קונה מכונת כביסה זה תזמון, או אם אני מתספר אצל ספר ולא קונה מכונת תספורת זה גם תזמון.
מנקודת מבט כלכלית, ההבנה הבסיסית צריכה להיות שדירה זה מוצר צריכה. (שניתן להשקיע בו)
אסייג את דברי כפי שנאמר רבות, לישראלי המצוי דירה זאת אחלה השקעה.

ג.נ. בעל דירה ממונפת, (ומכונת כביסה ותספורת לא ממונפות :)).
 
נערך לאחרונה ב:
לא יודע האם זה תזמון או לא, אני משתמש בנתון כי הוא בערך היחיד שקיים, כול השאר זה דעות וספקולציות.
נגיד שירשתי נכס ואני צריך להחליט האם להחזיק או למכור(ולהשקיע בנכסים אחרים) ונניח שאני נטראלי ביחס להחזקת נדל"ן.
האנדקציה הכי טובה היא תשואת השכירות.
במידה והנכס משלם 1 אחוז מערכו אחרי כול ההוצאות, לי דיי ברור שלא כדאי לי להחזיק את רוב כספי בנכס האחד הזה, במידה והוא משלם 10% דיי ברור לי שכדאי להמשיך להחזיק בו.
 

פתחו חשבון למסחר עצמאי

פסגות טרייד

ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון

מיטב טרייד

ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪5,000
פתיחת חשבון

אקסלנס טרייד

ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
מינימום: ₪10,000
פתיחת חשבון
פסגות טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.06% מעסקה (מינימום ₪2 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה)
דמי ניהול: ללא דמי ניהול
פתיחת חשבון
מיטב טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪5,000
ישראל: 0.08% מעסקה (מינימום ₪4.65 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשנתיים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
אקסלנס טרייד
מינימום לפתיחת חשבון: ₪10,000
ישראל: 0.07% מעסקה (מינימום ₪3 לפעולה)
ארה"ב: 1¢ למניה (מינימום $6 לפעולה או $5 ב-IBKR)
דמי ניהול: פטור לשלוש שנים, אח״כ ₪15
פתיחת חשבון
גילוי נאות: האתר מקבל תגמול בגין פתיחת חשבון דרך הקישורים. אין באמור משום ייעוץ השקעות או שיווק השקעות.
אם נחיל את העצה המקובלת פה לגבי מניות, שאומרת שאם החלטת שאחוז מסויים מהתיק שלך צריך להיות במניות אז פשוט תקנה אותן כי בתוחלת אתה מפסיד את תוחלת התשואה היומית בכל יום שאתה מחכה, למה זה לא תקף באותה מידה לנדל"ן?
שאלה מצוינת. לדעתי:
1. אני לא משוכנע שאם היינו כרגע עם CAPE של 40 ומנטליות של בועה בשוק ההון, ומישהו פה היה טוען שכדאי להמתין בצד, זו הייתה שגיאה גדולה. בהקבלה, אנחנו עם מחירים מנופחים באופן חריג בנדלן על פי יחס מחיר דירה למשכורת או מחיר דירה למחיר שכירות וכו וכשנושא מחירי הנדלן תופס מקום מרכזי בכל שיחת סלון.
2. בהמשך לכך, שוק הנדלן הרבה יותר חשוף להשפעה של מרכיב התנהגותי לדעתי שמייצר חוסר יעילות הרבה יותר משמעותי וממושך מאשר שוק ההון.
3. בשוק ההון שנותן היסטורית תשואות של 6 או 7 אחוז, בתקופה כמו היום של CAPE סביב 20, עדיין אפשר לצפות לתשואות של 4 עד 5 אחוז. לעומת זאת בדירה שאין לה עליית ערך בממוצע (ולכן אפשר לטעון שבתקופה כמו היום שאנחנו הרבה מעל קו המגמה הרב שנתי התוחלת היא שלילית) אתה עלול למצוא את עצמך לאורך זמן עם תשואה מאוד נמוכה גם אחרי שהוספת נניח 2 או 3 אחוז דמי שכירות.
4. חוץ ממעט אנשים, אין אפשרות לפזר בנדלן. אם הייתי יכול לרכוש 50 דירות בערים שונות במדינות שונות ואולי אפילו מסוגים שונים, הייתי הרבה יותר שקט שרובן לא יקנו במצב בועתי (שכמובן ניתן לדעת רק בדיעבד).

אני לא הכי מבין מה אני מדבר אז תתיחס בערבון מוגבל :)

עריכה: ועוד משהו קצת יותר ישיר.
אני לא מתמטיקאי אבל תציץ על הנתונים הבאים של מחירי הדירות בישראל ריאליים מ1973 עד 2016
https://www.google.co.il/url?sa=t&s...Kayrt3hZ72YYORYeQ&sig2=8ljYBilH5xxSTj4fDareFw

תראה למשל שמי שקנה בערך בשיא של 1974 (כשהמחירים היו סביב 0.7), הגיע 35 שנה אחר כך למחיר של 0.8. כלומר תשואה אולי של חצי אחוז בשנה. במניות אין מצב לכזה דבר. גם מי שקנה ב84 שנראה שהיה איזה שיא, מצא את עצמו אחרי 25 שנה בערך עם נכס ששווה אותו דבר כמעט.

אז נכון שיש גם כסף משכירות אבל יש גם פחת וסכנה שאי אפשר להשכיר וכו.

אז לסיכום, אולי בגלל שבשוק הנדלן קו המגמה של עליית המחירים הוא מתון עד אפסי ומצד שני המחזורים מאוד ארוכים יש חשיבות מאוד גדולה לנקודת הפתיחה.
 
נערך לאחרונה ב:
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
IAmSam חישוב כדאיות של פרישה מרצון עם מרכיב פיצויים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
T חישוב כדאיות הקדמת תשלומים לקבלן נדל"ן 14
C חישוב כדאיות לקיחת הלוואה והחזר משכנתא נדל"ן 9
T חישוב כדאיות עזיבה של אינטרקטיב ישראל לטובת ib העולמי שוק ההון 3
M חישוב כדאיות מכירת RSUs פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 133
D חישוב מס שבח ממכירת נדלן עם הטבת יישוב מוטב. מיסים 5
T חישוב דמי מזונות - הטוב, הרע והמכוער אוף טופיק 8
M חישוב חלקיות משרה עבור חלק מחודש אוף טופיק 4
M חישוב מס הכנסה (ידני ועם מחשבונים) לא תואם למה שמופיע בתלוש שכר מיסים 1
N חישוב שווי נקי מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 6
צ חישוב נקודות זיכוי ותרומות לצורך קיזוז רווחי הון מיסים 4
Z חישוב עלות הקניה של שכבה בנייר לא ישראלי בבנק. שוק ההון 56
א חישוב פרישה בגיל 60 עם חיסכון חודשי של 8 אלף שקל פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 13
S בדיקת תקינות: חישוב מס על ניירות ערך זרים במקרי הפסד ורווח מעורב מיסים 3
E חישוב מס על קרן אירית שוק ההון 12
A חישוב שטח דירה צרכנות פיננסית 10
A חישוב דמי שכירות בשבח נדל"ן 19
I חישוב אינפלציה אישי שוק ההון 11
J חישוב ריבית וכדאיות בסגירת מסלול משכנתא מול השקעה בשוק ההון נדל"ן 4
דף מלא פיענוח תוצאות חישוב המס עבור 1301 מיסים 4
Royi חישוב דמי ביטוח לאומי לעובד היברידי (שכיר ועצמאי) מיסים 8
ה חישוב נדלן לעומת שוק ההון נדל"ן 83
tsachi123 חישוב מס רווחי הון מיסים 4
C חישוב סכום ביטוח נדרש לביטוח חיים צרכנות פיננסית 7
H חישוב מחיר דירה שנבנתה בעסקת קומבינציה למס שבח נדל"ן 0
Y חישוב תשואה סולידית על הלוואה שוק ההון 4
A חישוב תקרה ב-"זגזוג" בין פנסיה מקיפה וקופ"ג פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
מ חישוב הוצאות ניהול השקעות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 9
P לאומי - דרך לייצא פירוט חישוב מס? ברוקרים ופלטפורמות מסחר 0
P חישוב שכר נטו בארה"ב בזמן פלושיפ קליני מיסים 0
M חישוב זיכוי מס לשכיר בגין תרומות ע"פ סעיף 46 מיסים 7
B חישוב הוצאות עתידיות: ילד ראשון ותואר שני מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 4
S חישוב הסכום לפרישה פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 6
G חישוב צריכת חשמל במונה חכם מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 3
Z חישוב קנס פירעון מוקדם קל״צ נדל"ן 14
א חישוב מס לשכיר שנתי או חודשי מיסים 4
S חישוב רווח מעסקת 10/90 נדל"ן 28
ל חישוב המס במס רווחי הון מיסים 15
A חישוב עלות השתתפות בהקמת מעלית נדל"ן 23
ת אשמח לעזרתכם - חישוב דמי ניהול פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10
R חישוב מסלול מחדש בית פרטי או דירה להשקעה נדל"ן 20
N גיליון חישוב - קרן השתלמות או תיק ממוסה??? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
N חישוב דמי ניהול מצבירה - IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 20
ק קניית רכב - חישוב עלות "אמיתית" לאורך זמן צרכנות פיננסית 23
ב חישוב ההוצאות עם בלי ילדים פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 3
T מבולבל -חישוב מס על rsu שוק ההון 0
S חישוב הנחה בפרויקט מחיר מטרה (למשתכן) נדל"ן 5
G חישוב רווח / הפסד סופי בהתחשב כל האלמנטים (עמלות שונות, מיסים) פוסטים מאיכות נמוכה 2
A חישוב תשואה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
ה חישוב תשואה מאג"ח ממשלתי לא צמוד שוק ההון 11

נושאים דומים

Back
למעלה